Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.639.2020.2.IG
z 10 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z póżn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 6 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących Zbywaną Działalność za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz uznania sprzedaży Zbywanej Działalności za pozostającą poza zakresem podatku VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2020 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących Zbywaną Działalność za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz uznania sprzedaży Zbywanej Działalności za pozostającą poza zakresem podatku VAT.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;


Przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


A. Sp. z o.o. (dalej: „Sprzedający”) należy do Grupy C. (dalej: „Grupa”) i 100% udziałów Sprzedającego należy do D.

Grupa oferuje produkty i usługi w zakresie informacji biznesowych dotyczących oceny zdolności kredytowej oraz oceny ryzyka, informacji marketingowych i innych celów związanych z informacjami biznesowymi. Podstawowym przedmiotem działalności Sprzedającego są produkty i usługi w zakresie informacji biznesowych dotyczących oceny zdolności kredytowej i oceny ryzyka na rynku polskim. Sprzedający świadczy również usługi marketingu BtC (Business to Consumer) dla globalnego klienta Grupy (dalej: “Klient”) jako podwykonawca E. która również należy do Grupy.


Sprzedający zamierza przenieść część swojej działalności, dedykowaną wyłącznie do obsługi Klienta (tj. świadczenia na rzecz D usług związanych z usługami świadczonymi na rzecz Klienta, dalej: „Zbywana Działalność”) do odrębnego podmiotu prawnego w Polsce, będącego w całości własnością D. – tj. B. Sp. z o.o. (dalej: „Kupujący”, Sprzedający i Kupujący zwani łącznie: „Stronami” i/lub „Zainteresowanymi”). Pozostała działalność Sprzedającego (w szczególności związana z produktami dotyczącymi informacji biznesowych dotyczących oceny zdolności kredytowej oraz oceny ryzyka na rynku polskim) pozostanie i będzie kontynuowana przez Sprzedającego.


W dniu (…) Strony zawarły przedwstępną umowę sprzedaży (dalej: „PSA”) dotyczącą Zbywanej Działalności. Podpisanie ostatecznej umowy i prawne przeniesienie Zbywanej Działalności jest planowane w przyszłości (tj. po złożeniu niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).


W ramach transakcji następujące składniki materialne i niematerialne wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia Zbywanej Działalności i przypisane do Zbywanej Działalności zostaną przekazane Kupującemu:

  1. Prawa i roszczenia Sprzedawcy wynikające z umów przypisanych do Zbywanej Działalności, w tym w szczególności Umowa o świadczenie usług zawarta pomiędzy D. i Sprzedającym, na podstawie której Sprzedający świadczy na rzecz D. zlecone usługi dotyczące Klienta;
  2. Aktywa trwałe (w tym związane z nimi wyposażenie technologiczne) zgodnie ze stanem przypisanym do Zbywanej Działalności, w tym m.in. biurka, krzesła, szafki, laptopy, monitory, telefony, klawiatury oraz myszki komputerowe, wyposażenie sali telekonferencyjnej;
  3. Ewidencję (dokumentację (także w formie elektronicznej)) związaną wyłącznie ze Zbywaną Działalnością.


Na podstawie PSA, zgodnie z art. 231 Kodeksu Pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r., pozycja 1320, ze zmianami), Kupujący stanie się stroną umów o pracę z pracownikami przypisanymi do Przejmowanej Działalności (dalej: „Pracownicy”).


Po podpisaniu ostatecznej umowy, Kupujący będzie odpowiedzialny za wszystkie zobowiązania wynikające lub powiązane z prowadzeniem Zbywanej Działalności po jej przeniesieniu oraz za obowiązki wynikające z umów przenoszonych w ramach transakcji (zgodnie z opisem w lit. a wyżej), które mają być wykonane po przeniesieniu Zbywanej Działalności, z wyjątkiem zobowiązań wynikających lub związanych z prowadzeniem Zbywanej Działalności lub innych obowiązków Sprzedającego (i) powstałych do dnia przeniesienia Zbywanej Działalności, oraz (ii) zobowiązań za okres przed przeniesieniem Zbywanej Działalności powstałych po takim przeniesieniu. Co do zasady, Kupujący będzie ponosił odpowiedzialność za wszelkie prawa i obowiązki Sprzedającego jako pracodawca w związku ze Zbywaną Działalnością, w szczególności zobowiązania związane z urlopami oraz zwolnieniami chorobowymi.


W praktyce, aktywa i Pracownicy przypisani do Zbywanej Działalności zostali organizacyjnie wyodrębnieni w strukturze Sprzedającego ze względu na i w oparciu o zapisy umowy zawartej pomiędzy D. i Klientem oraz w zestawieniach płacowych. Pracownicy Zbywanej Działalności raportują bezpośrednio do D., która jest odpowiedzialna za relację z Klientem, podczas gdy działalność gospodarcza Sprzedającego inna niż Zbywana Działalność jest raportowana do C. [Sprzedający nie przyjął formalnej dokumentacji (np. w formie uchwały) dotyczącej takiego wydzielenia]. Niemniej jednak, do zespołu wykonującego prace związane ze Zbywaną Działalnością odnoszono się odrębnie w zestawieniach płacowych, wewnętrznej komunikacji czy prezentacjach Sprzedającego jako „Interact”.


Ponadto Pracownicy zostali zatrudnieni specjalnie w celu świadczenia usług związanych ze Zbywaną Działalnością a także są oni przypisani do konkretnego zespołu/działu noszącego nazwę „dział Interact”, wykonują zadania związane wyłącznie ze Zbywaną Działalnością (tj. nie wykonywali ani nie wykonują żadnej pracy związanej z innymi klientami Sprzedającego). Wydzielenie organizacyjne przejawia się dodatkowo, w tym że Pracownicy posiadają specyficzne kwalifikacje, a także od początku zatrudnienia są wyodrębnieni w ramach listy płac (dla Działu „Dział Interact” sporządzane jest odrębne podsumowanie listy płac), wykonują swoje zadania na wyodrębnionej powierzchni biurowej, i co do zasady nie dzielą przestrzeni biurowej z innymi pracownikami Sprzedającego.


Z perspektywy finansowej, istnieje pojedynczy i możliwy do wyodrębnienia strumień przychodów alokowany wyłącznie do usług świadczonych przez Sprzedającego dla Klienta w ramach Umowy o świadczenie usług, która zostanie przeniesiona w ramach transakcji (zgodnie z opisem w lit. a wyżej). Ponadto, zgodnie z polityką cen transferowych Grupy, Sprzedający fakturuje D. za świadczone usługi na podstawie modelu koszt plus (uwzględniającego wszystkie koszty zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie takie jak koszty ogólnego zarządu, koszty HR oraz koszty usług finansowych) - w związku z tym również koszty przypisane do Przenoszonej Działalności mogą zostać zidentyfikowane oddzielnie w ramach księgowości Sprzedającego. Główna kategoria kosztów przypisanych do Przenoszonej Działalności dotyczy personelu (Pracowników), dla których - jak wskazano powyżej - sporządzana jest odrębna lista płac. Sprzedający nie sporządza odrębnych sprawozdań finansowych (lub ich elementów, w tym na potrzeby zarządcze) i nie posiada odrębnego rachunku bankowego dla Zbywanej Działalności.


Pracownicy przypisani do Zbywanej Działalności (przy użyciu alokowanych aktywów) pełnią funkcje dedykowane wyłącznie do tej działalności, w tym w szczególności:

  1. Zapisywanie i wczytywanie nowych danych do bazy danych;
  2. Wydobywanie danych z bazy danych do celów kalkulacji, wyciągów lub raportowania;
  3. Doraźne żądania lub zmiany w strukturze bazy danych;
  4. Zarządzanie i koordynowanie kampanii od chwili powstania briefingu;
  5. Monitoring rynku, badania konkurencji, analiza i porównania;
  6. Dzielenie się wiedzą z klientami;
  7. Analiza dostępnych na rynku narzędzi i praktyk;
  8. Analizy efektywności prowadzonych projektów;
  9. Usługi doradcze.


Kupujący będzie nadal pełnił powyższe funkcje (zamiast Sprzedającego) na rzecz D., a Sprzedający będzie kontynuować swoją działalność gospodarczą niezwiązaną ze Zbywaną Działalnością.


Ograniczone czynności pomocnicze (w tym te zlecone przez Sprzedającego w ramach outsourcingu) oraz składniki majątkowe wykorzystywane w ramach ogólnej działalności Sprzedającego (takie jak umowa najmu, księgowość, płace, IT, finanse, usługi prawne, internet), których nie można przypisać wyłącznie Zbywanej Działalności nie zostaną przeniesione w ramach transakcji, jednak przed transakcją Kupujący zawrze (lub już zawarł) nowe umowy (umowa podnajmu, księgowość, płace, IT, finanse, usługi, internet) z odpowiednimi dostawcami usług. Po transakcji nie będzie żadnych aktywów ani umów, z których Sprzedający i Kupujący będą korzystać wspólnie, z wyjątkiem korzystania z określonej powierzchni biurowej wykorzystywanej wspólnie przez Sprzedającego i Kupującego, zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy.


Zbywana Działalność będzie mogła kontynuować swoją bieżącą działalność gospodarczą jako samodzielna jednostka i po transakcji Kupujący nie będzie musiał podejmować istotnych dodatkowych działań w tym zakresie.


Transakcja zostanie dokonana przez Strony w oparciu o istniejące cele ekonomiczne / biznesowe, a jej celem nie jest osiągnięcie korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem lub celem jakiejkolwiek ustawy podatkowej lub jej przepisu.


Sprzedający i Kupujący są, oraz w dniu sprzedaży i przeniesienia Zbywanej Działalności będą, zarejestrowani jako czynni polscy podatnicy VAT prowadzący działalność podlegającą VAT.


D. jest podatnikiem VAT posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Belgii i nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106, ze zmianami) w Polsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Zbywaną Działalność stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT?
  2. Czy sprzedaż Zbywanej Działalności będzie poza zakresem podatku VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?
  3. W przypadku negatywnej odpowiedzi na Pytanie 1, czy sprzedaż Zbywanej Działalności będzie podlegać podatkowi VAT według właściwych stawek VAT (co do zasady 23%), w którym to przypadku Sprzedający będzie zobowiązany do zapłaty należnego podatku, a Kupujący będzie mógł traktować go jako podatek naliczony, który może zostać odliczony przez Kupującego od podatku należnego i / lub podlega zwrotowi?

Stanowisko Zainteresowanych:


Ad. 1.


Zdaniem Zainteresowanych, zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Zbywaną Działalność stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.


Zgodnie z Ustawą o VAT „ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjne i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania" - zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.


Mając na uwadze przepisy ustawy o VAT oraz analizowane zdarzenie przyszłe, zdaniem Zainteresowanych:


Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w Ustawie o VAT wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. Stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);
  2. Jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie:
  3. Jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;
  4. Jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie);
  5. Mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Należy wskazać, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl stwierdził, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.


Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem zorganizowana część przedsiębiorstwa w świetle powyższych orzeczeń jest zorganizowanym zespołem składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Zbywana Działalność spełnia obecnie i na moment transakcji będzie spełniać wszystkie wymienione powyżej przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wyodrębnionym w strukturze Sprzedającego pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Co więcej Kupujący planuje kontynuować działalność prowadzoną przez Sprzedającego w ramach Zbywanej Działalności. W konsekwencji, przedmiot transakcji (tj. Zbywana Działalność) będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Za potwierdzeniem powyższego stanowiska przemawiają następujące okoliczności:


Zbywana Działalność jako zespół składników majątkowych


Zgodnie z ugruntowaną praktyką przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku związanego z podstawowymi zadaniami gospodarczymi realizowanymi przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Mając na uwadze powyższe, Zainteresowani wskazują, iż działalność prowadzona obecnie przez Sprzedawcę obejmuje kilka odrębnych obszarów. Podstawowym przedmiotem działalności Sprzedającego są produkty i usługi w zakresie informacji biznesowych dotyczących oceny zdolności kredytowej i oceny ryzyka na rynku polskim. Sprzedający świadczy również usługi związane ze Zbywaną Działalnością, przy czym Zbywana Działalność prowadzona jest w oparciu o składniki majątkowe dedykowane wyłącznie do prowadzenia tej działalności i działalność ta jest odrębna od pozostałych obszarów działalności Sprzedającego.


Zgodnie z intencją Zainteresowanych, Zbywana Działalność będzie obejmowała wszystkie wskazane w zdarzeniu przyszłym składniki majątku przypisane do Zbywanej Działalności zgodnie z ich podstawowym, faktycznym przeznaczeniem, służącym efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji, tj.:

  1. Prawa i roszczenia Sprzedającego wynikające z umów przypisanych do Zbywanej Działalności, w tym w szczególności Umowę o świadczenie usług zawartą pomiędzy D. i Sprzedającym, na podstawie której Sprzedający świadczy na rzecz D. zlecone usługi dotyczące Klienta;
  2. Aktywa trwałe (w tym związane z nimi wyposażenie technologiczne) zgodnie ze stanem przypisanym do Zbywanej Działalności, w tym m.in. biurka, krzesła, szafki, laptopy, monitory, telefony, klawiatury oraz myszki komputerowe, wyposażenie sali telekonferencyjnej;
  3. Ewidencję (dokumentację (także w formie elektronicznej)) związaną wyłącznie ze Zbywaną Działalnością.


W ramach transakcji Kupujący stanie się również stroną umów o pracę z Pracownikami, którzy są kluczowym elementem Zbywanej Działalności, koniecznym dla realizacji jej zadań gospodarczych.


Zdaniem Zainteresowanych, Zbywaną Działalność będą zatem tworzyć nie przypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Zbywanej Działalności) składniki majątku istniejące u Sprzedającego na chwilę obecną oraz w momencie przeprowadzenia transakcji oraz Pracownicy, a głównym kryterium w ich doborze jest rola, jaką powyższe składniki i Pracownicy odgrywają przy wykonywaniu zadań będących w zakresie Zbywanej Działalności.


Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Zainteresowanych pierwsza przesłanka dotycząca uznania Zbywanej Działalności za zespół składników majątkowych zostanie spełniona.


Zdaniem Zainteresowanych, na powyższą konkluzję nie wpływa fakt, że pewne elementy których nie można przypisać wyłącznie do Zbywanej Działalności, wykorzystywane w ramach ogólnej działalności Sprzedającego zostaną wyłączone z zakresu transakcji (w szczególności wybrane umowy dotyczące tzw. funkcji pomocniczych).


W ocenie Zainteresowanych, analizowany przedmiot transakcji będzie stanowił zespół składników majątkowych związanych z podstawowymi zadaniami gospodarczymi realizowanymi przez Zbywaną Działalność, który w połączeniu z nowymi umowami zawartymi przez Kupującego (np. w zakresie podnajmu, księgowości, HR, IT, finansów, prawnym, Internet), będą umożliwiały stabilne i niezakłócone kontynuowanie Zbywanej Działalności przez Nabywcę po transakcji.


W konsekwencji, pierwsza przesłanka zostanie spełniona.


Wyodrębnienie organizacyjne Zbywanej Działalności


Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. W szczególności, mowa tutaj nie o formalnym wyodrębnieniu, ale ustaleniu, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne oraz pracownicy faktycznie odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość).


Na dzień przeprowadzenia transakcji zespół składników majątkowych i niemajątkowych nie będzie wyodrębniony w działalności Sprzedającego w sposób formalno-prawny (tj. na podstawie dokumentów korporacyjnych Sprzedającego), niemniej jednak jest on obecnie i będzie na moment przeprowadzenia transakcji wyodrębniony u Sprzedającego w sposób faktyczny oraz realny - w tym na podstawie wymogów umowy zawartej przez D. z Klientem oraz w zestawieniach płacowych. Wyodrębnienie to wynika w szczególności z poniższych okoliczności:

  1. Przyporządkowania wyłącznie do Zbywanej Działalności składników majątkowych służących jej prowadzeniu;
  2. Przyporządkowania praw i roszczeń wynikających z umów przypisanych wyłącznie do Zbywanej Działalności, w tym w szczególności kluczowej umowy z D., w oparciu o którą prowadzona jest Zbywana Działalność;
  3. Wyodrębnienia organizacyjnego Pracowników przejawiającego się w szczególności tym, że zostali oni zatrudnieni przez Sprzedającego specjalnie w celu wykonywania usług w ramach Zbywanej Działalności, są oni przypisani do konkretnego zespołu/działu noszącego nazwę „dział Interact”, wykonują zadania związane wyłącznie ze Zbywaną Działalnością, posiadają specyficzne kwalifikacje, a także od początku zatrudnienia są wyodrębnieni w ramach listy płac (dla Działu „Dział Interact” sporządzane jest odrębne podsumowanie listy płac), wykonują swoje zadania na wyodrębnionej powierzchni biurowej i co do zasady nie dzielą przestrzeni biurowej z innymi pracownikami Sprzedającego;
  4. Sposobu raportowania w ramach Grupy - Pracownicy Zbywanej Działalności raportują bezpośrednio do D, który jest odpowiedzialny za relację z Klientem, podczas gdy działalność gospodarcza Sprzedającego inna niż Przenoszona Działalność jest raportowana do C.


Struktura organizacyjna Sprzedającego została ukształtowana w toku dotychczasowej działalności i nie jest sztucznie tworzona na potrzeby planowej transakcji.


W związku z powyższym należy uznać, iż Zbywana Działalność będzie spełniała drugą ze wskazanych przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Sprzedawcy, niezbędną dla uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.


Wyodrębnienie finansowe Zbywanej Działalności


Ustawa o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. W praktyce uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.


W świetle powyższego Zainteresowani podkreślają, że Zbywana Działalność jest od długiego czasu wyodrębniona finansowo w Spółce i pozostanie wyodrębniona w ten sposób na dzień zbycia Zbywanej Działalności. Wyodrębnienie finansowe Zbywanej Działalności przejawia się na następujących płaszczyznach:

  1. Istnieje pojedynczy i możliwy do wyodrębnienia strumień przychodów alokowany wyłącznie do usług świadczonych przez Sprzedającego w ramach umowy zawartej z D, która zostanie przeniesiona na Nabywcę wraz ze Zbywaną Działalnością.
  2. Przypisanie kosztów związanych ze Zbywaną Działalnością wynika ze stosowanej metodologii rozliczania usług świadczonych przez Sprzedawcę w ramach Zbywanej Działalności na podstawie polityki cen transferowych stosowanej w Grupie – tj. metody koszt plus.
  3. Główną kategorią kosztów alokowanych do Zbywanej Działalności są koszty pracownicze (związane z Pracownikami), dla których sporządzana jest odrębna lista płac.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Zainteresowanych, ewidencja rachunkowa Sprzedającego umożliwia przyporządkowania przychodów, kosztów, zobowiązań jak i należności do Zbywanej Działalności, i w rezultacie na zarządzanie finansowe zespołem składników majątkowych przypisanych do Zbywanej Działalności.


Tym samym, opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Zbywaną Działalność spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Zdaniem Zainteresowanych, na powyższą konkluzję nie wpływa okoliczność, że Sprzedający nie przygotowuje odrębnych sprawozdań finansowych oraz nie posiada odrębnego rachunku bankowego dedykowanego do Zbywanej Działalności. Samodzielność finansowa zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie jest bowiem warunkiem zaistnienia wyodrębnienia finansowego, które przejawia się możliwością przyporządkowania (nawet jeśli nie jest ono ujęte odrębnie w sprawozdaniu finansowym) strumieni finansowych związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa (co jak zostało wykazane powyżej ma miejsce w analizowanym stanie faktycznym).


Niniejsze stanowisko potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 listopada 2017 r., sygn. I FSK 327/16, zgodnie z którym „nie ma także obowiązku posiadania odrębnych rachunków bankowych i własnych środków finansowych". Dodatkowo przedstawiony przez Zainteresowanych pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w tym Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 11 marca 2015 r., znak IPTPP4/443-879/14-4/BM, w której organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za prawidłowe: „(...) wyodrębnienie finansowe nie musi być realizowane poprzez całkowitą samodzielność finansową zespołu składników majątkowych. Nie oznacza ono konieczności prowadzenia odrębnej księgowości czy też sporządzania odrębnego bilansu dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.


W konsekwencji również ta przesłanka zostanie spełniona.


Wyodrębnienie funkcjonalne Zbywanej Działalności


Ustawa o VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. W praktyce uznaje się, że tę przesłankę należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Zbywana Działalność wykonuje w ramach przedsiębiorstwa Sprzedającego określone funkcje związane ze świadczeniem usług dla Klienta, tj.:

  1. Zapisywanie i wczytywanie nowych danych do bazy danych;
  2. Wydobywanie danych z bazy danych do celów kalkulacji, wyciągów lub raportowania;
  3. Doraźne żądania lub zmiany w strukturze bazy danych;
  4. Zarządzanie i koordynowanie kampanii od chwili powstania briefingu;
  5. Monitoring rynku, badania konkurencji, analiza i porównania;
  6. Dzielenie się wiedzą z klientami;
  7. Analiza dostępnych na rynku narzędzi i praktyk;
  8. Analizy efektywności przeprowadzonych projektów;
  9. Usługi doradcze.


Co istotne, funkcje dedykowane do Zbywanej Działalności nie będą kontynuowane przez Sprzedającego po transakcji, który będzie realizował funkcje związane z obszarami działalności innymi niż Zbywana Działalność.


Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że Zbywana Działalność stanowi obecnie i będzie stanowić w momencie zbycia zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych Sprzedającego, które nie są wykonywane przez inne obszary funkcjonowania Sprzedającego, w oparciu o wyszczególnione w opisie stanu faktycznego przydzielone do Zbywanej Działalności składniki majątkowe oraz Pracowników umożliwiających prowadzenie Zbywanej Działalności.


W konsekwencji, Zbywana Działalność stanowi i będzie stanowiła na moment zbycia funkcjonalnie odrębną całość przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zdań. Należy więc uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny do uznania Zbywanej Działalności za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.


Zdolność Zbywanej Działalności do bycia niezależnym przedsiębiorstwem


Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się, iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Zgodnie z jednolitym stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe, w tym m.in. we wspomnianej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 11 marca 2015 r., znak. IPTPP4/443-879/14-4/BM: „(...) zespół składników wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi służyć realizacji określonego zadania lub zadań gospodarczych, jak również potencjalnie może stanowić odrębne i niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące swoje zadania. W literaturze przedmiotu przyjmuje się, że dotyczy to rzeczywistej, a nie tylko potencjalnej zdolności do wykonywania działalności gospodarczej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...). Przy czym zdolność ta wyraża się możliwością realizacji określonych zadań gospodarczych przez zespół składników majątkowych, który mógłby stanowić oddzielne i niezależne przedsiębiorstwo realizujące dane zadania w sposób samodzielny, poczynając od momentu wyodrębnienia tego zespołu".


W ocenie Zainteresowanych, nie ulega wątpliwości, że opisany w stanie faktycznym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Zbywanej Działalności, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (co zostało uargumentowane powyżej) w połączeniu Pracownikami oraz z umowami zapewniającymi funkcje pomocnicze, które ze względu na swój ogólny charakter (niezwiązany wyłącznie ze Zbywaną Działalnością) nie będą przedmiotem transakcji, pozwalać będą na kontynuację przez Kupującego Zbywanej Działalności w oparciu o nabyte składniki majątku w niezmienionej formie i po transakcji Kupujący nie będzie musiał podejmować istotnych dodatkowych działań w tym zakresie.


O zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo świadczy również to, iż w skład Zbywanej Działalności wchodzą Pracownicy niezbędni dla realizacji funkcji Zbywanej Działalności.


Co również istotne, zakres działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników majątkowych, które pozostaną u Sprzedającego po Transakcji nie będzie się pokrywał z działalnością prowadzoną przy użyciu składników majątkowych przypisanych do Zbywanej Działalności.


W konsekwencji, na dzień dokonania planowanej transakcji, Zbywana Działalność będzie zdolna do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz personelu przypisanego do przedmiotu transakcji. Oznacza to, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Zbywanej Działalności posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Podsumowanie


Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Zainteresowani pragną podkreślić, iż przedstawiona w opisie stanu faktycznego Zbywana Działalność, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na:

  1. wyodrębnienie organizacyjne;
  2. wyodrębnienie finansowe;
  3. wyodrębnienie funkcjonalne;
  4. zdolność do bycia niezależnym podmiotem.

Należy zatem uznać, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Zbywanej Działalności za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Powyższe stanowisko Zainteresowanych znajduje potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych i sądów administracyjnych, w tym m.in.:

  • w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 listopada 2017 roku, sygn. I FSK 670/17, zgodnie z którym: „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół ten, w kształcie, w jakim jest zbywany może wykonywać określone zadania gospodarcze. Istotne jest przy tym, że realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy”,
  • w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 listopada 2016 roku, sygn. I FSK 1316/15, zgodnie z którym: „Uprawniony jest wniosek, że wskazane w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa takie, jak wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne (rozumiane jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych) składają się na akcentowaną w orzecznictwie TSUE zdolność majątku lub jego części do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Istotnym bowiem elementem decydującym o wyłączeniu transakcji z zakresu podatku od towarów i usług, jest traktowane nabywcy "jako następcy prawnego przekazującego majątek", z czego TSUE wywodzi konieczność, aby zbywany majątek lub jego cześć (przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług) składały się właśnie na całość zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej",
  • w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 kwietnia 2020 roku, znak 0111-KDIB3-2.4012.30.2020.2.MN, zgodnie z którą; „Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, me jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.
  • w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 kwietnia 2020 roku, znak 0114-KDIP1-1.4012.127.2020.2.MŻ, zgodnie, z którą: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności / zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne rozumiane jest jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część musi - obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
  • w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 września 2018 roku, znak 0114-KDIP1-3.4012.374.2018.1.SM, zgodnie z którą: „Aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)",
  • w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 września 2018 roku, znak 0111-KDIB3-2.4012.395.2018.3.AZ, zgodnie z którą: „Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych)”.


Ad. 2.


Sprzedaż Zbywanej Działalności będzie poza zakresem podatku VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż zgodnie z tym przepisem – przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ad. 3.


W przypadku negatywnej odpowiedzi na Pytanie 1, sprzedaż Zbywanej Działalności będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych stawek VAT (co do zasady 23%), w którym to przypadku Sprzedający będzie zobowiązany do zapłaty należnego podatku, a Kupujący będzie mógł traktować go jako podatek naliczony, który może zostać odliczony przez Kupującego od podatku należnego i / lub podlega zwrotowi.


Zgodnie z ustawą o VAT:

  • „Opodatkowaniu podatkiem podlegają (...) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju" (art. 5 ust. 1 pkt 1);
  • „Przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa" (art. 6 pkt 1);
  • „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności" (art. 15 ust. 1);
  • „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych" (art. 15 ust. 2);
  • „Stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1” (art. 41 ust. 1);
  • „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124" (art. 86 ust. 1);
  • „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług" (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a));
  • „Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami" (art. 86 ust. 8);
  • „W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy" (art. 87 ust. 1);
  • „Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą między innymi sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem" (art. 106b ust. 1 pkt 1);
  • „W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%" (art. 146aa pkt 1).


Mając na uwadze przepisy ustawy o VAT oraz analizowane zdarzenie przyszłe, zdaniem Zainteresowanych:


W przypadku negatywnej odpowiedzi na Pytanie 1 (tj. uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiących Zbywaną Działalność nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT, co, należy podkreślić, zdaniem Zainteresowanych nie ma miejsca w analizowanej sprawie zgodnie ze stanowiskiem i argumentacją zaprezentowaną w zakresie pytań 1) i 2), zbycie Zbywanej Działalności nie będzie podlegało wyłączeniu z zakresu ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1.


Zarazem, zbycie Zbywanej Działalności będzie stanowiło czynność podlegającą VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zbycie Zbywanej Działalności będzie dokonywane przez Sprzedającego w charakterze podatnika VAT. W szczególności należy wskazać, że w ramach transakcji dojdzie do odpłatnego zbycia określonych składników majątkowych Sprzedawcy, które były dotychczas wykorzystywane przez niego w toku prowadzonej działalności gospodarczej, co zdaniem Zainteresowanych wpisuje się w zakres definicji działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.


W konsekwencji, zbycie Zbywanej Działalności będzie opodatkowane VAT wg stawek właściwych (co do zasady 23%) dla poszczególnych składników majątkowych składających się na Zbywaną Działalność i Sprzedawca będzie obowiązany wystawić fakturę dokumentującą planowaną transakcję oraz wpłacić podatek VAT należny na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie, zważywszy że towary lub usługi nabyte w ramach nabycia Zbywanej Działalności będą wykorzystywane w działalności gospodarczej Nabywcy (de facto Nabywca będzie kontynuował Zbywaną Działalność, która dotychczas prowadzona była przez Sprzedawcę), to zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a), Nabywca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) nabycie Zbywanej Działalności pod warunkiem, że nabyte towary i usługi wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.


Niezależnie od powyższego, Kupujący będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) nabycie Zbywanej Działalności również w zakresie w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności, które nie będą co do zasady stanowiły czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT z uwagi na miejsce ich świadczenia (poza terytorium kraju), co będzie miało miejsce w przypadku usług świadczonych przez Kupującego na rzecz D (będącej podatnikiem VAT posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Belgii i nie posiadającym stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT w Polsce). Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Nie ulega wątpliwości, że gdyby czynności wykonywane przez Nabywcę wykonywane byłyby na terytorium kraju (np. na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełnione byłyby wszystkie warunki do odliczenia podatku naliczonego - w szczególności towary lub usługi nabyte w ramach nabycia Zbywanej Działalności byłyby wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (w szczególności odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju).


Jednocześnie w art. 86 ust. 8 ustawy o VAT ustawodawca nie zdefiniował jakie dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami powinien podsiadać podatnik. Zdaniem Zainteresowanych mogą to być zatem dowolne dokumenty, w tym dokumenty wewnętrzne podatnika, które wskazują na związek, o którym mowa w ww. przepisie, np.: dokumentacja transakcyjna dotycząca nabycia Zbywanej Działalności, dokumenty wewnętrzne Grupy wskazujące, że nabycie Zbywanej Działalności przez Nabywcę ma na celu kontynuację działalności w tym zakresie prowadzonej dotychczas przez Sprzedawcę, itp.


Z kolei zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdyby kwota podatku naliczonego (w tym wynikającego z faktury dokumentującej nabycie Zbywanej Działalności przez Nabywcę od Sprzedającego) była w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Nabywca będzie miał prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, w przypadku negatywnej odpowiedzi na Pytanie 1 (tj. uznania że zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiących Zbywaną Działalność nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT):

  1. zbycie Zbywanej Działalności będzie opodatkowane VAT wg stawek właściwych (co do zasady 23%) dla poszczególnych składników majątkowych składających się na Zbywaną Działalność;
  2. Sprzedawca będzie obowiązany wystawić fakturę dokumentującą planowaną transakcję oraz wpłacić podatek VAT należny na rachunek właściwego urzędu skarbowego;
  3. Nabywca będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Sprzedawcę w związku ze zbyciem Zbywanej Działalności;
  4. w przypadku gdyby kwota podatku naliczonego (w tym wynikającego z faktury dokumentującej nabycie Zbywanej Działalności przez Nabywcę od Sprzedającego) była w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Nabywca będzie miał prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Powyższe stanowisko znajduje całkowicie potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych, przykładowo:

  • w interpretacjach dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 września 2020 r., znak 0111-KDIB3-3.4012.369.2020.1.PJ, oraz z dnia 17 grudnia 2018 r., znak 0114-KDIP1-2.4012.610.2018.2.IG, zgodnie z którymi „przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 wprowadza dwa podstawowe warunki, których łączne spełnienie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju: pierwszym z nich jest to, aby hipotetycznie - w przypadku świadczenia takich samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem świadczenie usług poza terytorium kraju powinno mieć charakter sprzedaży opodatkowanej; drugi z tych warunków dotyczy posiadania przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności”.
  • w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 października 2019 r., znak 0112-KDIL1-3.4012.443.2019.2.AP, zgodnie z którą „należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy warunek związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez podatnika poza terytorium kraju, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach wykonywania przez niego takiej działalności".


Powyższe rozumienie analizowanych przepisów znajduje potwierdzenie także w doktrynie, przykładowo w komentarzu do ustawy o VAT (T. Michalik, VAT. Komentarz. Wyd. 15, Warszawa 2019) wskazuje się że:

„Należy zaznaczyć, iż ustawodawca w art. 86 ust. 8 pkt 1 wprowadził nowe, nieznane przed 1 maja 2004 r. rozstrzygnięcie związane z możliwością odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (imporcie) towarów i usług związanych z wykonywaniem wybranych czynności nieopodatkowanych (rozwiązanie to oparte jest na art. 169 lit. a dyrektywy 2006/112/WE a uprzednio art. 17 ust. 3 lit. a VI dyrektywy). [...] Głównym, choć nie wyłącznym, jej adresatem są usługodawcy, którzy wykonują usługi na rzecz osób mających siedzibę bądź miejsce zamieszkania za granicą, a usługi te uważane są, na podstawie art. 28b-28o VATU, za wykonane poza terytorium kraju. W konsekwencji nie podlegają one opodatkowaniu polskim podatkiem.


W braku regulacji zawartej w art. 86 ust. 8 pkt 1, jeżeli podatnik dokonałby zakupów (importu) towarów lub usług w celu wykonaniu usług niepodlegających opodatkowaniu, rozliczenie podatku naliczonego podlegałoby podstawowej regule określonej w art. 86 ust. 1. Oznacza to, iż podatnik ten nie mógłby odliczyć podatku naliczonego ze względu na to, iż zakupy (import) nie byłyby związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Właśnie dlatego, aby uniknąć takiego, wysoce niepożądanego, obciążenia polskich usługodawców, ustawodawca wprowadził rozwiązanie szczególne, umożliwiające podatnikom odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu (imporcie) towarów i usług związanych z wykonywaniem poza terytorium kraju czynności, które w Polsce byłyby opodatkowane. Dotyczy to nie tylko usług, ale także dostaw towarów poza terytorium Polski. Warunkiem odliczenia jest posiadanie przez podatnika dokumentów, "z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami". [...] Ustawodawca nie precyzuje, jakiego rodzaju dokumenty są wymagane - zważywszy na charakter okoliczności, która miałaby być dowiedziona, wydaje się, iż mogą to być jakiekolwiek dokumenty, w tym dokumenty wewnętrzne podatnika (takie jak np. korespondencja handlowa)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2 jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie należy wskazać, że w związku uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań oznaczonych nr 1 i nr 2 za prawidłowe i stwierdzeniem, że zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Zbywaną Działalność stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i sprzedaż Zbywanej Działalności będzie poza zakresem podatku VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie udziela się odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 3, gdyż Wnioskodawca oczekiwał odpowiedzi na nie wyłącznie w sytuacji negatywnej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj