Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.219.2020.2.MAZ
z 5 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 listopada 2020 r. (data wpływu – 30 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z 27 stycznia 2021 r. (data wpływu – 29 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania, że nabywane wewnątrzwspólnotowo preparaty ciągarskie (proszki, emulsje, pasty), wykorzystywane w procesie produkcji, sklasyfikowane pod kodem CN 3403 99 00, są wyrobami akcyzowymi, dla których akcyza kształtuje się na poziomie 0 zł –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania, że nabywane wewnątrzwspólnotowo preparaty ciągarskie (proszki, emulsje, pasty), wykorzystywane w procesie produkcji, sklasyfikowane pod kodem CN 3403 99 00, są wyrobami akcyzowymi, dla których akcyza kształtuje się na poziomie 0 zł. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 stycznia 2021 r. (data wpływu – 29 stycznia 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 18 stycznia 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.219.2020.1.MAZ.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność, której przedmiotem jest produkcja drutów i wyrobów z drutu oraz sprzedaż wyprodukowanych wyrobów w kraju i za granicą. Na potrzeby prowadzonej działalności Spółka przez wiele lat dokonywała, i zamierza w przyszłości dokonywać, wewnątrzwspólnotowego nabycia preparatów ciągarskich w postaci proszków ciągarskich i emulsji ciągarskich, stosowanych w procesie przeciągania walcówki i drutów. Nabywane towary zostały sklasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej 3403 99 00 „Pozostałe” (Sekcja VI wg ISZTAR4). Kody CN produktów Wnioskodawca uzyskał od producentów z Francji, Niemiec i Włoch. Widnieją one na każdej fakturze za zakupiony produkt. Nabywane produkty Wnioskodawca zużywa na terenie swojej firmy, podczas procesu przeciągania walcówki stalowej i produkcji drutów stalowych z tej walcówki. Produkty te nie podlegają dalszej odsprzedaży.

Preparaty ciągarskie możemy podzielić na :

  1. Smary do ciągnienia na sucho – smary stałe (proszki ciągarskie); są to mieszaniny stearynianów ziem alkalicznych (np. mydła wapniowe) lub stearynianów alkalicznych (np. mydła sodowe lub potasowe) oraz środków uszlachetniających i wypełniających, np. wapna, sody czy boraksu. Pod pojęciem stearynianów rozumie się tutaj nie tylko mydła kwasu staearynowego, ale również mieszaniny innych kwasów tłuszczowych, będących składnikami tłuszczów zwierzęcych i roślinnych.
  2. Smary do ciągnienia na mokro – emulsje ciągarskie; są to głównie połączenia rozpuszczalnych w wodzie mydeł alkalicznych z wodą, stosowane przy ciągnieniu drutów cienkich z mniejszymi zgniotami jednostkowymi.
  3. Smary półsuche, o konsystencji pośredniej między smarami stałymi a emulsjami, tzw. pasty ciągarskie.

Podczas procesu przeróbki plastycznej, jakim jest ciągnienie (jedno lub wieloetapowy proces redukcji przekroju materiału), pod wpływem sił tarcia, wielokierunkowych naprężeń i temperatury preparaty ciągarskie pokrywają przeciągany materiał plastyczną warstwą, która spełnia wiele zadań.

Główne zadania preparatów ciągarskich to:

  • zmniejszać tarcie między drutem ciągnionym a materiałem ciągadła (narzędzia); niewłaściwe smarowanie może spowodować wzrost siły ciągnienia o 50-60%;
  • zapobiegać silnemu przywieraniu drutu ciągnionego do powierzchni ciągadła;
  • ułatwić plastyczne odkształcenie drutu przy przejściu przez ciągadło;
  • zapewnić wymaganą jakość powierzchni drutu oraz żądane wymiary;
  • obniżać temperaturę odkształcenia (chłodzenie ciągadła przez emulsję ciągarską);
  • zmniejszać powstawanie naprężeń w materiale ciągnionym i materiale narzędzia;
  • tworzyć tymczasową barierę antykorozyjną.

Dobór typu preparatu zależy od stosowanych gniotów jednostkowych, dalszych obróbek czy procesów prowadzonych na drucie, możliwości usunięcia pozostałości preparatu ciągarskiego z drutu, czystości powierzchni.

Oznacza to, że w żadnym względzie produkty te nie nadają się do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie nabywane preparaty są wykorzystywane tylko i wyłącznie w procesie przeciągania walcówki i produkcji drutów. Ponadto proszki ciągarskie, emulsje ciągarskie oraz pasty ciągarskie charakteryzują się innymi właściwościami fizyko-chemicznymi niż oleje napędowe, co oznacza, że produkty te nie mogą być stosowane zamiennie.

Wnioskodawca oświadcza, że nie prowadzi składu podatkowego.

Nabywane wyroby sklasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej CN 3403 są przeznaczone do celów innych niż na cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo oleje smarowe do silników do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W uzupełnieniu wniosku z 27 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2019 r., poz. 864, z późn. zm.; dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”) nie zawiera definicji smarów plastycznych, nie powołuje się na żadną normę definiującą smary plastyczne i w związku z tym odpowiedź na to pytanie jest utrudniona i wymaga analizy wielu czynników.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w piśmie z dn. 26 kwietnia 2019 r. (zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw) proponuje następującą definicję smaru plastycznego:

  • „smar plastyczny - środek smarny w rozumieniu polskiej normy PN-ISO 6743-9 o kodzie CN 2710 19 99 lub pozycji CN 3403 składający się z bazy olejowej pochodzenia mineralnego, syntetycznego lub mieszaniny tych baz oraz środka zagęszczającego, którego właściwości wykluczają jego przeznaczenie jako paliwa silnikowego, dodatku do takiego paliwa, paliwa opałowego lub dodatku do takiego paliwa”.

Podstawą przyjętego systemu klasyfikacji smarów, a także ich właściwości eksploatacyjnych jest norma PN-ISO 6743-9:2009 i niemiecka norma DIN 51825, od wielu lat stosowana w krajach europejskich jako jedyna norma przewidziana dla oceny smarów plastycznych do zastosowań przemysłowych.

Według normy DIN 51825:2004 lubricants - lubricating greases k - classification and reąuirements: „smar plastyczny jest konsystentnym środkiem smarnym składającym się z oleju mineralnego i/lub oleju syntetycznego oraz środka zagęszczającego”.

Istnieje norma PN-ISO 6743-9:2009 środki smarowe, oleje przemysłowe i produkty podobne (klasa L). Klasyfikacja. Część 9: grupa X (smary plastyczne). Norma jest tłumaczeniem angielskiej wersji normy ISO 6743-9:2003. Podstawą klasyfikacji smarów są następujące właściwości eksploatacyjne: minimalna i maksymalna temperatura pracy, zdolność smaru do zapewnienia właściwego smarowania w obecności wody i zapewnienia właściwej ochrony korozyjnej, a także zdolność smaru do zapewnienia właściwego smarowania węzłów tarcia w warunkach dużych nacisków.

Inne określenie smaru plastycznego, które funkcjonuje w dostępnej literaturze.

Smar plastyczny jest to substancja o konsystencji od ciekłej do stałej, której podstawowymi składnikami są faza ciekła i zagęszczacz (substancja żelująca). Niektóre smary plastyczne w swoim składzie zawierają zdyspergowane substancje stałe. Jakość i skład tych składników decydują o zasadniczych właściwościach smaru. W celu udoskonalenia niektórych właściwości eksploatacyjnych i dostosowania do określonych zastosowań, w składzie smaru znajdują się dodatki uszlachetniające. W wyniku zastosowania właściwych procesów technologicznych, składniki smaru tworzą jednolitą strukturę. Mikroskopowy obraz smaru plastycznego przypomina gąbkę nasyconą cieczą. Gąbkę stanowi zagęszczacz, najczęściej substancja o charakterze mydła, a fazę ciekłą najczęściej olej mineralny lub syntetyczny. Zagęszczacz tworzy elastyczną, przestrzenną strukturę sieciową, która wiąże fazę ciekłą, nadając smarowi wymaganą konsystencję. Najczęściej stosowanym zagęszczaczem w składzie smarów plastycznych są mydła. W większości przypadków są one wytwarzane z kwasów tłuszczowych i zasad.

Spośród zagęszczaczy mydlanych wyróżnia się mydła proste, hydroksylowe i kompleksowe. Mydła proste są to sole kwasów organicznych: tłuszczowych, żywicznych i naftenowych. Mydła hydroksylowe są to sole kwasów organicznych, zawierających w cząsteczce grupę hydroksylową (-OH). Mydła kompleksowe mają bardzo złożoną (kompleksową) strukturę cząsteczki zagęszczacza. Zawierają mydła co najmniej dwóch kwasów o różnej długości łańcucha: małocząsteczkowego (np. octowego) i wielkocząsteczkowego (np. stearynowego). Różnią się istotnie niektórymi właściwościami od pozostałych grup smarów plastycznych. Właściwości mydlanych smarów plastycznych mogą zmieniać się w zależności od składu chemicznego bazy olejowej oraz rodzaju kationu w cząsteczce mydła.

Jako zagęszczacze są stosowane również substancje inne niż mydła, np.: woski, stałe węglowodory (parafina, cerezyna, petrolatum, gacze parafinowe), niektóre polimery, a także specjalnie preparowane glinki bentonitowe, hydrolizowana krzemionka i inne substancje, wykazujące właściwości zagęszczające w odniesieniu do określonej fazy ciekłej.

Składnikami niektórych smarów plastycznych są substancje stałe o dużym stopniu rozdrobnienia, zwane również stałymi dodatkami smarnymi lub smarami stałymi, takie jak: grafit, disiarczek molibdenu, proszki metali i inne. Najstarszą i powszechnie jeszcze stosowaną klasyfikacją mydlanych smarów plastycznych, jest klasyfikacja wg rodzaju zastosowanego zagęszczacza. Zagęszczacz w istotny sposób wpływa na właściwości eksploatacyjne smaru plastycznego.

Na tej podstawie wyróżnia się smary:

  • mydlane, z mydłami prostymi i kompleksowymi,
  • zawierające zagęszczacze mieszane,
  • węglowodorowe,
  • z zagęszczaczami nieorganicznymi,
  • z zagęszczaczami polimerowymi.

Smary wapniowe.

Do wytwarzania smarów plastycznych są stosowane dwa rodzaje mydeł wapniowych:

  • mydła uwodnione: stearyniany, oleiniany i palmityniany wapnia,
  • kompleksowe mydła bezwodne, 12-hydroksystearynian wapnia.

Te ostatnie pozwalają na otrzymywanie smarów o wyższej temperaturze kroplenia: 140°C zamiast 100°C, jak w przypadku mydeł uwodnionych. Podstawowe zastosowanie smarów wapniowych to smarowanie łożysk ślizgowych i tocznych, pracujących pod małym obciążeniem, maksymalnie do temperatury 65°C w przypadku smarów zawierających mydła uwodnione i 100°C dla smarów zawierających mydła bezwodne, w środowisku bardzo wilgotnym, w połączeniach przegubowych i w styczności z powłokami antykorozyjnymi.

Kompleksowe smary wapniowe.

Smary z kompleksowym zagęszczaczem wapniowym mają bardzo wysoką temperaturę kroplenia (około 280°C) oraz dobre właściwości EP. Z tych względów smary te znajdują bardzo szerokie zastosowanie: w przemyśle ..., cementowniach, fabrykach papieru, lotnictwie, do smarowania łożysk tocznych, łożysk ślizgowych pracujących w ciężkich warunkach (duże obciążenie, wysoka temperatura i kontakt z wilgocią).

Smary zawierające kompleksowy sulfonian wapnia zasługują na wyróżnienie spośród innych kompleksowych smarów wapniowych. Są to smary zawierające zasadowe sulfoniany wapnia. Tylko niewielu producentów na świecie ma opanowane technologie tych zaawansowanych technicznie smarów, odznaczających się wybitnie wysoką jakością w zakresie następujących właściwości:

  • zdolności do przenoszenia bardzo dużych obciążeń,
  • właściwości przeciwzużyciowych,
  • odporności na działanie wody,
  • stabilności mechanicznej,
  • odporności na duże prędkości ścinania,
  • stabilności termicznej i termooksydacyjnej,
  • właściwości w niskich temperaturach,
  • własności antykorozyjnych i ochronnych.

Są to smary w pełnym tego słowa znaczeniu wielofunkcyjne, do zastosowań przy niskich i średnich prędkościach obrotowych.

Smary sodowe.

Smary zawierające mydła sodowe są produkowane w niewielkich ilościach, ponieważ są one rozpuszczalne w wodzie i mogą być wyłącznie stosowane do smarowania urządzeń, w których kontakt z wodą jest wykluczony. Stosowane są dwa rodzaje mydeł sodowych: oleinian i stearynian sodu. Smary tego typu są przeznaczone do smarowania łożysk ślizgowych w temperaturze do 120°C, w otoczeniu naturalnym oraz w pewnego rodzaju połączeniach przegubowych i łożyskach tocznych.

Kompleksowe smary sodowe.

Zagęszczaczem w kompleksowych smarach sodowych jest tereftalaminian sodu. Jest on otrzymywany w wyniku reakcji wodorotlenku sodowego z estrem metylowym kwasu N-oktadecylotereftalaminowego. Dzięki bardzo wysokiej temperaturze kroplenia i całkowitym braku rozpuszczalności w wodzie, smary te znajdują bardzo szerokie zastosowanie, np. w: łożyskach ślizgowych, łożyskach tocznych, urządzeniach pracujących w wysokich temperaturach (piece), elementach mających kontakt z parą wodną. Wyróżniają się wszechstronnością zastosowania, umożliwiającą smarowanie wszystkich urządzeń w fabryce czy na statku.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 27 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy także zdarzenia przyszłego. Dodatkowa opłata w kwocie 40,00 zł została uiszczona na wskazany rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej.

Na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczenia oraz informacji technicznych preparaty ciągarskie, które Spółka nabywa i zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo w przyszłości, są smarami plastycznymi objętymi pozycją Nomenklatury Scalonej CN 3403 99 00.

Na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczenia oraz informacji technicznych otrzymanych od producenta (m.in. kart charakterystyki – kopie tych dokumentów w załączeniu) stwierdzamy, że będące przedmiotem złożonego wniosku wyroby akcyzowe o kodzie CN 3403 99 00 pod względem chemicznym są mydłami wapniowymi lub sodowymi lub ich kompozycjami i odpowiadają przytoczonym wyżej definicjom i opisom smarów plastycznych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r., wyrobami akcyzowymi są m.in. wyroby energetyczne. Z kolei art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, wskazując katalog wyrobów energetycznych, wymienia wyroby objęte pozycją CN 3403. Przedmiotowa pozycja obejmuje zgodnie z ISZTAR 4 i załącznikiem nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym „Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych”. Wyroby z pozycji 3403 zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym jako wyroby akcyzowe. Nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy preparaty ciągarskie (proszki, emulsje, pasty) wykorzystywane w procesie przeciągania walcówki stalowej oraz produkcji drutów z tej walcówki, sklasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej CN 3403 99 00, są wyrobami akcyzowymi, dla których akcyza przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu kształtuje się na poziomie zero?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, z późn. zm.; dalej jako: „ustawa o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403 (art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym).

W załączniku nr 1 do ustawy, pod pozycją 37, kod CN 3403, wskazano preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70%. masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/ 1 gigadżul (GJ);

2.benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach -1565 zł/1000 litrów;

3.(uchylony);

4.benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822 zł/ 1000 litrów;

5.paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446, 00 zł/1000 litrów;

6.olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;

7.(uchylony);

8.biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;

9.olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi 232,00 zł/ 1000 litrów,
  2. pozostałych, niepolegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11.olejów i preparatów smarowych:

  1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
  2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
  3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

-1180,00 zł/1000 litrów;

12.gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym -11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

aa)gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b.wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

  • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
  • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

a.pozostałych - 14,72 zł/GJ;

13.gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych -1,28 zł/ 1 gigadżul (GJ);

14.pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;

15.pozostałych paliw opałowych:

a.w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

  • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
  • równa lub wyższa niż 890 kilogramów na metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.gazowych -1,28 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie natomiast do art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie ze wszystkimi danymi jakie posiada Wnioskodawca i sposobem wykorzystania nabywanych przez Spółkę preparatów smarowych, Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do skorzystania ze stawki podatku akcyzowego na poziomie zerowym (0 zł).

W piśmie z 27 stycznia 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił również treść stanowiska własnego w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca wskazał, że analizując sprawę wysokości stawki podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych o kodzie CN 3403 99 00 „Pozostałe” (Sekcja VI wg ISZTAR 4) należy wskazać, że art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy o podatku akcyzowym określa stawki akcyzy dla poszczególnych wymienionych wyrobów energetycznych. Ustala on, w punkcie 11 [lit.] c, dla „preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją” akcyzę w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów.

Ustawodawca wskazał więc wyraźnie, że tylko dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403 została ustalona wysokość akcyzy. Wynika z tego, że smary plastyczne objęte pozycją CN 3403, niebędące preparatami smarowymi, nie mają określonej realnej stawki podatku akcyzowego.

Na podstawie powyższej analizy preparaty przeznaczone i wykorzystywane do przeciągania walcówki i drutów, objęte pozycją CN 3403 99 00, nie mają określonej realnej stawki akcyzy, czyli według Wnioskodawcy akcyza dla nich wynosi zero.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 ww. załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 3403, wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.produkcja wyrobów akcyzowych;

2.wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.



Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy, stawka akcyzy dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Jak stanowi art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka na potrzeby prowadzonej działalności (przeciąganie walcówki stalowej i produkcja drutów) dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia preparatów ciągarskich w postaci proszków ciągarskich i emulsji ciągarskich. Nabywane towary klasyfikowane są pod kodem CN 3403 99 00 i są przeznaczone do celów innych niż cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczenia oraz informacji technicznych, preparaty ciągarskie, które Spółka nabywa i zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo w przyszłości, są smarami plastycznymi objętymi pozycją CN 3403 99 00. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy nabywane wewnątrzwspólnotowo preparaty ciągarskie (proszki, emulsje, pasty), wykorzystywane w procesie produkcji, sklasyfikowane pod kodem CN 3403 99 00, są wyrobami akcyzowymi, dla których akcyza kształtuje się na poziomie 0 zł.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę wyroby akcyzowe (preparaty ciągarskie), klasyfikowane do kodu CN 3403 99 00, są wyrobami energetycznymi, wymienionymi w poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a przy tym nie są wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy.

Z kolei w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy określona została stawka akcyzy dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z tym zastrzeżeniem, że wyłączeniu podlegają smary plastyczne objęte tą pozycją. Przy tym wysokość stawki akcyzy dla smarów plastycznych objętych pozycją CN 3403 nie została uregulowana w innych przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Odnosząc przywołane przepisy ustawy o podatku akcyzowym do opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Spółkę w postaci preparatów ciągarskich o kodzie CN 3403 99 00 będą smary plastyczne. Tym samym te preparaty ciągarskie o kodzie CN 3403 99 00, będące smarami plastycznymi, są wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy, a jednocześnie są wyrobami energetycznymi innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Wobec powyższego należy odwołać się do przepisu art. 89 ust. 2c ustawy, który określa stawkę akcyzy na poziomie 0 zł na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Z uwagi na to, jak podał Wnioskodawca, że te smary plastyczne – będące preparatami ciągarskimi o kodzie CN 3403 99 00, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy ani w przepisach art. 86 ust. 1 pkt 1-13 ustawy – są przeznaczone do celów innych niż cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, to w przypadku ich wewnątrzwspólnotowego nabycia stawka akcyzy wyniesie 0 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca kształtuje w treści składanego wniosku jego zakres przedmiotowy. Przy czym prawidłowość dokonanej przez Spółkę klasyfikacji preparatów ciągarskich o kodzie CN 3403 99 00 jako smarów plastycznych, z uwagi na to, że nie jest dokonywana w oparciu o przepisy prawa podatkowego, nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej i stanowi element opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Zatem inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Z uwagi na fakt, że do przesłanego uzupełnienia wniosku Spółka dołączyła załączniki w postaci kopii kart charakterystyki, Organ pragnie zauważyć, że postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej nie ma charakteru dowodowego, a opiera się wyłącznie na tym, co podmiot wnioskujący przedstawił w treści wniosku. Przy tym za treść wniosku nie można uznać załączników w postaci dokumentów lub ich kopii, które do tegoż wniosku są dołączane, ponieważ ich analiza oznaczałaby w istocie prowadzenie przez Organ ustaleń w zakresie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W tym miejscu należy więc odwołać się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 97/06, w którym NSA stwierdził, że „… organy podatkowe w postępowaniu o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu stosowania prawa podatkowego nie mają kompetencji do dokonywania ustaleń w zakresie stanu faktycznego. Ich obowiązkiem jest dokonanie oceny prawnej stanowiska przedstawionego we wniosku przez podatnika przy uwzględnieniu - również przedstawionego we wniosku - stanu faktycznego”.

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązują-cego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj