Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.712.2020.1.DM
z 9 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność wytwórczą, przesyłową i usługową w branży ciepłowniczej. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną. W swojej działalności wykorzystuje m.in. pojazdy samochodowe, będące własnością Spółki, jak również udostępnione w ramach zawartych umów leasingu operacyjnego.


W przypadku samochodów osobowych, które przeznaczone są wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację o w/w pojazdach samochodowych na formularzu VAT-26 (dodatkowo spełnione są także inne ustawowe wymogi, takie jak prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów, czy ustalenie zasad użytkowania pojazdów). Po spełnieniu wymogów formalnych Spółka dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zgłoszonymi na formularzu VAT-26.


Spółka w 2017 r. zawarła umowę leasingu operacyjnego niekonsumenckiego, której przedmiotem był nowy samochód (...). Finansujący oddał Korzystającemu (Spółce) w użytkowanie w/w przedmiot leasingu na okres 36 miesięcy, a Korzystający zobowiązał się zapłacić Finansującemu wynagrodzenie w uzgodnionych ratach, zgodnie z harmonogramem płatności. Samochód niezwłocznie po zawarciu umowy leasingu i przekazaniu Korzystającemu do użytkowania został zgłoszony przez Spółkę do właściwego urzędu skarbowego w informacji VAT-26, jako służący wyłącznie do celów działalności gospodarczej.


W marcu 2020 r. na podstawie otrzymanej faktury od Finansującego, Spółka dokonała wykupu samochodu będącego przedmiotem leasingu i kontynuuje jego użytkowanie w charakterze własnego środka trwałego wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.


Spółka wskazuje, że w okresie obowiązywania umowy leasingu pojazd ten był zarejestrowany na Finansującego, natomiast po jego wykupie tj. w marcu 2020 r. został przerejestrowany na nowego właściciela - Spółkę. W listopadzie 2020 r. Spółka poinformowała właściwy urząd skarbowy o zmianie numeru rejestracyjnego w/w pojazdu tj. dokonała aktualizacji złożonej uprzednio informacji VAT-26, w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego samochodu osobowego (…)


W okresie od marca 2020 r. (od momentu przerejestrowania samochodu osobowego po wykupie z leasingu) do listopada 2020 r. (do momentu złożenia aktualizacji informacji VAT-26 w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego) Spółka korzystała nadal z prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z w/w pojazdem, z uwagi na fakt, że nie nastąpiła zmiana przeznaczenia pojazdu tj. nadal samochód był wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych i prowadzona była wymagana ewidencja.


Spółka odnotowała zmianę numeru rejestracyjnego w ewidencji przebiegu pojazdu, a także zadbała o zgromadzenie dokumentów potwierdzających tożsamość pojazdu samochodowego zarejestrowanego uprzednio i obecnie pod różnymi numerami rejestracyjnymi, z których wynikają szczegółowe dane pojazdu - dane silnika, masa pojazdu, numer identyfikacyjny pojazdu - VIN.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z zaistniałą sytuacją Spółka miała prawo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem w/w pojazdu samochodowego w okresie od marca, kiedy to Spółka dokonała wykupu leasingowanego samochodu, do listopada 2020 r. kiedy to dokonała zmiany numeru rejestracyjnego w zgłoszonej aktualizacji informacji VAT-26 do Urzędu Skarbowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka zgodnie z art. 86 ust. 1 miała i ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dokumentujących wydatki związane z użytkowaniem w/w pojazdu samochodowego. Zarówno przed zmianą numeru rejestracyjnego, jak i po tej zmianie samochód był i jest wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, co jest potwierdzone w prowadzonej dla tego pojazdu ewidencji przebiegu.


Działanie te zdaniem Spółki powinny być wystarczające dla zachowania pełnego prawa do odliczenia podatku, a naliczonego od wydatków związanych z w/w pojazdem, a kwestia niezaktualizowania, niezwłocznie po zmianie numeru rejestracyjnego, treści informacji VAT-26 składanej do Urzędu Skarbowego nie powinna pozbawić Spółki prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem w okresie od marca 2020 r. tj. od momentu przerejestrowania samochodu osobowego po wykupie z leasingu do listopada 2020 r. tj. do momentu złożenia aktualizacji informacji VAT-26 w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego.


Spółka zauważa ponadto, że zgodnie z art. 86a ust. 14 ustawy o VAT przepisy prawa nakładają na podatników obowiązek aktualizowania złożonej informacji VAT-26 wyłącznie w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu do działalności gospodarczej, natomiast nie określają wprost obowiązku aktualizowania informacji VAT-26 np. w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu zgłoszonego wcześniej w tej informacji.


W opisanej przez Spółkę sytuacji zgłoszenie do Urzędu Skarbowego w/w samochodu, że będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej w informacji VAT-26 nastąpiło w 2017 r. (zgodnie z art. 86a ust. 2 w/w ustawy o VAT) kiedy to Spółka przejęła samochód do użytkowania na podstawie umowy leasingu operacyjnego.


W związku z powyższym Spółka uważa, że pomimo zgłoszenia do Urzędu Skarbowego zmiany numeru rejestracyjnego samochodu w zaktualizowanej informacji VAT-26 po upływie ośmiu miesięcy od zaistnienia tego faktu, miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na użytkowanie w/w samochodu w tym okresie, gdyż samochód nadal był wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, potwierdzonej prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.


Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy, przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.


Natomiast na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110, z późn. zm.), przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.


Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.


Zatem zgodnie z obowiązującymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.


Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.


Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.


Od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy występują jednakże wyjątki.


Na podstawie art. 86a ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

  1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
  2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.


W świetle ust. 4 cytowanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.


Jak stanowi ust. 5 ww. artykułu, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
    - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
  2. w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ww. ustawy, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd – dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    - potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Jak wynika z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.


W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia (art. 86a ust. 13).


W myśl ust. 14 ww. artykułu, w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.


Stosownie do ust. 15 tegoż artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.


Należy wskazać, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r., poz. 371).


Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W swojej działalności wykorzystuje m.in. pojazdy samochodowe, będące własnością Spółki, jak również udostępnione w ramach zawartych umów leasingu operacyjnego. W przypadku samochodów osobowych, które przeznaczone są wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację o w/w pojazdach samochodowych na formularzu VAT-26 (dodatkowo spełnione są także inne ustawowe wymogi, takie jak prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów, czy ustalenie zasad użytkowania pojazdów).


Spółka w 2017 r. zawarła umowę leasingu operacyjnego niekonsumenckiego, której przedmiotem był nowy samochód (...). Finansujący oddał Spółce w użytkowanie w/w przedmiot leasingu na okres 36 miesięcy, a Korzystający zobowiązał się zapłacić Finansującemu wynagrodzenie w uzgodnionych ratach. Samochód niezwłocznie po zawarciu umowy leasingu i przekazaniu Korzystającemu do użytkowania został zgłoszony przez Spółkę do właściwego urzędu skarbowego w informacji VAT-26, jako służący wyłącznie do celów działalności gospodarczej.


W marcu 2020 r. na podstawie otrzymanej faktury od Finansującego, Spółka dokonała wykupu samochodu będącego przedmiotem leasingu i kontynuuje jego użytkowanie w charakterze własnego środka trwałego wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.


Spółka wskazała, że w okresie obowiązywania umowy leasingu pojazd ten był zarejestrowany na Finansującego, natomiast po jego wykupie tj. w marcu 2020 r. został przerejestrowany na nowego właściciela - Spółkę. W listopadzie 2020 r. Spółka poinformowała właściwy urząd skarbowy o zmianie numeru rejestracyjnego w/w pojazdu tj. dokonała aktualizacji złożonej uprzednio informacji VAT-26, w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego samochodu osobowego (...).


W okresie od marca 2020 r. (od momentu przerejestrowania samochodu osobowego po wykupie z leasingu) do listopada 2020 r. (do momentu złożenia aktualizacji informacji VAT-26 w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego) Spółka korzystała nadal z prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z w/w pojazdem, z uwagi na fakt, że nie nastąpiła zmiana przeznaczenia pojazdu tj. samochód nadal był wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych i prowadzona była wymagana ewidencja.


Spółka odnotowała zmianę numeru rejestracyjnego w ewidencji przebiegu pojazdu, a także zadbała o zgromadzenie dokumentów potwierdzających tożsamość pojazdu samochodowego zarejestrowanego uprzednio i obecnie pod różnymi numerami rejestracyjnymi, z których wynikają szczegółowe dane pojazdu - dane silnika, masa pojazdu, numer identyfikacyjny pojazdu - VIN.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem samochodu w okresie od marca do listopada 2020 r.


Z analizy cyt. wyżej przepisów wynika, że zgodnie z ogólną zasadą przewidzianą w art. 86a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie warunki: wykluczenie użytku prywatnego danego pojazdu, prowadzenie przez podatnika ewidencji przebiegu oraz złożenie informacji o tym pojeździe naczelnikowi urzędu skarbowego.


Zatem należy zauważyć, że złożenie informacji, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy (VAT-26) jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi wyłącznie do działalności gospodarczej podatników. Pojazdy te na ww. informacji są identyfikowane poprzez określenie: marki, modelu, numeru rejestracyjnego, roku produkcji, daty nabycia pojazdu.


Nie można więc zgodzić się z Wnioskodawcą, że pomimo zgłoszenia do Urzędu Skarbowego zmiany numeru rejestracyjnego po upływie kilku miesięcy od tego zdarzenia Spółka ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem samochodu za ten okres. Należy wskazać, że zachodzi potrzeba aktualizowania informacji w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu, gdyż wówczas dane pojazdu samochodowego wykazane na informacji VAT-26 nie są zgodne z faktycznymi danymi charakterystycznymi dla danego pojazdu. Należy zauważyć, że w przypadku rozbieżności w opisie danych pojazdu, tj. innym numerze rejestracyjnym nie można go prawidłowo zidentyfikować w celu uzyskania prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego.


Podsumowując, w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu, zgłoszonego uprzednio na druku VAT-26, Wnioskodawca jest obowiązany złożyć nową informację z danymi właściwymi dla pojazdu, która będzie podstawą do wprowadzenia go do rejestru pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.


Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem samochodu w okresie od marca do listopada 2020 r., ponieważ Wnioskodawca po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu w marcu 2020 r. nie złożył ponownie formularza VAT-26, a był do tego zobowiązany żeby mieć pełne prawo do odliczenia. Jak zostało już wskazane w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie warunki: wykluczenie użytku prywatnego danego pojazdu, prowadzenie przez podatnika ewidencji przebiegu oraz złożenie informacji o tym pojeździe naczelnikowi urzędu skarbowego. Jeden z tych warunków nie został spełniony, ponieważ Wnioskodawca dopiero po upływie kilku miesięcy złożył ponownie formularz VAT-26. Z powołanych przepisów art. 86a ust. 12-14 ustawy wynika, że informację należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia, w którym poniesiono pierwszy wydatek związany z tym pojazdem. Przy zamianie sposobu wykorzystywania pojazdu, aktualizacji informacji należy dokonać najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje się tej zmiany. Przy czym w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa powyżej uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia. Dane pojazdu samochodowego wykazane na informacji VAT-26 złożonej przez Wnioskodawcę były przez kilka miesięcy niezgodne z faktycznymi danymi charakterystycznymi dla danego pojazdu, co skutkowało rozbieżnością w opisie danych pojazdu, tj. innym numerze rejestracyjnym, zatem nie można go prawidłowo zidentyfikować w celu uzyskania prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj