Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.903.2020.2.AZ
z 16 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z 14 stycznia 2021 r. (data 14 stycznia wpływu 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 12 stycznia 2021 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.903.2020 AZ.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W I etapie Wnioskodawca chciałby prowadzić działalność nieewidencjonowaną: Czy prowadząc działalność nieewidencjonowaną, sprzedając produkty za pośrednictwem portalu aukcyjnego np. ... lub ... Wnioskodawca może wystawiać faktury imienne, czy nie musi wystawiać żadnego dokumentu? Płatność odbywałaby się tylko i wyłącznie za pośrednictwem X - płatność internetowa, wpłaty na konto bankowe lub płatność za pobraniem przy płatności przelewem na konto bankowe od firmy kurierskiej, która przekazuje dane kupującego w raporcie. Już na etapie działalności nieewidencjonowanej Wnioskodawca nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc.

W II etapie Wnioskodawca chciałby zarejestrować działalność gospodarczą (po przekroczeniu przychodu połowy najniższej krajowej). Po przekroczeniu przychodu połowy najniższej krajowej Wnioskodawca ma 7 dni na zarejestrowanie działalności gospodarczej. Po założeniu i rozpoczęciu działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie sprzedawał w dalszym ciągu produkty na portalach np. ... / ... (produkty to naklejki ochronne na samochody).

Sposób dokonywania płatności przez klientów nie zmienia się tj. Płatność X, płatność na konto bankowe, płatność za pobraniem przy uwzględnieniu płatności przelewem na konto bankowe. Wnioskodawca nadal nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc.

Po założeniu działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje również dołączyć PKD oraz usługi elektroniczne świadczone tylko i wyłącznie drogą elektroniczną (usługa promowania przedmiotów w moim serwisie internetowym). Świadczone usługi, w których płatność odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem X lub wpłaty na konto bankowe. Wnioskodawca nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc.

W uzupełnieniu wniosku podano następujące informacje.

W zakresie sprzedaży produktów:

Wnioskodawca będzie prowadzić sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, oraz rolników ryczałtowych, a także na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą.

W odpowiedzi na pytanie: Czy sprzedaż produktów za pośrednictwem portalu aukcyjnego będzie odbywała się w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)?

Wnioskodawca wskazał: Tak, tylko i wyłącznie w systemie wysyłkowym za pośrednictwem kuriera ... oraz paczkomatów ... .

Sprzedaż będzie prowadzona tylko na terenie Polski

W odpowiedzi na pytanie: czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (zarówno w przypadku płatności za pośrednictwem X, wpłaty na konto bankowe lub płatności za pobraniem przy płatności przelewem na konto bankowe od firmy kurierskiej) jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)? Wnioskodawca wskazał: Tak X (płatność internetowa) ma możliwość pobierania raportów w których podane są: nr konta, imię i nazwisko oraz adres osoby wpłacającej należność. W X wyłączamy wówczas płatności za pomocą BLIK oraz transakcje kartą. Nie będzie płatności gotówką.

Naklejki, które Wnioskodawca będzie sprzedawał, nie zostały wymienione w paragrafie 4 ust.1 rozporządzenia rady ministra rozwoju i finansów z dnia 28 grudnia 2018,

W zakresie sprzedaży usług elektronicznych:

Sprzedaż usług promowania w serwisie internetowym będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Polski. Wnioskodawca wyklucza osoby nieprowadzące działalności gospodarczej z poza terytorium Polski, Unii Europejskiej i krajów trzecich. Sprzedaż usług promowania będzie dostępna dla podmiotów prowadzących działalność na terenie Polski oraz Unii Europejskie z wykluczeniem krajów trzecich.

Na pytanie organu: Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (zarówno w przypadku płatności za pośrednictwem X, wpłaty na konto bankowe) jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła? Wnioskodawca wskazał: Tak X (płatność internetowa) ma możliwość pobierania raportów w których podane są: nr konta, imię i nazwisko oraz adres osoby wpłacającej należność. W X Wnioskodawca wyłącza wówczas płatności za pomocą BLIK oraz transakcje kartą. Nie będzie płatności gotówką.

Na pytanie organu: Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi promowania przedmiotów w swoim serwisie internetowym, będą usługami elektronicznymi, określonymi w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011? Przy czym na mocy art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2011.77.1), do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Wnioskodawca wskazał: Funkcje w serwisie są usługami elektronicznymi są świadczone za pomocą Internetu. Funkcje w serwisie są zautomatyzowane, i wymagają tylko minimalnego udziału człowieka.



W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania, ostatecznie doprecyzowane pismem z 13 stycznia 2021 r.):

  1. Czy istnieje możliwość całkowitego zwolnienia z kasy fiskalnej ze względu na formę wpłat, nawet po przekroczeniu 20 000 zł przychodu rocznie?
  2. Czy istnieje możliwość, aby świadczyć usługi elektroniczne poprzez swój serwis internetowy i jednocześnie sprzedawać naklejki na portalach sprzedażowych, korzystając ze zwolnienia z kasy fiskalnej na stałe?



Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w piśmie z 14 stycznia 2021 r.:

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on możliwość całkowitego zwolnienia z kasy fiskalnej nawet po przekroczeniu 20 000 zł przychodu rocznie ponieważ, dostawa towarów będzie odbywała się tylko w systemie wysyłkowym, a płatności będą dokonywane tylko i wyłącznie za pomocą płatności internetowych X, które jednoznacznie wskazują dane nabywcy, adres, nr konta oraz przedmiot transakcji, oraz płatności na konto bankowe po wystawieniu faktury. Powyższe stwierdzenia wynikają bezpośrednio z załącznika do:

a. rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość osiąganych obrotów, (zał. 2 pkt 36) :

„Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”.

Zdaniem Wnioskodawcy ma on możliwość całkowitego zwolnienia z kasy fiskalnej świadcząc usługi elektroniczne poprzez serwis internetowy wraz z jednoczesną sprzedażą naklejek na portalach sprzedażowych ponieważ, świadczenie usług będzie odbywało się za pomocą serwisu internetowego, a płatności będą dokonywane tylko i wyłącznie za pomocą płatności internetowych X, które jednoznacznie wskazują dane nabywcy, adres, nr konta oraz przedmiot transakcji, oraz płatności na konto bankowe po wystawieniu faktury. Biorąc pod uwagę rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość osiąganych obrotów (zał. 2 pkt 37):

„Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.

Potwierdzeniem własnego stanowiska są również funkcje w serwisie, które są usługami elektronicznymi oraz są świadczone za pomocą Internetu. Funkcje w serwisie są zautomatyzowane, i wymagają tylko minimalnego udziału człowieka.

Wnioskodawca będzie korzystał również ze zwolnienia podmiotowego do limitu obrotu, które wynika z wybranych przez niego PKD (wybrane PKD podlegają zwolnieniu z VAT).



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie uzupełniającym wniosek z 14 stycznia 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował zadane pytania, jak też wyraził własne stanowisko adekwatne do zadanych pytań. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy było konsekwencją wezwania tut. organu z 12 stycznia 2021 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.903.2020 AZ przyjęto, że pytania oraz własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytań i stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu, którego obrót z tytułu sprzedaży na rzecz ww. podmiotów nie przekroczył limitu 20 000 zł.

Natomiast, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 23 wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 21, tj. usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy (bez względu na symbol PKWiU).

Przez usługi elektroniczne – stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy - rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 25a ustawy, przez usługi telekomunikacyjne rozumie się usługi dotyczące transmisji, emisji i odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesję praw do użytkowania środków dla zapewniania takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych, z uwzględnieniem art. 6a rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”.

W poz. 36 załącznika do rozporządzenia uwzględniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W poz. 37 ww. załącznika wskazano świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.

Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

§ 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia ewidencjonowania tych czynności przy pomocy kasy rejestrującej. Tak więc, w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ww. rozporządzenia, podatnik może korzystać z przewidzianych w rozporządzeniu tytułów zwolnieniowych, tj. przedmiotowych określonych w § 2 ww. rozporządzenia, o ile spełni odrębne warunki.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 lub 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawca towaru lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem oraz
  • w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) – z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
  • w przypadku świadczenia usług – z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, chyba, że zachodzą przesłanki z § 4 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 (art. 106b ust.2).

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

–jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Przepis art. 106e ust. 1 ustawy zawiera katalog enumeratywnie wymienionych danych, które powinny wystąpić na wystawionej fakturze.

Należy zauważyć, że przedsiębiorcy zwolnieni podmiotowo (art. 113 ust. 1 i ust. 9) z podatku od towarów i usług mogą wystawić fakturę bez względu na to, czy rejestrowali się w urzędzie skarbowym jako podatnicy VAT korzystający ze zwolnienia, czy też nie.

Zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT faktura nie zawiera w przypadku, o którym mowa w art. 106b ust. 3 pkt 2 - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Przepisy ustawy w kwestii faktur wystawianych przez podatników zwolnionych z VAT precyzuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2013 r., poz. 1485).


W myśl § 3 pkt 3 ww. rozporządzenia faktura dokumentująca dostawę towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy powinna zawierać dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-g, tj.:

  1. datę wystawienia,
  2. numer kolejny,
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  4. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
  5. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi,
  7. kwotę należności ogółem,

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca chciałby prowadzić działalność nieewidencjonowaną, sprzedając produkty – naklejki ochronne na samochody – za pośrednictwem portalu aukcyjnego np. ... lub ... . Płatność odbywałaby się tylko i wyłącznie za pośrednictwem X - płatność internetowa, wpłaty na konto bankowe lub płatność za pobraniem przy płatności przelewem na konto bankowe od firmy kurierskiej, która przekazuje dane kupującego w raporcie. Już na etapie działalności nieewidencjonowanej Wnioskodawca nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc.

W II etapie Wnioskodawca chciałby zarejestrować działalność gospodarczą (po przekroczeniu przychodu połowy najniższej krajowej). Po założeniu i rozpoczęciu działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie sprzedawał w dalszym ciągu produkty na portalach np. .../... (produkty to naklejki ochronne na samochody). Sposób dokonywania płatności przez klientów nie zmienia się tj. Płatność X, płatność na konto bankowe, płatność za pobraniem przy uwzględnieniu płatności przelewem na konto bankowe. Wnioskodawca nadal nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc.

Wnioskodawca będzie prowadzić sprzedaż produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, oraz rolników ryczałtowych, a także na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż będzie prowadzona tylko na terenie Polski.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy istnieje możliwość całkowitego zwolnienia z kasy fiskalnej przy sprzedaży ww. produktów ze względu na formę wpłat, nawet po przekroczeniu 20 000 zł przychodu rocznie.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik ma obowiązek udokumentować sprzedaż dokonywaną na rzecz podatników (osób prowadzących działalność gospodarczą) fakturą, natomiast sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokumentowana jest paragonem. Ww. regulacje wyrażają jednocześnie zasadę, zgodnie z którą, podatnik zwolniony podmiotowo nie ma obowiązku wystawiania faktury dla dokonanej sprzedaży. Powyższe przepisy nie pozbawiają jednak podatników zwolnionych podmiotowo, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, prawa do wystawiania faktury dokumentującej te czynności. Wystawienie faktury w opisanych przypadkach jest, pozostawione wyborowi wykonującego czynność, za wyjątkiem sytuacji, gdy nabywca, w ustawowym terminie wystąpi z żądaniem wystawienia faktury dokumentującej czynności zwolnione od podatku.

A zatem w przypadku sprzedaży towarów i usług na rzecz podatników (osób prowadzących działalność gospodarczą) przepisy dotyczące ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie mają zastosowania.

Odnośnie sprzedaży Wnioskodawcy dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, należy wskazać, że obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z powołanych powyżej przepisów rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę produktów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Jak wskazano we wniosku, sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie w systemie wysyłkowym za pośrednictwem kuriera ... oraz paczkomatów .... Płatność odbywałaby się tylko i wyłącznie za pośrednictwem X - płatność internetowa, wpłaty na konto bankowe lub płatność za pobraniem przy płatności przelewem na konto bankowe od firmy kurierskiej, która przekazuje dane kupującego w raporcie. Już na etapie działalności nieewidencjonowanej Wnioskodawca nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc. Wnioskodawca wskazał ponadto, że X (płatność internetowa) ma możliwość pobierania raportów w których podane są: nr konta, imię i nazwisko oraz adres osoby wpłacającej należność. Przy czym, co istotne produkty (naklejki ochronne na samochody), które Wnioskodawca będzie sprzedawał, nie zostały wymienione w paragrafie 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018.

Wnioskodawca ma zatem prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż towarów (naklejek ochronnych na samochody) w systemie wysyłkowym prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób opisany we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., nawet po przekroczeniu limitu 20 000 zł obrotu rocznie.

Po założeniu działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje również dołączyć PKD oraz usługi elektroniczne świadczone tylko i wyłącznie drogą elektroniczną (usługa promowania przedmiotów w swoim serwisie internetowym). Świadczone usługi, w których płatność odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem X lub wpłaty na konto bankowe. Wnioskodawca nie będzie korzystał z formy płatności gotówkowej, nie będzie korzystał z terminali płatniczych, nie będzie korzystał z płatności kartą płatniczą poprzez podawanie kodu z karty cvc. Sprzedaż usług promowania w serwisie internetowym będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z terytorium Polski. Sprzedaż usług promowania będzie dostępna dla podmiotów prowadzących działalność na terenie Polski oraz Unii Europejskie z wykluczeniem krajów trzecich. Wnioskodawca wskazał, że X (płatność internetowa) ma możliwość pobierania raportów, w których podane są: nr konta, imię i nazwisko oraz adres osoby wpłacającej należność. W X Wnioskodawca wyłącza wówczas płatności za pomocą BLIK oraz transakcje kartą. Nie będzie płatności gotówką. Funkcje w serwisie są usługami elektronicznymi są świadczone za pomocą Internetu. Funkcje w serwisie są zautomatyzowane, i wymagają tylko minimalnego udziału człowieka.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy istnieje możliwość, aby świadczyć usługi elektroniczne poprzez swój serwis internetowy i jednocześnie sprzedawać naklejki na portalach sprzedażowych, korzystając ze zwolnienia z kasy fiskalnej na stałe.

Należy zaznaczyć, że z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, żeby Wnioskodawca świadczył oprócz usług elektronicznych dodatkowo usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy. Tym samym nie zostanie spełniony warunek uprawniający do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług elektronicznych na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 23 załącznika do rozporządzenia.

Mając na uwadze okoliczności sprawy, należy wskazać, że Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług elektronicznych (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na podstawie przepisu § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przedstawionej sytuacji. Jak wskazał Wnioskodawca płatność za świadczone usługi odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem X lub wpłaty na konto bankowe. Wnioskodawca potwierdził, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (zarówno w przypadku płatności za pośrednictwem X, wpłaty na konto bankowe) jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła. Jak wskazał Wnioskodawca (płatność internetowa) ma możliwość pobierania raportów, w których podane są: nr konta, imię i nazwisko oraz adres osoby wpłacającej należność.

Podsumowując, Wnioskodawca świadcząc usługi elektroniczne przez swój serwis internetowy i jednocześnie sprzedając naklejki na portalach sprzedażowych w systemie wysyłkowym, ma możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ww. czynności. Przy czym wysokość kwoty obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie ma wpływu na możliwość korzystania z powyższego zwolnienia. W konsekwencji, świadczenie przez Wnioskodawcę usług elektronicznych oraz sprzedaż naklejek ochronnych na samochody w systemie wysyłkowym nie spowoduje obowiązku ewidencji tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, nawet po przekroczeniu limitu 20 000 zł obrotu z tytułu wykonywania tych czynności. Przy czym należy wskazać, że do obrotu należy wliczać każdą sprzedaż towarów i usług realizowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, która podlega opodatkowaniu - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w latach następnych, oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionej sprawie. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj