Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111KDIB2-3.4014.399.2020.2.ASZ
z 3 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 04 grudnia 2020 r. (data wpływu – 04 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych cesji praw i obowiązków wynikających z przedwstępnych umów sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych cesji praw i obowiązków wynikających z przedwstępnych umów sprzedaży.



We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

D.Sp. z o.o. (Cesjonariusz);

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

L.Sp. z o.o. (Cedent)



przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowany będący stroną postępowania jest osobą prawną (dalej: Cesjonariusz), zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zainteresowanym nabyciem praw do nieruchomości gruntowej pod inwestycję magazynowo-produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „Inwestycja”).

Nieruchomość będąca przedmiotem zapytania jest położona w K. Nieruchomość obejmuje działkę gruntu o nr A, objętą księgą wieczystą nr (…) oraz działkę gruntu o nr B, objętą księgą wieczystą nr (…) (dalej jako: „Nieruchomość” lub „Działki”).

Cesjonariusz planuje wybudowaną w ramach Inwestycji powierzchnię magazynowo-produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą wynająć lub sprzedać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, po nabyciu praw do przedmiotowej Nieruchomości, planuje wykorzystywać ją w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegającej zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Obecnie właścicielami Działek są osoby fizyczne (dalej: „Sprzedający”). Pierwotnie, Sprzedający zamierzali zbyć Działki na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (dalej: Cedent). W związku z tym Cedent zawarł ze Sprzedającymi następujące umowy przedwstępne sprzedaży Działek (dalej: „Przedwstępne umowy sprzedaży”):

  • przedwstępna umowa sprzedaży z dnia 28 listopada 2019 r., Rep. A nr (…), dotycząca sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości K., utworzonej z działki nr A, objętej księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy w W. III Wydział Ksiąg Wieczystych, oraz
  • przedwstępna umowa sprzedaży z dnia 14 grudnia 2019 r., Rep. A nr (…) dotycząca sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości K. utworzonej z działki nr B, objętej księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy w W. III Wydział Ksiąg Wieczystych.

Wyżej wymienione Nieruchomości są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy W. − obszar „D” (Uchwała Rady Miejskiej z dnia 29 września 2019 r.), w którym tereny obejmujące Działki oznaczone zostały symbolem 3.PU − teren zabudowy produkcyjno-usługowej, składów i magazynów.

Nieruchomości są niezabudowane i nieuzbrojone.

Dotychczasowi właściciele działek nabyli działki w następujący sposób:

  • właściciel działki A na podstawie umowy darowizny z dnia 26 kwietnia 2000r., Rep. (…),
  • właściciel działki B na podstawie Aktu Poświadczenia Dziedziczenia z dnia 22 lipca 2011 r. Rep. (…) oraz umowy o częściowy dział spadku z dnia 13 września 2011 r., Rep. (…).

W celu realizacji Inwestycji, Cesjonariusz zawarł z Cedentem umowę cesji praw i obowiązków wynikających z zawartych Przedwstępnych umów sprzedaży (dalej: „Cesja” lub „Transakcja”).

Cesjonariusz i Cedent nie są podmiotami powiązanymi, a Cesja została dokonana za wynagrodzeniem.

Zarówno Cesjonariusz jak i Cedent są − i na moment dokonania Transakcji byli − podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą i czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy transakcja Cesji praw i obowiązków wynikających z zawartych Przedwstępnych umów sprzedaży, jako opodatkowana podatkiem od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Zainteresowanych, zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków wynikających z zawartych Przedwstępnych umów sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zainteresowani wskazali, że art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zawarcie umowy cesji nie stanowi żadnej z czynności wymienionych w tym przepisie, w rezultacie czego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany w zakresie, w jakim są opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze oraz fakt, że zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków, jako świadczenie usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przedmiotowa Cesja nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z 03 lutego 2021 r., znak: 0111-KDIB2-3-2.4012.941.2020.1.KO.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. (uchylona),
  4. umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  5. umowy dożywocia,
  6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  7. (uchylona),
  8. ustanowienie hipoteki,
  9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  10. umowy depozytu nieprawidłowego,
  11. umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 4 cyt. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:

  1. przy umowie sprzedaży ‒ na kupującym;
  2. przy umowie zamiany ‒ na stronach czynności;
  3. przy umowie darowizny ‒ na obdarowanym;
  4. przy umowie dożywocia ‒ na nabywcy własności nieruchomości;
  5. przy umowie o dział spadku lub o zniesienie współwłasności ‒ na podmiocie nabywającym rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział w spadku lub we współwłasności;
  6. przy ustanowieniu odpłatnego użytkowania, w tym również nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności ‒ na użytkowniku lub nabywającym prawo służebności;
  7. przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego ‒ na biorącym pożyczkę lub przechowawcy;
  8. przy ustanowieniu hipoteki ‒ na składającym oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki;
  9. przy umowie spółki cywilnej ‒ na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki ‒ na spółce.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  • w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  • jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z uwzględnieniem wyjątków wskazanych w lit. b ww. przepisu).

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Cesjonariusz zawarł z Cedentem umowę cesji praw i obowiązków wynikających z zawartych Przedwstępnych umów sprzedaży. Przedwstępne umowy sprzedaży dotyczyły sprzedaży niezabudowanych nieruchomości gruntowych. Cesja została dokonana za wynagrodzeniem.

Umowa cesji wierzytelności uregulowana została w art. 509 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740, ze zm.). Zgodnie z treścią tego przepisu wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Natomiast z treści art. 510 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że przelew wierzytelności może odbywać się na podstawie umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności, a zatem umowa taka może należeć do kategorii umów, które podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Na skutek cesji wierzytelności zmienia się podmiot po stronie wierzyciela, natomiast przedmiot zobowiązania pozostaje ten sam. Jeżeli więc umowa cesji przyjęłaby postać którejkolwiek z umów wskazanych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych to spowoduje obowiązek zapłaty tego podatku.

Mając na uwadze dotychczas przytoczone przepisy (w tym dopuszczalne formy jakie może przyjąć czynność cesji wierzytelności) stwierdzić należy, że cesja wierzytelności podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o ile przyjmie postać którejkolwiek z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednakże umowa ta – jak słusznie Zainteresowani stwierdzili − będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zostanie zawarta w warunkach określonych w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych w podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przeniesienia (cesji) na Cesjonariusza praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 03 lutego 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4012.941.2020.1.KO, wydanej dla Zainteresowanych wskazano, że przeniesienie przez Cedenta na Cesjonariusza praw i obowiązków w wyniku zawarcia Umowy cesji, stanowi świadczenie usługi, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług dla przedmiotu usługi.

Z uwagi zatem na fakt, że przeniesienie na Cesjonariusza praw i obowiązków z umów przedwstępnych w wyniku zawarcia umowy cesji stanowi świadczenie usługi, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, nawet gdy opisana we wniosku umowa cesji przyjęła postać umowy sprzedaży.



Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj