Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.645.2020.1.MPU
z 10 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 listopada 2020 r. (data wpływu – 10 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu rewitalizacji rynku i głównych ulic miejskich, które nie służą czynnościom opodatkowanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu rewitalizacji rynku i głównych ulic miejskich, które nie służą czynnościom opodatkowanym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (…) – (dalej jako ,,Wnioskodawca” lub ,,Gmina”) realizowała w latach (…) przedsięwzięcie inwestycyjne „(…)” z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata (…), Osi Priorytetowej ,,(…)”, działania (…) (…), nr projektu (…), umowa o dofinansowanie zawarta z Samorządem Województwa (…) umowę o dofinansowanie projektu: nr (…) z dnia (…) (…) (…) roku.

Głównym celem projektu była poprawa warunków przestrzeni publicznej centrum (…) w celu zwiększenia jakości życia mieszkańców, aktywizacji przestrzeni publicznej dla urozmaicenia oferty gospodarczej i turystycznej (…) poprzez uporządkowanie funkcjonalności infrastruktury ulicy (…) w (…).

Cel główny projektu realizowany był poprzez następujące cele szczegółowe:

  • Stworzenie nowego wizerunku oraz jakościową zmianę przestrzeni ul. (…), uporządkowanie infrastruktury dla celów turystycznych i rekreacyjnych;
  • Poprawa warunków komunikacyjnych dla istniejących podmiotów gospodarczych i mieszkańców oraz turystów, poprawa jakości ciągów pieszych, wyznaczenie miejsc postojowych;
  • Poprawa jakości funkcjonującej publicznej infrastruktury publicznej (droga, sieć wodociągowa, oświetlenie);
  • Poprawa bezpieczeństwa poruszających się ulicą (…) mieszkańców i turystów;
  • Poprawa bezpieczeństwa publicznego w centralnej części miasta poprzez uruchomienie systemu monitoringu;
  • Zmniejszenie niekorzystnego wpływu na środowisko poprzez poprawę płynności ruchu, oraz właściwe odprowadzenie wód deszczowych (budowa kanalizacji deszczowej) co będzie skutkować zmniejszeniem emisji spalin oraz natężenia hałasu oraz ograniczeniem dostawania się nieoczyszczonych wód opadowych do jeziora;
  • Ograniczenie strat wody i unowocześnienie systemu wodociągowego poprzez przebudowę istniejącej sieci wodociągowej przebiegającej w ciągu przebudowywanych ulic i kolidujących z przebudową ulic

Zakres projektu obejmował przebudowę infrastruktury ulicy (…) - roboty branży drogowej, sanitarnej oraz elektrycznej, wymianę małej architektury publicznej oraz budowę monitoringu miejskiego w centralnej części miasta.

Wydatki gminy objęte zakresem umowy wyniosły: netto (…) zł, podatek VAT 23% (…) zł. Gmina podatku od towarów i usług nie odliczyła ponieważ wykonane w ramach projektu prace budowlane służą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i nie podlegają opodatkowaniu.

W celu wyodrębnienia podatku VAT kwalifikowanego dokonano podziału poniesionych wydatków na służące czynnościom opodatkowanym i nie służące takim czynnościom. Podziału dokonano kwalifikując poszczególne prace już na etapie planowania inwestycji, a rozliczono na podstawie protokołów odbioru prac. Za koszty niekwalifikowalne projektu, dla których podatek VAT także był kosztem niekwalifikowanym uznano przebudowę przyłączy wodociągowych, jako służące czynnościom opodatkowanym.

Obecnie w związku zakończeniem okresu trwałości projektu, zgodnie zapisami paragrafu (…) umowy o dofinasowanie Gmina jako beneficjent zobowiązana jest uzyskać ponownie (wcześniej uzyskiwała przy zakończeniu projektu w (…) r.) interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z uznaniem podatku VAT, dotyczącego wydatków kwalifikowanych projektu, jako kosztu kwalifikowanego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina posiada możliwość obniżenia podatku należnego o część podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu rewitalizacji rynku głównych ulic miejskich w (…), które nie służą czynnościom opodatkowanym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) podmiotowi (Gminie) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ ponoszone przez niego wydatki (nabywane towary i usługi) nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Rewitalizacja rynku i ulic miejskich w (…) służy uporządkowaniu funkcjonalności infrastruktury i ogólnodostępnej przestrzeni miejskiej i nie jest związana z odpłatnym świadczeniem usług. Wobec tego podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki kwalifikowane projektu nie służył czynnościom opodatkowanym, a w związku z tym na podstawie wskazanego wyżej przepisu nie przysługuje prawo do dokonania jego obniżenia.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dodatkowo należy wskazać, że budowa przyłączy wodociągowych została uznana jako wydatek niekwalifikowany projektu. W związku z przedstawionymi faktami Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących realizację inwestycji. Stanowisko takie na etapie zakończenia realizacji projektu potwierdził (…) w interpretacji indywidualnej wydanej Gminie dn. (…)r., znak: (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.z2020r., poz. 106 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że głównym celem projektu była poprawa warunków przestrzeni publicznej centrum (…) w celu zwiększenia jakości życia mieszkańców, aktywizacji przestrzeni publicznej dla urozmaicenia oferty gospodarczej i turystycznej (…) poprzez uporządkowanie funkcjonalności infrastruktury ulicy (…) w (…).

Cel główny projektu realizowany był poprzez następujące cele szczegółowe:

  • Stworzenie nowego wizerunku oraz jakościową zmianę przestrzeni ul. (…), uporządkowanie infrastruktury dla celów turystycznych i rekreacyjnych;
  • Poprawa warunków komunikacyjnych dla istniejących podmiotów gospodarczych i mieszkańców oraz turystów, poprawa jakości ciągów pieszych, wyznaczenie miejsc postojowych;
  • Poprawa jakości funkcjonującej publicznej infrastruktury publicznej (droga, sieć wodociągowa, oświetlenie);
  • Poprawa bezpieczeństwa poruszających się ulicą (…) mieszkańców i turystów;
  • Poprawa bezpieczeństwa publicznego w centralnej części miasta poprzez uruchomienie systemu monitoringu;
  • Zmniejszenie niekorzystnego wpływu na środowisko poprzez poprawę płynności ruchu, oraz właściwe odprowadzenie wód deszczowych (budowa kanalizacji deszczowej) co będzie skutkować zmniejszeniem emisji spalin oraz natężenia hałasu oraz ograniczeniem dostawania się nieoczyszczonych wód opadowych do jeziora;
  • Ograniczenie strat wody i unowocześnienie systemu wodociągowego poprzez przebudowę istniejącej sieci wodociągowej przebiegającej w ciągu przebudowywanych ulic i kolidujących z przebudową ulic

Zakres projektu obejmował przebudowę infrastruktury ulicy (…) - roboty branży drogowej, sanitarnej oraz elektrycznej, wymianę małej architektury publicznej oraz budowę monitoringu miejskiego w centralnej części miasta.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wykonane w ramach projektu prace budowlane służą zarówno dokonywanym przez Gminę czynnościom opodatkowanym jak i niepodlegającym opodatkowaniu. Wnioskodawca dokonał podziału poniesionych wydatków na służące czynnościom opodatkowanym i niesłużące takim czynnościom. Podziału dokonano kwalifikując poszczególne prace już na etapie planowania inwestycji, a rozliczono na podstawie protokołów odbioru prac. Do czynności służących czynnościom opodatkowanym Wnioskodawca zaliczył przebudowę przyłączy wodociągowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji wskazanego projektu, które nie służą czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, w przedstawionych okolicznościach, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych realizacją projektu polegającego na rewitalizacji rynku i głównych ulic miejskich, które nie służą czynnością opodatkowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj