Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.1027.2020.2.KS
z 3 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2020 r. (data wpływu 20 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania zobowiązania do zapłaty daniny solidarnościowej z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z likwidacją spółki jawnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania zobowiązania do zapłaty daniny solidarnościowej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 12 stycznia 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.1027.2020.1.KS (doręczonym dnia 13 stycznia 2021 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 19 stycznia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Do … 2020 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej w zakresie budownictwa. Działalność gospodarczą rozpoczął w 1992 r. początkowo w formie spółki cywilnej, od 2001 r. już w formie spółki jawnej.

W 2020 r wraz ze wspólnikiem Wnioskodawca podjął decyzję o zakończeniu działalności gospodarczej i w … 2020 r. Spółka, której był wspólnikiem została wykreślona z rejestru KRS.

Podejmując działania zmierzające do likwidacji działalności gospodarczej od … 2019 r. Spółka zaczęła wyprzedawać swój majątek. W jego skład wchodziła m.in. nieruchomość, która stanowiła środek trwały firmy. Przedmiotowa nieruchomość została zakupiona w 1996 r. Źródłem finansowania jej zakupu, były opodatkowane już pieniądze wspólników. Nieruchomość stanowiła działkę, na której znajdowały się trzy budynki: biurowy, hala magazynowa i hala produkcyjna.

W ostatnich kilku latach prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegała jedynie na wynajmie przedmiotowej nieruchomości. W … 2019 r. Spółka zawarła umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości, zobowiązując się do zawarcia umowy przyrzeczonej do dnia … 2020 r. W … 2020 r. ostatecznie sprzedano przedmiotową nieruchomość. Z tytułu tej sprzedaży po stronie każdego z dwóch wspólników (udział 50%) w rozliczeniu rocznym działalności gospodarczej powstał dochód przekraczający 1 mln zł.

W 2020 r. w podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca jest opodatkowany według stawki liniowej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że w 2020 r. Wnioskodawca osiągnął dochód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki jawnej, opodatkowanej podatkiem liniowym. Jego udział w spółce wynosił 50%. Uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowił ponad 99% uzyskanego przychodu z tytułu tej działalności gospodarczej w 2020 r. Sprzedaż nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej spowodowała znaczący wzrost dochodu uzyskanego w 2020 r., który przekroczył 1 500 000 zł. W przypadku braku sprzedaży nieruchomości w 2020 r. dochód Wnioskodawcy nie przekroczyłby 10 000 zł.

Z uwagi na osiągnięty wiek emerytalny, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca w 2020 r. nie dokonywał wpłat na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe ani osób z Nim współpracujących. Suma dochodu z tytułu sprzedaży nieruchomości przekroczyła 1 000 000 zł.

W 2020 r. poza dochodem z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął dochód z tytułu emerytury krajowej.

Suma dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w przepisach art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekroczyła 1 000 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży nieruchomości będzie opodatkowany daniną solidarnościową, o której mowa w art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 30h ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny. Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych m.in. w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%).

Zgodnie z uzasadnieniem projektu do ustawy o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (druk sejmowy 2848 z 2018 r.) projekt ustawy wpływa na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, jeżeli mieszczą się oni w grupie najzamożniejszych obywateli (w zakresie obowiązku opłacenia daniny solidarnościowej). Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, w związku z podjętą uchwałą o likwidacji działalności gospodarczej nie powinna mieć wpływu na fakt opodatkowania jej w ramach daniny solidarnościowej. Sprzedaż związana z likwidacją działalności gospodarczej i jej opodatkowanie stanowi znacznie obciążenie budżetu mikroprzedsiębiorcy, a nie to było intencją ustawodawcy. Sprzedaż nieruchomości zwłaszcza w wyniku likwidacji działalności gospodarczej nie powinna wpływać na zobowiązanie do zapłaty daniny solidarnościowej. W przyjętym uzasadnieniu do projektu ustawy, która ostatecznie została uchwalona, mowa jest o najzamożniejszych obywatelach. Trudno przyjąć, że w tym przypadku miało to miejsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1787, z późn. zm.) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano rozdział 6a (przepisy art. 30h-30i), który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

W myśl art. 30h ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Natomiast na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o Funduszu Solidarnościowym, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej podlegającej zapłacie w terminie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się dochody uzyskane od dnia 1 stycznia 2019 r. i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy zmienianej w art. 21, wykazywane w:

  1. rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 21,
  2. zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 21,

–których termin złożenia upływa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r.

W myśl art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

  1. kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,
  2. kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

–odliczone od tych dochodów.

Stosownie do treści art. 30h ust. 3 ww. ustawy, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

  1. rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
  2. zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

–których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30h ust. 5 ww. ustawy, deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.

Stosownie do treści art. 30h ust. 6 cytowanej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w formie dokumentu elektronicznego, wzór deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej.

W myśl art. 30i powołanej ustawy, do daniny solidarnościowej stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej.

Zgodnie zaś z art. 30i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawnienia organu podatkowego przysługują naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych, a w przypadku:

  1. gdy jest to uzasadnione ochroną informacji niejawnych i wymogami bezpieczeństwa państwa – organowi wymienionemu w art. 13a Ordynacji podatkowej;
  2. spraw, o których mowa w art. 119g § 1 Ordynacji podatkowej – Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są więc osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

  1. w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),
  2. art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),
  3. art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz
  4. art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

–pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

W objaśnieniach podatkowych z dnia 28 sierpnia 2019 r. dotyczących stosowania przepisów o daninie solidarnościowej zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśniono, że danina solidarnościowa jest nowym świadczeniem publicznym wprowadzonym ustawą z dnia 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 2192). Wskazano również, że obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej dotyczy osób fizycznych, które uzyskują dochody (przychód minus koszty) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej dotyczy osób fizycznych, które uzyskują dochody (przychód minus koszty) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w:

  • art. 27 ust. 1, 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej (np. z pracy, emerytury, kontraktów menedżerskich), od których należny podatek oblicza się w rocznym obliczeniu podatku PIT-40A albo w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37, z wyłączeniem dochodów, do których zgodnie z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją;
  • art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody z niektórych zysków kapitałowych (np. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających), od których należny podatek oblicza się według stawki 19% w zeznaniu PIT-38;
  • art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z działów specjalnych produkcji rolnej ustalane na podstawie prowadzonych ksiąg, od których należny podatek oblicza się według stawki 19% w zeznaniu PIT-36L;
  • art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody z zagranicznej jednostki kontrolowanej, od których należny podatek oblicza się według stawki 19% w zeznaniu PIT-CFC.

Obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej powstaje, gdy suma ww. dochodów, po ich zmniejszeniu o kwoty pomniejszające, przekracza 1 000 000 zł.

Z powyższych objaśnień wynika również, że w sumie uwzględnia się dochody wykazywane w rocznym obliczeniu podatku PIT-dochodów40A oraz w zeznaniach PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-CFC, dla których termin złożenia upływa nie później niż 30 kwietnia roku kalendarzowego oraz nie wcześniej niż 1 maja roku poprzedniego. Zastrzec jednak należy, że dochody z PIT-40A uwzględnia się jedynie wtedy, gdy podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym, a więc gdy podatnik nie składa samodzielnie zeznania z uwzględnieniem danych z tego formularza. W kwotach pomniejszających uwzględnia się odliczone od ww. dochodów kwoty składek na ubezpieczenia społeczne (krajowych i zagranicznych), o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. uwzględnioną w podstawie opodatkowania podatnika dywidendę otrzymaną od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochód z odpłatnego zbycia udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w podstawie jego opodatkowania.

Zatem, dochody uwzględniane w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej mogą być pomniejszone wyłącznie o odliczone od tych dochodów kwoty składek na ubezpieczenia społeczne (krajowe i zagraniczne), o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 tej ustawy, tj. uwzględnioną w podstawie opodatkowania podatnika dywidendę otrzymaną od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochód z odpłatnego zbycia udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w podstawie jego opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy ustalonych w zaprezentowany wyżej sposób dochodów, po ich zmniejszeniu o kwoty pomniejszające te dochody.

Z opisu przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej w zakresie budownictwa. Działalność gospodarczą rozpoczął w 1992 r. początkowo w formie spółki cywilnej, od 2001 r. już w formie spółki jawnej. Wnioskodawca jest opodatkowany według stawki liniowej. W 2020 r wraz ze wspólnikiem Wnioskodawca podjął decyzję o zakończeniu działalności gospodarczej i w … 2020 r. Spółka, której był wspólnikiem została wykreślona z rejestru KRS. Podejmując działania zmierzające do likwidacji działalności gospodarczej od … 2019 r. Spółka zaczęła wyprzedawać swój majątek. W jego skład wchodziła m.in. nieruchomość, która stanowiła środek trwały firmy. Przedmiotowa nieruchomość została zakupiona w 1996 r. Źródłem finansowania jej zakupu, były opodatkowane już pieniądze wspólników. Nieruchomość stanowiła działkę, na której znajdowały się trzy budynki: biurowy, hala magazynowa i hala produkcyjna. W ostatnich kilku latach prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegała jedynie na wynajmie przedmiotowej nieruchomości. W … 2019 r. Spółka zawarła umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości, zobowiązując się do zawarcia umowy przyrzeczonej do dnia … 2020 r. W … 2020 r. ostatecznie sprzedano przedmiotową nieruchomość. Z tytułu tej sprzedaży po stronie każdego z dwóch wspólników (udział 50%) w rozliczeniu rocznym działalności gospodarczej powstał dochód przekraczający 1 mln zł. Sprzedaż nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej spowodowała znaczący wzrost dochodu uzyskanego w 2020 r., który przekroczył 1 500 000 zł. W 2020 r. poza dochodem z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął dochód z tytułu emerytury krajowej. Suma dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w przepisach art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekroczyła 1 000 000 zł. Z uwagi na osiągnięty wiek emerytalny, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie dokonywał wpłat na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe ani osób z Nim współpracujących.

Jak wskazano powyżej, przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia się dochody podlegające wykazaniu m.in. w zeznaniu rocznym PIT-36L. Od dochodów tych odliczać można wyłącznie kwoty, o których mowa w art. art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro w przedmiotowej sprawie sprzedaż nieruchomości została uwzględniona w kwocie przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej oraz ze stanu faktycznego nie wynika, aby Wnioskodawca miał wątpliwości co do ujęcia uzyskanych przychodów ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w ww. przychodach z działalności gospodarczej, to tym bardziej brak jest podstaw prawnych do umniejszania podstawy naliczenia daniny solidarnościowej. Zauważyć bowiem trzeba, że podstawa naliczania daniny solidarnościowej jest konsekwencją wykazanych w rozliczeniu rocznym przychodów i kosztów – zobowiązany do jej uiszczenia nie ustala w odrębny sposób przychodów i kosztów na potrzeby obliczenia daniny solidarnościowej. Zatem dochody Wnioskodawcy uwzględniane przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie mogą być pomniejszone o dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, o której mowa we wniosku.

Oznacza to, że na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonania obliczenia i zapłaty daniny solidarnościowej z tytułu osiągniętych w 2020 r. dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z likwidacją działalności prowadzonej w formie spółki jawnej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, że dokonana przez Organ ocena stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę dotyczy wyłącznie skutków podatkowych, jakie w przedmiotowej sprawie wystąpią po Jego stronie. Interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii obowiązków innych podmiotów, w tym innych wspólników spółki jawnej.

Końcowo należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia uwzględnienia w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej osiągniętego przez Wnioskodawcę dochodu z tytułu emerytury krajowej, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj