Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.367.2020.5.JS
z 11 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 listopada 2020 r. (data wpływu – 13 listopada 2020 r.), uzupełnionym 25 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz prawa własności nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz prawa własności nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 8 stycznia 2021 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.851.2020.3.AG i 0111-KDIB2-3.4014.367.2020.3.JS wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 25 stycznia 2021 r. (wpływ pisma).



We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

M. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) posiada siedzibę na terytorium Polski, jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym oraz właścicielem nieruchomości opisanych poniżej.

Wnioskodawca w dniu 24 września 2020 roku zawarł, w formie aktu notarialnego, umowę przedwstępną zbycia nieruchomości (dalej: Umowa Przedwstępna) ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zawiązaną i zarejestrowaną zgodnie z prawem polskim (dalej: Kupujący). Kupujący jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym. Pomiędzy Wnioskodawcą a Kupującym nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz.1406, ze zm.).

Na przedmiot sprzedaży składają się łącznie trzy nieruchomości („Przedmiot Sprzedaży”):

  1. Nieruchomość położona w W., składająca się między innymi z działek o numerach (…), (…), (…), (…) i (…) o łącznym obszarze 3,6593 ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą numer (…) (dalej: Nieruchomość 1). Prawo użytkowania wieczystego zostało wpisane na rzecz Wnioskodawcy na podstawie zobowiązującej warunkowej umowy sprzedaży z 17 grudnia 2002 r. i umowy o przeniesienie prawa użytkowania wieczystego z 28 stycznia 2003 r.
  2. Nieruchomość położona w W. stanowiąca działkę o numerze (…), o obszarze 0,5346 ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą numer (…) (dalej: Nieruchomość 2). Prawo własności zostało wpisane na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umowy sprzedaży z dnia 7 października 2003 r. zawartej z Gminą W.
  3. Działka o powierzchni około 1,9100 ha, która to zostanie wydzielona na podstawie podziału geodezyjnego nieruchomości położonej w W., stanowiącej działkę o numerze (…), o obszarze 4,7624 ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą numer (…). Opisana nieruchomość nie została nabyta od Skarbu Państwa ani jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca oraz Kupujący w ramach Umowy Przedwstępnej zobowiązali się zawrzeć warunkową umowę sprzedaży (dalej: „Umowa Przyrzeczona"), na podstawie której Wnioskodawca sprzeda Kupującemu prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 1, prawo własności Nieruchomości 2 oraz prawo własności Nieruchomości 3, pod warunkiem, że Gmina W. nie wykona prawa pierwokupu przysługującego jej w stosunku do Nieruchomości 1 i 2 na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r., poz. 65, ze zm.), wolne od wszelkich praw i roszczeń osób trzecich, z wyjątkiem obciążających Nieruchomości służebności przesyłu na rzecz dostawców mediów, ustanowionych za uprzednią zgodą Kupującego, a wskazanych w treści Umowy Przedwstępnej.

Wszystkie działki składające się na Przedmiot Sprzedaży są niezabudowane, nieogrodzone, nieuzbrojone i posiadają bezpośredni dostęp do drogi publicznej.

Działki w rejestrze gruntów oznaczone są symbolami RIVa – grunty orne, Bp – zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, W – rowy, Br – RIVa – grunty rolne zabudowane, N – nieużytki.

Wszystkie działki składające się na Przedmiot Sprzedaży znajdują się na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą nr (…) Rady Miejskiej W. z dnia (…) na terenie oznaczonym w planie symbolem 1.P. Dla terenu oznaczonego symbolem 1.P ustala się następujące przeznaczenie podstawowe: produkcja, budownictwo, rzemiosło, magazyny i składy, transport, obiekty badawcze i laboratoria, administracja, biura, obsługa firm i klientów, edukacja, finanse, handel detaliczny, handel hurtowy, gastronomia, turystyka, wypoczynek oraz uzupełniające: urządzenia elektroenergetyczne, zieleń urządzona, parkingi, drogi wewnętrzne, bocznice kolejowe, infrastruktura techniczna.

Na terenie oznaczonym 1.P. obowiązują ustalenia dotyczące ukształtowania budynków. Nieprzekraczalna linia zabudowy jest określona na rysunku planu. Powierzchnia obszaru zabudowanego nie może stanowić więcej niż 60% powierzchni terenu. Wysokość zabudowy mierzona od poziomu terenu do górnych krawędzi gzymsów i okapów nie może być większa niż 12,5 m.

Na terenie oznaczonym 1.P. obowiązują ustalenia dotyczące sposobu zagospodarowania terenu. Zaakcentowanie przestrzeni wejściowych do poszczególnych obiektów i kompleksów zlokalizowanych wzdłuż ul. (…) i ul. (…). Szpaler drzew wzdłuż południowej i wschodniej granicy terenu, sąsiadującej z terenami kolejowymi, przy jednoczesnym spełnieniu warunku sytuowania drzew w sąsiedztwie linii kolejowej, w odległości większej, od granicy obszaru kolejowego, niż będzie wynosić ich maksymalna wysokość, nie mniejszej jednak niż 15 m od osi skrajnego toru. Dla obszaru bezpośrednio sąsiadującego z terenami kolejowymi ustala się zakaz zabudowy w odległości do 10 m od granicy obszaru kolejowego przy jednoczesnym spełnieniu minimalnej odległości 20 m od osi skrajnego toru. Obszar wyłączony z działalności związanej z produkcją i obrotem substancjami łatwopalnymi, wybuchowymi, żrącymi i pylącymi stanowiącymi potencjalne zagrożenie dla ruchu kolejowego oraz innej działalności stanowiącej zagrożenie dla środowiska, w odległości większej od granicy obszaru kolejowego, niż wynosi strefa poziomego awaryjnego zasięgu zagrożenia wybuchem oraz substancjami pylącymi, nie mniejszej jednak niż 15 m od osi skrajnego toru. Obowiązek wyposażenia budynków i budowli posadowionych w sąsiedztwie obszaru kolejowego w zabezpieczenia przed wibracjami, drganiami oraz hałasem pochodzącym od linii kolejowej. Obowiązek zachowania pasa terenu szerokości 3 m od zewnętrznej krawędzi budowli kolejowej (m.in. rowu odwadniającego, podtorza, podnóża nasypu) dla potrzeb kolejowej drogi technologicznej obsługującej linię kolejową (wykorzystywanej m.in. przez służby ratownicze). Zakaz lokalizacji ścieżek rowerowych i ciągów pieszych wzdłuż linii kolejowej, zakaz lokalizacji zbiorników wodnych gruntowych ze względu na ochronę podtorza kolejowego przed deformacją, zakaz wykorzystania rowów odwadniających tereny kolejowe dla użytkowników spoza PKP. Obowiązek stosowania na obszarze, w którym przebywają ludzie, elementów ochrony akustycznej przed hałasem pochodzącym od linii kolejowej, np. ekranów akustycznych i innych zabezpieczeń. Obowiązek zastosowania nawierzchni utwardzonej ze spadkiem zapewniającym spływ wody w kierunku przeciwnym do terenów kolejowych dla wszystkich dojazdów manewrowych dla samochodów oraz parkingów. Zakaz lokalizacji otwartych placów składowych.

Na terenie oznaczonym 1.P. obowiązują ustalenia dotyczące systemu transportowego. Dojazd do terenu dopuszcza się wyłącznie od strony ulicy (…), (…) oraz ulicy łączącej ulicę (…) i ulicę (…). Dopuszcza się bocznice kolejowe i inną infrastrukturę kolejową z zastrzeżeniem, że wjazd bocznic kolejowych na teren dopuszcza się w strefie wprowadzenia bocznic kolejowych, wyznaczonej na rysunku planu. Obowiązują miejsca postojowe (m.p.) dla samochodów osobowych towarzyszące poszczególnym kategoriom przeznaczenia terenu.

Nieruchomości nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Przedmiot Sprzedaży nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Według wiedzy Wnioskodawcy, Kupujący zamierza nabyć Przedmiot Sprzedaży w celu realizacji na niej inwestycji polegającej na budowie centrum magazynowo – logistyczno – produkcyjnego z częściami socjalno – biurowymi oraz infrastrukturą towarzyszącą.

Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta w dacie wskazanej przez Kupującego Wnioskodawcy, z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem, nie później niż w terminie 6 miesięcy od zawarcia Umowy Przedwstępnej (dalej: Data Ostateczna) po spełnieniu poniższych warunków:

  1. uzyskaniu przez Wnioskodawcę zaświadczeń wydanych przez właściwe: urząd skarbowy, urząd gminy, w trybie art. 306g i 306e ustawy Ordynacja podatkowa oraz zaświadczenia wydanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, potwierdzających, że Wnioskodawca nie zalega z płatnością należnych podatków i innych należności publicznoprawnych;
  2. nieujawnienia w toku przeprowadzonego przez Kupującego procesu analizy stanu Przedmiotu Sprzedaży przeszkód fizycznych i formalnych uniemożliwiających realizację inwestycji budowy centrum magazynowo-logistyczno-produkcyjnego;
  3. uzyskaniu przez Kupującego na jego koszt ustaleń, z których wynikałoby, iż warunki glebowo- środowiskowe Przedmiotu Sprzedaży umożliwiają realizację zamierzonej przez Kupującego inwestycji budowy centrum magazynowo-logistyczno-produkcyjnego;
  4. uzyskaniu przez Kupującego, na jego koszt, warunków technicznych, pozwoleń, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych w tym dostawców danych mediów oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji państwowej na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na terenie Przedmiotu Sprzedaży, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne, rowy melioracyjne itp.) mogą znajdować się na terenie Przedmiotu Sprzedaży oraz kolidować z planowaną przez Kupującego inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez Kupującego pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;
  5. potwierdzeniu przez Kupującego w toku procesu analizy stanu Nieruchomości, że warunki techniczne (zaopatrzenia w media: wodę, energię elektryczną, gaz, włączenia do układu drogowego oraz odprowadzania ścieków i wód deszczowych) umożliwiają realizację zamierzonej inwestycji na Przedmiocie Sprzedaży;
  6. uzyskaniu przez Kupującego zaświadczenia odpowiedniego organu potwierdzającego, iż droga, do której przylega Przedmiot Sprzedaży ma status drogi publicznej;
  7. podpisaniu oraz przekazaniu przez Wnioskodawcę Kupującemu na wezwanie Kupującego dokumentów i informacji, których zestawienie stanowi załącznik do Umowy Przedwstępnej;
  8. potwierdzeniu, że oświadczenia i zapewnienia Wnioskodawcy zawarte w § 2 Umowy Przedwstępnej pozostają ważne i aktualne w Dacie Ostatecznej;
  9. wykreśleniu z księgi wieczystej umownego prawa pierwokupu wpisanego na rzecz spółki W. S.A. z siedzibą we W.;
  10. uzyskaniu zgody właściciela nieruchomości – Gminy W., na wydzielenie Nieruchomości 1 do odrębnej księgi wieczystej;
  11. dokonaniu podziału geodezyjnego działki nr 53;
  12. wydania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie dot. opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży.

Zarówno Wnioskodawca jak i Kupujący w dniu zawarcia Umowy Przyrzeczonej będą podatnikami podatku od towarów i usług czynnymi.

Jako, że niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych przywołując uzupełnienie wniosku pominięto tą jego część, która odnosi się tylko do podatku od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem – po przeformułowaniu – zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie Umowy Przyrzeczonej nie będzie rodzić konsekwencji podatkowych na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych dla Stron Umowy Przyrzeczonej, ponieważ sprzedaż stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (zajętym po przeformułowaniu stanowiska), z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych decyduje okoliczność, że dana czynność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie znajdzie zastosowania, jeżeli czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego. Zgodnie z brzmieniem przepisu wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, nie będą zachodzić przesłanki do zwolnienia sprzedaży Przedmiotu Sprzedaży z podatku od towarów i usług, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Nieruchomości, będąc nieruchomościami niezabudowanymi położone są na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość przeznaczona pod zabudowę. W ocenie Wnioskodawcy, nie istnieją również podstawy do zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Nieruchomości nie były wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności zwolnionej z podatku oraz nie sposób stwierdzić czy z tytułu nabycia tej działki Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji, sprzedaż Przedmiotu Sprzedaży podlegać będzie podatkowi od towarów i usług z zastosowaną stawką podstawową, tj. stawką w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1, w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym zgodnie z art. 2 pkt 4 a (winno być: lit. a)) ustawy o podatku do czynności cywilnoprawnych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji, zawarcie Umowy Przyrzeczonej nie będzie rodzić konsekwencji podatkowych na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych dla Stron Umowy Przyrzeczonej, ponieważ sprzedaż Przedmiotu Sprzedaży podlegać będzie podatkowi od towarów i usług z zastosowaną stawką podstawową, tj. stawką w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1, w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, zgodnie z art. 2 pkt 4 a (winno być: lit. a)) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z 01 lutego 2021 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.851.2020.4.AG.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku – wynoszą – od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.




Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Sprzedającym prawo wieczystego użytkowania gruntów i prawo własności niezbudowanych działek. Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma wątpliwość czy opisana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i tym samym rodzi konsekwencje podatkowe w tym podatku dla stron transakcji, a więc i dla niego samego.

Jak wynika z przywołanego powyżej przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, aby określić czy dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych koniecznym jest w pierwszej kolejności rozstrzygnięcie kwestii czy transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W interpretacji indywidualnej z 01 lutego 2021 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.851.2020.4.AG. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że opisana we wniosku sprzedaż przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności działek, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według określonej stawki podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja sprzedaży będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według określonej stawki, to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie jednak od powyższego rozstrzygnięcia, podkreślić należy, że Wnioskodawca występuje w opisanym zdarzeniu przyszłym, jako strona sprzedająca. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych jasno określa, że w przypadku umowy sprzedaży konsekwencje podatkowe w tym podatku powstają po stronie kupującej. Zgodnie bowiem z przywołanym już powyżej art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym. Tym samym, bez względu na fakt czy opisana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czy też nie – zawarcie opisanej umowy sprzedaży nie będzie rodzić konsekwencji w podatku od czynności cywilnoprawnych po stronie Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo Organ podkreśla, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z tych też względów − z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego − zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy. Jeśli strona Kupująca chciałaby uzyskać interpretację w powyższej sprawie koniecznym jest złożenie przez nią odrębnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj