Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.885.2020.2.DJ
z 2 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2021 r. (data wpływu 25 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 11 stycznia 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.885.2020.1.DJ, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 11 stycznia 2021 r., skutecznie doręczono w dniu 12 stycznia 2021 r., natomiast w dniu 25 stycznia 2021 r. (data nadania 19 stycznia 2021 r.) do tut. organu wpłynęło pismo, będące odpowiedzią na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka akcyjna (dalej jako „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polską spółką kapitałową posiadającą siedzibę na terytorium Polski i prowadzącą działalność m.in. na terytorium Polski. Spółka podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Organem nadzoru nad działalnością Spółki jest Rada Nadzorcza.

Na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki jeden z członków Rady Nadzorczej został delegowany do wykonywania obowiązków Członka Zarządu Spółki na okres trzech miesięcy.

Zgodnie z protokołem Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia podjęto uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Członka Rady Nadzorczej, który został delegowany do wykonywania obowiązków Członka Zarządu Spółki.

Zgodnie z Uchwałą wynagrodzenie miesięczne jest naliczane proporcjonalnie do okresu wykonywania obowiązków w Zarządzie Spółki. W przypadku, gdy pełnienie funkcji Członka Zarządu Spółki następuje przez niepełny miesiąc kalendarzowy, wynagrodzenie miesięczne za dany miesiąc przysługuje w kwocie ustalonego wynagrodzenia miesięcznego, podzielonej przez 30 lub 31 (w zależności od liczby dni w danym miesiącu), pomnożonej przez liczbę dni pełnienia funkcji Członka Zarządu w tym miesiącu.

W okresie pełnienia funkcji Członka Zarządu w trybie delegacji przez Radę Nadzorczą, delegowanemu Członkowi Rady Nadzorczej nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Rady Nadzorczej. Delegowany Członek Rady Nadzorczej w okresie pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki w trybie delegacji przez Radę Nadzorczą, nie uczestniczy również w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki i nie bierze udziału w głosowaniach Rady Nadzorczej.

Osoba delegowana do pełnienia funkcji Członka Zarządu prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany doprecyzował opis sprawy udzielając odpowiedzi na następujące pytania:

Czy Członek Rady Nadzorczej delegowany do wykonywania obowiązków Członka Zarządu Spółki (o którym mowa we wniosku) posiadał – w roku, w którym wykonywał ww. obowiązki – miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce), czy też w innym kraju (a jeśli tak, to należy wskazać nazwę tego kraju)?

Członek Rady Nadzorczej delegowany do wykonywania obowiązków Członka Zarządu Spółki (o którym mowa we wniosku) posiadał – w roku, w którym wykonywał ww. obowiązki – miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce).

W którym roku wypłacone zostało wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady?

Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady zostało wypłacone w 2020 r. i 2021 r. Zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki ustalono wynagrodzenie miesięczne na okres trzech miesięcy od dnia (…) 2020 r., które jest wypłacane miesięcznie w okresie pełnienia funkcji Członka Zarządu. Pierwsze wynagrodzenie miesięczne jest naliczone od dnia delegowania do pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki, tj. od dnia (…) 2020 r. Przedmiotowe wynagrodzenie jest wypłacane z dołu do 10 dnia każdego miesiąca.

Na jakiej podstawie prawnej Członek Zarządu Spółki delegowany z Rady Nadzorczej Członka tej Rady (o którym mowa we wniosku) sprawował swoje obowiązki (obowiązki Członka Zarządu Spółki), np. czy wykonywał je w ramach prowadzonej przez siebie samodzielnej działalności gospodarczej, czy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowy o podobnym charakterze, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego?

Członek Zarządu Spółki delegowany z Rady Nadzorczej Członka tej Rady (o którym mowa we wniosku) sprawował swoje obowiązki (obowiązki Członka Zarządu Spółki) na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki, co przewiduje art. 383 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, z późn. zm.; dalej jako KSH).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wypłacone wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady stanowi przychód z innych źródeł, a tym samym, czy Spółka wypłacając wynagrodzenie jest zobowiązana do obliczania, poboru i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady stanowi przychód z innych źródeł, a tym samym Spółka wypłacając wynagrodzenie nie jest zobowiązana do obliczania, poboru i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 383 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 z późn. zm.; dalej jako KSH) do kompetencji rady nadzorczej należy również zawieszanie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków zarządu oraz delegowanie członków rady nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do czasowego wykonywania czynności członków zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności.

Natomiast w myśl art. 387 § 1 KSH członek zarządu, prokurent, likwidator, kierownik oddziału lub zakładu oraz zatrudniony w spółce główny księgowy, radca prawny lub adwokat nie może być jednocześnie członkiem rady nadzorczej.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że „uchwała rady nadzorczej w przedmiocie delegacji do zarządu, podjęta w trybie art. 383 § 1 k.s.h., zastępuje akt powołania. Inaczej jednak niż w odniesieniu do powołania, które następuje na podstawie uchwały rady nadzorczej, jeżeli statut nie stanowi inaczej (art. 368 § 4 k.s.h.), źródłem delegacji jest zawsze uchwała rady nadzorczej (tak J. P. Naworski, Delegowanie..., op. cit., s. 2 i n.). Odmienne postanowienie statutu jest dotknięte z mocy art. 304 § 3 k.s.h. w zw. z art. 2 k.s.h. i art. 58 § 3 k.c. sankcją nieważności (J. P. Naworski, Delegowanie..., op. cit., s. 2 i n.)” (tak A. Kidyba, Komentarz aktualizowany do art. 301-633 Kodeksu spółek handlowych, LEX 2020).

W analizowanej sytuacji powstają wątpliwości z jakiego tytułu Członek Rady Nadzorczej delegowany do pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki otrzymuje wynagrodzenie.

Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.; dalej jako ustawa o PIT) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Przedmiotowy przepis odnosi się do przychodów otrzymywanych niezależnie od sposobu powołania – w analizowanej sytuacji powstaje wątpliwość czy w takim przypadku mamy do czynienia z powołaniem.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN powołać oznacza „wyznaczyć kogoś do pełnienia jakiejś funkcji lub do objęcia stanowiska”, „ustanowić, stworzyć, zorganizować coś”, „wezwać kogoś do pełnienia służby wojskowej”.

Co więcej w wyroku NSA z 12 kwietnia 2013 r. sygn. akt I GSK 1263/11 wyjaśniono, iż „oddelegowany do zarządu członek rady nadzorczej staje się w czasie delegacji zarządcą ze wszystkimi skutkami z tego wynikającymi. Oznacza to, że uchwała rady nadzorczej w przedmiocie delegacji stanowi dalsze, poza powołaniem, źródło powstania stosunku członkostwa w tym organie. Wpis do rejestru ma charakter deklaratoryjny, a delegowany staje się de iure członkiem zarządu już z chwilą podjęcia przez radę stosownej uchwały (J. P. Naworski, Ustawowy zakaz konkurencji niektórych członków rady nadzorczej spółki akcyjnej, Pr.Sp. 2001, nr 12, s. 2 i n.).”

Odnosząc się do powyższego w ocenie Wnioskodawcy nie należy wynagrodzenia Członka Rady Nadzorczej delegowanego do pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki zakwalifikować do źródła przychodu, jakim jest przychód z działalności wykonywanej osobiście, ponieważ w takim przypadku nie dochodzi do powołania, ale do czasowego delegowania.

Natomiast art. 20 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Należy podkreślić, że art. 20 ust.1 ustawy o PIT nie ma charakteru zamkniętego, a zostały w tym przepisie wyszczególnione jedynie przykładowe świadczenia, które należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o PIT źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  7. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    ‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

  1. inne źródła.

W opinii Wnioskodawcy, wypłacone wynagrodzenie delegowanemu Członkowi Rady Nadzorczej należy zaliczyć do przychodu z innych źródeł.

Jak stanowi art. 42a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Od przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych co do zasady podatnik ma obowiązek samodzielnie ustalić wysokość podatku, a następnie odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podmiot wypłacający przychody z innych źródeł nie pobiera bowiem zaliczki na podatek dochodowy. Jest on zobowiązany natomiast do sporządzenia i wysłania do podatnika i urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika informacji PIT-11.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wypłacone wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady stanowi przychód z innych źródeł, a tym samym Spółka wypłacając wynagrodzenie nie jest zobowiązana do obliczania, poboru i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy),
  • działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy).

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

– pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

– pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym, przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te są zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został, np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika, np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową posiadającą siedzibę na terytorium Polski i prowadzącą działalność m.in. na terytorium Polski. Spółka podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Organem nadzoru nad działalnością Spółki jest Rada Nadzorcza. Na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki jeden z członków Rady Nadzorczej został delegowany do wykonywania obowiązków Członka Zarządu Spółki na okres trzech miesięcy. Zgodnie z protokołem Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia podjęto uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Członka Rady Nadzorczej, który został delegowany do wykonywania obowiązków Członka Zarządu Spółki. W okresie pełnienia funkcji Członka Zarządu w trybie delegacji przez Radę Nadzorczą, delegowanemu Członkowi Rady Nadzorczej nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Rady Nadzorczej. Delegowany Członek Rady Nadzorczej w okresie pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki w trybie delegacji przez Radę Nadzorczą, nie uczestniczy również w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki i nie bierze udziału w głosowaniach Rady Nadzorczej. Osoba delegowana do pełnienia funkcji Członka Zarządu prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą. Jak doprecyzowano w piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku Członek Zarządu Spółki delegowany z Rady Nadzorczej Członka tej Rady (o którym mowa we wniosku) sprawował swoje obowiązki (obowiązki Członka Zarządu Spółki) na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki, co przewiduje art. 383 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 381 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, z późn. zm.), w spółce akcyjnej ustanawia się radę nadzorczą. Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (art. 382 § 2 ww. ustawy). Stosownie do art. 382 § 3 i 4 Kodeksu, do szczególnych obowiązków rady nadzorczej należy ocena sprawozdań, o których mowa w art. 395 § 2 pkt 1, w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, oraz wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie walnemu zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny. W celu wykonania swoich obowiązków rada nadzorcza może badać wszystkie dokumenty spółki, żądać od zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku spółki. Natomiast zgodnie z art. 383 § 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych, do kompetencji rady nadzorczej należy również zawieszanie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków zarządu oraz delegowanie członków rady nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do czasowego wykonywania czynności członków zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności. W przypadku niemożności sprawowania czynności przez członka zarządu rada nadzorcza powinna niezwłocznie podjąć odpowiednie działania w celu dokonania zmiany w składzie zarządu. W myśl art. 387 § 1 ww. ustawy, członek zarządu, prokurent, likwidator, kierownik oddziału lub zakładu oraz zatrudniony w spółce główny księgowy, radca prawny lub adwokat nie może być jednocześnie członkiem rady nadzorczej.

Wobec powyższego zauważyć należy, że wynagrodzenia wypłacanego z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady nie można zakwalifikować do źródła przychodów określonego w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychody otrzymywane przez osoby fizyczne z tytułu udziału w składzie zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów osób prawnych, nie stanowią bowiem przychodów z tytułu świadczenia usług zarządczych, o ile nie została zawarta odpowiednia umowa o świadczenie takich usług, natomiast jak wynika z wniosku, taka umowa z Członkiem Zarządu Spółki delegowanym z Rady Nadzorczej Członka tej Rady (o którym mowa we wniosku) nie została zawarta, bowiem jak wynika z uzupełnienia wniosku Członek Zarządu Spółki delegowany z Rady Nadzorczej Członka tej Rady sprawował swoje obowiązki (obowiązki Członka Zarządu Spółki) na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki, co przewiduje art. 383 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonych wyżej przepisów, wynagrodzenie za czynności wykonywane z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu wykonywane przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady należy zakwalifikować do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako usługi wykonywane osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Stosownie do treści ww. przepisu, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ponieważ, przywołany przepis odnosi się do przychodów otrzymywanych niezależnie od sposobu „powołania” nadmienić należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN „powołać”, „powoływać” to „wyznaczyć kogoś do pełnienia jakiejś funkcji lub do objęcia stanowiska”, „ustanowić, stworzyć, zorganizować coś”, „wezwać kogoś do pełnienia służby wojskowej”. Natomiast delegowanie przez radę nadzorczą to wskazanie, wyznaczenie osoby do wykonywania czynności członka zarządu.

Wobec powyższego, nie ma racji Wnioskodawca, że wypłacone wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady stanowi przychód z innych źródeł, a tym samym Spółka wypłacając wynagrodzenie nie jest zobowiązana do obliczania, poboru i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Co prawda, jak wynika z zacytowanego już wyżej przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Jednakże, do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro jednak – jak już wyjaśniono w niniejszej interpretacji – wynagrodzenie za czynności wykonywane z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu wykonywane przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady podlegają zaliczeniu do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako usługi wykonywane osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy, to nie spełniają wymogu zaliczenia ich do przychodów z innych źródeł.

Konsekwencją zakwalifikowania przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – Wnioskodawcy, na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, na Wnioskodawcy, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu, ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz treść ww. przepisów prawa należy stwierdzić, że wynagrodzenie wypłacone z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu przez delegowanego z Rady Nadzorczej Członka tej Rady stanowi przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza, że Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany do obliczenia, poboru i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych we właściwym terminie organowi podatkowemu z tego tytułu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj