Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.802.2020.3.KF
z 1 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.), uzupełnionym w dniu 22 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanym programem lojalnościowym jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 1,
  • prawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 3 i nr 4.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanym programem lojalnościowym.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 7 stycznia 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.802.2020.2.KF 0111-KDIB1-2.4010.485.2020.3.MS, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 7 stycznia 2021 r., skutecznie doręczono w dniu 20 stycznia 2021 r., natomiast w dniu 22 stycznia 2021 r. uzupełniono wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na organizowaniu i obsłudze na zlecenie klientów Spółki programów lojalnościowych. Spółka zawiera z danym klientem umowę na przeprowadzenie i zrealizowanie, za wynagrodzeniem dla Spółki, określonego programu lojalnościowego.

Do programu lojalnościowego Spółka opracowuje regulamin. Celem programu lojalnościowego jest promocja określonych produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Programem lojalnościowym objęte są wybrane produkty z oferty klienta Spółki, a ich zakup w określonej regulaminem ilości przez uczestnika programu jest przez Spółkę premiowany w sposób określony w regulaminie (za zakup przyznaje się punkty w odpowiedniej liczbie wynikającej z regulaminu dla danego produktu i jego ilości). Zarejestrowani w programie uczestnicy przedstawiają organizatorowi dokumenty potwierdzające dokonane we własnym imieniu zakupy produktów objętych programem, na podstawie których organizator nalicza im wysokość premii – punktów. Uczestnik otrzymuje punkty za zarejestrowane w ramach programu zakupy. Wysokość przyznanych punktów może być różna, w zależności od wysokości obrotu sprzedaży towarów promowanych w programie lojalnościowym. Premia jest naliczana od pierwszego zakupu oraz podlega wymianie na określone w regulaminie nagrody o charakterze pieniężnym (zasilenie karty pre-paid lub dokonanie przelewu na konto bankowe) i rzeczowym, w tym nagrody-wyjazdy i nagrody-karty podarunkowe, po przekroczeniu ustalonego progu punktów i posiadaniu liczby punktów dostatecznej do wymiany na daną nagrodę.

Uzyskanie nagrody jest zatem uzależnione od zrealizowania przez uczestnika programu odpowiedniego i określonego regulaminem wolumenu zakupów promocyjnych produktów (nagroda ma więc charakter nagrody gwarantowanej). Wnioskodawca samodzielnie organizuje i wydaje uczestnikom nagrody. Nagrody rzeczowe są kupowane/pokrywane przez Spółkę, a jeśli nagroda ma charakter pieniężny, środki na nagrodę pochodzą z rachunku bankowego lub kasy Spółki. Bezpośrednio przed przyznaniem i wydaniem nagrody uczestnikowi, nagrody stanowią własność Spółki i część jej majątku. Klient Spółki nie uczestniczy w zakupie, zorganizowaniu, ani przekazaniu uprawnionym nagród rzeczowych ani pieniężnych. Klient uiszcza na rzecz Spółki, na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT, wynagrodzenie za kompleksową organizację programu lojalnościowego. Nadto klient przekazuje Spółce (na podstawie noty obciążeniowej) środki pieniężne odpowiadające wartości nagród, które to nagrody Spółka samodzielnie organizuje i we własnym zakresie wypłaca/przekazuje uczestnikom, którzy spełnią warunki programu. Nie dochodzi do przesunięć majątkowych na linii klient Spółki – uczestnik programu lojalnościowego. Świadczenia dla uczestników pochodzą od Spółki.

Spółka jest legitymowana do wystąpienia z wnioskiem o wydanie niniejszej interpretacji indywidualnej i do jej pozyskania, ponieważ w związku z opisanym stanem faktycznym dla Spółki stwierdzono (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 września 20xx r. i poprzedzający go wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 12 stycznia 20xx r. wydane w sprawie Spółki), że Spółce – jako organizatorowi programu lojalnościowego i świadczeniodawcy w zakresie nagród – przysługuje status płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród wydawanych w programie lojalnościowym. W tym zaś kontekście Spółka pozostaje uprawniona do uzyskania odpowiedzi na zadane poniżej pytania odnoszące się do kwestii opodatkowania nagród wydawanych w programie lojalnościowym.

W powyżej wskazanych wyrokach, jak również generalnie w orzecznictwie sądów administracyjnych, potwierdza się, że rola płatnika przysługuje organizatorowi akcji promocyjnej jako podmiotowi przyrzekającemu nagrodę oraz wydającemu nagrodę z własnego majątku, nie zaś jego klientowi, mimo iż klient ponosi faktyczny ekonomiczny ciężar przeprowadzenia programu lojalnościowego (z uwagi na wynagrodzenie, jakie uiszcza agencji marketingowej za kompleksowe przeprowadzenie programu lojalnościowego i przekazanie organizatorowi środków na nagrody). Tak więc nie na kliencie Spółki, lecz na Spółce – jako agencji marketingowej organizującej program lojalnościowy – spoczywa obowiązek pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z realizowaniem sprzedaży premiowej i wydaniem w ramach tej sprzedaży premiowej nagród. Płatnikami są bowiem podmioty, które dokonują świadczeń, a nie te, na których ewentualnie spoczywa ciężar ekonomiczny świadczenia. W przypadku programu lojalnościowego, to Wnioskodawca jest świadczeniodawcą – nie tylko przyrzeka nagrody regulaminem, ale również je przyznaje i wydaje tym uczestnikom, którzy spełniają określone w regulaminie warunki. Świadczenia pochodzą od Spółki – organizatora.

Uczestnikami programu lojalnościowego mogą być jednak rolnicy, tj. osoby prowadzące działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) oraz art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), tj. działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej: miesiąc – w przypadku roślin, 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek, 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego, 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt – licząc od dnia nabycia.

Rolnicy – osoby fizyczne oraz Rolnicy – osoby prawne będący tymi uczestnikami programu, których dotyczy niniejszy wniosek i zawarte w nim zapytania, nie prowadzą działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wskazani wyżej uczestnicy spełniający powyższe warunki, zwani dalej łącznie Rolnikami, dokonują we własnym imieniu i na swoją rzecz zakupu produktów klienta Spółki objętych programem lojalnościowym zorganizowanym przez Spółkę w celach związanych z prowadzoną działalnością rolniczą i w celach wykorzystania ich w prowadzonym gospodarstwie rolnym. Produkty promocyjne (objęte sprzedażą premiową w ramach programu lojalnościowego) z uwagi na ich specyfikę nie mogą być wykorzystane do innej aniżeli rolnicza działalności.

Udział w programie lojalnościowym Rolników może więc wyłączać po stronie Spółki jej obowiązki jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagrody wydanej osobie fizycznej. W związku z powyższym zarysowują się dwie istotne kwestie: jedna odnosząca się do opodatkowania nagród wydawanych w programie lojalnościowym Rolnikom – osobom fizycznym, a druga odnosząca się do opodatkowania nagród wydawanych w programie lojalnościowym Rolnikom – osobom prawnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy nagrody wydawane przez Spółkę w programie lojalnościowymi Rolnikom – osobom fizycznym, w związku ze zrealizowanym przez nich określonym wolumenem zakupów produktów objętych tym programem, stanowią dla Rolnika – osoby fizycznej dochód (przychód) niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 updof), a w konsekwencji Spółka nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia do właściwego organu podatkowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród wydanych w programie lojalnościowym Rolnikom – osobom fizycznym (nie stosuje się art. 41 ust. 4 updof w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof)?
  2. Czy nagrody wydawane przez Spółkę w programie lojalnościowymi Rolnikom – osobom prawnym, w związku ze zrealizowanym przez nich określonym wolumenem zakupów produktów objętych tym programem, stanowią dla Rolnika – osoby prawnej dochód (przychód) niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 updop), a w konsekwencji wydanie nagrody przez Spółkę nie rodzi dla Spółki obowiązków płatnika w podatku dochodowym od osób prawnych związanych z tym wydaniem nagrody, a dla Rolnika – osoby prawnej nie powstaje w takiej sytuacji obowiązek opodatkowania nagrody jako dochodu (przychodu), gdyż jest to dochód (przychód) z działalności rolniczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  3. W przypadku niepodzielenia przez organ podatkowy stanowiska Spółki wyrażonego w punktach 1-2 i uznania, że nagrody wydawane Rolnikowi – osobie fizycznej i Rolnikowi – osobie prawnej stanowią dochód (przychód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym (brak jest wyłączenia przedmiotowego z opodatkowania), czy program lojalnościowy organizowany przez Spółkę stanowi sprzedaż premiową, a nagrody wydawane Rolnikom – osobom fizycznym w programie lojalnościowym podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych wynoszącemu 10% (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof), a płatnikiem tego podatku jest Wnioskodawca (na podstawie art. 41 ust. 4 updof) oraz czy na Spółce nie ciążą wówczas obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od nagród wydanych Rolnikom – osobom prawnym?
  4. W przypadku podzielenia przez organ podatkowy stanowiska Spółki wyrażonego w punkcie 3, czy stosuje się względem Rolnika – osoby fizycznej przy wydawaniu nagrody zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, tj. zwolnienie z opodatkowania nagrody związanej ze sprzedażą premiową towarów, gdy wartość tej nagrody nie przekracza kwoty 2.000 zł, a Spółka – płatnik nie pobiera wówczas i nie odprowadza do właściwego organu podatkowego zryczałtowanego podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytań nr 1 i 2, nagrody wydawane Rolnikom biorącym udział w programie lojalnościowym w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością rolniczą stanowią przychód z tej działalności rolniczej, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 updof oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 updop. W takiej sytuacji nie stosuje się więc dla Rolnika – osoby fizycznej i dla Rolnika – osoby prawnej przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z wydanymi im nagrodami. W konsekwencji dochód (przychód) z tytułu nagrody w programie lojalnościowym nie stanowi dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Nagrody są bowiem wydawane przez Wnioskodawcę Rolnikom biorącym udział w programie lojalnościowym w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością rolniczą i w związku z dokonanymi przez nie zakupami produktów przeznaczonych do wykorzystania wyłącznie w gospodarstwie rolnym w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Przyjmując tę działalność rolniczą za źródło przychodów, należy uznać wszystkie przychody z tego źródła, a więc również nagrody uzyskane ze sprzedaży premiowej produktów przeznaczonych na wyłączne potrzeby działalności rolniczej, za ich integralną część. Wnioskodawca powyższe wywodzi z faktu, że Rolnicy dokonują we własnym imieniu i na swoją rzecz zakupu produktów klienta Spółki objętych programem lojalnościowym zorganizowanym przez Spółkę w celach związanych z prowadzoną działalnością rolniczą i w celu wykorzystania ich w prowadzonym gospodarstwie rolnym. Towarów, z uwagi na ich charakter, nie można wykorzystać w inny sposób. Stanowią one nierozerwalny element działalności rolniczej. Towary te mają również bezpośredni wpływ na efekt działalności rolniczej. Nagrody są związane z rolniczą aktywnością uczestników.

W konsekwencji, Spółka nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia do właściwego organu podatkowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród wydanych w programie lojalnościowym Rolnikom – osobom fizycznym. Nie stosuje się więc art. 41 ust. 4 updof w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, ponieważ przychód ten nie podlega opodatkowaniu w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 updof. Spółka – jako organizator programu lojalnościowego – nie dokonuje poboru od nagrody wydawanej Rolnikowi – osobie fizycznej zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W konsekwencji również, wydanie nagrody przez Spółkę Rolnikowi – osobie prawnej nie rodzi dla Spółki obowiązków płatnika w podatku dochodowym związanych z tym wydaniem nagrody, gdyż dla Rolnika – osoby prawnej nie powstaje w takiej sytuacji obowiązek opodatkowania nagrody jako przychodu z uwagi na zakwalifikowanie tego przychodu jako zwolnionego z opodatkowania z działalności rolniczej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 updop.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3, na wypadek niepodzielenia przez organ podatkowy stanowiska Spółki wyrażonego w punktach 1-2 i uznania, że nagrody wydawane Rolnikowi – osobie fizycznej i Rolnikowi – osobie prawnej stanowią dochód (przychód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, Spółka stoi na stanowisku, że program lojalnościowy organizowany przez Spółkę stanowi sprzedaż premiową towarów, a w takiej sytuacji, nagrody wydawane Rolnikom – osobom fizycznym w programie lojalnościowym podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych wynoszącemu 10% (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof), gdzie płatnikiem tego podatku pozostaje Wnioskodawca (na podstawie art. 41 ust. 4 updof). W takiej sytuacji Spółka stoi również na stanowisku, że na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych od nagród dla Rolników – osób prawnych nawet w przypadku uznania, że nagrody dla Rolników – osób prawnych nie są związane ze zwolnioną działalnością rolniczą.

Program lojalnościowy organizowany przez Wnioskodawcę nosi cechy sprzedaży premiowej. Za zrealizowany wolumen zakupów promocyjnych produktów uczestnikowi jest przyznawana premia (punkty), która jest wymieniana, po osiągnięciu wymaganego progu, na nagrody pieniężne lub rzeczowe. Ma ona charakter gwarantowany – każdy uczestnik programu, który osiągnie zakładany w regulaminie pułap zakupów otrzyma od organizatora – Spółki nagrodę. Jednocześnie program jest zorganizowany na zasadzie przyrzeczenia publicznego, gdzie Spółka jako organizator, przyrzeka nagrody za wykonanie oznaczonych czynności. Czynnościami tymi jest właśnie zakup określonych produktów w określonej ilości. Przekazanie nagrody jest powiązane z okolicznością zakupu przez osobę otrzymującą premię określonej ilości towarów, a po spełnieniu ustalonych w regulaminie programu warunków uczestnik ma gwarancję otrzymania nagrody. Kwalifikacji tej nie zmienia fakt, że nagrodę można odebrać dopiero po przekroczeniu progu premii – punktów. Nadto zasady otrzymywania nagród są dokładnie określone w regulaminie programu lojalnościowego.

Updof stosuje pojęcie „sprzedaży premiowej” w art. 21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, w przypadku wygranych i nagród o wartości do 2.000 zł oraz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową. Updof nie definiuje pojęcia „sprzedaży premiowej”.

Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż stanowi umowę dwustronnie zobowiązującą, odpłatną, wzajemną, gdzie świadczenia mają ekwiwalentny charakter. Skutkiem umowy sprzedaży jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny.

Termin „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani w Kodeksie cywilnym. Premia to jednak w powszechnym rozumieniu nagroda (świadczenie) za zrealizowane zachowanie ściśle określone przez przyznającego premię. Nie ma prawnych przeszkód, by umowa sprzedaży została wzbogacona o obowiązek spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w zamian za dokonanie określonego zakupu. Dodatkowe świadczenie może przewidywać sama umowa sprzedaży, ale nie ma również przeszkód, by przyrzeczenie takiego świadczenia (nagrody) oparte było na innej podstawie prawnej – np. w ramach przyrzeczenia publicznego zgodnie z art. 919 Kodeksu cywilnego na podstawie wydanego przez organizatora (w tym przypadku Spółkę) regulaminu programu lojalnościowego. Przyrzekającym nie musi być zatem sprzedający, ale może być inny podmiot – organizator akcji marketingowej.

Jak podnosi się w indywidualnych interpretacjach podatkowych (por. indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2019 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.628.2018.2.IR) pojęcie „sprzedaży premiowej” w ujęciu podatkowym ma dużo szersze znaczenie niż w ujęciu cywilistycznym. Jej istotą pozostaje, iż otrzymanie przyrzeczonej nagrody związane jest z zakupem określonego produktu, nie tylko wówczas, gdy premię wypłaca sprzedający. Kto inny może prowadzić sprzedaż, a kto inny koordynować akcję sprzedaży premiowej. Istotny jest związek pomiędzy sprzedażą a „premią” należną za ten zakup, a także to, by obowiązek wydania „premii” był do wyegzekwowania z pozycji kupującego uczestnika (gwarancja uzyskania premii).

Stanowisko to potwierdzają następujące interpretacje indywidualne: z 2 października 2020 r. nr 0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD; z 5 czerwca 2020 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.186.2020.4.MK1, z 17 września 2019 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.378.2019.1.RR.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 4, w przypadku podzielenia przez organ podatkowy stanowiska Spółki wyrażonego w punkcie 3 i uznania, że Spółka jest zobowiązana przy wydawaniu nagrody Rolnikowi – osobie fizycznej pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy, Spółka stoi na stanowisku, że stosuje się względem Rolnika – osoby fizycznej zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, tj. zwolnienie z opodatkowania nagrody związanej ze sprzedażą premiową towarów, gdy wartość tej nagrody nie przekracza kwoty 2.000 zł. Spółka – płatnik nie pobiera wówczas i nie odprowadza do właściwego organu podatkowego zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, wolne od podatku dochodowego są: wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W programie lojalnościowym może wystąpić taka sytuacja, że nagroda dla Rolnika – osoby fizycznej nie przekroczy jednorazowo kwoty 2.000 zł, a wówczas powinno znaleźć zastosowanie to przedmiotowe zwolnienie. Spółka jako – co do zasady – płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego nie będzie wtedy zobowiązana do pobrania i odprowadzenia podatku z uwagi na to zwolnienie. Możliwość jego zastosowania jest wyłączona w literalnym brzmieniu przepisu jedynie dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, gdy nagroda uzyskana w ramach sprzedaży premiowej pozostaje w związku z tą pozarolniczą działalnością gospodarczą. Natomiast w zdarzeniu przyszłym omawianym w niniejszym wniosku nagroda jest uzyskana w związku z działalnością rolniczą, a nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. W programie biorą udział osoby fizyczne, które prowadzą działalność rolniczą i zakupu produktów dokonują na potrzeby tej działalności rolniczej. Tym samym nie sposób zakwalifikować wydawanych im nagród jako przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie można stosować wyjątku, o którym mowa w drugiej części art. 21 ust. 1 pkt 68 updof. Skoro na uczestniku Rolniku – osobie fizycznej, z uwagi na zwolnienie kwotowe, nie będzie ciążyło żadne zobowiązanie podatkowe, na Spółce nie będzie spoczywał żaden obowiązek płatnika podatku dochodowego.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanym programem lojalnościowym jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 1,
  • prawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 3 i nr 4.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje program lojalnościowy. Uczestnikami programu lojalnościowego mogą być Rolnicy – osoby prowadzące działalność rolniczą. Rolnicy będący uczestnikami programu, nie prowadzą działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wskazani wyżej uczestnicy dokonują we własnym imieniu i na swoją rzecz zakupu produktów objętych programem lojalnościowym zorganizowanym przez Spółkę w celach związanych z prowadzoną działalnością rolniczą i w celach wykorzystania ich w prowadzonym gospodarstwie rolnym.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy wartość nagród wydawanych przez Spółkę w ramach programu lojalnościowego Rolnikom – osobom fizycznym w związku ze zrealizowaniem przez nich określonego wolumenu zakupów produktów objętych programem, podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działalności rolniczej.


Zgodnie z ogólną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania zawarto m.in. w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie, których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzącym z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa więc w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej.

Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do działalności rolniczej (z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej) oznacza, że należy dokonywać ścisłej interpretacji przepisów odnoszących się do takich przychodów. Zawarta w art. 2 ust. 2 ww. ustawy definicja działalności rolniczej wyznacza więc zakres przedmiotowy tej działalności, a zatem tylko przychody uzyskiwane z tak określonej aktywności mogą być wyłączone (na podstawie art. 2 ust. 1 tej ustawy) z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo że uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednakże z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ustawie.

W świetle powyższego, przychody uzyskane przez Rolników – osoby fizyczne z tytułu otrzymania nagrody w programie lojalnościowym w związku ze zrealizowanym przez nich określonym wolumenem zakupów produktów objętych tym programem, nie mogą być uznane za przychody z działalności rolniczej, nie zostały one bowiem uzyskane z wymienionych w sposób wyczerpujący w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzajów aktywności rolniczej. Na kwalifikację ww. przychodów nie może również wpłynąć fakt, że zakupione produkty zostały wykorzystane przez uczestników w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych.

Tym samym, zgodnie z przytoczoną wyżej zasadą powszechności opodatkowania, przychody te podlegają opodatkowaniu zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są, wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9, inne źródła.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W konsekwencji, nagrody wydawane przez Spółkę Rolnikom – osobom fizycznym w programie lojalnościowym w związku ze zrealizowanym przez nich określonym wolumenem zakupów produktów objętych tym programem, stanowią dla nich przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 – o czym stanowi art. 30 ust. 8 tej ustawy.

Stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy).

Z wniosku wynika, że celem organizowanego programu lojalnościowego jest promocja określonych produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Programem lojalnościowym objęte są wybrane produkty, a ich zakup w określonej regulaminem ilości przez uczestnika programu jest przez Spółkę premiowany w sposób określony w regulaminie (za zakup przyznaje się punkty w odpowiedniej liczbie wynikającej z regulaminu dla danego produktu i jego ilości). Premia jest naliczana od pierwszego zakupu oraz podlega wymianie na określone w regulaminie nagrody o charakterze pieniężnym (zasilenie karty pre-paid lub dokonanie przelewu na konto bankowe) i rzeczowym, w tym nagrody-wyjazdy i nagrody-karty podarunkowe, po przekroczeniu ustalonego progu punktów i posiadaniu liczby punktów dostatecznej do wymiany na daną nagrodę.

Przystępując do oceny skutków podatkowych przekazywania przez Wnioskodawcę nagród (premii) w ramach zorganizowanego programu lojalnościowego zauważyć należy, że pomimo, iż ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

Zatem stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”. Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.). Ww. przepis stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Natomiast za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z art. 353 § 2 Kodeksu cywilnego świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Wobec tego strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Zatem można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowy program lojalnościowy organizowany przez Wnioskodawcę spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Podstawowym warunkiem przyznania uczestnikowi nagrody jest zrealizowanie przez niego odpowiedniego i określonego regulaminem wolumenu zakupów promocyjnych produktów. Przyznawana uczestnikowi nagroda (premia) jest zatem ściśle powiązana ze sprzedażą, bowiem wystąpienie sprzedaży jest warunkiem przyznania uczestnikowi nagrody (premii). Co więcej, przyznawana nagroda ma charakter gwarantowany – każdy uczestnik programu, który osiągnie zakładany w regulaminie pułap zakupów otrzyma od Spółki nagrodę.

W związku z powyższym, nagrody przyznawane Rolnikom – osobom fizycznym w ramach opisanego programu lojalnościowego stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do zasady, podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości tej nagrody. Na Spółce natomiast w związku z wydaniem tych nagród ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże należy zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł,
  • nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W analizowanej sprawie jak już wyjaśniono wyżej nagrody wydawane przez Spółkę Rolnikom związane są ze sprzedażą premiową towarów. Nagrody są przyznawane Rolnikom, tj. osobom prowadzącym działalność rolniczą, dokonującym zakupu produktów, które są wykorzystywane w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych. Nie można tym samym uznać, że nagroda została otrzymana przez uczestnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Zatem, jeżeli jednorazowa wartość nagrody wydanej Rolnikowi – osobie fizycznej nie przekroczy kwoty 2.000 zł, to korzysta ona ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Spółce z tego tytułu nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 tej ustawy.

Podsumowując, przychody uzyskane przez Rolników – osoby fizyczne z tytułu otrzymania nagrody w programie lojalnościowym w związku ze zrealizowanym przez nich określonym wolumenem zakupów produktów objętych tym programem, nie mogą być uznane za przychody z działalności rolniczej, nie zostały one bowiem uzyskane z wymienionych w sposób wyczerpujący w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzajów aktywności rolniczej.

Nagrody przyznawane Rolnikom w ramach opisanego programu lojalnościowego stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do zasady, podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości tej nagrody. Na Spółce natomiast w związku z wydaniem tych nagród ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, jeżeli jednorazowa wartość nagrody wydanej Rolnikowi – osobie fizycznej nie przekroczy kwoty 2.000 zł, to korzysta ona ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Spółce z tego tytułu nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 tej ustawy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj