Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.792.2020.1.AKA
z 23 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku sprzedaży preparatów smarowych oraz smarów plastycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku sprzedaży preparatów smarowych oraz smarów plastycznych.


We wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


A. jest spółką z siedzibą w Polsce, należącą do Grupy Kapitałowej A. (dalej: „Grupa”). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce.

Przedmiotem podstawowej działalności Spółki jest dystrybucja na terytorium Polski różnego rodzaju wyrobów chemicznych oraz innych towarów nabytych uprzednio od podmiotu należącego do Grupy, zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT w Polsce. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży tych towarów na rzecz podmiotów niepowiązanych.


W ramach prowadzonej działalności, Spółka nabywa odpłatnie na terytorium kraju, a następnie odsprzedaje, m.in. następujące towary:

  • preparaty smarowe zaklasyfikowane w Nomenklaturze Scalonej (dalej: „CN”) do pozycji 3403, która obejmuje „preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (z wył. preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych)” (dalej: „Preparaty smarowe”) oraz
  • smary plastyczne nieprzeznaczone do celów napędowych lub opałowych zaklasyfikowane do kodu CN 2710 19 99, który obejmuje „oleje smarowe oraz pozostałe oleje ciężkie i preparaty, gdzie indziej niesklasyfikowane, zawierające >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów (z wył. do przeprowadzania przemian chemicznych)” (dalej: „smary plastyczne”).


Zarówno preparaty smarowe jak i smary plastyczne nabywane i odsprzedawane przez Spółkę nie są przeznaczone ani do napędu silników spalinowych, ani do celów opałowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.


Sprzedaż preparatów smarowych i smarów plastycznych stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju opodatkowaną VAT dokonaną na rzecz podatnika VAT, a ich zakup - nabycie krajowe.


W niektórych przypadkach kwota należności ogółem wskazana na fakturze VAT, dokumentującej nabycie oraz sprzedaż preparatów smarowych i smarów plastycznych przekracza 15 000 zł. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie takich sytuacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy preparaty smarowe zaklasyfikowane do pozycji CN 3403 są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności (dalej: „MPP”) w rozumieniu art. 108a ust. 1a ustawy o VAT?
  2. Czy smary plastyczne zaklasyfikowane do kodu CN 2710 19 99 są objęte obowiązkowym MPP w rozumieniu art. 108a ust. 1a ustawy o VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Biorąc pod uwagę opisany w przedmiotowym wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, w opinii Wnioskodawcy, preparaty smarowe zaklasyfikowane do pozycji CN 3403 nie są objęte obowiązkowym MPP w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem Spółka nie jest zobowiązana do wskazywania na fakturze VAT dokumentującej transakcję sprzedaży tych towarów wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, a także do stosowania w tym przypadku oznaczenia dotyczącego transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (oznaczenie „MPP”) w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.
  2. Biorąc pod uwagę opisany w przedmiotowym wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, w opinii Wnioskodawcy, smary plastyczne zaklasyfikowane do kodu CN 2710 19 99 nie są objęte obowiązkowym MPP w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem Spółka nie jest zobowiązana do wskazywania na fakturze VAT dokumentującej transakcję sprzedaży tych towarów wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, a także do stosowania w tym przypadku oznaczenia dotyczącego transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (oznaczenie „MPP”) w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


  1. Informacje wstępne


Zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy o VAT przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Co więcej, stosownie do art. 108a ust. 1b ustawy o VAT podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jednocześnie, w myśl art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT na fakturach, których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, należy umieszczać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Stosownie zaś do art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.


Niezależnie, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy (z wyjątkami, które nie mają zastosowania w niniejszym przypadku) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  • rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  • kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  • kontrahentów;
  • dowodów sprzedaży i zakupów.


Szczegółowe informacje na temat danych, które powinny zostać ujęte w ww. ewidencji zostały zawarte w Rozporządzeniu. W kontekście niniejszego wniosku warto wskazać na § 10 ust. 4 pkt 13 Rozporządzenia, zgodnie z którym, po stronie podatku należnego, dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie „MPP”. Analogiczny obowiązek występuje w zakresie podatku naliczonego, tj. stosownie do § 11 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie „MPP”.


Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że dany podmiot jest zobowiązany do wskazania na fakturze VAT wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, do przyjęcia płatności dokonanej z zastosowaniem MPP, a także do ujęcia w ewidencji prowadzonej na cele VAT danej faktury z oznaczeniem „MPP” tylko w sytuacji, gdy są łącznie spełnione następujące warunki:

  • towary lub usługi wskazane na fakturze VAT dokumentującej daną sprzedaż są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT oraz
  • kwota należności ogółem wskazana na ww. fakturze VAT przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty oraz
  • nabywca i sprzedawca towarów są podatnikami VAT.


W związku z tym, że przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie sytuacje, w których kwota należności ogółem wskazana na fakturze VAT, dokumentującej analizowane transakcje zawarte pomiędzy podatnikami VAT, przekracza 15 000 zł, w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytania należy zbadać, czy preparaty smarowe i smary plastyczne są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.


Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1


Analizując zakres załącznika nr 15 do ustawy o VAT w kontekście ujęcia w nim preparatów smarowych, szczególną uwagę należy zwrócić na następujące pozycje tego załącznika:

  1. pozycję 92 - benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  2. pozycję 93 - oleje opałowe oraz oleje smarowe - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.


Wymienione pozycje, jako jedyne z elementów załącznika nr 15 do ustawy o VAT, mogłyby potencjalnie obejmować swym zakresem preparaty smarowe nabywane i sprzedawane przez Spółkę. Co istotne, ustawodawca nie przyporządkował do nich żadnego symbolu PKWiU, natomiast w ich opisie odwołał się do rozumienia tych pojęć bezpośrednio na gruncie ustawy akcyzowej. Dlatego też, w celu określenia czy wyszczególnione pozycje z załącznika nr 15 do ustawy o VAT rzeczywiście odnoszą się do preparatów smarowych, należy zbadać, czy w rozumieniu ustawy akcyzowej preparaty smarowe stanowią benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych lub oleje opałowe albo smarowe.


  1. Analiza pozycji nr 92 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT


Na wstępie warto podkreślić, że towary wymienione w pozycji nr 92 załącznika nr 15 do ustawy o VAT nie zostały wprost zdefiniowane w ustawie akcyzowej. Należy jednak zauważyć, że poszczególne towary wymienione w tej pozycji stanowią paliwa silnikowe, do definicji których bezpośrednio odnosi się ustawa akcyzowa.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


Z kolei w myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.


Z przytoczonych przepisów prawnych wynika, że towary zaklasyfikowane do pozycji CN 3403 mogą potencjalnie stanowić paliwa silnikowe w rozumieniu ustawy akcyzowej, a tym samym zostać objęte pozycją nr 92 załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Tym niemniej, tego rodzaju towary musiałyby wówczas być, w myśl przytoczonych powyżej regulacji akcyzowych, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


O tego typu przeznaczeniu mowa jest nie tylko w powołanym powyżej art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej, lecz także wprost w opisie pozycji nr 92 zawartej w ustawie o VAT.


A contrario, wyroby zaklasyfikowane do pozycji CN 3403 przeznaczone do celów innych niż napęd silników spalinowych nie są uznawane za paliwa silnikowe w rozumieniu ustawy akcyzowej, o których mowa w pozycji 92 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.


Mając na uwadze powyższe, skoro jak wskazano w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, preparaty smarowe nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych, w ocenie Spółki, nie są one objęte pozycją nr 92 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.


  1. Analiza pozycji nr 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT


Podobnie jak w przypadku pozycji nr 92, towary wymienione w pozycji nr 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT nie zostały wprost zdefiniowane w ustawie akcyzowej.


Ponadto, jako że ustawodawca nie zawęził analizowanej pozycji poprzez objęcie nią towarów służących konkretnemu przeznaczeniu, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozycji nr 92, dalsza analiza w tym zakresie powinna zostać, zdaniem Wnioskodawcy, przeprowadzona bardziej szczegółowo.


Preparaty smarowe a paliwa opałowe


Po pierwsze, warto zauważyć, że w myśl art. 86 ust. 3 ustawy akcyzowej paliwami opałowymi w rozumieniu tej ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (czyli z wyłączeniem paliw silnikowych, analiza których w kontekście niniejszego wniosku została przeprowadzona w punkcie powyżej).


Jednocześnie, jak już wskazywano, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.


Zatem, towary inne niż paliwa silnikowe (którymi, jak wykazano wcześniej, nie są preparaty smarowe nabywane i sprzedawane przez Spółkę), zaklasyfikowane do pozycji CN 3403, mogą stanowić paliwa opałowe w rozumieniu ustawy akcyzowej, pod warunkiem, że są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. A contrario, wyroby objęte pozycją CN 3403 przeznaczone do celów innych niż opałowe nie są uznawane za paliwa opałowe w rozumieniu ustawy akcyzowej.


Mając na uwadze powyższe, skoro jak wskazano w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, preparaty smarowe nie są przeznaczone do celów opałowych, w ocenie Spółki, nie mogą być one zaklasyfikowane jako paliwa opałowe w rozumieniu ustawy akcyzowej.


Klasyfikacja wyrobów energetycznych ze względu na stawki akcyzowe


Wnioskodawca pragnie w tym miejscu zaznaczyć, że wykluczenie zaklasyfikowania preparatów smarowych jako paliwa opałowe pozwala na udzielenie odpowiedzi w zakresie obowiązku stosowania MPP tylko przy założeniu, że paliwa opałowe w rozumieniu ustawy akcyzowej są tożsame z olejami opałowymi oraz olejami smarowymi, o których mowa w pozycji nr 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, a których wyraźnej definicji brakuje w ustawie akcyzowej. Zatem w celu uniknięcia wątpliwości w tym zakresie (w szczególności w odniesieniu do olejów smarowych), należy także zwrócić uwagę na inne okoliczności istotne dla rozpatrywanej sprawy.


Przede wszystkim warto zauważyć, że w art. 89 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy akcyzowej, w którym wskazano stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów energetycznych, wyszczególniono m.in.:

  • oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39 oraz
  • oleje i preparaty smarowe, które z kolei podzielono na:
    • oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
    • oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90,
    • preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją.


Jako że oleje opałowe stanowią paliwa opałowe, zgodnie z powyższym uzasadnieniem wyroby objęte pozycją CN 3403 przeznaczone do celów innych niż opałowe nie mogą być uznane za paliwa opałowe (a tym samym oleje opałowe, do których odnosi się poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT). Dodatkowo, warto również zaznaczyć, że do olejów opałowych ma zastosowanie inna stawka akcyzy niż do olejów i preparatów smarowych, co wskazuje na fakt, że preparaty smarowe nie są tożsame z olejami opałowymi w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Odnosząc się z kolei do punktu dedykowanego olejom i preparatom smarowym, mimo że do preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403 (czyli de facto preparatów smarowych nabywanych i sprzedawanych przez Spółkę) ma zastosowanie taka sama stawka podatku akcyzowego, co w przypadku olejów smarowych, ustawodawca zdecydował się na wymienienie tych wyrobów w oddzielnym podpunkcie, co potwierdza że preparaty smarowe nie stanowią także olejów smarowych w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Zatem opierając się na literalnym brzmieniu art. 89 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy akcyzowej, jego konstrukcji oraz uwzględniwszy fakt, że ustawa akcyzowa nie przewiduje definicji zarówno olejów opałowych, jak i olejów smarowych, należy stwierdzić, że preparaty smarowe stanowią inny wyrób niż oleje opałowe i oleje smarowe.


Tym samym, w ocenie Spółki, ze wskazanego rozróżnienia wyraźnie wynika, że na gruncie ustawy akcyzowej preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403 stanową odmienny wyrób od olejów opałowych i smarowych, o których mowa w pozycji nr 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.


Wykaz wyrobów akcyzowych w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej


Wniosek wynikający z analizy klasyfikacji wyrobów energetycznych ze względu na stawki akcyzowe znajduje także potwierdzenie w konstrukcji załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej.


Zgodnie z opisem pozycji nr 37 załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej, odnoszącej się do wyrobów akcyzowych objętych pozycją CN 3403, czyli także preparatów smarowych nabywanych i sprzedawanych przez Spółkę, pozycja ta obejmuje „preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych”. Z kolei oleje zostały uwzględnione w innych pozycjach załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej, w szczególności w pozycji 27.


Tym samym, opierając się na konstrukcji załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej, należy zauważyć następujące prawidłowości:

  • odnosząc się do wyrobów akcyzowych zaklasyfikowanych do pozycji CN 3403, ustawodawca posługuje się pojęciem „preparaty smarowe”, a nie „oleje smarowe” czy „oleje opałowe” oraz
  • oleje zostały uwzględnione w innych pozycjach tego załącznika

- które to dwa fakty wyraźnie wskazują na konieczność rozróżnienia preparatów smarowych zaklasyfikowanych do pozycji CN 3403 od olejów smarowych i olejów opałowych na gruncie ustawy akcyzowej.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy powyższe stanowi dodatkowe potwierdzenie, że w rozumieniu ustawy akcyzowej oleje opałowe i oleje smarowe, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, są innymi wyrobami akcyzowymi niż preparaty smarowe zaklasyfikowane do pozycji CN 3403.


Analiza kodów nomenklatury scalonej (CN)


W związku z tym, że ustawa akcyzowa oparta jest na kodach CN, na zakończenie warto jeszcze pokrótce odnieść się do kwestii umieszczenia i opisania preparatów smarowych w nomenklaturze scalonej 2019 zawartej w załączniku I do Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2018/1602 z dnia 11 października 2018 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403 znajdują się w dziale 34 CN zatytułowanym, jako „MYDŁO, ORGANICZNE ŚRODKI POWIERZCHNIOWO CZYNNE, PREPARATY PIORĄCE, PREPARATY SMAROWE, WOSKI SYNTETYCZNE, WOSKI PREPAROWANE, PREPARATY DO CZYSZCZENIA LUB SZOROWANIA, ŚWIECE I ARTYKUŁY PODOBNE, PASTY MODELARSKIE, „WOSKI DENTYSTYCZNE” ORAZ PREPARATY DENTYSTYCZNE PRODUKOWANE NA BAZIE GIPSU”.


Jednocześnie, sama pozycja CN 3403 obejmuje „preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych:

  • Zawierające oleje ropy naftowej lub oleje otrzymane z minerałów bitumicznych”.


Z kolei bezpośrednie odniesienie do olejów opałowych i olejów smarowych następuje w opisie następujących kodów CN: 2710 19 51, 2710 19 55, 2710 19 62, 2710 19 64, 2710 19 68, 2710 19 71, 2710 19 75, 2710 19 81, 2710 19 99, 2710 20 31, 2710 20 35, 2710 20 39, które zostały ujęte w dziale 27 CN zatytułowanym, jako „PALIWA MINERALNE, OLEJE MINERALNE I PRODUKTY ICH DESTYLACJI; SUBSTANCJE BITUMICZNE; WOSKI MINERALNE”.

Mając na uwadze powyższe, także konstrukcja nomenklatury scalonej, na której w myśl przepisów ustawy akcyzowej jest oparta identyfikacja większości wyrobów akcyzowych, wskazuje na konieczność rozróżnienia preparatów smarowych zaklasyfikowanych do pozycji CN 3403 ujętej w dziale 34 od olejów opałowych i olejów smarowych zaklasyfikowanych do zupełnie innych kodów CN, uwzględnionych w dziale 27 CN.


Zatem w opinii Spółki, także na gruncie nomenklatury scalonej preparaty smarowe nie stanowią olejów opałowych i olejów smarowych, o których wprost jest mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.


  1. Podsumowanie


W świetle przedstawionych powyżej okoliczności i regulacji prawnych, w szczególności mając na uwadze, że:

  • preparaty smarowe nie mogą być objęte pozycją nr 92 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, gdyż nie stanowią wymienionych w tej pozycji paliw silnikowych w rozumieniu ustawy akcyzowej, na co wskazuje ich przeznaczenie do celów innych niż napęd silników spalinowych,
  • preparaty smarowe nie mogą być objęte pozycją nr 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, gdyż nie stanowią wymienionych w tej pozycji olejów opałowych i olejów smarowych w rozumieniu ustawy akcyzowej, na co wskazuje (i) ich przeznaczenie do celów innych niż opałowe, (ii) rozróżnienie wyrobów energetycznych ze względu na stawki akcyzowe, (ii) wykaz wyrobów akcyzowych ujęty w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej oraz (iii) konstrukcja CN,
  • przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie sytuacje, w których kwota należności ogółem wskazana na fakturze VAT, dokumentującej nabycie i sprzedaż preparatów smarowych, przekracza 15 000 zł.

- w ocenie Wnioskodawcy preparaty smarowe nie są objęte obowiązkowym MPP w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem Spółka nie jest zobowiązana do wskazywania na fakturze VAT dokumentującej transakcję sprzedaży tych towarów wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, a także do stosowania w odniesieniu do transakcji dotyczących preparatów smarowych oznaczenia „MPP” w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

Co istotne, stanowisko, zgodnie z którym preparaty smarowe zaklasyfikowane do pozycji CN 3403 nie są ujęte w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, a zatem w żadnym przypadku nie podlegają obowiązkowemu MPP, znajduje także potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydawanych w analogicznych bądź podobnych stanach faktycznych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2020 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.41.2020.1.PG Wnioskodawca wskazał m. in., co następuje: „W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa odpłatnie towary m.in. w postaci preparatów smarowych. Towary te przyporządkowane są - zdaniem Wnioskodawcy - do kodu Nomenklatury Scalonej CN (dalej: „CN”) 3403 (...). Towary te nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych ani do celów opałowych.”

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: „Jak wynika z wniosku nabywany przez Wnioskodawcę preparat smarowy sklasyfikowany według nomenklatury CN 3403 nie jest przeznaczony do napędu silników spalinowych. Zatem w tej sytuacji trzeba przeanalizować, czy nabywany przez Wnioskodawcę preparat smarowy mieści się w zakresie poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy. (...) Zatem, zgodnie z powyższą klasyfikacją produkty o kodzie CN 3403 nie są ani olejem opałowym, ani olejem smarowym - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. W związku z powyższym w tym przypadku nie jest/nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy. Tym samym odnośnie nabywanego przez Wnioskodawcę preparatu smarowego sklasyfikowanego do kodu CN 3403 nie wystąpi obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy, ponieważ nie są/nie będą spełnione warunki z tego przepisu. Reasumując, Wnioskodawca we wskazanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w przypadku odpłatnego nabycia w ramach dostawy krajowej towaru, który - jak sam wskazał - jest/będzie preparatem smarowym sklasyfikowanym do kodu CN 3403, gdy kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury przekracza 15 000 PLN, nie jest/nie będzie zobowiązany przy dokonywaniu płatności zastosować mechanizm podzielonej płatności zgodnie z brzmieniem przepisu art. 108a ust. 1a ustawy.”


Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 września 2020 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.283.2020.2.JK.


  1. Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2


Rozpatrując kwestię objęcia smarów plastycznych MPP, należy wskazać, że w pozycji 93 załącznika numer 15 do ustawy o VAT, jako towary, których dostawa objęta jest obowiązkowym MPP, wymieniono oleje opałowe oraz oleje smarowe w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Powyższy przepis odwołuje się zatem do przepisów akcyzowych i wskazuje, że dla potrzeb ustalenia, co należy rozumieć pod pojęciem olejów smarowych dla celów MPP, należy odwołać się do przepisów akcyzowych.


Jedynym przepisem ustawy akcyzowej, który odwołuje się w swym brzmieniu do pojęcia „oleje smarowe”, są regulacje zawarte w art. 89 ust. 1 ustawy akcyzowej, który określa stawki akcyzy dla poszczególnych kategorii wyrobów energetycznych. I tak zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy akcyzowej, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

  1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
  2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
  3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/ 1000 litrów;

Powyższy przepis jest jedynym, który odnosi się w swym brzmieniu do „olejów smarowych” i tym samym ustala zakres znaczeniowy pojęcia olejów smarowych dla celów akcyzy. Zatem dla zdefiniowania pojęcia olejów smarowych na gruncie akcyzy istnieje możliwość odwołania się wyłącznie do powyższego przepisu. Żaden inny przepis ustawy akcyzowej jak i rozporządzeń wykonawczych wydanych do tej ustawy nie wskazuje jak należy rozumieć pojęcie olejów smarowych. Innymi słowy, zdaniem Wnioskodawcy za oleje smarowe wobec których stosuje się MPP, o których mowa w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, należy uznać wyłącznie oleje smarowe podlegające opodatkowaniu akcyzą zgodnie ze stawką akcyzy wskazaną w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy akcyzowej.

Rozpatrując przepis art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy akcyzowej, do olejów i preparatów smarowych zalicza się m.in. oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Jak wynika z treści tego przepisu ustawy akcyzowej, zarówno z kategorii olejów smarowych jak i preparatów smarowych podlegających efektywnemu opodatkowaniu akcyzą według określonej w nim stawki, zostały wyłączone smary plastyczne klasyfikowane do CN 2710 19 99. Określając oleje smarowe podlegające opodatkowaniu akcyzą według stawki 1180 zł/ 1000 litrów, ustawodawca zdecydował się wyłączyć z tej kategorii właśnie smary plastyczne klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99. W efekcie, smary plastyczne nie podlegają opodatkowaniu akcyzą w sposób analogiczny do olejów smarowych i należy rozpatrywać je zupełnie osobno od tej kategorii wyrobów akcyzowych. Zdaniem Wnioskodawcy, właśnie w ten sposób ustawodawca zróżnicował kategorie wyrobów akcyzowych i obok olejów smarowych wyodrębnił właśnie kategorię smarów plastycznych, do których zaliczają się smary plastyczne, którymi obraca Wnioskodawca.

Podczas rozpatrywania opodatkowania akcyzą smarów plastycznych na gruncie przepisów ustawy akcyzowej, należy odwołać się do art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej. Zgodnie z jego regulacjami, smary plastyczne, w przypadku gdy są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, są opodatkowane zerową stawką akcyzy bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków dla zastosowania tej preferencji. Zatem, na gruncie przepisów akcyzowych ustawodawca uregulował zasady opodatkowania i dokonywania obrotu smarami plastycznymi w sposób odmienny niż w przypadku olejów smarowych. W ocenie Wnioskodawcy, skoro dla potrzeb akcyzy ustawodawca rozróżnia oleje smarowe i smary plastyczne, traktując je w sposób odmienny, także dla potrzeb przepisów VAT należy zastosować takie rozróżnienie, w szczególności w sytuacji, kiedy ustawa o VAT nakazuje stosowanie przepisów akcyzowych, a ustawa akcyzowa nie zawiera w swych regulacjach dokładnej definicji olejów smarowych.

Również odwołując się do Nomenklatury Scalonej, którą posługuje się ustawa akcyzowa, należy zauważyć, że do kodu CN 2710 19 99 klasyfikowane są „Pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje”. Wobec powyższego, sama budowa CN wskazuje, że do kodu CN 2710 19 99 klasyfikowane są również wyroby inne niż oleje smarowe, tj. pozostałe oleje. Tym samym również odwołując się do zapisów Nomenklatury Scalonej i jej budowy, należy dojść do wniosku, że zakres kodu CN 2710 19 99 jest szerszy niż same oleje smarowe i nieuprawnione jest twierdzenie, że każdy wyrób klasyfikowany do tego kodu CN stanowi olej smarowy w rozumieniu Nomenklatury Scalonej. Zdaniem Wnioskodawcy, smary plastyczne pomimo ich klasyfikacji do kodu CN 2710 19 99 nie mieszczą się w kategorii „olejów smarowych”, również w rozumieniu Nomenklatury Scalonej.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że pojęcie olejów smarowych na gruncie przepisów akcyzowych nie jest tożsame z jego powszechnym i potocznym rozumowaniem. Zgodnie z definicjami zawartymi w słownikach naukowych za oleje smarowe można uznać bowiem również smary plastyczne oraz preparaty smarowe. Przykładowo zgodnie z definicją olejów smarowych zawartą w Leksykonie „Przetwory naftowe i płyny eksploatacyjne” pod red. Wiesława Górskiego - oleje smarowe to oleje przeznaczone do smarowania, otrzymywane z olejów bazowych, w rezultacie ich zmieszania z dodatkami uszlachetniającymi w procesie zwanym blendowaniem. Zatem stosując rozumowanie potoczne, za oleje smarowe można również uznać smary plastyczne i preparaty smarowe. Niemniej jednak z uwagi na to, że przepisy o VAT wyraźnie nakazują odwołanie się do przepisów akcyzowych w celu ustalenia znaczenia pojęcia olejów smarowych, za niedopuszczalne należy uznać posługiwanie się rozumowaniem potocznym w tym przypadku. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, smary plastyczne nie mieszczą się w kategorii wyrobów wymienionych w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.

Dodatkowo należy wskazać, że jak wynika z uzasadnienia do ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751), na mocy, której wprowadzano do ustawy o VAT obowiązkowy MPP, celem wprowadzenia obowiązkowego MPP było przeciwdziałanie nadużyciom oraz oszustwom w wypełnianiu obowiązków podatkowych przez podatników dokonujących transakcji towarami wrażliwymi, czyli szczególnie podatnymi na oszustwa podatkowe. W szczególności takimi towarami są wyroby podlegające opodatkowaniu akcyzą, w odniesieniu, do których ewentualne nieprawidłowości w obrocie mogą skutkować uszczupleniem należności Skarbu Państwa zarówno z tytułu VAT jak i podatku akcyzowego. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy za zasadne należy uznać objęcie niektórych kategorii wyrobów akcyzowych obowiązkowym MPP. Mając natomiast na względzie to, że smary plastyczne co do zasady nie podlegają efektywnemu opodatkowaniu akcyzą nie należy ich zrównywać z olejami smarowymi, które podlegają specjalnemu reżimowi akcyzowemu. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy, nie było intencją ustawodawcy objęcie smarów plastycznych obowiązkowym MPP.

O tym, że oleje smarowe podlegające efektywnemu opodatkowaniu akcyzą stanowią towary wrażliwe świadczą także przepisy Rozporządzenia. Jak wynika bowiem z § 10 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia, dostawy określonych kategorii wyrobów akcyzowych wymagają stosowania specjalnych oznaczeń w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT (dalej: „plik JPK”). Przykładowo w świetle § 10 ust. 3 pkt 1 lit. c), podawanie oznaczeń jest obowiązkowe w przypadku dostaw oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją (oznaczenie „03”). Jednocześnie w uzasadnieniu do powyższego Rozporządzenia wyjaśniono, że w § 10 ust. 3 zawarto oznaczenia identyfikujące przedmiot opodatkowania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług, którymi sprzedaż jest szczególnie narażona na nadużycia. Do odrębnego oznaczania dostaw towarów wrażliwych zastosowano oznaczenia od „01” do „10” i są to m.in. dostawy napojów alkoholowych, paliw, oleju opałowego, wyrobów tytoniowych, urządzeń elektronicznych, budynków, budowli i gruntów. Skoro, zatem dla potrzeb przepisów regulujących ewidencję VAT ustawodawca jasno wskazał, że smary plastyczne nie są towarami wrażliwymi, takie samo podejście powinno znaleźć zastosowanie w odniesieniu do przepisów regulujących MPP. Zatem w ocenie Wnioskodawcy nie powinno być wątpliwości, że obowiązkowy MPP, któremu zgodnie z intencją ustawodawcy miały podlegać wyłącznie wyroby akcyzowe wrażliwe na wszelkiego rodzaju oszustwa podatkowe nie ma zastosowania w przypadku dostaw smarów plastycznych.

W konsekwencji biorąc, pod uwagę poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy akcyzowej, z której wynika, że w celu zdefiniowania olejów smarowych, podlegających MPP, należy odwołać się do przepisów akcyzowych, w ocenie Wnioskodawcy dla zdefiniowania smarów plastycznych należy posłużyć się rozumowaniem znajdującym zastosowanie dla celów akcyzy. Z uwagi na to, że przepisy akcyzowe w sposób odmienny traktują smary plastyczne, również dla potrzeb interpretacji przepisów o MPP, należy wziąć pod uwagę, to rozróżnienie. Ponadto biorąc pod uwagę to, że celem wprowadzenia przepisów o MPP (tak samo jak przepisów regulujących obowiązek oznaczania olejów smarowych w pliku JPK), było uszczelnienie obrotu towarami wrażliwymi, w ocenie Wnioskodawcy, obowiązek stosowania MPP, nie powinien znaleźć zastosowania w odniesieniu do smarów plastycznych. Podsumowując, Spółka uważa, że sprzedawane przez nią smary plastyczne nie są towarami wymienionymi w pozycji numer 93 załącznika numer 15 do ustawy o VAT, których dostawa objęta jest obowiązkowym MPP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751) z dniem 1 listopada 2019 r. wprowadzono m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W myśl art. 108a ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.


Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).


W myśl art. 108a ust. 2 ustawy, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.


Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Natomiast w myśl z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania


Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.


Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  • będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
  • będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  • czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.


Jednocześnie w myśl art. 106e ust. 12 i 13 ustawy, w przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się. Przepisu ust. 12 nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.


Natomiast w myśl art. 109 ust. 3 ustawy – podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.


Według art. 109 ust. 14 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Z treści cytowanego art. 109 ust. 14 wynika, że rozporządzenie uwzględni konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku od towarów i usług lub narażonych na te nadużycia oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie.


Jak wynika z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych zawartych w:

  1. deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
  2. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;


Na mocy ww. rozporządzenia został wprowadzony od dnia 1 października 2020 r. obowiązek wykazywania w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego.


Obligatoryjną delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu danych, jakie powinna zawierać prowadzona przez podatnika ewidencja VAT oraz sposób wykazywania tych danych wskazuje art. 109 ust. 14 ustawy.

Mając na uwadze powyższe ustalenia dla zrealizowania celu identyfikacji obszarów, w których występują nadużycia, rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, natomiast w § 11 zobowiązuje podmioty do wskazywania dodatkowych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku naliczonego.

I tak zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 13 rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie „MPP”. Natomiast zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie „MPP”.


Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem „MPP” oznaczane są wyłącznie te wpisy, które są dokonywane na podstawie faktur dotyczących transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce. Przedmiotem podstawowej działalności Spółki jest dystrybucja na terytorium Polski różnego rodzaju wyrobów chemicznych oraz innych towarów nabytych uprzednio od podmiotu należącego do Grupy, zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT w Polsce. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży tych towarów na rzecz podmiotów niepowiązanych. W ramach prowadzonej działalności, Spółka nabywa odpłatnie na terytorium kraju, a następnie odsprzedaje, m.in. następujące towary:

  • preparaty smarowe zaklasyfikowane w Nomenklaturze Scalonej do pozycji 3403, która obejmuje „preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (z wył. preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych)” (dalej: „preparaty smarowe”) oraz
  • smary plastyczne nieprzeznaczone do celów napędowych lub opałowych zaklasyfikowane do kodu CN 2710 19 99, który obejmuje „oleje smarowe oraz pozostałe oleje ciężkie i preparaty, gdzie indziej niesklasyfikowane, zawierające >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów (z wył. do przeprowadzania przemian chemicznych)” (dalej: „smary plastyczne”).


Zarówno preparaty smarowe jak i smary plastyczne nabywane i odsprzedawane przez Spółkę nie są przeznaczone ani do napędu silników spalinowych, ani do celów opałowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych. Sprzedaż Preparatów smarowych i Smarów plastycznych stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju opodatkowaną VAT dokonaną na rzecz podatnika VAT, a ich zakup - nabycie krajowe. W niektórych przypadkach kwota należności ogółem wskazana na fakturze VAT, dokumentującej nabycie oraz sprzedaż preparatów smarowych i smarów plastycznych przekracza 15 000 zł.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Ponadto zaznaczyć należy, że ustawodawca w poz. 92 i 93 załącznika nr 15 do ustawy wskazał, że z dniem 1 listopada 2019 r. obowiązek stosowania mechanizmu podzielnej płatności dotyczy – bez względu na symbol PKWiU – dostawy benzyn silnikowych, olejów napędowych, gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (poz. 92), a także olejów opałowych oraz olejów smarowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (poz. 93).

Zatem obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku towarów wymienionych w poz. 92 załącznika nr 15 do ustawy został zawężony do dostaw tych towarów (benzyn silnikowych, olejów napędowych i gazów) przeznaczonych do napędu silników spalinowych – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Natomiast w przypadku towarów wymienionych w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy towarów, które są olejami opałowymi oraz olejami smarowymi – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, bez względu na przeznaczenie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy preparaty smarowe zaklasyfikowane do pozycji CN 3403 są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności w rozumieniu art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.


Należy wskazać, że w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w pozycji 37 pod kodem CN 3403 wymieniono – preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.


Z kolei do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.



Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.


Na mocy art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy, że preparaty smarowe są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym (w poz. 37 załącznika nr 1) oraz wyrobami energetycznymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyroby te nie stanowią paliw silnikowych ani paliw opałowych w rozumieniu art. 86 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ Wnioskodawca wskazał, że preparaty smarowe oznaczone kodem CN 3403, które są nabywane i odsprzedawane przez Wnioskodawcę, nie są przeznaczone do napędów silników spalinowych, celów opałowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych. W związku z powyższym preparaty smarowe oznaczone kodem CN 3403 nie mieszczą się w zakresie poz. 92 załącznika nr 15 do ustawy.

Następnie należy więc ustalić, czy sprzedawany przez Wnioskodawcę preparat smarowy mieści się w zakresie poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy. Zgodnie z tą pozycją mieszczą się tam – bez względu na klasyfikacje statystyczne – oleje opałowe oraz oleje smarowe – w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Klasyfikacja statystyczna CN wskazuje, że symbol 3403 znajduje się w Dziale 34 klasyfikacji CN, zatytułowanym jako „MYDŁO, ORGANICZNE ŚRODKI POWIERZCHNIOWO CZYNNE, PREPARATY PIORĄCE, PREPARATY SMAROWE, WOSKI SYNTETYCZNE, WOSKI PREPAROWANE, PREPARATY DO CZYSZCZENIA LUB SZOROWANIA, ŚWIECE I ARTYKUŁY PODOBNE, PASTY MODELARSKIE, "WOSKI DENTYSTYCZNE" ORAZ PREPARATY DENTYSTYCZNE PRODUKOWANE NA BAZIE GIPSU”.

Z kolei kod CN 3403 – zgodnie z powyższą klasyfikacją – obejmuje: „Preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów (z wył. preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych)”.


Ustawa o podatku akcyzowym nie wymienia olejów smarowych o kodzie CN 3403, mówi natomiast o preparatach smarowych o kodzie CN 3403.


W tym miejscu należy ponownie podkreślić, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.


Tym samym odnośnie sprzedawanego przez Wnioskodawcę preparatu smarowego o kodzie CN 3403 nie wystąpił i nie wystąpi obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy, ponieważ nie są spełnione warunki z tego przepisu.


Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że skoro przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę są preparaty smarowe oznaczone kodem CN 3403, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, to należy stwierdzić, że nie zachodzi i nie będzie zachodził obowiązek wynikający z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, tj. obowiązek umieszczenia przez Wnioskodawcę na fakturach dokumentujących sprzedaż tych towarów, których wartość przekracza 15 000 zł, oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności”. W związku z tym, że ww. faktury dotyczące transakcji sprzedaży preparatów smarowych oznaczonych kodem CN 3403 nie są i nie będą objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności w analizowanej sprawie na Wnioskodawcy nie spoczywa i nie będzie spoczywał obowiązek stosowania oznaczenia „MPP” w ewidencji (plik JPK_VAT) dla celów podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy smary plastyczne zaklasyfikowane do pozycji CN 2710 19 99 są objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności w rozumieniu art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.


Należy wskazać, że w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w pozycji 20 pod kodem od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wymieniono – oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy, że smary plastyczne są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (w poz. 20 załącznika nr 2) oraz wyrobami energetycznymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyroby te także nie stanowią paliw silnikowych ani paliw opałowych w rozumieniu art. 86 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ Wnioskodawca wskazał, smary plastyczne oznaczone kodem CN 2710 19 99, które są nabywane i odsprzedawane przez Wnioskodawcę, nie są przeznaczone do napędów silników spalinowych, celów opałowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych. W związku z powyższym smary plastyczne oznaczone kodem CN 2710 19 99 również nie mieszczą się w zakresie poz. 92 załącznika nr 15 do ustawy.


Należy więc ustalić, czy sprzedawane przez Wnioskodawcę smary plastyczne mieszczą się w zakresie poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy.


Klasyfikacja statystyczna CN wskazuje, że symbol 2710 19 99 znajduje się w Dziale 27 klasyfikacji CN, zatytułowanym jako „PALIWA MINERALNE, OLEJE MINERALNE I PRODUKTY ICH DESTYLACJI; SUBSTANCJE BITUMICZNE; WOSKI MINERALNE”.


Z kolei kod CN 2710 19 99 – zgodnie z powyższą klasyfikacją – obejmuje: „Oleje smarowe oraz pozostałe oleje ciężkie i preparaty, gdzie indziej niesklasyfikowane, zawierające >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów (z wył. do przeprowadzania przemian chemicznych)”.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a) ustawy akcyzowej odnoszącym się do stawek akcyzy na wyroby energetyczne, wymienione zostały oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smary plastyczne zaliczane do kodu CN 2710 19 99.

Ustawa o podatku akcyzowym wymienia więc oddzielnie oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 99 i oddzielnie preparaty smarowe o kodzie CN 2710 19 99.


W związku z powyższym, skoro przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę są smary plastyczne oznaczone kodem CN 2710 19 99, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, to należy stwierdzić, że nie zachodzi i nie będzie zachodzić obowiązek wynikający z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, tj. obowiązek umieszczenia przez Wnioskodawcę na fakturach dokumentujących sprzedaż tych towarów, których wartość przekracza 15 000 zł, oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności”. W związku z tym, że ww. faktury dotyczące transakcji sprzedaży smarów plastycznych oznaczonych kodem CN 2710 19 99 nie są i nie będą objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności w analizowanej sprawie na Wnioskodawcy nie spoczywa i nie będzie spoczywał obowiązek stosowania oznaczenia „MPP” w ewidencji (plik JPK_VAT) dla celów podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.


Jednocześnie podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj