Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.613.2020.2.MJ
z 10 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 21 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dopłaty do kapitału obrotowego, otrzymanej w związku z tymczasowym zawieszeniem lub ograniczeniem produkcji i sprzedaży – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dopłaty do kapitału obrotowego, otrzymanej w związku z tymczasowym zawieszeniem lub ograniczeniem produkcji i sprzedaży.


We wniosku złożonym przez:


(…)


przedstawiono następujący stan faktyczny:


(…) Spółka jawna (dalej jako „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie jej wspólnicy [Zainteresowani], (…) są polskimi rezydentami podatkowymi, rozliczającymi podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce.

Spółka działa w branży produkcyjnej przetwórstwa rybnego, specjalizując się w produkcji ....

Na podstawie „Umowy o dofinansowanie w ramach działania Wsparcie kapitału obrotowego, o którym mowa w art. 69 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014 w zakresie priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Spółka otrzymała „premię dla zakładu przetwórstwa produktów rybnych w postaci dopłaty do kapitału obrotowego w związku z tymczasowym zawieszeniem lub ograniczeniem produkcji i sprzedaży spowodowanych epidemią COVID-19” (dalej jako „dopłata do kapitału obrotowego"). Środki stanowiące przedmiot umowy mają zostać przeznaczone na osiągnięcie celu dotyczącego „zachęcania do inwestowania w sektor przetwarzania i obrotu”. Udzielona pomoc jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR). Wsparcie finansowe przyznawane zostało w formie wypłaty premii - określonej w umowie o dofinansowanie, na realizację operacji w zakresie wsparcia kapitału obrotowego – w wysokości 5% rocznego przychodu netto.


Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w dniu 31 lipca 2020 r. osobiście w kancelarii (…). Adresatem wniosku była Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą (…). Aby otrzymać ww. wsparcie należało spełnić następujące warunki:


  • złożyć wniosek o dofinansowanie w terminie od dnia 31 lipca 2020 r. do dnia 6 sierpnia 2020 r. włącznie, na formularzu udostępnionym przez Agencję
  • podać roczny przychód netto ze sprzedaży produktów rybołówstwa lub akwakultury (średnia arytmetyczna z lat 2016 - 2018) r.
  • załączyć do wniosku potwierdzone przez Morski Instytut Rybacki (MIR) oświadczenie Wnioskodawcy o rocznym przychodzie netto z tytułu sprzedaży produktów rybołówstwa lub akwakultury uzyskanym z wykonywania działalności gospodarczej związanej z działalnością PKD 10.20.Z, ustalonym na podstawie dokumentów potwierdzających wypełnienie obowiązku statystycznego określonego w przepisach o statystyce publicznej w zakresie formularzy statystycznych RRW-20,
  • złożyć oświadczenie potwierdzające, że prowadzi przedsiębiorstwo w rozumieniu zalecenia 2003/361 /WE, sporządzone na formularzu udostępnionym przez Agencję.


Spółka złożyła przedmiotowy wniosek na podstawie ogłoszenia z dnia 23 lipca 2020 r. Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o naborze wniosków o dofinansowanie w zakresie działania 5.4 „Przetwarzanie produktów rybołówstwa i akwakultury” w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, dla podmiotów wnioskujących o przyznanie premii na realizację operacji w zakresie wsparcia kapitału obrotowego z powodu epidemii COVID-19.

Przedmiotowe wsparcie Spółka otrzymała w dniu 2 września 2020 r.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY 2014-2020), który jest krajowym instrumentem wdrażania Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), wchodzącego w skład Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych. PO RYBY 2014-2020 został zatwierdzony przez Komisję Europejską decyzją nr C (2015) 7386 z dnia 22 października 2015 r. i zakłada realizację 6 priorytetów oraz pomocy technicznej. Działalności Spółki dedykowany jest Priorytet 5 „Wspieranie wprowadzania do obrotu i przetwarzania". Celem ogólnym Priorytetu 5 jest wzrost konkurencyjności polskiego sektora przetwórstwa produktów rybołówstwa i akwakultury. W jego ramach wyłoniono następujące obszary - cele szczegółowe, na które zostało ukierunkowane wsparcie finansowe, tj. poprawa organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury i zachęcanie do inwestowania w sektor przetwarzania i obrotu. Logika wsparcia w ramach tego Priorytetu zakłada koncentrację pomocy na działaniach przyczyniających się do wzrostu spożycia ryb w Polsce. Wstrząs gospodarczy wywołany epidemią COVID-19 związany między innymi z zaburzeniami po stronie popytu na produkty rybołówstwa i akwakultury, spowodowane wprowadzonymi obostrzeniami i zachowaniem konsumentów, jak również problemami po stronie podaży, wywołanymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw i absencją pracowników spowodował konieczność dostosowania przepisów umożliwiających wsparcie przedsiębiorców działających na rynku przetwórstwa rybnego. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/560 z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i (UE) nr 1379/2013 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu złagodzenie skutków epidemii COVID-19 dla sektora rybołówstwa i akwakultury (dalej jako Rozporządzenie) wprowadzono przepisy umożliwiające wsparcie przez EFMR w postaci przyznawania kapitału obrotowego i rekompensat przedsiębiorstwom przetwórczym w zakresie określonym w art. 55 ust. 1 akapit drugi jak w przypadku hodowców z sektora akwakultury. Dofinansowanie ma charakter bezzwrotny.

Wnioskodawca otrzymał wsparcie w celu łagodzenia skutków gospodarczych epidemii COVID-19 dla branży przetwórstwa rybnego.


Płatność niniejszego wsparcie została zrealizowana za pośrednictwem:


  • Ministra Finansów PL,
  • Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Otrzymane środki należało przeznaczyć na kapitał obrotowy. Operację należało zrealizować w terminie od 1 lutego 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.


Otrzymane w ramach dopłaty do kapitału obrotowego środki Spółka przeznacza na zakup surowców, półproduktów niezbędnych do produkcji a także kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem, np. gaz, energia, usługi utrzymania czystości itp. Jednocześnie z kwoty dopłaty pokrywana jest kwota netto zakupu, podatek VAT płacony jest ze środków bieżących Spółki. Cena produktów będących przedmiotem sprzedaży przez Spółkę nie ulegnie zmianie w związku z otrzymaną dopłatą do kapitału zakładowego.


Podstawy prawne otrzymanego wsparcia to::


  1. rozporządzenie nr 508/2014 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1, z późn. zm.);
  2. rozporządzenie nr 1303/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
  3. rozporządzenie nr 1380/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.);
  4. rozporządzenie nr 1379/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.);
  5. ustawa o EFMR - ustawę z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. z 2020 r. poz. 251, z późn. zm.);
  6. rozporządzenie w sprawie Priorytetu 5 - rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” (Dz. U. poz. 1965 z późn. zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z otrzymaną dopłatą do kapitału zakładowego Wspólnicy Spółki będą zobowiązani do wykazania przychodu podatkowego w wysokości otrzymanej kwoty dopłaty?
  2. Czy Wspólnicy Spółki mają prawo do zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wydatków, pokrytych kwotami opisanego wsparcia finansowego, na zakup towarów niezbędnych dla wytworzenia produktów oraz kosztów bieżącej działalności?


Przedstawiając własne stanowisko Zainteresowani wskazują, że w ich opinii otrzymana dopłata do kapitału obrotowego, współfinansowana ze środków unijnych, stanowi przychód Wnioskodawcy, który na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 Ustawy o PIT jest wolny od podatku dochodowego. Jednocześnie Wspólnicy Spółki nie będą mieli prawa do zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych ze środków pochodzących z dofinansowania do kapitału obrotowego, zgodnie z dyspozycją art. 23 ust. 1 pkt 56 Ustawy o PIT. Rozpoczynając rozważania, należy w pierwszej kolejności odnieść się do przepisów regulujących status dopłat/dotacji na gruncie podatków dochodowych. Trzeba zauważyć, że otrzymane środki są dla podatnika przysporzeniem majątkowym, w związku z czym konieczne staje się ustalenie, czy mamy w tym przypadku do czynienia z przychodem podlegającym opodatkowaniu. W pierwszej Wnioskodawcy kolejności wskazują, iż wsparcie zostało umożliwione w związku z dyspozycją art. 1 pkt 10 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/560 z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i (UE) nr 1379/2013 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu złagodzenie skutków epidemii COVID-19 dla sektora rybołówstwa i akwakultury w art. 69 dodaje się ustęp w brzmieniu „EFMR może wspierać przyznawanie kapitału obrotowego i rekompensat przedsiębiorstwom przetwórczym w zakresie określonym w art. 55 ust. 1 akapit drugi jak w przypadku hodowców z sektora akwakultury.". Przepis art. 55 ust. 1 akapit 2 stanowi z kolei, iż „rekompensatę, o której mowa w akapicie pierwszym lit. b) (przyznawanie kapitału obrotowego i rekompensaty kosztów ponoszonych przez hodowców z sektora akwakultury - przypisek Wnioskodawcy), można przyznać w związku z tymczasowym zawieszeniem lub ograniczeniem produkcji i sprzedaży lub dodatkowymi kosztami składowania w okresie od dnia 1 lutego do dnia 31 grudnia 2020 r. z powodu epidemii COVID-19.”

Ponadto Zainteresowani wskazali, iż w związku z wystąpieniem przesłanek, o których mowa w Rozporządzeniu, Spółka na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie z dnia 25 sierpnia 2020 r. otrzymała wsparcie w postaci premii - określonej w umowie o dofinansowanie, na realizację operacji w zakresie wsparcia kapitału obrotowego - w wysokości 5% rocznego przychodu netto. Jednocześnie przyznane środki mają charakter pomocy bezzwrotnej.

Rozporządzenie nie precyzuje charakteru dotacji, tj. czy jest to wsparcie o charakterze inwestycyjnym, operacyjnym czy na pokrycie kosztów. Również postanowienia umowne nie regulują tej kwestii, wskazując jedynie, iż środki stanowiące przedmiot umowy mają zostać przeznaczone na osiągnięcie celu dotyczącego „zachęcania do inwestowania w sektor przetwarzania i obrotu”. Umiejscowienie jednak podstawy wypłaty środków finansowych w art. 69 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (dalej jako: Rozporządzenia nr 508/2014) wskazuje, iż dotyczy ono Priorytetu 5, tzn. wsparcia inwestycji związanych z przetwarzaniem produktów rybołówstwa i akwakultury. Priorytet 5, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 5 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego dotyczy wspierania obrotu i przetwarzania, który obejmuje następujące działania m.in. w zakresie przetwarzania produktów rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w art. 69 Rozporządzenia nr 508/2014. Celem ogólnym Priorytetu 5 jest wzrost konkurencyjności polskiego sektora przetwórstwa produktów rybołówstwa i akwakultury.

Z dyspozycji art. 14 ust. 2 pkt 2 Ustawy o PIT wynika, iż przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Do przychodów nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Wskazać w tym miejscu należy, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa posiada statusu agencji wykonawczej, w rozumieniu art. 18 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Niemniej jednak wyłączenie to nie dotyczy jednak finansowania objętego przedmiotem niniejszego wniosku, z uwagi na okoliczność, iż wypłacane środki finansowe nie pochodzą wyłącznie z budżetu państwa, lecz są współfinansowane ze środków unijnych. Środki finansowe wypłacane w ramach projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego RYBY 2014-2020 spełniają warunek określony w regulacji art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący udziału środków europejskich w pomocy udzielanej uczestnikom projektu i jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - z uwagi na co, uznać należy, iż stanowią przychód Wnioskodawcy, jednakże jest on zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. ww. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Środki europejskie, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, to środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Tym samym uzyskane wsparcie stanowi przychód podatnika, który jednak jest wolny od podatku dochodowego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 ust. 1 wskazuje, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. Poniesiony wydatek, pomimo istniejącego związku wydatku z prowadzoną działalnością i osiąganym przychodem z działalności, może być wyłączony z kategorii kosztów uzyskania przychodów ze względu na rodzaj jego finansowania.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Uwzględniając powyższe Zainteresowani uznali, iż skoro otrzymane wsparcie jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 Ustawy o PIT, to również wydatki nim pokrywane nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526), określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

W myśl art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

W związku z tym, że spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, dochody spółek osobowych nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału), oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną (art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy).

W świetle cytowanych przepisów, uzyskane przez spółkę osobową przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników, proporcjonalnie do ich udziałów w spółce. Natomiast dochód osiągnięty z tytułu udziału w spółce jawnej stanowić będzie dla jej wspólnika – osoby fizycznej, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że: przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, (art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy).

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem są objęte wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka działa w branży produkcyjnej przetwórstwa rybnego.

Na podstawie „Umowy o dofinansowanie w ramach działania Wsparcie kapitału obrotowego, o którym mowa w art. 69 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014 w zakresie priorytetu 5. - Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Spółka otrzymała „premię dla zakładu przetwórstwa produktów rybnych w postaci dopłaty do kapitału obrotowego w związku z tymczasowym zawieszeniem lub ograniczeniem produkcji i sprzedaży spowodowanych epidemią COVID-19”.

Udzielona pomoc jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR). Wsparcie finansowe przyznawane zostało w formie wypłaty premii - określonej w umowie o dofinansowanie, na realizację operacji w zakresie wsparcia kapitału obrotowego – w wysokości 5% rocznego przychodu netto.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY 2014-2020), który jest krajowym instrumentem wdrażania Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), wchodzącego w skład Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych.

PO RYBY 2014-2020 został zatwierdzony przez Komisję Europejską decyzją nr C (2015) 7386 z dnia 22 października 2015 r. i zakłada realizację 6 priorytetów oraz pomocy technicznej. Działalności Spółki dedykowany jest Priorytet 5 „Wspieranie wprowadzania do obrotu i przetwarzania". Celem ogólnym Priorytetu 5 jest wzrost konkurencyjności polskiego sektora przetwórstwa produktów rybołówstwa i akwakultury. W jego ramach wyłoniono następujące obszary - cele szczegółowe, na które zostało ukierunkowane wsparcie finansowe, tj. poprawa organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury i zachęcanie do inwestowania w sektor przetwarzania i obrotu. Logika wsparcia w ramach tego Priorytetu zakłada koncentrację pomocy na działaniach przyczyniających się do wzrostu spożycia ryb w Polsce.


Celem ogólnym Priorytetu 5 jest wzrost konkurencyjności polskiego sektora przetwórstwa produktów rybołówstwa i akwakultury. W jego ramach wyłoniono następujące obszary – cele szczegółowe, na które zostało ukierunkowane wsparcie finansowe:


  • poprawa organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury;
  • zachęcanie do inwestowania w sektor przetwarzania i obrotu.


Logika wsparcia w ramach tego Priorytetu zakłada koncentrację pomocy na działaniach przyczyniających się do wzrostu spożycia ryb w Polsce. W celu uzyskania zakładanego efektu, dofinansowaniem objęte zostały m.in. działania ukierunkowane na lepsze dostosowanie oferty producentów do wymagań rynkowych, w tym wprowadzanie na rynek nowych produktów, czy zwiększanie świadomości konsumentów na temat pochodzenia i wartości odżywczych produktów pochodzących z rybołówstwa.

Działanie to przeznaczone jest dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie przetwarzania produktów rybnych lub chowu lub hodowli ryb.

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, mając na uwadze, że Sektor rybołówstwa i akwakultury ucierpiał szczególnie z powodu zakłóceń rynku, które wynikają ze znaczącego spadku popytu wskutek epidemii COVID-19. Zamknięcie miejsc sprzedaży, rynków, punktów zbytu i sieci dystrybucji spowodowało znaczny spadek cen i wielkości sprzedaży. Spadek popytu i cen, w połączeniu z wrażliwym i złożonym charakterem łańcucha dostaw, sprawił, że działalność flot rybackich i producentów żywności pochodzenia morskiego przynosi straty. W związku z tym rybacy zostali zmuszeni do pozostania w portach, a hodowcy z sektora akwakultury będą zmuszeni dokonać odrzutów lub zniszczyć swoje produkty w ciągu najbliższych kilku tygodni, wprowadził Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/560 z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i (UE) nr 1379/2013 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu złagodzenie skutków epidemii COVID-19 dla sektora rybołówstwa i akwakultury.


W punkcie 7 tego rozporządzenia zwarto treść: art. 55 otrzymuje brzmienie:


Środki dotyczące zdrowia publicznego


  1. EFMR może wspierać następujące systemy rekompensat:
  1. rekompensatę kosztów ponoszonych przez hodowców mięczaków w związku z tymczasowym zawieszeniem zbiorów hodowanych mięczaków, gdy takie zawieszenie następuje wyłącznie z powodu kwestii związanych ze zdrowiem publicznym;
  2. przyznawanie kapitału obrotowego i rekompensaty kosztów ponoszonych przez hodowców z sektora akwakultury.


Rekompensatę, o której mowa w akapicie pierwszym lit. b), można przyznać w związku z tymczasowym zawieszeniem lub ograniczeniem produkcji i sprzedaży lub dodatkowymi kosztami składowania w okresie od dnia 1 lutego do dnia 31 grudnia 2020 r. z powodu epidemii COVID-19.

W punkcie 10 tego rozporządzenia zwarto treść: w art. 69 dodaje się ustęp w brzmieniu:

„3. EFMR może wspierać przyznawanie kapitału obrotowego i rekompensat przedsiębiorstwom przetwórczym w zakresie określonym w art. 55 ust. 1 akapit drugi jak w przypadku hodowców z sektora akwakultury.”

Wnioskodawca otrzymał wsparcie w celu łagodzenia skutków gospodarczych epidemii COVID-19 dla branży przetwórstwa rybnego.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że przekazane Spółce jako uczestnikowi projektu wspófinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY 2014-2020), który jest krajowym instrumentem wdrażania Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), wchodzącego w skład Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych wsparcie finansowe przyznawane w formie wypłaty premii - określonej w umowie o dofinansowanie, na realizację operacji w zakresie wsparcia kapitału obrotowego – w wysokości 5% rocznego przychodu netto, stanowi przychód w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, jako dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków.

Jednocześnie jednak wartość środków pieniężnych przyznana w formie wypłaty premii - określonej w umowie o dofinansowanie, na realizację operacji w zakresie wsparcia kapitału obrotowego – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

Natomiast stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:


  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • być właściwie udokumentowany;
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Uwzględniając powyższe uregulowanie prawne, należy stwierdzić, że pomimo istniejącego związku wydatków z prowadzoną działalnością i osiąganym przychodem z działalności, w wyżej wskazanych okolicznościach, nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów, ze względu na źródło ich finansowania.

W związku z powyższym, wydatki pokryte kwotami opisanego wsparcia finansowego, na zakup towarów niezbędnych dla wytworzenia produktów oraz kosztów bieżącej działalności, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj