Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.895.2020.3.MSU
z 12 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 1 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją inwestycji w sposób przewidziany dla podatników działających na polu działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją inwestycji w sposób przewidziany dla podatników działających na polu działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 20 stycznia 2021 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz w dniu 2 lutego 2021 r. w zakresie reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Politechnika …. jest uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Dekretu z dnia ... o utworzeniu Politechniki ….. Uczelnia ma osobowość prawną.

W kontekście przepisów ustawy o VAT, w działalności Uczelni można wyróżnić czynności:

  1. niepodlegające opodatkowaniu:
    • kształcenie studentów na nieodpłatnych studiach stacjonarnych.
    • prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach działalności statutowej,
    • prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach projektów badawczych finansowanych z budżetu UE;
  2. zwolnione:
    • kształcenie studentów na płatnych studiach niestacjonarnych i podyplomowych,
    • prowadzenie odpłatnych szkoleń i kursów,
    • organizowanie seminariów i konferencji,
    • zakwaterowanie studentów,
  3. opodatkowane:
    • prace dla przemysłu,
    • wynajem pomieszczeń, nieruchomości i terenów,
    • działalność promocyjna,
    • działalność badawcza z zamiarem komercjalizacji.

Politechnika …. składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. o udzielenie dofinansowania zadania „….”.

Park jest własnością Politechniki ….. Teren Parku im. ….. w roku ... został wpisany do rejestru zabytków (nr …...) W ... r. i ... r. piętnaście drzew z tam rosnących, uznano za pomniki przyrody.

Park wyróżnia się walorami estetycznymi. W obszarze ulic …./….. jest to jeden z nielicznych terenów zielonych o charakterze ogólnodostępnym. Park tworzy unikalne dziedzictwo kulturowe w wymiarze lokalnym. Na terenie Parku odnotowano ponad 300 punktów dendrologicznych. Obecny stan zadrzewienia parkowego charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem gatunkowym i wartościowym poszczególnych egzemplarzy. Pod względem stanu zachowania część drzew wymaga wykonania cięć sanitarnych, związanych z usunięciem posuszu oraz cięć korygujących, poprawiających statykę drzew. Do wykonania zabiegów pielęgnacyjnych zakwalifikowano ... szt. drzew. Ponadto konieczne jest założenie ... szt. wiązań.

Park otacza budynek Rektoratu Politechniki …., pełni więc również funkcję reprezentacyjną. Użytkownikami Parku są głównie studenci, pracownicy Uczelni, goście Rektora z całego świata oraz zwykli przechodnie.

Park, ze względu na swój urok, bywa często przedmiotem wynajmu, głównie jako plan filmowy.

W uzupełnieniu wniosku, na następujące pytania Organu:

  1. Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Na kogo będą wystawiane faktury dokumentujące nabycie towarów w związku z realizacją zadania „…. …”?
  3. Do wykonywania jakich czynności będzie służył Wnioskodawcy Park im. ….., tj. do czynności
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  4. Do jakich konkretnie czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług będzie służył Wnioskodawcy Park?
  5. Do jakich konkretnie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług będzie służył Wnioskodawcy Park?
  6. Czy Park im. ….., opisany we wniosku będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę, do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
  7. W sytuacji, gdy Park im. ….. opisany we wniosku będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
  8. W sytuacji, gdy Park im. ….. będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę, zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
  9. W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej przedmiotowy Park im. ….., będzie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Wnioskodawca będzie miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
  10. Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla Uczelni zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?
  11. W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Uczelnia uznaje, iż wynosi on 0%?
  12. Ile wynosi proporcja ustalona dla Uczelni zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy?
  13. W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Uczelnia uznaje, iż wynosi ona 0%?

Wnioskodawca wskazał, iż:

Ad 1.

Politechnika jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co potwierdza prowadzona przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej baza, tzw. wykaz podatników czynnych (dostęp na stronie https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vatwyszukiwarka/).

Ad 2.

Faktury za nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania „ …” będą wystawiane tylko i wyłącznie na rzecz Wnioskodawcy. W fakturach Wnioskodawca będzie uwidoczniony jako nabywca towarów i usług.

Ad 3.

Park im. ….. (dalej zwany jako Park) jest własnością Politechniki …... Teren Parku w roku ... został wpisany do rejestru zabytków (nr …..) W ... r. i ... r. piętnaście drzew tam rosnących uznano za pomniki przyrody. Park wyróżnia się walorami estetycznymi. W obszarze ulic …./….. jest to jeden z nielicznych terenów zielonych o charakterze ogólnodostępnym. Park tworzy unikalne dziedzictwo kulturowe w wymiarze lokalnym. Na terenie Parku odnotowano ponad 300 punktów dendrologicznych. Obecny stan zadrzewienia parkowego charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem gatunkowym i wartościowym poszczególnych egzemplarzy. Pod względem stanu zachowania część drzew wymaga wykonania cięć sanitarnych, związanych z usunięciem posuszu oraz cięć korygujących, poprawiających statykę drzew. Do wykonania zabiegów pielęgnacyjnych zakwalifikowano ... szt. drzew. Ponadto konieczne jest założenie ... szt. wiązań. Park otacza budynek Rektoratu Politechniki …., pełni więc również funkcję reprezentacyjną. Użytkownikami Parku są głównie studenci, pracownicy Uczelni, goście Uczelni oraz zwykli przechodnie. Park, ze względu na swój urok, bywa często przedmiotem wynajmu, głównie jako plan filmowy. Park jest ogrodzony. W ciągu dnia jest dostępny dla wszystkich, na noc wejścia są zamykane. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Park jako infrastruktura otaczająca budynek Rektoratu, jest wykorzystywana do wszystkich trzech rodzajów działalności, tj. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, jak i niepodlegających opodatkowaniu.

Ad 4.

Jak wskazano w pkt 3 niniejszego pisma, Park to teren otaczający budynek Rektoratu, a zatem ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy jako uczelni. Jedną z kategorii takiej działalności jest prowadzenie przez Wnioskodawcę odpłatnego kształcenia studentów, słuchaczy, kursantów, organizowanie seminariów i konferencji naukowych, czy świadczenie usług zakwaterowania własnych studentów i doktorantów w domach studenta Wnioskodawcy. W związku z powyższym należy uznać, że wskazany Park ma pośredni związek z prowadzonymi czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług (wymienionymi w zdaniu poprzednim) realizowanymi przez Wnioskodawcę. Warto również zaznaczyć, że część studentów korzysta z Parku w ramach prowadzonych zajęć na studiach (np. studenci Architektury odbywają w Parku zajęcia plastyczne).

Ad 5.

Jak wskazano w pkt 3 niniejszego pisma, Park jest to teren otaczający budynek Rektoratu, a zatem ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy jako uczelni. Jedną z kategorii takiej działalności jest prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT, w tym wynajem powierzchni, nieruchomości, działalność reklamowa, usługi badawcze, sprzedaż publikacji książkowych, usługi sportowe (w zakresie wstępu), zakwaterowanie osób obcych, komercjalizacja wyników badań, w tym sprzedaż praw majątkowych czy udzielanie licencji do takich praw, sprzedaż aparatury i innego majątku trwałego. W związku z powyższym należy uznać, że wskazany Park ma pośredni związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (wymienionymi w zdaniu poprzednim) realizowanymi przez Wnioskodawcę. Warto również zaznaczyć, że często zdarza się, że Park (wraz z Rektoratem) jest przedmiotem wynajmu jako plan filmowy.

Ad 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, Park będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), tak jak opisano w pkt 4 i pkt 5 niniejszego pisma, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Wnioskodawca będzie wykorzystywał Park do ogólnie prowadzonej działalności uczelni, a zatem również tej, która jest finansowana w postaci subwencji w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.). W związku z powyższym należy uznać, że wskazany Park ma pośredni związek z działalnością niemającą charakteru gospodarczego prowadzoną przez Wnioskodawcę (prowadzenie nieodpłatnych studiów stacjonarnych, szkoły doktorskiej, prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji – jako działalność statutowa Wnioskodawcy).

Ad 7.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, gdyż jak już wskazano w niniejszym piśmie, Park jest wykorzystywany do wszystkich trzech rodzajów działalności. Jest to teren otaczający budynek Rektoratu i ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Innymi słowy, Wnioskodawca nie ma możliwości dokonać miarodajnej alokacji podatku naliczonego w tym przypadku. A zatem nie ma możliwości przyporządkowania całości kwot do działalności gospodarczej. Nie można również całości tych kwot przypisać do działalności niemającej charakteru gospodarczego. Nie można również dokonać alokacji części podatku naliczonego do jednej z tych działalności.

Ad 8.

W zakresie niniejszego pytania (ze względu na jego tożsamość z pytaniem z pkt 7) Wnioskodawca odwołuje się do wyjaśnień wskazanych w pkt 7. Zdaniem Wnioskodawcy, nie można dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, gdyż jak już wskazano w niniejszym piśmie, Park jest wykorzystywany do wszystkich trzech rodzajów działalności, jest to teren otaczający budynek Rektoratu i ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Innymi słowy, Wnioskodawca nie ma możliwości dokonać miarodajnej alokacji podatku naliczonego w tym przypadku. A zatem, nie ma możliwości przyporządkowania całości kwot do działalności gospodarczej. Nie można również całości tych kwot przypisać do działalności niemającej charakteru gospodarczego. Nie można również dokonać alokacji części podatku naliczonego do jednej z tych działalności.

Ad 9.

Jak już wskazano w pkt 7 i 8, Wnioskodawca nie może dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, gdyż jak już wskazano w niniejszym piśmie, Park jest wykorzystywany do wszystkich trzech rodzajów działalności, jest to teren otaczający budynek Rektoratu i ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Innymi słowy Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przypisania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnionych od tego podatku.



Ad 10.

Prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego wynikający z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 16%.

Ad 11.

Odpowiedź w zakresie tego pytania została wskazana przez Wnioskodawcę w pkt 10.

Ad 12.

Wskaźnik proporcji odliczenia ustalony na podstawie art. 90 ust. 2-9 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 51%.

Ad 13.

Odpowiedź w zakresie tego pytania została wskazana przez Wnioskodawcę w pkt 12.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego zadania w sposób przewidziany dla podatników działających na polu działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Wnioskodawca, jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 w zw. z art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2020r., poz. 106 z późn. zm.), realizując zadanie „…." i mając na uwadze przeznaczenie Parku oraz brak możliwości przypisania konkretnych zakupów konkretnym rodzajom działalności, będzie miał prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych, wyliczonego z zastosowaniem wskaźnika proporcji sprzedaży i tzw. prewspółczynnika (zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 90 ust. 2-3 i art. 86 ust. 2b ustawy o VAT). Park jest wykorzystywany jako teren otaczający budynek Rektoratu, a zatem ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy jako uczelni. Jest więc wykorzystywany do każdej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej od podatku, jak i niepodlegającej opodatkowaniu. Skoro Wnioskodawca nie może w zakresie tego zadania dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur – zasadne jest przyjęcie odliczenia częściowego za pomocą tzw. prewspółczynnika i wskaźnika proporcji (wg wartości tych wskaźników obowiązujących na moment skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

W myśl na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. 2015r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Dekretu z dnia 24 maja 1945 r. o utworzeniu Politechniki ….. Politechnika jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … o udzielenie dofinansowania zadania „…..”. Park jest własnością Politechniki …. Faktury za nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania będą wystawiane tylko i wyłącznie na rzecz Wnioskodawcy. Park, ze względu na swój urok, bywa często przedmiotem wynajmu, głównie jako plan filmowy. Park jest ogrodzony. W ciągu dnia jest dostępny dla wszystkich, na noc wejścia są zamykane. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Park jako infrastruktura otaczająca budynek Rektoratu, jest wykorzystywana do wszystkich trzech rodzajów działalności, tj. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, jak i niepodlegających opodatkowaniu.

Park będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Park ma pośredni związek z działalnością niemającą charakteru gospodarczego prowadzoną przez Wnioskodawcę (prowadzenie nieodpłatnych studiów stacjonarnych, szkoły doktorskiej, prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji – jako działalność statutowa Wnioskodawcy). Wnioskodawca nie może dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, gdyż Park jest wykorzystywany do wszystkich trzech rodzajów działalności, jest to teren otaczający budynek Rektoratu i ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Innymi słowy Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przypisania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnionych od tego podatku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług – wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – nie jest możliwe w całości do działalności gospodarczej podatnika, ma zastosowanie przepis art. 86 ust. 2a ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać w części prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących dostawę towarów i wykonanie usług w ramach realizacji zadania „…..”, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami a prowadzoną przez Uczelnię działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Wskazać należy, że fakt istnienia bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W orzeczeniu z dnia 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki.

W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Należy zatem zaznaczyć, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezsporność tego powiązania z dokonywaną przez podatnika sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż Park jest wykorzystywany do każdej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej od podatku, jak i niepodlegającej opodatkowaniu. Park będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, park ma pośredni związek z działalnością niemającą charakteru gospodarczego prowadzoną przez Wnioskodawcę (prowadzenie nieodpłatnych studiów stacjonarnych, szkoły doktorskiej, prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji – jako działalność statutowa Wnioskodawcy).

Wnioskodawca prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu wiąże z tym, że Park będący otoczeniem budynku Rektoratu ma związek z ogólnie prowadzoną działalnością Wnioskodawcy jako uczelni. Z uwagi na fakt, iż jedną z kategorii takiej działalności jest prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT, w tym wynajem powierzchni, nieruchomości, działalność reklamowa, usługi badawcze, sprzedaż publikacji książkowych, usługi sportowe (w zakresie wstępu), zakwaterowanie osób obcych, komercjalizacja wyników badań, w tym sprzedaż praw majątkowych czy udzielanie licencji do takich praw, sprzedaż aparatury i innego majątku trwałego, to Wnioskodawca uznał, że wskazany Park ma pośredni związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Również zdarza się, że Park (wraz z Rektoratem) jest przedmiotem wynajmu jako plan filmowy.

Jednakże należy wskazać, że Park, będący przedmiotem wniosku, jest przede wszystkim miejscem ogólnodostępnym. W obszarze ulic …../. … jest to jeden z nielicznych terenów zielonych o charakterze ogólnodostępnym. Park tworzy unikalne dziedzictwo kulturowe w wymiarze lokalnym. Na terenie Parku odnotowano ponad 300 punktów dendrologicznych. Obecny stan zadrzewienia parkowego charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem gatunkowym i wartościowym poszczególnych egzemplarzy. Pod względem stanu zachowania część drzew wymaga wykonania cięć sanitarnych, związanych z usunięciem posuszu oraz cięć korygujących, poprawiających statykę drzew. Do wykonania zabiegów pielęgnacyjnych zakwalifikowano 208 szt. drzew. Ponadto konieczne jest założenie 29 szt. wiązań. Park otacza budynek Rektoratu Politechniki …., pełni więc również funkcję reprezentacyjną. Użytkownikami Parku są głównie studenci, pracownicy Uczelni, goście Uczelni oraz zwykli przechodnie.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że co prawda Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, jednak analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że celem ww. projektu jest poprawa i odnowienie drzewostanu parku, będącego przede wszystkim miejscem ogólnodostępnym, a nie inwestycja związana z prowadzeniem działalności komercyjnej przy wykorzystaniu tego parku.

Jak wskazano wyżej, ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług daje podatnikowi oczywiste oraz bezsporne powiązanie wydatków z dokonywaną przez podatnika sprzedażą opodatkowaną. Zatem powiązanie to ocenia się na moment dokonania nabycia towarów i usług.

Stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie, pomimo że Wnioskodawca wskazał na związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanych, to jednak czynności te nie są bezpośrednio związane z inwestycją i nie przesądzają one o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego. W rozpatrywanej sprawie związek ten jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Bowiem jak wskazano wyżej, Park jest miejscem ogólnodostępnym. A zatem należy stwierdzić, że podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie – związany jest z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Co więcej, w ocenie tutejszego Organu, w odniesieniu do Parku, brak będzie związku przyczynowo-skutkowego, także o charakterze pośrednim, pomiędzy prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, a wydatkami na realizację zadania pn. „….”.

Należy bowiem zauważyć, że w szerokim ujęciu każdy wydatek Uczelni będzie miał wpływ na jej działalność. W takim ujęciu każdy wydatek mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jeżeli jednak określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami pozostającymi poza zakresem działalności gospodarczej, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim daje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym należy stwierdzić, że na etapie realizacji projektu „…..” brak oczywistego oraz bezspornego powiązania wydatków związanych z realizacją ww. projektu z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie, w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach realizowanego zadania „….” Wnioskodawca – zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy – nie będzie mieć możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego. W przedmiotowej sprawie nie znajdą bowiem zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a-2h i rozporządzenia oraz art. 90 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że jeśli w przyszłości ww. Park zostanie wykorzystany bezpośrednio do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do dokonania korekty nieodliczonego podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj