Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.543.2020.2.BS
z 27 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 października 2020 r. (data wpływu 16 października 2020 r.), uzupełnionym 5 stycznia 2021 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) na wezwanie tut. organu z 21 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone 29 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niewliczenia otrzymanych dotacji do limitu sprzedaży uprawniającego do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niewliczenia otrzymanych dotacji do limitu sprzedaży uprawniającego do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.


Wniosek uzupełniony został pismem z 4 stycznia 2021 r., złożonym 5 stycznia 2021 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.), na wezwanie organu z 21 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone 29 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja (dalej zwana Fundacja) powstało w 2017 roku i zostało wpisane do KRS pod numerem … i na tej podstawie zawarło ze Stowarzyszeniem (dalej zwanym Realizatorem) umowę nr … o przyznanie środków finansowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1 Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej mające na celu ułatwić temu Fundacji sfinansowanie pierwszych wydatków umożliwiających jego funkcjonowanie zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o przyznanie środków finansowych. Wsparcie to stanowi bezzwrotną pomoc kapitałową i jest pomocą de minimis zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 239, poz.1598).

Beneficjentami tego wsparcia były X osoby wymienione w umowie i ogółem całkowita kwota przyznanych środków brutto wynosiła …,00 zł. Zgodnie z par. … tej umowy w pkt … Fundacja zobowiązała się do dokonania zakupów i usług z tych środków na utworzenie miejsc pracy w Fundacji zgodnie z biznes planem. Przez utworzenie miejsc pracy rozumie się zatrudnienie X osób, na które została przyznana dotacja na podstawie umów o pracę na pełen etat. Poza tym zgodnie z zakresem inwestycji zamieszczonym w biznes planie kwota …,00 zł została wydatkowana na budowę … domków drewnianych o koszcie …,00 zł i na akcesoria i wyposażenie domków wraz z montażem (hydraulika, elektryka, łóżka, meble, pościele, ręczniki, lodówki, płyty grzewcze itp.) o koszcie …,00 zł, na zakup piły spalinowej plus jej wyposażenie (olej, łańcuch, okulary) na koszt …,00 zł, na zakup rowerów, altany, placu zabaw na koszt …,00 zł, na zakup pawilonu handlowego, skrzynek i stolików na koszt …,00 zł, na koszt banerów reklamowych za …,00 zł oraz wydatków na środki obrotowe (podobrazie, pędzle, ryby, mięso) na koszt …,00 oraz na opłatę serwera i domeny na koszt …,00 zł. Wszystkie te wydatki zostały wydatkowane zgodnie z biznes planem.

Jednocześnie Fundacja zawarła drugą umowę też o numerze … o przyznanie wsparcia pomostowego ze Stowarzyszeniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1 Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej i zgodnie z par. 1 przedmiotem tej umowy było ułatwienie Fundacji pokrycie obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności. Zgodnie z par. 3 tej umowy całkowita kwota przyznanej pomocy na podstawie wsparcia pomostowego wynosiła … zł brutto i była płatna w 6 ratach w formie zaliczek. Wsparcie dotyczyło tych X osób zatrudnionych już w Fundacji. Podstawą wypłat transz było przedkładanie Realizatorowi najpóźniej do 20 dnia następującego miesiąca – zestawienie wydatków dla wsparcia pomostowego zgodnie z katalogiem kosztów wsparcia pomostowego wraz z oświadczeniem o kwalifikowalności wydatków przez przedstawienie aktualnego wyciągu bankowego obejmującego wydatki w ramach wsparcia pomostowego oraz oświadczenia o niesfinansowaniu wydatków wyjętych w zestawieniu z innych źródeł (np. PFRON) oraz potwierdzonych „za zgodność z oryginałem” kopii opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz zaliczek na podatek dochodowy od zatrudnionych pracowników na które zostało udzielone wsparcie.

Reasumując środki te zostały wykorzystane tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów zatrudnienia X pracowników czyli na pokrycie kosztów składek na ubezpieczenie społeczne, zapłaty podatków dochodowych od dokonanych wypłat tychże pracowników oraz na pokrycie kosztów nieopłatnego przekazania zgodnie z umową użyczenia pomieszczeń w których była prowadzona działalność czyli na koszty mediów – koszt prognozowany na podstawie dotychczasowego zużycia (ilość ludzi, wysokość poboru energii urządzeń elektrycznych zgodnych z parametrami technicznymi oraz ustalona średnia poboru w domkach wypoczynkowych). Ponadto z tego wsparcia pokryte zostały inne wydatki, zgodnie z katalogiem wydatków wsparcia czyli na obowiązkowe szkolenia BHP i badania lekarskie, zakup odzieży roboczej, opłat telekomunikacyjnych, zakup środków czystości, opłatę ubezpieczenia OC firmy, opłaty pocztowe oraz usługi księgowe.

Reasumując 1 umowa w wysokości …,00 została zgodnie z biznes planem wydatkowana na stworzenie miejsc pracy dla zatrudnionych natomiast 2 umowa w wysokości … zł została też zgodnie z umową i biznes planem wydatkowana na pokrycie kosztów zatrudnienia tychże pracowników czyli ich wypłaty wynagrodzeń, obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, podatki dochodowe od tych wypłat i pozostałe koszty związane z zatrudnieniem pracowników.

W ramach swojej działalności Fundacja wykazała przychody ze sprzedaż towarów i usług na ogólną kwotę …,00 zł i są to przychody z wynajmu pracowników, sprzedaży ryb, organizacji imprez artystycznych, sprzedaży magnesów i serduszek, materiałów promocyjnych, sprzedaży obrazów i utargu z kasy fiskalnej w wysokości … zł czyli sprzedaży art. żywnościowych oraz pobytu w … dzieci i młodzieży na która składała się rekreacja konna oraz noclegi w oddanym nieodpłatnie lokalu na podstawie umowy użyczenia. Wszystkie przychody zostały osiągnięte zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia pomostowego i zatwierdzone przez Realizatora jako prawidłowe.

Natomiast otrzymana darowizna w wysokości …,00 zł i otrzymana refundacja z PFRON wynagrodzeń pracowników w wysokości … zł oraz dokonywane wpłaty i wypłaty pomiędzy bankami A. i B. w wysokości …,00 zł oraz najpierw poniesiony koszt a potem zwrot za przyłącze wodne i elektryczne w wysokości … zł oraz fundusz założycielski w wysokości …,00 nie stanowią przychodów Fundacji.

Reasumując i biorąc pod uwagę wymienione kwoty przychodu należy uznać, że przychodem fundacji są kwoty otrzymane ze wsparcia pomostowego w wysokości …,00 zł – czyli wydatki na środki obrotowe i przychód ze sprzedaży towarów i usług w wysokości …,00 co daje kwotę …,00 zł a więc Fundacja nie przekroczyła kwoty przychodu w wysokości 200 tys. i tym samym Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z VAT zgodnie z art. 113 ust.1 i 9 Ustawy o VAT.


Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca wskazał:

  1. Fundacja rozpoczęła działalność 1 stycznia 2017 r. i wartość sprzedaży wynosiła …,00 zł.
  2. Fundacja prowadziła działalność w zakresie … .
  3. Fundacja nie dokonywała dostaw towarów i usług o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
  4. Fundacja realizowała program tylko i wyłącznie zgodnie z zawartymi umowami.
  5. Fundacja nie mogła przeznaczyć dofinansowania na inny cel niż zadanie objęte wnioskiem.
  6. Dofinansowanie nie miało wpływu na ceny świadczonych usług i towarów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacja w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT skoro nie przekroczyła w 2017 roku obrotu w wysokości 200 tys. zł?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn.zm.) czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Podstawą oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też służą dofinansowaniu konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy czy usługi nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną z tytułu dostawy lub świadczenia usług.

Dotacja na rozpoczęcie działalności nazywana jest dotacją podmiotową. Nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z warunkami umowy dotacja taka ma na celu zakup środków trwałych, stworzenie miejsc pracy i poprawę jej warunków. Nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez podatnika. I takie dotacje zostały – 2 umowy nr … . Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ewentualną podstawą do opodatkowania mogłyby tylko stanowić równowartość dotacji przeznaczonej na zakup środków obrotowych w wysokości …,00 zł oraz otrzymany łączny przychód ze sprzedaży towarów i usług w wysokości …,00 zł.

Tym samym Wnioskodawca uważa, że Fundacja nie przekroczyła obrotu 200 tys. zł i może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku otrzymania dotacji służącej pokryciu całości lub części kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja podlega automatycznemu zaliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Otrzymane dotacje nie będą wchodzić do limitu określającego zwolnienie od podatku VAT, gdyż do limitu zalicza się przychody z tytułu sprzedaży towarów i usług, a dotacja nie jest takim przychodem.

W uzupełnieniu wniosku z 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko, że udzielone dofinansowania na działalność Fundacji nie miały wpływu na obowiązek zgłoszenia się jako czynny podatnik podatku VAT ponieważ nie przekroczyło obrotu 200 tys. złotych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 – art. 113 ust. 9 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie – czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.


W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).


W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Wskazać należy, że cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (dalej zwany Fundacją) powstało w 2017 roku i zostało wpisane do KRS pod numerem … i na tej podstawie zawarło ze Stowarzyszeniem (dalej zwanym Realizatorem) umowę o przyznanie środków finansowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1 Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej mające na celu ułatwić temu Fundacji sfinansowanie pierwszych wydatków umożliwiających jego funkcjonowanie zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o przyznanie środków finansowych. Wsparcie to stanowi bezzwrotną pomoc kapitałową i jest pomocą de minimis zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 239, poz.1598).

Beneficjentami tego wsparcia były X osoby wymienione w umowie i ogółem całkowita kwota przyznanych środków brutto wynosiła …,00 zł. Zgodnie z par. .. tej umowy w pkt .. Fundacja zobowiązała się do dokonania zakupów i usług z tych środków na utworzenie miejsc pracy w Fundacji zgodnie z biznes planem. Przez utworzenie miejsc pracy rozumie się zatrudnienie X osób, na które została przyznana dotacja na podstawie umów o pracę na pełen etat. Poza tym zgodnie z zakresem inwestycji zamieszczonym w biznes planie kwota …,00 zł została wydatkowana na budowę … domków drewnianych o koszcie …,00 zł i na akcesoria i wyposażenie domków wraz z montażem (hydraulika, elektryka, łóżka, meble, pościele, ręczniki, lodówki, płyty grzewcze itp.) o koszcie …,00 zł, na zakup piły spalinowej plus jej wyposażenie (olej, łańcuch, okulary) na koszt …,00 zł, na zakup rowerów, altany, placu zabaw na koszt …,00 zł, na zakup pawilonu handlowego, skrzynek i stolików na koszt ..,00 zł, na koszt banerów reklamowych za …,00 zł oraz wydatków na środki obrotowe (podobrazie, pędzle, ryby, mięso) na koszt …,00 oraz na opłatę serwera i domeny na koszt …,00 zł. Wszystkie te wydatki zostały wydatkowane zgodnie z biznes planem.

Jednocześnie Fundacja zawarła drugą umowę też o numerze … o przyznanie wsparcia pomostowego ze Stowarzyszeniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1 Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej i zgodnie z par. 1 przedmiotem tej umowy było ułatwienie Fundacji pokrycie obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności. Zgodnie z par. 3 tej umowy całkowita kwota przyznanej pomocy na podstawie wsparcia pomostowego wynosiła … zł brutto i była płatna w 6 ratach w formie zaliczek. Wsparcie dotyczyło tych X osób zatrudnionych już w Fundacji. Podstawą wypłat transz było przedkładanie Realizatorowi najpóźniej do 20 dnia następującego miesiąca – zestawienie wydatków dla wsparcia pomostowego zgodnie z katalogiem kosztów wsparcia pomostowego wraz z oświadczeniem o kwalifikowalności wydatków przez przedstawienie aktualnego wyciągu bankowego obejmującego wydatki w ramach wsparcia pomostowego oraz oświadczenia o niesfinansowaniu wydatków wyjętych w zestawieniu z innych źródeł (np. PFRON) oraz potwierdzonych „za zgodność z oryginałem” kopii opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz zaliczek na podatek dochodowy od zatrudnionych pracowników na które zostało udzielone wsparcie.

Środki te zostały wykorzystane tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów zatrudnienia X pracowników czyli na pokrycie kosztów składek na ubezpieczenie społeczne, zapłaty podatków dochodowych od dokonanych wypłat tychże pracowników oraz na pokrycie kosztów nieopłatnego przekazania zgodnie z umową użyczenia pomieszczeń w których była prowadzona działalność czyli na koszty mediów – koszt prognozowany na podstawie dotychczasowego zużycia (ilość ludzi, wysokość poboru energii urządzeń elektrycznych zgodnych z parametrami technicznymi oraz ustalona średnia poboru w domkach wypoczynkowych). Ponadto z tego wsparcia pokryte zostały inne wydatki, zgodnie z katalogiem wydatków wsparcia czyli na obowiązkowe szkolenia BHP i badania lekarskie, zakup odzieży roboczej, opłat telekomunikacyjnych, zakup środków czystości, opłatę ubezpieczenia OC firmy, opłaty pocztowe oraz usługi księgowe.

Reasumując 1 umowa w wysokości …,00 została zgodnie z biznes planem wydatkowana na stworzenie miejsc pracy dla zatrudnionych natomiast 2 umowa w wysokości … zł została też zgodnie z umową i biznes planem wydatkowana na pokrycie kosztów zatrudnienia tychże pracowników czyli ich wypłaty wynagrodzeń, obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, podatki dochodowe od tych wypłat i pozostałe koszty związane z zatrudnieniem pracowników.

W ramach swojej działalności Fundacja wykazała przychody ze sprzedaż towarów i usług na ogólną kwotę …,00 zł i są to przychody z wynajmu pracowników, sprzedaży ryb, organizacji imprez artystycznych, sprzedaży magnesów i serduszek, materiałów promocyjnych, sprzedaży obrazów i utargu z kasy fiskalnej w wysokości … zł czyli sprzedaży art. żywnościowych oraz pobytu w … dzieci i młodzieży na która składała się rekreacja konna oraz noclegi w oddanym nieodpłatnie lokalu na podstawie umowy użyczenia. Wszystkie przychody zostały osiągnięte zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia pomostowego i zatwierdzone przez Realizatora jako prawidłowe.

Natomiast otrzymana darowizna w wysokości …,00 zł i otrzymana refundacja z PFRON wynagrodzeń pracowników w wysokości … zł oraz dokonywane wpłaty i wypłaty pomiędzy bankami A. i B. w wysokości …,00 zł oraz najpierw poniesiony koszt a potem zwrot za przyłącze wodne i elektryczne w wysokości … zł oraz fundusz założycielski w wysokości … nie stanowią przychodów Fundacji.

W uzupełnieniu wniosku z 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca wskazał:

  1. Fundacja rozpoczęła działalność 1 stycznia 2017 r. i wartość sprzedaży wynosiła …,00 zł.
  2. Fundacja prowadziła działalność w zakresie … .
  3. Fundacja nie dokonywała dostaw towarów i usług o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
  4. Fundacja realizowała program tylko i wyłącznie zgodnie z zawartymi umowami.
  5. Fundacja nie mogła przeznaczyć dofinansowania na inny cel niż zadanie objęte wnioskiem.
  6. Dofinansowanie nie miało wpływu na ceny świadczonych usług i towarów.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą niewliczenia otrzymanych dotacji do limitu sprzedaży uprawniającego do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.


W odniesieniu do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dofinansowanie ma, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlega opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie wsparcia.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przyznane dotacje w wysokości …,00 zł (umowa pierwsza) i … zł (umowa druga) nie mają wpływu na cenę świadczonych usług. Środki te zostały przyznane w celu ułatwienia Wnioskodawcy sfinansowanie pierwszych wydatków umożliwiających jego funkcjonowanie zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o przyznanie środków finansowych oraz ułatwienia Wnioskodawcy pokrycia obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności. Wnioskodawca wydatkował ww. środki zgodnie z biznes planem m.in. na zatrudnienie X osób na podstawie umów o pracę na pełen etat, na pokrycie kosztów zatrudnienia tychże pracowników czyli ich wypłaty wynagrodzeń, obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, budowę … domków drewnianych, placu zabaw, pawilonu handlowego i inne szczegółowo wskazane w opisie stanu faktycznego.


Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji występują dofinansowania ogólne – dotacje na pokrycie kosztów działalności, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.


Wobec tego dofinansowania otrzymane na podstawie zawartych umów (umowa pierwsza i umowa druga) ze Stowarzyszeniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1 Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej, nie spełniają przesłanki wynikającej z art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji, otrzymane dotacje nie podlegają wliczeniu do limitu sprzedaży uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca rozpoczął działalność od 1 stycznia 2017 r., wartość sprzedaży w 2017 r. nie przekroczyła kwoty 200 000 zł, Wnioskodawca nie dokonywał dostaw towarów i usług o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, zgodzić zatem należy się z Wnioskodawcą, że otrzymane dotacje nie będą wchodzić do limitu określającego zwolnienie od podatku VAT oraz, że udzielone dofinansowania na działalność Fundacji nie miały wpływu na obowiązek zgłoszenia się jako czynny podatnik podatku VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy, tj. dofinansowań otrzymanych na podstawie zawartych umów (umowa pierwsza i umowa druga) ze Stowarzyszeniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1 Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej. Inne kwestie podnoszone w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj