Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.130.2020.2.RMA
z 22 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2020 r. (data wpływu 20 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 4 maja 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr 0114-KDIP4-1.4012.130.2020.1.RMA z dnia 29 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty stawki podatku z tytułu wpłat związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty stawki podatku z tytułu wpłat związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2012 roku.


Dnia 31 lipca 2018 roku Gmina podpisała umowę o dofinansowanie Projektu (…) pn.: „Odnawialne źródła energii na terenie gmin: (…)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.1 „Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych” Osi III „Efektywna i zielona energia” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.


Przedmiotem projektu było wykonanie instalacji fotowoltaicznych wytwarzających energię elektryczną o optymalnej mocy szacunkowej jednego panelu PV 270 Wp w 52 indywidualnych gospodarstwach domowych z terenu Gminy oraz instalacji kolektorów słonecznych wytwarzające energię cieplną na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej w 51 indywidualnych gospodarstwach domowych z terenu Gminy. Zawarta w dniu 31 lipca 2018 r. ww. umowa zapewniła Gminie współfinansowanie UE stanowiące 60% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych ww. Projektu. Pozostałe koszty ponieśli właściciele nieruchomości biorący udział w projekcie, którzy na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z Gminą zobowiązani byli do dokonania stosowanych wpłat.


Realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne na rzecz mieszkańców, Gmina posiłkowała się podmiotem trzecim, tj. firmą która na zlecenie wykonała oraz zamontowała instalacje, tj. kolektory słoneczne oraz panele fotowoltaiczne. Gmina w ramach realizacji inwestycji była zobowiązana między innymi do:

  1. wyłonienia wykonawcy instalacji zgodnie z przepisami ustawy Prawo o zamówieniach publicznych;
  2. zapewnienia nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji;
  3. sprawowania bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac w ramach inwestycji;
  4. przeprowadzenia odbiorów końcowych oraz rozliczenia finansowego inwestycji.


Należy zaznaczyć, iż Gmina realizowała przedmiotowy projekt w formie partnerstwa z Gminą A, gdzie Gmina była liderem projektu.


Gmina po dokonaniu wyboru w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), w dniu 18 września 2019 r. wraz z Gminą A podpisała umowę z Wykonawcą. Przedmiotem umowy było:

  • w przypadku instalacji fotowoltaicznych: zaprojektowanie (dla każdego obiektu osobny projekt), dostawa, montaż, uruchomienie i przeprowadzenie procedury włączenia do sieci OSD mikroinstalacji fotowoltaicznych wraz z przeprowadzeniem instruktażu dla użytkowników obiektów w zakresie obsługi instalacji oraz serwisowania instalacji w okresie gwarancji i rękojmi,
  • w przypadku kolektorów słonecznych: zaprojektowanie (dla każdego osobny projekt), dostawa, montaż, uruchomienie instalacji kolektorów słonecznych wraz z przeprowadzeniem instruktażu dla użytkowników obiektów w zakresie obsługi instalacji oraz serwowanie instalacji w okresie gwarancji i rękojmi.


Wykonawca w ramach podpisanej umowy oraz aneksu nr 1 (z dnia z 19 grudnia 2019 r.) zobowiązany był wykonać na terenie Gminy 52 instalacje fotowoltaiczne, w tym 38 sztuk na budynkach mieszkalnych, a 14 sztuk na budynkach gospodarczych bądź na gruncie, oraz 20 sztuk instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych.


Wykonawca w ramach podpisanej umowy zobowiązany był dokonać wszelkich czynności związanych z oddaniem instalacji do użytkowania, w szczególności zgłoszenie mikroinstalacji do sieci.


Zgodnie z podpisaną umową wykonane prace podlegały następującym etapom odbioru:

  • odbiór częściowy, który musiał być przeprowadzony dla tych elementów lub części instalacji, do których zanikał dostęp w wyniku postępu prac. Odbiór częściowy przeprowadzany był w trybie przewidzianym dla odbioru końcowego. Po dokonaniu odbioru częściowego sporządzany był protokół potwierdzający prawidłowe wykonanie prac, zgodność wykonania instalacji zgodnie z wytycznymi dla Wykonawców oraz projektami wykonawczymi zaakceptowanymi przez Zamawiającego i pozytywny wynik niezbędnych badań odbiorczych.


Poszczególne instalacje były odbierane przez Zamawiającego na podstawie protokołu odbioru częściowego w formie pisemnej zawierającego wszelkie ustalenia dokonane w toku odbioru.


Wszystkie odbiory w poszczególnych lokalizacjach stanowiły jedynie potwierdzenie wykonania prac montażowych. Natomiast odbiór końcowy stanowił rzeczywiste wykonanie prac w odniesieniu do ilości, jakości i wartości.


Wszystkie czynności objęte umową w tym dostarczenie, montaż, wykonanie instalacji, uruchomienie, przeszkolenie z zakresu obsługi Wykonawca był zobowiązany wykonać do dnia 15 listopada 2019 r.


W miesiącu wrześniu 2019 r. Gmina przystąpiła również do podpisywania umów z poszczególnymi mieszkańcami, którzy zadeklarowali chęć udziału w Projekcie.


Przedmiotem umów pomiędzy Gminą , a poszczególnymi mieszkańcami było ustalenie wzajemnych zobowiązań pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikały z montażu i eksploatacji instalacji odnawialnych źródeł energii na i w budynku będącym własnością mieszkańca dla potrzeb realizacji przedmiotowego projektu. Mieszkańcy w ramach podpisanych umów wyrazili zgodę na zakup i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w ramach projektu i dobrowolnie zobowiązali się do partycypacji w kosztach realizacji przedmiotowego projektu w wysokości 40% kosztu kwalifikowanego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków PRO Województwa (…) 2014-2020 zainstalowania na/w budynku mieszkalnym/dachu budynku mieszkalnego/elewacji budynku mieszkalnego/na gruncie lub na budynku gospodarczym instalacji odnawialnych źródeł energii oraz kosztów niekwalifikowanych (w tym całość podatku VAT od przedmiotowej instalacji, kosztu budowy lub rozbudowy instalacji c.w.u. lub/i c.o. w celu poprawnej pracy wybranego urządzenia odnawialnych źródeł energii).


Po zamontowaniu, przedmiotowe instalacje odnawialnych źródeł energii zgodnie z podpisaną umową są własnością Gminy przez cały okres umowy, która została zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu 5 lat od dnia otrzymania przez Gminę ostatniej transzy dofinansowania. Przez ten okres Gmina nieodpłatnie użycza mieszkańcom (uczestnikom Projektu) instalacje odnawialnych źródeł energii do wykorzystania zgodnie z ich przeznaczeniem.


Każdy uczestnik projektu po podpisaniu umowy z Gminą o ustalenie wzajemnych zobowiązań pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikały z montażu i eksploatacji instalacji odnawialnych źródeł energii zobowiązany był w ciągu 14 dni od podpisania umowy do dokonania wpłaty na wskazany rachunek bankowy. Niedokonanie wpłaty w kwocie wynikającej z umowy i terminie wyznaczonym było równoznaczne z rezygnacją z udziału w Projekcie. W każdej umowie zawartej z mieszkańcem ustalono również, gdzie będzie zainstalowana instalacja odnawialnych źródeł energii: czy na budynku mieszkalnym, czy na budynku gospodarczym, bądź na gruncie, jednocześnie Gmina określiła w przedmiotowej umowie, jaka stawka podatku VAT znajdzie zastosowanie do danej wpłaty mieszkańca. Zgodnie z interpretacją indywidualną, jaką Gmina otrzymała dnia 10 kwietnia 2019 r., sygnatura interpretacji 0112-KDILI-3.4012.56.2019.2.PR, jeżeli instalacja miała być zgodnie z postanowieniami umowy montowana na budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego powierzchnia nie przekraczała 300 m2, jednocześnie spełnione były wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 41 ust. 12 w związku z ust. 12a ustawy o podatku od towaru i usług, wpłata opodatkowana była stawką podatku VAT w wysokości 8%. Jeżeli w umowie z mieszkańcem uzgodniono, iż instalacja odnawialnych źródeł energii zamontowana zostanie poza budynkiem mieszkalnym, tj. na budynku gospodarczym lub na gruncie, to wówczas wpłata opodatkowana została stawką podatku VAT w wysokości 23%. Należy nadmienić, iż w przedmiotowych umowach ustalono, iż ostateczna kwota wkładu finansowego mieszkańca może ulec zmianie, w przypadku zamiany wykonawcy lub lokalizacji instalacji (np. stawka podatku VAT). Wpłaty mieszkańców, w związku z tym, iż dokonane były (w wysokości 100%) przed wykonaniem instalacji odnawialnych źródeł, stanowiły zaliczki i były opodatkowane podatkiem VAT w dniu wpłynięcia na rachunek bankowy. Po dokonaniu wpłat przez mieszkańców, Wykonawca przystąpił do realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego.


W trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji okazało się, iż u niektórych mieszkańców nie jest możliwa instalacja paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym jak również elewacji, w związku z tym Wykonawca zamontował instalacje fotowoltaiczne na gruncie bądź na budynku gospodarczym. Nadmienia się, iż mieszkańcy u których nastąpiła zmiana montażu instalacji odnawialnych źródeł energii (nie na budynku mieszkalnym jak wskazywała umowa, lecz na budynku gospodarczym lub gruncie ), dokonali wpłat we wrześniu i październiku 2019 roku, a Gmina rozliczyła wpłaty stawką podatku VAT w wysokości 8%. Odbiór poszczególnych instalacji potwierdzony były protokołem odbioru częściowego. Odbiór częściowy przeprowadzany był w obecności przedstawiciela Wykonawcy instalacji, inspektora nadzoru będącego przedstawicielem Gminy oraz użytkownika instalacji. Protokół częściowy odbioru instalacji fotowoltaicznej (odrębny dla każdego mieszkańca) stanowił potwierdzenie wykonania prac montażowych oraz zawierał oświadczenie Użytkownika instalacji, iż:

  • został przeszkolony w zakresie obsługi instalacji fotowoltaicznej, jak również z postępowania w przypadku awarii,
  • został poinformowany o sposobie obsługi zamontowanego zestawu i nie wnosi żadnych uwag do przebytego szkolenia,
  • nie wnosi zastrzeżeń do sposobu montażu instalacji wykonanej pod danym adresem oraz nie ma żadnych uwag co do stanu pozostawionego placu budowy po wykonaniu prac.


Protokoły częściowe odbioru instalacji fotowoltaicznych w przypadku mieszkańców, u których nastąpiła zmiana budowy instalacji paneli fotowoltaicznych były sporządzone w dniach: 7 listopada 2019 r., 12 listopada 2019 r., 13 listopada 2019 r., 14 listopada 2019 r., natomiast zgłoszenia przyłączenia nowych instalacji fotowoltaicznych do sieci elektroenergetycznej złożone były z datą 20 listopada 2019 r.


Wszystkie czynności objęte umową w tym dostarczenie, montaż, wykonanie instalacji, uruchomienie, przeszkolenie z zakresu obsługi Wykonawca był zobowiązany wykonać do dnia 15 listopada 2019 r. Wykonawca zgłosił 13 stycznia 2020 r. zakończenie robót, odbiór wszystkich instalacji i gotowość do odbioru końcowego.


Protokół odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji prac wykonanych w ramach umowy z Wykonawcą dotyczącej projektu pn.: „Odnawialne źródła energii na terenie gmin: (…)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.1 „Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych” Osi III „Efektywna i zielona energia” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 został sporządzony 16 stycznia 2020 r. Następnie Wykonawca wystawił na Gminę fakturę VAT z dniem 16 stycznia 2020 r., data dostawy/wykonania usługi 10 stycznia 2020 r. Wykonawca wystawił fakturę VAT na dostawę i montaż zestawów kolektorów słonecznych oraz dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznych ze stawką podatku VAT 8%.


W uzupełnieniu z dnia 4 maja 2020 r. Gmina wskazała, że:


Wykonane w ramach projektu instalacje fotowoltaiczne stanowią mikroinstalacje, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2020 r., poz. 261 z późn. zmianami), tj. instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.


Natomiast kolektory słoneczne nie stanowią mikroinstalacji.


Instalacje fotowoltaiczne oraz kolektory słoneczne wykonane w Gminie w ramach projektu pn.: „Odnawialne źródła energii na terenie gmin: (…)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są funkcjonalnie związane z budynkami, objętymi społecznym programem mieszkaniowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Gmina musi skorygować stawkę podatku VAT z 8% na 23% od wpłat mieszkańców dokonanych na rachunek bankowy w miesiącu wrześniu i październiku 2019 r., u których w trakcie realizacji inwestycji nastąpiła zmiana montażu instalacji fotowoltaicznych z budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego powierzchnia nie przekraczała 300 m2, na grunt lub budynek gospodarczy?
  2. Jeżeli okaże się, iż wpłaty o których mowa w pytaniu nr 1 należy rozliczyć stawką podatku VAT w wysokości 23%, to w którym miesiącu należy dokonać korekty rozliczenia, skoro w miesiącu w którym przedmiotowe zaliczki wpłynęły na rachunek bankowy Gminy, ustalone było zgodnie z umowami, iż instalacje fotowoltaiczne będą montowane na budynkach mieszkalnych?
  3. Jeżeli się okaże, iż wpłaty dokonane w miesiącu wrześniu i październiku 2019 r., o których mowa w pytaniu nr 1, należy skorygować i rozliczyć stawką podatku VAT w wysokości 23%, wówczas wzrośnie kwota wkładu finansowego mieszkańca biorącego udział w Projekcie, to jaką stawką podatku VAT należy opodatkować pozostałą część wpłaty?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1)


Wnioskodawca uważa, iż w odniesieniu do wpłat dokonanych przez mieszkańców, u których w trakcie realizacji inwestycji okazało się, iż panele fotowoltaiczne nie mogą być zamontowane na budynkach mieszkalnych, nie należy korygować podatku VAT ze stawki 8% na stawkę 23%.


W związku z art. 6 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 2166), art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług otrzymuje nowe brzmienie. Zmiana dotyczy definicji „budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym”, tj. została rozszerzona o „mikroinstalacje”, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2020 r. poz. 261 z późn. zmianami). Przez mikroinastalacje w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii należy rozumieć instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW. Wnioskodawca nadmienia, iż instalacje odnawialnych źródeł energii (paneli fotowoltaicznych) montowane u mieszkańców w ramach przedmiotowego Projektu spełniają powyższą definicję „mikroinstalacji”. W efekcie na dostawę, remont, modernizację, przebudowę lub konserwację mikroinstalacji funkcjonalnie związanych z obiektami zaliczanymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym począwszy od 23 listopada 2019 r. obowiązuje stawka 8%. Należy wspomnieć, iż budynki mieszkalne uczestników Projektu, również są obiektami zaliczanymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12a z zastrzeżeniem ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług.


Nadmienia się, iż Wykonawca przedmiotowe zadanie inwestycyjne zakończył 10 stycznia 2020 r., co potwierdza faktura VAT wystawiona dnia 16 stycznia 2020 r., a data 10 stycznia 2020 r. jest datą dostawy/wykonania usługi. Protokół z odbioru końcowego sporządzony został 16 stycznia 2020 r. Wykonawca wystawił fakturę VAT dla Gminy na dostawę i montaż zestawów kolektorów słonecznych oraz dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznych ze stawką podatku VAT 8% pomimo, iż przedmiotowe instalacje fotowoltaiczne były również montowane poza budynkiem mieszkalnym. Gmina uznała, że skoro Wykonawca montaż instalacji fotowoltaicznych poza budynkiem mieszkalnym rozliczył stawką 8%, to wpłaty dokonane przez mieszkańców, których dotyczy pyt. nr 1, również powinny być opodatkowane stawką 8% pomimo, iż mieszkańcy dokonali wpłat w miesiącu wrześniu i październiku. Wnioskując, Gmina uznaje, iż nie należy korygować stawki podatku VAT od wpłat mieszkańców, u których w trakcje realizacji budowy instalacji paneli fotowoltaicznych okazało się, że pomimo wcześniejszych ustaleń jednak nie ma możliwości zainstalowaniu paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym, lecz poza budynkiem, skoro po zmianie art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług obowiązuje stawka 8% niezależnie od miejsca montażu mikroinstalacji. Gmina posiada odbiory częściowe w poszczególnych lokalizacjach, ale dla Gminy stanowią jedynie potwierdzenie wykonania prac montażowych. Natomiast odbiór końcowy stanowił rzeczywiste wykonanie prac w odniesieniu do ilości, jakości i wartości.


Ad 2)


Jeżeli jednak okaże się, że stanowisko Gminy w odniesieniu do pytania nr 1 jest nieprawidłowe, Gmina uważa, iż wyższy podatek VAT, tj. w wysokości 23% od wpłat dokonanych przez mieszkańców w miesiącu wrześniu i październiku, u których nastąpiła zmiana lokalizacji przedmiotowych paneli fotowoltaicznych powinien być rozliczony w miesiącu listopadzie 2019 r., ponieważ w tym miesiącu odbyły się odbiory częściowe z poszczególnych lokalizacji, potwierdzone pisemnym protokołem częściowym, stanowiącym potwierdzenie wykonania prac montażowych w poszczególnych lokalizacjach.


Ad 3)


Jeżeli jednak okaże się, że stanowisko Gminy w odniesieniu do pytania nr 1 jest nieprawidłowe i Gmina będzie musiała rozliczyć wpłaty dokonane przez mieszkańców w miesiącu wrześniu i październiku, u których nastąpiła zmiana lokalizacji przedmiotowych paneli fotowoltaicznych, stawką podatku VAT w wysokości 23%, wówczas zwiększy się ostateczna kwota wkładu finansowego mieszkańca. Gmina uważa, że pozostała kwota, jaką dany uczestnik projektu będzie musiał wypłacić na rachunek bankowy, należy rozliczyć stawką podatku VAT w wysokości 8%, ponieważ w okresie, w którym zostaną podpisane aneksy z mieszkańcami i zostanie wpłacony wkład finansowy w pozostałej części, obowiązuje już stawka w wysokości 8% na dostawę, remont, modernizację, przebudowę lub konserwację mikroinstalacji funkcjonalnie związanych z obiektami zaliczanymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12, 12a ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Ad 1


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. (…) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do przepisu art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. (…) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 listopada 2019 r., przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).


W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Jak wskazano we wniosku, dnia 31 lipca 2018 roku Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu, którego przedmiotem było wykonanie instalacji fotowoltaicznych wytwarzających energię elektryczną w 52 indywidualnych gospodarstwach domowych z terenu Gminy oraz instalacji kolektorów słonecznych wytwarzające energię cieplną na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej w 51 gospodarstwach. Ww. umowa zapewniła Gminie współfinansowanie UE stanowiące 60% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, pozostałe koszty ponieśli właściciele nieruchomości biorący udział w projekcie, którzy na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z Gminą zobowiązani byli do dokonania stosowanych wpłat.


Realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne na rzecz mieszkańców, Gmina posiłkowała się podmiotem trzecimi, tj. firmą która na zlecenie wykonała oraz zamontowała instalacje, tj. kolektory słoneczne oraz panele fotowoltaiczne. Wykonawca w ramach podpisanej umowy oraz aneksu zobowiązany był wykonać na terenie Gminy 52 instalacje fotowoltaiczne, w tym 38 sztuk na budynkach mieszkalnych, a 14 sztuk na budynkach gospodarczych bądź na gruncie, oraz 20 sztuk instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych.


Każdy uczestnik projektu po podpisaniu umowy z Gminą zobowiązany był w ciągu 14 dni od podpisania umowy do dokonania wpłaty na wskazany rachunek bankowy. W każdej umowie zawartej z mieszkańcem ustalono również, gdzie będzie zainstalowana instalacja odnawialnych źródeł energii: czy na budynku mieszkalnym, czy na budynku gospodarczym, bądź na gruncie, jednocześnie Gmina określiła w przedmiotowej umowie, jaka stawka podatku VAT znajdzie zastosowanie do danej wpłaty mieszkańca. Jeżeli instalacja miała być zgodnie z postanowieniami umowy montowana na budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego powierzchnia nie przekraczała 300 m2 i jednocześnie spełnione były wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 41 ust. 12 w związku z ust. 12a ustawy, wpłata opodatkowana była stawką podatku VAT w wysokości 8%. Jeżeli w umowie z mieszkańcem uzgodniono, iż instalacja odnawialnych źródeł energii zamontowana zostanie poza budynkiem mieszkalnym, tj. na budynku gospodarczym lub na gruncie, to wówczas wpłata opodatkowana została stawką podatku VAT w wysokości 23%. Wpłaty mieszkańców, w związku z tym, iż dokonane były (w wysokości 100%) przed wykonaniem instalacji odnawialnych źródeł, stanowiły zaliczki i były opodatkowane podatkiem VAT w dniu wpłynięcia na rachunek bankowy. Po dokonaniu wpłat przez mieszkańców, Wykonawca przystąpił do realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego.


W trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji okazało się, iż u niektórych mieszkańców nie jest możliwa instalacja paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym jak również elewacji, w związku z tym Wykonawca zamontował instalacje fotowoltaiczne na gruncie bądź na budynku gospodarczym. Mieszkańcy, u których nastąpiła zmiana montażu instalacji odnawialnych źródeł energii (nie na budynku mieszkalnym jak wskazywała umowa, lecz na budynku gospodarczym lub gruncie), dokonali wpłat we wrześniu i październiku 2019 roku, a Gmina rozliczyła wpłaty stawką podatku VAT w wysokości 8%.


Protokoły częściowe odbioru instalacji fotowoltaicznych w przypadku mieszkańców, u których nastąpiła zmiana budowy instalacji paneli fotowoltaicznych były sporządzone w dniach: 7 listopada 2019 r., 12 listopada 2019 r., 13 listopada 2019 r., 14 listopada 2019 r., natomiast zgłoszenia przyłączenia nowych instalacji fotowoltaicznych do sieci elektroenergetycznej złożone były z datą 20 listopada 2019 r.


Wykonawca zgłosił 13 stycznia 2020 r. zakończenie robót, odbiór wszystkich instalacji i gotowość do odbioru końcowego.


Protokół odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji prac wykonanych w ramach umowy został sporządzony 16 stycznia 2020 r. Następnie Wykonawca wystawił na Gminę fakturę VAT z dniem 16 stycznia 2020 r., data dostawy/wykonania usługi 10 stycznia 2020 r. Wykonawca wystawił fakturę VAT na dostawę i montaż zestawów kolektorów słonecznych oraz dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznych ze stawką podatku VAT 8%.


Przedmiotem wątpliwości Gminy jest zasadność skorygowania stawki podatku VAT z 8% na 23% od wpłat mieszkańców dokonanych na rachunek bankowy w miesiącu wrześniu i październiku 2019 r., u których w trakcie realizacji inwestycji nastąpiła zmiana montażu instalacji fotowoltaicznych z budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego powierzchnia nie przekraczała 300 m2, na grunt lub budynek gospodarczy.


Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy wskazać, że otrzymywane przez Gminę wpłaty od mieszkańców z tytułu montażu instalacji fotowoltaicznych na ich rzecz podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkiem tego było powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT.


Natomiast obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi lub otrzymania całości lub części zapłaty - w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej (art. 19a ust. 1 i 8 ustawy).


Jak wskazała Gmina, wpłaty mieszkańców w związku z tym, że były dokonane przed wykonaniem instalacji odnawialnych źródeł, stanowiły zaliczki i były opodatkowane podatkiem VAT w dniu wpłynięcia na rachunek bankowy.


Dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego powinny być zatem brane pod uwagę uregulowania art. 19a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.


Należy mieć na uwadze, że dopiero w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji okazało się, iż u niektórych mieszkańców nie jest możliwa instalacja paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym jak również elewacji, w związku z tym Wykonawca zamontował instalacje fotowoltaiczne na gruncie bądź na budynku gospodarczym. Mieszkańcy, u których nastąpiła zmiana montażu instalacji odnawialnych źródeł energii (nie na budynku mieszkalnym jak wskazywała umowa, lecz na budynku gospodarczym lub gruncie), dokonali natomiast wpłat we wrześniu i październiku 2019 roku. Wykonawca przystąpił do realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego po dokonaniu wpłat przez mieszkańców.


W momencie dokonywania wpłat były one zatem zaliczkami, dotyczącymi wykonania usług montażu paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym (brak możliwości instalacji na tym budynku stwierdzono dopiero w trakcie realizacji inwestycji). Tym samym Gmina, stosownie do uregulowań art. 41 ust. 12, 12a i 12b w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy zasadnie opodatkowała ww. wpłaty (w myśl art. 19a ust. 8 ustawy) stawką podatku w wysokości 8%.


Jak wskazała Gmina, Wykonawca wystawił fakturę VAT z dniem 16 stycznia 2020 r., data dostawy/wykonania usługi 10 stycznia 2020 r. Wykonawca wystawił fakturę VAT na dostawę i montaż zestawów kolektorów słonecznych oraz dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznych ze stawką podatku VAT 8%.


Zgodnie z ww. art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. (…) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Zgodnie z uregulowaniem art. 41 ust. 12a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 23 listopada 2019 r., przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.


W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z wniosku wynika, że wykonane w ramach projektu instalacje fotowoltaiczne stanowią mikroinstalacje, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2020 r., poz. 261 z późn. zmianami), tj. instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.


Ponadto Gmina wskazała, że wykonane w ramach projektu instalacje fotowoltaiczne (oraz kolektory słoneczne) są funkcjonalnie związane z budynkami, objętymi społecznym programem mieszkaniowym.


W wystawionej przez Wykonawcę fakturze data dostawy/wykonania usługi została określona na dzień 10 stycznia 2020 r.


Tym samym dokonany na gruncie lub budynku gospodarczym montaż instalacji fotowoltaicznych, które są funkcjonalnie związane z budynkami objętymi społecznym programem mieszkaniowym (tj. o pow. nieprzekraczającej 300 m2) (usługa wykonana w dniu 10 stycznia 2020 r.), stosownie do ww. uregulowań art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy oraz art. 41 ust. 12 i ust. 12a w brzmieniu obowiązującym od dnia 23 listopada 2019 r., jest opodatkowany stawką podatku w wysokości 8%.

Zatem wpłaty dokonane przez mieszkańców w miesiącu wrześniu i październiku 2019 r., opodatkowane przez Gminę stawką podatku w wysokości 8%, dotyczą świadczenia montażu instalacji fotowoltaicznych, opodatkowanych również stawką podatku w wysokości 8%. Zaliczka i usługa, na rzecz której ta zaliczka została zapłacona, są tak samo opodatkowane (tą samą stawką podatku).

Tym samym Gmina nie musi skorygować stawki podatku VAT z 8% na 23% od wpłat mieszkańców dokonanych na rachunek bankowy w miesiącu wrześniu i październiku 2019 r., u których w trakcie realizacji inwestycji nastąpiła zmiana montażu instalacji fotowoltaicznych z budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego powierzchnia nie przekraczała 300 m2, na grunt lub budynek gospodarczy.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.


Z uwagi na uzależnienie odpowiedzi na pytania nr 2 i 3 od uznania dokonanych wpłat mieszkańców za opodatkowane stawką podatku w wysokości 23% (co nie zachodzi w niniejszej sytuacji), odstąpiono od udzielenia odpowiedzi na te pytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj