Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.547.2020.2.WH
z 23 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu 27 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 17 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone 23 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia GTU 12 w odniesieniu do świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia GTU 12 w odniesieniu do świadczonych usług.


Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 17 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone 23 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”).

Spółka realizuje swoje funkcje jako właściciel i użytkownik (…)


Na podstawie wymaganej prawem autoryzacji bezpieczeństwa wydanej przez Prezesa Urzędu (…), stosownie do wymogów art. 17D ust. 1 Ustawy (…)świadczy usługi zarządzania infrastrukturą (…).


Usługi te świadczone są na rzecz przewoźników w części dotyczącej udostępniania im zarządzanych (…) oraz na rzecz użytkowników (…)na podstawie standardowych umów o zarządzanie infrastrukturą (…). Ta część działalności Wnioskodawcy wynikająca z umów o zarządzanie infrastrukturą (…) jest przedmiotem Wniosku.

Zasadniczy zrąb umowy o zarządzanie infrastrukturą (…) podzielony jest na dwie części: utrzymanie infrastruktury (…) i gotowość techniczną. Usługi rozliczane są ryczałtowo na podstawie odrębnych faktur, jednej za utrzymanie infrastruktury (...) i drugiej za gotowość techniczną.


Utrzymanie infrastruktury (…) polega na wykonywaniu obowiązków Zarządcy infrastruktury zapewniających ciągłe i niezakłócone użytkowanie (…). Spółka jako Zarządca infrastruktury zapewnia jej funkcjonowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Do obowiązków Spółki należy zarówno zapewnienie właściwego stanu technicznego (…) jak i obsługa administracyjna.

Do zadań wykonywanych w ramach usług utrzymania infrastruktury (...) należą:

  • obchody, oględziny i smarowanie (...) i rozjazdów, drobne roboty kowalsko monterskie, spawanie linek,
  • wycinanie krzaków i odchwaszczanie (...) , wykaszanie traw,
  • utrzymanie pasów przeciwpożarowych,
  • odśnieżanie (...) , przejazdów, rozjazdów w okresie zimowym,
  • zabezpieczenie uszkodzonych elementów (np. …),
  • malowanie i konserwacja sygnalizacji(...) świetlnych, zabezpieczenie ich podstawy przed korozją, mycie masztów i soczewek oraz przegląd obwodów świateł,
  • ustawianie słupków ukresowych,
  • przegląd i konserwacja specjalistycznych urządzeń (...) takich jak: zwrotnicowe zamki trzpieniowe i wykolejnicowe, przekaźniki, układy kontroli nie zajętości (...) i rozjazdów, samoczynna sygnalizacja przejazdowa, rogatki elektryczne, tablice rozdzielcze, szafy i dławiki torowe, napędy zwrotnicowe oraz urządzenia SHP i EOR, a także baterii, (...) , kabli elektrycznych i zastępczych źródeł zasilania,
  • badania techniczne rozjazdów,
  • kontrola obiektów budowlanych SRK.


Poprzez gotowość techniczną należy rozumieć wykonywanie remontów na budynkach i budowlach (...) . W ramach czynności zawartych w punkcie gotowość techniczna wykonywane są zadania takie jak:

  • wymiana poszczególnych elementów infrastruktury (...) lub ich części, między innymi rozjazdów, podrozjezdnic, podkładów, przekaźników, napędów, (...) w rozjazdach, zasilaczy i baterii sygnałowych,
  • regeneracja napędów zwrotnicowych
  • oczyszczanie podsypki i tłucznia,
  • wymiana i remonty nawierzchni,
  • podbijanie stabilizacyjne (...) .


Wątpliwość Wnioskodawcy budzą zadania zawarte w punkcie utrzymania infrastruktury dotyczące zapewnienia właściwego stanu technicznego infrastruktury oraz prace remontowe podlegające pod gotowość techniczną. O ile całość usług świadczonych przez Spółkę w ramach umowy, zgodnie z przepisami Ustawy o transporcie (…), określana jest mianem usług zarządzania infrastrukturą (...) to jej części składowe można uznać za odrębne usługi objęte PKWiU 42.12.20 - roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej. Wnioskodawca swoją działalność prowadzi w oparciu o przepisy Ustawy o transporcie (...) . Art. 5 ust. 1 tejże ustawy określa zadania zarządcy infrastruktury do których należą prace utrzymaniowe oraz usługi remontowe dotyczące budynków i budowli (...) .


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dla czynności związanej z utrzymaniem infrastruktury (...) , Spółka stosuje symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - 42.12.20.0.
  2. Dla czynności związanej z gotowością techniczną, Spółka stosuje symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - 42.12.20.0.
  3. Celem umowy jest powierzenie działalności w zakresie zarządzania infrastrukturą (...) wyspecjalizowanemu podmiotowi, posiadającego wymaganą przepisami ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie (…) autoryzację bezpieczeństwa. W treści przedmiotowego wniosku określenie „użytkownik (...) ” służy do opisu usługobiorcy, tj. konkretnego w danej umowie oddziału A. S.A., który jest właścicielem punktów przeładunkowych danej (...) (...) i na rzecz, których to punktów przeładunkowych zorganizowana jest i funkcjonuje całość urządzeń (...). Jest to zatem, inne znaczenie, niż w art. 4 pkt 10a ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie (...) zgodnie, z którą jest szczególny przypadek zarządcy infrastruktury, tj. taki który nie zarządza inną drogą (...) niż (...) . W niniejszej sprawie Wnioskodawca jest zarządcą infrastruktury (...).
  4. W obecnym stanie prawnym (art. 4 pkt 7 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie (...) Zarządca infrastruktury (...) , to podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą (...) , jej eksploatację, utrzymanie oraz odnowienie. W zmianie ww. ustawy, która weszła w życie dnia 12 maja 2020 r. wykreślono sformułowanie „zadania zarządcy mogą wykonywać różne podmioty”. W tym stanie rzeczy, zdaniem Wnioskodawcy, zadania zarządcy powinien wykonywać jeden podmiot posiadający status zarządcy infrastruktury (...) czyli usługobiorca nie może obecnie rozdzielać zamówienia, nawet na wielu zarządców infrastruktury, np. jeden utrzymuje infrastrukturę a drugi realizuje remonty w ramach tzw. gotowości technicznej.
  5. Czynności Zarządcy polegające na:
    • utrzymanie infrastruktury (...) ,
    • roboty inżynieryjne i budowlane lądowe dla czynności związanych z gotowością techniczną,
    • prowadzenie po tej infrastrukturze ruchu (...) , mają charakter równorzędny, gdyż wszystkie wchodzą w skład zarządzania infrastrukturą (...) a pominięcie lub choćby, ograniczenie zakresu któregokolwiek z nich, zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu (...) .
  6. Jak wyjaśniono w poprzednim pkt zadania Zarządcy (...) mają charakter równorzędny.
  7. Zadania Zarządcy (...) mają charakter równorzędny.
  8. W ramach zadań utrzymania infrastruktury wykonywana jest diagnostyka infrastruktury (...) , która stanowi podstawę do określenia potrzeb remontowych infrastruktury (...) oraz determinuje rodzaj remontów i termin ich przeprowadzenia. Ponadto zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie (...) zgodnie z którym zarządca infrastruktury (...) , to podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą (...) , jej eksploatację, utrzymanie oraz odnowienie. W zmianie ww. ustawy, która weszła w życie dnia 12 maja 2020 r. wykreślono sformułowanie „zadania zarządcy mogą wykonywać różne podmioty”. W tym stanie rzeczy, zdaniem wnioskodawcy zadania zarządcy powinien wykonywać jeden podmiot posiadający uprawnienia Zarządcy (...) .
  9. Baza kosztowa dla poszczególnych czynności ustalana jest oddzielnie. Dla każdej czynności odrębnie kalkuluje się koszty bezpośrednio związane z czynnością:
    • utrzymanie infrastruktury (...) , poziom kosztów wynika z norm czasu pracy zawartych w instrukcjach (...) oraz innych kosztów ponoszonych dla danego odbiorcy usług, głównie koszty materiałów, urządzeń pomiarowych, sprzętu samochodowego i specjalistycznego oraz kosztów dzierżawy infrastruktury.
      Wynagrodzenie ryczałtowe za utrzymanie infrastruktury waloryzowane są corocznie o iloczyn wskaźnika procentowego 0,26 ustalonego w umowie oraz wartości procentowej wzrostu minimalnego wynagrodzenia.
    • usługi gotowości technicznej, baza kosztowa dla tej czynności wynika z Katalogu Norm Pracy i Katalogu Nakładów Rzeczowych. Dla poszczególnych pozycji remontowych, które zostały zidentyfikowane poprzez pomiary diagnostyczne, ujęte w harmonogramie rocznym ustala się składniki cenotwórcze w oparciu o ww. normy, koszty jednostkowe robocizny, sprzętu oraz koszty materiałów. Zakres i wartość usługi corocznie jest negocjowana przez Strony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przedstawione we wniosku usługi zarządzania infrastrukturą (...) powinny zostać objęte kodem grupy towarowej GTU_12 obejmującym świadczenie usług zarządczych?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane w ramach umowy o zarządzanie infrastrukturą (...) mogą zostać uznane za usługi zarządcze oznaczone kodem GTU_12.


Według Wnioskodawcy należy je zakwalifikować do PKWiU 42.12.20 - Roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej. W obowiązujących przepisach brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, w tym zarządczych, będących przedmiotem opisanej umowy, które należy oznaczać kodem GTU_12. Zgodnie z zaleceniem Ministra Finansów, określając odpowiedni kod dla danej faktury należy posługiwać się klasyfikacją PKWiU 2015. PKWiU 42.12.20, obejmujące roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej, nie jest zawarte w zestawieniu podlegającym GTU 12 jednakże pod uwagę należy wziąć faktyczny charakter przedmiotu umowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c ustawy.


Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy, deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.


Zgodnie natomiast art. 109 ust. 3b ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy.


Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje swoje funkcje jako właściciel i użytkownik linii i (...) . Na podstawie wymaganej prawem autoryzacji bezpieczeństwa wydanej przez Prezesa Urzędu (…), stosownie do wymogów art. 17D ust. 1 Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie (...) świadczy usługi zarządzania infrastrukturą (...) . Usługi te świadczone są na rzecz przewoźników w części dotyczącej udostępniania im zarządzanych linii (...) oraz na rzecz użytkowników (...) na podstawie standardowych umów o zarządzanie infrastrukturą (...) . Zasadniczy zrąb umowy o zarządzanie infrastrukturą (...) podzielony jest na dwie części: utrzymanie infrastruktury (...) i gotowość techniczną. Usługi rozliczane są ryczałtowo na podstawie odrębnych faktur, jednej za utrzymanie infrastruktury (...) i drugiej za gotowość techniczną.


Utrzymanie infrastruktury (...) polega na wykonywaniu obowiązków Zarządcy infrastruktury zapewniających ciągłe i niezakłócone użytkowanie (...) . Spółka jako Zarządca infrastruktury zapewnia jej funkcjonowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Do obowiązków Spółki należy zarówno zapewnienie właściwego stanu technicznego (...) jak i obsługa administracyjna.


Do zadań wykonywanych w ramach usług utrzymania infrastruktury (...) należą: obchody, oględziny i smarowanie (...) i rozjazdów, drobne roboty kowalsko monterskie, spawanie linek, wycinanie krzaków i odchwaszczanie (...) , wykaszanie traw, utrzymanie pasów przeciwpożarowych, odśnieżanie (...) , przejazdów, rozjazdów w okresie zimowym, zabezpieczenie uszkodzonych elementów (np.…), malowanie i konserwacja sygnalizacji świetlnych, zabezpieczenie ich podstawy przed korozją, mycie masztów i soczewek oraz przegląd obwodów świateł, ustawianie słupków ukresowych, przegląd i konserwacja specjalistycznych urządzeń (...) takich jak: zwrotnicowe zamki trzpieniowe i wykolejnicowe, przekaźniki, układy kontroli nie zajętości (...) i rozjazdów, samoczynna sygnalizacja przejazdowa, rogatki elektryczne, tablice rozdzielcze, szafy i dławiki torowe, napędy zwrotnicowe oraz urządzenia SHP i EOR, a także baterii, akumulatory , kabli elektrycznych i zastępczych źródeł zasilania, badania techniczne rozjazdów, kontrola obiektów budowlanych SRK.


Poprzez gotowość techniczną należy rozumieć wykonywanie remontów na budynkach i budowlach (...) . W ramach czynności zawartych w punkcie gotowość techniczna wykonywane są zadania takie jak: wymiana poszczególnych elementów infrastruktury (...) lub ich części, między innymi rozjazdów, podrozjezdnic, podkładów, przekaźników, napędów, transformatorów w rozjazdach, zasilaczy i baterii sygnałowych, regeneracja napędów zwrotnicowych, oczyszczanie podsypki i tłucznia, wymiana i remonty nawierzchni, podbijanie stabilizacyjne (...) .


Dla czynności związanej z utrzymaniem infrastruktury (...) , Spółka stosuje symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - …. Dla czynności związanej z gotowością techniczną, Spółka stosuje symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - …. Wnioskodawca wskazał, że zarządca infrastruktury (...) , to podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą (...) , jej eksploatację, utrzymanie oraz odnowienie. Czynności Zarządcy polegające na: utrzymanie infrastruktury (...) , roboty inżynieryjne i budowlane lądowe dla czynności związanych z gotowością techniczną, prowadzenie po tej infrastrukturze ruchu (...) , mają charakter równorzędny, gdyż wszystkie wchodzą w skład zarządzania infrastrukturą (...) a pominięcie lub choćby, ograniczenie zakresu któregokolwiek z nich, zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu (...) .


Baza kosztowa dla poszczególnych czynności ustalana jest oddzielnie. Dla każdej czynności odrębnie kalkuluje się koszty bezpośrednio związane z czynnością:

  • utrzymanie infrastruktury (...) , poziom kosztów wynika z norm czasu pracy zawartych w instrukcjach (...) oraz innych kosztów ponoszonych dla danego odbiorcy usług, głównie koszty materiałów, urządzeń pomiarowych, sprzętu samochodowego i specjalistycznego oraz kosztów dzierżawy infrastruktury. Wynagrodzenie ryczałtowe za utrzymanie infrastruktury waloryzowanego są corocznie o iloczyn wskaźnika procentowego 0,26 ustalonego w umowie oraz wartości procentowej wzrostu minimalnego wynagrodzenia.
  • usługi gotowości technicznej, baza kosztowa dla tej czynności wynika z Katalogu Norm Pracy i Katalogu Nakładów Rzeczowych. Dla poszczególnych pozycji remontowych, które zostały zidentyfikowane poprzez pomiary diagnostyczne, ujęte w harmonogramie rocznym ustala się składniki cenotwórcze w oparciu o ww. normy, koszty jednostkowe robocizny, sprzętu oraz koszty materiałów. Zakres i wartość usługi corocznie jest negocjowana przez Strony.


Na wstępie należy podkreślić, że z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na każdą z opisanych usług, tj. usługę utrzymania infrastruktury (...) i usługę gotowości technicznej wystawia odrębne faktury. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, baza kosztowa dla poszczególnych czynności ustalana jest oddzielnie. Dla każdej czynności Wnioskodawca odrębnie kalkuluje koszty bezpośrednio związane z czynnością. W przypadku utrzymania infrastruktury (...) , poziom kosztów wynika z norm czasu pracy zawartych w instrukcjach (...) oraz innych kosztów ponoszonych dla danego odbiorcy usług, głównie koszty materiałów, urządzeń pomiarowych, sprzętu samochodowego i specjalistycznego oraz kosztów dzierżawy infrastruktury. Wynagrodzenie ryczałtowe za utrzymanie infrastruktury waloryzowanego są corocznie o iloczyn wskaźnika procentowego 0,26 ustalonego w umowie oraz wartości procentowej wzrostu minimalnego wynagrodzenia. Natomiast dla usług gotowości technicznej, baza kosztowa dla tej czynności wynika z Katalogu Norm Pracy i Katalogu Nakładów Rzeczowych. Dla poszczególnych pozycji remontowych, które zostały zidentyfikowane poprzez pomiary diagnostyczne, ujęte w harmonogramie rocznym ustala się składniki cenotwórcze w oparciu o ww. normy, koszty jednostkowe robocizny, sprzętu oraz koszty materiałów. Zakres i wartość usługi corocznie jest negocjowana przez Strony. Zatem każda z ww. usług stanowi samodzielne (niezależne) świadczenie (nie jest wykonywana jako element świadczenia kompleksowego).


W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przedstawione we wniosku usługi zarządzania infrastrukturą (...) powinny zostać objęte kodem grupy towarowej GTU 12 obejmującym świadczenie usług zarządczych.


Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż stosownie do § 10 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług GTU to klasyfikacja grupy towarowej, określająca przynależność sprzedawanych dóbr i świadczonych usług do jednej z trzynastu grup towarowo-usługowych.


Zgodnie natomiast z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia w części ewidencyjnej JPK_VAT z deklaracją oznaczenie GTU_12 odnosi się do usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.


W ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach, brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, które należy oznaczać GTU_12. Zapis ten należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Podkreślić należy, że pomocniczo można stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2018 r., poz. 2440, z późn. zm.) .


W tym miejscu zauważyć należy, że symbole PKWiU, w zakresie usług zarządczych, odnoszą się do:

  • usług związanych z zarządzaniem siecią (62.03.11) i systemami informatycznymi (62.03.12),
  • usług zarządzania stronami internetowymi (hosting) - 63.11.12,
  • usług związanych z zarządzaniem rynkami finansowymi (66.11.19), portfelem papierów wartościowych (66.30.11), funduszami emerytalnymi (66.30.12),
  • usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie (68.32.11), nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczonymi na zlecenie (68.32.12), a także nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonymi na zlecenie (68.32.13),
  • usług zarządzania masą upadłościową (69.20.4),
  • usług zarządzania procesami gospodarczymi (70.22.17) i projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (70.22.2),
  • usług zarządzania prawami związanymi z twórczością artystyczną, literacką, muzyczną, z wyłączeniem twórczości kinematograficznej i audiowizualnej (90.02.19.1).


Podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja usług, będących przedmiotem wniosku nie mieści się w powołanych wyżej symbolach PKWiU, lecz odwołuje się do Działu 42 dotyczącego budowli i robót ogólnobudowlanych związanych z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej oraz do grupowania dotyczącego robót ogólnobudowlanych związanych z budową dróg szynowych i kolei podziemnej. Ponadto z przedstawionego przez Wnioskodawcę szczegółowego opisu wykonywanych czynności w zakresie utrzymania infrastruktury (...) i czynności związanych z gotowością techniczną, tj. wykonywanie prac utrzymaniowych oraz robót inżynieryjnych i budowlanych lądowych w ramach gotowości technicznej, również nie wynika że Wnioskodawca wykonuje usługi zarządcze.

W tym miejscu wskazać należy, że zasady korzystania z infrastruktury (...) , zarządzania infrastrukturą (...) i jej utrzymania zostały określone w przepisach z dnia 28 marca 2003 r. (Dz. U. z 2020 poz. 1043 ze zm.) o transporcie (...) . Zatem przedmiotowe zagadnienia związane z infrastrukturą (...) zostały uregulowane bezpośrednio w treści aktu prawnego rangi ustawowej i nie mogą one być przedmiotem regulacji wyłącznie na podstawie mechanizmu wolnorynkowego. W przepisach tej ustawy wskazano, że zarządca infrastruktury (...) to podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą (...) , jej eksploatację, utrzymanie, odnowienie lub udział w rozwoju tej infrastruktury (art. 4 pkt 7 ww. ustawy). Natomiast w myśl art. 5 ust. 1 tej ustawy do zadań zarządcy infrastruktury należy:

  1. zarządzanie infrastrukturą (...) polegające na:
    1. nadawaniu drodze (...) statusu linii (...) przez określenie:
      • elementów infrastruktury (...) wchodzących w jej skład,
      • jej punktu początkowego i końcowego,
      • stacji (...) wchodzących w jej skład,
      • odcinków, na jakie jest podzielona,
      • jej numeru,
    2. nadawaniu drodze (...) statusu (...) przez określenie jej punktu początkowego i końcowego,
    3. znoszeniu statusu linii (...),
    4. określaniu elementów infrastruktury (...) , które stanowią infrastrukturę prywatną lub nieczynną,
    5. wykonywaniu funkcji podstawowych;
    6. (uchylona)
    1a) eksploatacja infrastruktury (...) polegająca na:
    1. udostępnianiu infrastruktury (...) , świadczeniu usług z tym związanych i pobieraniu z tego tytułu opłat,
    2. prowadzeniu ruchu (...) ;
  2. utrzymanie infrastruktury (...) przez prowadzenie prac mających na celu utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury (...) do bezpiecznego prowadzenia ruchu (...) , w tym nadzór nad funkcjonowaniem urządzeń sterowania ruchem (...) i przytorowych urządzeń kontroli bezpiecznej jazdy pociągów;
  3. zarządzanie nieruchomościami będącymi elementem infrastruktury (...) ;
  4. udział w rozwoju infrastruktury (...) ;
  5. odnowienie infrastruktury (...) .


Wnioskodawca wskazał, że usługi objęte zapytaniem, świadczy na podstawie standardowych umów o zarządzanie infrastrukturą (...) , których zasadniczy zrąb odnosi się do utrzymania infrastruktury (...) i gotowości technicznej, jednocześnie stwierdzając, że o ile całość usług świadczonych przez Spółkę w ramach umowy, zgodnie z przepisami ustawy o transporcie (...) , jest określana mianem usług zarządzania infrastrukturą (...) , to jej części składowe można uznać za odrębne usługi. Ponadto z przytoczonych powyżej regulacji prawnych w zakresie transportu (...) wynika, że odrębnie w ustawie zostały określone zasady zarządzania infrastrukturą i zasady utrzymania tej infrastruktury, a zarządca został zdefiniowany jako podmiot odpowiedzialny m. in. za zarządzanie infrastrukturą (...) i jej utrzymanie, a co najważniejsze ustawodawca w przepisie art. 5 ust. 1 ww. ustawy o transporcie (...) wskazał na zadania zarządcy infrastruktury (...) , podając na czym polegają poszczególne czynności wykonywane przez zarządcę, w tym odrębnie odniósł się do zarządzania infrastrukturą (...) i odrębnie do utrzymania infrastruktury (...).

Zatem w świetle powyższego nie można utożsamiać usług polegających na utrzymaniu infrastruktury (...) oraz wykonywaniu robót inżynieryjnych i budowlanych w ramach gotowości technicznej z usługami zarządzania tą infrastrukturą.


W konsekwencji usług utrzymania infrastruktury (...) oraz usług gotowości technicznej nie powinno oznaczać się w ewidencji w ewidencji kodem GTU 12, gdyż nie są to usługi wymienione w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 października 2019 r.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, iż usługi objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnych stanowią samoistne usługi, nie będące elementem świadczenia kompleksowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Świętego Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj