Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.451.2020.1.MR
z 15 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2020 r. (data wpływu 19 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że realizacja przez Pośrednika Działań na rzecz Wnioskodawcy podejmowanych zgodnie z zawartą Umową, stanowi świadczenie usług opodatkowanych VAT i w efekcie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Pośrednika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że realizacja przez Pośrednika Działań na rzecz Wnioskodawcy podejmowanych zgodnie z zawartą Umową, stanowi świadczenie usług opodatkowanych VAT i w efekcie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Pośrednika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A S.A. („Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polską spółką kapitałową będącą podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży produktów spożywczych (m.in. …). Wnioskodawca współpracuje z grupą kapitałową B („Grupa B”) prowadzącą m.in. sieci sklepów detalicznych oraz kooperującą z tysiącami niezależnych partnerów w całej Polsce (zwanych dalej łącznie „Sklepy”).

Sklepy sprzedają towary („Towar”) klientom detalicznym (najczęściej konsumentom). Sprzedawane klientom detalicznym Towary, Sklepy kupują zazwyczaj od sprzedawców z Grupy B będących hurtowymi dystrybutorami Towarów („Dystrybutorzy”). Dystrybutorzy kupują zaś Towary w ilościach hurtowych od dostawców, którzy najczęściej są ich producentami, w tym od Wnioskodawcy („Dostawcy”). Może się też wyjątkowo zdarzyć, że Sklepy kupować będą Towar bezpośrednio od Dostawców. Wnioskodawca współpracujący z podmiotami z Grupy B jest zainteresowany realizacją ogólnopolskich akcji promocyjnych („Akcje Promocyjne”) w Sklepach za pomocą nowoczesnego systemu informatycznego. W związku z tym, Akcje Promocyjne będą realizowane w Sklepach za pomocą platformy B. Platforma przeznaczona jest do realizacji Akcji Promocyjnych skierowanych do klientów Sklepów i pozwala m.in. na zwiększenie wydajności prowadzonych działań promocyjnych i łatwiejszą weryfikację wyników Akcji Promocyjnych („Platforma”). Właścicielem Platformy jest jedna ze spółek należących do Grupy B („Pośrednik”). Rolą Pośrednika będzie m.in. administrowanie Platformą. Na Platformie Pośrednik będzie informować Sklepy o uzgodnionej z Wnioskodawcą Akcji Promocyjnej, w której mogą uczestniczyć Sklepy mające dostęp do Platformy. W ramach takiej Akcji Promocyjnej Sklepy będą m.in. sprzedawać klientom detalicznym Towary pierwotnie pochodzące od Wnioskodawcy (a zatem zawierające najczęściej znak towarowy Wnioskodawcy) po cenie nie wyższej niż maksymalna cena wskazana w danej Akcji Promocyjnej na Platformie. W takim przypadku Sklepom zwracane będą koszty związane ze sprzedażą Towaru po cenie nie wyższej niż maksymalna (tzw. cash-back), przy czym ostatecznie kosztami dokonanego zwrotu na rzecz Sklepów obciążany będzie Wnioskodawca. W ramach Akcji Promocyjnej Pośrednik będzie pośredniczyć w przekazaniu przez Wnioskodawcę do Sklepów zwrotu kosztów związanych ze sprzedażą Towarów po cenie nie wyższej niż maksymalna (tzw. cash-back). Jednocześnie Pośrednik nie będzie jednak uczestniczyć w samym obrocie Towarem (tj. Pośrednik nie będzie nabywał Towarów od Wnioskodawcy, jak i nie będzie dokonywał ich dalszej sprzedaży na rzecz Sklepów).

Model Akcji Promocyjnej będzie zatem wyglądał następująco:

Pośrednik na podstawie umowy podpisanej z Wnioskodawcą („Umowa z Wnioskodawcą”) będzie organizować Akcje Promocyjne w Sklepach i wobec tego zobowiąże się do podjęcia działań opisanych w pkt I poniżej oraz do podjęcia czynności opisanych poniżej w pkt II. W celu realizacji Akcji Promocyjnych w Sklepach Pośrednik, poza Umową z Wnioskodawcą, podpisuje również umowy ze Sklepami („Umowy ze Sklepami”), na podstawie których Sklepy zobowiązują się do wykonania działań opisanych w pkt III poniżej oraz do podjęcia czynności opisanych poniżej w pkt IV. Zobowiązania pomiędzy podmiotami wynikające z modelu przeprowadzenia Akcji Promocyjnych prezentują się następująco:

  • Pośrednik w Umowie z Wnioskodawcą zobowiąże się m.in. do świadczenia za wynagrodzeniem działań polegających na:
    1. realizacji danej Akcji Promocyjnej w Sklepach, w tym w szczególności:
      1. spowodowania wykonania zobowiązań przez Sklepy m.in. sprzedaży Towarów zgodnie z warunkami promocji,
      2. przekazywania danych transakcyjnych otrzymanych od Sklepów w związku z realizacją Akcji Promocyjnych w Sklepach. Danymi transakcyjnymi są:
        1. dane paragonowe oraz
        2. wybrane dane magazynowe wyłącznie w zakresie Towarów;
        ‒ („Dane Transakcyjne”);
      3. podejmowaniu czynności marketingowych związanych z realizacją Akcji Promocyjnej w postaci informowania o Akcji Promocyjnej w poszczególnych Sklepach;
      4. pośredniczeniu między Wnioskodawcą a Sklepem w dokonaniu rozliczeń, o których mowa w pkt II poniżej, w tym wsparcie Dostawców w weryfikacji, czy Sklepy spełniły warunki do rozliczenia danej Akcji Promocyjnej;

(zwanych łącznie „Działania na rzecz Wnioskodawcy”).

  1. Pośrednik na podstawie Umowy z Wnioskodawcą będzie również pośredniczyć w zwrocie kosztów (tzw. cash-back) na rzecz Sklepów ponoszonych przez Sklepy w związku ze sprzedażą Towarów po cenie nie wyższej niż maksymalna. Zwrot będzie następował w formule 1:1, tzn. całość kwoty otrzymanej od Wnioskodawcy z tego tytułu Pośrednik przekaże Sklepom. Kwoty te nie stanowią wynagrodzenia dla Pośrednika za Działania na rzecz Wnioskodawcy (opisane w pkt I. powyżej). („Zwrot Kosztów w Umowie Wnioskodawcą”).

  2. Sklepy w Umowach ze Sklepami zobowiązują się wobec Pośrednika m.in. do realizacji działań polegających na:
    1. uczestnictwie w promocjach w ramach Akcji Promocyjnych zgodnie z przyjętym regulaminem;
    2. ekspozycji Towarów i materiałów komunikacyjnych, w sposób wskazany przez Dostawcę a zakomunikowany przez Pośrednika, dotyczących danej promocji w ramach Akcji Promocyjnych;
    3. udostępnieniu Danych Transakcyjnych;
    4. udzieleniu Pośrednikowi upoważnienia do korzystania, przetwarzania i udostępniania Danych Transakcyjnych w celach weryfikacji i rozliczenia promocji w ramach Akcji Promocyjnych oraz dokonywania analiz sprzedaży Towarów zgodnie z przyjętym regulaminem;
    5. wykonaniu pozostałych zobowiązań na podstawie Umowy ze Sklepem, w tym regulaminu do niej;

(zwanych łącznie „Działania na rzecz Pośrednika”).

  1. Pośrednik na podstawie Umów ze Sklepami zobowiązuje się wobec Sklepów, jako pośrednik, do zwrotu kosztów (tzw. cash-back) na rzecz Sklepów, jakie te ponoszą w związku ze sprzedażą Towarów w Sklepach po cenie nie wyższej niż maksymalna , pod warunkiem, że promocja organizowana w ramach Akcji Promocyjnych obejmuje takie zobowiązanie Sklepów („Zwrot Kosztów w Umowach ze Sklepami”). Kwoty te nie stanowią wynagrodzenia dla Sklepu za Działania na rzecz Pośrednika (opisane w pkt III. powyżej).

W zamian za Działania na rzecz Wnioskodawcy oraz Działania na rzecz Pośrednika, które zostały opisane w pkt. I i III powyżej, wypłacane będzie wynagrodzenie przez odpowiednio Wnioskodawcę na rzecz Pośrednika oraz Pośrednika na rzecz Sklepu.

Natomiast w ramach zobowiązania do Zwrotu Kosztów w Umowie z Wnioskodawcą oraz do Zwrotu Kosztów w Umowach ze Sklepami, o którym mowa w pkt. II i IV kwoty wypłacane przez Wnioskodawcę do Pośrednika i w dalszej kolejności przez Pośrednika do Sklepów tytułem Zwrotu Kosztów nie stanowią wynagrodzenia należnego Pośrednikowi lub odpowiednio Sklepom za działania realizowane w ramach punktu I oraz III. Pośrednik jedynie pośredniczy w przekazywaniu przez Wnioskodawcę na rzecz Sklepów zwrotu kosztów ponoszonych w związku z prowadzeniem sprzedaży Towarów po cenie nie wyższej niż maksymalna. W tym zakresie Pośrednik działa w relacji z Wnioskodawcą w swoim imieniu i na swoją rzecz.

Pośrednik za pomocą Platformy będzie umieszczał materiały cyfrowe dotyczące Akcji Promocyjnej do wyświetlenia w Aplikacji (czyli oprogramowaniu udostępnianym Sklepom, pozwalającym w szczególności na: wybór przez Sklep Akcji Promocyjnych realizowanych w danym Sklepie czy zbieranie danych transakcyjnych z kas rejestrujących sprzedaż w Sklepach). Następnie, po publikacji informacji o danej Akcji Promocyjnej w Aplikacji Sklepy będą miały możliwość przystąpienia do danej Akcji Promocyjnej. Informacja o Akcji Promocyjnej w Aplikacji będzie zawierała wskazanie Towaru, którego dotyczy, mechanizm aplikacji promocyjnej, cenę maksymalną Towaru, jeżeli została określona przez Wnioskodawcę, okres trwania promocji i informację o lokalizacji regulaminu Akcji Promocyjnej w Aplikacji. Sklepy będą miały możliwość wzięcia udziału w Akcji Promocyjnej poprzez jej zaakceptowanie w Aplikacji. Następnie Pośrednik wyświetli daną Akcję Promocyjną dostępną w Sklepach w aplikacji … (czyli aplikacji na systemy mobilne udostępnianej klientom Sklepów), która będzie umożliwiała klientom Sklepów skorzystanie z organizowanej promocji w ramach Akcji Promocyjnych.

Spółka wskazuje, że Działania na rzecz Wnioskodawcy dotyczyć będą wyłącznie tych Towarów, których pierwotna sprzedaż przez Spółkę jako ich producenta podlegała opodatkowaniu VAT.

Spółka niniejszym informuje, iż Pośrednik, którym jest C Sp. z o.o., wystąpiła w dniu (…) r. również o własną interpretację indywidulną w zakresie m.in. zasad opodatkowania Działań na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w przypadku realizacji przez Pośrednika Działań na rzecz Wnioskodawcy podejmowanych zgodnie z zawartą Umową z Wnioskodawcą, działania te (realizowane za uzgodnionym wynagrodzeniem) stanowią świadczenie usług opodatkowanych VAT na rzecz Wnioskodawcy i w efekcie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Pośrednika (na zasadach ogólnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Działania podejmowane na jego rzecz zgodnie z zawartą Umową z Wnioskodawcą, stanowią świadczenie usług opodatkowanych VAT na rzecz Wnioskodawcy i w efekcie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Pośrednika (na zasadach ogólnych).

Uzasadnienie.

Pozytywne przesłanki warunkujące skorzystanie przez Spółkę z prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w myśl ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei w art. 88 ustawy o VAT, wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje, gdy są spełnione tzw. pozytywne przesłanki odliczenia, tj. (i) odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz (ii) towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych oraz gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).

Odnośnie przesłanki związku pomiędzy dokonywanymi zakupami a wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi należy wskazać, iż przepisy ustawy o VAT nie precyzują, jakiego rodzaju związek musi to być, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia VAT. W praktyce przyjmuje się, iż związek ten może być zarówno bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika odsprzedany), jak i pośredni (np. tzw. koszty ogólne zarządu).

W kwestii tej wielokrotnie wypowiadały się organy podatkowe przyjmując, że: „O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu”. (Tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2016 r., sygn. ITPP1/4512-1163/15/DM).

Przekładając powyższe na sytuację Spółki należy stwierdzić, że spełnione będą wszystkie wskazane wyżej przesłanki warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Działania na rzecz Wnioskodawcy, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego.

Po pierwsze należy zauważyć, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na potrzeby tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinno także ulegać wątpliwości, iż w niniejszych okolicznościach przesłanka związku między wydatkami na nabycie usług świadczonych przez Pośrednika a wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi VAT będzie spełniona.

Obecnie działania o charakterze promocyjnym stanowią już właściwie powszechny i niezbędny element niemal każdej działalności gospodarczej, nakierowany na wsparcie/zwiększenie sprzedaży towarów/usług (tu: Towarów).

Nabywanie przez Spółkę usług w postaci Działań na rzecz Wnioskodawcy, w ramach których Pośrednik będzie m.in. administrował i organizował na jego zlecenie Akcje Promocyjne, finalnie skierowane do odbiorców końcowych (konsumentów), będzie niewątpliwie stanowić działanie mające związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, jako producenta Towarów.

Ostatecznym celem Akcji promocyjnych będzie wszak wsparcie sprzedaży Towarów poprzez utrzymanie określonych cen Towarów w Sklepach co istotnie wpływa na promocję Towarów w Sklepach i zwiększenie penetracji Towarów w Sklepach. Niewątpliwie więc u podstaw decyzji Wnioskodawcy o podjęciu współpracy z Pośrednikiem i nabywaniu usług przez niego świadczonych stoi/będzie stać chęć zwiększenia sprzedaży (dostaw Towarów), które to dostawy stanowią po stronie Spółki czynności opodatkowane VAT. Zwiększenie zakupów Towarów przez finalnych konsumentów będzie wiązało się nierozerwalnie ze zwiększeniem zakupów Towarów przez Sklepy od Dystrybutorów oraz przez Dystrybutorów od Spółki.

Warto również zauważyć, iż bez skorzystania z usług Pośrednika Wnioskodawca nie mógłby przeprowadzić takich Akcji w sposób efektywny. Spółka nie dysponuje bowiem takimi narzędziami, w szczególności informatycznymi (tj. Platformą), umożliwiającymi przeprowadzanie i rozliczanie tego typu Akcji.

Ponadto, istotną wartość dodaną z punktu widzenia Spółki (przemawiającą za skorzystaniem z Działań na rzecz Wnioskodawcy) stanowić będzie: (i) bezpośredni kontakt Pośrednika ze Sklepami, który zapewnia Platforma, (ii) liczba Sklepów, (iii) szybkość reakcji (dzięki dwustronnej komunikacji zapewnianej przez Platformę przeprowadzenie Akcji promocyjnych będzie możliwe „z dnia na dzień”, przez ściśle określony czas), (iv) profilowanie (Pośrednik będzie w stanie skierować Akcje promocyjne do określonych/pożądanych przez Wnioskodawcę Sklepów).

Biorąc pod uwagę powyższe nie powinno ulegać wątpliwości, iż w niniejszych okolicznościach, między dokonywanymi przez Wnioskodawcę zakupami (dot. Działań na rzecz Wnioskodawcy) a wykonywanymi przez Spółkę czynnościami sprzedaży opodatkowanymi VAT (tj. dostawami Towarów), występować będzie związek umożliwiający odliczenie VAT naliczonego z tego tytułu.

Omawiane wydatki będą bowiem niewątpliwie wiązać się z ogólnym funkcjonowaniem nabywcy (tu: Spółki) i prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą oraz będą przyczyniać się do osiągania przez Wnioskodawcę obrotu z tytułu czynności opodatkowanych VAT (tj. pomiędzy zakupami Spółki w postaci usług oraz czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę będzie istniał wystarczający związek przyczynowo-skutkowy). W konsekwencji, spełniona zostanie zasadnicza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Działania na rzecz Wnioskodawcy jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu według podstawowej stawki VA T.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (tj. przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel), w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, iż niewątpliwie pojęcie „świadczenia usług” na gruncie VAT jest pojęciem szerokim, mogącym obejmować zarówno działanie podatnika, jak i jego zaniechania w postaci powstrzymania się od dokonania czynności czy tolerowania jakiejś czynności lub sytuacji, które jednocześnie nie stanowią dostawy towarów (tj. przeniesienia prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel).

Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa sądowego, w tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług podlegają czynności, co do których łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. czynność dokonywana jest przez podatnika VAT działającego w takim charakterze, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej;
  2. istnieje odbiorca usługi odnoszący z niej choćby potencjalną korzyść, inny niż podmiot wykonujący usługę;
  3. czynność dokonana jest w oparciu o więź prawną łączącą świadczącego usługę z jej odbiorcą;
  4. czynność dokonana jest na skutek zgodnej woli usługodawcy i usługobiorcy;
  5. czynność dokonana jest, co do zasady, za odpłatnością, przy tym pomiędzy wynagrodzeniem a świadczoną usługą zachodzi bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy oraz występuje ekwiwalentność

(np. wyroki TSUE: z dnia 3 marca 1994 r. C-16/93 w sprawie R. J. Tolsma; z dnia 29 lutego 1996 r. C-215/94 w sprawie Jurgen Mohr czy z dnia 18 grudnia 1997 r. C-384/95 w sprawie Landboden-Agrardienste GmbH & Co.KG).

W ocenie Wnioskodawcy okoliczności, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku wskazują, iż Działania na rzecz Wnioskodawcy będą spełniać wszystkie ww. warunki. Niżej Wnioskodawca w sposób szczegółowy odnosi się do każdego z nich.

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikiem VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje zaś wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Tym samym, świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy dokonywane jest przez podmiot mający status podatnika VAT, działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

W tym kontekście należy zaznaczyć, iż Pośrednik, z którym Spółka podejmie współpracę w zakresie Działań na rzecz Wnioskodawcy, jest już zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a wykonując obowiązki/zobowiązania wynikające z zawartej Umowy z Wnioskodawcą, będzie działać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Ad 2.

W ramach Umowy z Wnioskodawcą możliwe będzie wskazanie odbiorcy (beneficjenta) świadczenia Pośrednika, którym będzie Spółka oraz korzyści, jakie Wnioskodawca uzyska w związku z realizacją czynności przez Pośrednika, tj. wsparcia sprzedaży jego Towarów, poprzez między innymi zwiększenie penetracji Towarów w punktach sprzedaży.

Ad 3.

Co istotne, pomiędzy Wnioskodawcą a Pośrednikiem będzie istniał stosunek prawny, który zostanie wykreowany poprzez zawarcie stosownej umowy (tj. Umowy z Wnioskodawcą). W ramach ww. stosunku prawnego na każdej ze stron będą ciążyć określone obowiązki, a także każdej ze stron będą przysługiwać określone prawa.

Ad 4.

Czynności Pośrednika będą efektem porozumienia między Wnioskodawcą a Usługodawcą. Zgodnie z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Spółka zawrze z Pośrednikiem umowę, która będzie nakładać na Pośrednika obowiązki/zobowiązania, ale jednocześnie przyznawać należne mu wynagrodzenie z tytułu ich wypełnienia.

Ad 5.

Rozumienie pojęcia „odpłatność” TSUE sprecyzował m.in. w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. C-102/86 w sprawie Apple and Pear Development Council, z którego wynika, iż:

„Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Z kolei, w powoływanym już wyroku z dnia 3 marca 1994 r. C-16/93 w sprawie R. J. Tolsma TSUE stwierdził, że czynność:

„podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

W ocenie Wnioskodawcy, między zachowaniem Pośrednika a należnym mu wynagrodzeniem za wykonywane przez niego Działania na rzecz Wnioskodawcy możliwe będzie zidentyfikowanie bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego. Pośrednik w zamian za otrzymane Wynagrodzenie będzie zobowiązany m.in. do:

  1. spowodowania wykonania zobowiązań przez Sklepy m.in. sprzedaży Towarów zgodnie z warunkami promocji;
  2. przekazywania danych transakcyjnych otrzymanych od Sklepów w związku z realizacją Akcji Promocyjnych w Sklepach;
  3. podejmowaniu czynności marketingowych związanych z realizacją Akcji Promocyjnej w postaci informowania o Akcji Promocyjnej w poszczególnych Sklepach;
  4. pośredniczeniu między Wnioskodawcą a Sklepem w dokonaniu rozliczeń, w tym wsparcia Wnioskodawcy w weryfikacji, czy Sklepy spełniły warunki do rozliczenia danej Akcji Promocyjnej.

Tak więc wynagrodzenie, które Pośrednik będzie otrzymywać od Spółki, będzie bezpośrednio związane (w tym jego wysokość) z określonymi zachowaniami Pośrednika podejmowanymi w ramach Działań na rzecz Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze Działania na rzecz Wnioskodawcy powinny być/zostać uznane za opodatkowane podstawową stawką VAT, wynoszącą obecnie 23% (zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). W konsekwencji, w odniesieniu do faktur dokumentujących Działania na rzecz Wnioskodawcy świadczone przez Pośrednika, nie wystąpią przesłanki negatywne uniemożliwiające skorzystanie z prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj