Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.730.2020.2.JO
z 11 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 3 luty 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 19 stycznia 2021 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 26 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% dla świadczonych usług treningu personalnego (pytanie oznaczone we wniosku nr 5) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży karnetów na usługi wstępu na zajęcia sportowe oparte na systemie treningowym (…) oraz dla usług trenera personalnego wykonywanych. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 3 luty 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 19 stycznia 2021 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.730.2020.1.JO.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest spółką jawną zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT (zwana dalej: „Spółką”).


Działalność Spółki opiera się na funkcjonowaniu obiektów sportowych, w których prowadzone są zajęcia sportowe oparte na systemie treningów (…) (PKD 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej). Nazwa „(…)” jest nazwą zastrzeżoną. Legalna działalność klubu z dopiskiem „(…)” wymagała przez Wnioskodawcę spełnienia wymogów proceduralnych narzuconych przez amerykański (…) Inc. Fundamentem zajęć sportowych typu trening (…) jest kombinacja ćwiczeń wysiłkowych, gimnastycznych oraz wydolnościowych. Są to m.in. serie przysiadów, pompek, podnoszenie ciężarów, podciąganie na drążkach. Treningi odbywają się w specjalnie do tego przeznaczonych boxach, które zarówno wyglądem jak i wyposażeniem nie przypominają tradycyjnych siłowni czy klubów fitness. Powierzchnia boxów pokryta jest w całości antywstrząsowymi panelami gumowymi posiadającymi właściwości amortyzujące i wygłuszające. Wyposażenie boxów opiera się w głównej mierze na stalowych konstrukcjach przeznaczonych do podciągania, ławkach do podnoszenia ciężarów oraz sprzęcie wykorzystywanym w tego typu obiektach sportowych, takich jak hantle, kettlebells, liny oraz skakanki.

Trenowanie (…) oparte jest na współzawodnictwie sportowym, a przejawem współzawodnictwa jest „WOD” (z ang. Workout Of the Day). Jest to forma treningu w grupie, podczas której uczestnicy zajęć wykonują elementy treningowe (…). Wyniki każdego uczestnika zapisywane są na ogólnodostępnej tablicy znajdującej się w boxie i porównywane z wynikami innych współzawodników. W zależności od danego elementu treningu wyniki są mierzalne według różnych systemów, np. wg systemu (…), tj. maksymalna liczba powtórzeń danego ćwiczenia w oznaczonym okresie czasu.


Klienci klubu mogą skorzystać z kilku wariantów karnetów wstępu na teren obiektu:

  1. Karnet nr 1 „ open” - w tym przypadku klientowi przysługuje nielimitowany wstęp na teren obiektu. Klient może samodzielnie ćwiczyć na terenie obiektu oraz swobodnie korzystać ze sprzętu jaki się tam znajduje. Do dyspozycji klienta jest obecny przez cały czas jeden z instruktorów służący swoją pomocą i wskazówkami w zakresie poprawności wykonywanych ćwiczeń. Klient jest również uprawniony do uczestniczenia we wszystkich zajęciach grupowych z instruktorem bez wcześniejszej deklaracji w jakich zajęciach chce uczestniczyć.
  2. Karnet nr 2 - w tym przypadku klientowi przysługuje nielimitowany wstęp na zajęcia zorganizowane z instruktorem według obowiązującego grafiku. Klient jest uprawniony do uczestniczenia we wszystkich zajęciach grupowych z instruktorem bez wcześniejszej deklaracji w jakich zajęciach chce uczestniczyć.
  3. Karnet nr 3 - w tym przypadku klientowi przysługuje nielimitowany wstęp na teren obiektu i możliwość wykonywania samodzielnych ćwiczeń przy wykorzystaniu sprzętu znajdującego się w boxie. Do dyspozycji klienta jest również obecny przez cały czas jeden z instruktorów służący swoją pomocą i wskazówkami w zakresie poprawności wykonywanych ćwiczeń.
  4. Karnet nr 4 - w tym przypadku klientowi przysługuje nielimitowany wstęp na teren obiektu, gdzie może samodzielnie ćwiczyć i korzystać ze sprzętu jaki się tam znajduje. Nie może on jednak skorzystać z pomocy instruktora.
  5. Karnet nr 5 „trening personalny” - w tym przypadku klientowi przydzielony jest trener, który przygotowuje mu indywidualny zestaw treningowy i przez cały trening monitoruje poprawność wykonywanych ćwiczeń i koryguje ewentualne błędy.


Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż w boxach nie są prowadzone inne zajęcia niż zajęcia sportowe oparte na systemie (…).


W piśmie z dnia 28 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wyjaśnił:


Opisany we wniosku stan faktyczny w zakresie przedstawionych wariantów sprzedaży karnetów dotyczy okresu od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, tj. od dnia 13 września 2018 r. i będzie obowiązywał po ustaniu stanu epidemii związanej z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Wnioskodawca wskazuje, że obecnie z uwagi na ograniczenia działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem ww. stanu epidemii, pierwotne formy oferowanych usług nie są świadczone, tj. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży wariantów karnetów objętych wnioskiem o interpretację. Wnioskodawca dla zobrazowania swojej sytuacji wskazuje na okresy, w których warianty karnetów wskazane we wniosku o interpretację były i nie były sprzedawane, a tym samym jakich dokładnie okresów dotyczy opisany we wniosku stan faktyczny:

  1. od dnia 14 marca 2020 r. do 5 czerwca 2020 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej związanej z PKD 93.13.Z (całkowity przestój) i nie sprzedawał wariantów karnetów wskazanych we wniosku o interpretację, w związku z czym opisany we wniosku stan faktyczny nie dotyczy tego okresu,
  2. w dniu 6 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wznowił działalność gospodarczą związaną z PKD 93.13.Z i prowadził sprzedaż wariantów karnetów wskazanych we wniosku o interpretację, w związku z czym opisany we wniosku stan faktyczny dotyczy tego okresu,
  3. od dnia 19 października do dnia 21 października 2020 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej związanej z PKD 93.13.Z (całkowity przestój) i nie sprzedawał wariantów karnetów wskazanych we wniosku o interpretację, w związku z czym opisany we wniosku stan faktyczny nie dotyczy tego okresu,
  4. w dniu 22 października 2020 r. Wnioskodawca wznowił działalność gospodarczą związaną z PKD 93.13.Z, jednak nie sprzedawał wariantów karnetów wymienionych we wniosku o interpretację, w związku z czym opisany we wniosku stan faktyczny nie dotyczy tego okresu,
  5. od dnia 28 grudnia 2020 r. do 18 stycznia 2021 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej związanej z PKD 93.13.Z (całkowity przestój) i nie sprzedawał wariantów karnetów wskazanych we wniosku o interpretację, w związku z czym opisany we wniosku stan faktyczny nie dotyczy tego okresu,
  6. od dnia 19 stycznia 2021 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą objętą innym PKD (PKD 85.51.Z) i nie sprzedaje wariantów karnetów wymienionych we wniosku o interpretację, w związku z czym opisany we wniosku stan faktyczny nie dotyczy tego okresu.


Jak wyżej wskazano, Wnioskodawca po ustaniu stanu epidemii związanej z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 zamierza wrócić do świadczenia pierwotnych form oferowanych usług, tj. do sprzedaży wariantów karnetów objętych wnioskiem o interpretację. W związku z tym opisany we wniosku stan faktyczny będzie również dotyczyć okresu po ustania stanu epidemii w Polsce.

Usługa obejmująca „trening personalny” w ramach sprzedaży karnetu nr 5 przez Wnioskodawcę sklasyfikowana jest do grupowania 93.13.10.0 PKWiU Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż karnetu nr 5 „trening personalny” w opisanym stanie faktycznym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 13 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT jako usługa, dla której nie jest przewidziana obniżona stawka podatku VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż karnetu nr 5 „trening personalny” w opisanym stanie faktycznym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT jako usługa, dla której nie jest przewidziana obniżona stawka podatku VAT.


Podstawową stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka w wysokości 22%, która obecnie na mocy art. 146a pkt 1 ustawy o VAT jest podwyższona o jeden punkt procentowy i wynosi 23%. Zastosowanie obniżonych stawek podatku VAT, tak samo jak zastosowanie zwolnień podatkowych, możliwe jest wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych. Świadczenie usługi polegającej na indywidualnym treningu z trenerem (zwanym potocznie treningiem personalnym) jest świadczone bezpośrednio na rzecz indywidualnego klienta i jest dostosowane wyłącznie do jego potrzeb i możliwości. Usługi takie nie stanowią zatem usług w zakresie rekreacji dotyczących wstępu, dla których przewidziana jest obniżona do 8% stawka podatku VAT (poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy o VAT: „pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu”). Takie stanowisko zajął m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r., w którym stwierdzono, iż: „(...) sformułowanie „usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu” odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową” (sygn. akt I FSK 311/13). Zatem do usług tych nie będzie miała zastosowania obniżona stawka podatku w wysokości 8%, lecz będą one podlegały opodatkowaniu na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146 pkt 1 ustawy stawką VAT w wysokości 23%.


Tym samym, sprzedaż karnetu nr 5 „trening personalny” w opisanym stanie faktycznym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 13 ustawy o VAT jako usługa, dla której nie jest przewidziana obniżona stawka podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.


I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Podkreślenia wymaga, że w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.


Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 185 wymieniono, bez względu na symbol PKWiU „Wstęp na imprezy sportowe”.


Z powołanego wyżej przepisu wynika, że usługi wstępu na imprezy sportowe, objęte są stawką podatku w wysokości 8% na podstawie poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii „wstępu”, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.


Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.


Zatem pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, „na siłownię” – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu (tak jak np. wstęp „na siłownię”, czy do parku rozrywki).


Zatem stawkę obniżoną podatku stosuje się, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy, do usług związanych z wstępem na imprezy sportowe, co oznacza, że objęte tym przepisem są tylko te świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działalność Spółki opiera się na funkcjonowaniu obiektów sportowych, w których prowadzone są zajęcia sportowe oparte na systemie treningów (…) (PKD 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej). Klienci klubu mogą skorzystać z kilku wariantów karnetów, m.in. z karnetu nr 5 „trening personalny”, gdzie klientowi przydzielony jest trener, który przygotowuje mu indywidualny zestaw treningowy i przez cały trening monitoruje poprawność wykonywanych ćwiczeń i koryguje ewentualne błędy.


Usługa obejmująca „trening personalny” w ramach sprzedaży karnetu nr 5 przez Wnioskodawcę sklasyfikowana jest do grupowania 93.13.10.0 PKWiU Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.


Kwestią do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest zastosowanie właściwej stawki podatku dla sprzedaży karnetu nr 5 obejmującego usługi „treningu personalnego”.


W tym miejscu należy wskazać, że przy świadczeniu indywidualnych treningów z trenerem usługi te są świadczone bezpośrednio na rzecz indywidualnych klientów i są dostosowane wyłącznie do ich potrzeb. W związku z tym usługi treningu personalnego świadczone przez trenera nie stanowią usług w zakresie rekreacji dotyczących wstępu.

W tym miejscu należy przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. I FSK 311/13, w którym wskazano, że: „W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego sformułowanie „usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową”.

W konsekwencji należy stwierdzić, że usługi treningu personalnego nie stanowią usług w zakresie wstępu, lecz dotyczą indywidualnego treningu (…) w specjalnie wyznaczonych i wyposażonych w sprzęt boxach, czyli polegają na korzystaniu z usług tzw. trenera personalnego, w formie opieki indywidualnej nad danym uczestnikiem zajęć przez określonego trenera. Zatem do usług tych nie będzie miała zastosowania obniżona stawka podatku w wysokości 8%, lecz będą one podlegały opodatkowaniu na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa pkt 1 ustawy stawką VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż karnetu nr 5 „trening personalny” w opisanym stanie faktycznym opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 13 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT jako usługa, dla której nie jest przewidziana obniżona stawka podatku VAT należy uznać za prawidłowe.


Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług treningu personalnego wywiera skutki prawne wyłącznie dla usług świadczonych do dnia 30 czerwca 2020 r. Natomiast niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonywanych po 30 czerwca 2020 r.


Tut. Organ informuje, że w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży karnetów na usługi wstępu na zajęcia sportowe oparte na systemie treningowym (…) (Pytanie oznaczone we wniosku nr 1-4) oraz dla usług treningu personalnego wykonywanych po dniu 30 czerwca 2020 r. (pytanie nr 5) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj