Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.360.2020.1.JG
z 19 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku kwalifikacji do przychodów z zysków kapitałowych przychodów z tytułu aktywności wymienionych we wniosku i prawa do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku kwalifikacji do przychodów z zysków kapitałowych przychodów z tytułu aktywności wymienionych we wniosku i prawa do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest nowo założonym podmiotem gospodarczym, rezydentem podatkowym w Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm..; dalej: „ustawa o CIT”). Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy wynikającym z KRS będzie PKF 63.12.Z „Działalność portali internetowych”.


Udziałowcami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne. Większościowym Udziałowcem Wnioskodawcy (posiadającym 80% udziałów) jest Osoba Fizyczna. Wnioskodawca nie powstał w wyniku dzielenia, łączenia lub przekształcenia innych spółek.


Wnioskodawca będzie działał m.in. w szeroko rozumianej branży marketingu internetowego. W szczególności będzie wykorzystywał nabyte prawa do istniejących profili w portalu społecznościowym A do pozyskiwania nowych klientów dla swoich kontrahentów jak również do budowania pozytywnego wizerunku swoich kontrahentów.


Model biznesowy


A to platforma do nawiązywania przede wszystkim relacji biznesowych i prowadzenia unikalnych kampanii marketingowych ściśle sprofilowanych pod określone grupy adresatów. Żadna inna platforma nie oferuje tak globalnego zasięgu i możliwości prowadzenia kampanii z tak unikalnym sprofilowaniem i możliwością dotarcia do klienta B2B. A pozwala tworzyć prywatne profile i dokumentować kolejne etapy kariery, utrzymywać kontakty z osobami, z którymi w przeszłości dzieliło się karierę zawodową, a także nawiązywać nowe znajomości. Profile tworzą także firmy i organizacje, co sprzyja wymianie informacji oraz tworzeniu ich profesjonalnego wizerunku.


Generalnie, celem użytkowników jest:

  • posiadanie profesjonalnego, uaktualnianego na bieżąco profilu, który z powodów zawodowych jest interesujący dla innych użytkowników portalu,
  • nawiązanie jak najwięcej kontaktów z innymi użytkownikami (ponieważ kontakty w tym portalu mogą zaowocować w przyszłości nawiązaniem atrakcyjnej dla obu stron współpracy biznesowej),
  • tworzenie wyrazistej marki osobistej, rozpoznawalność w branży i lepsza pozycja na rynku pracy.


W przeszłości Osoba Fizyczna, jako użytkownik A, założyła na platformie swój osobisty profil (dalej: „Profil OF”). Profil zawiera informacje o wykształceniu, umiejętnościach, doświadczeniu i karierze zawodowej Osoby Fizycznej. Celem Profilu OF jest przedstawienie Osoby Fizycznej z jak najlepszej strony pod kątem zawodowym i profesjonalnym. Profil OF zawiera publikacje własnych treści, przygotowanych przez Osobę Fizyczną, w formie krótkiej (na tzw. „(…)”) oraz w formie rozbudowanych artykułów, jej komentarze merytoryczne pod wypowiedziami innych użytkowników czy historie dyskusji na tematy zawodowe z innymi użytkownikami.

Algorytmy portalu A działają w taki sposób, że im wyższa aktywność danego użytkownika (tj. im więcej publikacji, wypowiedzi, komentarzy itp.), tym profil wydaje się atrakcyjniejszy dla innych użytkowników, co w konsekwencji przyczynia się do rozszerzenia grupy kontaktów (wśród których znajdują się m.in. potencjalni partnerzy biznesowi, czy mówiąc wprost: klienci).

Model biznesowy Wnioskodawcy będzie polegał na otrzymaniu wszelkich praw do Profilu OF (który jest rozpoznawalny w swojej branży i ma ugruntowaną pozycję zawodową), administrowaniu go i wykorzystaniu w celu zwiększenia sprzedaży i rozwoju biznesu swojego kontrahenta.


W szczegółach proces polegał będzie na tym, że Wnioskodawca zawrze z Osobą Fizyczną umowę cywilnoprawną, dzięki której otrzyma pełne prawo do administrowania i wykorzystania Profilu OF.


Jednocześnie Wnioskodawca zawrze z inną spółką kapitałową (dalej: „Kontrahent”) umowę o wykorzystywaniu profilu Osoby Fizycznej na korzyść Kontrahenta.


Obecny model biznesowy, na początku działalności Wnioskodawcy, a dodatkowo ze względu na profesjonalny charakter usług oraz potrzeby Kontrahenta, jest modelem na wyłączność. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie administrował jednym, konkretnym profilem Osoby Fizycznej na rzecz tylko i wyłącznie jednego Kontrahenta. Jest to powiązane w szczególności z profesjonalnym charakterem Profilu OF, który w przeciwnym przypadku (tj. gdyby był wykorzystywany na potrzeby wielu kontrahentów) zarówno

  • uległby degradacji/dewaluacji, jak również
  • osiągałby znacznie słabsze rezultaty w pozyskiwaniu nowych klientów dla Kontrahenta.


W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza rozszerzenia działalności o prowadzenie profili innych użytkowników A (o ile uzna je za biznesowo przydatne).


Nie wyklucza również współpracy z innymi spółkami z grupy Kontrahenta oraz innymi podmiotami niepowiązanymi.


Rozliczenia


Kwestia rozliczeń wyglądać będzie następująco: Wnioskodawca administruje Profilem OF, publikując na nim treści biznesowe, wyszukując potencjalnych klientów dla Kontrahenta, dodając komentarze w dyskusjach branżowych, wysyłając prywatne wiadomości do innych użytkowników.


Wnioskodawca aktywnie wyszukuje potencjalnych przyszłych klientów dla Kontrahenta, analizując ich profile osobowe (w przypadku profili osób fizycznych) lub profile firmowe. Bierze pod uwagę aktualne i przeszłe posty na tzw. (…), sieć kontaktów, doświadczenie zawodowe (w przypadku osób fizycznych) lub rozwój firmy (w przypadku organizacji). W razie, gdy dany profil wydaje się obiecujący i daje nadzieję na nawiązanie relacji biznesowej, Wnioskodawca wykorzystuje mechanizmy dostępne na platformie A w celu nawiązania kontaktu. Są to m.in. zaczepki, tj. zazwyczaj krótkie wiadomości, które mają zachęcić do dalszej rozmowy. Wnioskodawca nie chce popełniać częstego błędu w postaci tworzenia uniwersalnej wiadomości, która wysyłana jest do wszystkich wytypowanych osób. Celem jest tworzenie sprofilowanych, starannie sformułowanych i indywidulanych (spersonalizowanych) wiadomości, które potwierdzą potencjalnemu klientowi, że zapoznano się z jego konkretnymi kompetencjami oraz zrealizowanymi projektami.


W wyniku ww. zaczepki potencjalny klient może albo ją zignorować, albo odpisać. W zależności od powyższego Wnioskodawca albo wysyła ponownie wiadomość, albo odpisuje na wiadomość od potencjalnego klienta, starając się utrzymać kontakt i zainteresować usługami Kontrahenta.


Na tym etapie celem Wnioskodawcy jest umówienie rozmowy telefonicznej z potencjalnym klientem. W rozmowie bierze udział sama Osoba Fizyczna (nie przedstawiciel Wnioskodawcy). Jeżeli rozmowa przebiegnie pomyślnie, umawiane są kolejne spotkania (telefoniczne lub osobiste). W wyniku spotkań Osoby Fizycznej z potencjalnymi klientami (umówionych dzięki działaniom Wnioskodawcy) Kontrahent liczy na zawarcie kontaktów biznesowych i podpisanie przez potencjalnych klientów wiążących umów z Kontrahentem.


Kontrahent rozlicza się z Wnioskodawcą na podstawie faktur, przygotowywanych na podstawie miesięcznych zestawień. Zestawienia będą zawierać ryczałtowe wynagrodzenie za każdą konkretną „aktywność” Wnioskodawcy, np.:

  • „zaczepienie” potencjalnego klienta poprzez przesłanie krótkiej wiadomości i zachęcenie do połączenia się na portalu w celu prowadzenia dalszego procesu sprzedażowego – cena jednostkowa: 15 zł za „zaczepkę”,
  • wysłanie spersonalizowanej pierwszej wiadomości do użytkowników A, którzy wyrazili zgodę na połączenia się i rozmowę – cena jednostkowa: 25 zł za jedną wiadomość,
  • wysłanie spersonalizowanej drugiej wiadomości do osób, które wyraziły chęć połączenia się i rozmowy – cena jednostkowa: 15 zł za jedną wiadomość,
  • wysłanie spersonalizowanej każdej następnej wiadomości do osób, które wyraziły chęć połączenia się i rozmowy – cena jednostkowa: 10 zł za jedną wiadomość,
  • wysłanie tzw. „łajka”, czyli polubienie aktywności innego użytkownika – cena jednostkowa: 10 zł za jedno polubienie,
  • zorganizowanie konferencji telefonicznej z innym użytkownikiem A, w którym weźmie udział osobiście Osoba Fizyczna w roli eksperta – cena jednostkowa: 2800 zł za jedną godzinę konferencji,
  • odpowiedź na wpis dokonany z profilu potencjalnego klienta – cena jednostkowa 100 zł za odpowiedź,
  • publikacja treści merytorycznej na profilu Osoby Fizycznej – cena jednostkowa 2000 zł (za każde 500 znaków).


Dodatkowo, w razie pozyskania nowego klienta, z którym dzięki pomocy Wnioskodawcy Kontrahent zawrze wiążącą umowę, Wnioskodawca otrzyma premię specjalną w postaci ryczałtowej kwoty powiązanej z przychodem Kontrahenta i wynikającym z nowego kontraktu (15-25% w zależności od wielkości i długości kontraktu).


Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę będą zatem uzyskiwane w sposób nieregularny, a kwota wynagrodzenia może być zmienna.


Zaprezentowane powyżej kwoty są umowne i mogą ulec modyfikacjom, w zależności od ustaleń między Wnioskodawcą a Kontrahentem. Jednakże z uwagi na fakt, że Wnioskodawca i Kontrahent to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ustawy o CIT (o czym w szczegółach w ostatniej części niniejszego stanu faktycznego), rozliczenia odbędą się na warunkach rynkowych. Wnioskodawca przygotuje analizę cen transferowych (tzw. benchmark), która ustali ww. wynagrodzenie na takim poziomie, że podmioty niepowiązane w porównywalnych warunkach rynkowych zawarłyby transakcję według takich samych zasad, jak ustalą Wnioskodawca z Kontrahentem.


Powiązania kapitałowe


W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca, Osoba Fizyczna i Kontrahent są podmiotami powiązanymi z uwagi na powiązania osobiste (art. 11a ust. 2 ustawy o CIT). Osoba Fizyczna jest udziałowcem większościowym Wnioskodawcy oraz członkiem zarządu Kontrahenta.


Osoba Fizyczna zdecydowała, że najefektywniejszą formą zarządzania prawami do Profilu OF będzie utworzenie nowego, dedykowanego podmiotu do tego celu (tj. Wnioskodawcy). Utworzenie Wnioskodawcy miało istotne uzasadnienie ekonomiczne, tj:

  • Po pierwsze, docelowo Wnioskodawca będzie mógł profesjonalnie zarządzać większą liczbą profili, zawierając umowy cywilnoprawne z innymi użytkownikami portalu A, którzy prezentują wysoki poziom profesjonalny i dysponują znaczną liczbą kontaktów (kumulacja profili osób fizycznych w jednym podmiocie). Wnioskodawca ma być swoistym wehikułem pozyskiwania cennych kontaktów na A, które będą „pracować” dla klientów Wnioskodawcy.
  • Po drugie, Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości podpisze analogiczne umowy jak z Kontrahentem (tj. na wykorzystanie profilu Osoby Fizycznej) z innymi podmiotami gospodarczymi (zawieranie umów z więcej niż jednym kontrahentem). Dzięki skupieniu tych praw u Wnioskodawcy, nie będzie potrzeby oddzielnego podpisywania przez Osobę Fizyczną umów cywilnoprawnych z nowymi podmiotami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy uzyskiwane przez niego przychody z tytułu aktywności wymienionych we wniosku należy zaliczyć do przychodów z zysków kapitałowych zdefiniowanych w art. 7b ustawy o CIT?
  2. Jeśli uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu aktywności wymienionych we wniosku nie należy zaliczyć do przychodów z zysków kapitałowych zdefiniowanych w art. 7b ustawy o CIT, czy Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.


Stanowisko Wnioskodawcy.


W zakresie pytania 1:


Od 1 stycznia 2018 r. ustawodawca wprowadził do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT), odrębne i nowe źródło przychodów, zdefiniowane w art. 7b ustawy o CIT – przychody z zysków kapitałowych. Jednocześnie na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przychodem opodatkowania jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów (dalej: dochodu z podstawowej działalności gospodarczej). Dochodem z danego źródła jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania. Jeśli podatnik uzyska dochód w jednym źródle i stratę w drugim, strata nie pomniejsza dochodu do opodatkowania z tego pierwszego źródła.

Do zysków kapitałowych (art. 7b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT) zalicza się m.in. przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczonych do zysków kapitałowych. Prawa majątkowe, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 to nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania: autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, licencje, prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej oraz wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how) – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane przez nią wynagrodzenie od Kontrahenta za administrowanie profilem Osoby Fizycznej nie będzie stanowiło przychodów z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, ponieważ administrowanie profilem na A nie spełnia warunków zawartych w tym przepisie niezbędnych do przyporządkowania przychodu do źródła zyski kapitałowe.

Ponadto, Wnioskodawca podkreśla, że prawo do administrowania profilem OF nie będzie ujmowane w ewidencji księgowej Wnioskodawcy jako wartość niematerialna i prawna, tym samym nie może tu być mowy o przychodach z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT.


Dodatkowo:

  • przychód z administrowania profilem nie jest dla Wnioskodawcy przychodem z autorskich lub pokrewnych praw majątkowych. W tej kwestii wypowiedział się już Sąd Najwyższy (sygnatura II FSK 2485/10) z 19.06.2012, który orzekł: „Strona internetowa nie jest rzeczą. Określając przystępnie stronę internetową to komputerowy zbiór plików multimedialnych, pochodzących z serwera. Pomimo niematerialnego, lecz wirtualnego charakteru – strona internetowa nie do końca też może być prawem. Zgodnie z art. 709 Kodeksu cywilnego przedmiotem umowy dzierżawy mogą być takie prawa, które przynoszą pożytki np. autorskie prawa majątkowe, prawa wynikające z patentów. W ocenie Sądu prawo do strony internetowej nie jest prawem, do którego stosuje się prawo autorskie, gdyż strona internetowa nie jest utworem, a jedynie dokumentem, zawierającym dane osoby na ogół tworzone w celach reklamowych. Sąd pierwszej instancji wskazał, że każda strona internetowa jest zarejestrowana pod określoną domeną na określonym serwerze, dzięki wykupionemu miejscu na tym serwerze za wskazaną odpłatnością. Posiadanie więc strony internetowej jest wynikiem posiadania miejsca na serwerze. Wyzbycie się w całości lub w części tejże strony może mieć cechy umowy sprzedaży lub ewentualnie dzierżawy. Jeżeli właściciel serwera zezwala na obrót domenami w biegu wtórnym, nie istnieje przeszkoda prawna do zawierania takich umów”;
  • przychód z administrowania profilem nie jest przychodem licencyjnym, ponieważ działalność Wnioskodawcy w związku z administrowaniem Profilu OF nie może zostać zakwalifikowane jako udzielenie Kontrahentowi licencji do konta na A. Licencja jest uprawnieniem, które wynika z mocy prawa cywilnego lub też aktu administracyjnego. Polega na udostępnieniu praw podmiotowych. Licencji używa się przede wszystkim przy sporządzaniu umów wykorzystywanych w dziedzinie prawa własności intelektualnej – chodzi o prawo własności przemysłowej i prawo autorskie. Wnioskodawca nie używa praw autorskich, jedynie dokonuje określonych umową czynności za pomocą udostępnionej mu domeny internetowej, która, jak zostało powiedziane wcześniej, nie jest prawem. Nie udziela też licencji ani innych praw do Profilu OF Kontrahentowi. Kontrahent nie ma prawa jakiejkolwiek ingerencji w treści zamieszczane na Profilu OF, nie ma do niego żadnych dostępów ani haseł, nie może go zmieniać, modyfikować, w szczególności nie może wysyłać żadnych wiadomości ani polubień. Nie będzie żadnych podstaw wynikających z przyszłego stanu faktycznego czy z przyszłej treści umowy o świadczenie usług zawartej do zakwalifikowania wynagrodzenia za usługi do przychodów z licencji;
  • przychód z administrowania profilem nie jest know-how. Know-how w literaturze fachowej określane jest jako zespół doświadczeń, wiedzy technicznej i pozatechnicznej, które mają charakter poufny. Charakteryzuje się możliwością zidentyfikowania i opisu oraz możliwością potencjalnego bądź rzeczywistego praktycznego wykorzystania w działalności gospodarczej. Termin w języku polskim jest często zastępowany zwrotem „tajemnica gospodarcza”. Pojawia się również tendencja przyporządkowywania pojęciu know-how doświadczenia praktycznego i technicznych kwalifikacji całego personelu, które z natury nie mogą być chronione jako zarejestrowany patent. Odnosząc powyższe do sytuacji Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane od Kontrahenta nie jest wynagrodzeniem za know-how, tylko za jasno określone czynności, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa i mogą zostać opisane za pomocą ogólnie zrozumiałego algorytmu działań (np. zaczepka pierwsza – okres oczekiwania – zaczepka druga itp.). Specjalistyczną wiedzę branżową ma Osoba Fizyczna, dzięki czemu jest ona atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Wnioskodawca do tej wiedzy nie ma dostępu, nie przekazuje jej dalej, w szczególności nie udostępnia jej Kontrahentowi. Należy również podkreślić, że Kontrahent nie jest zainteresowany know-how Osoby Fizycznej, lecz pozyskaniem nowych klientów. Opłaty ponoszone przez Kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy to opłaty za staranne działanie w zakresie nawiązania jak największej liczby kontaktów i podpisanie umów, a nie za jakiekolwiek przekazanie wiedzy czy doświadczeń. Podsumowując, przychodów Wnioskodawcy nie można uznać za opłaty za know-how.


Podsumowując, przychody Wnioskodawcy należy wykluczyć z każdej z kategorii, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT. W konsekwencji, wynagrodzenie Wnioskodawcy za administrowanie Profilem OF nie zalicza się do przychodów z zysków kapitałowych. Faktycznym źródłem przychodów Wnioskodawcy jest wynagrodzenie za usługę, której wykonanie stanowi podstawową działalność operacyjną Wnioskodawcy. Przychody Wnioskodawcy należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

Gdyby jednak zaistniały ewentualne wątpliwości, że przychody Wnioskodawcy spełnią znamiona jednej z kategorii zysków kapitałowych, Wnioskodawca chciałby podkreślić, że jego przysporzenie powstaje w wyniku wykonywania podstawowej, zasadniczej, głównej i operacyjnej działalności gospodarczej. W konsekwencji, winno ono być kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, a nie do przychodów ze źródła zyski kapitałowe. Jak wskazano w stanie faktycznym niniejszego wniosku, oferowanie usług administrowania profilem stanowi dla Wnioskodawcy podstawową kategorię działalności.

Wnioskując przez analogię można przytoczyć przykład banku, którego podstawową działalnością jest udzielanie kredytów. W takiej sytuacji otrzymywane przez bank odsetki, mimo, że literalnie wymienione w zamkniętym katalogu art. 7b ustawy o CIT jako zyski kapitałowe, stanowią przychód z innych źródeł, ponieważ są wynikiem głównej, zasadniczej działalności, do której podmiot został powołany. Podobnie, kantory walut wirtualnych przyporządkowują przychody ze sprzedaży walut wirtualnych do innych źródeł, mimo, że zyski ze sprzedaży walut znajdują się w katalogu art. 7b ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy przychodami z zysków kapitałowych nie będą przychody za administrowanie Profilem OF, stanowiące podstawową działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Administrowanie to służy wykonaniu umowy z Kontrahentem i osiągnięciu z niej przychodów. Związek ten jest przy tym bezpośredni i dotyczy wprost przychodów z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nadmienia, iż ww. kwestia była już przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, m.in. w:

  • Piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2018 r., znak: 0111-KDIB2-3.4010.31.2018.1.KK,
  • Piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2018 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.172.2018.2.AG oraz
  • Piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 stycznia 2019 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.453.2018.1.PH.


W zakresie pytania 2:


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Zgodnie z treścią z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.


Po przekroczeniu limitu 1.200.000 euro podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.


Zgodnie z art. 19 ust. la ustawy o CIT, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.


Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b ustawy o CIT, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.


Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c ustawy o CIT, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników – w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.


Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. la i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT).


Ponadto, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż definicja "małego podatnika" została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Podsumowując, w sytuacji gdy Wnioskodawca uzyska potwierdzenie, że uzyskiwane przez niego przychody z tytułu aktywności wymienionych w stanie faktycznym niniejszego wniosku nie należy zaliczać do przychodów z zysków kapitałowych zdefiniowanych w art. 7b ustawy o CIT, to będzie mógł stosować do tych przychodów preferencyjną stawkę 9% w roku 2021 i w kolejnych (o ile spełniać będzie nadal spełniał ustawowe warunki).


Wnioskodawca podkreśla, że spełnia wszystkie warunki wynikające z ustawy o CIT do opodatkowania stawką 9%, w szczególności:

  • Wnioskodawca ma status małego podatnika. Wnioskodawca jako spółka z o.o. został wpisany do KRS w dniu 4.12.2020, i do końca 2020 roku nie zostały wygenerowane przez Wnioskodawcę żadne przychody. Aby zbadać, czy w roku 2021 Wnioskodawca spełni warunki do uznania go za małego podatnika, należy cofnąć się do roku 2020, w którym to wysokość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wynosi 0 (jest to ewidentnie mniej niż kwota odpowiadająca równowartości 2.000.000 euro, która stanowi limit dla małego podatnika). Wnioskodawca uważa ten warunek za spełniony. W kolejnych latach, Wnioskodawca świadomy swoich obowiązków administracyjnych w tym zakresie, będzie monitorował na bieżąco wartość uzyskanych przez siebie przychodów, aby zidentyfikować ewentualny moment przekroczenia limitu pozwalającego na utrzymanie statusu małego podatnika.
  • Wnioskodawca w trakcie roku 2021 nie powinien przekroczyć kwoty przychodów odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro, z uwagi na początkowe stadium działalności i jej relatywnie wąski zakres. Niemniej jednak, Wnioskodawca świadomy swoich obowiązków administracyjnych w tym zakresie, będzie monitorował na bieżąco kumulatywną wartość uzyskanych przychodów, aby zidentyfikować ewentualny moment przekroczenia limitu, z czym będzie się wiązało „przejście” na standardową stawkę 19%.
  • Wnioskodawca nie powstał w wyniku jakiekolwiek restrukturyzacji, przekształcenia czy podziału, o których mowa w art. 19 ust. la oraz art. 19 ust. lc ustawy o CIT. Jest to nowozawiązana spółka kapitałowa, która nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem działań restrukturyzacyjnych wymienionych w ww. artykułach ustawy o CIT.
  • Wnioskodawca nie będzie członkiem podatkowej grupy kapitałowej.


Podsumowując, Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie przesłanki pozytywne umożliwiające skorzystanie z preferencyjnej stawki (tj. status małego podatnika w roku poprzednim roku podatkowym oraz limit przychodów w bieżącym roku podatkowym) oraz nie będzie spełniał przesłanek negatywnych (tj. nie powstał w wyniku restrukturyzacji oraz nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej). Zatem dla Wnioskodawcy, zgodnie z treścią z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, podatek będzie wynosił 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.


W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj