Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM
z 16 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2021 r. (data nadania 27 stycznia 2021 r., data wpływu 27 stycznia 2021 r.) na wezwanie telefoniczne z dnia 20 stycznia 2021 r. oraz uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2021 r. (data nadania 10 lutego 2021 r., data wpływu 10 lutego 2021 r.) na wezwanie telefoniczne z dnia 4 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 listopada 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca od 12 marca 2018 r. prowadzi jednoosobowe przedsiębiorstwo pod nazwą (…) (dalej Wnioskodawca). Na podstawie wpisu w CEiDG przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 62.02.Z, tj. działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Ponadto w ww. wpisie uwzględniono również inne kody PKD prowadzonej działalności takie jak: 45.11.Z – sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek; 45.19.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli; 45.40.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich; 61.20.Z - działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej; 61.90.Z – działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji; 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna naukowa i techniczna [...]. Wnioskodawca w ramach zawartego kontraktu na podwykonawstwo z innym przedsiębiorstwem, zajmującym się budową sieci telekomunikacyjnych wykonuje usługę od strony technicznej jako (…). Prace wykonywane w ramach ww. kontraktu są związane z koordynacją pracy, delegowaniem zadań, z problemami do rozwiązania zarówno pracowników korporacji jak i podwykonawców w trakcie budowy sieci telekomunikacyjnej. Ponadto, Wnioskodawca facylituje a także sam uczestniczy w spotkaniach na których znajdują się podwykonawcy, pracownicy i klienci końcowi, których celem jest zaplanowanie kolejnych działań mających na celu realizację kolejnych etapów projektu. Wnioskodawca dokonuje również akceptacji dokumentacji i przeprowadza testy. Nadzoruje proces testowania i odbiorów podsystemów częściowych jak i usług end-to-end budowanej sieci telekomunikacyjnej zarówno pracownikom korporacji jak i podwykonawcom.


Podsumowując, Wnioskodawca w ramach zawartego kontraktu wykonuje usługę zarządzania projektem od strony technicznej w projekcie budowy sieci telekomunikacyjnej oraz sam wykonuje prace techniczne w tym zakresie. Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Polski.


Wnioskodawca zamierza w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 144, poz. 930) (dalej: ustawa, ustawa o zryczałtowanym PIT) złożyć naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w roku podatkowym i w roku poprzedzającym rok podatkowy Wnioskodawca nie pozostawał w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, w związku z czym nie będzie miało zastosowania ograniczenie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT. Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w bieżącym roku uzyska przychody niższe niż 250.000 euro.

W opinii Wnioskodawcy działania, które realizuje na rzecz zleceniodawcy mają charakter działalności oznaczonej kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0), ponieważ w obrębie tej klasyfikacji znajduje się również doradztwo techniczne, ustalanie parametrów i wytycznych w projektach. W ramach tej działalności Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę zleceniodawcy. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.


W uzupełnieniu z dnia 27 stycznia 2021 r., poinformowano, że zdarzenie przyszłe odnosi się do planowanej przez Wnioskodawcę działalności w roku 2021 tj. zapytanie nie jest związane ze zdarzeniami gospodarczymi roku ubiegłego (2020).


Odnośnie stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazał, że będzie wykonywał usługę jako (…) realizując nadzór techniczny. W zakresie pracy Wnioskodawcy znajduje się między innymi zatwierdzanie, odrzucanie, poprawianie dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami klienta, które odnoszą się bezpośrednio do odgórnie określonych standardów realizacji tego rodzaju technicznych opracowań. Wnioskodawca przeprowadza więc walidację zgodności z określonymi normami technicznymi. Brak jest przy tym dowolności i swobodnej inwencji charakterystycznej dla typowego doradztwa. Wnioskodawca sprawdza, czy są spełnione określone standardy. Z treści umowy zawartej ze zleceniodawcą wynika, że przedmiotem prac są prace przypisane do kodu PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Takie PKD obecnie znajduje się również jako wiodące w CEIDG. Wnioskodawca nie świadczy doradztwa ogólnobiznesowego. W zależności od aspektów technicznych poszczególnych zadań, Wnioskodawca przypisuje ich wykonanie i realizację konkretnym podwykonawcom i pracownikom zleceniodawcy. Prace są ściśle związane z analizą techniczną zagadnień oraz analizą techniczną budowanych systemów. Analizowana jest budowa i działanie systemu oraz współdziałanie poszczególnych, skorelowanych ze sobą podsystemów. Wnioskodawca sprawdza, czy systemy te są zgodne z wymaganiami i akceptuje je lub nie, wykazuje niezgodności i wskazuje sposób ich poprawienia, aby spełnione zostały kryteria akceptacji. Wnioskodawca przy realizacji prac działa wyłącznie osobiście. Ponadto, Wnioskodawca deleguje zadania w związku z podjętymi decyzjami odnoszącymi się do realizowanych analiz. Prace związane z delegacją zadań będą polegały na zlecaniu do wykonania zadań związanych z przygotowaniem, wybudowaniem oraz przetestowaniem podsystemów telekomunikacyjnych/teleinformatycznych innym osobom i/lub podmiotom, tak aby spełniały wymogi stawiane przez zamawiającego je klienta końcowego, oraz na delegowaniu przygotowania odpowiedniej dokumentacji projektowej wybudowanego i skonfigurowanego systemu wraz z jej osobistą bądź zdelegowaną weryfikacją oraz na samodzielnym lub zdelegowanym sprawdzeniu połączenia (integracji) tych podsystemów, aby wspólnie realizowały postawiony przez klienta końcowego cel, a także na weryfikacji prawidłowego, zgodnego z międzynarodowymi standardami, normami prawnymi i oczekiwaniami klienta końcowego wykonania tych delegowanych zadań. Koordynacja pracy będzie polegała na zlecaniu zadań technicznych związanych z budową podsystemów telekomunikacyjnych/ teleinformatycznych innym osobom i/lub podmiotom w odpowiedniej sekwencji (kolejności), uwzględniając wszystkie zależności między poszczególnymi modułami, systemami i podsystemami oraz tymi podmiotami i/lub osobami, tak aby podsystemy te prawidłowo działały oraz prawidłowo współdziałały ze sobą wypełniając funkcje wymagane normami prawnymi, międzynarodowymi standardami oraz oczekiwaniami końcowego klienta spełniając kryteria akceptacji. Wnioskodawca podkreśla, że celem nabywanych przez Zleceniodawcę usług nie jest otrzymanie porady czy opinii i tym samym, zasadniczo nie powinny one zawierać elementów doradczych. Jednocześnie, gdyby w ocenie organu nabywane usługi w części stanowiły elementy doradcze, Wnioskodawca podkreśla, że z uwagi na charakter usług wskazanych we wniosku, ewentualne elementy doradcze nie mają cech dominujących i nie stanowią świadczenia o przeważającym charakterze, które mogłoby determinować kwalifikację podatkową na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie zaliczają się też do kosztów związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych (nie są opłatami i należnościami za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, tj. autorskich lub pokrewnych praw majątkowych, licencji, praw własności przemysłowej, know-how). Powyższe może potwierdzić również, w co prawda innym stanie faktycznym lecz z zastosowaniem analogicznej wykładni, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w wyroku z dnia 14 listopada 2018 r. sygn. akt I SA/Kr 1006/18. Nabywane przez Zleceniodawcę usługi, nie stanowią w ocenie Wnioskodawcy usług doradczych lub świadczeń o podobnym charakterze. Niemniej jednak, kwestia ta stanowi przedmiot wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W efekcie nabywanych usług Zleceniodawca nie uzyskuje typowych porad bądź opinii lecz walidację techniczną. Nabywane zaś usługi przekładają się na techniczną możliwość dalszej realizacji projektu budowy współpracujących ze sobą podsystemów telekomunikacyjnych/ teleinformatycznych.

W konsekwencji, uznanie usług Wnioskodawcy, a w analizowanej sytuacji – usług walidacji technicznej, za usługi doradcze lub do nich podobne stanowiłoby wykładnię rozszerzającą. Według strony, świadczone na jej rzecz usługi, z uwagi na brak dominujących cech typowego doradztwa, powinny zostać zakwalifikowane jako pozostała działalność naukowa i techniczna.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 10 lutego 2021 r. poinformowano, że Wnioskodawca nie prowadził i nie zamierza prowadzić działalności związanej z handlem częściami samochodowymi, nie zamierza prowadzić działalności wymienionej w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, Wnioskodawca nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisana działalność, którą Wnioskodawca będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0), może być opodatkowana ryczałtem, stawką 8,5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Osoby te, zgodnie z art. 2 ust. 1 mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Następnie, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Podatnicy mają uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250.000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250.000 euro.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.


Stawka podatku uzależniona została przez ustawodawcę od przedmiotu działalności prowadzonej przez podatnika.


Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca planuje uzyskać przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które w ciągu roku podatkowego nie przekroczą kwoty 250.000 euro. Wnioskodawca nie pozostawał również w roku poprzedzającym skorzystanie ze zryczałtowanej formy opodatkowania w stosunku pracy z przyszłym odbiorcą usług. Zdaniem Wnioskodawcy, działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem – stawką 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, za wyjątkiem usług z załącznika nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określono, świadczenie jakich usług wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W ww. załączniku w pozycji 38 pod symbolem PKWiU ex 74.90.1 wykazano usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane, dotyczące wyłącznie: usług związanych z wykonywaniem obmiarów budowlanych, usług prognozowania pogody, usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa. Zatem, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w formie wskazanej w poprzedniej części wniosku jest sklasyfikowana pod symbolem 74.90.19.0 jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając powyższe na względzie, usługi te nie występują w załączniku nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z powyższym, przychody uzyskane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według 8,5% stawki uzyskanego przychodu.

Własną ocenę prawną Wnioskodawca opiera wnioskami zawartymi w interpretacjach indywidualnych, które zostały wydane przez organy skarbowe dla zbieżnych stanów, tj.:

Nr 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM z dnia 8 lutego 2019 r.

Nr 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF z dnia 16 marca 2018 r.

Nr ILPB1/415-1155/14-3/AN z dnia 8 października 2014 r.,

Nr 1061-IPTPB1.4511.966.2016.1.AP z dnia 5 stycznia 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.


Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    3. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).


W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ze zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od 12 marca 2018 r. prowadzi jednoosobowe przedsiębiorstwo (…) (dalej Wnioskodawca). Na podstawie wpisu w CEiDG przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 62.02.Z, tj. działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Ponadto w ww. wpisie uwzględniono również inne kody PKD prowadzonej działalności takie jak: 45.11.Z – sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek; 45.19.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli; 45.40.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich; 61.20.Z - działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej; 61.90.Z – działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji; 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna naukowa i techniczna [...]. Wnioskodawca w ramach zawartego kontraktu na podwykonawstwo z innym przedsiębiorstwem, zajmującym się budową sieci telekomunikacyjnych wykonuje usługę od strony technicznej jako (…). Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w bieżącym roku uzyska przychody niższe niż 250.000 euro. W opinii Wnioskodawcy działania, które realizuje na rzecz zleceniodawcy mają charakter działalności oznaczonej kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0). Wnioskodawca nie prowadził i nie zamierza prowadzić działalności związanej z handlem częściami samochodowymi, nie zamierza prowadzić działalności wymienionej w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, Wnioskodawca nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 – stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli Wnioskodawca faktycznie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu, tj. 15% od uzyskanych przychodów z tych usług.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych tutejszy organ informuje, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43 – 300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj