Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.428.2020.2.AKR
z 5 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 27 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 30 grudnia 2020 r. o pełnomocnictwo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, któremu Naczelnik Urzędu Skarbowego nadał NIP (…). Właściwym dla Gminy (…) Urzędem Skarbowym do rozliczania podatku VAT jest Urząd Skarbowy (…). Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jedno wspólne rozliczenie VAT.

Gmina zamierza realizować projekt pn. „(...)” dofinansowany ze środków Związku (…) w ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Zadanie to obejmuje zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacji w Zespole Placówek Oświatowych. Zespół, dalej „Zespół”, w którym będą prowadzone inwestycje, jest jednostką budżetową Gminy, rozliczaną w ramach wspólnego rozliczenia VAT, nie posiadającą osobowości prawnej. Jednostka sprawuje trwały zarząd nad obiektami objętymi projektem. Zespół stanowi jeden obiekt.

Realizacja projektu pn. „(...)” przewidziana jest na okres od kwietnia 2021 r. do grudnia 2021 r. Wartość inwestycji stanowi kwotę (…) zł. Wydatki kwalifikowane: (…) zł. Dofinansowanie UE: (…) zł.

Głównym celem projektu pn. „(...)” jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku Zespołu.

Zamierzenia projektu obejmują:

  • ocieplenie budynku,
  • zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną obiektu,
  • poprawę estetyki i ergonomii obiektu,
  • obniżenie kosztów utrzymania budynku,
  • wzrost komfortu użytkowania budynków.

Zakres prac termomodernizacji wynika z audytu energetycznego opracowanego dla Zespołu.

W ramach inwestycji przewidziane są również wydatki niekwalifikowane o wartości (…) zł, które nie są związane z poprawą efektywności energetycznej w postaci remontu podestu, schodów wejściowych, robót towarzyszących i uzupełniających.

Przed realizacją projektu Zespół Placówek Oświatowych prowadził sprzedaż z tytułu:

  1. „Opłaty za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane).
  2. „Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu powyżej limitu 5 godzin” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane).
  3. „Opłaty za wyżywienie uczniów i personel pedagogiczny” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty).
  4. „Opłaty za wyżywienie personelu administracyjnego i osób trzecich” – Zastosowanie ma stawka VAT 8% (podstawa prawna: § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 Załącznika do rozporządzenia ws. obniżonych stawek VAT – Usługi związane z wyżywieniem [PKWiU ex 56].
  5. „Nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń (użyczenie) – udostępnienie (użyczenie) przez jednostki samorządu terytorialnego należącego do nich mienia celem realizacji nałożonych na nie zadań, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe dotyczy w szczególności:
    • użyczenia mienia na rzecz instytucji kultury, innych JST;
    • użyczenia mienia na rzecz klubów sportowych, innych organizacji pozarządowych;
    • nieodpłatne udostępnienia pomieszczeń na potrzeby spotkań lokalnej społeczności.
  6. „Wynajem pomieszczeń i powierzchni użytkowych za odpłatnością” – Zastosowanie ma stawka VAT 23% (podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy o VAT). Sprzedaż ta traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju i dotyczy wynajmu sal lekcyjnych, sal gimnastycznych na cele prowadzenia działalności gospodarczej lub na cele rekreacyjno-sportowe mieszkańców, wynajmu powierzchni pod urządzenia vendingowe. Opłatę za korzystanie z mienia komunalnego Gminy znajdującego się w zarządzaniu jednostek organizacyjnych i stowarzyszeń reguluje Zarządzenie Wójta Gminy (…) z dnia 21 stycznia 2019 r. W 2019 roku sprzedaż z tego tytułu wynosiła (…) zł netto, podobnie też było w latach poprzednich.

Od chwili rozpoczęcia inwestycji, Zespół zaprzestanie wynajmu sali gimnastycznej i innych pomieszczeń oraz powierzchni szkolnych, które będą służyły tylko do własnych celów szkoły. Również w okresie kolejnych pięciu lat trwałości projektu nie jest przewidywane prowadzenia sprzedaży objętej podatkiem VAT, tj. czynności których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). urządzenia vendingowe

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku Zespołu Placówek Oświatowych będą w przyszłości wykorzystane na prowadzenie działalności statutowej Zespołu, zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378). urządzenia vendingowe

Zespół będzie zatem prowadził:

  1. Działalność zwolnioną z VAT i pobierał:
    • „Opłaty za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane).
    • „Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu powyżej limitu 5 godzin” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane).
    • „Opłaty za wyżywienie uczniów i personel pedagogiczny” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych przepisami prawa oświatowego).
  2. Działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w tym:
    2.1. „Nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń (użyczenie) – udostępnienie (użyczenie) przez jednostki samorządu terytorialnego należącego do nich mienia celem realizacji nałożonych na nie zadań, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe dotyczy w szczególności:
    • użyczenia mienia na rzecz instytucji kultury, innych JST;
    • użyczenia mienia na rzecz klubów sportowych, innych organizacji pozarządowych;
    • nieodpłatne udostępnienia pomieszczeń na potrzeby spotkań lokalnej społeczności.

Zespół Placówek Oświatowych po zakończeniu inwestycji nie będzie prowadził działalności gospodarczej, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, nie będą wykonywane czynności mieszane (np. podatkowe i zwolnione bądź opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), które uniemożliwiałyby przyporządkowanie kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług do poszczególnych rodzajów czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby inwestycji wskazanej w zdarzeniu przyszłym?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższym w dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie inwestycji nie wyłączono kwoty podatku VAT i uznano ją za koszt kwalifikowany. Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina jest podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie czynności cywilno-prawnych.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei w myśl art. 86 ust. 2 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych powyżej przepisów, wyklucza się możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabycia podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Zatem Gmina nabywając towary i usługi dotyczące zakupów ujętych w kosztach kwalifikowanych, celem zrealizowania projektu pn. „(...)” nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. W związku z powyższy Gmina, jako beneficjent projektu nie może odzyskać w żaden sposób podatku VAT, ponieważ działalność objęta projektem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i jest to zadanie własne gminy w zakresie edukacji publicznej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713).

W ocenie Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „(…)” ujętych w kosztach kwalifikowanych, na mocy prawodawstwa krajowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt pn. „(…)” dofinansowany ze środków Związku (…) w ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Zadanie to obejmuje zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacji w Zespole Placówek Oświatowych. Zespół, w którym będą prowadzone inwestycje, jest jednostką budżetową Gminy, rozliczaną w ramach wspólnego rozliczenia VAT, nie posiadającą osobowości prawnej. Jednostka sprawuje trwały zarząd nad obiektami objętymi projektem. Zespół stanowi jeden obiekt.

Realizacja projektu pn. „(...)” przewidziana jest na okres od kwietnia 2021 r. do grudnia 2021 r. Wartość inwestycji stanowi kwotę (…) zł. Wydatki kwalifikowane: (…) zł. Dofinansowanie UE: (…) zł.

Głównym celem projektu pn. „(...)” jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku Zespołu. Zamierzenia projektu obejmują:

  • ocieplenie budynku,
  • zmniejszenia zapotrzebowania na energię cieplną obiektu,
  • poprawa estetyki i ergonomii obiektu,
  • obniżenie kosztów utrzymania budynku,
  • wzrost komfortu użytkowania budynków.


Zakres prac termomodernizacji wynika z audytu energetycznego opracowanego dla Zespołu.

W ramach inwestycji przewidziane są również wydatki niekwalifikowane o wartości (…) zł, które nie są związane z poprawą efektywności energetycznej w postaci remontu podestu, schodów wejściowych, robót towarzyszących i uzupełniających.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku Zespołu Placówek Oświatowych będą w przyszłości wykorzystane na prowadzenie działalności statutowej Zespołu, zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe.

Zespół będzie zatem prowadził:

Działalność zwolnioną z VAT i pobierał:

  • „Opłaty za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane).
  • „Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu powyżej limitu 5 godzin” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane).
  • „Opłaty za wyżywienie uczniów i personel pedagogiczny” – Zastosowanie ma zwolnienie z VAT (podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT – usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych przepisami prawa oświatowego).


Działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w tym:

  • „Nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń (użyczenie) – udostępnienie (użyczenie) przez jednostki samorządu terytorialnego należącego do nich mienia celem realizacji nałożonych na nie zadań, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe dotyczy w szczególności:
    • użyczenia mienia na rzecz instytucji kultury, innych JST;
    • użyczenia mienia na rzecz klubów sportowych, innych organizacji pozarządowych;
    • nieodpłatne udostępnienia pomieszczeń na potrzeby spotkań lokalnej społeczności.

Zespół Placówek Oświatowych po zakończeniu inwestycji nie będzie prowadził działalności gospodarczej, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, nie będą wykonywane czynności mieszane (np. podatkowe i zwolnione bądź opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), które uniemożliwiałyby przyporządkowanie kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług do poszczególnych rodzajów czynności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie zawiązek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Zespół Placówek Oświatowych po zakończeniu inwestycji nie będzie prowadził działalności gospodarczej, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowej inwestycji będą w przyszłości wykorzystane na prowadzenie działalności statutowej Zespołu, który będzie prowadził działalność zwolnioną oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu „(...)”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj