Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.857.2020.1.MG
z 9 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych przez akcjonariuszy - osoby fizyczne, po stronie prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy ciąży obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8C (pytanie Nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych przez akcjonariuszy - osoby fizyczne, po stronie prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy ciąży obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8C (pytanie Nr 3).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Bank) jest bankiem uniwersalnym prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1896 ze zm.). Bank świadczy usługi m.in. w zakresie prowadzenia rachunków papierów wartościowych.


W związku z wejściem w życie:

  • ustawy z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1798 ze zm.) oraz
  • ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1655 ze zm.) (łącznie dalej: Ustawa nowelizująca) w dniu 1 marca 2021 roku wejdą w życie zmiany do ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm.) (dalej: KSH) wprowadzające przepisy o rejestrze akcjonariuszy (dalej: Rejestr Akcjonariuszy): - art. 300 (30) i nast. - w zakresie prostej spółki akcyjnej, art. 328 (1) i nast. - w zakresie spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej.


Przepisy te są analogiczne w odniesieniu do Rejestru Akcjonariuszy, stąd dalsze rozważania będą prowadzone na przykładzie przepisów dotyczących spółki akcyjnej, a nie prostej spółki akcyjnej.


Zauważyć dodatkowo należy, że przepisy dotyczące spółki akcyjnej stosuje się również odpowiednio do spółki komandytowo-akcyjnej (art. 126 § 1 pkt 2 KSH).


Wskazane przepisy stanowią, że akcje spółki (niebędącej spółką publiczną) (dalej: Spółka) podlegać będą zarejestrowaniu w Rejestrze Akcjonariuszy.


Bank, zgodnie z art. 328(1) § 2 KSH w brzmieniu od 1 marca 2021 r., jako podmiot uprawniony na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 89 ze zm.) (dalej: Ustawa o obrocie) do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy.

Rejestr Akcjonariuszy, między innymi:

  1. będzie prowadzony w postaci elektronicznej, która może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych (art. 328(1) § 3 KSH),
  2. będzie prowadzony w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych (art. 328(1) § 4 KSH),
  3. będzie prowadzony na podstawie umowy zawartej między Spółką a podmiotem prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy (Bankiem) (art. 328(2) § 1 KSH),
  4. będzie zawierał (art. 328(3) § 1 KSH, z zastrzeżeniem § 2 i § 3):

    1. firmę, siedzibę i adres spółki;
    2. oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru;
    3. datę zarejestrowania spółki i emisji akcji;
    4. wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji;
    5. nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej;
    6. na żądanie osoby mającej interes prawny - wpis o przejściu akcji lub praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym Rejestr Akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji;
    7. na żądanie zastawnika albo użytkownika - wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji;
    8. na żądanie akcjonariusza - wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym;
    9. wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte;
    10. ograniczenia co do rozporządzania akcją;
    11. postanowienia statutu o związanych z akcją obowiązkach wobec spółki,

  5. będzie jawny dla Spółki i każdego akcjonariusza (art. 328(5) § 1 KSH).


Akcje spółki akcyjnej mogą podlegać rejestracji w depozycie papierów wartościowych, o którym mowa w art. 3 pkt 21 Ustawy o obrocie (art. 328(11) § 1 KSH), przy czym akcje tej samej spółki akcyjnej nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w Rejestrze Akcjonariuszy i w depozycie papierów wartościowych (art. 328(12) KSH).

Ustawa nowelizująca wprowadza zmiany z dniem 1 marca 2021 r. w Ustawie o obrocie, m.in. dodając art. 6a, który brzmi: „W przypadku akcji zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, o którym mowa w art. 328(1) § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych”.

Bank jako prowadzący Rejestr Akcjonariuszy będzie zobowiązany do dokonywania zmian w Rejestrze Akcjonariuszy w związku ze zmianą własności akcji (np. sprzedaży bądź dziedziczenia akcji), rejestrowania praw poboru akcji oraz (o ile statut Spółki akcyjnej nie stanowi inaczej) pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji (art. 328(2) § 3 KSH oraz art. 328(10) KSH).


Rejestr Akcjonariuszy nie jest rachunkiem papierów wartościowych (co zostało potwierdzone przez Komisję Nadzoru Finansowego w odpowiedzi na pytanie „Czy rejestr akcjonariuszy jest rachunkiem papierów wartościowych” w: (…)).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom fizycznym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie Ustawy o PIT?
  2. Czy wypłata przez Spółkę dywidendy akcjonariuszom - osobom prawnym za pośrednictwem prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy rodzi u prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy obowiązek płatnika na gruncie Ustawy o CIT?
  3. Czy na Banku, który dokonuje zmian w Rejestrze Akcjonariuszy w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych przez akcjonariuszy - osoby fizyczne ciąży obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 Ustawy o PIT (Informacja PIT-8C)?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania oznaczone Nr 3 w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast odnośnie pytania Nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębną interpretację indywidualną. W zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy,


Stanowisko w zakresie pytania Nr 3.


Bank jako podmiot prowadzący Rejestr Akcjonariuszy nie jest zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C w związku z rejestracją odpłatnego zbycia papierów wartościowych przez akcjonariuszy - osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Jak stanowi art. 30b ust. 2 Ustawy o PIT dochodem jest różnica pomiędzy sumą przychodów uzyskaną z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.


Podatnik, po zakończeniu roku podatkowego, jest zobowiązany wykazać uzyskane dochody w zeznaniu i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 Ustawy o PIT).


Jak z kolei stanowi art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.”

W związku z tym, że rolą Banku jako prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy jest w przypadku sprzedaży akcji przez akcjonariusza będącego osobą fizyczną przede wszystkim zmiana w Rejestrze Akcjonariuszy, to na Banku nie będą ciążyły obowiązki sporządzenia informacji PIT-8C (o której mowa w art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT). Nie ma przy tym znaczenia, że w przypadku pośrednictwa w przymusowym wykupie bądź skupie akcji Bank będzie mógł świadczyć dodatkowe usługi związane z obrotem akcjami.


Należy bowiem zauważyć, iż:

  1. Bank co do zasady nie pośredniczy w handlu akcjami, a jedynie dokonuje rejestracji zmian w Rejestrze Akcjonariuszy (niemniej może pośredniczyć w obrocie w przypadku przymusowego wykupu lub skupu akcji, w tym jego rozliczeniu).
    Rejestracja zmian polega w szczególności na:
    • przyjęciu dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu;
    • zbadaniu treści i formy dokumentów (przy czym podmiot prowadzący rejestr nie ma obowiązku badania zgodności z prawem oraz prawdziwości dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu, w tym podpisów zbywcy akcji lub osób ustanawiających ograniczone prawo rzeczowe na akcji, chyba że poweźmie w tym względzie uzasadnioną wątpliwość - art. 328 (4) § 5 KSH);
    • zbadaniu akcjonariusza, zastawnika lub użytkownika akcji w oparciu o przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
    • zbadaniu ewentualnych ograniczeń co do rozporządzania akcją;
    • co do zasady - powiadomieniu osoby, której uprawnienia mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis;
    • dokonaniu wpisu oraz powiadomieniu o nim osoby żądającej wpisu oraz Spółkę;
    • niedokonaniu wpisu oraz powiadomieniu osoby żądającej wpisu o przyczynach jego niedokonania;
  2. rozliczenie pieniężne pomiędzy sprzedającym a kupującym odbywa się co do zasady bez udziału prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy (bowiem nawet gdy zbiegiem okoliczności obie strony będą posiadać rachunki rozliczeniowe w Banku to przelewy pieniężne będą odbywać się poza rolą prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy, a co za tym idzie nie będą identyfikowane jako uregulowanie należności z tytułu zakupu papierów wartościowych). Przy czym, jak wskazano wyżej, Bank może pośredniczyć w rozliczeniu pieniężnym w przypadku przymusowego wykupu lub skupu akcji z Rejestru Akcjonariuszy;
  3. Bank co do zasady nie posiada wiedzy o kosztach poniesionych przez akcjonariusza na nabycie akcji w przypadku pierwotnych wpisów w Rejestrze, więc potencjalna informacja PIT-8C nie byłaby informacją o wysokości dochodu, co jest podstawową hipotezą art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT. Bank może pozyskiwać wiedzę na temat kosztów poniesionych przez akcjonariuszy na nabycie akcji Spółki, bądź to na podstawie informacji od Spółki o koszcie objęcia akcji przez akcjonariusza, bądź na podstawie zarejestrowanych transakcji sprzedaży akcji Spółki, niemniej informacje te nie są elementem Rejestru Akcjonariuszy, na który składa się wyliczenie z art. 328 (3) § 1 KSH;
  4. Potencjalne sporządzenie przez Bank informacji PIT-8C, opartej na niepełnej wiedzy co do szczegółów transakcji, obarczone byłoby istotnym ryzykiem błędu, więc zamiast stanowić pomoc w rzetelnym rozliczeniu podatku taka informacja mogłaby przeszkadzać w prawidłowym sporządzeniu rocznego zeznania.

Wskazane wyżej stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2020 roku o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.623.2020.1.JŚ.


Mając powyższe na uwadze, Bank jako podmiot prowadzący Rejestr Akcjonariuszy nie jest zobowiązany do sporządzania PIT-8C na rzecz akcjonariuszy będącymi osobami fizycznymi, którzy dokonali odpłatnego zbycia posiadanych akcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych - należy wskazać, że interpretacje te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj