Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.443.2020.2.MR
z 13 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań dotyczących budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań dotyczących budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 5 stycznia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o wskazanie prawidłowego adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2129 ze zm.; dalej jako ustawa o lasach), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą m in. nadleśnictwa.

Nadleśnictwo A (dalej zamiennie jako Nadleśnictwo lub Jednostka), będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej PGL LP), jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.; dalej jako u.p.t.u). Nadleśnictwo w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności, które są wyłączone z systemu VAT, tj. czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u. Stosownie do postanowień paragrafu 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r., poz. 692), działalność Nadleśnictwa jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.

Nadleśnictwo w ramach prowadzonej gospodarki leśnej pozyskuje produkty gospodarki leśnej, które następnie są przedmiotem dokonywanej przez Jednostkę sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Nadleśnictwo dokonuje czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, Nadleśnictwo prowadzi trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzenia lasu.

W skład Nadleśnictwa A wchodzi m in. Arboretum. Arboretum jest prawie (…) ha (…) z częściami: (…). Arboretum jest obiektem naukowo-dydaktycznym, wzbogacanym o nowe gatunki. Posiada status (…). Znajdują się tam (…). Dzięki sąsiedztwu (…) panuje tam unikalny, wilgotny mikroklimat pozwalający na uprawę wielu wymagających gatunków roślin. Teren Arboretum jest ogrodzony.

Ustawa o ochronie przyrody nakłada na jednostki Lasów Państwowych obowiązki związane z ochroną przyrody. Nadleśnictwo A podpisało z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 umowę o dofinansowanie Projektu: „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (…) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Przedmiotem realizacji projektu jest realizacja 4 kompleksowych zadań:

  • zwiększenia możliwości prowadzenia, w tym skuteczności restytucji gatunkowej i siedliskowej w Arboretum;
  • wdrożenie programów ochrony i restytucji na terenie Arboretum i Nadleśnictwa;
  • ukierunkowanie i uporządkowanie ruchu turystycznego w obrębie i otoczeniu Arboretum oraz
  • realizacja działań informacyjno-edukacyjnych.

Planowane w ramach projektu działania inwestycyjne oraz programy restytucji mają na celu zabezpieczenie zasobów i walorów przyrodniczych (…), w szczególności na obszarze administrowanym przez Nadleśnictwo.

Projekt finansuje ochronę i restytucję różnorodności gatunkowej i siedliskowej, w tym m.in. czynną ochronę gatunkową, monitoring gatunków i siedlisk przyrodniczych, opracowanie i wdrażanie programów odtwarzania i renaturalizacji ekosystemów, kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu ochrony rewaloryzacji i zabezpieczenia obszarów chronionych, obejmujących np. budowę, rozbudowę, przebudowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny w wyznaczone miejsca. W ramach projektu powstała (…).

Trasa pieszo-rowerowa stanowi wzmocnienie infrastruktury turystycznej (…) z ukierunkowaniem i uporządkowaniem ruchu turystycznego w obrębie i otoczeniu Arboretum oraz udostępnia i podkreśla walory krajobrazowe, a także zasoby przyrodnicze w Arboretum.

Ścieżka (…). Utwardzenie trasy pieszo-rowerowej wykonano z tłucznia łamanego. Zastosowano elementy barierek i zabezpieczenia przejść i przejazdów z drewna lokalnego. Długość ścieżki wynosi (…) km. W związku z tym, iż trasa pieszo-rowerowa znajduje się poza Arboretum, na terenie ogólnodostępnym, jej użytkowanie jest bezpłatne dla pieszych i rowerzystów. Trasa nie jest użytkowana w celu wywozu drewna (nie ma takiej możliwości).

Zwiedzanie samego Arboretum jest płatne (bezpłatne dla zorganizowanych grup jednostek oświatowych prowadzących zajęcia edukacyjne przy współpracy z Nadleśnictwem oraz dzieci do lat 5 i osób niepełnosprawnych).

Aktualne dofinansowanie UE na poziomie projektu wynosi (…) %. Pozostałe wydatki związane z realizacją projektu zostaną pokryte ze środków obrotowych Jednostki.

W piśmie z dnia 4 stycznia 2021 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)” nie są i nie będą wykorzystywane przez Nadleśnictwo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Nadleśnictwo przystępując do projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (…) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma prawo – biorąc pod uwagę zakładane cele, którym ma służyć ten projekt – jest uprawnione do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań dotyczących budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy Nadleśnictwo realizując projekt pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (…), Jednostka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego budowy trasy pieszo-rowerowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o który mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  • wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  • wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. urz. UE L 347 z 11.12.2006 r., str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywa VAT”, należy zauważyć, iż aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika.

W ocenie Nadleśnictwa, działanie zrealizowane w ww. Projekcie w postaci budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 – mając na uwadze zakładany cel, którym ma służyć ten projekt – nie jest związany, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, z prowadzoną przez Jednostkę działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u. Celem działania (…) jest ochrona i restytucja różnorodności gatunkowej i siedliskowej. Nadrzędnym celem Projektu jest zadbanie o ochronę gatunkową, monitoring gatunków i siedlisk przyrodniczych, opracowanie i wdrożenie programów odtwarzania i renaturalizacji ekosystemów, kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu ochrony, rewaloryzacji i zabezpieczenia obszarów chronionych, obejmujące również budowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny w wyznaczone miejsca.

W ocenie Nadleśnictwa nie można bezpośrednio stwierdzić czy realizacja zadania budowy trasy pieszo-rowerowej wokół Arboretum przyczyni się do wzrostu sprzedaży opodatkowanej polegającej na sprzedaży biletów wstępu do Arboretum (nie ma dowodów). Związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Jednostkę prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego zadania.

Nadleśnictwo stoi na stanowisku, że przystępując do Projektu – nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania wyszczególnionego w Projekcie tj. trasy pieszo-rowerowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Nadleśnictwo, będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nadleśnictwo w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności, które są wyłączone z systemu VAT, tj. czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u. Stosownie do postanowień paragrafu 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, działalność Nadleśnictwa jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego. W skład Nadleśnictwa wchodzi m.in. Arboretum. Arboretum jest prawie (…) ha (…) z częściami: (…). Arboretum jest obiektem naukowo-dydaktycznym, wzbogacanym o nowe gatunki. Posiada status (…). Znajdują się tam (…). Dzięki sąsiedztwu (…) panuje tam unikalny, wilgotny mikroklimat pozwalający na uprawę wielu wymagających gatunków roślin. Teren Arboretum jest ogrodzony. Nadleśnictwo podpisało z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 umowę o dofinansowanie Projektu: „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (…) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem realizacji projektu jest realizacja 4 kompleksowych zadań:

  • Zwiększenia możliwości prowadzenia, w tym skuteczności restytucji gatunkowej i siedliskowej w Arboretum.
  • Wdrożenie programów ochrony i restytucji na terenie Arboretum i Nadleśnictwa.
  • Ukierunkowanie i uporządkowanie ruchu turystycznego w obrębie i otoczeniu Arboretum oraz
  • Realizacja działań informacyjno-edukacyjnych.

Planowane w ramach projektu działania inwestycyjne oraz programy restytucji mają na celu zabezpieczenie zasobów i walorów przyrodniczych (…), w szczególności na obszarze administrowanym przez Nadleśnictwo. Projekt finansuje ochronę i restytucję różnorodności gatunkowej i siedliskowej, w tym m.in. czynną ochronę gatunkową, monitoring gatunków i siedlisk przyrodniczych, opracowanie i wdrażanie programów odtwarzania i renaturalizacji ekosystemów, kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu ochrony rewaloryzacji i zabezpieczenia obszarów chronionych, obejmujących np. budowę, rozbudowę, przebudowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny w wyznaczone miejsca. W ramach projektu powstała (…). Trasa pieszo-rowerowa stanowi wzmocnienie infrastruktury turystycznej (…) z ukierunkowaniem i uporządkowaniem ruchu turystycznego w obrębie i otoczeniu Arboretum oraz udostępnia i podkreśla walory krajobrazowe, a także zasoby przyrodnicze w Arboretum. Ścieżka (…). Utwardzenie trasy pieszo-rowerowej wykonano z tłucznia łamanego. Zastosowano elementy barierek i zabezpieczenia przejść i przejazdów z drewna lokalnego. Długość ścieżki wynosi (…) km. W związku z tym, iż trasa pieszo-rowerowa znajduje się poza Arboretum, na terenie ogólnodostępnym, jej użytkowanie jest bezpłatne dla pieszych i rowerzystów. Trasa nie jest użytkowana w celu wywozu drewna (nie ma takiej możliwości). Towary i usługi nabyte w związku z realizacją trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)” nie są i nie będą wykorzystywane przez Nadleśnictwo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Nadleśnictwo jest uprawnione do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań dotyczących budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)”.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny.

Z okoliczności sprawy wynika, że trasa pieszo-rowerowa stanowi wzmocnienie infrastruktury turystycznej (…) z ukierunkowaniem i uporządkowaniem ruchu turystycznego w obrębie i otoczeniu Arboretum (…) oraz udostępnia i podkreśla walory krajobrazowe, a także zasoby przyrodnicze w Arboretum. Ścieżka (…). W związku z tym, iż trasa pieszo-rowerowa znajduje się poza Arboretum, na terenie ogólnodostępnym, jej użytkowanie jest bezpłatne dla pieszych i rowerzystów. Trasa nie jest użytkowana w celu wywozu drewna (nie ma takiej możliwości). Ponadto Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)” nie są i nie będą wykorzystywane przez Nadleśnictwo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań dotyczących budowy trasy pieszo-rowerowej w ramach projektu pn. „(…)”, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj