Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.789.2020.2.AB
z 28 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 października 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z 9 grudnia 2020 r. (data wpływu 9 grudnia 2020 r.) oraz pismem z 22 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy w związku z aportem nieruchomości zabudowanych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy w związku z aportem nieruchomości zabudowanych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 grudnia 2020 r. (data wpływu 9 grudnia 2020 r.) oraz pismem z 22 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 2 grudnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.789.2020.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. z siedzibą w (dalej też: „Spółka” lub „A”) zawiązana w dniu 26.02.2019 roku, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy, jest jednoosobową spółką Gminy. Jej kapitał zakładowy dzieli się na 5700 udziałów o łącznej wartości 570.000 zł. Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Do podstawowych zadań Spółki należy realizacja strategicznych dla miasta przedsięwzięć, zgodnych z przyjętą Strategią Rozwoju. Jednym z głównych obszarów działania Spółki jest zagospodarowanie terenów dzielnicy (...). Ponadto, Spółka koordynuje zagospodarowanie terenów inwestycyjnych w strefie rozwoju gospodarczego. W zakresie zagospodarowania terenów części dzielnicy ..., Spółka będzie dbać o właściwe wykorzystanie potencjału i zachowanie elitarnego charakteru tego miejsca, zajmie się przejmowaniem i zarządzaniem nieruchomościami przekazywanymi przez Szpital, a następnie poszukiwaniem inwestorów zainteresowanych prowadzeniem działalności na tym terenie. Spółka stawia sobie za cel otwarcie tej części miasta dla mieszkańców oraz stworzenie im możliwości rekreacji i wypoczynku w tym miejscu na terenach zielonych, poprzez przekształcenie ok. 9 hektarów przedmiotowego obszaru w światowej klasy park wraz z kompleksem wypoczynkowym, który będzie jednocześnie atrakcją turystyczną. Pod parkiem będzie znajdować się ogólnodostępny podziemny parking mogący pomieścić ok. 500 samochodów. Większość zabytkowych budynków zostanie odnowiona w wysokim standardzie. Planowane jest również przystosowanie niektórych obiektów na luksusowe biura oraz hotel (być może z wydzieloną częścią rozrywkową, np. kasynem). Niewielka część nieruchomości mogłaby także zostać zagospodarowana przez inwestorów jako nowa powierzchnia mieszkaniowa. Spółka chce równocześnie zadbać o stronę kulturalną - jeden z budynków może zostać zaadaptowany na siedzibę Biblioteki, która to doskonale wkomponuje się w charakter tej dzielnicy jako prestiżowego miejsca dostępnego dla mieszkańców. Obiekt mógłby stanowić nie tylko siedzibę administracji Biblioteki, ale przede wszystkim stworzyć możliwość urządzenia pomieszczeń biblioteki głównej, czytelni (w tym czytelni i wypożyczalni obcojęzycznych), pomieszczeń warsztatowych, studyjnych, sal konferencyjnych itp. Równocześnie w znajdującym się na opisanym terenie kościele, Spółka widzi możliwość organizacji wydarzeń kulturalnych, np. cyklicznych koncertów muzyki poważnej lub innych ciekawych imprez i uroczystości. Jednocześnie, aby móc sfinansować przedmiotowe działania użyteczności publicznej, Spółka prowadzi zintensyfikowane rozmowy mające na celu jak najszybsze pozyskanie kontrahenta bądź kontrahentów gotowych zainwestować swoje środki w dostosowanie budynków poszpitalnych na potrzeby swojej działalności, zgodnej z wizją miasta dotyczącą tego obszaru. Spółka jest otwarta na różne formy współpracy w zakresie dysponowania tymi nieruchomościami przez zainteresowane podmioty, począwszy od umów najmu lub dzierżawy, kończąc na partnerstwie publiczno-prywatnymi.

Uchwałą z dnia ... roku Rada Miasta postanowiła o przystąpieniu Gminy do Spółki oraz powierzeniu jej realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej poprzez wykonywanie zadań w zakresie przygotowania, zarządzania i realizacji procesów rozwoju rewitalizacji oraz procesów inwestycyjnych polegających na kompleksowym procesie przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych obszarów istotnych dla rozwoju Gminy przewidzianych w Strategii Rozwoju, przyjętej uchwałą Rady Miasta z dnia 7 lutego 2018 roku. Realizacja zadań własnych Gminy Miejskiej zagospodarowania nieruchomości na cele publiczne lub komercyjne, monitorowaniu zapotrzebowania na działania związane z ponownym zagospodarowaniem obszarów powierzonych Spółce, opracowywaniu lub uczestnictwie w opracowywaniu koncepcji urbanistycznych oraz generowaniu projektów ponownego zagospodarowania i ich realizację, pełnieniu funkcji inwestora zastępczego, tworzeniu modelów finansowania zagospodarowania, pośredniczeniu w obrocie nieruchomościami, organizacji konkursów architektonicznych, a następnie zarządzanie ich realizacją. Na skutek podjętych działań Spółka i Gmina podpisały umowę o świadczenie usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym.

Niezależnie od powyższego Gmina ma zamiar wnieść do Spółki aportem nieruchomości objęte księgą wieczystą, to jest:

  1. działka nr 1 obr. ... , jednostka ewidencyjna, pow. 0,0157 ha - zabudowana stacją transformatorową;
  2. działka nr 2, obr. ... , jednostka ewidencyjna, pow. 0,4771 ha - zabudowana budynkiem byłej Kliniki (stan budynku i jego wyposażenie pozwoli w przyszłości na jego wykorzystanie również do działalności medycznej) oraz budynkiem gospodarczym;
  3. działka nr 3, obr. ... , jednostka ewidencyjna pow. 1,2913 ha - działka zabudowana stacją transformatorową oraz dwoma budynkami gospodarczymi z pozwoleniem na rozbiórkę;
  4. działka nr 4, obr. ... , jednostka ewidencyjna, pow. 0,3944 ha - zabudowana jest dwoma budynkami magazynowo-gospodarczymi przeznaczonymi do wyburzenia; budynek przy z przeznaczeniem do wyburzenia oraz przy z przeznaczeniem do wyburzenia i pozwoleniem na rozbiórkę;
  5. działka nr 5, obr. ... , jednostka ewidencyjna, pow. 0,9496 ha - zabudowana jest budynkiem warsztatowo-garażowym przy z przeznaczonym do wyburzenia i pozwoleniem na rozbiórkę;
  6. działka nr 6, obr. ... , jednostka ewidencyjna, pow. 5,9970 ha - zabudowana budynkami przy (stara kuchnia), (z przeznaczeniem do wyburzenia), (z przeznaczeniem do wyburzenia), (z przeznaczeniem do wyburzenia i pozwoleniem na rozbiórkę), oraz 4 stacjami transformatorowymi, 3 tlenowniami przeznaczonymi do wyburzenia (2 obiekty z pozwoleniem na rozbiórkę), budynkiem administracyjnym przeznaczonym do wyburzenia z pozwoleniem na rozbiórkę, 4 budynkami magazynowymi przeznaczonymi do wyburzenia z pozwoleniem na rozbiórkę.

Aport ma zostać wniesiony na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, poprzez zmianę jej umowy w trybie art. 257 Kodeksu spółek handlowych. Obie Strony, tj. udziałowiec wnoszący aport i Spółka posiadają status czynnego podatnika VAT. Jak wynika z powyższego wyszczególnienia mające być przedmiotem aportu (dostawy) działki są zabudowane z tym, że znajdują się na nich m.in. budynki przeznaczone do rozbiórki. Od pierwszego zasiedlenia budynków i budowli posadowionych na ww. działkach upłynęło znacznie więcej niż 2 lata a ich pierwszym użytkownikiem był SP Szpital.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Kwestia podmiotu zainteresowanego, o którym mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest szeroko komentowana w poglądach doktryny i orzeczeniach sądów administracyjnych. Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia zainteresowanego, co daje możliwość bardzo szerokiej interpretacji. Zainteresowanym jest każda osoba, która chce uzyskać wiedzę o stanowisku organów podatkowych o takich stanach faktycznych lub możliwych zdarzeniach przyszłych, które spowodowały lub mogą spowodować dla tej osoby skutki prawne na gruncie płatnik, czy inkasent. Podmiotem legitymowanym do wystąpienia o interpretację indywidualną może być tylko i wyłącznie taki podmiot, u którego wystąpił lub może wystąpić opisany we wniosku interpretacyjnym określony stan faktyczny, który może powodować konsekwencje w zakresie prawa podatkowego (wyrok NSA z 1.12.2015 r., sygn. akt: II FSK 2386/13, Legalis). Zgodnie ze stanowiskiem NSA należy przy jąć, że osobą zainteresowaną jest zatem taki podmiot, który chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu wyjaśnienia i ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. W niektórych analizach pojawiają się wprawdzie próby ograniczenia zakresu podmiotowego i przedmiotowego tego pojęcia oraz enumeratywnego wyliczenia kręgu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji. W ocenie wnioskodawcy nietrafnie przyjmuje się. że pojęcie to wskazuje jednocześnie na krąg podmiotów uprawnionych do wystąpienia o uzyskanie interpretacji oraz na legitymację do złożenia wniosku. Wnioskodawca uważa, że niewłaściwe były pierwotne rozwiązania dotyczące interpretacji podatkowych, ograniczające do podatnika, płatnika i inkasenta uprawnienie do ich uzyskania. Zwyciężyła koncepcja, według której można mieć potrzebę zasięgnięcia urzędowej wykładni, mając na uwadze konkretny stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie, nie będąc natomiast jeszcze podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem, a nawet warunkując występowanie w tej roli od wyniku takiej prawnej analizy (Ordynacja podatkowa. Komentarz. Pod red. H. Dzwonkówski. Wyd. 9. Warszawa 2020).

Przenosząc powyższe analizy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że na mocy uchwały Rady Miasta z dnia ... roku Gmina przystąpiła do Spółki A Sp. z o.o. (stając się jej jedyny m udziałowcem) i powierzyła jej realizacji zadań własnych w zakresie wskazanym w art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 12 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym tj. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Celem wykonania uchwały Rady Miasta. Wnioskodawca i jej udziałowiec, tj. Gmina, przyjęli, że w stosunku do nieruchomości zakupionych przez Gminę od Szpitala i stanowiących własność Gminy - biorąc pod uwagę, konieczność ich zagospodarowania i ponoszenia w tym celu znacznych wydatków - optymalnym rozwiązaniem będzie wniesienie aportem na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki A Sp. z o.o. Korzystając z doświadczeń innych projektów realizowanych przez Gminę w układzie jednoosobowych spółek z udziałem Gminy ustalono, że taki model przekazania majątku Gminy Spółce byłby pożądany. Realizację powyższego ustalenia uzależniono m.in. od uzyskania przez Agencję potwierdzenia w drodze interpretacji, że wniesienie nieruchomości do Spółki aportem będzie mogło korzystać ze zwolnienia w podatku VAT. Bezspornym jest, że ewentualnym podatnikiem podatku od towarów i usług związanego z dostawą nieruchomości wchodzących w skład aportu jest dostawca, czyli podmiot wnoszący aporty (w analizowanym przypadku Gmina). Nie ulega wątpliwości, że do złożenia wniosku o interpretację, upoważniony został znacznie większy krąg zainteresowanych, aniżeli tylko podatnik. Na zasadzie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. Z powyższego wynika, że nawet w przypadku, gdy dostawcy (wnoszącemu aport) przysługuje prawo do zwolnienia z podatku od towarów i usług, to może on z niego zrezygnować składając stosowne oświadczenie, którego forma zakłada współdziałanie dokonującego dostawy i nabywcy. Wnioskodawca nie przesądza na tym etapie, czy złożenie takiego oświadczenia okaże się konieczne, ale niewątpliwie jest podmiotem zainteresowanym kwestią opodatkowania aportu (dostawy) nieruchomości opisanych we wniosku. W celu wyjaśnienia i ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego wniósł o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Ad.1.

Na pytanie tut. organu czy opisane we wniosku stacje transformatorowe, znajdujące się na działkach nr 1, 3 i 6 oraz 3 tlenownie znajdujące się na działce nr 6 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane wskazano, że w opinii Wnioskodawcy ww. obiekty stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Ad.2.

Na pytanie tut. organu czy przy nabyciu lub wytworzeniu budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, sprzedającemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno) wskazano, że przyjmując, że jako Sprzedającego rozumie się Gminę, to należy wskazać, że na fakturze wskazano, iż czynność objęta aktem notarialnym jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ad.3.

Analizowane działki zabudowane są budynkami/budowlami, w skład których wchodzą budynki zabytkowe (datowane na XVIII i XIX wiek), budynki techniczne oraz magazynowe z czego każdy z tych budynków/budowli został oddany do używania nie później niż w latach 70 XX wieku.

Ad.4.

Poprzednio właścicielem nieruchomości był SP Szpital, który samodzielnie dysponował tymi budynkami. Z posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy wynika, że były one w nieznacznej części przedmiotem najmu lub umów o podobnym charakterze (dzierżawa gruntu pod 2 punkty sprzedaży obwarzanków, 1 umowa pod bankomat i maszynę vendingową, wynajem biur dla fundacji pro-zdrowotnych itp.). Obecnie Gmina kontynuuje część z ww. umów (wstąpiła w prawa i obowiązki poprzedniego właściciela). Dodatkowo działka 3 jest przedmiotem dzierżawy pod działalność parkingową. Pozostałe budynki i budowle obecnie nie są wynajmowane ani wydzierżawiane. W zakresie budynków, które nie zostały jeszcze wydane Gminie zgodnie z postanowieniami zawartego aktu notarialnego Szpitalowi przysługuje prawo użyczenia tych obiektów.

Ad.5.

Na pytanie tut. organu czy Sprzedający poniósł wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno) wskazano, że Sprzedający nie poniósł wydatków w wyżej wymienionym zakresie.

Ad.6.

Na pytanie tut. organu czy jeżeli Sprzedający poniósł taki wydatki to czy były one niższe, czy wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działach mających być przedmiotem aportu kiedy zakończono jej ulepszenie, proszę podać dokładną datę (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno) Wnioskodawca odpowiedział - nie dotyczy.

Ad.7.

Na pytanie tut. organu czy po poniesieniu wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, w stosunku do których Sprzedawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, należy wskazać czy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ww. definicji i kiedy (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno) Wnioskodawca odpowiedział - nie dotyczy.

Ad.8.

Na pytanie tut. organu czy od pierwszego zajęcia poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu po ulepszeniu przekraczających 30% ich wartości początkowej, w myśl ww. definicji, do dnia dostawy minie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno) Wnioskodawca odpowiedział, że budynki i budowle nie były ulepszane.

Ad.9.

Budynki i budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem aportu od momentu nabycia nie są wykorzystywane w inny sposób niż jest to opisane w odpowiedzi na pytanie nr 4.

Ad.10.

W ocenie Wnioskodawcy wskazana stacja transformatorowa jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego.

Ad.11.

Na pytanie tut. organu czy dokonujący aportu i nabywca opisanych ww. nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami złożą, przed dniem dokonania dostawy tych poszczególnych nieruchomości właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy poszczególnych nieruchomości Wnioskodawca odpowiedział, że nie przesądza na tym etapie, czy złożenie takiego oświadczenia okaże się konieczne.

Ad.12.

Na chwilę obecną Wnioskodawca zakłada wykorzystywanie nieruchomości do czynności opodatkowanych (najem/dzierżawa nieruchomości).

Ad.13.

Na chwilę obecną Wnioskodawca zamierza wykonywać czynności opodatkowane.

Ad.14.

Sprzedawca przed dokonaniem transakcji nie rozpocznie prac rozbiórkowych na własny koszt.

Ad.15.

Ewentualne rozbiórki planowane będą przez Wnioskodawcę i przeprowadzane na jego koszt w 2021 roku.

Ad.16.

Przyjmując, że jako Sprzedającego rozumie się Gminę, to należy wskazać, że na fakturze wskazano, iż czynność objęta aktem notarialnym jest zwolniona z podatku VA T na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ad.17.

Poprzednio właścicielem nieruchomości był SP Szpital, który samodzielnie dysponował tymi budynkami. Z posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy wynika, że były one w nieznacznej części przedmiotem najmu lub umów o podobnym charakterze (dzierżawa gruntu pod 2 punkty sprzedaży obwarzanków, 1 umowa pod bankomat i maszynę vendingową, wynajem biur dla fundacji pro-zdrowotnych itp.). Obecnie Gmina kontynuuje część z ww. umów (wstąpiła w prawa i obowiązki poprzedniego właściciela). Dodatkowo działka 3 jest przedmiotem dzierżawy pod działalność parkingową. Pozostałe budynki i budowle obecnie nie są wynajmowane ani wydzierżawiane. W zakresie budynków, które nie zostały jeszcze wydane Gminie zgodnie z postanowieniami zawartego aktu notarialnego Szpitalowi przysługuje prawo użyczenia tych obiektów.

Ad.18.

Na chwilę obecną nie istniej MPZP dla tego obszaru.

Ad.19.

Na pytanie Organu - czy dla działek nr 2, 3, 4, 5 i 6 zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy lub lokalizacji inwestycji celu publicznego – Wnioskodawca wyjaśnił:

Dla działki 6:

  • decyzje WZ 2020 r: Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania budynków poszpitalnych na potrzeby instytucji kultury tj. Biblioteki wraz z budową i przebudową instalacji wewnętrznych, na działkach nr 6, 7, 8 obr. ... , 9 obr. ...
  • decyzje WZ 2020 r: Budowa rezerwowego źródła zaopatrzenia Szpitala w energię elektryczną obejmująca budowę agregatu prądotwórczego w obudowie kontenerowej oraz linii kablowych nN-0,4 kV stanowiących instalację wewnętrzną doprowadzającą prąd do budynku szpitala, na działce nr 6 obr.... ...;
  • decyzje WZ 2020 r.: Budowa rezerwowego źródła zaopatrzenia Szpitala w energię elektryczną obejmująca budowę agregatu prądotwórczego w obudowie kontenerowej oraz linii kablowych nN-0,4 kV stanowiących instalację wewnętrzną doprowadzającą prąd do budynku szpitala, na działce nr 6 obr. ... ...;
  • decyzje WZ 2020 r: Budowa rezerwowego źródła zaopatrzenia Szpitala w wodę obejmująca budowę podziemnego zbiornika ze stacją podnoszenia ciśnienia wraz z instalacją wodociągową, kanalizacyjną i elektroenergetyczną, na działkach nr 6 obr. ... ..., 9, 10 obr. ... .

Dla działki 6:

  • decyzje WZ 2020r: „Budowa sieci wodociągowej DN 200 na działkach nr 10, 11 obr. ... , 3, obr. ... .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w piśmie z 8 grudnia 2020 r.):

Czy w opisanym stanie faktycznym stanowiącym zdarzenie przyszłe - w związku z planowanym wniesieniem aportem (dostawą) przez Gminę zabudowanych nieruchomości składających się z działek nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6, na pokrycie udziałów obejmowanych przez nią w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Agencja - Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy?

Stanowisko Wnioskodawcy (przeformułowane w piśmie z 8 grudnia 2020 r.):

W ocenie Wnioskodawcy będzie on podmiotem uprawnionym do złożenia - wspólnie z wnoszącym aport Podatnikiem - oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 uVAT, o treści wynikającej z art. 43 ust. 11 uVAT, w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy. Powyższe wynika z faktu, że w ocenie Wnioskodawcy dostawa przez Gminę wymienionych wyżej gruntów i posadowionych na nich budynków oraz budowli objęta będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, chyba, że Podatnik (Gmina) zrezygnuje z tego zwolnienia w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 6 uVAT przez towary rozumie się rzeczy i ich części, a także wszelkie postacie energii. Na podstawie wskazanego przepisu oczywistym jest uznanie, że grunty oraz posadowione na nich budynki i budowle spełniają definiuję towaru. Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej i osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 uVAT). Stosownie do art. 15 ust. 6 uVAT nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej i obsługujących je urzędów w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których zostały one powołane. Są one jednak podatnikami VAT w zakresie czynności cywilnoprawnych. Taką właśnie czynnością będzie dla Gminy czynność wniesienia aportem nieruchomości na pokrycie udziałów obejmowanych w podwyższonym kapitale zakładowym. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług obejmuje odpłatą dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju przez podmioty działające w charakterze podatników VAT. Opodatkowanie jest powszechne w zakresie objętym regulacją uVAT. Powszechność tą ustawodawca ograniczył zwalniając od podatku od towarów i usług dostawy niektórych towarów i świadczenie usług określonych, między innymi w art. 43 uVAT. W jego ust. 1 wskazano, że zwalnia się od podatku VAT:

  1. dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (pkt 9),
  2. dostawę budynków, budowli lub ich części (pkt 10), z wyjątkiem gdy:
    1. dostawa jest dokonywana ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata,
  3. dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej - w pkt 10 (pkt 10a), pod warunkiem że:
    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Zgodnie z art. 2 pkt 33 uVAT przez teren budowlany rozumie się grunty, które zostały przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku takiego planu - zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Według poglądów organów podatkowych wyrażonych w interpretacjach oraz orzecznictwa sądów administracyjnych w rozumieniu uVAT teren przemysłowy to także teren budowlany. Pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (art. 2 pkt 14 uVAT). Istotne znaczenie dla warunków dokonania transakcji nabycia nieruchomości w zakresie podatku od towarów i usług, ma przepis art. 29a ust. 8 i 9 uVAT. Zgodnie z nimi, gdy przedmiotem dostawy są budynki lub budowli trwale związane z gruntem albo części takich budynków lub budowli wartości gruntu nie wyodrębnia się z podstawy opodatkowania. Przesądza to o tym, że stawka podatku właściwa dla budynków i budowli wyznacza stawkę właściwą dla dostawy gruntu lub prawa jego wieczystego użytkowania. Przedmiotem wątpliwości może być aport (dostawa) działek nr 4 i nr 5 zabudowanych budynkami przeznaczonymi do rozbiórki. Pojęcie budynku definiuje art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane - to obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadający fundamenty i dach. Obiekt posiadający te elementy, nawet gdy jest zrujnowany, nadal pozostaje budynkiem. Dostawa nieruchomości zabudowanej takim obiektem budowlanym było wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć sądowych. Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Hoge Raad der Nederlanden — Don Bosco Onroerend Goed BV v. Staatssecretaris van Financien rozpatrywał sprawę nabywcy działek zabudowanych starymi i bezużytecznymi z jego punktu widzenia budynkami, które zamierzał on rozebrać celem wzniesienia na oczyszczonej z nich działce nowych budynków. Strony transakcji uzgodniły, że sprzedawca dokona czynności polegających na uzyskaniu stosownego pozwolenia na rozbiórkę a także zawrze umowę z wykonawcą robót rozbiórkowych. Ich kosztem obciążony został nabywca nieruchomości poprzez zwiększenie jej ceny. Taki stan faktyczny nie został przez Trybunał oceniony jako realizacja dwóch czynności tj. dostawy gruntu zabudowanego budynkami i usługi polegającej na ich rozbiórce. Ocenił go jako dokonanie transakcji kompleksowej polegającej na dostawie niezabudowanej działki. Z tego wyroku wypływa wniosek, iż aby przy transakcji zbycia działki zabudowanej budynkiem przeznaczonym przez nabywcę do wyburzenia traktować ją jako dostawę wyłącznie działki nie wystarczy sam zamiar kupującego dokonania usunięcia budynku do rozbiórki. Dostawa takiego gruntu może zostać uznana jako dostawa gruntu niezabudowanego jedynie wówczas, gdy rozbiórka zostanie rozpoczęta przed dokonaniem transakcji. Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2014 r., sygn. ILPP1/443-32/14-8/NS, której uznał, że sam zamiar nabywcy dotyczący rozbiórki budynków posadowionych na nabytej działce (nawet wyrażony oświadczeniem w akcie notarialnym) nie wystarcza do uznania, że transakcja dotyczyła tylko gruntu. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej sygn. ILPP2/443-1085/09-2/AD, z 13 listopada 2009 r., uznał, że gdy rozbiórka budynku już się rozpoczęła w sensie prawnym, tj. założony został dziennik rozbiórki i zabezpieczono jej teren zgodnie z wymaganiami prawa budowlanego to wtedy transakcja sprzedaży gruntu z takim budynkiem może być kwalifikowana jako dostawa terenu niezbudowanego. W wyroku NSA z 7 lipca 2013 r., sygn. akt I FSK 1436/13 sąd wskazał, że nie można dostawy zabudowanych gruntów traktować jako czynności wyłączonej spod zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) tylko z tych względów, że nabywca zamierza wyburzyć budynki oraz budowle i wznieść na ty m terenie nowy budynek.

Na zasadzie art. 43 ust. 10 uVAT, Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy FA T czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przepis art. 42 ust. 11 uVAT określa wymogi formalne oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 u VAT i wskazuje, że powinno ono zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ pragnie zauważyć, że aby odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy czy Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy, czy też wniesienie przedmiotowego aportu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (brak prawa do zwolnienia na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), a w związku z tym przepis art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy, koniecznym jest w pierwszej kolejności przeanalizowanie kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy o VAT do aportu (dostawy) działek zabudowanych nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość. W związku z tym, powyższa transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny (z którego wynika konieczność opodatkowania VAT). Wskazać należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W konsekwencji, wniesienie aportem majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z obowiązującym art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt (prawo użytkowania wieczystego gruntu) dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowle – stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (wnoszący aport - Sprzedawca) ma zamiar wnieść do Spółki Wnioskodawcy aportem nieruchomości to jest:

  1. działka nr 1, pow. 0,0157 ha - zabudowaną stacją transformatorową;
  2. działka nr 2, pow. 0,4771 ha - zabudowana budynkiem byłej Kliniki (stan budynku i jego wyposażenie pozwoli w przyszłości na jego wykorzystanie również do działalności medycznej) oraz budynkiem gospodarczym,
  3. działka nr 3, pow. 1,2913 ha - działka zabudowana stacją transformatorową oraz dwoma budynkami gospodarczymi z pozwoleniem na rozbiórkę;
  4. działka nr 4, pow. 0,3944 ha - zabudowana jest dwoma budynkami magazynowo-gospodarczymi przeznaczonymi do wyburzenia; budynek z przeznaczeniem do wyburzenia oraz z przeznaczeniem do wyburzenia i pozwoleniem na rozbiórkę;
  5. działka nr 5, obr. ... , jednostka ewidencyjna, pow. 0,9496 ha - zabudowana jest budynkiem warsztatowo-garażowym z przeznaczonym do wyburzenia i pozwoleniem na rozbiórkę;
  6. działka nr 6, pow. 5,9970 ha - zabudowana budynkami (stara kuchnia), (z przeznaczeniem do wyburzenia), (z przeznaczeniem do wyburzenia), (z przeznaczeniem do wyburzenia i pozwoleniem na rozbiórkę), oraz 4 stacjami transformatorowymi, 3 tlenowniami przeznaczonymi do wyburzenia (2 obiekty z pozwoleniem na rozbiórkę), budynkiem administracyjnym przeznaczonym do wyburzenia z pozwoleniem na rozbiórkę, 4 budynkami magazynowymi przeznaczonymi do wyburzenia z pozwoleniem na rozbiórkę.

Stacje transformatorowe, znajdujące się na działkach nr 1, 3 i 6 oraz 3 tlenownie znajdujące się znajdujące się na działce nr 6 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Ww. działki zabudowane są budynkami/budowlami, w skład których wchodzą budynki zabytkowe (datowane na XVIII i XIX wiek), budynki techniczne oraz magazynowe z czego każdy z tych budynków/budowli został oddany do używania nie później niż w latach 70 XX wieku. Sprzedający nie poniósł wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu. Sprzedawca przed dokonaniem transakcji nie rozpocznie prac rozbiórkowych na własny koszt.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa w ww. budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy budynki/budowle, które znajdują się na przedmiotowych działkach zostały oddane do użytkowania nie później niż w latach 70 XX wieku.

Ponadto Sprzedający nie poniósł wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na działkach mających być przedmiotem aportu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. budynków i budowli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą (aportem) ww. obiektów minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym aport budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także aport (dostawa) działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 na których ww. obiekty są posadowione (art. 29a ust. 8 ustawy).

W związku z powyższym, skoro jak wynika z wcześniejszych rozważań, aport ww. nieruchomości nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 zabudowanych budynkami i budowlami korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do złożenia - wspólnie z wnoszącym aport Podatnikiem - oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, o treści wynikającej z art. 43 ust. 11 tej ustawy, w przypadku rezygnacji przez wnoszącą aport Gminę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyborze opodatkowania dostawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zauważyć należy również, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie zaś wnoszącego aport – Gminy. Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla podmiotu dokonującego aport ww. nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla Gminy wnoszącej aport do Spółki Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj