Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1449/11-2/EK
z 6 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1449/11-2/EK
Data
2011.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
otrzymanie faktury
pełnomocnictwo
pełnomocnicy
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym podmiot zewnętrzny działający w imieniu Wnioskodawcy (na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa) otrzyma fakturę od Dostawców Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 435 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym podmiot zewnętrzny działający w imieniu Wnioskodawcy (na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa) otrzyma fakturę od Dostawców Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym podmiot zewnętrzny działający w imieniu Wnioskodawcy (na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa) otrzyma fakturę od Dostawców Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej: Wnioskodawca albo Spółka) jest podmiotem posiadającym siedzibę na terytorium Polski. Spółka prowadzi w Polsce działalność gospodarczą i jest zarejestrowana na terytorium kraju dla celów VAT. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa towary/usługi od polskich dostawców (dalej: Dostawcy). W celu uproszczenia procedur dotyczących przepływu dokumentów oraz płatności dokonywanych na rzecz Dostawców, Spółka zamierza nabywać od zagranicznego kontrahenta (dalej: Kontrahent) specyficzne usługi w tym zakresie obejmujące w szczególności:

  • przetwarzanie danych z faktur VAT,
  • przygotowywanie zestawień i podsumowań otrzymanych faktur,
  • zarządzania płatnościami,
  • zarządzania informacjami związanymi z otrzymywanymi fakturami VAT.

W celu świadczenia wyżej wskazanych usług Spółka upoważni Kontrahenta, na podstawie specjalnie wydanego pełnomocnictwa, do otrzymywania (odbierania) w imieniu i na rzecz Spółki faktur VAT (w tym faktur korygujących VAT) wystawionych przez Dostawców na rzecz Spółki (w formie papierowej). Dodatkowo upoważnienie będzie wskazywało imię i nazwisko (imiona i nazwiska) osób upoważnionych do otrzymywania faktur VAT w imieniu i na rzecz Spółki. Ponadto, upoważnienie będzie stanowiło, iż Kontrahent jest uprawniony do umocowania podmiotu trzeciego (Podwykonawcy) do działania w imieniu i na rzecz tego Kontrahenta w zakresie odbioru faktur wystawionych przez Dostawców na rzecz Spółki.

Faktury będą odbierane przez Kontrahenta (Podwykonawcę) na terytorium Polski. Dostawcy zostaną odpowiednio poinformowani, że wystawiane przez nich faktury, na których jako nabywca jest wskazana Spółka, powinny być przesyłane na określony adres, pod którym Kontrahent (Podwykonawca) będzie odbierał faktury w imieniu i na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka prosi o potwierdzenie, że otrzymanie (odebranie) faktury VAT przez Kontrahenta (lub jego Podwykonawcę) działającego w tym zakresie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy powinno być z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego traktowane jako otrzymanie faktury VAT przez Spółkę.

W opinii Wnioskodawcy, Spółka może upoważnić Kontrahenta do odbioru faktur VAT w jej imieniu i na jej rzecz. Jednocześnie, odbiór takich faktur przez Kontrahenta będzie traktowany z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT tak, jakby Spółka sama odebrała te faktury.

Zasady odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z kolei w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (poza określonymi wyjątkami określonymi w ustawie).

W świetle powyższego należy wskazać, iż podstawowym warunkiem dla odliczenia podatku VAT naliczonego jest otrzymanie przez podatnika faktury VAT. Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT wskazują, iż odliczenia VAT naliczonego można dokonać najwcześniej w miesiącu, w którym podatnik otrzymał fakturę. Mając więc na uwadze fakt, iż Wnioskodawca planuje upoważnić Kontrahenta do odbioru faktur (w tym faktur korygujących) w jego imieniu i na jego rzecz, niezbędne jest ustalenie, czy fizyczne odebranie faktury przez Kontrahenta albo jego Podwykonawcę w imieniu Spółki będzie rodziło w świetle przepisów ustawy o VAT takie same konsekwencje, jakby to Spółka sama odebrała taką fakturę.

Otrzymanie faktury na gruncie przepisów o VAT

Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają definicji pojęcia „otrzymania faktury”. Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT wprowadzające wymóg otrzymania faktury w kontekście prawa do odliczenia nie wskazują, że odbiór faktury musi być dokonany osobiście przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, w celu zdefiniowania pojęcia otrzymania faktury” należy odwołać się do jego definicji słownikowej. Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod red. prof. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, str. 1342, „otrzymanie” oznacza dostanie czegoś, bycie odbiorcą czegoś. Z definicji słownikowej nie wynika więc, że otrzymanie musi nastąpić osobiście. Tak więc, w opinii Wnioskodawcy, nie ma przeciwwskazań, aby faktura VAT mogła być odebrania w imieniu Spółki przez podmiot trzeci, który otrzymał w tym zakresie od Spółki specjalnie pełnomocnictwo.

Co więcej, Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż w przypadku podatników będących osobami prawnymi, nigdy nie jest tak, że podatnik „samodzielnie” odbiera fakturę, lecz dokonuje tego odpowiednio upoważniona w tym zakresie osoba, np. pracownik podatnika. W konsekwencji, w przypadku analizowanym w niniejszym wniosku mamy do czynienia z analogiczną sytuacją, z tą tylko różnicą, że odbioru faktury w imieniu Wnioskodawcy nie będzie dokonywał upoważniony przez Spółkę pracownik, a podmiot trzeci, tj. Kontrahent (lub jego Podwykonawca).

Upoważnienie podmiotu trzeciego do odbioru faktury

W opinii Wnioskodawcy, fakt, że przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost zasad upoważnienia przez podatnika podmiotu trzeciego do odbioru faktur, nie skutkuje brakiem możliwości zastosowania takiego rozwiązania w praktyce. Spółka uważa, że pełnomocnictwo takie może zostać wydane na podstawie przepisów prawa cywilnego. Co więcej, w praktyce obrotu gospodarczego takie pełnomocnictwa znajdują zastosowanie.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, podstawowym argumentem za powyższym stanowiskiem jest zasada neutralności podatku VAT, której realizacja następuje poprzez umożliwienie podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług. Zasada ta powinna być interpretowana m.in. w taki sposób, aby nie utrudniać bezpodstawnie podatnikom możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w efektywny sposób. Natomiast w wielu przypadkach, kiedy podmioty gospodarcze chcą zoptymalizować lub przyspieszyć obrót dokumentami, niezbędne jest upoważnienie podmiotu trzeciego do odbierania tych dokumentów w imieniu podatnika (w tym między innymi faktur VAT).

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, nie ma przeszkód, aby podatnik mógł umocować wybraną przez siebie osobę fizyczną lub prawną do odbioru faktur VAT w jego imieniu i na jego rzecz. Jednocześnie, w opinii Spółki, otrzymanie faktury (faktury korygującej) przez taką osobę powinno rodzić takie same konsekwencje dla Spółki na gruncie przepisów o VAT, jak otrzymanie faktury przez Spółkę (pracownika Spółki) „do rąk własnych”. W szczególności, dotyczy to momentu odliczenia podatku VAT przez Spółkę.

Interpretacje organów podatkowych

Przedstawione przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2008 r. (nr IPPP1/443-1849/08-2/SM) zostało wyraźnie podkreślone cyt.: „W niewielu bowiem przypadkach faktury są odbierane przez samych podatników (w przypadku podatników — osób fizycznych), czy też są odbierane przez osoby działające w charakterze organów danego podatnika. Przyjąć należy, że otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. I tak przykładowo, fakturą otrzymaną będzie faktura odebrana przez pracownika spółki - podatnika, czy też przez członka rodziny podatnika — osoby fizycznej. Zatem błędnym byłoby założenie, że otrzymanie faktur następuje dopiero wówczas, gdy faktury wpłyną do siedziby firmy (miejsca prowadzenia przez nią działalności), jeśli wcześniej zostały one odebrane przez upoważnioną do tego osobę lub jej przedstawiciela.”

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2010 r. (nr IPPPI-443-526/10-2/ISz), stwierdzając, iż cyt.: „zlecenie innemu podmiotowi na podstawie umowy, technicznej czynności wystawienia faktury w formie papierowej w imieniu i na rzecz podatnika podatku od towarów i usług będącego dostawcą towarów lub usług jest zgodne z przepisami prawa podatkowego. Nie jest też sprzeczne z powołanymi uregulowaniami udzielenie pełnomocnictwa do odbioru faktury VAT w imieniu nabywcy towaru”.

Podsumowanie

Mając na uwadze, fakt, iż:

  • przepisy w zakresie VAT nie zabraniają podatnikowi upoważnić podmiotu trzeciego do odbioru w jego imieniu i na jego rzecz faktur VAT (w tym faktur korygujących),
  • na gruncie przepisów prawa cywilnego istnieje możliwość upoważnienia przez podatnika podmiotu trzeciego do odbioru dokumentów w imieniu i na jego rzecz,
  • organy podatkowe w wydanych interpretacjach potwierdzają możliwość podmiotu trzeciego do odbioru faktur w imieniu i na rzecz podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, upoważnienie przez Spółkę jej Kontrahenta (lub jego Podwykonawcy) do odbioru faktur VAT (w tym faktur korygujących) w imieniu i na rzecz Spółki jest dopuszczalnym rozwiązaniem na gruncie przepisów o VAT i otrzymanie (odebranie) faktury VAT przez Kontrahenta (lub jego Podwykonawcę) działającego w imieniu i na rzecz Spółki powinno być traktowane z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego traktowane jako otrzymanie faktury VAT przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług – DZ. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj