Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.854.2020.3.SJ
z 16 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom programu motywacyjnego będącym:

  • osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 8 stycznia 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.854.2020.2.SJ 0111-KDIB1-1.4010.435.2020.3.BS 0113-KDIPT1-2.4012.743.2020.3.KW (doręczonym dnia 22 stycznia 2021 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 2 lutego 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka, Wnioskodawca lub Koordynator) prowadzi działalność gospodarczą – jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

Program

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa z siedzibą w … (Klient, Sponsor), usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub zawodową oraz kupujących w ramach tejże działalności produkty AGD wybranych marek u Klienta oraz dla podmiotów współpracujących w tymi podmiotami gospodarczymi w ramach działalności gospodarczej lub poza działalnością gospodarczą (Program). Program organizowany jest na podstawie Regulaminu opublikowanego na stronie www Programu oraz dostępnego w siedzibie Spółki (Regulamin). W treści Regulaminu Klient nazwany został „Głównym Organizatorem” jednakże za tym tytułem nie idą w ślad żadne formalne obowiązki spoczywające na Kliencie – są one bowiem w całości realizowane w ramach Programu przez Wnioskodawcę. Klient jest wyłącznie podmiotem, który zlecił Wnioskodawcy organizację Programu i finansuje jego przeprowadzenie.

Finansowanie Programu

Program jest w całości finansowany przez Sponsora co oznacza, że Sponsor ponosi koszt jego organizacji przez Wnioskodawcę (koszt usługi marketingowej) oraz koszt związany z zakupem przez Wnioskodawcę oraz wydaniem na rzecz Uczestników Nagród w Programie (koszt nabycia towarów i usług). Nagrody w Programie nabywa, a następnie wydaje Wnioskodawca.

Spółka zawarła z Klientem umowę o świadczenie usług marketingowych, w której treści strony postanowiły, że wynagrodzenie Spółki składa się z dwóch elementów kalkulacyjnych:

  • jednego w postaci wynagrodzenia za obsługę Programu (poprowadzenia Programu),
  • drugiego w postaci wynagrodzenia przewidzianego w celu nabycia i wydania nagród w Programie.

Czasem środki na nabycie Nagród Klient wypłaca Spółce z góry (ewentualną nadwyżkę środków ponad kwotę wydaną na te nagrody Spółka zwraca Klientowi), a czasem Spółka najpierw nabywa Nagrody a później na podstawie dokumentów potwierdzających poniesione koszty, Klient zwraca Spółce tę kwotę.

Część Nagród w Programie stanowią produkty AGD wprowadzone na rynek oraz sprzedawane pod wybranymi markami (Nagrody pod markami Sponsora). Nagrody pod markami Sponsora, tak jak wszystkie pozostałe Nagrody, wydawane są na rzecz Uczestników przez Spółkę. W celu realizacji Programu Spółka nabywa od Sponsora Nagrody pod markami Sponsora – nabycie przez Spółkę Nagród pod markami Sponsora dokumentowane jest poprzez wystawienie przez Sponsora na rzecz Spółki faktury. Następnie Spółka, wydając Nagrody pod markami Sponsora na rzecz Uczestników, dokumentuje tą czynność poprzez wystawienie na rzecz Uczestnika protokołu zdawczo-odbiorczego, zaś na rzecz Sponsora wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż na jego rzecz tych ruchomości (odpłatną dostawę towarów). Opisana w tym miejscu sprzedaż na rzecz Sponsora przez Spółkę Nagród pod markami Sponsora realizowana jest przez Spółkę z zachowaniem rynkowej marży przyjętej przez strony.

Definicje

Program skierowany jest do dwóch kategorii Uczestników:

  1. Uczestników Nadrzędnych oraz
  2. Uczestników Zaproszonych.

Uczestnikiem Nadrzędnym (Uczestnik Premium) – jest to zarejestrowana w Serwisie, na zasadach określonych w Regulaminie osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej spełniająca łącznie następujące warunki:

  1. posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
  2. prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. kupująca w ramach prowadzonej działalności produkty AGD wybranych marek u Klienta,
  4. która została zaproszona do Programu przez Klienta i potwierdzona przez Opiekuna podczas rejestracji do Programu.

Uczestnikiem Zaproszonym (Współpracownik) – jest osoba fizyczna spełniająca łącznie następujące warunki:

  1. posiadająca pełną zdolność co czynności prawnych,
  2. zatrudniona u Uczestnika Nadrzędnego lub z nim współpracująca,
  3. zaproszona do Programu przez Uczestnika Nadrzędnego,
  4. która po otrzymaniu zaproszenia i linku do formularza rejestracji zarejestrowała się w Serwisie i której udział w Programie został potwierdzony przez Opiekuna,
  5. oraz która posiada stałe miejsce pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczestnik Zaproszony może być pracownikiem Uczestnika Nadrzędnego zatrudnionym u niego na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej albo też przedsiębiorcą współpracującym z Uczestnikiem Nadrzędnym.

Zgodnie z treścią Regulaminu, jako Produkty należy rozumieć produkty AGD, będące w ofercie Sponsora, sprzedawane pod wybranymi markami bezpośrednio przez Sponsora za pośrednictwem portalu internetowego w modelu sprzedaży bezpośredniej na rzecz podmiotów gospodarczych B2B, za których nabycie Uczestnikowi Nadrzędnemu przyznawane są Punkty (Punkty).

Program prowadzony jest na podstawie Regulaminu (Regulamin Programu lub Regulamin). W treści Regulaminu to Wnioskodawca zobowiązuje się względem Uczestników do wydania nagród w przypadku spełnienia określonych tym Regulaminem przesłanek. Wnioskodawca jest podmiotem przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego (dalej: k.c.).

Definicje zawarte w treści Regulaminu

Rejestracja – potwierdzenie udziału Uczestnika w Programie przez utworzenie Konta Uczestnika. Rejestracja jest możliwa wyłącznie w przypadku spełnienia łącznie wszystkich warunków przystąpienia do Programu.

Konto – Konto Nadrzędne albo Konto Współpracownika.

Konto Nadrzędne (Konto Premium) – miejsce w komputerowym systemie obsługującym Program oznaczone indywidualną nazwą (numer NIP Uczestnika Nadrzędnego) i zabezpieczone hasłem podanym przez Koordynatora, w którym gromadzone są dane Uczestnika Nadrzędnego i gromadzone są przyznawane mu Punkty.

Konto Podrzędne (Konto Współpracownika) – miejsce w komputerowym systemie obsługującym Program, oznaczone indywidualną nazwą (numer NIP Uczestnika Nadrzędnego, który zaprosił danego Współpracownika do Programu plus cyfra porządkowa) i zabezpieczone hasłem nadanym przez Koordynatora, w którym gromadzone są dane Uczestnika Zaproszonego i gromadzone są Punkty przyznane mu przez Uczestnika Nadrzędnego.

Nagroda – korzyść materialna (rzeczowa) przyznawana za zebrane przez Uczestnika Programu Punkty.

Punkty – oznaczają Punkty przyznawane Uczestnikom Nadrzędnym przez Koordynatora według zasad określonych w Regulaminie za zakup od Sponsora Produktów. Punkty te mogą być dalej przekazywane przez Uczestników Nadrzędnych zaproszonym przez nich Współpracownikom. Są to również punkty przyznawane Uczestnikom za zrealizowane w Okresie Trwania Programu szkolenia.

Cel Programu

Celem Programu jest budowanie pozytywnych relacji oraz promocja Produktów wybranych marek poprzez narzędzia informatyczne dostępne na Stronie Internetowej Programu. Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165 z późn. zm.). Program nie jest przeznaczony dla osób nabywających Produkty jako konsumenci w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego lub innych podmiotów niewymienionych jako Uczestnicy.

Rejestracja w Programie oraz zapraszanie do udziału w Programie

Udział w Programie jest dobrowolny. W Programie mogą wziąć udział wyłącznie Uczestnicy, którzy przystąpią do Programu na zasadach opisanych w Regulaminie. Uczestnik Nadrzędny po przystąpieniu do Programu po zalogowaniu na swoim Koncie może dodawać (tj. zapraszać do udziału w Programie) Uczestników Zaproszonych, którzy wyrazili chęć udziału w Programie. Współpracownik staje się Uczestnikiem Zaproszonym w Programie dopiero po potwierdzeniu przez Opiekuna i po spełnieniu pozostałych warunków opisanych w Regulaminie. Współpracownicy mogą być przez Uczestników Premium zapraszani w całym okresie trwania Programu.

Zasady udziału w Programie

Program polega na tym, że:

  1. Uczestnik Nadrzędny otrzymuje Punkty za zakup Produktów od Sponsora zgodnie z ilością Punktów wskazanych w Zakładce Produkty w dniu zakupu i przyznawanych za zakup danego Produktu.
  2. Uczestnik Nadrzędny może dowolnie dysponować Punktami przyznanymi mu w ramach Programu. Oznacza to, że Uczestnik Nadrzędny może przekazać dowolną ilość przyznanych mu za zakupy Punktów dowolnemu/dowolnym z zaproszonych przez siebie Współpracowników, dla których zostały utworzone konta w Programie.
  3. Uczestnicy otrzymują Punkty również za inne aktywności proponowane przez Organizatora w trakcie trwania programu. Mogą to być np. szkolenia, korzystanie z ofert specjalnych itp.
  4. Dla ustalenia ilości należnych Uczestnikowi Nadrzędnemu Punktów znaczenie będą miały jedynie Produkty zakupione przez Uczestnika Nadrzędnego bezpośrednio od Sponsora.
  5. Punkty będą naliczane Uczestnikom dopiero za zakupy dokonane od dnia Rejestracji danego Uczestnika w Programie (tj. od dnia spełnienia przez Uczestnika Nadrzędnego łącznie wszystkich warunków opisanych w Regulaminie).
  6. Liczba przyznanych przez Koordynatora Uczestnikowi Nadrzędnemu Punktów ustalana jest w oparciu o raporty sprzedaży otrzymywane od Sponsora.
  7. W przypadku dokonania przez Uczestnika Nadrzędnego zwrotu produktów, za które zostały naliczone Punkty saldo Punktów na koncie Uczestnika Nadrzędnego zostaje pomniejszone o ilość przyznanych za zwrócone Produkty Punktów.

Nagrody w Programie

W treści Regulaminu przewidziane zostały następujące postanowienia odnoszące się do kwestii Nagród:

  1. Nagrody w Programie mają postać nagród rzeczowych. Przy każdej Nagrodzie wskazana jest liczba Punktów potrzebnych do jej uzyskania.
  2. Uczestnik ma prawo dokonać zamówienia pierwszej Nagrody po przekroczeniu na swoim koncie jednorazowo progu 200 Punktów. Powyższy warunek dotyczy zarówno Uczestnika Premium (na Koncie Premium) jak i Uczestnika Zaproszonego (na Koncie Współpracownika).
  3. W celu zamówienia danej Nagrody Uczestnik powinien posiadać w danym momencie na koncie ilość Punktów wystarczającą do zamówienia danej Nagrody (wskazaną w Zakładce Nagrody).
  4. W okresie ważności Punktów Uczestnik ma prawo zamawiania Nagród poprzez swoje Konto. Uczestnik dokonuje wyboru/zamówienia danej Nagrody zaznaczając odpowiednie pole obok wybranej Nagrody w zakładce: „Nagrody” na swoim Koncie w Serwisie.
  5. Nagrody w Programie nie podlegają wymianie na równowartość pieniężną ani na Nagrody innego rodzaju.
  6. Uczestnik nie może przenieść prawa do uzyskania Nagrody na osoby trzecie.
  7. Po wyborze przez Uczestnika danej Nagrody suma posiadanych przez niego Punktów ulega zmniejszeniu o ilość Punktów potrzebnych do uzyskania tejże Nagrody.

Podatki

W treści Regulaminu Wnioskodawca zawarł informację, że Nagrody wydane w ramach Programu stanowią:

  • przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej Uczestnika (w przypadku Uczestników będących osobami fizycznymi), o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej: ustawa o PIT) albo
  • przychód osoby prawnej (w przypadku Uczestników będących osobami prawnymi), o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.)

i podlegają opodatkowaniu przez Uczestnika na zasadach ogólnych wynikających odpowiednio z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w przypadku Uczestnika nieprowadzącego pozarolniczej działalności gospodarczej, co do zasady, na takim Uczestniku ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych należnego w związku z otrzymaniem Nagrody; wartość Nagrody stanowi dla takiego Uczestnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT i zgodnie z art. 42a ustawy o PIT, Uczestnikowi takiemu zostanie wystawiony i doręczony formularz PIT-11, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Warunkiem wydania Nagrody Uczestnikowi, o którym mowa powyżej, jest podanie przez niego danych niezbędnych do sporządzenia informacji podatkowej PIT-11, jeżeli obowiązek wystawienia takiej informacji wynika z przepisów prawa podatkowego.

Informacje formalne

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca Program w opisany wyżej sposób aktualnie prowadzi (zaistniały stan faktyczny), jak i będzie prowadzić w przyszłości (zdarzenie przyszłe).

Wnioskodawca planuje także w przyszłości wprowadzenie modyfikacji do treści Regulaminu. Zgodnie z planowaną zmianą, po wyborze przez Uczestnika danej Nagrody suma posiadanych przez niego Punktów ulega zmniejszeniu o ilość Punktów potrzebnych do uzyskania tejże Nagrody a ponadto Uczestnik będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy określonej kwoty pieniężnej. Będzie to symboliczna kwota (zakłada się obecnie, że będzie to 1 zł brutto). Wnioskodawca przewiduje, że wartość nagród będzie mieścić się w przedziale od 100 zł do 15 000 zł (w zależności od zainteresowania Programem i rozwoju sytuacji kwoty te mogą potencjalnie ulegać zmianom). Nagrody, które będą zbywane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników zostaną nabyte uprzednio przez Wnioskodawcę od Sponsora. W celu wprowadzenia tej zmiany Wnioskodawca dokona odpowiednich modyfikacji w treści Regulaminu.

W piśmie z dnia 27 stycznia 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wskazał, że w przypadku, gdy nie wyda Nagród w Programie, to kwoty otrzymane przez Niego od Klienta tytułem równowartości wydawanych nagród będą podlegały zwrotowi na rzecz Klienta.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w przypadku, gdy Wnioskodawca nie wyda Nagród w Programie, to kwoty otrzymane przez Niego od Klienta tytułem równowartości wydawanych nagród będą podlegały zwrotowi na rzecz Klienta jako nienależne na rzecz Wnioskodawcy. W analogiczny sposób będzie postępował Wnioskodawca także w przypadku gdy Klient przekaże na Jego rzecz nadmierną ilość środków pieniężnych, które miały zostać przeznaczone na zakup Nagród. Nadwyżkę środków ponad kwotę wydaną na te nagrody Wnioskodawca zwróci Klientowi. Podstawą prawną dla powyższych działań Wnioskodawcy będą przepisy powszechnie obowiązujące prawa cywilnego, a w szczególności regulacje dotyczące bezpodstawnego wzbogacenia, świadczenia nienależnego, treści stosunku obligacyjnego, ekwiwalentności świadczeń wzajemnych Stron (tj. Wnioskodawcy oraz Klienta) oraz zasady ponoszenia przez zleceniodawcę (Klienta) kosztów, jakie poniósł zleceniobiorca (Wnioskodawca) w toku realizacji zlecenia powierzonego Mu przez tegoż zleceniodawcę. Wzmiankowane regulacje prawne zawarte zostały w szczególności w treści art. 353 k.c., art. 405-410 k.c. oraz art. 742 k.c.

Z powołanych w tym miejscu regulacji wynika bowiem, że:

  • art. 742 k.c.: Dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami ustawowymi; powinien również zwolnić przyjmującego zlecenie od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym.
  • art. 405 k.c.: Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.
  • art. 406 k.c.: Obowiązek wydania korzyści obejmuje nie tylko korzyść bezpośrednio uzyskaną, lecz także wszystko, co w razie zbycia, utraty lub uszkodzenia zostało uzyskane w zamian tej korzyści albo jako naprawienie szkody.
  • art. 407 k.c.: Jeżeli ten, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, rozporządził korzyścią na rzecz osoby trzeciej bezpłatnie, obowiązek wydania korzyści przechodzi na tę osobę trzecią.
  • art. 408 k.c.:
    § 1. Zobowiązany do wydania korzyści może żądać zwrotu nakładów koniecznych o tyle, o ile nie znalazły pokrycia w użytku, który z nich osiągnął. Zwrotu innych nakładów może żądać o tyle, o ile zwiększają wartość korzyści w chwili jej wydania; może jednak zabrać te nakłady, przywracając stan poprzedni.
    § 2. Kto czyniąc nakłady wiedział, że korzyść mu się nie należy, ten może żądać zwrotu nakładów tylko o tyle, o ile zwiększają wartość korzyści w chwili jej wydania.
    § 3. Jeżeli żądający wydania korzyści jest zobowiązany do zwrotu nakładów, sąd może zamiast wydania korzyści w naturze nakazać zwrot jej wartości w pieniądzu z odliczeniem wartości nakładów, które żądający byłby obowiązany zwrócić.
  • art. 409 k.c.: Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.
  • art. 410 k.c.:
    § 1. Przepisy artykułów poprzedzających stosuje się w szczególności do świadczenia nienależnego.
    § 2. Świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.

Wnioskodawca na płaszczyźnie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego dokonując zakupu Nagród od Sponsora ma oraz będzie miał prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (w rzeczywistości jest ich właścicielem), tj. nabywa te towary we własnym imieniu i na własny rachunek, które następnie są/będą wydawane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, ostatecznym konsumentem Nagród pod markami Sponsorów jest/będzie Uczestnik. Powyższa odpowiedź została udzielona przez Wnioskodawcę po przyjęciu założenia, że celem Organu było uzyskanie odpowiedzi na pytanie kto jest podmiotem, który czerpie pożytki z konsumpcji dobra lub usługi (jest konsumentem tejże nagrody).

Jednocześnie Wnioskodawca uważa za zasadne wyjaśnić w tym miejscu, że z racji na to, że świadczona przez Niego na rzecz Sponsora usługa organizacji programu lojalnościowego kwalifikowana jest jako usługa złożona na płaszczyźnie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT, to na mocy wydanej na Jego rzecz indywidualnej interpretacji podatkowej nr IPPP1/443-1137/14-2/KC z dnia 29 grudnia 2014 r. organizując tego rodzaju akcje promocyjne jest On uprawniony aby wystawiać faktury za usługę marketingową i dostawę towarów bezpośrednio dla Klienta (zleceniodawcy), ponieważ to ten podmiot identyfikowany jest przez Ministra Finansów jako nabywca usługi oraz towaru (podmiot na rzecz którego realizowana jest dostawa towarów oraz świadczenie usług).

W opisanym zdarzeniu przyszłym Sponsor będzie wypłacał/zwracał Wnioskodawcy koszt nabycia przez Wnioskodawcę Nagród w Programie. Wnioskodawca dokonując zakupu Nagród od Sponsora będzie miał prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (w rzeczywistości będzie ich właścicielem), tj. będzie nabywał te towary we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie będzie wydawał je na rzecz Uczestników, zgodnie z postanowieniami znowelizowanego Regulaminu, z zachowaniem symbolicznej odpłatności (1 zł brutto) do której uiszczenia będzie zobowiązany Uczestnik.

Między Wnioskodawcą a Uczestnikami Programu – w planowanym zdarzeniu przyszłym – nie będą istniały powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Wnioskodawca, jako podmiot wydający Nagrodę, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania Uczestnikom Programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanym przez Uczestnika Programu przychodzie z tego tytułu?
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą), będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika?
  3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Zaproszonym (będącym pracownikami lub zleceniobiorcami Uczestników Nadrzędnych) należy traktować jako przyznawane w ramach „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom? (pytanie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego).
  5. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom? (pytanie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego).
  6. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przez niego od Sponsora Nagród pod markami Sponsora?
  7. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania podstawy opodatkowania VAT wg faktycznie przyjętej ceny Nagrody (VAT wyliczony „w stu” od ceny nagrody wynoszącej 1 zł brutto), a z tytułu wydatków poniesionych na zakup nagród będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2. Pytanie nr 3 uznano za bezprzedmiotowe. Natomiast w zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco – tak, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym Wnioskodawca, jako podmiot wydający Nagrody, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania Uczestnikom Programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanym przez Uczestnika Programu przychodzie z tego tytułu.

Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco – tak, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą), będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika.

Odpowiedź na pytanie nr 3 powinna brzmieć następująco – nie, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Zaproszonym (będącym pracownikami lub zleceniobiorcami Uczestników Nadrzędnych) nie należy traktować jako przyznawanych w ramach „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Uzasadnienie

Ad 1 i 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaprezentowanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom nieprowadzącym działalności gospodarczej nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy (lub podobnych), ponieważ nie spełniają warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, tj. nie będą wynikać ze stosunku pracy. Nagrody te nie będą stanowić elementu wynagrodzenia Uczestnika Programu, a będą jedynie przychodem towarzyszącym, pobocznym względem stosunku pracy (lub zbliżonego), przez co winny zostać zaliczone do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Natomiast w przypadku Uczestników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą otrzymane Nagrody pieniężne będą stanowić przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać w takim przypadku obowiązki płatnika określone w ustawie o PIT.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca, w oparciu o art. 42 ust. 1 ww. ustawy, będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi (tj. Uczestnikowi Programu nieprowadzącemu działalności gospodarczej) i właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym z tego tytułu przychodzie. Jednocześnie, Spółka nie będzie zobowiązana do zastosowania art. 31 i art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wydawanych Nagród.

Art. 9 ust. 1 ww. ustawy, stanowi co do zasady, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Źródłami tych przychodów są m.in.: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, działalność wykonywana osobiście i inne podobne do stosunku pracy relacje prawne. Za źródła przychodów uznaje się także tzw. inne źródła, za które na gruncie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać – w szczególności – nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku uznania przychodów za przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 powołanej ustawy, płatnik, który dokonuje wypłaty takich należności lub świadczeń zobowiązany jest sporządzić informację o uzyskanych z tego tytułu (przez podatnika) przychodach i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

W analizowanym przypadku na szczególne uwzględnienie zasługuje definicja przychodów ze stosunku pracy (lub pokrewnych).

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za takie przychody uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki i nagrody. Należy zatem wskazać, że aby uznać dany przychód za przychód ze stosunku pracy, powinien on wynikać właśnie z takiej relacji prawnej, tj. stosunek prawny łączący strony powinien spełniać definicję stosunku pracy na podstawie art. 22 § 2 Kodeksu pracy. Na mocy tego przepisu, pracownik bowiem zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Powstanie stosunku pracy jest przy tym szczególną formą zobowiązania stron pomiędzy ściśle określonymi podmiotami – pracownikiem, a pracodawcą i kreuje jasno określone obowiązki zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Zatem, aby doszło do związania stron stosunkiem pracy, powinny wystąpić następujące cechy:

  • osobiste świadczenie pracy przez pracownika,
  • odpłatność pracy wykonywanej przez pracownika,
  • podporządkowanie pracownika, w tym świadczenie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,
  • ryzyka pracodawcy, (tj. istnienie odpowiedzialności pracodawcy za działania pracownika wykonywane w ramach stosunku pracy).

Wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy, oznacza więc nie tylko istnienie po stronie pracodawcy możliwości wyznaczania pracownikowi określonych obowiązków do wykonania, ale również brak swobody pracownika w wyborze swoich obowiązków i jego związanie poleceniem pracodawcy. Takie relacje prawne nie wiążą Uczestników Zaproszonych z Wnioskodawcą. Po pierwsze, Uczestnicy Zaproszeni, jako pracownicy lub zleceniobiorcy Uczestników Nadrzędnych, wykonują zasadniczo wszystkie obowiązki pod ich kierownictwem. Wnioskodawca nie ma wpływu na zakres, wyznaczenie obowiązków i wysokość wynagrodzenia Uczestników Zaproszonych. W tej sferze wyłączną kontrolę posiada Uczestnik Nadrzędny. To on redaguje i zawiera umowy o pracę z pracownikami czy też wydaje im polecenia służbowe. Po drugie, stosunek prawny łączący Wnioskodawcę i Uczestnika Zaproszonego ma charakter wyłącznie promocyjny i wynika z działalności Wnioskodawcy (jako podmiot przyrzekający Nagrody w Programie) oraz z indywidualnego i niezależnego oświadczenia woli Uczestnika Zaproszonego o przystąpieniu do Programu. Pracownik Uczestnika Nadrzędnego (Uczestnik Zaproszony) może, ale nie ma obowiązku zgłoszenia swojego uczestnictwa w Programie. Jak wskazał bowiem np. NSA w wyroku z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1965/16: „Przychodem ze stosunku pracy, w myśl art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., jest każda wypłata i świadczenie, powodujące przysporzenie majątkowe po stronie pracownika, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub pokrewnego”.

Zatem, aby chociażby rozważać Nagrodę jako przychód ze stosunku pracy, powinna ona mieć swoje źródło właśnie w stosunku pracy, co w analizowanej sytuacji nie zachodzi. Źródłem Nagrody jest program motywacyjny organizowany przez podmiot trzeci (Spółkę).

Opisane w tym miejscu stanowisko prezentowane jest od wielu lat w praktyce orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego; warto powołać się na następujące tezy, które są powszechnie powtarzane w szeregu rozstrzygnięć:

  • „Przywołany przepis (tj. art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.”;
  • „Jeżeli uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.”,
  • „Przepis (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od pracodawcy. Świadczeń spełnianych przez inny podmiot, nawet jeśli warunkiem ich otrzymania będzie, aby osoba, na rzecz której są spełniane, była pracownikiem określonego podmiotu, nie można zatem uznać za przychody ze stosunku pracy”.

Z tej perspektywy, skoro nie jest możliwe uznanie wydawanej przez Wnioskodawcę Nagrody za przychód ze stosunku pracy (lub podobnego), zasadne jest uznanie jej za przychód z innych źródeł, co natomiast będzie prowadziło do uznania Wnioskodawcy za zobowiązanego do sporządzenia informacji o uzyskanym przez podatnika (tj. Uczestnika Zaproszonego nieprowadzącego działalności gospodarczej) przychodzie i przekazania jej podatnikowi oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu. Reguła ta dotyczy Uczestników Zaproszonych, którzy nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej.

Prawidłowość powyższego stanowiska, w ocenie Wnioskodawcy, potwierdzają organy skarbowe w licznych rozstrzygnięciach.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2016 r., nr IPPB2/4511-327/16-2/MK, a także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.579.2017.1.JK2, w której organ w odniesieniu do zbliżonego zagadnienia wskazał, że przesłanką zakwalifikowania przychodu do źródła określonego, jako „stosunek pracy” jest to, aby przychód stanowił wynagrodzenie w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, czyli musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Świadczenie, które nie wynika ze stosunku pracy, otrzymane od osoby trzeciej – nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania zostanie określony fakt istnienia stosunku pracy z określonym podmiotem, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy. Przychód taki ocenić należy jako świadczenie otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy go stosunek pracy. W sprawie będącej przedmiotem analizy organu skarbowego wnioskodawca był organizatorem i fundatorem nagród pieniężnych w ramach programu motywacyjnego dla pracowników podmiotów gospodarczych (stacji dilerskich), z którymi wnioskodawca współpracował. Zatem w związku z otrzymaniem przez pracowników stacji dilerskich nagród pieniężnych od tegoż wnioskodawcy, pracownicy stacji dilerskich nie uzyskiwali przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a tym samym na wnioskodawcy nie ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ww. ustawy, tj. obliczenia, poboru i zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od tych przychodów. Wobec powyższego, wartość nagród pieniężnych stanowiła dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na wnioskodawcy ciążyły jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazywania uczestnikom informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych zgodnie z ww. art. 42a ustawy o PIT.

Analogiczne stanowisko zostało także zajęte np. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 28 lutego 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.784.2019.1.MS, zaś w ostatnim czasie identyczne stanowisko przedstawione zostało również w piśmie z dnia 22 lipca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.379.2020.4.JŚ. Biorąc to pod uwagę można więc stwierdzić z dużą dozą pewności, że w tym zakresie wypracowana została przez organy skarbowe jednolita linia interpretacyjna.

Na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał zaś obowiązek płatnika w przypadku dokonywania przez Niego wydania Nagród na rzecz Uczestników Programu prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą – w takiej bowiem sytuacji Nagroda ta stanowić będzie dla tego Uczestnika dochód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym brak będzie obowiązku płatnika po stronie Wnioskodawcy.

Ad 3

Nagród przyznawanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Zaproszonym (będącym pracownikami lub zleceniobiorcami Uczestników Nadrzędnych) nie należy traktować jako przyznawanych w ramach „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Ustawa o PIT stosuje pojęcie „sprzedaży premiowej” trzykrotnie:

  • dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, w przypadku wygranych i nagród o wartości do 2 000 zł,
  • oraz raz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową,

zaś pojęcie „konkursu” stosuje pięciokrotnie:

  • raz w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT, wymieniając w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychody z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa i ze względu na ograniczony – do określonych dziedzin – zakres znaczeniowy pojęcia konkursu w tym przepisie – pozostaje on poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy,
  • dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in.:
    • nagród związanych z wygranymi w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) (i ze względu na ograniczenie przedmiotowo-podmiotowe tego zwolnienia – emitowanie przez środki masowego przekazu, ale również organizacja przez środki masowego przekazu konkursu – przepis w tym zakresie pozostaje poza zainteresowaniem Wnioskodawcy),
    • oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (i ze względu na ograniczony – do określonych dziedzin – zakres znaczeniowy pojęcia konkursu w tym przepisie pozostaje on poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy),
  • raz w art. 21 ust. 1 pkt 115, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym wygranych i nagród otrzymanych przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty (jako że Spółka nie organizuje konkursów na podstawie przepisów o systemie oświaty, ani nie kieruje ich do uczniów, przepis ten pozostaje poza zakresem zainteresowania),
  • raz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród wygranych w konkursach.

Ustawa w żadnym miejscu jednak nie definiuje pojęcia „sprzedaży premiowej”.

Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”.

Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach Kodeksu cywilnego. I tak, zgodnie z treścią art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy – Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu.

Postanowienia takie mogą być elementem samej umowy sprzedaży, ale żaden przepis prawa nie stoi na przeszkodzie, by były one gwarantowane inną podstawą prawną, np. w ramach przyrzeczenia publicznego, zgodnie z art. 919 Kodeksu cywilnego, na podstawie regulaminu.

Najistotniejszy jest związek pomiędzy sprzedażą towarów i usług a „premią” należną za ten zakup, a także to, by obowiązek wydania „premii” był egzekwowalny z pozycji nabywcy.

Sprzedaż premiową cechuje przede wszystkim:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Oznacza to tym samym, że aby uznać, iż dany przychód jest przychodem ze sprzedaży premiowej musi istnieć tożsamość nabywcy i otrzymującego nagrodę. W sytuacji zaś, gdy nagrody (punkty) otrzymują inne podmioty niż nabywcy towarów i usług, nie ma mowy o sprzedaży premiowej. Powyższe potwierdza chociażby indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4011.304.2017.1.AB.

Tym samym Programu w którym punkty i nagrody zdobywa osoba fizyczna (np. pracownik lub zleceniobiorca Uczestnika Nadrzędnego) w związku z nabywaniem usług i towarów przez innych podmiot (Uczestnika Nadrzędnego) nie należy traktować jako „sprzedaży premiowej” w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Ustawa w żadnym miejscu nie definiuje również pojęcia „konkursu”.

Z definicji słownikowej, jak i z orzecznictwa sądowoadministracyjnego wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

W sytuacji, w której uczestnik ma prawo do nagrody zawsze, gdy osiągnie określoną liczbę punktów, nie istnieje element współzawodnictwa, w związku z czym przedsięwzięcie to nie będzie „konkursem” w rozumieniu ustawy o PIT.

Tym samym Nagród przyznawanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Zaproszonym (będącym pracownikami lub zleceniobiorcami Uczestników Nadrzędnych) nie należy traktować jako przyznawanych w ramach „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Przepis ten mówi m.in. o obowiązku poboru przez płatnika podatku od wygranych w konkursach oraz nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.). I tak, treść art. 535 ww. Kodeksu stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego – www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W kontekście przytoczonych powyżej przepisów oraz poczynionych wywodów należy stwierdzić, że z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia rzeczy.

Podobnie ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcia „konkurs”.

Z definicji słownikowej, jak i z orzecznictwa sądowo-administracyjnego wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz przytoczonych argumentów należy stwierdzić, że program motywacyjny organizowany przez Wnioskodawcę nie jest związany ze sprzedażą premiową ani konkursem.

Tym samym nagrody otrzymywane przez uczestników, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach programu motywacyjnego nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. Ponadto nagrody te nie stanowią nagród otrzymanych w konkursie. Tym samym do ich opodatkowania nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Zatem przychód z tego tytułu stanowić będzie dla uczestników programu motywacyjnego nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Natomiast dla uczestników prowadzących działalność gospodarczą przychód z tego tytułu stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom programu motywacyjnego będącym:

  • osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa z siedzibą w …, usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub zawodową oraz kupujących w ramach tejże działalności produkty AGD wybranych marek u Klienta oraz dla podmiotów współpracujących w tymi podmiotami gospodarczymi w ramach działalności gospodarczej lub poza działalnością gospodarczą.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Stosownie do art. 42a cytowanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. W przedmiotowej sprawie, ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Programu będzie ponosił Sponsor – klient Wnioskodawcy.

W związku z tym, nie można uznać, że na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działał na zlecenie Klienta i nie będzie ponosił ekonomicznego ciężaru przyznawanych Nagród w Programie.

Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe z tego względu, że nie może On w opisanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym być w ogóle uznany za płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, od przekazywanych Nagród zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Dlatego też twierdzenie Wnioskodawcy, że nie będą ciążyły na Nim obowiązki płatnika w przypadku nagród wydanych przedsiębiorcom, ponieważ jest to dla nich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.

Fakt, że kompleksową obsługą programu motywacyjnego zajmuje się Wnioskodawca, na podstawie zlecenia jednego ze swoich klientów – Sponsora, nie czyni Wnioskodawcy płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i w związku z tym nie spoczywają na Nim żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem Nagród.

W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązki płatnika podatku dochodowego będą ciążyły na podmiocie zlecającym, ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji programu motywacyjnego opisanego we wniosku.

Należy tym samym podkreślić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po stronie Wnioskodawcy obowiązków płatnika zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. ustawy. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga natomiast, kwestii dotyczących uznania nagród przyznawanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Zaproszonym (będącym pracownikami lub zleceniobiorcami Uczestników Nadrzędnych) jako nagród przyznawanych w ramach „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” (pytanie nr 3). Kwestia ta nie jest bowiem decydująca dla wyjaśnienia spoczywających na Wnioskodawcy obowiązków płatnika, zatem organ podatkowy nie był uprawniony do dokonania rozstrzygnięcia w ww. zakresie w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest podmiotem ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Programu.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1 i nr 2 dotyczącej braku obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, że na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w związku przyznawaniem Nagród z tytułu organizowania Programu, dalsze rozważania na temat uznania nagród przyznawanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Zaproszonym (będącym pracownikami lub zleceniobiorcami Uczestników Nadrzędnych) jako nagród przyznawanych w ramach „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” są bezprzedmiotowe (pytanie nr 3).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podatnika, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organ podatkowy, mimo że w ocenie indywidualnej sprawy podatnika posiłkuje się wydanymi wcześniej rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj