Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.673.2020.1.SW
z 27 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. (…)


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Powiat (…) realizuje zadanie pn. (…) w ramach działania (…) w zakresie rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. Całkowita wartość zadania (koszty kwalifikowalne) po przetargu wynosi: (…) w tym dofinansowanie ze środków (…) w kwocie (…) (co stanowi (…)% kosztów kwalifikowanych projektu).

Zakres zadania obejmuje: wykonanie robót przygotowawczych, rozbiórki istniejących nawierzchni z płyt betonowych i kostki brukowej, demontaż murka oporowego ceglanego wraz z fundamentami, wykonanie robót ziemnych, wykonanie podbudów pod nawierzchnie, wykonanie nawierzchni z kostki betonowej, wykonanie nawierzchni betonowej, wykonanie nowego ogrodzenia o wysokości 2,0 m, montaż furtki wejściowej wraz z dostosowaniem ogrodzenia, wykonanie murków oporowych prefabrykowanych o wysokości 0,5-0,7m, wykonanie schodów terenowych, montaż urządzeń do zabaw i edukacji, montaż urządzeń do sportu i rekreacji, montaż elementów zagospodarowania terenu w strefie wypoczynku i rozrywki, wykonanie trawników, sadzenie drzew i krzewów, uporządkowanie terenów zielonych. Odbiór końcowy robót budowlanych odbył się (…) Ponadto w zakres projektu wchodzi również m.in. realizacja działań miękkich (nie generujących kosztów w ramach projektu) tj. imprez integracyjnych. Złożenie rozliczenia (wniosku o płatność) planowane jest w 2021 r. po zrealizowaniu działań miękkich w sezonie wiosenno-letnim.


Wnioskodawcą i beneficjentem projektu jest Powiat (…). Przedmiotowy plac zabaw, nauki i rekreacji położony jest na terenie (…) będącym jednostką organizacyjną Powiatu (…). Wykonawca robót wybrany w drodze przetargu nieograniczonego wykonał roboty budowlane i wystawił fakturę VAT. Na wystawionej przez wykonawcę fakturze jako nabywca widnieje Powiat (…) wraz ze wskazaniem nr NIP.

Zadanie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ma na celu utworzenie nowej oferty turystyczno-rekreacyjnej w B poprzez budowę placu zabaw, nauki i rekreacji. Jest to projekt niegenerujący dochodu. Wydatki ponoszone na realizację niniejszej inwestycji nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Będzie to miejsce ogólnodostępne i bezpłatne dla mieszkańców i turystów zgodnie z przyjętym regulaminem. Nie planuje się poboru opłat za korzystanie z placu zabaw, nauki i rekreacji. Nie planuje się też świadczenia jakichkolwiek płatnych usług czy też organizacji płatnych wydarzeń.


Warunkiem uznania przez (…) podatku VAT jako kwalifikowanego jest przedłożenie interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacja indywidualna) wydanej przez Organ upoważniony. Przedmiotowa interpretacja jest niezbędnym załącznikiem do złożenia wniosku o płatność w (…), na podstawie którego zrefundowane zostaną wydatki poniesione przez Powiat (…) na realizację zadania. Przewidywany termin złożenia wniosku o płatność w ramach zadania to 2021 rok.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3a i 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne, w tym m. in. w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz kultury fizycznej i turystyki. Realizacja przedmiotowego projektu należy więc do zadań własnych powiatu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji obejmującej utworzenie placu zabaw nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zarówno wykonywanymi przez Powiat, jak i wykonywanymi przez (...).


Towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą generowały w przyszłości dla powiatu sprzedaży opodatkowanej.


Brak indywidualnej interpretacji podatkowej z Krajowej Informacji Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako kosztu kwalifikowanego w ramach projektu. Nakłady inwestycyjne poniesione w ramach projektu zostaną przekazane do (…). Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, rozliczającym się z podatku w zakresie, w jakim prowadzi działalność opodatkowaną, w tym z tytułu umów cywilnoprawnych, tj. sprzedaż, dzierżawa. Od (…) powiat scentralizował wszystkie swoje jednostki w zakresie VAT-u i rozpoczął wspólne rozliczanie VAT z jednostkami budżetowymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Powiat i jego jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na powiat ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiorcy usługi/towaru. Zgodnie z ustawą o VAT, każda jednostka organizacyjna Powiatu, dla celów odliczenia podatku VAT, ustala odrębnie dla swojej jednostki wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 86 oraz 90 ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w ramach realizacji projektu (…) Powiat (…) ma jakąkolwiek możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (zarówno na dzień realizacji operacji, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku nabytego wytworzonego w związku z realizacją operacji), w szczególności czy Powiatowi przysługuje prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na utworzeniu placu zabaw, nauki i rekreacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Powiat jako beneficjent wychodzi z założenia, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony), zarówno na dzień realizacji operacji, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku nabytego/wytworzonego w związku z realizacją operacji, ponieważ planowane zadanie dotyczy ogólnodostępnego placu zabaw, nauki i rekreacji. Jest to zadanie własne powiatu i nie powstaje w związku z jego wykonywaniem przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług VAT. Czynności te znajdują się poza zakresem działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.


Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 – „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.”. Powiat nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1, ponieważ planowane do nabycia towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.


Powiatowi nie przysługuje tym samym prawo do odliczenia podatku VAT dla przedmiotowego projektu, VAT jest dla powiatu kosztem kwalifikowanym i można odzyskać część kosztów z nim związanych w ramach refundacji kosztów ww. inwestycji ze środków (…). Powiatowi nie przysługuje prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji podlegającej na utworzeniu placu zabaw, nauki i rekreacji przy (…).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Istotne jest, aby podmiot, który chce skorzystać z obniżenia podatku, spełniał przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności, za podatnika VAT, dokonującego tej czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


I tak, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną (art. 2 ust. 2).


Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania te obejmują sprawy z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 3a i 8 ustawy o samorządzie powiatowym).


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, rozliczającym się z podatku w zakresie, w jakim prowadzi działalność opodatkowaną, w tym z tytułu umów cywilnoprawnych, tj. sprzedaż, dzierżawa. Od (…) powiat scentralizował wszystkie swoje jednostki w zakresie VAT-u i rozpoczął wspólne rozliczanie VAT z jednostkami budżetowymi.


Wnioskodawca realizuje zadanie pn. (…) w ramach działania (…) w zakresie rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. Przedmiotowy plac zabaw, nauki i rekreacji położony jest na terenie (…) będącym jednostką organizacyjną Powiatu. Nakłady inwestycyjne poniesione w ramach projektu zostaną przekazane do (…).

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji obejmującej utworzenie placu zabaw nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zarówno wykonywanymi przez Powiat, jak i wykonywanymi przez (…). Towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą generowały w przyszłości dla powiatu sprzedaży opodatkowanej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…).


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – zrealizowane zadanie nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj