Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.244.2020.1.PB
z 3 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 października 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia ugody sądowej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia ugody sądowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Poczynając od połowy lat 60-tych działki nr (…) położone w O. stanowiące wówczas własność Skarbu Państwa, znajdowały się w zarządzie i użytkowaniu Gminnej Spółdzielni (…) w O. (Wnioskodawcy). Nieruchomości te na podstawie decyzji Ministra Gospodarki Komunalnej z 4 kwietnia 1962 r. i z 22 czerwca 1964 r. przekazane zostały w zarząd i użytkowanie Spółdzielni.

Celem uregulowania stanu prawnego ww. nieruchomości Wnioskodawca w 2015 r. wystąpił, na podstawie przepisu art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami o zbycie na rzecz Spółdzielni w drodze bezprzetargowej tychże działek. W toku postępowania ustalono, iż ww. nieruchomości objęte są komunalizacją i w styczniu 2018 r. Wojewoda wydał stosowną decyzję w tym zakresie, stwierdzając, iż 27 maja 1990 r. Gmina O. nabyła z mocy prawa nieodpłatne prawo własności nieruchomości.

Z tych też względów Wnioskodawca rozpoczął negocjacje z Wójtem Gminy O. w zakresie nabycia przedmiotowych nieruchomości w powyższym trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Na zlecenie Gminy O. rzeczoznawca majątkowy ustalił wartość nieruchomości zarówno uwzględniając wartość gruntu jak i wartość budynków, które zostały nabyte, bądź też wybudowane ze środków własnych Spółdzielni, na potwierdzenie czego Wnioskodawca przedstawił stosowne dokumenty. Tym samym przedmiotowe nieruchomości zostały zgodnie z obowiązującym reżimem prawnym oddane Spółdzielni do użytkowania, a w konsekwencji Spółdzielnia uprawniona była również do zagospodarowania przedmiotowych nieruchomości, co też czyniła we własnym zakresie. Ostatecznie strony doszły do porozumienia i w dniu 8 września 2020 r. zawarły ugodę przed Sądem Rejonowym w O., w wyniku której Gmina O. przeniosła na Spółdzielnię własność nieruchomości za stosownym wynagrodzeniem jak również z uwzględnieniem poczynionych nakładów. Termin posiedzenia Sądu determinowany był trwającą pandemią, a tym samym trudnościami w uzyskaniu przez każdą ze stron wymaganej zgody organów kolegialnych na dokonanie zbycia nieruchomości jak i uiszczenie wynagrodzenia.

Rada Gminy O. 7 sierpnia 2020 r. podjęła uchwałę nr (…) w sprawie zgody na dokonanie zamiany nieruchomości, obciążenia nieruchomości, wyrażenia zgody na zawarcie ugody i treści ugody z GS (…) w O. (Wnioskodawcą) oraz opinii w zakresie rozłożenia dopłaty na raty na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Ostatecznie ugoda przyjęła poniższą treść:

§ 1

  1. W wykonaniu roszczenia Wzywającej Gminnej Spółdzielni (…) z siedzibą w O. z tytułu zwrotu nakładów na nieruchomości Gminy O. obejmujące działki ewidencyjne o numerach (…) położone w O., Spółdzielnia i Gmina dokonują rozliczenia wskazanego roszczenia poprzez przeniesienie własności nieruchomości.
  2. Gmina O. oświadcza, że jest właścicielem:
    1. nieruchomości oznaczonej jako działki ewidencyjne o numerach (...), o łącznej powierzchni 0,1378 ha, położonej w O., zabudowanej budynkiem administracyjnym, budynkiem handlowym oraz częścią budynku masarni, objętej księgą wieczystą (…),
    2. oraz nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…), o powierzchni 0,0079 ha, położonej w O. zabudowanej częścią budynku masarni, objętej księgą wieczystą (…),
    -dalej zwanych wszystkie łącznie jako „Nieruchomość Gminy”.
  3. Spółdzielnia oświadcza, że jest właścicielem:
    1. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…) o powierzchni 0,0223 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej pod parking;
    2. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…) o powierzchni 0,0012 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako parking
      -obydwie objęte księgą wieczystą (…),
    3. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…), o powierzchni 0,0350 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako droga dojazdowa;
    4. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…), o powierzchni 0,0141 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako droga dojazdowa;
    5. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…) o powierzchni 0,0281 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako pod chodnik;
    6. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…) o powierzchni 0,0068 ha, położonej w O.; niezabudowanej, wykorzystywanej jako pod chodnik;
    7. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…) o powierzchni 0,0006 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako chodnik;
    8. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…), o powierzchni 0,0671 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako parking;
    9. nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna o numerze (…), o powierzchni 0,0270 ha, położonej w O., niezabudowanej, wykorzystywanej jako parking;
    -wszystkich objętych księgą wieczystą (…) łącznie jako „Pakiet Nieruchomości Spółdzielni”.

§ 2

  1. Gmina przenosi, w wykonaniu rozliczenia wskazanego w § 1 ust. 1, własność nieruchomości wskazanych w § 1 ust. 2 na Spółdzielnię, co Spółdzielnia przyjmuje.
  2. Spółdzielnia przenosi własność nieruchomości wskazanych w § 1 ust. 3 na Gminę, co Gmina przyjmuje.
  3. Przeniesienie prawa własności Nieruchomości Gminy na Spółdzielnię oraz prawa własności Pakietu Nieruchomości Spółdzielni na Gminę nastąpi równocześnie z chwilą podpisania niniejszej ugody sądowej.
  4. Strony oświadczają, że Nieruchomości Gminy są w posiadaniu Spółdzielni, a Pakiet Nieruchomości Spółdzielni zostanie wydany Gminie zgodnie z § 5 poniżej.
  5. Strony oświadczają, że zgodnie z wyceną biegłego rzeczoznawcy z 6 sierpnia 2019 r. wartość łączna Nieruchomości Gminy na dzień ugody wynosi łącznie 976.500 zł (słownie: dziewięćset siedemdziesiąt sześć tysięcy pięćset złotych 00/100 groszy).
  6. Strony oświadczają, że zgodnie z wycenami biegłego rzeczoznawcy z 29 czerwca 2019 r. oraz z dnia 11 marca 2020 r. wartość łączna Pakietu Nieruchomości Spółdzielni wynosi 98.160 zł (słownie dziewięćdziesiąt osiem tysięcy sto sześćdziesiąt złotych 00/100 groszy).
  7. Powyższe wyceny i wartości z ust. 5 i 6 Strony potwierdzają i wyrażają na nie zgody.
  8. Strony postanawiają, że w ramach dopłaty do wartości Nieruchomości Gminy zostaje zarachowana kwota z roszczenia Spółdzielni o zwrot nakładów poczynionych na Nieruchomości Gminy. Wysokość kwoty roszczenia przyjęta do rozliczeń w ramach dopłaty do wartości zamienianych nieruchomości została ustalona po ich wykazaniu przez Spółdzielnię dokumentami księgowymi (kopie tych dokumentów zostały załączone do akt sprawy) i weryfikacji przez Gminę i wynosi 481.449,45 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt jeden tysięcy czterysta czterdzieści dziewięć złotych 45/100 groszy).
  9. W skutek zaliczenia z ust. 8, Spółdzielnia zobowiązana jest do dopłaty różnicy wartości w wysokości 396.890.55 zł (słownie trzysta dziewięćdziesiąt sześć tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt złotych 55/100 groszy ). Spółdzielnia uznaje w całości roszczenie Gminy o dopłatę i zobowiązuje się ją zapłacić na konto Gminy na zasadach i terminach opisanych w § 3 poniżej.
  10. Strony zgodnie ustanawiają na całej nieruchomości przeniesionej mocą ugody na własność Gminy O. oznaczonej jako działka numer …, opisana szczegółowo w § 1 ust. 3 lit l) ugody (nieruchomość obciążona), nieodpłatną i na czas nieoznaczony służebność gruntową przechodu i przejazdu na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości oznaczonej jako działka numer … położona w O., objętej księgą wieczystą (nieruchomość władnąca), aktualnie własności Spółdzielni, na co Spółdzielnia jako właściciel nieruchomości władnącej wyraża zgodę.
  11. Strony oświadczają, że niniejsza ugoda spełnia wszystkie roszczenia wzajemne Stron oraz od daty zawarcia niniejszej ugody wszelkie korzyści i prawa, zarówno majątkowe, jak i niemajątkowe, wynikające z Nieruchomości, będą przysługiwać Spółdzielni, natomiast wynikające z Pakietu Nieruchomości Spółdzielni, będą przysługiwać Gminie. Poza roszczeniami i rozliczeniem wynikającym wyraźnie z niniejszej ugody, Strony wzajemnie zrzekają się wszelkich możliwych dalszych roszczeń związanych z przedmiotem niniejszej ugody, istniejących lub powstałych przed i po dniu zawarcia niniejszej ugody i zobowiązują się nie żądać ich od momentu ich nabycia przez Strony, w szczególności roszczeń o nakłady inne niż wyraźnie uznane, zasiedzenia, odszkodowania, wynagrodzenia za korzystanie i tym podobne oraz Strony wzajemnie te zrzeczenia przyjmują.

Od wartości transakcji został naliczony i uiszczony podatek od czynności cywilnoprawnych jak od umowy sprzedaży, tj. w wysokości 2% od wartości nieruchomości.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze opisane okoliczności stanu faktycznego Spółdzielnia jako nabywca opisanych nieruchomości była zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych jak od umowy sprzedaży, skoro zbywcą była Gmina O., zaś przeniesienie własności nieruchomości odbyło się na zasadach przewidzianych w ustawie o gospodarce nieruchomościami?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż opisane postępowanie zostało zainicjowane przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami podatek od czynności cywilnoprawnych uznać należy za nienależny.

Wnioskodawca w 2015 r. wystąpił bowiem na podstawie przepisu art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami o zbycie na jego rzecz w drodze bezprzetargowej opisanych działek.

Zgodnie z tym przepisem nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej m.in. jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości. Tego rodzaju sytuacja zachodziła w niniejszej sprawie. Stroną transakcji była Gmina O., zaś zbyte nieruchomości nie tylko były użytkowane przez Wnioskodawcę, ale położone są w sąsiedztwie innych nieruchomości należących do Wnioskodawcy.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Zauważyć należy, że ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym, szczegółowe wyznaczenie zakresu przedmiotowego opodatkowania ww. podatkiem ma określone konsekwencje prawne. Oznacza to, że ustawodawca wprowadzając tę zasadę, wyłączył od opodatkowania inne podobne czynności, które nie zostały wyraźnie wskazane w omawianym przepisie. Tym samym należy stwierdzić, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu nawet, gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

W kontekście tych rozważań, aby ugoda sądowa podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych musi wywołać taki skutek jak czynności wymienione w katalogu określonym w pkt 1 ust. 1 analizowanego artykułu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że poczynając od połowy lat 60-tych działki nr (…) położone w O. stanowiące wówczas własność Skarbu Państwa, znajdowały się w zarządzie i użytkowaniu Gminnej Spółdzielni (…) w O. (Wnioskodawcy). Nieruchomości te na podstawie decyzji Ministra Gospodarki Komunalnej z 4 kwietnia 1962 r. i z dnia 22 czerwca 1964 r. przekazane zostały w zarząd i użytkowanie Spółdzielni. Celem uregulowania stanu prawnego ww. nieruchomości Wnioskodawca w 2015 r. wystąpił, na podstawie przepisu art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami o zbycie na rzecz Spółdzielni w drodze bezprzetargowej tychże działek. Ostatecznie strony doszły do porozumienia i w dniu 8 września 2020 r. zawarły ugodę przed Sądem Rejonowym w O., w wyniku której Gmina O. przeniosła na Spółdzielnię własność nieruchomości za stosownym wynagrodzeniem jak również z uwzględnieniem poczynionych nakładów. Rada Gminy O. 7 sierpnia 2020 r. podjęła uchwałę nr (…) w sprawie zgody na dokonanie zamiany nieruchomości, obciążenia nieruchomości, wyrażenia zgody na zawarcie ugody i treści ugody z GS (…) w O. (Wnioskodawcą) oraz opinii w zakresie rozłożenia dopłaty na raty na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z § 2 pkt 1 i 2 zawartej ugody wynika, że Gmina przenosi, w wykonaniu rozliczenia wskazanego w § 1 ust. 1, własność nieruchomości wskazanych w § 1 ust. 2 na Spółdzielnię, co Spółdzielnia przyjmuje; Spółdzielnia przenosi własność nieruchomości wskazanych w § 1 ust. 3 na Gminę, co Gmina przyjmuje.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie reguluje istoty umowy zamiany – należy w tej kwestii odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.).

W myśl art. 603 Kodeksu cywilnego – przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Stosownie do treści art. 604 ww. ustawy – do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że na mocy zawartej ugody sądowej nastąpiła zamiana nieruchomości. W rezultacie zatem, wskazana we wniosku ugoda sądowa podlegała – co do zasady – opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż wywoływała ona skutki prawne tożsame do czynności określonych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W opisanym stanie faktycznym doszło bowiem do zamiany przedmiotowych nieruchomości.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu polubownego lub zawarcia ugody – od przedmiotów opodatkowania określonych w art. 1 ust. 1 pkt 3. Na podstawie art. 4 pkt 2 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie zamiany ciąży na stronach czynności. Stosownie do treści art. 5 ust. 2 ustawy, jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach albo na stronach umowy zamiany, albo wspólnikach spółki cywilnej, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty podatku są odpowiednio te podmioty, strony umowy zamiany albo wspólnicy spółki cywilnej.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – podstawę opodatkowania stanowi przy umowie zamiany:

  1. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu – różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
  2. w pozostałych przypadkach – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – stawki podatku od umowy zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności oraz darowizny wynoszą:

  1. przy przeniesieniu własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. przy przeniesieniu własności innych praw majątkowych – 1%.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie precyzują zakresu wyłączenia z opodatkowania czynności w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami, odwołując się jedynie ogólnie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Niezbędna jest więc analiza przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami określają zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i własność jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami – nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Stosownie zaś do art. 24 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami – do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ww. ustawy – gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.

W myśl art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami – nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości.

Zgodnie z art. 37 ust. 3 ww. ustawy – wojewoda albo minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa – w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, albo odpowiednia rada lub sejmik województwa, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, mogą podjąć odpowiednio zarządzenie albo uchwałę o odstąpieniu od zbycia w drodze przetargu nieruchomości:

  1. przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych, jeżeli cele te będą realizowane przez podmiot, dla którego są to cele statutowe i którego dochody przeznacza się w całości na działalność statutową;
  2. zabudowanych na podstawie zezwolenia na budowę lub których zabudowa została zalegalizowana zgodnie z procedurami przewidzianymi w odrębnych przepisach, jeżeli o nabycie nieruchomości ubiega się osoba, która dzierżawi lub użytkuje nieruchomość na podstawie umowy zawartej na co najmniej 10 lat.

Z zacytowanych przepisów wynika, że w przypadku gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego, podstawę prawną do działania stanowią przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. To bowiem jej przepisy stanowią podstawę dla działania dla właściwych organów i wskazują jako sposób zbycia m.in. tryb bezprzetargowy.

Reasumując, skoro przedstawiona we wniosku ugoda sądowa, obejmująca zamianę nieruchomości, dokonana między Wnioskodawcą a Gminą, została zawarta w trybie i na zasadach określonych w art. 37 ust. 2 pkt 6 i art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, to czynność ta korzysta z wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zatem, na Wnioskodawcy (Spółdzielni) nie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. ugody.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj