Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.606.2020.2.BS
z 9 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.), uzupełnionym 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.) na wezwanie tut. organu z 11 stycznia 2021 r. (skutecznie doręczone 21 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Wniosek uzupełniony został pismem z 27 stycznia 2021 r., złożonym w dniu 27 stycznia 2021 r. ( data wpływu 29 stycznia 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 11 stycznia 2021 r. (skutecznie doręczone 21 stycznia 2021 r.)


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Miasto (…) jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. W związku z tym Wnioskodawca realizuje zadania należące zarówno do właściwości samorządu gminnego jak i powiatowego.


Podstawowe zadania własne gmin zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2019 r., poz. 506 z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Zgodnie z treścią tego przepisu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Natomiast zadania samorządu powiatowego ustawodawca określił w treści art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511 z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie powiatowym). W treści tego przepisu mowa, iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

  1. edukacji publicznej;
  2. promocji i ochrony zdrowia,
  3. pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

  1. polityki prorodzinnej;
  2. wspierania osób niepełnosprawnych;
  3. transportu zbiorowego i dróg publicznych;
  4. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  5. kultury fizycznej i turystyki;
  6. geodezji, kartografii i katastru;
  7. gospodarki nieruchomościami;
  8. administracji architektoniczno-budowlanej;
  9. gospodarki wodnej;
  10. ochrony środowiska i przyrody;
  11. rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
  12. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
  13. ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
  14. przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
  15. ochrony praw konsumenta;
  16. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  17. obronności;
  18. promocji powiatu;
  19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  20. działalności w zakresie telekomunikacji.


W tym kontekście wskazać należy, iż do dnia 31 grudnia 2015 r. Miasto oraz utworzone przez Miasto jednostki organizacyjne dokonywały odrębnego rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2016 r. dokonano centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT.


Działanie to spowodowane zostało wydaniem przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzeczenia w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław z dnia 29 września 2015 r oraz uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt I FPS 4/15 z dnia 26 października 2015 r.


Oznacza to zatem, iż w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podejmowanych przez jednostki organizacyjne Miasta podatnikiem z tytułu tego podatku jest gmina, a nie jej jednostki organizacyjne. W konsekwencji wszelkie czynności przez nie dokonane na rzecz osób trzecich są rozliczane przez Miasto.


W ramach wykonywania wymienionych powyżej zadań Miasto podpisało umowę z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych o dofinansowanie projektu pn. „(…)”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej a dokładnie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości życia mieszkańców i osób przyjezdnych, w tym turystów, poprzez dostarczenie pakietu e-usług ułatwiających wielopłaszczyznową interakcję z gminami i korzystanie z usług publicznych przy wykorzystaniu technologii mobilnych.


Przedmiotem projektu jest stworzenie portfela e-usług publicznych w postaci rozwiązań mobilnych i desktopowych dla mieszkańców, turystów z terenu … ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością wzroku.


Projekt „(…)” realizowany jest przez Miasto przy współudziale trzech jednostek budżetowych Miasta, tj.: A., B., C. oraz … ościennych gmin.


W ramach projektu realizowanych jest 5 komponentów:

  • Komponent e-1(…)
  • Komponent e-2
  • Komponent e-3
  • Komponent e-4
  • Komponent e-5


Opis zadań w ramach poszczególnych komponentów przedstawia się następująco:


Komponent e-1 zakłada wdrożenie systemu mikronawigacji i informacji kontekstowej w urzędach publicznych i przestrzeniach publicznych typu … .


System umożliwi za pośrednictwem aplikacji mobilnej zapoznanie się z katalogiem spraw, jakie można załatwić w danym urzędzie (tablica informacyjna), nawigowanie wewnątrz budynków i w zamkniętych przestrzeniach – doprowadzanie do konkretnego miejsca, w którym należy załatwić sprawę. Aplikacja będzie zaprojektowana w taki sposób, aby ułatwiać poruszanie się po obiektach osobom z dysfunkcjami wzroku na podstawie czytanych przez nakładki głosowe w smartfonach audiodeskrypcji przestrzeni, instrukcji/wskazówek, informacji o przeszkodach. W zakresie komponentu e-1 nie będzie odbywało się wykorzystywanie aplikacji bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach aplikacji e-1 nie będzie możliwości załatwienia danej sprawy urzędowej, uregulowania należności za usługi miejskie i opłaty na rzecz samorządu. Jednakże aplikacja pośrednio będzie ułatwiać załatwienie sprawy urzędowej.


Komponent e-1 realizowany będzie przez Biuro … Urzędu Miasta.


Komponent e-2 zakłada stworzenie wspólnej bazy danych o atrakcjach turystycznych … wedle jednolitego wzorca wraz z mechanizmem dokonywania automatycznych tłumaczeń na minimum 4 języki obce. Baza danych będzie wykorzystana w celu zbudowania wielojęzycznej aplikacji mobilnej bazującej na rozwiązaniach geolokalizacyjnych wykorzystujących informacje kontekstowe. Obiekty uwzględnione w bazie zostaną wyposażone w rozwiązania technologiczne, które umożliwią użytkownikowi otrzymywanie informacji o atrakcji, aktualnych wydarzeniach, promocjach w momencie przebywania w ich pobliżu. Oznaczonymi obiektami będą m.in. wybrane muzea, teatry, pomniki, parki, skwery itp. Wartością dodaną aplikacji będzie moduł audiodeskrypcji obiektów, dzięki któremu z obiektami turystycznymi i dziedzictwem kulturowym będą mogły zapoznać się także osoby z dysfunkcjami wzroku. W zakresie komponentu e-2 nie przewiduje się w okresie realizacji projektu i w okresie jego trwałości wprowadzenia funkcjonalności opłacania biletów wstępu. Komponent e-2 realizowany będzie przez C. (jednostka budżetowa Miasta).


Komponent e-3 zakłada opracowanie wygodnego narzędzia planowania podróży i poruszania się po terenie … w postaci inteligentnej aplikacji mobilnej. Planowane funkcjonalności będą polegały na lokalizowaniu użytkownika względem najbliższych przystanków, nawigowania do przystanków, informowaniu o czasie rzeczywistym oczekiwania na pojazd, który dowiezie do celu, informowaniu do którego pojazdu należy wsiąść, na którym przystanku należy wysiąść (z wyprzedzeniem i w chwili zatrzymania się na właściwym przystanku), informowaniu o trasie przejazdu i przystankach na żądanie, planowaniu podróży w czasie rzeczywistym i proponowaniu korekt przejazdu w celu uniknięcia zatorów, korków itp. W zakresie komponentu e-3 nie przewiduje się ostatecznie w okresie realizacji projektu i w okresie jego trwałości wprowadzenia funkcjonalności opłacania biletu za przejazd. Aplikacja będzie miała charakter planera podróży wyłączającego tę możliwość. Komponent e-3 realizowany będzie przez B. (jednostka budżetowa Miasta).


W ramach komponentu e-4 zakres zadań będzie dotyczył uruchomienia systemu mobilnej kontroli Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN)… . System ten, na obecnym etapie wdrożenia, obsługiwany jest przez dwa elektryczne samochody wyposażone w zestaw kamer i czujników, których zadaniem jest częściowe wyręczenie pracowników A. w zakresie kontroli uiszczenia opłat za parkowanie. System ten umożliwia automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, na wykonanych przez samochody zdjęciach, i porównuje je z bazą zawierającą wniesione opłaty za parkowanie. Aby umożliwić swobodne uiszczenie opłaty po zaparkowaniu, pojazd … wykonuje dwa przejazdy kontrolowanego fragmentu SPPN w 5 minutowym odstępie czasu.


System wskazuje numery rejestracyjne pojazdów, których kierowcy nie uiścili opłaty parkingowej.


Komputer generuje wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej, a czynnik ludzki polega jedynie na włożeniu wezwania do koperty oraz jej wysłaniu. Mandaty opłacane przez użytkowników SPPN stanowią jedyny dochód w projekcie. Komponent e-4 realizowany będzie przez A. (jednostka budżetowa Miasta).


Komponent e-5 zakłada stworzenie systemu zbierania i przetwarzania w czasie rzeczywistym danych dotyczących parametrów środowiskowych w gminach … w dwóch obszarach – jakości powietrza. PM10, PM2,5, NO2, CO, O3, parametry meteorologiczne: prędkość wiatru [km/h], opad atmosferyczny [mm], wilgotność względna powietrza [%], ciśnienie atmosferyczne [hPa], natężenie i struktura ruchu, średnia prędkość pojazdów oraz natężenia hałasu wg parametrów: LAeq12, LAeq4, LAeq16, LAeq8. Dane, wskazówki i ostrzeżenia dla instytucji i mieszkańców będą prezentowane w formie rozwiązania desktopowego i aplikacji mobilnej (warstwa informacyjno-promocyjna, prezentacja danych na mapie, moduł prezentacji danych pomiarowych). Komponent e-5 realizowany będzie przez Biuro … Urzędu Miasta.


Wszystkie komponenty mają stworzyć system e-usług w ramach kompleksowego projektu teleinformatycznego.


Beneficjentami projektu są: Miasto (jako lider) oraz … gmin … (jako partnerzy). Projekt finansowany jest w 80% ze środków europejskich (EFRR) oraz w 20% ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego. Dla projektu przewidziany jest 5-letni okres trwałości. Faktury będą wystawiane na Miasto i gminy partnerskie. W przypadku Miasta, w zależności od komponentu tematycznego/zadania płatnikami faktur będą: Urząd Miasta (…), A., B. oraz C. Jednostki te mają wyodrębnione rachunki bankowe i środki projektowe w swoich budżetach.


Należy również zaznaczyć, iż wszystkie aplikacje wchodzące w skład portfela e-usług będą bezpłatne.


Zatem w skład systemu e-usług w ramach kompleksowego projektu teleinformatycznego wchodzić będą poszczególne komponenty. Każdy obszar komponentu związany jest z odrębną tematyką. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej e-1 będzie można dotrzeć m.in. do konkretnego biura Urzędu Miasta … , czy też do niektórych z jednostek organizacyjnych Miasta … w celu załatwienia konkretnej sprawy. Aplikacja e-3 pomoże zaplanować podróż komunikacją miejską, z której korzystanie jest możliwe na podstawie ważnego biletu lub doładowanej karty miejskiej. Dzięki aplikacji e-2 zarówno turysta krajowy jak i zagraniczny odnajdzie wybrane obiekty oraz dowie się o aktualnych wydarzeniach. Z kolei komponent e-4 związany jest z systemem kontroli opłat w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego. Natomiast za pomocą aplikacji e-5 uzyskamy dane na temat jakości powietrza, parametrów meteorologicznych, czy też natężenia ruchu i hałasu.


Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że wydatki poniesione w ramach projektu związane będą zarówno z czynnościami opodatkowanymi (np. zaplanowanie podróży komunikacją miejską pośrednio wiąże się z zakupem biletu lub doładowaniem karty miejskiej), mieszanymi (nawigacja w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych Miasta w celu załatwienia sprawy), jak i z realizacją zadań publicznych, tj. z działaniami będącymi poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług (komponent e-2 oraz komponent e-5 i e-4).


Dodatkowo należy wyjaśnić, iż aplikacje wchodzące w skład systemu e-usług tworzą w pewnym stopniu całość, jednak każdą z nich można wykorzystywać odrębnie. Ponadto każdy z obszarów projektu realizowany będzie przez różne jednostki Miasta, które pokrywać będą samodzielnie poniesione na ten cel wydatki.


W uzupełnieniu wniosku z 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie:

  1. Projekt „(…)”, w podziale na poszczególne komponenty, będzie wykorzystywany do następujących czynności:
    1. e-2 – czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
      Przekazywanie użytkownikowi bazy danych o atrakcjach turystycznych …, informacji o atrakcji, aktualnych wydarzeniach, promocjach w momencie przebywania w pobliżu oznaczonych obiektów m.in. muzeów, teatrów, pomników, parków, skwerów itp. Wszystkie te informacje przekazywane są w związku z realizacją nałożonych na j.s.t., obwiązującymi przepisami prawa, zadań i udostępniane są nieodpłatnie. W zakresie tego komponentu nie przewiduje się funkcjonalności opłacania biletów wstępu;
    2. e-5 – czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
      Przekazywanie mieszkańcom i instytucjom danych w zakresie parametrów środowiskowych w gminach … w dwóch obszarach jakości powietrza oraz parametrów meteorologicznych. Również te informacje przekazywane są w związku z realizacją zadań nałożonych na j.s.t., obwiązującymi przepisami prawa i udostępniane są nieodpłatnie;
    3. e-4 – czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
      Uruchomienie systemu mobilnej kontroli Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, czyli systemu e-kontroli. Generowanie wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej, tytułem nie uiszczenia przez kierowców opłaty parkingowej. Pobierane opłaty, jako świadczenie publiczno-prawne, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
    4. e-3 – czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
      Aplikacja stworzona w ramach tego komponentu będzie miała charakter planera podróży, który pośrednio będzie miał związek ze sprzedażą usług komunikacji miejskiej podlegających opodatkowaniu 8% stawką VAT. Realizacja zaplanowanej w aplikacji podróży będzie bowiem poprzedzona zakupem biletu komunikacji miejskiej lub doładowaniem karty miejskiej;
    5. e-1 – dotyczyć będzie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
      Będzie to system mikronawigacji i informacji kontekstowej w urzędach publicznych i przestrzeniach publicznych typu … . Za pośrednictwem aplikacji mobilnej umożliwi zapoznanie się z katalogiem spraw, jakie można załatwić w danym urzędzie (tablica informacyjna), doprowadzi do konkretnego miejsca, w którym sprawę należy załatwić – zakres spraw jakie załatwiane są przez j.s.t. obejmuje zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. wydanie dowodu osobistego czy prawa jazdy), jak i czynności podlegające opodatkowaniu (np. najem lokali użytkowych) oraz korzystające ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem (np. najem lokali mieszkalnych).
    W świetle powyższego również wydatki ponoszone na cały projekt „(…)” będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług oraz czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.
    Odnosząc się do czynności realizowanych w ramach komponentu e-3, Miasto realizuje na podstawie ustaw oraz uchwał Rady Miasta nieodpłatnie usługi przewozu określonych grup pasażerów, które w świetle interpretacji indywidualnej wydanej dla Miasta przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP4.4012.250.2017.2.EK z dnia 25 lipca 2017 r. mieszczą się w celu prowadzonej przez Miasto działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego transportu lokalnego.
    Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPP1/4512-521/16- 2/RK z dnia 22 sierpnia 2016 r. uznał stanowisko Miasta za prawidłowe w zakresie pełnego prawa do odliczania podatku naliczonego, przez A. W interpretacji tej stwierdzono, że przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, nie znajdują w tym przypadku zastosowania. Wszystkie zakupy dokonywane przez A. służą wyłącznie prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. W przypadku zakupów dokonywanych przez Miasto w ramach wydatków dotyczących komponentu e-1 oraz wydatków dotyczących całego projektu „(…)” brak jest możliwości przyporządkowania ich w całości do prowadzonej przez Miasto działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
  3. W przypadku wydatków dotyczących komponentu e-1 oraz wydatków dotyczących całego projektu „(…)”, których efekty będą wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz czynności opodatkowanych tym podatkiem, brak jest możliwości przyporządkowania podatku naliczonego w całości lub w części do poszczególnych rodzajów tych czynności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące projektu pn. „(…)”, realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w odniesieniu do poszczególnych komponentów?
  2. Czy za właściwe należy uznać postępowanie zgodnie, z którym Wnioskodawca w celu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące przedmiotowego projektu w odniesieniu do komponentu e-1 oraz wydatków ponoszonych na cały projekt bez możliwości ich wyodrębnienia do poszczególnych komponentów stosować będzie proporcje, o których mowa w art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT, obliczone dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego sformułowane zostały w treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm. dalej: ustawa o VAT), zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest konieczność odprowadzenia podatku należnego.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Należy nadmienić, że gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Identycznie w treści ustawy o samorządzie powiatowym w art. 2 ust. 1 mowa jest, iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast z treści art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wynika, iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.


Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Miasto, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika VAT. Jednocześnie jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.


Z zacytowanych więc przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni lub pośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Jak wyjaśnione zostało w stanie faktycznym aplikacje wchodzące w skład systemu e-usług tworzą w pewnym stopniu całość, jednak każdą z nich można wykorzystywać odrębnie. Ponadto każdy z obszarów projektu realizowany będzie przez różne jednostki Miasta, które pokrywać będą samodzielnie poniesione na ten cel wydatki.


Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w przedmiotowym przypadku nie każdy komponent realizowany w ramach projektu będzie wykorzystywany do czynności związanych z wykonywaniem działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Takimi bowiem aplikacjami będą e-2, e-4 i e-5. W związku z tym z tytułu wydatków, które można przypisać do tych aplikacji Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Natomiast w zakresie wydatków ponoszonych w związku z utworzeniem i funkcjonowaniem aplikacji e-3 należy wskazać, iż Miastu (za pośrednictwem jednostki B.) przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki te związane są pośrednio ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT generowaną przez B., którą stanowi sprzedaż usług komunikacji miejskiej. Realizacja zaplanowanej w aplikacji podróży będzie bowiem poprzedzona zakupem biletu komunikacji miejskiej lub doładowaniem karty miejskiej.


Odnosząc się natomiast do wydatków dotyczących aplikacji e-1 oraz wydatków ponoszonych na cały projekt bez możliwości ich wyodrębnienia do poszczególnych aplikacji, w ocenie Wnioskodawcy zakupy te związane są z czynnościami mieszanymi (opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT), w związku z tym Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu odpowiedniej proporcji (wskaźnika struktury sprzedaży oraz pre-współczynnika).


Ad. 2.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jednocześnie zaznaczyć należy, że wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w treści art. 86 w ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.


Podkreślenia wymaga to, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane.


Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.


Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi. Natomiast, gdy przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT.


Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jaki do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej: „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.


Ponadto w świetle art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.


Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).


Stosownie do treści art. 90 ust. 10a ustawy o VAT w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.


Zgodnie natomiast z treścią § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193), w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji (pre-współczynnik) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.


Zatem w sytuacji, gdy dokonane zakupy związane są z tzw. działalnością mieszaną, tj. działalnością:

  • opodatkowaną i zwolnioną,
  • opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu,
  • opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu,

– a dokonanego zakupu nie można jednoznacznie przyporządkować do danego rodzaju wykonywanych czynności, podatek VAT odlicza się przy zastosowaniu odpowiedniej proporcji.


W konsekwencji zakupy dokonywane przez Miasto w ramach wydatków dotyczących aplikacji e-1 oraz wydatków ponoszonych na cały projekt bez możliwości ich wyodrębnienia do poszczególnych aplikacji, związane będą zarówno z czynnościami, które Miasto wykonuje jako podatnik podatku VAT, jak i czynnościami, które realizuje jako organ władzy publicznej. Przy czym w odniesieniu do pozycji podatnika VAT, wymienione wydatki wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z tego podatku.


Zatem w opinii Miasta w celu odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące aplikacji e-1 oraz wydatki ponoszone na cały projekt bez możliwości ich wyodrębnienia do poszczególnych aplikacji, koniecznym będzie zastosowanie proporcji, o których mowa w art. 90 i art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonych dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.


Pamiętać bowiem należy o tym, że to Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego zobowiązane jest do realizacji wszystkich powierzonych wskazanymi ustawami zadań. W związku z tym to przede wszystkim bezpośrednim obowiązkiem Miasta jest wykonywanie poszczególnych czynności, które finalnie składają się na realizację ustawowych zadań. Natomiast powołane przez Miasto jednostki organizacyjne realizują je w imieniu i na rzecz Miasta oraz zgodnie z jego wytycznymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj