Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-426/11/BM
z 6 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-426/11/BM
Data
2011.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
dostawa
nieruchomości
sprzedaż budynków


Istota interpretacji
Opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 4 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011r. oraz pismami z dnia 2 i 6 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomościjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2011r. oraz pismami z dnia 2 i 6 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Gmina O. nabył w dniu 27 września 2005r. umową nabycia przedsiębiorstwa (akt notarialny Rep. A xxxx/2005) między innymi prawo własności dwóch budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu pod budynkami, oznaczonego jako działki nr 7/52 i 7/53 o łącznej pow. 0,1260 ha. W wyniku dokonanej analizy okazało się, że budynek znajdujący się na działce nr 7/53 zajmuje niewielką część przyległego gruntu, który nie należał do Przedsiębiorstwa, od którego Gmina dokonała ww. nabycia praw do nieruchomości, lecz do osoby trzeciej.

W wyniku podjętych działań, w celu ujednolicenia stanu prawnego gruntu, na którym usytuowany jest budynek, Gmina nabyła na podstawie umowy zamiany, dokonanej aktem notarialnym Rep. A Nr xxxx/2010 w dniu 8 września 2010r. prawo użytkowania wieczystego działki nr 15/2 o pow. 0,0035 ha. Nabycie tego prawa było opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 22%.Na działkach usytuowane są dwa budynki. Jeden z nich znajduje się na działce nr 7/52 o pow. 0,0921 ha, a drugi, którego część Gmina wynajmowała, znajduje się na działkach 7/53 o pow. 0,0339 ha i nr 15/2 o pow. 0,0035 ha.

Część budynku usytuowanego na działkach nr 7/53 i 15/2 była przez Gminę udostępniana na podstawie umowy najmu w okresie od dnia 1 grudnia 2005r. do dnia 30 listopada 2008r., a przez okres od 1 grudnia 2008r. do 3 listopada 2009r. była wykorzystywana przez byłego Najemcę bezumownie. Do czynszu najmu był doliczany podatek VAT wg stawki 22%.

Przez pozostały okres budynki nie były udostępniane przez Gminę i pozostawały nie wykorzystywane. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na remonty, modernizację czy ulepszenia budynków.

Umową darowizny zawartą w dniu 4 lutego 2011r. Gmina przekazała prawa do całej nieruchomości obejmującej prawo własności dwóch budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu oznaczonego jako działki nr 7/52, 7/53 i 15/2, na rzecz Miejskiego Centrum Kultury, na realizację celu publicznego. Przy dokonywaniu transakcji darowizny przyjęto, że będzie ona podlegała zwolnieniu z podatku VAT.

Mając na uwadze, że budynki będące przedmiotem darowizny zostały wybudowane w 1933r. i w 1952r., a Gmina nie dokonywała żadnych nakładów podnoszących ich wartość, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ich dostawa w formie darowizny została zwolniona od podatku VAT. Dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu pod budynkami, jako ściśle związana z prawem własności tych budynków, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również skorzystała ze zwolnienia od podatku. Po dokonaniu transakcji podjęto wątpliwość w kwestii zastosowanego zwolnienia darowizny z podatku VAT. Nie wystawiono faktury potwierdzającej darowiznę na rzecz osoby prawnej, praw do nieruchomości w drodze umowy darowizny.

Budynki usytuowane na działkach na 7/52, 7/53 i 15/2 są trwale z gruntem związane. Są to budynki wykonane w technologii tradycyjnej, na fundamentach betonowych, o ścianach murowanych z cegły ceramicznej.

Budynki te położone są na terenie pierwotnego, zamkniętego obszaru przedsiębiorstwa państwowego Huta im. M. N. Gmina O. nabyła prawo własności tych budynków od późniejszego ich właściciela, tj. Obszaru Przemysłowego Zakłady O. S.A. w upadłości. Budynki te zostały wzniesione w okresie funkcjonowania na tym obszarze ww. przedsiębiorstwa państwowego. Były one wykorzystywane przez poprzednich właścicieli w związku z prowadzoną hutniczą działalnością przemysłową. W umowie nabycia, zawartej aktem notarialnym xxxx/2005 z dnia 27 września 2005r. określone były jako Laboratorium Chemiczne (budynek usytuowany na działkach nr 7/53 i 15/2) – ob.ecnie określony jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówka do Izby Tradycji (budynek usytuowany na działce nr 7/52) – obecnie określony jako budynek biurowo-usługowy. Gmina O. po nabyciu prawa własności budynków, wynajmowała część budynku byłego Laboratorium Chemicznego w okresach wskazanych we wniosku. Pozostała zaś część tego budynku oraz drugi budynek, od daty nabycia ich przez Gminę, pozostawały w zasobie gminnym jako niewykorzystywane.

W posiadanych dokumentach dotyczących przedmiotowej nieruchomości brak jest informacji o PKOB budynków.

Z wpisów zawartych w elektronicznym wypisie z księgi wieczystej, którą objęte były między innymi budynki usytuowane na działkach numer 7/52, 7/53, 15/2, które Gmina nabyła od Obszaru Przemysłowego Zakłady O. S.A. w upadłości, Spółka ta powstała w wyniku przekształceń przedsiębiorstwa państwowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności nabycia praw do nieruchomości i dysponowanie budynkami od chwili nabycia do nich prawa, na podstawie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w 2005r., zapytanie dotyczy prawidłowej oceny dokonanej czynności darowizny w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy czynność ta korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, czy też nie podlegała przepisom ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, po kolejnym przeanalizowaniu dokonanej darowizny w świetle ustawy o VAT i ponownym skonsultowaniu tej kwestii z pracownikiem infolinii podatkowej, stwierdzono, że zbycie praw do nieruchomości nie było dostawą towaru, nie podlegało więc przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem Gmina nabyła prawa do nieruchomości w wyniku umowy sprzedaży przedsiębiorstwa, a nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu o pow. 0,0035 ha, miało na celu ujednolicenie stanu prawnego gruntu pod całym budynkiem, którym to budynkiem Gmina dysponowała od 2005r., tj. od daty nabycia praw do ww. nieruchomości umową sprzedaży przedsiębiorstwa. Darowizna dokonana przez Gminę w dniu 4 lutego 2011r. na rzecz Miejskiego Centrum Kultury, nie była więc czynnością traktowaną na równi z dostawą towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Gmina stoi na stanowisku, że prawidłowe jest stanowisko wypracowane obecnie, czyli, że darowizna nie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Gmina nabyła prawa do nieruchomości w wyniku umowy niepodlegającej ustawie o VAT, nie jest więc spełniony warunek określony w art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy. Sytuacji tej nie zmienia fakt opodatkowania podatkiem VAT nabycia przez Gminę prawa użytkowania wieczystego gruntu o pow. 0,0035 ha, oznaczonego jako działka nr 15/2, gdyż nabycie to miało na celu ujednolicenie stanu prawnego gruntu zajętego pod niewielką część budynku. Działka nr 15/2 wraz z działkami nr 4/72 i 4/73, na których usytuowane są budynki, które były przedmiotem darowizny, stanowią jedną całość. Dokonana darowizna była związana z prowadzonym przedsiębiorstwem w myśl art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy, gdyż do zadań gminy należy gospodarka nieruchomościami. Prowadzenie przez gminę obrotu nieruchomościami wynika z art. 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.). Do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) należą między innymi sprawy obejmujące kulturę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.).

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie do art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają jednak tylko te darowizny, których przedmiotem jest towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dodanym do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynku budowli lub ich części podlega opodatkowaniu gdy następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższego przepisu nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy ).

Natomiast na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca – Gmina O. nabyła w dniu 27 września 2005r. umową nabycia przedsiębiorstwa między innymi prawo własności dwóch budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu pod budynkami, oznaczonego jako działki nr 7/52 i 7/53 o łącznej pow. 0,1260 ha. W wyniku dokonanej analizy okazało się, że budynek znajdujący się na działce nr 7/53 zajmuje niewielką część przyległego gruntu, który nie należał do Przedsiębiorstwa, od którego Gmina dokonała ww. nabycia praw do nieruchomości, lecz do osoby trzeciej.

W wyniku podjętych działań, w celu ujednolicenia stanu prawnego gruntu, na którym usytuowany jest budynek, Gmina nabyła na podstawie umowy zamiany w dniu 8 września 2010r. prawo użytkowania wieczystego działki nr 15/2 o pow. 0,0035 ha. Nabycie tego prawa było opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 22%.

Część budynku usytuowanego na działkach nr 7/53 i 15/2 była przez Gminę udostępniana na podstawie umowy najmu w okresie od dnia 1 grudnia 2005r. do dnia 30 listopada 2008r., a przez okres od 1 grudnia 2008r. do 3 listopada 2009r. była wykorzystywana przez byłego Najemcę bezumownie. Do czynszu najmu był doliczany podatek VAT wg stawki 22%.

Przez pozostały okres budynki nie były udostępniane przez Gminę i pozostawały nie wykorzystywane. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na remonty, modernizację czy ulepszenia budynków.

Umową darowizny zawartą w dniu 4 lutego 2011r. Gmina przekazała prawa do całej nieruchomości obejmującej prawo własności dwóch budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu oznaczonego jako działki nr 7/52, 7/53 i 15/2, na rzecz Miejskiego Centrum Kultury, na realizację celu publicznego. Przy dokonywaniu transakcji darowizny przyjęto, że będzie ona podlegała zwolnieniu z podatku VAT.

Mając na uwadze, że budynki będące przedmiotem darowizny zostały wybudowane w 1933r. i w 1952r., a Gmina nie dokonywała żadnych nakładów podnoszących ich wartość, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ich dostawa w formie darowizny została zwolniona od podatku VAT. Dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu pod budynkami, jako ściśle związana z prawem własności tych budynków, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również skorzystała ze zwolnienia od podatku. Po dokonaniu transakcji podjęto wątpliwość w kwestii zastosowanego zwolnienia darowizny z podatku VAT. Nie wystawiono faktury potwierdzającej darowiznę na rzecz osoby prawnej, praw do nieruchomości w drodze umowy darowizny.

Budynki usytuowane na działkach na 7/52, 7/53 i 15/2 są trwale z gruntem związane. Są to budynki wykonane w technologii tradycyjnej, na fundamentach betonowych, o ścianach murowanych z cegły ceramicznej.

Budynki te położone są na terenie pierwotnego, zamkniętego obszaru przedsiębiorstwa państwowego Huta im. M. N. Gmina O. nabyła prawo własności tych budynków od późniejszego ich właściciela, tj. Obszaru Przemysłowego Zakłady O. S.A. w upadłości. Budynki te zostały wzniesione w okresie funkcjonowania na tym obszarze ww. przedsiębiorstwa państwowego. Były one wykorzystywane przez poprzednich właścicieli w związku z prowadzoną hutniczą działalnością przemysłową. W umowie nabycia, zawartej aktem notarialnym xxxx/2005 z dnia 27 września 2005r. określone były jako Laboratorium Chemiczne (budynek usytuowany na działkach nr 7/53 i 15/2) - obecnie określony jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówka do Izby Tradycji (budynek usytuowany na działce nr 7/52) - obecnie określony jako budynek biurowo-usługowy. Gmina O. po nabyciu prawa własności budynków, wynajmowała część budynku byłego Laboratorium Chemicznego w okresach wskazanych we wniosku. Pozostała zaś część tego budynku oraz drugi budynek, od daty nabycia ich przez Gminę, pozostawały w zasobie gminnym jako niewykorzystywane.

Z wpisów zawartych w elektronicznym wypisie z księgi wieczystej, którą objęte były między innymi budynki usytuowane na działkach numer 7/52, 7/53, 15/2, które Gmina nabyła od Obszaru Przemysłowego Zakłady O. S.A. w upadłości, Spółka ta powstała w wyniku przekształceń przedsiębiorstwa państwowego.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem darowizna wymienionej we wniosku nieruchomości tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków, jako czynność cywilnoprawna zostanie dokonana przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT i nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzeń, spełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ww. ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonana z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    • budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    • obiekt małej architektury;
  2. budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle powyższego, opisane we wniosku budynki tj. Laboratorium Chemiczne - obecnie określony jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówka do Izby Tradycji - obecnie określony jako budynek biurowo-usługowy stanowią budynki trwale z gruntem związane w rozumieniu wyżej cyt. ustawy Prawo budowlane oraz rozporządzenia w sprawie PKOB.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć także oddanie budynku do użytkowania na podstawie umowy najmu i dzierżawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (w tym również najem na cele mieszkaniowe podlegający zwolnieniu od podatku VAT). Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że część budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy od dnia 1 grudnia 2005r. do dnia 3 listopada 2009r. była wynajmowana przez Wnioskodawcę a Wnioskodawca do czynszu najmu doliczał podatek VAT.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, że darowizna (dostawa) wynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, bowiem do pierwszego zasiedlenia tej części budynku doszło w 2005r. w momencie wynajęcia jej. Zatem, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej części budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym darowizna (dostawa) wynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT lub przed nim, ani też w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia.

Ponadto, w świetle § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, darowizna (dostawa) prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiona ww. część budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy, również korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Odnośnie niewynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego – obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówki do Izby Tradycji - obecnie określonej jako budynek biurowo-usługowy należy zauważyć, że budynki te położone są na terenie pierwotnego, zamkniętego obszaru przedsiębiorstwa państwowego Huta im. M. N. a Gmina nabyła prawo własności tych budynków od późniejszego ich właściciela, tj. Obszaru Przemysłowego Zakłady O. S.A. w upadłości. Budynki te zostały wzniesione w latach 1933 i 1952 tj. w okresie funkcjonowania na tym obszarze ww. przedsiębiorstwa państwowego. Były one wykorzystywane przez poprzednich właścicieli w związku z prowadzoną hutniczą działalnością przemysłową. Niewynajmowana część budynku Laboratorium Chemicznego oraz drugi budynek, od dnia 27 września 2005r. tj. od daty nabycia ich przez Gminę (umowa nabycia przedsiębiorstwa – jako czynność niepodlegającą podatkowi VAT na podstawie art. 6 ustawy o VAT), pozostawały w zasobie gminnym jako niewykorzystywane. Z wniosku wynika zatem, że Wnioskodawcy przy ww. nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na remonty, modernizację czy ulepszenia budynków. Ponadto z wpisów zawartych w elektronicznym wypisie z księgi wieczystej, którą objęte były między innymi budynki usytuowane na działkach numer 7/52, 7/53, 15/2, które Gmina nabyła od Obszaru Przemysłowego Zakłady O. S.A. w upadłości, Spółka ta powstała w wyniku przekształceń przedsiębiorstwa państwowego.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).

W świetle tego przepisu darowizna (dostawa) niewynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego oraz Przybudówki do Izby Tradycji dokonana była w ramach pierwszego zasiedlenia gdyż w odniesieniu do ww. nieruchomości, wybudowanych w latach 1933 i 1952, stwierdzić należy iż z wniosku nie wynika, aby do chwili dokonania darowizny nastąpiło pierwsze zasiedlenie przedmiotowych budynków w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Zatem pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu jest dostawa niewynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówki do Izby Tradycji - obecnie określonej jako budynek biurowo-usługowy dokonana w formie darowizny, co nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta została dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W takim jednak przypadku należy wziąć pod uwagę treść przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do ww. budynku/części budynku nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budynków.

Jak wynika ze złożonego wniosku, przedmiotowa nieruchomość składająca się z niewynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówki do Izby Tradycji - obecnie określonej jako budynek biurowo-usługowy spełnia oba wymienione w powyższym przepisie warunki, gdyż w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało nabywcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nabycie przedsiębiorstwa niepodlegające opodatkowaniu w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT) oraz nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego, dostawa w formie darowizny ww. niewynajmowanej części budynku Laboratorium Chemicznego – obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówki do Izby Tradycji – obecnie określonej jako budynek biurowo-usługowy, jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Ponadto, w świetle § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, darowizna (dostawa) prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiona ww. niewynajmowana część budynku Laboratorium Chemicznego - obecnie określonego jako budynek przemysłowo-usługowy i Przybudówka do Izby Tradycji - obecnie określona jako budynek biurowo-usługowy, również korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem dokonana przez Gminę w dniu 4 lutego 2011r. darowizna wymienionej we wniosku nieruchomości tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków podlegała co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT, spełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ww. ustawy o VAT ale równocześnie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT (budynki) oraz § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę, że darowizna nie podlegała przepisom ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj