Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.508.2020.1.AC
z 28 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 27 listopada 2020 r.), uzupełnionym w dniu 21 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 21 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania czynności podlegającej opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania czynności podlegającej opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został w dniu w dniu 21 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 21 stycznia 2021 r.).

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    (…) S.A.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    (…) Sp. z o.o.

przedstawiono następujący stan faktyczny:

(…) S.A. prowadzi działalność gospodarczą, polegającą przede wszystkim na sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom oraz świadczeniu usług dystrybucji energii elektrycznej. Spółka posiada koncesję na dystrybucję i koncesję na obrót energią elektryczną. Ponadto Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT. (…) S.A. jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej o nazwie (…) (NIP: (…)).

Wnioskodawca prowadzi wyspecjalizowaną działalność na rynku energetycznym w zakresie sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej, świadczenia usług elektroenergetycznych oraz sprzedaży paliw do pojazdów (…). W ramach Spółki funkcjonują wyodrębnione (zarejestrowane w KRS) oddziały odpowiedzialne za poszczególne linie biznesowe: Oddział D. (dalej: ED), Oddział O., Oddział P., Oddział U.; (łącznie: Oddziały). Ponadto, w ramach Spółki funkcjonuje jednostka organizacyjna wspomagająca realizowanie zadań Zarządu Spółki oraz świadcząca usługi pomocnicze i usługi wsparcia na rzecz poszczególnych Oddziałów m.in. w zakresie obsługi kadrowo-płacowej, organizacyjnej, informatycznej, kontrolingowej, obsługi finansowo-rachunkowej oraz innego szeroko rozumianego wsparcia administracyjnego (dalej: C.). C. świadczy również m.in. usługi w zakresie obsługi finansowo-księgowej podmiotów z grupy kapitałowej Wnioskodawcy, w tym (…).

(…) sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegająca przede wszystkim na świadczeniu na rzecz (…) SA. usługi utrzymania sieci dystrybucyjnej (…) (w skład tej usługi wchodzi m.in. serwis awaryjny, oględziny i przeglądy okresowe, serwis urządzeń elektroenergetycznych, utrzymanie i serwis obiektów budowlanych). (…) zapewnia także na rzecz (…) realizację robót budowlanych, w tym opracowanie kosztorysów robot budowlanych, opracowanie dokumentacji projektowej, nadzór nad realizacją robót budowlanych, a także realizację robót budowlanych (modernizację i budowę na zlecenie (…) majątku elektroenergetycznego tj. linii elektroenergetycznych, obiektów elektroenergetycznych takich m.in. jak: podstacje trakcyjne, kabiny sekcyjne, stacje transformatorowe)). (…) realizuje prace na rzecz (…) poprzez prace pracowników (…) oraz przy wykorzystaniu prac podwykonawców. Prace projektowe realizowane są głównie przez podwykonawców zatrudnionych przez (…).

(…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

(…) świadczy usługi na rzecz (…) przede wszystkim przy wykorzystaniu sprzętu zapewnionego przez (…).

Do 31 października 2020 roku w skład struktury organizacyjnej (…) wchodziły następujące jednostki organizacyjne:

  1. C. (…), w skład której wchodziły:
    1. B(…),
    2. Służba BHP,
    3. Departament K(…).
  2. Obszary Serwisowe (…):
    1. Obszar Serwisowy W.,
    2. Obszar Serwisowy C.,
    3. Obszar Serwisowy P.,
    4. Obszar Serwisowy Z.,
    5. Obszar Serwisowy P.
  3. Rejony Serwisowe (komórki wykonawcze podlegle Obszarom Serwisowym).

Departamentem K(…) (dalej: Departament) kieruje dyrektor Departamentu podległy bezpośrednio Zarządowi (…). W skład Departamentu wchodziły następujące komórki organizacyjne:

  1. w Obszarze S.:
    1. Wydział OiK,
  2. w Obszarze BP
    1. Wydział P. w zakresie MUZa,
    2. Wydział P. WN,
  3. W Obszarze ZP:
    1. Wydział NnR,
    2. Biura Budowy.

Komórki organizacyjne Departamentu mają status wydziału, zespołu albo stanowiska do spraw.

Dyrektor Departamentu powołany jest przez Zarząd (…). Dyrektor Departamentu i jego zastępca oraz inne osoby upoważnione posiadają uprawnienia do zawierania w imieniu (…) umów i zaciągania zobowiązań na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd (…).

Do zadań poszczególnych komórek organizacyjnych wchodzących w skład Departamentu określonych w Regulaminie organizacyjnym (…) sp. z o.o. należą:

Obszar sprzedaży

Do zadań Dyrektora ds. Handlowych należą:

  1. realizacja planów w zakresie sprzedaży,
  2. zarządzanie projektami i procesami związanymi z obsługą handlową klientów,
  3. nawiązywanie, utrzymywanie i rozwój partnerskich relacji z dużymi klientami,
  4. bieżąca obsługa kluczowych klientów,
  5. poszukiwanie nowych klientów i wprowadzanie ich do stałej obsługi,
  6. doradzanie klientom,
  7. planowanie, projektowanie i nadzór nad procesem logistycznym w obsłudze strategicznych klientów,
  8. negocjacje oraz sprzedaż produktu/usługi,
  9. koordynacja pracy innych pracowników w ramach działań handlowych związanych ze złożeniem oferty,
  10. przygotowywanie wsadu merytorycznego do umów konsorcjum,
  11. sporządzanie raportów handlowych,
  12. aktywna współpraca z innymi osobami w obrębie obszaru handlowego w Spółce,
  13. kreowanie wizerunku firmy i polityki i strategii sprzedażowej.

Do zadań Wydziału OiK należą:

  1. wsparcie w pozyskiwaniu potencjalnych kontraktów,
  2. analiza zapytań ofertowych, w tym dokumentacji przetargowej,
  3. weryfikacja kosztorysów ofertowych dla zadań objętych działaniem Departamentu,
  4. przygotowanie ofert w postępowaniach na wykonanie robót budowlanych z zakresu elektroenergetyki,
  5. monitorowanie i analiza cen materiałów i usług rynku branży elektroenergetycznej,
  6. przygotowywanie kosztorysów na potrzeby ofert składanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia,
  7. wsparcie w prowadzeniu rozmów i negocjacji celem zawierania konsorcjów,
  8. identyfikacja kluczowych ryzyk kontraktowych,
  9. współudział w tworzeniu długookresowych strategii rozwoju oraz konkurowania w zakresie sprzedaży produktów Departamentu,
  10. analizowanie rynków związanych z produktami Departamentu.

Obszar BP

Do zadań Wydziału P. w zakresie MUZa należą:

  1. wykonywanie projektów budowlanych i powykonawczych na potrzeby realizowanych kontraktów wraz z kosztorysami,
  2. wsparcie w przygotowaniu stosownej dokumentacji koniecznej do rozliczenia umów przyłączeniowych, w tym wykonanie stosownych kosztorysów,
  3. sporządzanie specyfikacji technicznych do zakupu materiałów i usług,
  4. wykonywanie projektów budowlanych, wykonawczych i powykonawczych na zamówienie zewnętrzne i wewnętrzne,
  5. uzgadnianie projektów, w tym z organami administracji państwowej,
  6. weryfikacja otrzymanych projektów oraz kosztorysów,
  7. pozyskiwanie decyzji administracyjnych związanych z działalnością komórki,
  8. identyfikowanie ryzyk związanych z działalnością komórki,
  9. kontakt z zewnętrznymi podmiotami, w tym w szczególności biurami projektów, producentami urządzeń, operatorami OSD, zakładami energetycznymi,
  10. współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Departamentu,
  11. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Spółki.

Do zadań Wydziału P.WN należą:

  1. wykonywanie projektów budowlanych i powykonawczych na potrzeby realizowanych kontraktów wraz z kosztorysami,
  2. wsparcie w przygotowaniu stosownej dokumentacji koniecznej do rozliczenia umów przyłączeniowych, w tym wykonanie stosownych kosztorysów,
  3. sporządzanie specyfikacji technicznych do zakupu materiałów i usług,
  4. wykonywanie projektów budowlanych, wykonawczych i powykonawczych na zamówienie zewnętrzne,
  5. uzgadnianie projektów, w tym z organami administracji państwowej,
  6. weryfikacja otrzymanych projektów oraz kosztorysów,
  7. pozyskiwanie decyzji administracyjnych związanych z działalnością komórki,
  8. identyfikacja ryzyk, związanych z jego działalnością,
  9. kontakt z zewnętrznymi podmiotami, w tym w szczególności biurami projektów, producentami urządzeń, operatorami OSD, zakładami energetycznymi,
  10. współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Departamentu,
  11. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Spółki,
  12. uzyskiwanie na rzecz Spółki niezbędnego prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane zgodnie z wymogami Prawa Budowlanego i złożenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane w związku z realizacją inwestycji budowlanych, w tym:
    1. zbadanie stanu prawnego nieruchomości, na których w związku z realizacją danego Zlecenia planowana jest realizacja inwestycji (pozyskanie wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów, zbadanie ksiąg wieczystych nieruchomości);
    2. pozyskanie operatów szacunkowych;
    3. przeprowadzenie negocjacji z właścicielami lub użytkownikami wieczystymi wspomnianych nieruchomości lub innymi podmiotami, którym przysługuje tytuł prawny do nieruchomości w przedmiocie udzielenia prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane i ustanowienia służebności przesyłu lub innych praw do korzystania z nieruchomości;
    4. przygotowywanie materiałów niezbędnych do zawarcia stosownych umów, uzgodnień i porozumień;
    5. ustanowienie na rzecz Zamawiającego uprawnień do korzystania z nieruchomości wchodzących w skład pasa drogowego dróg publicznych;
  13. uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami (ograniczenie prawa dysponowania nieruchomościami),
  14. ustanawianie służebności przesyłu lub innych praw do nieruchomości.

Obszar ZP

Do zadań Wydziału NnR należą:

  1. analiza i zlecanie do realizacji robót elektroenergetycznych, wraz z budżetem nie wpływającym na obniżenie jakości świadczonych usług, do Obszarów Serwisowych,
  2. koordynacja i nadzór nad robotami budowlanymi elektroenergetycznymi realizowanymi przez poszczególne struktury projektowe powołane dla realizacji pozyskanych zamówień (nadzór nad organizacją procesu budowlanego odbywa się przez powołane Biura Budowy),
  3. koordynacja nad wprowadzaniem nadzorowanych zadań do narzędzia IT służącego do zarządzania projektami oraz zintegrowanego systemu informatycznego wspierającego zarządzanie firmą,
  4. współpraca z Obszarami Serwisowymi w zakresie ustalania potencjału wykonawczego zarówno ludzkiego, jak i sprzętowego,
  5. współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Departamentu, w tym nadzór i współpraca z Wydziałem OiK w zakresie robót dodatkowych i powstałych roszczeń z otrzymywanych do realizacji zadań,
  6. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Spółki,
  7. sporządzanie specyfikacji technicznych do zakupu materiałów i usług,
  8. identyfikowanie i zarządzanie ryzykami związanymi z działalnością komórki,
  9. identyfikowanie zdarzeń wpływających na konieczność aktualizacji okresowych prognoz wyników działalności Departamentu w ciągu roku,
  10. nadzorowanie umów z podwykonawcami, zapewnienie ciągłości konsultacji i współpracy technicznej ze służbami i kontrahentami,
  11. koordynacja i nadzór nad gwarancjami należytego wykonania umowy i usunięcia wad i usterek,
  12. nadzór nad procesem pozyskiwania stosownych służebności, zgód administracyjnych,
  13. wyjaśnianie wspólnie z jednostkami odpowiedzialnymi przyczyn odstępstw od celów,
  14. wsparcie w ustalaniu i budowaniu formuł do obliczania wskaźników i mierników biznesowych.

W ramach Departamentu Kontraktacji i Realizacji Usług za całościowy nadzór nad wszystkimi realizacjami, zadaniami, projektami odpowiada Zastępca Dyrektora Departamentu. W zakresie jego obowiązków podlegają mu:

  1. Dyrektorzy Biur Budowy,
  2. Kierownik Wydziału NnR.

Do obowiązków Zastępcy Dyrektora Departamentu należy nadzór nad budowami prowadzonymi przez Departament, m.in. w zakresie:

  1. terminowości realizowanych prac,
  2. zgodności wykonywanych prac co do zakresu z umową/zleceniem od Zamawiającego,
  3. potencjalnych reklamacji,
  4. wdrożenia polityki roszczeń,
  5. finansowym,
  6. prowadzenia zadań w oparciu o PPM.

Szczegółowy zakres obowiązków dla Zastępcy Dyrektora Departamentu określa Dyrektor Departamentu.

W ramach Departamentu K(…) tworzone są w razie potrzeb Biura Budowy. Za organizację Biura Budowy odpowiada Dyrektor Kontraktu powoływany i odwoływany przez Dyrektora Departamentu.

Szczegółowy zakres obowiązków dla Dyrektora Kontraktu określa Dyrektor Departamentu.

Do podstawowych zadań Dyrektora Kontraktu należą wyłącznie sprawy dotyczące realizacji kontraktu, do którego kierowaniem został powołany, przy współpracy z Obszarem Serwisowym, w tym:

  1. nadzór nad realizacją prowadzonych inwestycji,
  2. zarządzanie Biurem Budowy, zarządzanie podwykonawcami, w tym współpraca z Obszarem Serwisowym i organizacja potencjału wykonawczego Biura Budowy w porozumieniu z Obszarem Serwisowym,
  3. nadzór nad realizacją powierzonych kontraktów zgodnie z harmonogramem, założonym budżetem i przewidzianym zakresem.

(…) i (…) podęły decyzję o przeniesieniu funkcji realizowanych przez Departament do (…).

Pracownicy Departamentu podpisali z (…) i (…) porozumienia na mocy których zakończyli pracę dla (…) z dniem (…) r. i rozpoczęli z dniem (…) r. pracę w (…). Na mocy porozumień trójstronnych zawartych przez pracowników i (…) oraz (…) niewykorzystany w (…) przez pracowników urlop zostanie wykorzystany w (…). Pracownicy Departamentu (…), którzy przeszli do (…) zostali pracownikami Departamentu (…) S.A Wszyscy pracownicy Departamentu (ponad pięćdziesiąt osób) skorzystali z propozycji zmiany pracodawcy na (…).

Reorganizacja ma na celu m.in. budowę wartości Spółki oraz wzmocnienie jej pozycji na rynku, jak również pozycji całej grupy kapitałowej. Podjęte działania mają na celu w szczególności osiągnięcie korzyści w postaci:

  • większej efektywności zarządzania - w wyniku przejścia pracowników Departamentu nastąpi bardziej efektywne zarządzania obsługiwanych przez tych pracowników procesów;
  • poprawy rentowności Spółki - m.in. poprzez wyeliminowanie nieefektywności w ramach Spółki i we współpracy z (…),
  • zwiększenie kontroli nad pozyskiwaniem wykonawców zewnętrznych realizujących kluczowe z perspektywy (…) inwestycje ED,
  • podziału kompetencji w zakresie kontraktów realizowanych w systemie buduj.


Departament nie jest jednostką organizacyjną samobilansującą się, nie jest nim również C. (…). Dla Departamentu nie był tworzony odrębny budżet zawierający przychody i koszty Departamentu, niemniej jednak z uwagi na fakt przypisania przychodów i kosztów do prac realizowanych przez Departament taki uproszczony budżet mógłby zostać sporządzony. Dla Departamentu tworzony był budżet kosztowy. W GRUPIE kapitałowej budżety kosztowe tworzone są dla wszystkich komórek organizacyjnych, które generują koszty, co ma na celu umożliwienie stworzenia budżetu na poziomie danej spółki (lub Oddziału, dla którego tworzony jest budżet) oraz kontrole kosztów przypisanych do danej komórki organizacyjnej.

Departament realizował na rzecz (…) usługi z tytułu których wykazywane były przez (…) przychody oraz wykazywane były należności.

Departament generował przychody z tytułu realizacji następujących usług:

  1. świadczenia usług dostarczania (…) dokumentacji projektowej, w tym głównie przy wykorzystaniu podwykonawców zewnętrznych,
  2. uzyskiwanie wymaganych prawem zezwoleń i zaświadczeń związanych z realizacją prac budowlanych i budowlano-montażowych na rzecz (…), w tym także przy wykorzystaniu podwykonawców zewnętrznych, sporządzenia niezbędnej dokumentacji po realizacji zadania, w tym dostarczenia dokumentacji geodezyjnej,
  3. świadczenia usług nadzoru nad realizacją usług budowlanych realizowanych na rzecz (…), w tym:
    • opracowanie opisu przedmiotu zamówienia oraz koncepcji realizacji danej inwestycji,
    • udział w ocenie ofert złożonych przez wykonawców,
    • wsparcie w negocjacjach z wykonawcami,
    • przygotowanie i organizacja budowy,
    • nadzór nad opracowywaniem harmonogramów, kontrola jakości prac oraz dokumentacji technicznej,
    • kontrola i nadzór nad prawidłową realizacją robót budowlanych,
    • zarządzanie pracą wykonawców w granicach przewidzianych umową o roboty budowlane,
    • kontrola kosztów prowadzonej budowy.
  4. sporządzania kosztorysów dotyczących zamawianych przez (…) usług budowlanych i budowlano- montażowych, udział w negocjacjach z kontrahentami (…),
  5. sporządzania kalkulacji końcowych oraz usługi doradztwa w procesie rozliczeń (…) z kontrahentami (…).

Przychody z tytułu realizacji usług na rzecz (…) uwzględniane były w budżecie (…).

Departament odpowiadał także za zawarcie umów z usługodawcami świadczącymi:

  1. usługi projektowe;
  2. usługi nadzoru inwestorskiego,
  3. usługi obsługi prawnej,
  4. usługi pozyskiwania pozwoleń i zgód.

W związku z przejściem pracowników Departamentu do (…) na (…) przeniesione zostaną (w drodze cesji lub rozwiązania i zawiązania nowych) umowy dotyczące obsługi prawnej oraz umowy dotyczące świadczenia usług nadzoru inwestorskiego. Jest to kilkanaście umów o łącznej wartości rocznej wynoszącej kilkaset tysięcy złotych. Umowy dotyczące usług projektowych oraz umowy dotyczące pozyskiwania pozwoleń i zgód pozostaną w (…). Umów i zleceń dotyczących realizacji prac projektowych oraz pozyskiwania pozwoleń i zgód, za których zawarcie odpowiadał Departament jest ponad sto. Łączna wartość umów dotyczących usług projektowych oraz pozyskiwania pozwoleń i zgód wynosi kilkadziesiąt milionów złotych. Są to najważniejsze umowy, które związane były z pracami Departamentu. Kosztami usług projektowych oraz pozyskiwania pozwoleń i zgód (…) nadal obciążała będzie (…), z tym że usługi projektowe wykonywane będą tylko i wyłącznie przez podmioty zewnętrzne ((…) nie będzie samodzielnie wykonywać usług projektowych). W przyszłości nowe umowy na prace projektowe oraz pozyskiwanie pozwoleń i zgód z podmiotami zewnętrznymi zawierała będzie (…).

W związku z przejściem pracowników Departamentu do (…) na (…) nie przenoszone były żadne zobowiązania wynikające z niezapłaconych faktur zakupowych, ani zobowiązanie do zapłaty wynagrodzenia na rzecz pracowników Departamentu, którzy zmienili pracodawcę na (…) (wynagrodzenia za miesiąc (…) roku zostały wypłacone w (…) roku przez (…)).

Dla Departamentu nie był sporządzany bilans z uwagi na nieprzypisywanie do Departamentu należności i zobowiązań, ani kapitałów i aktywów obrotowych. Do pracowników Departamentu przypisane były programy komputerowe nabyte przez (…) i wykorzystywane przez pracowników Departamentu w codziennej pracy. Licencje do tych programów zostaną zbyte na rzecz (…). Wartość tych licencji nie jest istotna z punktu widzenia (…) i (…). Pracownicy Departamentu świadcząc usługi na rzecz (…) korzystali ze sprzętu zapewnianego przez (…), w zakresie w jakim sprzęt ten wykorzystywany był do świadczenia usług na rzecz podmiotów innych niż (…), (…) obciążana była przez (…) opłatą za korzystanie ze sprzętu.

Do Departamentu nie był przypisany odrębny rachunek bankowy.

Departament wykonywał także zadania na rzecz innych jednostek i komórek organizacyjnych (…).

Wraz z przejściem pracowników Departamentu do (…) nie przeszły do (…) umowy na prace projektowe. Wraz z pracownikami nie zostały przeniesione na (…) żadne składniki materialne, nie został przeniesiony rachunek bankowy. (…) pozostanie nadal stroną umów o prace projektowe i nadal będzie obciążać (…) za realizację prac projektowych, z tym że obciążenie to będzie niższe z uwagi na fakt wykonywana części prac związanych z pozyskiwaniem projektów przez pracowników Departamentu, którzy przeszli do (…). Wraz z pracownikami Departamentu nie przejdą do (…) należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych przez (…).

Wraz z pracownikami nie zostaną przeniesione do (…) księgi rachunkowe. Wraz z pracownikami Departamentu nie były przenoszone żadne koncesje, decyzje administracyjne ani pozwolenia.

Po przejściu pracowników Departamentu do (…) w (…) nie będzie istniał Departament.

(…) i (…) uzgodniły, że w związku z przejęciem pracowników Departamentu (ponad pięćdziesięciu osób) (…) zakończy świadczenie części usług na rzecz (…) z uwagi na fakt, iż pracownicy świadczący te usługi przeszli do (…). W związku z powyższym (…) ograniczy przychody realizowane z tytułu świadczonych usług, a jednocześnie (…) ograniczy swoje koszty ponieważ czynności te będą wykonywane przez pracowników (…) (pracowników pozyskanych od (…)). W związku z powyższym (…) i (…) uzgodniły, że z uwagi na zgodę (…) na przejście pracowników Departamentu i w konsekwencji zgodę na rezygnację z części przychodów uzyskiwanych przez (…), (…) należy się wynagrodzenie od (…).

(…) wystawiła dla (…) fakturę na wartość uzgodnionego przez (…) i (…) wynagrodzenia. Do wartości netto został doliczony podatek VAT przy zastosowaniu stawki 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy zasób wyodrębniony w (…) zorganizowany w formie Departamentu oraz zasób przekazywany do (…) (składający się z pracowników Departamentu) będą na dzień przejścia pracowników Departamentu stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji w stanie faktycznym opisanym we Wniosku nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania wynikające z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?
  2. Czy kwota należna (…) z tytułu wyrażenia zgody na przejście pracowników Departamentu do (…) stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, a (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez (…)?

Stanowisko Zainteresowanych (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Zarówno zasób wyodrębniony w (…) w postaci Departamentu, jak i zasób przekazany do (…) (składający się z pracowników Departamentu) nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji w stanie faktycznym opisanym we wniosku nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania wynikające z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym występuje odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Kwota należna (…) jest wynagrodzeniem za odpłatne świadczenie usług, a nie wynagrodzeniem za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ad. 1

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Aby uznać, czy opisany zespół składników stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy stwierdzić, że zespół ten jest wyodrębniony pod względem:

  1. organizacyjnym,
  2. finansowym,
  3. funkcjonalnym.

Zespół składników aby mógł być uznany za zorganizowana cześć przedsiębiorstwa, powinien składać się ze składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań.

W ocenie Wnioskodawców Departament nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa ponieważ jest wprawdzie wyodrębniony organizacyjnie, jednakże nie jest wyodrębniony finansowo. Nie jest także zespołem składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, które może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działalność gospodarczą.

Nawet gdyby przyjąć, że Departament stanowi zorganizowana część przedsiębiorstwa, to należy podkreślić, że do (…) nie zostają przekazane wszystkie składniki materialne i niematerialne, z których korzysta Departament, nie są przenoszone najistotniejsze umowy zawarte przez Departament (umowy na świadczenie usług projektowych), nie są przenoszone należności i zobowiązania, nie są przenoszone środki pieniężne. W skład zasobu przekazywanego do (…) nie wchodzą żadne składniki materialne co wprost wyklucza możliwość uznania tego zasobu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Nie są także przekazywane zobowiązania, za wyjątkiem zobowiązań pracowniczych z tytułu niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego.

W konsekwencji, przejście pracowników Departamentu do (…) nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a wynagrodzenie uzyskane przez (…) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

  1. Wyodrębnienie organizacyjne w strukturze (…)

Zarówno przepisy ustawy o VAT ani przepisy ustawy o CIT nie wskazują jak należy rozumieć pojęcie "wyodrębnienia organizacyjnego", jednak przyjmuje się, że wyodrębnienie organizacyjne istnieje w sytuacji, gdy:

  • zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej zbywcy np. jako dział, wydział, oddział itp. (zob. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lipca 2014 r., sygn. IPPP2/443-529/14-2/MT/MM), lub
  • wyodrębnienie organizacyjne zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze przedsiębiorstwa zbywcy ma sformalizowany charakter poprzez odpowiednie uregulowania statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (Zob. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 lipca 2014 r., sygn. IBPP4/443-171/14/LG).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Departament jest wyodrębniony pod względem organizacyjnym w przedsiębiorstwie (…).

  1. Wyodrębnienie finansowe w strukturze (…)

Przepisy nie wskazują także, w jaki sposób należy rozumieć przesłankę "wyodrębnienia finansowego", jednak przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe ma miejsce w sytuacji, gdy określone transakcje finansowe oraz wszelkie należności czy zobowiązania możliwe są do przyporządkowania zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tak może być w przypadku oddziału, gdzie składniki majątkowe i niemajątkowe wyodrębnione w strukturze organizacyjnej przedsiębiorcy (spółki prawa handlowego) wraz z przypisanymi do niego pracownikami, należnościami, zobowiązaniami, aktywami, środkami trwałymi, zapasami, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa zdolną do bycia samodzielną strukturą umożliwiającą prowadzenie dotychczasowej działalności (Zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 maja 2016 r., sygn. ILPP3/4512-1-60/16-4/JO).

Wskazuje się również, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej część przedsiębiorstwa (zob. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 lipca 2014 r., sygn. IPPP2/443-529/14-2/MT/MM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 listopada 2016 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.547.2016.2.MD).

W związku z tym, wyodrębnienie finansowe części majątku występuje w przypadku istnienia możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej jednostki, co znajduje odzwierciedlenie w odrębnej ewidencji przychodów i kosztów, a także aktywów i pasywów związanych z realizacją zadań danej jednostki. Informacje finansowe dotyczące działalności Departamentu w zakresie przypisania przychodów i kosztów były odrębnie ewidencjonowane celem dokonywania oceny działalności Departamentu. Do Departamentu nie były przypisywane zapasy, stan rachunku bankowego. Możliwe jest przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów do działalności Departamentu w oparciu o prowadzoną ewidencję, nie jest jednak możliwe pełne przypisanie aktywów i pasywów, w tym wszystkich zobowiązań dotyczących Departamentu.

Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, na (…) nie będą przenoszone żadne należności i zobowiązania wyodrębnione i przypisane do działalności Departamentu. Najważniejsze merytorycznie i kwotowo umowy dotyczące świadczenia usług projektowych pozostaną w (…).

Zatem opisany zespół składników nie jest zdaniem Wnioskodawców wyodrębniony pod względem finansowym w przedsiębiorstwie (…). Jednocześnie nie wszystkie składniki materialne i niematerialne przypisane do Departamentu w (…)zostały przeniesione do (…), dlatego tym bardziej nie można uznać, że zasób przeniesiony do (…) jest wyodrębniony finansowo i stanowi ZCP.

  1. Wyodrębnienie funkcjonalne w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy

Wyodrębnienie funkcjonalne jest w świetle przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i art. 4a pkt 4 ustawy o CIT rozumiane w ten sposób, że dany zespół składników służy realizacji określonych zadań gospodarczych, a zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem taki zespół powinien pozwalać na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której służy (zob. wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 1001/11).

Organy interpretacyjne wskazują przykładowo, że "aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)" (Zob. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 sierpnia 2014 r., IBPP1/443-492/14/LSz).

Do składników nie przekazywanych do (…) należą:

  • sprzęt wykorzystywany przez pracowników Departamentu (sprzęt ten jest własnością (…)),
  • umowy o świadczenie usług projektowych,
  • umowy o świadczenie usług w zakresie pozyskiwania pozwoleń i zgód,
  • należności z umów o świadczenie usług,
  • zobowiązania z umów o świadczenie usług,
  • gotówka na rachunkach bankowych.

Departament przed przejściem pracowników do (…) jest odpowiedzialny za ściśle określone obszary działalności. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, zespół składników składający się na Departament może samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze z wykorzystaniem wyłącznie wymienionych we wniosku składników materialnych i niematerialnych bez uzupełnienia o dodatkowe składniki majątkowe. Niemniej jednak nie cały zespół składników materialnych i niematerialnych przekazywany jest z (…) do (…). W szczególności nie są przekazywane najważniejsze umowy dotyczące usług projektowych. Przekazywani są jedynie pracownicy, którzy dzięki posiadanym kompetencjom realizować będą prace w ramach (…) (bez świadczenia usług na zewnątrz).

Należy zatem stwierdzić, że zarówno zasób wyodrębniony w (…) w postaci Departamentu, jak i zasób przekazany do (…) (składający się z pracowników Departamentu) nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w konsekwencji w stanie faktycznym opisanym we Wniosku nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania wynikające z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, a transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Ad. 2

Kwota należna (…) stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, a nie jest wynagrodzeniem za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zatem uznać, że wynagrodzenie uzyskiwane przez (…) jest wynagrodzeniem za odpłatne świadczenie usług.

Ponieważ (…) w zakresie działalności Oddziału D. wykonuje czynności dające prawo do odliczenia podatku VAT (świadczy usługi opodatkowane 23% stawką VAT), a jednocześnie do transakcji tej nie będą miały zastosowania przepisy art. 88 ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawców, (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm. ), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj