Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.507.2020.2.SG
z 4 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 30 listopada 2020 r.), uzupełnionym 28 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 15% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 15%. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 26 stycznia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.390.2020. 3.SG, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 28 stycznia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Bank Spółdzielczy w (…) prowadzi działalność od ... r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy Prawo bankowe, Prawo Spółdzielcze oraz ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Rokiem podatkowym dla banku jest rok kalendarzowy.

Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług dotyczących m.in. udzielania kredytów, prowadzenia rachunków bankowych. Z tyt. prowadzenia ww. działalności Bank osiąga przychody: z tytułu odsetek, prowizji, operacji finansowych papierami wartościowymi, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W 2016 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.628.710,35 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 69.759,51 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 60.058,01 zł.

  2. Przychody z tytułu prowizji: 486.487,63 zł.
  3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 142.810,47 zł, w tym przychody TFI - 37.810,47 zł. W 2016 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS TFI) w kwocie 2.052.178,73 zł, nabyte w 2015 r. w kwocie 2.014.368,26 zł (co dało wynik z operacji nabycia i odkupienia w wysokości 37.810,47 zł).
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 38.142,28 zł.
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 153.840,75 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 2.449.991,48 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 2, 3, 4, 5 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 4.488.054,69 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa BPS TFI, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku. Bank na koniec roku 2016 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 9.773.475,26 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 6.508.928,02 zł,
  • obligacje BPS w kwocie 1.766.285,32 zł,
  • jednostki uczestnictwa BPS TFI w kwocie 1.498.261,92 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2016 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2017 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.651.014,06 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 93.695,58 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 77.414,48 zł.
  2. Przychody z tytułu prowizji: 504.797,44 zł.
  3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 98.371,36 zł. W 2017 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS TFI) w kwocie 7.107.822,16 zł, nabyte w 2016 i 2017 r. w kwocie 7.009.450,80 zł (co dało wynik z operacji nabycia i odkupienia w wysokości 98.371,36 zł).
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 219.625,40 zł, w tym 218.000,00 zł stanowi umorzoną kwotę pożyczki BFG z tytułu restrukturyzacji banków spółdzielczych związanych z przystąpieniem do Systemu Ochrony
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 663.033,82 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 3.136.842,08 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 5 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 125,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 30,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 10.056.155,67 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa BPS TFI, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku. Bank na koniec roku 2017 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 11.436.287,83 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 6.968.852,94 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.463.492,96 zł,
  • jednostki uczestnictwa BPS TFI 3.003.941,93 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2017 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2018 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.578.164,70 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 122.897,41 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 59.457,57 zł.
  2. Przychody z tytułu prowizji: 499.584,96 zł.
  3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 14.652,06 zł. W 2018 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS TFI) w kwocie 3.016.357,52 zł, nabyte w 2017 r. w kwocie 3.001.705,46 zł (co dało wynik z operacji nabycia i odkupienia w wysokości 14.652,06 zł).
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 66.971,38 zł.
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 378.159,33 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 2.537.532,43 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 5 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 150,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 36,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.150.537,32 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa BPS TFI, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku. Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 15.678.967,06 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 14.618.195,47 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.060.771,59 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2018 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2019 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.754.045,43 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 160.022,70 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 58.374,97 zł.

  2. Przychody z tytułu prowizji: 482.682,88 zł.
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 7.515,05 zł.
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 108.880,48 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 2.353.123,84 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 760,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 176,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 2.216.875,18 zł. Bank na koniec roku 2019 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 12.739.810,49 zł w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 11.679.038,90 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.060.771,59 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2019 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Bank na koniec października 2020 r. osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek 1.082.679,08 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS, obligacje skarbowe):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 44.323,46 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 44.229,41 zł,
    3. z tytułu obligacji skarbowych 13.209,86 zł.
  2. Przychody z tytułu prowizji: 412.842,68 zł.
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 46.980,33 zł.
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 127.289,86 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 1.669.791,95 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 655,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 150,00 zł.

W 2020 r. Bank zakupił papiery wartościowe (obligacje skarbowe 9-letnie) utrzymywane do terminu zapadalności. Termin wykupu obligacji skarbowych to 2029 rok. Bank w związku z zakupem obligacji skarbowych uzyskuje dyskonto oraz odsetki. Zarówno dyskonto, jak i odsetki mają wpływ na wynik finansowy i stanowią przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank obligacje skarbowe będą utrzymywane do terminu zapadalności i nie są przedmiotem dalszego obrotu.

Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2020 r. odprowadzane są przy zastosowaniu stawki 19%.

W stosunku do Banku Spółdzielczego nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b i 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 stycznia 2021 r.):

Czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 i 2018 r. przy zastosowaniu stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15%?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnione jest zastosowanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych 15% za 2017 r. i 2018 r. oraz dokonanie korekty zeznania podatkowego za lata 2017-2018. Bank wykazał, że przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm., dalej „updop”), w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 updop w zw. z art. 4a pkt 10 updop, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować stawkę podatku 15%. Wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętego przez Bank w 2016 r. nie uwzględniając przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz przychodów uzyskanych w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych NBP, obligacji BPS oraz jednostek TFI BPS wynosiły 2.128.522,74 zł i nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro wyrażonych w złotych. Bank uważa, że w 2017 r. posiadał status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Z kolei za 2017 rok powyższe przychody wynosiły 2.867.360,66 zł i nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro wyrażonych w złotych. Bank uważa, że w 2018 r. posiadał status „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop. Zdaniem Banku, posiadał on w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” co pozwala na obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za lata 2017-2018 przy zastosowaniu stawki podatku 15% i dokonanie korekty podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, art. 7 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), która nadała nowe brzmienie art. 19 ust. 1 updop, wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania,
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.




Tym samym, co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie w 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W myśl art. 19 ust. 1a updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., ustawodawca przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2017 r. za małego podatnika można zatem uznać tego, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2016 r. nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł. W 2016 r. pierwszym dniem roboczym października był 3 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 3 października 2016 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 3 października 2016 r. Nr 191/A/NBP/2016) wynosił 4,2976 zł x 1.200.000 = 5.157.120 zł, w zaokrągleniu 5.157.000 zł.

W 2018 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca - Bank Spółdzielczy w (…) prowadzi działalność od ... r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy Prawo bankowe, Prawo Spółdzielcze oraz ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Rokiem podatkowym dla banku jest rok kalendarzowy.

Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług dotyczących m.in. udzielania kredytów, prowadzenia rachunków bankowych. Z tyt. prowadzenia ww. działalności Bank osiąga przychody: z tytułu odsetek, prowizji, operacji finansowych papierami wartościowymi, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W 2016 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.628.710,35 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 69.759,51 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 60.058,01 zł.
  2. Przychody z tytułu prowizji: 486.487,63 zł.
  3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 142.810,47 zł, w tym przychody TFI - 37.810,47 zł. W 2016 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS TFI) w kwocie 2.052.178,73 zł, nabyte w 2015 r. w kwocie 2.014.368,26 zł (co dało wynik z operacji nabycia i odkupienia w wysokości 37.810,47 zł).
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 38.142,28 zł.
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 153.840,75 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 2.449.991,48 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 2, 3, 4, 5 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 4.488.054,69 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa BPS TFI, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku. Bank na koniec roku 2016 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 9.773.475,26 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 6.508.928,02 zł,
  • obligacje BPS w kwocie 1.766.285,32 zł,
  • jednostki uczestnictwa BPS TFI w kwocie 1.498.261,92 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2016 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2017 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.651.014,06 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 93.695,58 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 77.414,48 zł.

  2. Przychody z tytułu prowizji: 504.797,44 zł.
  3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 98.371,36 zł. W 2017 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS TFI) w kwocie 7.107.822,16 zł, nabyte w 2016 i 2017 r. w kwocie 7.009.450,80 zł (co dało wynik z operacji nabycia i odkupienia w wysokości 98.371,36 zł).
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 219.625,40 zł, w tym 218.000,00 zł stanowi umorzoną kwotę pożyczki BFG z tytułu restrukturyzacji banków spółdzielczych związanych z przystąpieniem do Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS.
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 663.033,82 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 3.136.842,08 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 5 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 125,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 30,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 10.056.155,67 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa BPS TFI, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku. Bank na koniec roku 2017 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 11.436.287,83 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 6.968.852,94 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.463.492,96 zł,
  • jednostki uczestnictwa BPS TFI 3.003.941,93 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2017 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2018 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.578.164,70 zł, w tym z papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności (bony pieniężne NBP, obligacje BPS):
    1. z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP: 122.897,41 zł,
    2. z tytułu odsetek od obligacji BPS: 59.457,57 zł.

  2. Przychody z tytułu prowizji: 499.584,96 zł.
  3. Przychody z operacji finansowych papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi: 14.652,06 zł. W 2018 r. Bank zbył jednostki uczestnictwa (odkupienie jednostek przez BPS TFI) w kwocie 3.016.357,52 zł, nabyte w 2017 r. w kwocie 3.001.705,46 zł (co dało wynik z operacji nabycia i odkupienia w wysokości 14.652,06 zł).
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 66.971,38 zł.
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 378.159,33 zł.



Łącznie przychody wyniosły: 2.537.532,43 zł.

Przychody wymienione w punktach 1, 3, 4, 5 Bank uzyskał z działalności, z tytułu której nie był zobowiązany do wykazywania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 2 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 150,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 36,00 zł. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.150.537,32 zł. W deklaracji tej uwzględniono wartości transakcji związane ze zbyciem jednostek uczestnictwa BPS TFI, co w znaczny sposób zniekształciło skalę działalności Banku. Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę 15.678.967,06 zł, w tym:

  • bony pieniężne NBP w kwocie 14.618.195,47 zł (wartość transakcyjna),
  • obligacje BPS w kwocie 1.060.771,59 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2018 r. został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 i 2018 r. przy zastosowaniu stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15%.

Ustosunkowując się do powyższej kwestii wskazać należy, że jak zostało to wskazane w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z 29 stycznia 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.581.2020.1.SG „w roku podatkowym 2017 i 2018 przysługiwało mu prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop”.

Zatem zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekt zeznań podatkowych złożonych za 2017 i 2018 rok obliczając podatek według stawki 15%.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy dodać, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Ponadto wskazać należy, że w zakresie dotyczącym pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-5, 7 i 8 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj