Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.611.2020.1.SKJ
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku kursów obejmujących kształcenie ustawiczne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku kursów obejmujących kształcenie ustawiczne.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), została powołana w celu prowadzenia działalności szkoleniowej i edukacyjnej (PKD 85). Spółka podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (polski rezydent podatkowy). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej organizuje szkolenia. Usługi szkolenia świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu według stawki 23%.


Spółka zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2020 roku, poz. 910 ze zm., dalej jako Prawo Oświatowe). Spółka planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 związku z art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego.


W zgłoszeniu do ewidencji szkół i placówek, o której mowa w art. 168 ust. 4 Prawa Oświatowego, jako zakres kształcenia działania placówki prowadzonej przez Spółkę, wpisane zostanie:

  1. ogólne określenie – „A” (bez wskazania nazwy zawodu lub nazw kursów) albo
  2. nazwę konkretnego zawodu lub nazwa konkretnego kursu – „B” albo
  3. nazwę konkretnego zawodu lub nazwę konkretnego kursu z możliwością rozszerzenia zakresu kursów – „C”.


W zależności od treści zgłoszenia, wpis do ewidencji szkół i placówek będzie zawierał wskazanie, że placówka prowadzona przez Spółkę będzie:

  1. „placówką kształcenia ustawicznego A”
  2. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącego B”
  3. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącego C”.


Hipotetycznie możliwe jest również zaistnienie sytuacji, gdy w treści zgłoszenia do ewidencji szkół i placówek, Spółka poda jako zakres kształcenia i działania placówki – „C”, zaś organ administracji oświatowej w treści wpisu do ewidencji zawrze ogólny opis - „placówka kształcenia ustawicznego A”.


W praktyce bowiem zdarza się, że organy administracji oświatowej mogą dokonać wpisu do ewidencji szkół i placówek w zakresie kształcenia i działania placówki o treści różniącej się od opisu podanego w zgłoszeniu.


Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w związku z art. 10 Prawa Oświatowego.


W związku z uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek, placówce kształcenia ustawicznego prowadzonej przez Spółkę nadany zostanie numer REGON, odmienny od numeru REGON, który został Spółce przypisany z chwilą jej wpisu do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego.


Spółka zamierza prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami.


Wnioskodawca planuje prowadzenie następujących kursów:


  1. Warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami.


W zakres szkolenia wchodzą zagadnienia takie jak:

  • w jakiej formie prawnej prowadzić hurtowy obrót nieruchomościami,
  • zagadnienia dotyczące: spółki z o.o., spółki komandytowej, ustawy o podatku dochodowym PIT i CIT,
  • dochody z dywidend,
  • jak zbudować zespół ekspertów i pracowników do prowadzenia działalności hurtowego obrotu nieruchomościami,
  • jak znaleźć pracowników i efektywnie rozliczyć ich obowiązki,
  • jak niestandardowo ogłosić ofertę sprzedaży nieruchomości,
  • gdzie można znaleźć ofertę nieruchomości zadłużonej i jakie dokumenty są potrzebne, żeby bezpiecznie ją kupić,
  • jakie dokumenty są potrzebne przy obrocie domami,
  • czym różni się obrót domami od obrotu mieszkaniami,
  • najważniejsze zasady remontu nieruchomości przy hurtowym obrocie nieruchomościami,
  • jak znaleźć i zakontraktować ekipę remontową,
  • jakie są najważniejsze zapisy w umowie,
  • jak wygląda rozliczanie ekip remontowych,
  • gdzie kupić materiały niezbędne do remontu,
  • jak je przechowywać,
  • podatki przy zakupie i sprzedaży mieszkania z rynku pierwotnego, w tym VAT przy remontach mieszkań z rynku pierwotnego,
  • kontrolowanie finansów prowadzonej działalności.


  1. Warsztat deweloperski.


W zakres szkolenia wchodzą zagadnienia takie jak:

  • prezentacja powstających inwestycji deweloperskich,
  • formy prawne oraz zagadnienia związane z prowadzeniem spółki,
  • kluczowe zapisy ustawy deweloperskiej,
  • tworzenie prospektu informacyjnego,
  • sposoby finansowania inwestycji deweloperskiej,
  • jak znaleźć odpowiednią działkę pod inwestycję deweloperską - najważniejsze zasady, sposoby analizowania możliwości zabudowy, ocena opłacalności zakupu,
  • podstawy prawne prowadzenia działalności deweloperskiej,
  • na co zwrócić uwagę wybierając projekt budowlany,
  • omawianie prac projektowych i budowlanych,
  • analiza finansowa inwestycji,
  • praktyczne wykorzystanie kalkulatorów i narzędzi do obliczeń opłacalności,
  • omówienie procesu budowlanego inwestycji,
  • kreowanie wartości inwestycji deweloperskiej,
  • jak najkorzystniej prowadzić sprzedaż i marketing inwestycji deweloperskiej.


  1. Warsztaty z obrotu nieruchomościami.


W zakres szkolenia wchodzą zagadnienia takie jak:

  • omówienie form prawnych oraz zagadnień związanych z prowadzeniem spółki,
  • źródła pozyskiwania okazji w nieruchomościach,
  • omówienie form pozyskiwania okazji,
  • warsztat z analizowania ofert nieruchomości oraz omówienie wzoru ceny zakupu,
  • wyjaśnienie technik pozwalających na oszacowanie zysku z obrotu nieruchomością,
  • sposoby zabezpieczenia transakcji nieruchomości,
  • przedstawienie technik negocjacji,
  • jak rozmawiać z pośrednikiem nieruchomości,
  • jak zbadać stan prawny nieruchomości,
  • zasady finalizowania umowy,
  • różne formy umów oraz zapisy do nich,
  • kreowanie wartości nieruchomości przez zmianę układu funkcjonalnego i remont mieszkania,
  • wskazówki dotyczące zakupu materiałów budowlanych,
  • podniesienie atrakcyjności nieruchomości przez home staging - porady odnośnie potrzebnych akcesoriów,
  • znalezienie i zakontraktowanie ekipy remontowej oraz monitorowanie jej pracy,
  • gdzie i jak ogłaszać mieszkania,
  • współpraca z biurem nieruchomości oraz jak podpisać umowę końcową i wydać lokal,
  • różne źródła finansowania inwestycji, niezbędne dokumenty,
  • współpraca z inwestorem,
  • ćwiczenie „jak przekonać inwestora do współpracy”.


Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie organizował inne kursy czy szkolenia w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne.


Oferta kształcenia ustawicznego prowadzonego w ramach placówki będzie obejmowała kursy stacjonarne. Szkolenia będą miały na celu umożliwienie kursantom nabycie lub uzupełnienie wiedzy zawodowej. Spółka będzie opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego. Spółka będzie zatrudniać pracowników administracyjnych i dydaktycznych (wykładowców i nauczycieli), zapewniać kursantom materiały dydaktyczne, pomieszczenia i niezbędny sprzęt, gromadzić informacje naukowo - techniczne oraz tworzyć bazę uczestników. W tym zakresie Spółka zamierza postępować zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1632 ze zm., dalej jako Rozporządzenie) oraz ewentualnie innych regulacji dotyczących kształcenia ustawicznego osób dorosłych.


Oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnianie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne. Spółka propagować będzie postawy sprzyjające pracy i rozwoju. Spółka umożliwi absolwentom uzupełnienie wiedzy zawodowej we wskazanym obszarze.


Spółka nie będzie posiadać zarejestrowanych oddziałów na terenie kraju. Kursy doszkalające opisane we wniosku oraz ewentualne kursy w innym zakresie (każdorazowo jednak w obszarze zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących kształcenie ustawiczne), prowadzone przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia. Ich cel stanowić będzie bowiem zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie. Działania i usługi realizowane przez Spółkę w zakresie wskazanym we wpisie do ewidencji, będą stanowiły czynności wykonywane przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa Oświatowego.


Usługi, które będą realizowane przez Spółkę nie będą stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT. Usługi, które będą realizowane przez Spółkę nie będą finansowane ze środków publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy stacjonarne kursy, o których mowa w przedmiotowym wniosku:
    1. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami,
    2. warsztat deweloperski,
    3. warsztaty z obrotu nieruchomościami,
      obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Czy inne, stacjonarne kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


W ocenie Wnioskodawcy, stacjonarne kursy, o których mowa w przedmiotowym wniosku:

  1. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami,
  2. warsztat deweloperski,
  3. warsztaty z obrotu nieruchomościami,

obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Ad. 2


W ocenie Wnioskodawcy inne, stacjonarne kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., zwanej dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W niniejszej sprawie Spółka będzie spełniała oba wymienione warunki:

  1. Spółka będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz
  2. Spółka będzie świadczyła usługi w zakresie kształcenia.

Ad 1)


Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe. Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, ze zm., dalej: Prawo Oświatowe), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 Prawa Oświatowego, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny; 31) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

W świetle art. 8 ust. 1 Prawa Oświatowego, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 Prawa Oświatowego, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 Prawa Oświatowego, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych; formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Na podstawie art. 117 ust. 1a Prawa Oświatowego, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
  2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;
  3. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno - szkoleniową;
  4. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118 (art. 117 ust. 2 Prawa Oświatowego).


Zgodnie z art. 117 ust. 2b Prawa Oświatowego kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w ust. 1 a pkt 5 (kurs inny, niż wymienione w ust. 1 pkt 1 - 3), umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych), mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.


O statusie podatnika jako jednostki objętej systemem oświaty, świadczy uzyskanie wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego. W myśl art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego - osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (dalej: ewidencja). Wpisu do ewidencji dokonuje organ administracji oświatowej (właściwa jednostka samorządu terytorialnego), która przyjmuje zgłoszenie podmiotu dotyczące wpisu do ewidencji oraz decyduje o zakresie takiego wpisu na podstawie przedłożonych dokumentów. Oznacza to, że jedynie organ administracji oświatowej posiada kognicję do prowadzenia postępowania w przedmiocie wpisu, zaś właściwy w trybie nadzoru pedagogicznego kurator oświaty może dokonać kontroli w zakresie spełniania przez podmiot wpisany do ewidencji wymogów przewidzianych przepisami prawa, w tym warunków niezbędnych do uzyskania wpisu, które zostały określone w art. 168 ust. 4 i 12 Prawa Oświatowego.


O uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty decyduje dokonanie wpisu do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego. Zakres działania jednostki wskazany we wpisie do ewidencji świadczy zatem, jakie czynności dany podmiot wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty. Tym samym o zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT rozstrzyga treść ewidencji.


Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dna 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1632 ze zm., dalej jako Rozporządzenie) wskazane zostały formy prowadzenia kształcenia ustawicznego:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy,
  2. kurs umiejętności zawodowych,
  3. kurs kompetencji ogólnych,
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Dla kursów wskazanych w § 3 pkt 5 Rozporządzenia Minister Edukacji Narodowej nie określił podstawy programowej kształcenia w zawodach.


Prowadzone przez Spółkę usługi będą innymi kursami, o których mowa w § 3 pkt 5 Rozporządzenia, dla których nie została określona podstawa programowa kształcenia w zawodach ani podstawa programowa kształcenia ogólnego.


Zgodnie z § 18 Rozporządzenia, kurs, o którym mowa w § 3 pkt 5, może być prowadzony przez placówkę lub ośrodek. Osoba, która ukończyła kurs, o którym mowa w § 3 pkt 5, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu tego kursu. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 5 do rozporządzenia. W przypadku kursu realizowanego na podstawie odrębnych przepisów zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, wydaje się na wniosek osoby, która ukończyła kurs.


Natomiast z § 19 Rozporządzenia wynika, że podmioty prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w § 3 pkt 1-4, zapewniają:

  1. kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje określone odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189) lub na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy;
  2. odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia;
  3. bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;
  4. warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym;
  5. nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.


Natomiast podmioty prowadzące kursy, o których mowa w § 3 pkt 5, zapewniają kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia oraz spełniają wymagania określone w ust. 1 pkt 2 - 5 powyżej.


Wnioskodawca oświadcza, że Spółka będzie spełniała wymagania określone w § 19 Rozporządzenia. Uczestnikami szkoleń organizowanych przez Spółkę będą osoby dorosłe.


Ad 2) Spółka będzie świadczyła usługi w zakresie kształcenia.


Zgodnie z definicją kształcenia, zawartą w Encyklopedii PWN, kształcenie stanowi ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również możliwie wszechstronny rozwój sprawności fizycznych i umysłowych, zainteresowań i zdolności, także wyrobienie odpowiednich postaw i przekonań. Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata.


Celem usług świadczonych przez Spółkę będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie. Kursy prowadzone przez Spółkę będą mieć także charakter kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako rozporządzenie Wykonawcze), gdyż obejmą one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, co skutkować będzie podniesieniem kwalifikacji zawodowych uczestników kursów, tj.:

  • będą pozostawać w związku z branżą nieruchomości (zakup, remont czy obrót nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne),
  • będą zmierzać do uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych (kursy w zakresie umiejętności wykorzystywanych w celach zawodowych i profesjonalnych przekładające się na poziom jakości świadczonych usług), co skutkować będzie podniesieniem kwalifikacji zawodowych uczestników kursów.


Kursy doszkalające prowadzone przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 4 pkt 30 Prawa Oświatowego, gdyż stanowić będą kształcenie dla dorosłych mające na celu uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Głównym celem organizowanych kursów i szkoleń jest zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem danego szkolenia/kursu, a także uaktualnienie lub pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanego dotychczas przez uczestników zawodu jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi. Tym samym oferowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe należy uznać za pozostające w związku z zawodami wykonywanymi w szeroko rozumianym obszarze obrotu nieruchomościami - świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.


Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”.


Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.


W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).


Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w piśmiennictwie, znajdującym poparcie również w stanowiskach organów skarbowych, w tym zaprezentowanym np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 lutego 2014 r., znak IBPP1/443-1149/13/ KJ, do zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.


Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca prowadzić będzie placówkę kształcenia ustawicznego, która uzyska wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, spełnione zostanie kryterium podmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Spółka Wnioskodawcy będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, bowiem posiadać będzie zaświadczenie o wpisie placówki do właściwej ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Tym samym spełniona zostanie podstawowa przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia od podatku, określonego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. W stosunku do usług kształcenia realizowanych przez Wnioskodawcę, zostanie spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności jako placówka kształcenia ustawicznego świadczyć będzie usługi kształcenia w postaci szkoleń adresowanych do osób związanych z szeroko rozumianym obrotem nieruchomościami (zakup, remont czy obrót nieruchomościami), stanowiące kształcenie ustawiczne. Kursy te stanowić mają element dokształcenia zawodowego, a także służyć zdobyciu nowych umiejętności, pozwalających na rozszerzenie zakresu świadczonych usług. Kształcenie to będzie bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.


Podsumowując powyższe, stacjonarne szkolenia takie jak:

  1. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami,
  2. warsztat deweloperski,
  3. warsztaty z obrotu nieruchomościami,

obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Inne, stacjonarne kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkól i placówek niepublicznych w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku.


I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.


Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.


Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

  • kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
  • formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a;


Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.


W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
  2. formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.


Stosowanie do art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.


Jak stanowi art. 117 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
  2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;
  3. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
  4. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118.


Na podstawie art. 117 ust. 2a ustawy Prawo oświatowe, kursy umiejętności zawodowych mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
  2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.


Zgodnie z art. 117 ust. 2b ustawy Prawo oświatowe, kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w ust. 1a pkt 5, mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.


W myśl art. 117 ust. 2c ustawy Prawo oświatowe, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
  2. publiczne i niepubliczne centra kształcenia zawodowego.


Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.


W świetle art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, została powołana w celu prowadzenia działalności szkoleniowej i edukacyjnej (PKD 85). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, organizuje szkolenia.

Spółka zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Spółka planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego.


Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w związku z art. 10 Prawa Oświatowego.


Spółka zamierza prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami.


Wnioskodawca planuje prowadzenie następujących kursów:

  1. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami.
  2. warsztat deweloperski.
  3. warsztaty z obrotu nieruchomościami.


Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie organizował inne kursy czy szkolenia w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne.


Oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnianie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne.


Kursy doszkalające opisane we wniosku oraz ewentualne kursy w innym zakresie (każdorazowo jednak w obszarze zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących kształcenie ustawiczne), prowadzone przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia. Ich cel stanowić będzie bowiem zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, tj. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami, warsztat deweloperski oraz warsztaty z obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie nr 1) oraz ustalenia czy inne, stacjonarne kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie nr 2).

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub/i wychowania.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazano we wniosku, Spółka będzie placówką kształcenia ustawicznego (status placówki kształcenia ustawicznego zostanie uzyskany zgodnie z postanowieniami ustawy Prawo oświatowe). Spółka planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. Zatem w analizowanym przypadku Spółka będzie spełniać przesłanki dla uznania jej za jednostkę objętą systemem oświaty.

Jednocześnie, w rozpatrywanej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, Spółka zamierza prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami. Spółka będzie przeprowadzać kursy obejmujące warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami, warsztat deweloperski oraz warsztaty z obrotu nieruchomościami. Ponadto Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie organizować inne kursy czy szkolenia w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne. Przy czym, szkolenia będą miały na celu umożliwienie kursantom nabycie lub uzupełnienie wiedzy zawodowej. Spółka będzie opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego. Jednocześnie, oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnianie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami. Co więcej, jak wskazał Wnioskodawca, kursy doszkalające oraz ewentualne kursy w innym zakresie (każdorazowo jednak w obszarze zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące kształcenie ustawiczne), prowadzone przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia. Ich cel stanowić będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie. Działania i usługi realizowane przez Spółkę w zakresie wskazanym we wpisie do ewidencji, będą stanowiły czynności wykonywane przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego. Zatem w świetle powyższych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, tj. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami, warsztat deweloperski oraz warsztaty z obrotu nieruchomościami obejmujące kształcenie ustawiczne oraz inne kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące kształcenie ustawiczne stanowić będą usługi w zakresie kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, tj. warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami, warsztat deweloperski oraz warsztaty z obrotu nieruchomościami oraz inne kursy obejmujące kształcenie ustawiczne, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. W przedmiotowej sprawie, jak ustalono powyżej, Spółka będzie jednostką objętą systemem oświaty. Jednocześnie usługi, które będzie świadczyć Spółka będą stanowić usługi w zakresie kształcenia. Tym samym stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zostaną spełnione przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia od podatku. Zatem warsztaty z hurtowego obrotu nieruchomościami, warsztat deweloperski oraz warsztaty z obrotu nieruchomościami, a także inne kursy, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych obejmujące kształcenie ustawiczne będą korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj