Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.623.2020.2.DS
z 15 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 17 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony w dniu 2 lutego 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Jawna z siedzibą w (…) (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia podmiotowego VAT od dnia 1 lutego 2020 r. Spółka prowadziła działalność opodatkowaną w zakresie handlu hurtowego artykułami spożywczymi i przemysłowymi oraz wynajmu lokali użytkowych. Obecnie od roku 2019 prowadzi działalność tylko w zakresie najmu lokali innym firmom.

Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami produkcyjno magazynowymi oraz budynkiem administracyjno-mieszkalnym, położonej w (…), na którą składa się działka o numerze (…) o powierzchni gruntu (…) m2.

Ww. nieruchomość gruntowa wraz z budynkami została nabyta w dniu xx października 1999 r. aktem notarialnym od (…) za kwotę (…) ówczesnych złotych. Transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym (Dz. U. nr 137 z dnia 21.11.1996, poz. 64 art. 7 ust. 5). Spółka w tym okresie była czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma wiedzy o dacie wybudowania nabytych w roku 1999 budynków.

Zgodnie z aktem notarialnym z dnia xx października 1999 r., przedmiotowa nieruchomość z prawem wieczystego użytkowania gruntu była zabudowana na ww. dzień budynkami oraz budowlami, tj.:

  • budynkiem warsztatów kub. 883 m3,
  • garażem kub. 828,36 m3,
  • magazynem smarów kub. 111,78 m3,
  • magazynem materiałów budowlanych kub. 1684,33 m3,
  • budynkiem administracyjnym kub. 1953,60 m3,
  • wiatą zabudowaną kub. 101,22 m3,
  • portiernią pow. użytk. 10,4 m2,
  • zbiornikiem bezodpływowym,
  • kanałem co z przewodami,
  • drogą dojazdową ppoż.,
  • drogami i placami,
  • utwardzeniem placu zajezdni,
  • utwardzeniem płyty poli.,
  • linią kablową,
  • ogrodzeniem z płyt betonowych,
  • ogrodzeniem placu tarcicy,
  • rampomyjnią kub. 44,22 m3.


Powyższe budynki pochodzą sprzed roku 1999. Do roku 1999 wykonywano usługi stolarskie.

Nabyte budynki i obiekty wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych Spółki, tj.:

  • grunty w użytkowaniu wieczystym,
  • magazyn hurtowni kub. 1684,33 m3,
  • garaż kub. 828,36 m3,
  • budynek magazynowy I kub. 883 m3,
  • budynek magazynowy II kub. 111,78 m3,
  • budynek administracyjny 1953,60 m3,
  • portiernia pow. użytk. 10,4 m2,
  • zbiornik bezodpływowy,
  • kanał co z przewodami,
  • droga dojazdowa ppoż.,
  • drogi i place,
  • utwardzenie placu zajezdni,
  • utwardzenie płyty poli.,
  • linia kablowa,
  • ogrodzenie z płyt betonowych,
  • ogrodzenie placu tarcicy,
  • rampomyjnia kub. 44,22 m3.

Wszystkie ww. budynki są trwale związane z gruntem.

Spółka poniosła wydatki na ulepszenie i remonty przewyższające 30% wartości początkowej na poniższe budynki i budowle:

  • magazyn hurtowni do dnia xx sierpnia 2010 r.,
  • budynek administracyjny do dnia xx maja 2007 r.,
  • drogi i place do dnia xx maja 2010 r.

W stosunku do wszystkich wydatków na remonty i modernizację przysługiwało Spółce odliczenie podatku naliczonego VAT, ponieważ związane było z czynnościami opodatkowanymi – dostawa hurtowa towarów oraz najem lokali użytkowych. Podatek od towarów i usług zawarty w dokonanych wydatkach pomniejszył podatek należny od czynności opodatkowanych w działalności Spółki.

Od dnia xx sierpnia 2010 r. Spółka nie dokonywała żadnych wydatków na modernizację lub adaptację ww. środków trwałych, powodujących zwiększenie wartości początkowej tych środków.

Spółka wykorzystywała wszystkie budynki i budowle jako przedsiębiorstwo do czynności opodatkowanych:

  • w postaci sprzedaży hurtowej do dnia xx marca 2019 r.,
  • w postaci wynajęcia budynków na potrzeby innych firm na podstawie umów najmu odpłatnie i z opodatkowaniem podatkiem VAT do dnia xx stycznia 2020 r., a od dnia xx lutego 2020 r. bez opodatkowania podatkiem VAT (korzystając ze zwolnienia od podatku VAT).

Wspólnicy Spółki zdecydowali sprzedać nieruchomość w roku 2021. Na razie jest jeden nabywca na część nieruchomości. W związku z powyższym podjęli uchwałę dotyczącą sprzedaży części nieruchomości, na której znajdują się budynki, które nie były modernizowane.

Wniosek został uzupełniony w dniu 2 lutego 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, co następuje:

Magazyn hurtowni był ulepszany w trakcie prowadzonej działalności. Wydzielone zostały pomieszczenia na dział sprzedaży, biuro księgowości, biuro właścicieli, socjalne dla pracowników oraz do przechowywania dokumentów archiwalnych. Wyremontowano dach, wymieniono okna oraz podłogi w ww. pomieszczeniach. Nakłady na remont były ponoszone od dnia zakupu do dnia xx sierpnia 2010 r. w miarę wolnych środków finansowych.

Budynek administracyjny został podzielony na część mieszkalną i administracyjną. Część mieszkalna została oddana w roku 2000 w najem współwłaścicielom Spółki, część administracyjna na potrzeby właścicieli oraz w najem na potrzeby innych firm.

Droga i place wewnętrzne zostały pokryte asfaltem.

Prace były wykonywane w trakcie prowadzenia działalności i dalej były wykorzystywane na jej potrzeby.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż (dostawa) części nieruchomości gruntowej zabudowanej niemodernizowanymi budynkami, położonej w (…) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
  2. Czy sprzedaż (dostawa) części nieruchomości gruntowej zabudowanej modernizowanymi budynkami, położonej w (…) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa przyszła sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemodernizowanymi, położonej w (…) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT.

Przedmiotowa przyszła sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami modernizowanymi, położonej w (…) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.; dalej: ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Należy zauważyć, że użytkowanie wieczyste stanowi wprawdzie prawo do rzeczy cudzej, ale daje użytkownikowi wieczystemu uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Tak więc, co do zasady grunt (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu ) będący przedmiotem sprzedaży jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, tak jak opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.


Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich części są wykorzystywane, w tym używane na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwolnione od podatku są również dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjęte zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że według art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

  1. transakcji związanych z nieruchomościami,
  2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
  3. usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b.

Powołany przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez podatników dokonujących dostaw budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy.

A zatem przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy dotyczy dostaw budynków, budowli i ich części dokonywanych przed pierwszym zasiedleniem, w ramach pierwszego zasiedlenia oraz w przypadku gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a tą dostawą upłynął okres krótszy niż 2 lata. W takim przypadku dostawa budynku, budowli lub ich części jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a podatnik nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami produkcyjno magazynowymi oraz budynkiem administracyjno-mieszkalnym.

Ww. nieruchomość gruntowa wraz z budynkami została nabyta w dniu xx października 1999 r. W związku z tym następujące obiekty zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych: grunty w użytkowaniu wieczystym, magazyn hurtowni, garaż, budynek magazynowy I i II, budynek administracyjny, portiernia, zbiornik bezodpływowy, kanał co z przewodami, droga dojazdowa ppoż., drogi i place, utwardzenie placu zajezdni, utwardzenie płyty poli., linia kablowa, ogrodzenie z płyt betonowych, ogrodzenie placu tarcicy oraz rampomyjnia.

Spółka wykorzystywała wszystkie budynki i budowle jako przedsiębiorstwo do czynności opodatkowanych:

  • w postaci sprzedaży hurtowej do dnia xx marca 2019 r.,
  • w postaci wynajęcia budynków na potrzeby innych firm na podstawie umów najmu odpłatnie i z opodatkowaniem podatkiem VAT do dnia xx stycznia 2020 r., a od dnia xx lutego 2020 r. bez opodatkowania podatkiem VAT (korzystając ze zwolnienia od podatku VAT).

Spółka poniosła wydatki na ulepszenie i remonty przewyższające 30% wartości początkowej na poniższe budynki i budowle:

  • magazyn hurtowni do dnia xx sierpnia 2010 r.,
  • budynek administracyjny do dnia xx maja 2007 r.,
  • drogi i place do dnia xx maja 2010 r.

Od dnia xx sierpnia 2010 r. Spółka nie dokonywała żadnych wydatków na modernizację lub adaptację środków trwałych, powodujących zwiększenie wartości początkowej tych środków.

Prace były wykonywane w trakcie prowadzenia działalności i dalej były wykorzystywane na jej potrzeby.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy sprzedaż części nieruchomości gruntowej zabudowanej niemodernizowanymi budynkami oraz sprzedaż części nieruchomości gruntowej zabudowanej modernizowanymi budynkami będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy nieruchomości jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków oraz jaki upłynął okres od tego momentu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku, doszło do pierwszego zasiedlenia przedmiotowych budynków. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Spółka wykorzystywała wszystkie budynki jako przedsiębiorstwo prowadząc działalność gospodarczą. Spółka poniosła wydatki na ulepszenie i remonty przewyższające 30% wartości początkowej na magazyn hurtowni, budynek administracyjny oraz drogi i place. Od dnia xx sierpnia 2010 r. Spółka nie dokonywała żadnych wydatków na modernizację lub adaptację środków trwałych, w tym budynków. W związku z powyższym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą minie okres dłuższy niż 2 lata.

W konsekwencji spełnione zostaną warunki do objęcia transakcji sprzedaży budynków zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym, że dostawa każdego z budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, dostawa części nieruchomości gruntowej przypadającej na dane budynki, także będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku ze sprzedażą opisanych budynków, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy.

Reasumując, sprzedaż (dostawa) części nieruchomości gruntowej zabudowanej niemodernizowanymi, jak i modernizowanymi budynkami, położonej w (…), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj