Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.984.2020.2.ASY
z 17 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 9 lutego 2021 r. (data wpływu 10 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia, czy wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacją zadań w ramach projektu, tj. wykonania infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne), zarządzania projektem (operator), kampanii promocyjno-informacyjnej powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe,
  • ustalenia, czy otrzymana przez Gminę dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach dofinansowania na realizację opisanego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie stanowiło element podstawy opodatkowania usług świadczonych na rzecz Uczestników i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w 100% z faktur związanych z realizacją opisanego projektu – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 lutego 2021 r. (data wpływu 11 lutego 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 lutego 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.984.2020.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn.: „(…)” realizowana jest przez Gminę (…) (Lider), Gminę (…) (Partner) i Gminę (…) (Partner), zwane dalej „Gminami”.

Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków UE w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 nr (…),(...)

Zadanie dotyczy dostawy i montażu 160 instalacji fotowoltaicznych dla budynków mieszkalnych/mieszkań według podziału: (…) (53), (…) (53) i (…) (54) o łącznej mocy elektrycznej 0,65632 MW. Na każdym budynku ujętym w projekcie zbudowana zostanie instalacja o mocy maksymalnie 4,16 kW, jednak jej moc zależna będzie od rzeczywistego zapotrzebowania. Koszty każdej inwestycji będą zbliżone, jednak dzięki temu inwestycje nie będą przewymiarowane w stosunku do potrzeb.

W ramach projektu planowana jest realizacja na terenie Gmin: (…), (…), (…) następujących zadań:

  1. budowa infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych na budynkach mieszkalnych/mieszkaniach (instalacja fotowoltaiczna)
  2. zarządzanie projektem (pełnienie funkcji operatora - kontakt z mieszkańcami, nadzór nad realizacją projektu);
  3. działania promocyjno-informacyjne.

Każda z Gmin będzie ponosiła wydatki proporcjonalnie do zakresu rzeczowego projektu na podstawie umów zawartych z Wykonawcami. Ostateczny koszt całkowity w/w zadań zostanie ustalony po rozstrzygnięciu postępowań o udzielenie zamówień publicznych.

Instalacje zamontowane w ramach projektu będą użytkowane przez mieszkańców Gmin jako podstawowych użytkowników mikroinstalacji OZE w budynkach mieszkalnych/mieszkaniach objętych projektem.

Gminy pozostaną właścicielami instalacji zakupionych w ramach projektu przez cały czas trwania projektu, tj. minimum 5 lat, licząc od dnia wpływu płatności końcowej. Po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu całość instalacji OZE przejdzie na własność mieszkańców na podstawie odrębnego protokołu. Jednocześnie instalacje nie będą środkiem użytkowanym przez Gminy w związku z tym nie zostaną one wciągnięte jako ich środki własne i nie będą amortyzowane.

Każda z Gmin będzie odpowiedzialna za podpisanie umów cywilnoprawnych z uczestnikami projektu (mieszkańcami), które będą regulować zasady partycypacji w kosztach projektu oraz zasady związane z utrzymaniem trwałości projektu.

Mieszkaniec zostanie zobowiązany na podstawie umowy do dokonania wpłaty wkładu własnego. Wkład własny obejmuje minimum 23% całkowitych kwalifikowanych kosztów projektu (tj. kosztów instalacji indywidualnego zestawu OZE, kosztów zarządzania projektem, kosztów kampanii promocyjno-informacyjnej) oraz 100% kosztów niekwalifikowanych, w tym podatek VAT.

Mieszkaniec zobowiązuje się również do pokrycia kosztów niekwalifikowanych projektu, obejmujących koszty ubezpieczenia instalacji, w okresie trwałości projektu, na zasadzie zwrotu składki ubezpieczeniowej na rzecz Gminy. Po zakończeniu okresu trwałości i przekazaniu majątku mieszkańcom, instalacje będą indywidualnie ubezpieczane przez mieszkańców.

W przypadku wystąpienia dodatkowych nieprzewidywalnych kosztów projektu (kosztów niekwalifikowanych), które nie będą objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej, mieszkaniec będzie zobowiązany do samodzielnego sfinansowania tych kosztów.

Gminy, otrzymując dotację, w całości przeznaczą ją na sfinansowanie zakresu rzeczowego projektu, obejmującego koszty kampanii promocyjno-informacyjnej, zarządzania projektem oraz dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych. Gminy pozostaną właścicielami wybudowanej infrastruktury przez okres trwałości projektu, ale faktycznie korzystać z niej będą mieszkańcy, na podstawie stosownej umowy, zawartej z Gminami.

Dofinansowanie pokryje faktycznie poniesione wydatki w ramach projektu i nie będzie stanowić wynagrodzenia dla Gmin.

Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami RPO (...).


Przedmiotowy projekt wykorzystuje istniejącą bazę infrastrukturalną, instalacje będą montowane na istniejących budynkach, nie zakłada się dodatkowych kosztów związanych z budową nowych obiektów takich jak podesty, rolety, w celu ich poprawnego funkcjonowania. Realizacja projektu nastąpi z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej.

Projekt nie generuje przychodów operacyjnych. Wykonane prace nie wpłyną na generowanie przychodów operacyjnych w ramach projektu. Oszczędności osiągane w ramach projektu nie stanowią przychodów, ponieważ oszczędności mieszkańców nie stanowią dochodu dla Gmin (tj. Lidera i Partnerów projektu), stanowią oszczędności osiągane bezpośrednio przez mieszkańców dzięki użytkowaniu instalacji OZE. korzystać z inwestycji w ramach projektu). Za utrzymanie paneli fotowoltaicznych zamontowanych w ramach projektu odpowiedzialni będą mieszkańcy Gmin. Zabezpieczenie przedmiotu projektu w okresie trwałości będzie wynikało z umowy podpisanej pomiędzy Gminą a mieszkańcami.

Działalność Gmin opisana we wniosku o dofinansowanie polega w istocie na oferowaniu mieszkańcom usług w postaci montażu i możliwości używania instalacji OZE (instalacje fotowoltaiczne) na rynku otwartym na konkurencję, a zatem stanowi ona działalność gospodarczą w rozumieniu unijnym.

Termin rozpoczęcia realizacji projektu 2020-10-19

Termin zakończenia realizacji projektu 2021-11-30

Celem projektu jest:

  1. zwiększenie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a tym samym zmniejszenie zużycia energii końcowej i pierwotnej a w konsekwencji ograniczenie niskiej emisji i poprawa jakości powietrza atmosferycznego.
  2. podniesienie poziomu bezpieczeństwa energetycznego na obszarze projektu poprzez integrację rozproszonych źródeł wytwórczych w jedną Wirtualną Elektrownię w ramach strategii działania Klastra "(…)".
  3. zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych budynków mieszkalnych, poprzez ograniczenie zużycia energii i paliw na cele grzewcze, co spowoduje oszczędności w budżetach mieszkańców, które mogą być przeznaczane na inwestycje związane z termomodernizacją budynków mieszkalnych i uzyskanie efektu skumulowanego.
  4. Zmniejszenie negatywnych presji środowiskowych na obszary cenne przyrodniczo zlokalizowane zarówno na obszarze Powiatu i w całym województwie (…).
  5. jak najlepsze wykorzystanie energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł.

Aby uniknąć strat wynikających z niedopasowania lokalizacji instalacji prosumenckich, które będą realizowane w projekcie, do możliwości technicznych sieci SN i nN przewiduje się wykorzystanie danych lokalizacyjnych do opracowania w ramach Wirtualnej Elektrowni analizy technicznej sieci wraz ze wskazaniem rozwiązań technicznych (np. magazyny energii) niezbędnych do ograniczenia do minimum zjawiska wyłączania instalacji prosumenckich z powodu braku możliwości odbioru wyprodukowanej przez lokalne obszary sieciowe.

  1. podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców, poprzez pokazanie dobrych praktyk związanych ze stosowaniem odnawialnych źródeł energii.

Lider projektu oraz Partnerzy projektu działają w oparciu o Statut Gminy, a ich istnienie wynika z Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2020 poz. 713 ze zm.). Dzięki czemu istnienie na rynku tych podmiotów w okresie trwałości, tj. w okresie 5 lat od daty płatności końcowej jest niezagrożone. Ponadto umowa Partnerstwa jest zawarta na cały okres projektu i obliguje wszystkich Partnerów do zachowania trwałości zgodnie z umową dotacji.

Reasumując:

W ramach realizacji projektu zostaną poniesione koszty w zakresie:

  • wykonania infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne),
  • zarządzanie projektem (operator),
  • kampania promocyjne- informacyjna.

Wydatki będą częściowo pokrywane z wpłat pochodzących od mieszkańców na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (wkład własny), a częściowo ze środków pochodzących z dofinansowania w ramach RPO (...). Budowa instalacji paneli fotowoltaicznych o których mowa we wniosku będzie wykonywana na obiektach budowlanych - budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m2 oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej powyżej 300 m2. Instalacje fotowoltaiczne będą montowane na budynkach mieszkalnych, innych obiektach (np. budynkach gospodarczych, garażach wolnostojących) oraz na gruncie, wyłącznie na potrzeby własnego gospodarstwa domowego.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina sporządza miesięczne deklaracje dla potrzeb podatku od towarów i usług i dokonała centralizacji w VAT wraz ze wszystkimi jednostkami budżetowymi z dniem 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca dokonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z podatku od towarów i usług oraz niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, ze zm.) jest organem wykonującym zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami. Zdecydowana większość zadań wykonywana jest w ramach reżimu publicznoprawnego, jednak niektóre z dokonywanych czynności Gmina wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych. Realizacja projektu będącego przedmiotem wniosku będzie wykonywana w ramach zadania własnego - ochrona środowiska i przyrody.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 w/w ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W piśmie uzupełniającym z 9 lutego 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Wnioskodawca w przypadku niezrealizowania projektu będzie zobowiązany do zwrotu wszystkich otrzymanych środków pieniężnych.
  2. Gmina nie będzie mogła przeznaczyć otrzymanego dofinansowania na inny cel.
  3. Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Instytucją zarządzającą RPO (...), na podstawie poniesionych wydatków udokumentowanych fakturami.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone jak we wniosku):

    2. Czy wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacją zadań w ramach projektu tj. wykonania infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne), zarządzania projektem (operator), kampanii promocyjne-informacyjnej powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
    4. Czy otrzymana przez Gminę dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach dofinansowania na realizację opisanego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    5. Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w 100% z faktur związanych z realizacją opisanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ww. pytań:

Ad. 2.

Otrzymane przez Gminę wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacją projektu powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W związku z powyższym wpłaty mieszkańców dokonane z tytułu wkładu własnego w związku z montażem mikroinstalacji OZE powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ad. 4

Zdaniem Gminy dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, otrzymując dotację, w całości przeznaczy ją na sfinansowanie instalacji OZE, której pozostanie właścicielem, ale z której faktycznie, na podstawie stosownej umowy korzystać będą mieszkańcy. Dofinansowanie w części przeznaczonej na koszty wspólne realizacji projektu pokryje jedynie faktycznie poniesione wydatki i nie będzie stanowić wynagrodzenia dla Wnioskodawcy.

Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami RPO (...).

Dotacja otrzymana przez Gminę przeznaczona jest na pokrycie kosztów w ramach realizowanego projektu, a w konsekwencji dotacja taka będzie miała charakter zakupowy, więc nie będzie stanowić dopłaty do ceny, w jakiej mieszkańcy nabywają od Gminy określone usługi.

Ad. 5

Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w 100%, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach projektu będą miały związek wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego w zakresie:

  • ustalenia, czy wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacją zadań w ramach projektu, tj. wykonania infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne), zarządzania projektem (operator), kampanii promocyjno-informacyjnej powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe,
  • ustalenia, czy otrzymana przez Gminę dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach dofinansowania na realizację opisanego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie stanowiło element podstawy opodatkowania usług świadczonych na rzecz Uczestników i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w 100% z faktur związanych z realizacją opisanego projektu – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy).

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „(…)” łącznie z Gminą (…), Gminą (…) i Gminą (…).

Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków UE w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 nr (…), (...). Zadanie dotyczy dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych dla budynków mieszkalnych/mieszkań. Każda z Gmin będzie odpowiedzialna za podpisanie umów cywilnoprawnych z uczestnikami projektu (mieszkańcami), które będą regulować zasady partycypacji w kosztach projektu oraz zasady związane z utrzymaniem trwałości projektu. Mieszkaniec zostanie zobowiązany na podstawie umowy do dokonania wpłaty wkładu własnego. Wkład własny obejmuje minimum 23% całkowitych kwalifikowanych kosztów projektu (tj. kosztów instalacji indywidualnego zestawu OZE, kosztów zarządzania projektem, kosztów kampanii promocyjno-informacyjnej) oraz 100% kosztów niekwalifikowanych, w tym podatek VAT. Mieszkaniec zobowiązuje się również do pokrycia kosztów niekwalifikowanych projektu, obejmujących koszty ubezpieczenia instalacji, w okresie trwałości projektu, na zasadzie zwrotu składki ubezpieczeniowej na rzecz Gminy. Po zakończeniu okresu trwałości i przekazaniu majątku mieszkańcom, instalacje będą indywidualnie ubezpieczane przez mieszkańców. W przypadku wystąpienia dodatkowych nieprzewidywalnych kosztów projektu (kosztów niekwalifikowanych), które nie będą objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej, mieszkaniec będzie zobowiązany do samodzielnego sfinansowania tych kosztów. Gminy, otrzymując dotację, w całości przeznaczą ją na sfinansowanie zakresu rzeczowego projektu, obejmującego koszty kampanii promocyjno-informacyjnej, zarządzania projektem oraz dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych. Gminy pozostaną właścicielami wybudowanej infrastruktury przez okres trwałości projektu, ale faktycznie korzystać z niej będą mieszkańcy, na podstawie stosownej umowy, zawartej z Gminami.

Dofinansowanie pokryje faktycznie poniesione wydatki w ramach projektu i nie będzie stanowić wynagrodzenia dla Gmin. Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami RPO (...). Lider projektu oraz Partnerzy projektu działają w oparciu o Statut Gminy, a ich istnienie wynika z Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2020 poz. 713 ze zm.). Dzięki czemu istnienie na rynku tych podmiotów w okresie trwałości, tj. w okresie 5 lat od daty płatności końcowej jest niezagrożone. Ponadto umowa Partnerstwa jest zawarta na cały okres projektu i obliguje wszystkich Partnerów do zachowania trwałości zgodnie z umową dotacji. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w przypadku niezrealizowania projektu będzie zobowiązany do zwrotu wszystkich otrzymanych środków pieniężnych. Gmina nie będzie mogła przeznaczyć otrzymanego dofinansowania na inny cel. Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Instytucją zarządzającą RPO (...), na podstawie poniesionych wydatków udokumentowanych fakturami.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu oznaczonym nr 2 dotyczą kwestii, czy wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacją zadań w ramach projektu tj. wykonania infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne), zarządzania projektem (operator), kampanii promocyjno-informacyjnej powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność, tj. dostawa towaru bądź usługa, a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

W niniejszej sprawie czynnością, jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańca – właściciela nieruchomości biorącego udział w Projekcie, będzie wykonanie usługi polegającej na dostawie i montażu instalacji fotowoltaicznych, na poczet której Gmina pobierze określoną w umowie wpłatę – wkładu własnego, zgodnie z zawartymi z mieszkańcami umowami.

Wpłaty wnoszone przez mieszkańców – właścicieli nieruchomości biorących udział w Projekcie nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę na rzecz mieszkańców – zachodzi bowiem związek pomiędzy wnoszonymi wpłatami, a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności na rzecz mieszkańców (tj. montażu instalacji fotowoltaicznych). Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy wnoszonymi wpłatami, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z Wykonawcą na montaż instalacji fotowoltaicznych oraz umowy z uczestnikami Projektu (mieszkańcami), wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym, wpłaty otrzymywane przez Gminę od poszczególnych mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców.

W konsekwencji, dokonywane przez mieszkańców wpłaty na poczet wkładu własnego z tytułu uczestnictwa w Projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina w związku z ww. czynnościami występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem otrzymane przez Gminę wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacja zadań w ramach projektu będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii ustalenia czy otrzymana przez Gminę dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach dofinansowania na realizację opisanego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

Według art. 29a ust. 6 ww. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług, bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

Z kolei w wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej – ważne jest, aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Z wniosku wynika, że Gmina realizuje przedsięwzięcie finansowane ze środków UE w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na 2014-2020. Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku niezrealizowania projektu będzie zobowiązany do zwrotu wszystkich otrzymanych środków pieniężnych. Gmina nie będzie mogła przeznaczyć otrzymanego dofinansowania na inny cel. Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych RPO (...) środków finansowych z Instytucją zarządzającą , na podstawie poniesionych wydatków udokumentowanych fakturami.



Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występują skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie – bowiem jak wynika z opisu sprawy, otrzymane dofinansowanie będzie wykorzystywane na określone działanie. Zatem opis ten wskazuje jednoznacznie, że przedmiotowe dofinansowanie nie dotyczy ogólnej działalności Gminy, lecz wykonania konkretnej czynności – dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych. Tym samym, należy je uznać za ściśle i bezpośrednio związane z konkretnymi usługami wykonywanymi przez Gminę na rzecz mieszkańców.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu wypłacane będzie podmiotowi dotowanemu czyli Wnioskodawcy bezpośrednio w celu umożliwienia mu realizacji określonej usługi na rzecz Mieszkańca, z którym wiąże go stosunek zobowiązaniowy na podstawie zawartej umowy. Nie ulega wątpliwości, że Mieszkaniec nie musi płacić „pełnej” ceny usługi właśnie z powodu pokrycia jej dotacją (dofinansowaniem).

Zatem stwierdzić należy, że przekazane dla Wnioskodawcy środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w formie dotacji mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług na rzecz mieszkańców.

W konsekwencji powyższego, otrzymana przez Gminę dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach dofinansowania na realizację opisanego projektu będzie stanowić część podstawy opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie, w myśl art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy. Zatem otrzymane dofinansowanie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w 100% z faktur związanych z realizacja opisanego projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Ten ostatni przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z poniesionymi wydatkami w ramach przedmiotowego projektu, ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 5 jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej ustalenia, czy wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w związku z realizacją zadań w ramach projektu, tj. wykonania infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne), zarządzania projektem (operator), kampanii promocyjno-informacyjnej powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ustalenia, czy otrzymana przez Gminę dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) w ramach dofinansowania na realizację opisanego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie stanowiło element podstawy opodatkowania usług świadczonych na rzecz Uczestników i tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT oraz prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w 100% z faktur związanych z realizacją opisanego projektu.

Natomiast wniosek w części dotyczącej ustalenia, jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana w opisanym projekcie w zakresie dostawy i montażu urządzeń OZE na budynkach mieszkalnych oraz na gruncie przy tych budynkach lub na pozostałych budynkach oraz ustalenia jaką stawkę należy zastosować dla wpłat od mieszkańców z tytułu wkładu własnego zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj