Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.799.2020.1.AG
z 15 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wycofania akcji spółki akcyjnej ze słowackiej spółki komandytowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wycofania akcji spółki akcyjnej ze słowackiej spółki komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od roku 1992, tj. od wejścia w życie UPDOF, Wnioskodawca jest nieprzerwanie polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca nie prowadzi w Polsce, ani też poza Polską działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem żadnej polskiej spółki osobowej, ani też żadnej spółki cywilnej.

W dniu 18 maja (…) r. Wnioskodawca założył razem z swoimi dziećmi (Panią (…) i Panem (…)) – w kancelarii notarialnej w (…) spółkę komandytową prawa słowackiego pod firmą (…) (dalej ,,SKS“). Cała trójka przystąpiła do SKS w charakterze komplementariuszy, nie wnosząc do SKS żadnych wkładów na jej kapitał zakładowy.

Następnymi etapami w procesie założycielskim SKS było przystąpienie do niej w dniu 24 maja (…) r. komandytariusza, spółki prawa słowackiego pod firmą (…), s.r.o. (która wniosła do SKS wkład pieniężny na kapitał zakładowy w wysokości (…) euro) oraz rejestracja SKS w dniu w Rejestrze Handlowym Sądu (…) w dniu (…) pod numerem (…). Żaden z trzech komplementariuszy SKS nie jest wspólnikiem (…).

W dniu 16 lipca (…) Wnioskodawca dobrowolnie zawarł z SKS umowę cywilnoprawną w zwykłej formie pisemnej, określaną mianem porozumienia o wkładzie (…), co jest zgodne z przepisami prawa słowackiego, na podstawie której Wnioskodawca przeniósł na SKS własność następujących akcji spółki (…) S.A. z siedzibą w (…) o łącznej wartości nominalnej (…) złotych. Zgodnie z treścią porozumienia o wkładzie (dalej „Porozumienie”) przeniesienie własności przedmiotowych akcji (dalej „Akcje”) na SKS służyło podwyższeniu pozostałych funduszy kapitałowych SKS. Wartość wniesionych przez Wnioskodawcę Akcji została wykazana w bilansie SKS właśnie w pozycji „pozostałe fundusze kapitałowe”, będącej jedną ze składowych kapitału własnego SKS.

Pod pojęciem „pozostałe fundusze kapitałowe” („ostatne kapitalove fondy”) rozumie się fundusze kapitałowe tworzone przez SKS, inne niż: kapitał zakładowy, fundusz rezerwowy czy inne fundusze tworzone obowiązkowo z mocy przepisów prawa. Jak wskazano w Porozumieniu, przeniesienie własności Akcji nie stanowi również udzielenia przez Wnioskodawcę pożyczki na rzecz SKS. Przeniesienie przez Wnioskodawcę własności Akcji na SKS nie było również wniesieniem przez Wnioskodawcę aportu (wkładu niepieniężnego na kapitał zakładowy) do SKS. Wreszcie, wniesienie przez Wnioskodawcę Akcji do SKS nie stanowiło dopłaty. Dopłaty są specyficzną instytucją polskiego prawa spółek, którego reżimowi SKS nie podlega. Dopłaty, zgodnie z polskim Kodeksem spółek handlowych, mogą być wnoszone przez wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych i spółek komandytowo-akcyjnych.

Wniesienie przez Wnioskodawcę Akcji do SKS nie miało wpływu na poziom jego uprawnień jako komplementariusza SKS, nie było również podstawą do przyznania jemu jakichkolwiek dodatkowych uprawnień. Porozumienie zawierało postanowienie o możliwości zwrotu Wnioskodawcy wniesionych przez niego Akcji. SKS była i jest uprawniona do zbywania wniesionych przez Wnioskodawcę Akcji.

SKS jest spółką słowackiego prawa handlowego posiadającą osobowość prawną.

SKS jest podatnikiem słowackiego podatku dochodowego od osób prawnych („dań z prijmov právnických osób”, dalej „słowacki CIT”) i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na Słowacji od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania. Przepisy słowackiego prawa podatkowego przewidują szczególny sposób określenia podstawy opodatkowania słowackim CIT w odniesieniu do słowackich spółek komandytowych (w tym i do SKS). Od dochodu słowackiej spółki komandytowej odejmuje się tą jego cześć, która zgodnie z umową spółki przypada na jej komplementariuszy. Ta część dochodu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na poziomie komplementariuszy (w przypadku Wnioskodawcy – słowackim podatkiem dochodowym od osób fizycznych). Pozostała część dochodu słowackiej spółki komandytowej podlega opodatkowaniu słowackim CIT na poziomie spółki.

SKS prowadzi działalność gospodarczą polegającą na czerpaniu dochodów z udziału w kapitale zakładowym spółki (…) S.A. (tzw. dochody z zysków kapitałowych). SKS nie posiada na terytorium Polski zakładu podatkowego w rozumieniu art. 5 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 sierpnia 1994 r. (dalej „UPO”).

Obecnie Wnioskodawca zamierza wycofać z SKS te same Akcje, które przekazał jej w lipcu (…) r, o niezmienionej wartości nominalnej. Powrotne przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji nastąpi w drodze zawarcia pomiędzy Wnioskodawcą a SKS umowy cywilnoprawnej o zwrocie wkładu („dohoda o vráteni vkladu”) w zwykłej formie pisemnej i będzie miało charakter nieodpłatny. Przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji nie będzie związane z likwidacją SKS, nie będzie związane z jego wystąpieniem z SKS ani też nie będzie związany z realizacją jego prawa do udziały w zyskach SKS. Wnioskodawca pozostanie komplementariuszem SKS. Przeniesienie prawa własności Akcji na Wnioskodawcę nie będzie powiązane z dalszym przeniesieniem własności Akcji przez Wnioskodawcę na inne osoby. Zwrot Akcji nie będzie skutkował zmniejszeniem jego wkładu kapitałowego w SKS, nie wpłynie na prawo Wnioskodawcy do udziału w zyskach SKS, ani też na jego uprawnienia do majątku likwidacyjnego SKS. Zwrot wkładu z SKS jest neutralny na gruncie przepisów podatkowych obowiązujących na Słowacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy umowne przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji obecnie posiadanych przez SKS będzie oznaczało uzyskanie przez Wnioskodawcę przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej „podatkiem PIT”)?

Zdaniem Wnioskodawcy, UPDOF w art. 10 wymienia następujące źródła przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem PIT:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  7. odpłatne zbycie:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  8. działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
  9. niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da UPDOF;
  10. inne źródła.

Przychody wynikające z bycia wspólnikiem spółki handlowej są przychodami, które UPDOF zalicza do jednego z dwóch źródeł:

  1. pozarolnicza działalność gospodarcza albo
  2. kapitały pieniężne.

Przypisanie przychodu do jednego z dwóch źródeł następuje po stwierdzeniu, czy dana spółka handlowa jest spółką w rozumieniu art. 5a pkt 28 UPDOF, czy też spółką niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 5a pkt 26 UPDOF.

„Spółką” w rozumieniu art. 5a pkt 28 UPDOF (dalej „Podatnikiem CIT”) jest:

  1. spółka posiadająca osobowość prawną, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółka kapitałowa w organizacji,
  3. spółka komandytowo-akcyjna mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółka niemająca osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Natomiast „spółką nie będącą osobą prawną” w rozumieniu art. 5a pkt 26 UPDOF jest spółka inna niż „spółka” w rozumieniu art. 5a pkt 28 UDOF.

SKS jest spółką słowackiego prawa handlowego posiadającą osobowość prawną. SKS jest również podatnikiem słowackiego CIT i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na Słowacji od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania. Co prawda przepisy słowackiego prawa podatkowego przewidują szczególny sposób określenia podstawy opodatkowania słowackim CIT w odniesieniu do słowackich spółek komandytowych (w tym i do SKS), którego efektem jest pobór słowackiego CIT od tej części dochodu tych spółek, która przypada na ich komandytariuszy. Jednakże w ugruntowanej linii orzecznictwa sądów administracyjnych – m.in. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lipca 2016 r. (sygnatura akt II FSK 1703/14), z dnia 13 grudnia 2016 r. (sygnatura akt II FSK 3455/14), czy z dnia 12 stycznia 2017 r. (sygnatura akt II FSK 3790/14) – podkreśla się, iż nie ma wątpliwości, iż słowacka spółka komandytowa (komanditná spoloćnost), zgodnie z przepisami prawa podatkowego Słowacji, podlega jako osoba prawna opodatkowaniu słowackim CIT od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów. Metoda obliczania podstawy opodatkowania nie ma znaczenia dla poprawności powyższych ustaleń. SKS jest zatem spółką w rozumieniu art. 5a pkt 28 UPDOF.

Przychody z udziału w spółce będącej podatnikiem CIT są przychodami z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 UPDOF). Doprecyzowanie tego pojęcia znajduje się w art. 17 ust. 1 UPDOF, w którym wskazano, iż przychodami z kapitałów pieniężnych związanymi z udziałem w Podatnikach CIT są faktycznie uzyskane przychodu z tytułu tego udziału, takie jak:

  1. dywidendy,
  2. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  3. podział majątku likwidowanego Podatnika CIT,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników Podatników CIT, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b UPDOF,
  5. przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Podatników CIT,
  6. przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru,
  7. wartość wnoszonego do Podatnika CIT wkładu niepieniężnego na pokrycie kapitału Podatnika CIT.

Dodatkowo w art. 24 UPDOF wskazano, iż dochodami (przychodami) związanymi z udziałem w Podatnikach CIT są również:

  1. przychody z umorzenia udziałów (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,
  2. dochód ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce komandytowo-akcyjnej albo w spółce, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. d UPDOF, które następuje w inny sposób niż umorzenie udziałów (akcji) lub zmniejszenie ich wartości,
  3. dochód z wystąpienia wspólnika ze spółki komandytowo-akcyjnej albo ze spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. d UPDOF, które następuje w inny sposób niż umorzenie udziałów (akcji),
  4. wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją Podatnika CIT,
  5. dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) Podatnika CIT,
  6. w przypadku połączenia lub podziału Podatników CIT – dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) przejmowanego Podatnika CIT, łączonych lub dzielonych Podatników CIT,
  7. w przypadku podziału Podatnika CIT, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w Podatniku CIT, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w przejmującym Podatniku CIT lub nowo zawiązanym Podatniku CIT nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w dzielonym Podatniku CIT,
  8. wartość niepodzielonych zysków w Podatniku CIT oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej – w przypadku przekształcenia Podatnika CIT w spółkę niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 5a pkt 26 UPDOF,
  9. odsetki od udziału kapitałowego wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę komandytowo-akcyjną albo przez spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. d UPDOF,
  10. odsetki od pożyczki udzielonej Podatnikowi CIT, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tego Podatnika CIT (pożyczka partycypacyjna).

Należy zwrócić uwagę, że zarówno opisane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji wniesienie wkładu w postaci Akcji na „pozostałe fundusze kapitałowe” SKS w roku (…), jak też i planowany zwrot tego majątku Wnioskodawcy są specyficznymi czynnościami słowackiego prawa spółek, nie znanymi przepisom polskiego Kodeksu spółek handlowych. Najbliższą im instytucją polskiego prawa spółek jest wnoszenie dopłat do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i ich zwrot.

Przedstawiony w niniejszym wniosku stan przyszły (zwrot Akcji przez SKS) nie odpowiada hipotezie art. 17 ani też art. 24 UPDOF, tj. norm dotyczących opodatkowania przychodów wynikających z udziału podatnika podatku PIT w Podatniku CIT. Otrzymanie przez Wnioskodawcę od SKS zwrotu Akcji nie będzie skutkować:

  1. obniżeniem kapitału zakładowego SKS,
  2. wystąpieniem Wnioskodawcy z SKS,
  3. zmniejszeniem czy też umorzeniem udziału Wnioskodawcy w kapitale zakładowym SKS,
  4. podziałem SKS ani też
  5. likwidacją SKS.

Zwrot Akcji przez SKS nie spowoduje również powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 UPDOF.

Zwrócone Akcje nie będą dla Wnioskodawcy przysporzeniem majątkowym, o którym mowa w tym przepisie, gdyż odzyska w ten sposób część swojego majątku, wniesionego w roku (…) do SKS.

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy UPDOF regulujące opodatkowanie udziału w Podatniku CIT należy stwierdzić, że ustawodawca nie przewidział sytuacji, w której zwrot wkładu niepieniężnego wniesionego uprzednio na pozostałe fundusze kapitałowe słowackiej spółki komandytowej wiązałby się z powstaniem obowiązku podatkowego.

Wobec czego stwierdzić należy, iż otrzymanie przeze Wnioskodawcę zwrotu Akcji od SKS nie będzie oznaczało uzyskanie przeze Wnioskodawcę przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w maju (…) r. założył razem ze swoimi dziećmi spółkę komandytową prawa słowackiego (dalej: SKS). SKS jest spółką słowackiego prawa handlowego posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca oraz jego dzieci przystąpili do SKS w charakterze komplementariuszy. Wnioskodawca oraz jego dzieci nie wnieśli żadnych wkładów na kapitał zakładowy SKS. W maju (…) r. do SKS przystąpiła, jako komandytariusz, kapitałowa spółka prawa słowackiego, która wniosła wkład pieniężny na kapitał zakładowy SKS. W lipcu (…) r. Wnioskodawca zawarł z SKS porozumienie o wkładzie w zwykłej formie pisemnej, co jest zgodnie z przepisami prawa słowackiego, na podstawie którego Wnioskodawca przeniósł na SKS własność akcji w polskiej spółce akcyjnej (dalej: Akcje). Porozumienie o wkładzie służyło podwyższeniu pozostałych funduszy kapitałowych SKS. Przeniesienie własności Akcji nie stanowi udzielenia pożyczki na rzecz SKS. Wnioskodawca zamierza wycofać z SKS Akcje przekazane w lipcu (…) r. Wniesienie przez Wnioskodawcę opisanego wkładu do SKS nie miało wpływu na poziom jego uprawnień jako komplementariusza SKS. Ponadto SKS była i jest uprawniona do zbywania wniesionych przez Wnioskodawcę Akcji. Przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji nie będzie związane z likwidacją SKS, nie będzie związane z jego wystąpieniem z SKS ani też nie będzie związane z realizacją jego prawa do udziału w zyskach SKS. Wnioskodawca pozostanie komplementariuszem SKS. Przeniesienie prawa własności Akcji na Wnioskodawcę nie będzie powiązane z dalszym przeniesieniem własności Akcji przez Wnioskodawcę na inne osoby. Zwrot Akcji nie będzie skutkował zmniejszeniem jego wkładu kapitałowego w SKS, nie wpłynie na prawo Wnioskodawcy do udziału w zyskach SKS ani też na jego uprawnienia do majątku likwidacyjnego SKS. Powrotne przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji (zwrot wkładu wniesionego do SKS) będzie miało charakter nieodpłatny.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy wskazać na przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131, z późn. zm.; dalej: umowa, umowa polsko-słowacka).

Należy wskazać, że pomocnym w interpretacji tej umowy może być tekst Modelowej Konwencji OECD, stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są wprawdzie źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem obowiązki podatkowe podmiotów w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Przepis art. 13 umowy polsko-słowackiej reguluje zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży majątku (przeniesienia tytułu własności majątku).

Stosownie do art. 13 ust. 1 umowy: zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami osiągniętym z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 13 ust. 2 umowy).

W myśl art. 13 ust. 3 umowy: zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, barek lub statków powietrznych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

Zgodnie natomiast z art. 13 ust. 4 umowy: zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), których wartość w więcej niż 50% pochodzi bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Zyski z tytułu przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku, innego niż wymieniony w ustępach 1, 2, 3 oraz 4, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 5 umowy).

Z treści art. 13 umowy wynika zatem, że dotyczy on sytuacji, w której muszą być spełnione dwa warunki jednocześnie, tj.:

  • musi nastąpić przeniesienie własności majątku oraz
  • osoba dokonująca przeniesienia składników majątkowych musi osiągnąć w związku z tym zysk.

Stosownie do art. 22 ust. 1 i 2 umowy: części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Postanowień ustępu 1 nie stosuje się do dochodu nie będącego dochodem z majątku nieruchomego określonego w artykule 6 ustęp 2, jeżeli osoba uzyskująca taki dochód, posiadająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą przez zakład w nim położony lub wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę w nim położoną i gdy prawa lub dobra, z tytułu których wypłacany jest dochód, są faktycznie związane z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), należy wskazać, że w myśl art. 5a pkt 28 lit. a tej ustawy: ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251).

Skoro, jak wskazał w opisie sprawy Wnioskodawca, słowacka spółka komandytowa posiada osobowość prawną, zatem dochód uzyskany z udziału w tej spółce powinien podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie bowiem do art. 24 ust. 5 pkt 1 tej ustawy: dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału w tym także przychody z umorzenia udziałów (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości.

Warto jednak zauważyć, że w świetle wyjaśnień Wnioskodawcy, że zwrot wkładu nie nastąpi w związku z realizacją prawa Wnioskodawcy do udziałów w zyskach SKS, zwrot wkładu nie jest związany z likwidacją SKS ani z wystąpieniem Wnioskodawcy z SKS, nie wpłynie również na uprawnienia Wnioskodawcy jako komplementariusza, w szczególności nie wpłynie na prawo do udziału w zyskach SKS lub też na uprawnienia do majątku likwidacyjnego SKS, ww. przepis nie będzie mógł mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Ponadto powrotne przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji (zwrot wkładu wniesionego do SKS) będzie miało charakter nieodpłatny.

Oznacza to, że wyniku dokonania zwrotu wkładu dojdzie do nieodpłatnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, a w konsekwencji w sprawie zastosowanie znajdzie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia nieodpłatnego świadczenia. Jednak, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

W orzecznictwie wskazuje się także, że powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy zatem rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego otrzymuje, bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, inne świadczenia.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z wycofaniem wkładu w postaci Akcji ze SKS uzyskuje nieodpłatne świadczenie. W jego majątku dochodzi bowiem do przysporzenia, które ma konkretny wymiar majątkowy, a przeniesienie własności odbywa się w sposób nieodpłatny.

Reasumując – umowne przeniesienie na Wnioskodawcę prawa własności Akcji obecnie posiadanych przez SKS będzie oznaczało uzyskanie przez Wnioskodawcę przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy podkreślić, że Organ oparł rozstrzygnięcie niniejszej interpretacji, przyjmując za Wnioskodawcą, że SKS stanowi spółkę słowackiego prawa handlowego posiadającą osobowość prawną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj