Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.568.2020.2.PM
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2021 r. (data wpływu 15 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania szczegółowego oznaczenia „TP” w składanych przez Wnioskodawcę deklaracjach i prowadzonych ewidencjach, dotyczących faktur dokumentujących usługi najmu lokalu użytkowego na rzecz spółki jawnej, której jest wspólnikiem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania szczegółowego oznaczenia „TP” w składanych przez Wnioskodawcę deklaracjach i prowadzonych ewidencjach, dotyczących faktur dokumentujących usługi najmu lokalu użytkowego na rzecz spółki jawnej, której jest wspólnikiem.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności przedsiębiorcy prowadzącego działalność, zwanego dalej podatnikiem, stroną lub Wnioskodawcą, jest wynajem lokali użytkowych. Strona jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych.

Wnioskodawca jest także wspólnikiem spółki jawnej prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą: X Spółka Jawna, zwanej dalej w skrócie spółką jawną.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a spółką jawną została zawarta przed dniem 1 października 2020 r. umowa najmu lokalu użytkowego w budynku, którego to budynku właścicielem jest podatnik.

Podatnik składając deklarację dla podatku od towarów i usług za październik 2020 r. oznaczył fakturę dokumentującą uzyskany czynsz najmu, oznaczeniem o treści „TP”. Powyższe oznaczenie widnieje także na fakturze dokumentującej należny od spółki jawnej czynsz za miesiąc październik 2020r.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 stycznia 2021 r. Zainteresowany wskazał, że pomiędzy Wnioskodawcą przedsiębiorcą i jednocześnie wspólnikiem spółki jawnej zwanym dalej sprzedawcą, a spółką jawną, zwaną dalej Nabywcą, wynajmującym od Zainteresowanego (Wnioskodawcy) lokal użytkowy, istnieją powiązania, wskazane w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), tj. powiązania w rozumieniu art. 23 m ust. l pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), a mianowicie relacje o których mowa w pkt 4 u.p.d.o.f., występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi, oznaczające:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub,
  2. ten sam inny podmiot lub, małżonka, krewnego lub powinowatego do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającego znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub,
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników,
  4. lub podatnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na Wnioskodawcy będzie spoczywał od miesiąca października 2020 r. i miesiącach następnych obowiązek wykazywania w składanych przez stronę deklaracjach dla podatku od towarów i usług oraz w prowadzonych przez podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług, szczegółowych informacji (oznaczeń) dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż podatnika na rzecz spółki jawnej usług najmu lokalu użytkowego, o których to oznaczeniach mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, tj. oznaczeń o treści „TP ”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu uszczelnienia systemu podatkowego ustawodawca zdecydował się nałożyć na podatników VAT czynnych od dnia 1 października 2020 r. szereg obowiązków dotyczących między innymi szczegółowego oznaczania transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi będącymi podatnikami VAT czynnymi. Między innymi dotyczy to transakcji dokumentujących dostawy lub sprzedaż usług pomiędzy podmiotami o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy ze względu wyłącznie na fakt, iż sprzedawcą usługi najmu jest Zainteresowany a nabywcą jest spółka jawną, której to spółki ww. jest wspólnikiem, nie można uznać, że pomiędzy podmiotami istnieją szczególne powiązania. Dlatego też z uwagi na powyższe na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał od miesiąca października 2020 r. i miesiącach następnych obowiązek wykazywania w składanych przez stronę deklaracjach dla podatku od towarów i usług oraz w prowadzonych przez podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług, szczegółowych informacji (oznaczeń) dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż podatnika na rzecz spółki jawnej, usług najmu lokalu użytkowego, o których to oznaczeniach mowa § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, tj. oznaczeń o treści „TP ”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.; dalej: ustawa), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c ustawy.

Z dniem 1 października 2020 r. wszedł w życie art. 99 ust. 11c ustawy, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Natomiast z treści art. 109 ust. 1 wynika, że podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy),
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy)

wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, z późn. zm.; dalej: rozporządzenie) określające:

  1. szczegółowy zakres danych zawartych w:
    1. deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    2. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;
  2. objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej „deklaracjami”, oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową. Obowiązek taki nie został zawarty natomiast w przepisach dotyczących deklaracji.


Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego.

Zgodnie z treścią § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, ewidencja zawiera dodatkowo oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy – oznaczenie „TP”.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, przez powiązania o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT – jest wspólnikiem spółki jawnej.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a spółką jawną została zawarta umowa najmu lokalu użytkowego, którego to budynku właścicielem jest podatnik.

Pomiędzy Wnioskodawcą a spółką jawną istnieją powiązania, wskazane w art. 32 ust. 2 ustawy, tj. powiązania w rozumieniu art. 23 m ust. l pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie relacje o których mowa w pkt 4 u.p.d.o.f., występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi, oznaczające:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub,
  2. ten sam inny podmiot lub, małżonka, krewnego lub powinowatego do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającego znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub,
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników,
  4. lub podatnika.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku wykazywania szczegółowego oznaczenia „TP” w składanych przez Wnioskodawcę deklaracjach i prowadzonych ewidencjach, dotyczących faktur dokumentujących usługi najmu lokalu użytkowego na rzecz spółki jawnej, której jest wspólnikiem.

Wyjaśnić zatem należy, że oznaczenie „TP” dotyczy powiązań między nabywcą a dostawcą towarów lub usług (o których mowa w ww. art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy) i należy je stosować dla transakcji ujmowanej w ewidencji sprzedaży, która zawiera co najmniej dane dotyczące podstawy opodatkowania – jeżeli takie powiązania występują. Ponadto oznaczenia te należy stosować do wszystkich dowodów, które wpisuje się w ewidencji dotyczącej podatku należnego, jeżeli w danym dowodzie wystąpiła transakcja/procedura objęta obowiązkiem oznaczania. Oznaczenie „TP” odnosi się bowiem wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań między dostawcą a nabywcą. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia.

Skoro zatem pomiędzy Wnioskodawcą a spółką jawną istnieją powiązania wskazane w art. 32 ust. 2 ustawy, tj. powiązania w rozumieniu art. 23 m ust. l pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Zainteresowany zobowiązany jest stosować w prowadzonych ewidencjach oznaczenie „TP”.

Reasumując – w obowiązującym od miesiąca października 2020 r. stanie prawnym – na Wnioskodawcy od miesiąca października 2020 r. i w miesiącach następnych będzie spoczywał obowiązek wykazywania w prowadzonych przez podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług, szczegółowych informacji (oznaczeń) dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż podatnika na rzecz spółki jawnej usług najmu lokalu użytkowego, o których to oznaczeniach mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, tj. oznaczeń o treści „TP”. Natomiast w zakresie składanych deklaracji podatkowych takiego zapisu nie stosuje się.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać całościowo jako nieprawidłowe, z uwagi na fakt, iż oznaczenie „TP” – zgodnie z treścią rozporządzenia – nie odnosi się do składanych deklaracji, a jedynie ewidencji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj