Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.449.2020.4.PB
z 5 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 października 2020 r. (data wpływu 29 października 2020 r.), uzupełnionym 26 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z funkcjonowaniem rady pracowniczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z funkcjonowaniem rady pracowniczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 15 stycznia 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.449.2020.1.PB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 26 stycznia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem państwowym wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego. Działa w oparciu o ustawę z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, która reguluje funkcjonowanie przedsiębiorstw państwowych. Organem założycielskim Wnioskodawcy jest Minister Skarbu Państwa.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z KRS jest: PKD: 50 20.Z transport morski i przybrzeżny towarów (przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy), oraz: PKD 50.10.Z transport morski i przybrzeżny pasażerski, PKD 52.22.A działalność usługowa wspomagająca transport morski, PKD 52.24.A przeładunek towarów w portach morskich, PKD 52.29.A działalność morskich agencji transportowych, PKD 70.10.Z działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, PKD 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponadto jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych a jego rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. Wnioskodawca podlega pod nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i jest polskim rezydentem.

Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (dalej: Ustawa) organami przedsiębiorstwa państwowego są: ogólne zebranie pracowników (delegatów), rada pracownicza i dyrektor przedsiębiorstwa. Dyrektor przedsiębiorstwa co do zasady jest organem wykonawczym (art. 32 Ustawy), natomiast kompetencje ogólnego zebrania pracowników (delegatów) i rady pracowniczej określa ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego. Zgodnie z art. 32 Ustawy Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego zarządza przedsiębiorstwem i reprezentuje je na zewnątrz. U Wnioskodawcy również zostały powołane wyżej wskazane organy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego: załoga uczestniczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem państwowym na zasadach określonych w niniejszej ustawie. Do samorządu załogi przedsiębiorstwa państwowego należy stanowienie w istotnych sprawach przedsiębiorstwa, wyrażanie opinii, podejmowanie inicjatywy i zgłaszanie wniosków oraz sprawowanie kontroli działalności przedsiębiorstwa. Samorząd załogi oraz jego organy realizują zadania określone w ust. 2 niezależnie od organów administracji państwowej, organizacji społecznych, związkowych i politycznych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego: rada pracownicza przedsiębiorstwa składa się z piętnastu członków. Statut samorządu załogi może ustalić inną liczbę członków rady pracowniczej.

Rada pracownicza jest organem kolegialnym i podejmuje decyzje przeze wszystkich w formie uchwał. U Wnioskodawcy również działa rada pracownicza, która jest organem kolegialnym.

Natomiast kompetencje rady pracowniczej zostały określone w art. 24-28 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego.

Art. 24 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego

stanowi, że rada pracownicza posiada kompetencje stanowiące:

1.Do kompetencji stanowiących rady pracowniczej przedsiębiorstwa należy:

1.uchwalenie oraz zmiana planu rocznego przedsiębiorstwa;

2.przyjmowanie sprawozdania rocznego oraz zatwierdzanie bilansu;

3.podejmowanie uchwał w sprawie inwestycji;

4.wyrażanie zgody na utworzenie lub przystąpienie do spółki handlowej lub

innej struktury organizacyjnej przewidzianej przepisami prawa bądź nabycie jej udziałów (akcji), jak również podejmowanie uchwał w sprawie wystąpienia z takiej struktury, żądania jej rozwiązania lub zbycia jej udziałów (akcji);

5.wyrażanie zgody na oddawanie środków trwałych przedsiębiorstwa osobom prawnym lub fizycznym do korzystania z nich w formie przewidzianej w prawie cywilnym;

6.podejmowanie uchwał w sprawie łączenia i podziału przedsiębiorstw;

7.podejmowanie uchwał w sprawie zakładowego budownictwa mieszkaniowego i socjalnego;

8.podejmowanie uchwał w sprawie zmiany kierunku działalności przedsiębiorstwa;

9.podejmowanie uchwał w sprawie podziału na fundusze wygospodarowanego dochodu pozostającego w dyspozycji przedsiębiorstwa oraz zasad wykorzystania tych funduszów, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3;

10.wyrażanie zgody na zbywanie środków trwałych stanowiących przedmiot stałego użytku przedsiębiorstwa oraz na dokonanie darowizny;

11.decydowanie o przystąpieniu przedsiębiorstwa w charakterze członka zbiorowego do organizacji społecznych;

12.podejmowanie uchwał w sprawie klubów techniki i racjonalizacji;

13.podejmowanie uchwał o przeprowadzeniu w przedsiębiorstwie referendum;

14.wybieranie swego przedstawiciela do rady zrzeszenia przedsiębiorstw.

2.Do kompetencji stanowiących rady pracowniczej przedsiębiorstwa należy również podejmowanie uchwał w sprawach powołania i odwołania dyrektora przedsiębiorstwa oraz innych osób wykonujących kierownicze funkcje w przedsiębiorstwie, zgodnie z przepisami ustawy o przedsiębiorstwach państwowych.

Art. 25 ww. ustawy określa uprawnienia opiniodawcze, do uzyskania informacji i przeprowadzania konsultacji przysługujące radzie pracowniczej przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym przepisem:

1.Rada pracownicza przedsiębiorstwa ma prawo wyrażania opinii we wszystkich sprawach dotyczących przedsiębiorstwa oraz jego kierownictwa.

1a.Rada pracownicza przedsiębiorstwa ma prawo do uzyskiwania informacji i przeprowadzania konsultacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.

  1. Właściwe organy obowiązane są do zasięgania opinii rady pracowniczej przedsiębiorstwa w sprawach: zmiany aktu o utworzeniu i likwidacji przedsiębiorstwa, komercjalizacji i prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa - z wyjątkiem przypadku, gdy z wnioskiem wystąpił dyrektor przedsiębiorstwa państwowego i rada pracownicza, zawierania przez przedsiębiorstwo porozumień i umów długoterminowych z innymi organizacjami gospodarczymi oraz organami administracji państwowej, wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych, decyzji dyrektora o przydziale mieszkań.
  2. Rada pracownicza przedsiębiorstwa ma obowiązek wyrażenia opinii w sprawach przedłożonych przez dyrektora przedsiębiorstwa i organ założycielski, a wymienionych w ust. 2.

Art. 27 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego określa natomiast prawo występowania z inicjatywami, wnioskami i uwagami rady pracowniczej, zgodnie z tym przepisem:

  1. Rada pracownicza przedsiębiorstwa ma prawo występowania z inicjatywami, wnioskami i uwagami we wszystkich sprawach dotyczących przedsiębiorstwa.
  2. Rada pracownicza przedsiębiorstwa ma prawo zwracania się do dyrektora przedsiębiorstwa z zapytaniem w sprawach stanu przedsiębiorstwa lub działalności organów przedsiębiorstwa.
  3. Dyrektor przedsiębiorstwa ma obowiązek powiadomić radę pracowniczą o zajętym stanowisku w sprawie przedstawionej inicjatywy lub zgłoszonego wniosku oraz udzielić odpowiedzi na pytanie niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu dwóch tygodni.

Natomiast uprawnienia kontrolne rady pracowniczej zostały określone w art. 28 ust. 1 ww. ustawy zgodnie z którym, rada pracownicza przedsiębiorstwa ma prawo kontroli całokształtu działalności przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o racjonalną gospodarkę mieniem przedsiębiorstwa.

U Wnioskodawcy również rada pracownicza posiada wskazane powyżej kompetencje: stanowiące, kontrolne, inicjatywne i wnioskowe oraz opiniodawcze.

W związku z funkcjonowaniem rady pracowniczej Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił koszty jej funkcjonowania. Należą lub mogą należeć do nich w szczególności:

  1. koszty zakupu sprzętu komputerowego i telefonów,
  2. koszty zakupu materiałów biurowych,
  3. koszty zakupu usług telekomunikacyjnych,
  4. koszty zakupu usług informatycznych,
  5. koszty czynszu za pomieszczenia, gdzie urzędują/spotykają się członkowie rady pracowniczej,
  6. koszty zakupu żywności i napojów w związku z organizacją posiedzeń rady pracowniczej,
  7. koszty zakupu usług doradztwa, ekspertyz, gdyż rada pracownicza może z takich usług skorzystać, celem podjęcia np. odpowiedniej uchwały,
  8. zwroty kosztów podróży służbowych na zgromadzenia rady pracowniczej (diety, transport, hotele),
  9. wynagrodzenie pracownika sekretariatu rady pracowniczej,
  10. koszty organizacji szkoleń i zakupu szkoleń dla członków rady,
  11. koszty zakupu wyposażenia pomieszczeń biurowych dla członków rady (meble biurowe, sprzęt biurowy itp)
  12. koszty remontu najmowanych pomieszczeń biurowych dla członków rady.

Niniejszy wniosek dotyczy stanu zaistniałego, albowiem Wnioskodawca pyta o wyżej wskazane wydatki, które ponosił od kwietnia 2020 r. i nadal ponosi na funkcjonowanie rady pracowniczej oraz niniejszy wniosek dotyczy stanu przyszłego, albowiem Wnioskodawca zamierza ponosić ww. wydatki w przyszłości.

Wydatki na funkcjonowanie rady pracowniczej pokrywane są albo bezpośrednio przez Wnioskodawcę (nabywcą na fakturze zakupu towarów lub usług jest Wnioskodawca i on dokonuje płatności), albo są zwracane członkom rady pracowniczej, którzy jako pierwsi ponieśli te wydatki i są wskazani na fakturach lub innych dokumentach jako nabywcy.

Rada pracownicza w celu wykonywania ustawowych zadań zwołuje posiedzenia. Co bardzo istotne - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego rada pracownicza ma obowiązek zwołać posiedzenie co najmniej raz na kwartał. W trakcie takich posiedzeń oferowany jest drobny poczęstunek w postaci żywności i napojów również w formie cateringu. Taka obsługa jest standardem w przypadku organizacji posiedzeń i służy zapewnieniu ich efektywniejszego przebiegu. Członkowie rady aby uczestniczyć w posiedzeniach rady pracowniczej ponoszą koszty dojazdu i zakwaterowania. Koszty te są im zwracane przez Wnioskodawcę. Dla funkcjonowania rady niezbędne jest również prowadzenie sekretariatu. Pracownik sekretariatu wykonuje czynności organizacyjne w stosunku do prac rady pracowniczej i obsługuje posiedzenia rady. W tym zakresie pracownik zużywa materiały biurowe. Pracownik sekretariatu zatrudniony jest na umowę zlecenie i otrzymuje wynagrodzenie za przepracowane godziny pracy.

Ponadto dla zapewnienia realizacji ustawowych zadań oraz wzajemnych kontaktów w sprawach dotyczących rady pracowniczej członkowie rady korzystają z komputerów oraz telefonów zakupionych przez Wnioskodawcę. Wiąże się to również z kosztami zakupu usług informatycznych i telekomunikacyjnych w celu korzystania z tych urządzeń. Zakup usług doradztwa czy ekspertyz, jest również konieczny w niektórych przypadkach aby rada pracownicza mogła podjąć merytoryczną uchwałę. Delegacje członków rady pracowniczej również dotyczą możliwości wykonywania zadań przez członków rady pracowniczej. Niezbędny jest również najem pomieszczeń dla członów rady pracowniczej i ich wyposażenie w postaci mebli, sprzętu itp. jak również dokonywanie remontu najmowanych pomieszczeń w razie konieczności, tak aby utrzymać ich dobry stan i umożliwić członkom rady pracowniczej wykonywanie ustawowych obowiązków. Ważnymi wydatkami są również koszty dotyczące szkoleń dla członków rady pracowniczej, których celem jest podwyższenie wiedzy członków rady i podniesienie poziomu ich kompetencji.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 25 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że:

1.Rada pracownicza jest obligatoryjnym organem Wnioskodawcy. Wynika to z art. 30 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, zgodnie z którym: organami przedsiębiorstwa państwowego są: ogólne zebranie pracowników (delegatów), rada pracownicza i dyrektor przedsiębiorstwa.

2.Wymienione we wniosku a będące przedmiotem zapytania wydatki (lit. a-l) były/są/będą związane wyłącznie z funkcjonowaniem rady pracowniczej.

3.Wnioskodawca prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce, dającą prawo do odliczenia podatku VAT oraz sprzedaż zwolnioną z VAT. Podatek VAT od zakupów niedających się przypisać bezpośrednio do sprzedaży opodatkowanej VAT oraz sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, ale dającej prawo do odliczenia, rozliczany jest zgodnie z wyliczoną proporcją. Również wydatki udokumentowane fakturą VAT, związane z funkcjonowanie rady pracowniczej dotyczące:

  1. zakupu sprzętu komputerowego i telefonów dla członków rady pracowniczej,
  2. zakupu materiałów biurowych,
  3. zakupu usług telekomunikacyjnych
  4. zakupu usług informatycznych,
  5. czynszu za pomieszczenia, gdzie urzędują/spotykają się członkowie rady pracowniczej,
  6. zakupu żywności i napojów w związku z organizacją posiedzeń rady pracowniczej
  7. zakupu usług doradztwa, ekspertyz, gdyż rada pracownicza może z takich usług skorzystać, celem podjęcia np. odpowiedniej uchwały.
  8. organizacji szkoleń i zakupu szkoleń dla członków rady
  9. zakupu wyposażenia pomieszczeń biurowych dla członków rady (meble biurowe, sprzęt biurowy itp)
  10. kosztu remontu najmowanych pomieszczeń biurowych dla członków rady.
  11. przypisane są do całej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, czyli związanej ze sprzedażą opodatkowaną VAT, sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce, dającą prawo do odliczenia VAT oraz sprzedażą zwolnioną z VAT.

4.Wynajmowane pomieszczenia dla członków rady pracowniczej były/są/będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb prawidłowego funkcjonowania rady pracowniczej. Wnioskodawca nie wykorzystuje tych pomieszczeń do wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Samo funkcjonowanie rady pracowniczej jest związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Sama rada pracownicza nie prowadzi działalności gospodarczej.

5.Wynajmowane pomieszczenia przez Wnioskodawcę dla członków rady pracowniczej były/są/będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb prawidłowego funkcjonowania rady pracowniczej. Wnioskodawca nie wykorzystuje tych pomieszczeń do innych czynności.

6.Pobyt członków rady pracowniczej w wynajmowanych pomieszczeniach wynikał/wynika /będzie wynikał wyłącznie z czynności zw. z wykonywaniem przez nich pełnionych funkcji w radzie pracowniczej.

7.Działalność sekretariatu związana była/jest/będzie wyłącznie z czynnościami związanymi z prawidłowym funkcjonowaniem rady pracowniczej.

8.Pracownik zatrudniony w sekretariacie wykonywał/wykonuje/będzie wykonywał wyłącznie czynności związane z funkcjonowaniem rady pracowniczej.

9.Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w sekretariacie wypłacane jest na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej w celu świadczenia czynności związanych z funkcjonowaniem rady pracowniczej i obejmuje wyłącznie te czynności.

10.Organizowane i nabywane szkolenia dla członków rady pracowniczej związane były/są/będą z podnoszeniem kompetencji i poszerzaniem wiedzy związanej wyłącznie z pełnieniem funkcji członka rady pracowniczej.

11.Komputery i telefony przekazywane są przez Wnioskodawcę członkom rady pracowniczej do wykorzystywania przez członków wyłącznie do czynności związanych z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania rady pracowniczej.

12.Usługi telekomunikacyjne i informatyczne wykorzystywane były/są/będą przez członków rady pracowniczej wyłącznie do czynności związanych z prawidłowym funkcjonowaniem rady pracowniczej.

13.Żywność i napoje zakupywane były/są /będą wyłącznie na posiedzenia rady pracowniczej tj. na określony dzień, godzinę i miejsce.

14.Koszty dojazdu członka rady pracowniczej związanej z dojazdem na posiedzenia rady pracowniczej dotyczą kosztów transportu takich jak: koszty zakupu biletów transportu kolejowego, autobusowego, zwrot kosztów za dojazdy prywatnym samochodem osobowym. Poza kosztami dojazdu Wnioskodawca dokonuje zwrotu kosztów noclegu, takie jak zapłata za pobyt w hotelu lub innym miejscu noclegowym.

15.Jeżeli transport/dojazd w trakcie podróży służbowych odbywał się/odbywa/będzie się odbywał z wykorzystaniem samochodów osobowych:

  1. będą to pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy.
  2. pojazdy samochodowe, które były/są/będą używane przez członków rady pracowniczej nie są własnością Wnioskodawcy lecz stanowią własność prywatną członków rady pracowniczej
  3. koszty użycia samochodu osobowego niebędącego własnością Wnioskodawcy, w tym koszty paliwa zwracane są na podstawie wniosku członka rady pracowniczej, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu. Stawkę ustala się w kwocie wymienionej w § 2, ust. 1, pkt 1, lit. b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. 2002 nr 27 poz. 271 ze zm.)
  4. członkowie rady pracowniczej nie wykorzystują samochodów służbowych Wnioskodawcy.

16.Delegacje służbowe rozliczane są na podstawie przedstawionych faktur, rachunków i oświadczeń podróżującego.

17.Wydatki związane z zakupem:

  1. sprzętu komputerowego i telefonów dla członków rady pracowniczej,
  2. materiałów biurowych,
  3. usług telekomunikacyjnych,
  4. usług informatycznych,
  5. czynszu za pomieszczenia, gdzie urzędują/spotykają się członkowie rady pracowniczej,
  6. żywności i napojów w związku z organizacją posiedzeń rady pracowniczej
  7. usług doradztwa, ekspertyz, gdyż rada pracownicza może z takich usług skorzystać, celem podjęcia np. odpowiedniej uchwały.
  8. organizacji szkoleń i zakupu szkoleń dla członków rady
  9. wyposażenia pomieszczeń biurowych dla członków rady (meble biurowe, sprzęt biurowy itp)
  10. usług remontu najmowanych pomieszczeń biurowych dla członków rady.

były/są/będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę (Dane Wnioskodawcy jako dane Nabywcy).

Koszty podróży członków rady pracowniczej na zgromadzenia rady pracowniczej były/są/będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę jak również były/są/będą dokumentowane fakturami/dokumentami wystawianymi na podróżujących w zależności od tego co członek rady pracowniczej przedstawi. Zwrot kosztów może odbyć się również na podstawie oświadczenia podróżującego.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w stosunku do opisanych w stanie faktycznym niniejszej sprawy wydatków na funkcjonowanie rady pracowniczej, w tym między innymi w postaci zakupu sprzętu komputerowego i telefonów, zakupu materiałów biurowych, zakupu usług telekomunikacyjnych, zakupu usług informatycznych, czynszu za pomieszczenia, gdzie urzędują/spotykają się członkowie rady pracowniczej, zakupu żywności i napojów w związku z organizacją posiedzeń rady pracowniczej, zakupu usług doradztwa i ekspertyz, zwrotów kosztów podróży służbowych na zgromadzenia rady pracowniczej (diety, transport, hotele), wynagrodzenia pracownika sekretariatu rady pracowniczej, zatrudnionego przez Wnioskodawcę, zakupu szkoleń i kosztów organizacji szkoleń dla członków rady, kosztów wyposażenia pomieszczeń biurowych gdzie spotykają się/urzędują członkowie rady (meble biurowe, sprzęt biurowy itp.), koszty remontu najmowanych dla członków rady pracowniczej pomieszczeń biurowych, Wnioskodawca był uprawniony do zaliczania tych wydatków od kwietnia 2020 r. do nadal do kosztów uzyskania przychodów i czy Wnioskodawca również w przyszłości będzie mógł je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(Pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do opisanych w stanie faktycznym niniejszej sprawy wydatków na funkcjonowanie rady pracowniczej, w szczególności w postaci zakupu sprzętu komputerowego i telefonów, zakupu materiałów biurowych, zakupu usług telekomunikacyjnych, zakupu usług informatycznych, czynszu za pomieszczenia, gdzie urzędują/spotykają się członkowie rady pracowniczej, zakupu żywności i napojów w związku z organizacją posiedzeń rady pracowniczej, zakupu usług doradztwa i ekspertyz, zwrotów kosztów podróży służbowych na zgromadzenia rady pracowniczej (diety, transport, hotele), wynagrodzenia pracownika sekretariatu rady pracowniczej, zatrudnionego przez Wnioskodawcę, zakupu szkoleń i kosztów organizacji szkoleń dla członków rady, kosztów wyposażenia pomieszczeń biurowych gdzie spotykają się/urzędują członkowie rady (meble biurowe, sprzęt biurowy itp.), koszty remontu najmowanych dla członków rady pracowniczej pomieszczeń biurowych Wnioskodawca był uprawniony do zaliczania ich od kwietnia 2020 r. do nadal do kosztów uzyskania przychodów i Wnioskodawca również w przyszłości będzie mógł je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Powyższe wynika z następujących okoliczności.

Aby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu podatnika CIT muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;
  • wydatek jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w żaden sposób zwrócona;
  • wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  • wydatek poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia;
  • źródła przychodów;
  • wydatek został właściwie udokumentowany;
  • wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wspomniany art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że każdy wydatek dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie wyżej wskazane przesłanki w stosunku do kosztów, których dotyczy zapytanie są spełnione.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, że rada pracownicza jest organem obligatoryjnym Wnioskodawcy. Na podstawie ustawy Wnioskodawca ma obowiązek umożliwić radzie pracowniczej realizacje jej obowiązków i uprawnień. Obowiązki i uprawnienia rady pracowniczej mają więc związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, albowiem to ustawa określa kompetencje rady w obszarze działania Wnioskodawcy. Rada wszelkie czynności realizuje w interesie Wnioskodawcy. Rada nie jest odrębnym podmiotem prawa, jest organem Wnioskodawcy a zatem niewątpliwie jej działania mają związek z działalnością gospodarczą samego Wnioskodawcy.

Zatem skoro Wnioskodawca ma obowiązek w swoich strukturach posiadać organ w postaci rady pracowniczej, to również wydatki, które dotyczą funkcjonowania rady pracowniczej muszą być uznane za wydatki samego Wnioskodawcy. Bez ponoszenia tych wydatków Wnioskodawca nie mógłby zapewnić funkcjonowania rady pracowniczej, a zatem uniemożliwiłby radzie pracowniczej wykonywanie ustawowych zadań. W konsekwencji sam Wnioskodawca nie realizowałby tych zadań działając w sposób sprzeczny z ustawą. Tym samym uznać należy że wydatki na radę pracowniczą są ponoszone w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów i mają związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Jak przyjmuje się w interpretacjach wydatki związane w funkcjonowaniem obligatoryjnego organu stanowią koszt uzyskania przychodu podmiotu w którym działa organ. Wydatki poniesione przez spółkę w związku z pełnieniem funkcji przez członków jej zarządu, wykazują ogólny związek z przychodami spółki, dotyczący funkcjonowania podmiotu gospodarczego. Ocenę tę potwierdza w szczególności interpretacja indywidualna nr IBPB-1-2/4510-72/16/AP wydana 10 marca 2016 r., przez działającego z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. W odniesieniu do członków zarządu spółek kapitałowych w interpretacjach organów skarbowych wskazuje się ponadto, że spółka zaliczy do kosztów podatkowych wydatki, które ponosi z tytułu podróży służbowej członka zarządu, o ile delegacja była związana z działalnością spółki, cyt.: „w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza ponosić wydatki w postaci pokrywania kosztów podróży Prezesa Zarządu, odbywanych pomiędzy miejscem jego zamieszkania (Irlandia) a siedzibą Spółki oraz kosztów jego pobytu w miejscowości będącej siedzibą firmy (...) Przedmiotowe wydatki pozostające w związku z pełnieniem funkcji w organie zarządzającym spółki kapitałowej są ponoszone w związku z funkcjonowaniem tej osoby prawnej i prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej. Co do zasady można je zatem uznać za Donoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 lutego 2009 r., nr ITPB3/423-663c/08/MT).

Ponadto w całości prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w innych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego m.in. w:

  1. interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 kwietnia 2015 r., sygn. ITPB4/4510-10/15/AM, organ podkreślił, że „wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie artykułów spożywczych a także usług cateringowych i gastronomicznych tj. kawa, herbata, mleko, cukier, bezalkoholowe napoje (woda mineralna, soki), słodycze, owoce, kanapki, zimne przekąski, gotowe posiłki itp., spożywane w siedzibie Spółki i poza nią, nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy. Ponoszone przez Spółkę wydatki dotyczą spotkań mających przede wszystkim na celu omawianie założeń, celów oraz innych spraw istotnych z punktu widzenia bieżącej oraz przyszłej działalności Spółki. W trakcie posiedzeń Zarządu nierzadko dyskutowane są strategiczne z perspektywy Spółki kwestie a w konsekwencji podejmowane są kluczowe dla Spółki decyzje. Wydatki te spełniają zatem przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy - są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów”.
  2. interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 listopada 2013 r., sygn. IPTPB3/423-320/13-4/MF, organ wskazał, że „spółki kapitałowe działają poprzez swoje organy. Wśród tych organów wyróżnia się m.in. zarząd (...) wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie produktów spożywczych, napojów i gotowych posiłków (catering) spożywanych podczas wewnętrznych spotkań odbywających się w siedzibie przedsiębiorstwa i związanych z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa z udziałem członków zarządu oraz członków rady nadzorczej (...) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów”.
  3. Podobne stanowisko zostało wyrażone w piśmie z dnia 6 lipca 2016 r. Izby Skarbowej w Katowicach, znak: IBPB-1-3/4510-433/16/TS.
  4. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 września 2013 r. (sygn. IPTPP4/434- 414/13-2/OS) organ stwierdził, że „(...) zużycie artykułów spożywczych lub przekazanie cateringowej, gastronomicznej na potrzeby pracowników i kontrahentów podczas różnego rodzaju spotkań, narad wewnętrznych, (...) spotkań biznesowych i przyjmowania kontrahentów, posiedzeń zarządu, i w sposób pośredni związane są z działalnością gospodarczą Spółki".
  5. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 maja 2012 r. (sygn. II FSK 2200/10), w którym Sąd jednoznacznie stwierdził, że "(...) uznać należy, że nie jest (...) spornym, że wydatki na poczęstunek kawą i herbatą w siedzibie firmy są wydatkami ponoszonymi zarówno w celu osiągnięcia przychodów, jak i zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a więc wydatkami zaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów”.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie wyżej wskazane interpretacje można zastosować do rady pracowniczej, bo pomimo tego że rada pracownicza nie jest organem zarządzającym tak jak zarząd w spółkach kapitałowych, ale oba organy mają charakter obligatoryjny, a ponadto również są organami kolegialnymi oraz wykonują zadania wynikające z ustawy (członkowie zarządu z ksh, a rada pracownicza z ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego i ustawie o przedsiębiorstwach państwowych).

W zakresie szkoleń wskazać należy, że z następujących interpretacji wynika, że dopuszczalne jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatków na organizacje lub zakup szkoleń dla obowiązkowych organów spółki, jeśli szkolenia mają związek z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą:

  1. pismo z dnia 27 czerwca 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0114-KDIP2-2.4010.176.2019.3.AS
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2011 r., znak: ILPB3/423-438/11-2/KS
  3. pismo z dnia 5 stycznia 2018 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB2-2.4010.11.2017.2.JW

Powyższe wynika z faktu, iż niezbędne jest ustawiczne dokształcanie członków organów aby mogli prawidłowo pełnić funkcje.

W opinii Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny potwierdza, że wskazane w pytaniu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Nie ulega przede wszystkim jakiejkolwiek wątpliwości, że to Wnioskodawca ponosi ekonomiczny ciężar funkcjonowania sekretariatu i ponoszenia innych kosztów, w tym kosztów nabycia artykułów spożywczych zużywanych w trakcie posiedzeń i kosztów materiałów biurowych, zakupu mebli i sprzętu biurowego a także koszty remontu najmowanych pomieszczeń. Celem poniesionych wydatków na sekretariat jest zbudowanie pożądanej przez Wnioskodawcę atmosfery wśród członków rady pracowniczej skutkującej zwiększeniem efektywności wymiany informacji i usprawnienia transferu wiedzy. Spotkania rady gwarantują realizację zadań Wnioskodawcy w każdym etapie na najwyższym poziomie. Trudno sobie również wyobrazić funkcjonowanie jakiegokolwiek podmiotu gospodarczego w dzisiejszych realiach gospodarczych bez narad czy spotkań jeżeli jest to organ kolegialny, zwłaszcza że rada pracownicza ma obowiązek zwoływania posiedzeń.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy nie zachodzi żaden z przypadków określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT wyłączający wydatki dotyczące rady pracowniczej z kosztów uzyskania przychodu. W tym miejscu należy odnieść się do wyłączenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią kosztów uzyskania przychodu wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

W komentarzu Andrzeja Kidyby do ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Komentarz, [w:] Prawo handlowe, Opublikowano: LexisNexis 2001, LEX), wskazano, że kompetencje rady pracowniczej można podzielić na cztery grupy:

  1. stanowiące (art. 24 ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego),
  2. opiniodawcze (art. 25 i 26),
  3. inicjatywne i wnioskowe (art. 27)
  4. kontrolne (art. 28).

Zatem mając na względzie powyższe należy uznać, że rada pracownicza jest organem multifunkcyjnym. Dlatego też precyzyjnie określając radę pracowniczą należy wskazać, że jest to organ o mieszanym charakterze. Już chociażby z tego względu wskazać należy, że art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT nie ma zastosowania albowiem jako wyjątek od zasady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Rada pracownicza w ocenie Wnioskodawcy nie jest typowym organem stanowiącym ale organem o mieszanym charakterze. Oczywistym jest również, że rada pracownicza to nie to samo co rada nadzorcza oraz komisja rewizyjna.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, że art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT nie ma zastosowania również z tego względu, że wydatki Wnioskodawcy na funkcjonowanie rady pracowniczej, to nie są wydatki osobiste na rzecz członków rady pracowniczej.

Z interpretacji podatkowych wynika, iż dla ustalenia czy art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT ma zastosowanie należy ustalić, czy wydatki na rzecz członków rady pracowniczej mają charakter wydatków na cele osobiste tych podmiotów, czy też są to wydatki związane z funkcjonowaniem osoby prawnej.

Np. w piśmie z dnia 3 grudnia 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPB3/423W-904/08-7/ER wskazano: „tylko w sytuacji gdy korzystanie z budynków i lokali nie służy celom osobistym członków rady nadzorczej, amortyzacja tych budynków i lokali nie stanowi wydatku na rzecz członków rady nadzorczej i może być uznana za koszt uzyskania przychodów.’’ Dalej w tej interpretacji organ wskazał: „W związku z powyższym za wydatki związane z funkcjonowaniem Spółki, spełniające wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą być uznane, wymienione we wniosku: koszty związane z wyborami do Rady Nadzorczej (np. koszty ogłoszeń prasowych o organizowanych wyborach, druku kart do głosowania), wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, oraz słodyczy, które są serwowane na posiedzeniach Rady Nadzorczej, koszty wynajęcia pomieszczeń na posiedzenie Rady Nadzorczej, koszty przygotowania sali do narady lub posiedzenia, materiały piśmiennicze. Także zakup sprzętu biurowego (komputery, drukarki itp.), wydatki na opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, doradztwo prawne, koszty tłumaczenia dokumentów, jeżeli nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko i wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru, przy spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.”

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 marca 2015 r., znak: IPPB5/4510-23/15-2/KS wskazano: „wydatki ponoszone przez Spółkę na obsługę posiedzeń Rady Naukowej nie mają charakteru osobowego, lecz związane są z funkcjonowaniem obligatoryjnych organów Instytutu. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy braku zaistnienia przesłanek wykluczenia z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

  • Podobne lub zbliżone stanowiska zostały wyrażone w następujących interpretacjach: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 czerwca 2017 r., znak: 0112-KDIL3-3.4010.2.2017.2.KP,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 stycznia 2015 r., znak: ILPB3/423-521/14-4/JG,

Analogiczne stanowisko zawarte jest w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 15 marca 2013 r., sygn. IPTPB3/423-418/12-7/GG, w której organ wskazał, że: „należy także zauważyć, że z treści cytowanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, nie wynika wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi przedmiotowych organów, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Wydatki ponoszone przez Spółkę na obsługę posiedzeń Rady Nadzorczej nie mają charakteru osobowego, lecz związane są z funkcjonowaniem obligatoryjnych organów Spółki. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy braku zaistnienia przesłanek wykluczenia z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy w realiach niniejszej sprawy do wydatków związanych z funkcjonowaniem rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego nie należy stosować art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT, bo wskazane w pytaniu wydatki nie są wydatkami na cele osobiste członków rady pracowniczej.

W konsekwencji należy uznać, że wszystkie wskazane w pytaniu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu albowiem spełniają definicję kosztów uzyskania przychodu i nie są zawarte w katalogu art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT. Rada pracownicza jest obligatoryjnym organem i wydatki które jej dotyczą są uzasadnione ekonomicznie i są celowe. Dzięki temu rada pracownicza może realizować swoje ustawowe funkcje a w konsekwencji Wnioskodawca działa zgodnie z ustawą.

Stanowisko o możliwości zaliczenia wydatków wskazanych w pytaniu do kosztów uzyskania przychodu oparte jest oczywiście na założeniu, ze żadne wydatki nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone oraz, że Wnioskodawca je należycie udokumentuje. Ponadto w zakresie zakupu usług doradczych czy ekspertyz stanowisko Wnioskodawcy uwzględnia regulacje wynikające z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. W przypadku zaistnienia okoliczności wynikających z tego przepisu Wnioskodawca zobowiązany będzie zastosować art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. W zakresie wydatku dotyczącego wypłaty wynagrodzenia pracownikowi sekretariatu Wnioskodawca uwzględnia, że ten wydatek będzie kosztem uzyskania przychodu w przypadku faktycznej zapłaty tego wynagrodzenia. Ponadto Wnioskodawca uwzględnia w swoim stanowisku konieczność dokonywania wydatków z uwzględnieniem regulacji dotyczących białej listy podatników VAT (art. 96b ustawy o VAT i 15d ustawy o CIT) w przypadku zaistnienia przesłanek do stosowania tych regulacji.

Mając na względzie powyższe stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 uznać należy za prawidłowe.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj