Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.847.2020.2.MP
z 20 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2020 r. (data wpływu 15 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do otrzymywanego z Litwy świadczenia pieniężnego w ramach realizacji projektu z udziałem środków europejskich – jest prawidłowe,
  • zwolnienia dochodów od opodatkowania na podstawie przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 7 stycznia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.847.2020.1.MP, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1-2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Ww. wezwanie zostało wysłane za pośrednictwem ePUAP, w dniu 7 stycznia 2021 r. i doręczone w dniu 8 stycznia 2021 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek pismem z dnia 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni (stażysta) jest zatrudniona na umowę o pracę na stanowisku pracownika naukowego (…) na litewskiej uczelni wyższej w ramach stażu podoktorskiego…, finansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach programu działań inwestycyjnych funduszy Unii Europejskiej, narzędzie nr…, „…”, Europejski Fundusz Socjalny (ang. … (…). Beneficjentem jest podatnik. Staż trwa 24 miesiące. W umowie o pracę jest zapisane, że jest to umowa projektowa na realizację konkretnego projektu (nr projektu:…), na którym opiera się cały staż. Celem staży podoktorskich tego typu jest promocja innowacyjnych badań naukowych, umożliwienie młodym naukowcom samodzielnego rozwoju kariery naukowej, podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych oraz nawiązanie kontaktów z litewskim środowiskiem akademickim. W ramach stażu, każdy stażysta realizuje indywidualny projekt pod okiem opiekuna naukowego (profesora uczelni litewskiej). Każdy staż ma charakter indywidualny, określony i zatwierdzony w programie stażu. Projekty są finansowane zgodnie z programem działań inwestycyjnych funduszy Unii Europejskiej, narzędzie nr…, „…” (działalność „…”, Europejski Fundusz Socjalny). Celem działania jest promowanie rozwoju systemu staży podoktorskich dla młodych naukowców oraz podnoszenie kwalifikacji naukowych stażystów (projekty te nie mogą mieć na celu tworzenia konkretnych produktów na rynek ani zwiększania transferu handlowego i technologicznego). Warunkiem przyznania stażu było złożenie wniosku, który następnie podlegał ocenie merytorycznej przeprowadzonej przez ekspertów wyznaczonych przez…. We wniosku projektowym opisano cele i podstawy indywidualnego projektu, w ramach którego stażysta samodzielnie będzie przeprowadzał badania naukowe związane ze swoją specjalnością i mające przyczynić się do rozwoju dyscypliny naukowej, którą stażysta się zajmuje. Wnioskodawcą projektu była litewska uczelnia wyższa, na której realizowany jest projekt przez stażystę, ale beneficjentem jest stażysta, którego wynagrodzenie wypłacane jest ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej i przyznanych na realizację zgłoszonego przez niego we wniosku, konkretnego projektu w ramach stażu. Wynagrodzenie, wyliczane na podstawie przepracowanej liczby godzin w danym miesiącu, jest przekazywane co miesiąc na indywidualny rachunek bankowy stażysty (podatnika). W umowie o pracę ze stażystą została ustalona stawka godzinowa wynagrodzenia. Staż odbywa się zdalnie w Polsce. Cele wskazane we wniosku projektowym realizuje bezpośrednio sam stażysta.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała m.in., że oczekuje wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego za 2020 r., 2021 r. oraz 2022 r. Wnioskodawczyni jest obywatelką Polski. W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek Wnioskodawczyni uzyskuje również na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody z tytułu umowy o pracę dla innego pracodawcy, jednak te obowiązki służbowe nie łączą się w żaden sposób z pracą wykonywaną dla litewskiej uczelni wyższej w ramach realizacji projektu.

W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek (lata 2020-2022) Wnioskodawczyni będzie miała miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z póżn. zm.), a w szczególności posiada w Polsce ośrodek interesów życiowych oraz będzie przebywała w tym kraju dłużej niż 183 dni rocznie. Siedziba instytucji wypłacającej Wnioskodawczyni świadczenie, którego wniosek dotyczy, znajduje się w Republice Litewskiej. Jest to litewska uczelnia wyższa. Dochód, którego wniosek dotyczy, będzie stanowił wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu umowy o pracę zawartej z litewską uczelnią wyższą. Wspomniane wynagrodzenie nie będzie ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dochód, którego wniosek dotyczy, będzie stanowiło stypendium (…) przyznane przez Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu Republiki Litewskiej oraz…. Stypendium jest finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny. Projekt realizowany przez Wnioskodawczynię jest finansowany w ramach działania nr…, „…”, działanie „…”….

Kwota na współfinansowanie programu oraz wypłatę świadczenia, które otrzyma Wnioskodawczyni, będzie pochodziła ze środków europejskich w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), w tym przypadku z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Kwota przeznaczona na wypłatę świadczenia, którego wniosek dotyczy, będzie pochodziła w całości (100%) z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (dotacja) i będzie wypłacana Wnioskodawczyni przez litewską uczelnię wyższą. Środki, których wniosek dotyczy, będą pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawczyni będzie samodzielnie, bezpośrednio realizowała cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawczyni będzie wykonywała czynności oraz realizowała cele wskazane we wniosku o przyznanie finansowania na ten konkretny projekt. Czynności te polegają na prowadzeniu prac badawczych służących realizacji projektu. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest umowa o pracę zawarta wyłącznie na czas wykonywania projektu, w której wskazano, że praca polega na wykonywaniu działań projektowych. W umowie o pracę podpisanej z litewską uczelnią wyższą jest jednoznacznie zapisane, że obowiązkiem stypendysty jest zrealizowanie celów projektowych i osiągnięcie głównego celu projektu, a także prawidłowa i terminowa realizacja działań projektowych i osiągnięcie wskaźników, zgodnie z planem przedstawionym we wniosku o przyznanie dofinansowania. W przeciwnym razie Wnioskodawczyni będzie musiała w pełni zrekompensować uczelni stratę poniesioną w wyniku zwrotu środków otrzymanych w ramach umowy o dofinansowanie projektu i wykorzystanych na realizację projektu oraz stratę poniesioną w wyniku sankcji finansowych. Postęp prac jest nadzorowany przez opiekuna stażu (profesor zatrudniony na litewskiej uczelni wyższej), ponadto stażysta musi po każdym przepracowanym miesiącu wypełniać raport, w którym wskazuje, ile godzin przepracował w minionym miesiącu oraz jakie zadanie projektowe realizował w tym czasie. W umowach projektowych jest również zapis, według którego…, w każdej chwili może przeprowadzić kontrolę związaną z realizacją projektu. Ponadto, w trakcie i pod koniec stażu stażysta będzie musiał przedstawić dowody realizacji celów projektu wskazanych we wniosku, tj. potwierdzenie wygłoszenia odczytów na konferencjach naukowych, artykuły naukowe oraz materiał badawczy, które zostaną poddane ostatecznej ocenie, warunkującej zaliczenie projektu.

Umowa o dotację została podpisana pomiędzy … (w umowie określaną jako Instytucja wdrażająca), reprezentowaną przez Dyrektora Fundacji Naukowej, a Prorektor ds. Nauki jednej z litewskich uczelni wyższych, działającą z upoważnienia Rektora tej uczelni. Przedmiotem tej umowy jest powołanie jednego, konkretnego projektu (który będzie realizowany przez Wnioskodawczynię), współfinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania nr …„…” „…”. W umowie tej została wskazana maksymalna kwota kosztów kwalifikowanych projektu. Uczelnia wyższa, po przyznaniu jej dotacji na ten konkretny projekt, zgodnie z harmonogramem ustalonym z…, składa wnioski do …o płatność. Uczelnia wyższa prowadzi księgowość środków przeznaczonych na projekt i w razie potrzeby, ma obowiązek dać …dostęp do wyciągów z rachunków. W warunkach finansowania wskazane jest, że obowiązują stałe koszty jednostkowe projektu. Obowiązuje stała stawka przeznaczona na koszty pośrednie oraz na wynagrodzenie za pracę. Opłaty ustalane są zgodnie z raportem badawczym dotyczącym ustalania stałych stawek wynagrodzeń w projektach badawczych. Zaznaczone jest również, że projekt nie generuje żadnych dochodów. Finansowanie jest zgodne z zaplanowanym budżetem projektu, w którym wyodrębniono kwotę przeznaczoną na wynagrodzenie stażysty, wynikającą ze wskazanych we wniosku o dotację konkretnych wskaźników (widocznych efektów pracy) oraz kwotę przeznaczoną na pokrycie kosztów pośrednich projektu. Całe finansowanie pochodzi ze środków unijnych.

Wspomniana uczelnia wyższa, będąca stroną w opisanym powyżej porozumieniu (umowie) podpisała ponadto umowę o pracę z Wnioskodawczynią. Jest to umowa, zawarta wyłącznie na czas trwania projektu (czas przeznaczony na realizację projektu przez Wnioskodawczynię, wskazany we wniosku o dotację), tj. od dnia 1 września 2020 r., do dnia 31 sierpnia 2022 r. W dokumencie tym zostało zaznaczone, że jest to umowa o pracę projektową ze wskazanym tytułem projektu, który pracownik (Wnioskodawczyni) zobowiązała się zrealizować. Ponadto, Wnioskodawczyni przed złożeniem przez uczelnię wniosku o udzielenie dotacji musiała podpisać indywidualną umowę dotyczącą uczestnictwa w działaniu „…” (ang…); drugą stroną tej umowy jest wspomniana uczelnia wyższa. W dokumencie tym zostały określone obowiązki stażysty, wynikające z uczestnictwa w projekcie. Strony zawarły tę umowę w trakcie przygotowywania i składania wniosku o przyznanie dotacji na realizację projektu zgodnie z ogłoszonym przez Instytucję finansującą naborem oraz na podstawie Programu Operacyjnego Inwestycji Funduszy Unii Europejskiej 2014-2020, …, „…”, Działanie…, „…”. W porozumieniu tym zaznaczono, że realizacja projektu uzależniona jest od starań i wyników pracy stażysty (Wnioskodawczyni).

Zadaniem litewskiej uczelni wyższej było złożenie wniosku o finansowanie projektu (we wniosku wnioskodawcą jest litewska uczelnia wyższa, ale osobą odpowiedzialną za projekt jest Wnioskodawczyni/podatnik), a po jego pozytywnym rozpatrzeniu koordynacja działań związanych z realizacją projektu oraz dysponowanie środkami pozyskanymi na realizację projektu, w tym pośredniczenie w przekazywaniu tych środków uczestnikowi i wykonawcy projektu, tj. Wnioskodawczyni niniejszego wniosku o podatkową interpretację indywidualną. Wnioskodawczyni została zobowiązana do realizacji projektu i na ten cel zostały przekazane odpowiednie środki finansowe pochodzące z dotacji. Z uwagi na przyjęty model rozliczania projektu, wypłata stosownych środków z tytułu dotacji jest realizowana za pośrednictwem upoważnionego podmiotu z Republiki Litewskiej (uczelnia wyższa).

Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu, co wynika z faktu, że musiała podpisać indywidualną umowę dotyczącą uczestnictwa w działaniu „stypendia podoktoranckie” finansowane w ramach działania ,,,(ang…).

Wnioskodawczyni bezpośrednio nie rozlicza się z otrzymanych środków pieniężnych, ponieważ za rozliczenie odpowiada konkretna osoba zajmująca się rozliczaniem projektu, reprezentująca litewską uczelnię wyższą. To uczelnia wyższa administruje środkami przyznanymi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na realizację projektu. Wnioskodawczyni musi jednak wykazywać w miesięcznych raportach, ile godzin i na jakie działania projektowe poświęciła w danym miesiącu (i na tej podstawie jest wyliczane Jej wynagrodzenie) oraz prawdopodobnie będzie musiała przedkładać rachunki na potwierdzenie wydatków związanych z podróżami służbowymi (koszty wyjazdów na obowiązkowe staże, kwerendy w bibliotekach i archiwach, itp.) i innymi kwestiami związanymi z realizacją projektu. W razie niezrealizowania projektu lub jego ostatecznej negatywnej oceny Wnioskodawczyni, będzie musiała w pełni zrekompensować uczelni stratę poniesioną w wyniku zwrotu środków otrzymanych w ramach umowy o dofinansowanie projektu i wykorzystanych na realizację projektu oraz stratę poniesioną w wyniku sankcji finansowych.

Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę na stanowisku pracownika naukowego z litewską uczelnią wyższą. Dokument ten jest datowany na 20 sierpnia 2020 r., ale zatrudnienie rozpoczęło się ze wskazanym w umowie dniem 1 września 2020 r. Miejsce pracy wskazane w umowie jest takie samo jak adres zamieszkania Wnioskodawczyni na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Umowa o pracę została zawarta na dwa lata. Od czasu rozpoczęcia realizacji projektu do dnia złożenia uzupełnienia, Wnioskodawczyni nie była jeszcze na Litwie, ale planowane są i konieczne będą wyjazdy na Litwę związane z prowadzonymi pracami badawczymi w celu realizacji projektu. W ramach umowy o pracę na stanowisku pracownika naukowego do obowiązków służbowych Wnioskodawczyni należą wyłącznie działania mające na celu realizację finansowanego projektu. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć pracy na rzecz uczelni wyższej, tj. np. nie będzie prowadzić zajęć dydaktycznych na tej uczelni. W ramach działań objętych projektem Wnioskodawczyni nie generuje przychodów i nie świadczy żadnych innych usług.

Otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki finansowe, których wniosek dotyczy, pochodzą z programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), w tym przypadku z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, a konkretnie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pytanie Wnioskodawczyni dotyczy wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu zawartej przez Wnioskodawczynię z litewską uczelnią wyższą, umowy o pracę na stanowisku pracownika naukowego. Obowiązki służbowe Wnioskodawczyni, wynikające z tej umowy, polegają wyłącznie na realizacji projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej (fundusze strukturalne Unii Europejskiej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni otrzymywane w latach 2020-2022, z tytułu zawartej przez Wnioskodawczynię z litewską uczelnią wyższą, umowy o pracę na stanowisku pracownika naukowego na potrzeby realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), dochód uzyskany w 2020 r., 2021 r. oraz 2022 r., w wyniku stosunku pracy nawiązanego z uczelnią wyższą w Republice Litewskiej, nie powinien podlegać opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie przedmiotowe wynika z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r., Nr 80, poz. 350), ponieważ dochód, którego pytanie dotyczy, pochodzi ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu (Wnioskodawczynię/podatnika), jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Środki te pochodzą bowiem z europejskich funduszy strukturalnych (w tym przypadku z Europejskiego Funduszu Społecznego).

Ponadto, z art. 21 pkt 1 Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej sporządzonej w Warszawie dnia 20 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r., Nr 51, poz. 277) wynika, że dochód Wnioskodawczyni uzyskiwany z tytułu wynagrodzenia za prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat podlega zwolnieniu z opodatkowania w Republice Litewskiej, a tym samym unikania podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do otrzymywanego z Litwy świadczenia pieniężnego w ramach realizacji projektu z udziałem środków europejskich – jest prawidłowe,
  • zwolnienia dochodów od opodatkowania na podstawie przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce, będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawczyni jest obywatelką Polski oraz ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni (stażysta) jest zatrudniona na umowę o pracę projektową, na stanowisku pracownika naukowego (…), na litewskiej uczelni wyższej w ramach stażu podoktorskiego ,, finansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach programu działań inwestycyjnych funduszy Unii Europejskiej, narzędzie nr … „…”, działalność „…”, Europejski Fundusz Socjalny. W dokumencie zostało zaznaczone, że jest to umowa o pracę projektową ze wskazanym tytułem projektu, zawarta wyłącznie na czas trwania projektu (czas przeznaczony na realizację projektu przez Wnioskodawczynię, wskazany we wniosku o dotację), tj. od dnia 1 września 2020 r., do dnia 31 sierpnia 2022 r. Staż odbywa się zdalnie w Polsce. W ww. umowie jest zapisane, że jest to umowa projektowa na realizację projektu nr…. Warunkiem przyznania stażu było złożenie wniosku, który następnie podlegał ocenie merytorycznej przeprowadzonej przez ekspertów wyznaczonych przez... Dochód, którego wniosek dotyczy, będzie stanowiło stypendium przyznane przez Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu Republiki Litewskiej oraz ... Stypendium jest finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny. Projekt realizowany przez Wnioskodawczynię jest finansowany w ramach działania nr…, „…”, Programu Operacyjnego Inwestycje Funduszy Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Kwota na współfinansowanie programu oraz wypłatę świadczenia, które otrzyma Wnioskodawczyni, będzie pochodziła ze środków europejskich w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), w tym przypadku z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Środki, których wniosek dotyczy, będą pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy. Kwota przeznaczona na wypłatę ww. świadczenia, będzie pochodziła w całości (100%) z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (dotacja) i będzie wypłacana Wnioskodawczyni przez litewską uczelnię wyższą. Umowa o dotację została podpisana pomiędzy Litewską Radą Nauki (w umowie określaną jako Instytucja wdrażająca), reprezentowaną przez Dyrektora Fundacji Naukowej, a Prorektor ds. Nauki jednej z litewskich uczelni wyższych, działającą z upoważnienia Rektora tej uczelni. Przedmiotem tej umowy jest powołanie jednego, konkretnego projektu, który będzie realizowany przez Wnioskodawczynię, współfinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania nr …„…” „…”. Wnioskodawczyni będzie samodzielnie, bezpośrednio realizowała cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, będzie wykonywała czynności oraz realizowała cele wskazane we wniosku o przyznanie finansowania na ten konkretny projekt. Czynności te polegają na prowadzeniu prac badawczych służących realizacji projektu. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest umowa o pracę zawarta wyłącznie na czas wykonywania projektu, w której wskazano, że praca polega na wykonywaniu działań projektowych. W umowie jest jednoznacznie zapisane, że obowiązkiem stypendysty jest zrealizowanie celów projektowych i osiągnięcie głównego celu projektu, a także prawidłowa i terminowa realizacja działań projektowych i osiągnięcie wskaźników, zgodnie z planem przedstawionym we wniosku o przyznanie dofinansowania. Postęp prac jest nadzorowany przez opiekuna stażu (profesor zatrudniony na litewskiej uczelni wyższej), ponadto stażysta musi po każdym przepracowanym miesiącu wypełniać raport, w którym wskazuje, ile godzin przepracował w minionym miesiącu oraz jakie zadanie projektowe realizował w tym czasie. W umowach projektowych jest również zapis, według którego…, w każdej chwili może przeprowadzić kontrolę związaną z realizacją projektu. Całe finansowanie pochodzi ze środków unijnych. Litewska uczelnia wyższa, będąca stroną w opisanym powyżej porozumieniu (umowie) podpisała ponadto umowę o pracę z Wnioskodawczynią. Jest to umowa, zawarta wyłącznie na czas trwania projektu (czas przeznaczony na realizację projektu przez Wnioskodawczynię, wskazany we wniosku o dotację), tj. od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. W dokumencie tym zostało zaznaczone, że jest to umowa o pracę projektową ze wskazanym tytułem projektu, który pracownik (Wnioskodawczyni) zobowiązała się zrealizować. Ponadto, Wnioskodawczyni przed złożeniem przez uczelnię wniosku o udzielenie dotacji musiała podpisać indywidualną umowę dotyczącą uczestnictwa w działaniu „…nr…”; drugą stroną tej umowy jest ww. uczelnia wyższa. W dokumencie tym zostały określone obowiązki stażysty, wynikające z uczestnictwa w projekcie. Strony zawarły tę umowę w trakcie przygotowywania i składania wniosku o przyznanie dotacji na realizację projektu zgodnie z ogłoszonym przez instytucję finansującą naborem oraz na podstawie Programu Operacyjnego Inwestycji Funduszy Unii Europejskiej 2014-2020, …, „…”, Działanie…, „…”. W porozumieniu tym zaznaczono, że realizacja projektu uzależniona jest od starań i wyników pracy stażysty (Wnioskodawczyni). Zadaniem litewskiej uczelni wyższej było złożenie wniosku o finansowanie projektu (we wniosku wnioskodawcą jest litewska uczelnia wyższa, ale osobą odpowiedzialną za projekt jest Wnioskodawczyni/podatnik), a po jego pozytywnym rozpatrzeniu koordynacja działań związanych z realizacją projektu oraz dysponowanie środkami pozyskanymi na realizację projektu, w tym pośredniczenie w przekazywaniu tych środków uczestnikowi i wykonawcy projektu, tj. Wnioskodawczyni. Z uwagi na przyjęty model rozliczania projektu, wypłata stosownych środków z tytułu dotacji jest realizowana za pośrednictwem upoważnionego podmiotu z Republiki Litewskiej (uczelnia wyższa). Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę na stanowisku pracownika naukowego z litewską uczelnią wyższą. Miejsce pracy wskazane w umowie jest takie samo jak adres zamieszkania Wnioskodawczyni na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Od czasu rozpoczęcia realizacji projektu do dnia złożenia uzupełnienia, Wnioskodawczyni nie była jeszcze na Litwie, ale planowane są i konieczne będą wyjazdy na Litwę związane z prowadzonymi pracami badawczymi w celu realizacji projektu. W ramach ww. umowy o pracę na stanowisku pracownika naukowego do obowiązków służbowych Wnioskodawczyni, należą wyłącznie działania mające na celu realizację finansowanego projektu. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć pracy na rzecz uczelni wyższej, tj. np. nie będzie prowadzić zajęć dydaktycznych na tej uczelni. Otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki finansowe, których wniosek dotyczy, pochodzą z programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, w tym przypadku z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, a konkretnie z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest rezydentem polskim (ma miejsce zamieszkania w Polsce), a wynagrodzenie, którego wniosek dotyczy, będzie wypłacane za pośrednictwem upoważnionego podmiotu z Republiki Litewskiej, w sprawie należy wskazać przepisy umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r., Nr 51, poz. 277, z późn. zm.), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Litwę dnia 7 czerwca 2017 r.

Zgodnie ze wskazanym we wniosku art. 21 ust. 1 ww. Umowy, osoba fizyczna, która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w uniwersytecie, szkole pomaturalnej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nie przekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

Postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodów z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub osób (art. 21 ust. 2 ww. Umowy).

Przepis art. 21 ust. 1 ww. Umowy, ma więc zastosowanie do dochodów pracowników naukowych mających miejsce zamieszkania w jednym państwie (np. w Polsce) i przebywających w drugim umawiającym się państwie w ściśle określonych w tym przepisie celach (np. na Litwie).

Natomiast, w przedstawionym we wniosku opisie Wnioskodawczyni m.in. wskazała, że zawarła umowę o pracę na stanowisku pracownika naukowego z litewską uczelnią wyższą. Miejsce pracy wskazane w umowie jest takie samo jak adres zamieszkania Wnioskodawczyni - na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć pracy na rzecz uczelni wyższej, tj. np. nie będzie prowadzić zajęć dydaktycznych na tej uczelni. Staż odbywa się zdalnie w Polsce.

Mając zatem na uwadze, że Wnioskodawczyni w latach 2020-2022, nie będzie wykonywała (jako uczestnik i wykonawca projektu), pracy, tj. prac badawczych na terytorium Litwy, do uzyskiwanych przez Nią z tego kraju dochodów, nie może mieć zastosowania wskazany we wniosku przepis art. 21 ust. 1 ww. Umowy polsko-litewskiej. Wnioskodawczyni nie przybywa bowiem do drugiego państwa w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych, a praca będzie wykonywana na terytorium Polski.

Biorąc powyższe pod uwagę, że ww. dochód (wynagrodzenie, o którym mowa we wniosku) Wnioskodawczyni jest i będzie uzyskiwany z Litwy, należy go opodatkować w świetle postanowień art. 23 ust. 1 ww. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej Polską a Litwą, jako inne dochody.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. Umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 23 ust. 2 ww. umowy, postanowień ustępu 1 nie stosuje się do dochodów nie będących dochodami z majątku nieruchomego określonego w artykule 6 ustęp 2, jeżeli osoba osiągająca takie dochody, posiadająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony lub wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę w nim położoną i gdy prawo lub majątek, z których tytułu osiąga dochód, są faktycznie związane z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Zatem, dochód (ww. wynagrodzenie) Wnioskodawczyni uzyskiwany z Litwy w ramach realizacji ww. projektu, o którym mowa we wniosku, będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce (w miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni), na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich”, należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Jak wynika z przedstawionego opisu kwota przeznaczona na wypłatę wynagrodzenia Wnioskodawczyni, będzie pochodziła w całości z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (dotacja) i będzie wypłacana Jej przez litewską uczelnię wyższą. Umowa o dotację została podpisana pomiędzy … (w umowie określaną jako Instytucja wdrażająca), reprezentowaną przez Dyrektora Fundacji Naukowej, a Prorektor ds. Nauki jednej z litewskich uczelni wyższych, działającą z upoważnienia Rektora tej uczelni. Przedmiotem tej umowy jest powołanie jednego, konkretnego projektu (który będzie realizowany przez Wnioskodawczynię), współfinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania nr .., „…”, „…”. Litewska uczelnia wyższa, będąca stroną w opisanym porozumieniu (umowie) podpisała ponadto umowę o pracę z Wnioskodawczynią. W dokumencie tym zostało zaznaczone, że jest to umowa o pracę projektową ze wskazanym tytułem projektu, który Wnioskodawczyni zobowiązała się zrealizować. Ponadto, Wnioskodawczyni przed złożeniem przez ww. uczelnię wniosku o udzielenie dotacji, musiała podpisać indywidualną umowę dotyczącą uczestnictwa w działaniu „…”; drugą stroną tej umowy jest ww. uczelnia wyższa. Strony zawarły umowę w trakcie przygotowywania i składania wniosku o przyznanie dotacji na realizację projektu zgodnie z ogłoszonym przez instytucję finansującą naborem oraz na podstawie Programu Operacyjnego Inwestycji Funduszy Unii Europejskiej 2014-2020, …, „…”,.., „…”….„…”, działanie „…” Programu Operacyjnego Inwestycje Funduszy Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Kwota na współfinansowanie programu oraz wypłatę wynagrodzenia, które otrzyma Wnioskodawczyni, będzie pochodziła ze środków europejskich w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, w tym przypadku z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu stażu w ramach opisanego projektu, będzie wypłacane (finansowane) ze środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, w związku z tym, będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony stan prawny, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 23 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Republiki Litewskiej, w zw. z art. 3 ust. 1, art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenie z Litwy, które Wnioskodawczyni otrzymuje i będzie otrzymywała jako uczestnik projektu wspófinansowanego ze środków europejskich, tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego, będzie stanowić przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, wartość środków pieniężnych stanowiących ww. wynagrodzenie – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni, w zakresie możliwości skorzystania w odniesieniu do ww. wynagrodzenia, ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 ww. Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie się różnił od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj