Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.605.2020.3.MŻA
z 20 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2020 r. (data wpływu 16 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2020 r. data nadania 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 18 grudnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.605.2020.2.MŻ (doręczone w dniu 8 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania dotyczącego wymiany źródeł ciepła w budynku użyteczności publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania dotyczącego wymiany źródeł ciepła w budynku użyteczności publicznej.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2020 r., data nadania 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 18 grudnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.605.2020.2.MŻ.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT - nr NIP: (…) składa miesięczne deklaracje VAT-7 z zakresu podatku od towarów i usług.


Gmina planuje wykonać zadanie pn. „(…)” (dalej: projekt, inwestycja lub zadanie). Projekt obejmuje likwidację wysokoemisyjnego źródła ciepła w budynku użyteczności publicznej w (…) przy ul. (…) i podłączenie budynku do sieci gazowej wraz z częściową wymianą instalacji c.o. oraz dociepleniem stropodachu pod nieogrzewanym poddaszem. Budynek przy ul. (…) stanowi siedzibę Gminy, powiatu (…) oraz Urzędu Skarbowego (część niekwalifikowalna kosztów), położony jest w obszarze, na którym nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w (…). Budynek wpisany jest w gminną ewidencję zabytków Gminy (…).

Jest to obiekt czterokondygnacyjny, wybudowany w roku 1909. W latach 2008 i 2009 dokonano renowacji jego zewnętrznej elewacji. Budynek wykonany w technologii tradycyjnej, murowanej, pokryty dachówką ceramiczną karpiówką. Piwnice w budynku stanowią częściowo pomieszczenia biurowe, a częściowo pomieszczenia gospodarcze wraz z kotłownią. Wyposażony jest w instalacje: wodną, elektryczną, kanalizacyjną, c.o. - z lokalnej kotłowni na paliwo stałe (ekogroszek). Rodzaj prac objętych dofinansowaniem obejmie: demontaż dotychczasowego źródła ciepła, projekt i budowę wewnętrznych odcinków przyłączy gazowych, montaż kotłów gazowych, dostosowanie istniejących instalacji c.o. i c.w.u. oraz układu odprowadzania spalin, docieplenie stropu nad nieogrzewanym poddaszem. Całkowita szacowana wartość projektu wynosi: (…) (koszty kwalifikowalne).

Inwestycja będzie realizowana w celu zaspokajania potrzeb zbiorowych wspólnoty, co wiąże się z wypełnianiem zadań ustawowych i statutowych Gminy (utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, jak również obiektów administracyjnych). Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że właścicielem budynku przy ul. (…) w (…) są: Gmina (…), Powiat (…) oraz Urząd Skarbowy w (…).


Powiat (…) jest Partnerem projektu i będzie partycypował w kosztach inwestycji wg następującego rozgraniczenia:


Gmina (…) - lider projektu wykona:

  • wymianę instalacji c.o. w części budynku zajmowanej przez Urząd Miejski w (…),
  • modernizację kotłowni w części budynku zajmowanej przez Urząd Miejski w (…),
  • docieplenie stropu w części budynku zajmowanej przez Urząd Miejski w (…),
  • wykonanie dokumentacji projektowej w części budynku zajmowanej przez Urząd Miejski w (…),
  • promocja projektu w części budynku zajmowanej przez Urząd Miejski w (…),
  • usługa nadzoru inwestorskiego w części budynku zajmowanej przez Urząd Miejski w (…);


Powiat (…) - partner projektu wykona:

  • wymianę instalacji c.o. w części budynku zajmowanej przez Starostwo Powiatowe w (…),
  • modernizację kotłowni w części odpowiadającej udziałowi we własności budynku,
  • docieplenie stropu - w części odpowiadającej udziałowi w budynku;


Urząd Skarbowy - zakres rzeczowy prac stanowi wydatek niekwalifikowalny.


Faktury za usługi i towary będą wystawiane na Gminę (…) - lidera projektu.


Zakupione w ramach inwestycji piece oraz instalacja c.o. służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację zadania dot. wymiany źródeł ciepła w budynku użyteczności publicznej przy ulicy (…) w (…), Gmina (…) będzie miała możliwość odzyskania w całości lub części poniesionego podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gmina na zakupionych urządzeniach nie będzie prowadziła działalności gospodarczej. Ponadto Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności odpłatnie. W latach poprzednich w budynku wynajmowana była niewielka powierzchnia pod działalność usługową (mniej niż l % powierzchni całkowitej budynku), ale aktualnie działalność ta nie jest kontynuowana. W związku z tym nie będzie to odpłatna dostawa towarów, jak również odpłatne świadczenie usług w odniesieniu do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest to działalność gospodarcza, która skutkuje w obrocie gospodarczym koniecznością naliczenia podatku VAT, dlatego też Wnioskodawca nie widzi konieczności obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A zatem Gmina będzie dysponowała fakturami VAT dokumentującymi zakupy związane z realizacją projektu. Zakupione przedmioty jak również usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Gmina – planuje wykonać zadanie pn. „(…)”. Projekt obejmuje likwidację wysokoemisyjnego źródła ciepła w budynku użyteczności publicznej i podłączenie budynku do sieci gazowej wraz z częściową wymianą instalacji c.o. oraz dociepleniem stropodachu pod nieogrzewanym poddaszem. Rodzaj prac objętych dofinansowaniem obejmie: demontaż dotychczasowego źródła ciepła, projekt i budowę wewnętrznych odcinków przyłączy gazowych, montaż kotłów gazowych, dostosowanie istniejących instalacji c.o. i c.w.u. oraz układu odprowadzania spalin, docieplenie stropu nad nieogrzewanym poddaszem. Faktury za usługi i towary będą wystawiane na Gminę (…) - lidera projektu. Zakupione w ramach inwestycji piece oraz instalacja c.o. służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania w całości lub części naliczonego podatku od towarów i usług w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że realizacja projektu pn. „ (…)” będzie odbywała się w ramach zadań własnych nałożonych na Wnioskodawcę przepisami ustawy o samorządzie gminnym, a zakupione w ramach inwestycji piece oraz instalacja c.o. służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)” ani w części ani w całości. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajduje zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.


Podsumowując Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)”.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj