Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.541.2020.1.MZA
z 1 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2020 r. (data wpływu 8 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT Darowiznę na rzecz Szpitala (pytanie oznaczone we wniosku nr. 1) – jest prawidłowe.
  • w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Wartości Maseczek na Dzień Darowizny, czy też odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Ceny Nabycia Maseczek (pytanie oznaczone we wniosku nr. 2) – jest prawidłowe,
  • Spółka uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr. 3) – jest prawidłowe,
  • w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 oraz 3, Spółka wnosi o potwierdzenie, czy w przypadku zaliczenia wydatków na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów, Spółka równocześnie uprawniona będzie odliczyć wartość Darowizny od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr. 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT Darowiznę na rzecz Szpitala – jest prawidłowe.
  • w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Wartości Maseczek na Dzień Darowizny, czy też odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Ceny Nabycia Maseczek – jest prawidłowe,
  • Spółka uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r ustawy CIT– jest prawidłowe,
  • w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 oraz 3, Spółka wnosi o potwierdzenie, w przypadku zaliczenia wydatków na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów, Spółka równocześnie uprawniona będzie odliczyć wartość Darowizny od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż towarów w szczególności takich jak artykuły dziecięce.

W marcu 2020 r. Spółka nabyła od podmiotu powiązanego z siedzibą w Chinach (dalej: Pomiot powiązany, w tym miejscu Wnioskodawca podał dane identyfikacyjne Podmiotu powiązanego) środki ochrony indywidualnej typu maski (dalej: Maseczki) po umownie ustalonej cenie (dalej: Cena Nabycia Maseczek). W dalszej kolejności Spółka dokonała w kwietniu 2020 r. (dalej: Dzień Darowizny) darowizny Maseczek na rzecz szpitala (dalej: Szpital). Na dzień dokonania darowizny Szpital był oraz aktualnie w dalszym ciągu jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U.2020.374, dalej: ustawa o przeciwdziałaniu COVID-19). Spółka podpisała ze Szpitalem umowę darowizny Maseczek (dalej: Umowa Darowizny). Zgodnie z treścią Umowy Darowizny:

  1. Spółka darowała Szpitalowi Maseczki, a Szpital oświadczył, że przedmiotową Darowiznę przyjął;
  2. Strony umowy, tj. Spółka i Szpital oświadczyli, że Maseczki będące przedmiotem Darowizny przeznaczone są i będą wykorzystywane przez Szpital na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.

Strony w treści Umowy Darowizny wskazały wartość darowizny Maseczek ustaloną na dzień podpisania Umowy Darowizny (dalej: Wartość Maseczek na Dzień Darowizny). Wskazana przez Strony Wartość Maseczek na Dzień Darowizny stanowi wartość rynkową Maseczek ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020, poz. 1406, dalej: ustawa o CIT). Oznacza to, że Strony w Umowie Darowizny ustaliły Wartość Maseczek na Dzień Darowizny na podstawie cen rynkowych występujących w kwietniu 2020 r. w obrocie maseczkami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia (tj. towar nowy) oraz czasu (tzn. kwiecień 2020 r.) i miejsca zbycia (tzn. Polska-xxxx).

Co ważne, z uwagi na błyskawicznie zmieniające się warunki popytu i podaży na maseczki Wartość Maseczek na Dzień Darowizny była istotnie wyższa od Ceny Nabycia Maseczek.

W tym miejscu wskazać należy, że ważny element opisu sprawy został zawarty we własnym stanowisku Wnioskodawcy, w którym wskazano, że: „(…) podatnik nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop (…)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT Darowiznę na rzecz Szpitala?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Wartości Maseczek na Dzień Darowizny, czy też odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Ceny Nabycia Maseczek?
  3. Czy Spółka uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r ustawy CIT?
  4. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 oraz 3, Spółka wnosi o potwierdzenie, czy w przypadku zaliczenia wydatków na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów, Spółka równocześnie uprawniona będzie odliczyć wartość Darowizny od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Spółki, Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT Darowiznę na rzecz Szpitala.

Uzasadnienie

Zasady ogólne dotyczące odliczania darowizn na podstawie art. 38g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 38g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT od podstawy opodatkowania podatnik może odliczyć nieodliczone na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19.

Rodzaj darowizny (darowizna rzeczowa lub pieniężna)

Co istotne, przepis art. 38g ust. 1 ustawy o CIT nie ogranicza rodzaju dopuszczalnej darowizny. W rezultacie stwierdzić należy, że prawo do odliczenia występuje zarówno wówczas gdy podatnik dokonał darowizny rzeczowej jak i darowizny pieniężnej. Co więcej, zauważyć należy, że ustawodawca nie wprowadził także jakiegokolwiek katalogu towarów, których darowizna będzie umożliwiać odliczenie od podstawy opodatkowania. Nie ma również katalogu negatywnego, czyli takiego, który wyłączałby określone rodzaje towarów będące przedmiotem darowizny z prawa do odliczenia. W efekcie, w ocenie Spółki, zastosowanie przepisu art. 38g ust. 1 ustawy o CIT możliwe będzie chociażby w przypadku gdy przedmiotem darowizny będą środki ochrony indywidulanej takie jak Maseczki. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w literaturze. Jedynie tytułem przykładu wskazać należy, że zdaniem A. Hołdy: „W praktyce odliczeniu będzie zatem podlegało przekazanie:

  1. szkła laboratoryjnego i aparatury laboratoryjnej,
  2. produktów leczniczych oraz substancji czynnych w rozumieniu PrFarm,
  3. produktów biobójczych,
  4. specjalistycznych testów diagnostycznych czy
  5. środków ochrony indywidualnej typu maski, osłony/szyby ochronne na twarz, gogle, okulary ochronne, kombinezony, ochraniacze na buty, czepki i rękawice” (zob. A. Hołda, Zmiany w podatkach i księgowości 2020 z uwzględnieniem tarcz antykryzysowych, Warszawa 2020).

Odpowiednie stosowanie innych przepisów ustawy o CIT do darowizn, o których mowa w art. 38g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Co ważne, do darowizn, o których mowa w art. 38g ust. 1 ustawy o CIT należy odpowiednio stosować przepisy art. 18 ust. 1b, 1c, 1e-1g, 1k oraz art. 27 ust. 4a ustawy o CIT, zgodnie z którymi m.in.:

  1. „Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14” (art. 18 ust. 1b ustawy o CIT);
  2. „Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu” (art. 18 ust. 1c ustawy o CIT);
  3. „Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji” (art. 18 ust. 1g ustawy o CIT);
  4. „Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.” (art. 18 ust. 1k ustawy o CIT);
  5. „Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone” (art. 27 ust. 4a ustawy o CIT).

Warunki do zastosowania odliczenia.

Mając na uwadze wyżej zacytowane przepisy stwierdzić należy, że odliczenie darowizny, o której mowa w art. 38g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dopuszczalne jest po łącznym spełnieniu następujących warunków:

  1. Celem darowizny jest przeciwdziałanie COVID-19;
  2. Darowizna dokonana jest na rzecz podmiotu wykonującego działalność leczniczą, wpisanego do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19;
  3. W przypadku darowizny rzeczowej wartość darowizny udokumentowana jest dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu;
  4. Podatnik wykaże w zeznaniu podatkowym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na szczegółową identyfikację obdarowanego;
  5. Podatnik nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, w myśl którego „nie uważa się za koszty podatkowe: (...) 14) darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje”.

Ocena dopuszczalności odliczenia przez Spółkę darowizny maseczek na rzecz Szpitala.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT Darowiznę dokonaną na rzecz Szpitala.

Spółka spełnia bowiem wszystkie następujące warunki:

  1. Celem dokonanej Darowizny było przeciwdziałanie COVID-19, czyli zwalczanie zakażenia, zapobieganie rozprzestrzenianiu się, profilaktyce oraz zwalczaniu skutków, w tym społeczno-gospodarczych, choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2 (art. 2 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19);
  2. Darowizna dokonana była na rzecz Szpitala, wpisanego do wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej dotyczącej przeciwdziałania COVID-19, zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej (…) OW NFZ;
  3. Wartość Darowizny została udokumentowana podpisaną pomiędzy Spółką a Szpitalem Umową Darowizny, z której wynika wartość tej Darowizny, oraz w której zawarte jest oświadczenie Szpitala o przyjęciu Darowizny;
  4. Spółka wykaże w zeznaniu podatkowym kwotę przekazanej Darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na szczegółową identyfikację Szpitala;
  5. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Ad. 2

W ocenie Spółki, odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Wartości Maseczek na Dzień Darowizny.

Uzasadnienie

Po pierwsze wskazać należy, że w przypadku darowizny przekazanej do dnia 30 kwietnia 2020 r. odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny (zob. art. 38g ust. 2 ustawy o CIT).

Po drugie – jak była już o tym mowa – w zakresie nieuregulowanym do darowizn dokonanych na przeciwdziałanie COVID-19 znajdują odpowiednie zastosowanie przepisy art. 18 ust. 1b, 1c, 1e-1g, 1k oraz art. 27 ust. 4a ustawy o CIT.

W rezultacie – w pierwszej kolejności – odwołać należy się do przepisu art. 18 ust. 1b ustawy o CIT, zgodnie z którym w przypadku, gdy przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny.

Co więcej, jak wynika z przywołanego przepisu art. 18 ust. 1b ustawy o CIT – przy określaniu wartości darowizn rzeczowych stosuje się odpowiednio art. 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

  1. Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
  2. Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia.
  3. Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy wzywa strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazanie przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określa wartość z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego ponosi zbywający albo świadczący usługi”.

W ocenie zatem Spółki, wykładnia treści przepisu art. 18 ust. 1b ustawy o CIT prowadzi do następujących wniosków:

  1. Przy darowiźnie rzeczowej, za kwotę darowizny uznaje się wartość towaru wraz kwotą podatku od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny, z tym że
  2. przy określaniu wartości darowizny rzeczowej znajduje odpowiednie zastosowanie przepis art. 14 ustawy o CIT, który odwołuje się do wartości rynkowej rzeczy.

W rezultacie, mając na uwadze powyższe przepisy, Spółka stoi na stanowisku, że jest ona uprawniona odliczyć kwotę w wysokości 200% Wartości Maseczek na Dzień Darowizny.

Dokonana przez Spółkę wykładnia przepisów znajduje potwierdzenie w poglądach prezentowanych w literaturze, a mianowicie:

  1. W ocenie P. Małeckiego: „Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Określając wartości tych darowizn, stosuje się odpowiednio art. 14 u.p.d.o.p. Oznacza to, że wartość darowizny musi być ustalana według cen rynkowych. Gdy wartość darowizny znacznie odbiega od ceny rynkowej, organ podatkowy może wezwać podatnika do wyjaśnienia tej różnicy. Jeśli podatnik nie będzie umiał wyjaśnić tej różnicy lub nie zmieni wartości darowizny, organ podatkowy może ustalić wartość darowizny na rynkowym poziomie, wykorzystując procedurę omówionąw art. 14 u.p.d.o.p.’’ (zob. P. Małecki, w: CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość, Wolters Kluwer 2019, LEX online, uwagi do art. 18);
  2. Podobnie zdaniem A. Obońskiej: „W przypadku darowizny rzeczowej wartość darowizny powinna wynikać z dokumentu. Może to być akt notarialny dokumentujący dokonanie darowizny lub też inne pismo, na mocy którego stwierdza się zamiar dokonania darowizny, o ile została ona rzeczywiście wykonana (niezachowanie formy nie skutkuje nieważności umowy, jeżeli darowizna została wykonana). Wartość darowizny określa się przy uwzględnieniu (odpowiednim zastosowaniu) art. 14. Oznacza to, że wartość świadczenia rzeczowego będzie odpowiadała wartości wykazanej w dokumencie. Jednakże wartość ta nie powinna bez uzasadnionej przyczyny odbiegać od wartości rynkowej. Organy podatkowe mają prawo do ewentualnego kwestionowania wartość darowizny określonej w umowie, jeżeli bez uzasadnionej przyczyny odbiega ona od wartości rynkowej. Określenie wartości darowizny może zostać dokonane z udziałem biegłego" (zob. A. Obońska, w: Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, C.H. Beck 2019, Legalis online, uwagi do art. 18).

Co więcej analogiczny wniosek należy wyprowadzić z analizy dotychczas wydanych przez organy podatkowe interpretacji indywidulanych, które wprawdzie nie są wiążące dla tutejszego Organu podatkowego tym niemniej mogą one stanowić istotną wskazówkę interpretacyjną a mianowicie:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej z Łodzi w interpretacji podatkowej z 31 lipca 2013 r., Znak: IPTPB3/423-167/13-4/PM uznał, że: „Reasumując, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług z tytułu ich przekazania. Natomiast w przypadku darowizny stanowiącej dostawę zwolnioną z VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych powiększoną o kwotę korekty powodującą zmniejszenie VAT odliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy podatku od towarów i usług”;
  2. Dyrektor Izby Skarbowej z Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 września 2011 r., Znak: ITPB3/423- 298/11/MT uznał, że: „Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że skoro Spółka przekazała darowizny w postaci towarów pochodzących z własnej produkcji, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, prawidłowo ustaliła kwotę należnego z tego tytułu podatku od towarów i usług i – jak twierdzi – w analizowanej sytuacji nie ma możliwości ustalenia kwoty podatku naliczonego, który podlegałby odliczeniu zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tych darowizn, określenie przez nią kwot darowizn w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej przekazanych towarów wraz z należnym podatkiem od towarów i usług (wynikającym z wystawionych faktur wewnętrznych), tj. w wartości brutto tych towarów, jest zgodne z dyspozycją art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Z analizy powyższych interpretacji wynika, że przy ustalaniu wysokości odliczenia darowizny od podstawy opodatkowania podatnik powinien uwzględnić wartość rynkową darowizny na moment dokonania darowizny.

Podsumowując powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% wartości maseczek na dzień darowizny.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów podatkowych.

Uzasadnienie

Zasady ogólne – wyłączenie z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że do kosztów podatkowych nie zalicza się darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (zob. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT).

Zasady szczególne wprowadzone mocą tzw. Tarczy 4.0

Na wstępie odnotować należy, że ustawodawca – mocą art. 32 pkt 5 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U.2020.1086, dalej: Tarcza 4.0) wprowadził do ustawy o CIT przepis art. 38r, zgodnie z którym: „Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 38g i art. 38p, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r., podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne”.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu Tarczy 4.0 (druk sejmowy nr 382), zamieszczonym na stronie internetowej Sejmu: „Dodawany przepis art. 52z (odpowiednio art. 38r ustawy o CIT, przyp. aut.) umożliwia zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztu wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw, które następnie podatnik przekaże w formie darowizny np. na przeciwdziałanie epidemii COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, tj. podmiotom i na cele określone w art. 52n (odpowiednio art. 38g ustawy o CIT, przyp. aut.), albo np. przekaże tablet placówce oświatowej, o której mowa w projektowanym art. 52x. Dodawany przepis znajdzie zastosowanie, jeżeli darowizna zostanie dokonana w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r.”.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek (tzn. Cenę Nabycia Maseczek) do kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 4

Spółka stoi na stanowisku, że uprawniona jest równocześnie:

  1. Zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodu i
  2. Odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT kwotę odpowiadającą 200% wartości Darowizny, przekazanej na Dzień Darowizny.

Uzasadnienie

Jak była już o tym wyżej mowa, zgodnie z przepisem art. 38r ustawy o CIT kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 38g i art. 38p, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Co więcej, w myśl art. 38g ust. 3 ustawy o CIT w zakresie nieuregulowanym w artykule 38g ustawy o CIT do darowizn stosuje się m.in. przepis art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, zgodnie z którym: „Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.”. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT stanowi natomiast o dopuszczalności zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia szczególnego rodzaju towarów, a mianowicie produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Nie ulega wątpliwości, że przepis art. 18 ust. 1k ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. W efekcie, Spółka uprawniona będzie równocześnie:

  1. zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów jak i
  2. odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT kwotę odpowiadającą 200% wartości Darowizny.

Powyższy wniosek wyprowadzić można także z założenia o racjonalności ustawodawcy. W przypadku bowiem, gdyby skorzystanie z prawa do zaliczenia wydatków na darowiznę do kosztów uzyskania przychodów wyłączałoby uprawnienie podatnika do skorzystania z preferencji przewidzianej w art. 38g ustawy o CIT, wówczas zastosowanie art. 38r pozbawione byłoby (z perspektywy podatnika) jakiegokolwiek ekonomicznego sensu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej), jednostronnej (jako nieprzynoszącej darczyńcy żadnej opłaty). Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Darowizna jest umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, to nie można mówić wówczas o darowiźnie.

Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie z przepisem art. 889 Kodeksu cywilnego, nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

  1. gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;
  2. gdy ktoś zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Stosownie do art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego wskazać należy, że zgodnie z prawem oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże, gdy umowa darowizny zostaje zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Natomiast art. 890 Kodeksu cywilnego § 2 stanowi, że powyższe przepisy nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron. Wskazać tutaj należy, że darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednakże poza przypadkami, gdzie ustawodawca zastrzegł inną (szczególną formę) dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną:

  • pisemną,
  • ustną,
  • dorozumianą (tj. proste wydanie rzeczy bez żadnej umowy – np. prezent).

Podsumowując przekazanie darowizny w postaci środków pieniężnych bądź też darowizny rzeczowej na podstawie umowy darowizny lub bez takiej umowy może, ale nie musi być sporządzone w formie aktu notarialnego. Decydując się na zwarcie umowy pisemnej należy pamiętać o określeniu miejsca i daty jej sporządzenia, strony umowy oraz przedmiotu umowy darowizny. W umowie wskazać należy dokładnie kwotę darowizny. W umowie powinny znaleźć się także oświadczenia stron: darczyńcy o przekazaniu określonej kwoty pieniężnej na rzecz obdarowanego oraz obdarowanego o przyjęciu przedmiotu darowizny.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepis art. 7 ust. 2 updop stanowi z kolei, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym.

Przepis art. 18 updop reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód obliczamy odrębnie dla każdego z dwóch źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 updop, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Ustawa dnia z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 ze zm.), dodała art. 38g updop, którego ust. 1 pkt 1 mówi, że od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć nieodliczone na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19.

Z treści ww. artykułu wynika możliwość odliczania od podstawy opodatkowania darowizn przekazywanych w 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19

(tj. ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych). Do tej grupy należą, między innymi, szpitale publiczne.

Powyższy przepis nie ogranicza rodzaju dopuszczalnej darowizny. Tym samym, prawo do odliczenia występuje zarówno wówczas gdy podatnik dokonał darowizny rzeczowej jak i darowizny pieniężnej.

W efekcie, Organ zgadza się ze stwierdzeniem Spółki, że zastosowanie przepisu art. 38g ust. 1 updop możliwe jest np. w przypadku gdy przedmiotem darowizny są środki ochrony indywidulanej takie jak maseczki.

Przechodząc natomiast do warunków dotyczących zastosowania odliczenia stwierdzić należy, że odliczenie darowizny, o której mowa w art. 38g ust. 1 pkt 1 updop dopuszczalne jest po łącznym spełnieniu następujących warunków:

  1. celem darowizny jest przeciwdziałanie COVID-19;
  2. darowizna dokonana jest na rzecz podmiotu wykonującego działalność leczniczą, wpisanego do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19;
  3. w przypadku darowizny rzeczowej wartość darowizny udokumentowana jest dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu;
  4. podatnik wykaże w zeznaniu podatkowym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na szczegółową identyfikację obdarowanego;
  5. podatnik nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop, w myśl którego nie uważa się za koszty podatkowe darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Spółka w marcu 2020 r. nabyła od podmiotu powiązanego środki ochrony indywidualnej typu maski po umownie ustalonej cenie. Następnie Spółka dokonała w kwietniu 2020 r. darowizny Maseczek na rzecz Szpitala. Na dzień dokonania darowizny Szpital był oraz aktualnie w dalszym ciągu jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Spółka podpisała ze Szpitalem umowę darowizny Maseczek. Zgodnie z treścią Umowy Darowizny:

  1. Spółka darowała Szpitalowi Maseczki, a Szpital oświadczył, że przedmiotową Darowiznę przyjął;
  2. Strony umowy, tj. Spółka i Szpital oświadczyli, że Maseczki będące przedmiotem Darowizny przeznaczone są i będą wykorzystywane przez Szpital na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.

Strony w treści Umowy Darowizny wskazały wartość darowizny Maseczek ustaloną na dzień podpisania Umowy Darowizny. Wskazana przez Strony Wartość Maseczek na Dzień Darowizny stanowi wartość rynkową Maseczek ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że Strony w Umowie Darowizny ustaliły Wartość Maseczek na Dzień Darowizny na podstawie cen rynkowych występujących w kwietniu 2020 r. w obrocie maseczkami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia (tj. towar nowy) oraz czasu (tzn. kwiecień 2020 r.) i miejsca zbycia (tzn. Polska-xxxx). Z uwagi na błyskawicznie zmieniające się warunki popytu i podaży na maseczki Wartość Maseczek na Dzień Darowizny była istotnie wyższa od Ceny Nabycia Maseczek.

Ponadto w stanowisku Wnioskodawca wskazał, że nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.

Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia Organu do opisanego przez Spółkę stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać, że w związku z przekazaniem przez Wnioskodawcę darowizny rzeczowej na rzecz Szpitala zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, Spółce na mocy art. 18 ust. 1 updop przysługuje prawo do odliczenia od dochodu darowizny przekazanej Szpitalowi, który na dzień otrzymania darowizny był oraz aktualnie jest w dalszym ciągu podmiotem wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, z którego wynika, że Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop darowiznę na rzecz Szpitala jest prawidłowe.

Ad. 2

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop podlegać będzie 200% wartości maseczek na dzień darowizny, czy też odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop podlegać będzie 200% ceny nabycia maseczek powtórzenia wymaga, że z art. 18 ust. 1b updop wynika, że jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie do art. 14 ust. 2 updop, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia.

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy wzywa strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określa wartość z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego ponosi zbywający albo świadczący usługi. (art. 14 ust. 3 updop).

Oznacza to, że art. 14 updop odwołuje się do wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych w myśl wyżej cytowanego przepisu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Art. 38g ust. 2 updop mówi, że w przypadku darowizny, o której mowa w ust. 1, przekazanej:

  1. do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;
  2. w maju 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;
  3. od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny;
  4. od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;
  5. od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 marca 2021 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;
  6. od dnia 1 kwietnia 2021 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.

Zgodnie z art. 38g ust. 3 updop, w zakresie nieuregulowanym w niniejszym artykule, do darowizn stosuje się odpowiednio przepisy art. 18 ust. 1b, 1c, 1e-1g, 1k oraz art. 27 ust. 4a.

Zauważyć należy, że przedmiotem darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu jest rzeczywista wartość dokonanej darowizny netto. W przypadku gdy przy darowiźnie wartość podatku należnego liczona od wartości rynkowej darowizny przekroczy kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, nadwyżka ta powiększa wartość darowizny podlegającej odliczeniu od podstawy opodatkowania. Sytuacja ta wystąpi wówczas, gdy rynkowa wartość przedmiotu darowizny w stosunku do ceny nabycia wzrośnie – co miało miejsce w rozpatrywanej sprawie.

Zatem przy ustalaniu wysokości odliczenia darowizny od podstawy opodatkowania Wnioskodawca może uwzględnić wartość rynkową darowizny na moment dokonania tej darowizny. Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop podlegać będzie 200% wartości maseczek na dzień darowizny.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Ad. 3

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikające z pytania oznaczonego nr 3 na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy Spółka uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie maseczek do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r updop.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1k updop, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Treść art. 18 ust. 1g updop stanowi z kolei, że podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

Przepis art. 27 ust. 1 updop, wskazuje że podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei z art. 27 ust. 4a updop wynika, że jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 14 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Powyższy przepis należy interpretować w ten sposób, że nie są kosztami uzyskania przychodu m.in. darowizny wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

W niniejszej sprawie, wyżej omówiony przepis nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się on do kosztów wytworzenia lub ceny nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, a maseczki, będące przedmiotem darowizny, nimi nie są.

Podkreślenia również wymaga, że mocą art. 32 pkt 5 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 1086 ze zm.) wprowadził do updop przepis art. 38r, zgodnie z którym kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 38g i art. 38p, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r., podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 2123), zmieniono brzmienie art. 38r updop, który od 1 grudnia 2020 r. stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 38g i art. 38p, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Oznacza to, że skoro Wnioskodawca dokonał darowizny opisanej w art. 38g updop, do której art. 16 ust. 1 pkt 14 updop nie ma zastosowania, to Spółka jest uprawniona do zaliczenia wydatków na nabycie maseczek, tj. ceny nabycia maseczek do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38r updop.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 uznaje się za prawidłowe.

Ad. 4

Odnosząc się natomiast do zakresu objętego pytaniem nr 4, dotyczącego ustalenia, czy w przypadku zaliczenia wydatków na nabycie maseczek do kosztów uzyskania przychodów, Spółka równocześnie uprawniona będzie odliczyć wartość darowizny od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop wskazać raz jeszcze należy na treść cytowanego wcześniej przepisu art. 38g ust. 3 updop. Wynika z niego, że w zakresie nieuregulowanym w artykule 38g updop do darowizn stosuje się m.in. przepis art. 18 ust. 1k updop, zgodnie z którym odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Natomiast przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop stanowi o dopuszczalności zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia szczególnego rodzaju towarów, a mianowicie produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Podsumowując, na podstawie art. 18 ust. 1k updop, odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, nie można byłoby zastosować w przypadku, gdyby podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 upodp. Tymczasem Spółka może zaliczyć wydatki na nabycie maseczek, tj. cenę nabycia maseczek do kosztów uzyskania przychodów, lecz nie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 upodp, ale zgodnie z art. 38r updop.

Zatem, przepis art. 18 ust. 1k updop nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, co skutkuje tym, że Spółka uprawniona jest równocześnie zaliczyć wydatki na nabycie maseczek do kosztów uzyskania przychodów jak i odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop kwotę odpowiadającą 200% wartości dokonanej darowizny.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 4 również należy uznać jako prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

  1. Spółka uprawniona jest odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT Darowiznę na rzecz Szpitala – jest prawidłowe,
  2. w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Wartości Maseczek na Dzień Darowizny, czy też odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT podlegać będzie 200% Ceny Nabycia Maseczek – jest prawidłowe,
  3. Spółka uprawniona jest zaliczyć wydatki na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r ustawy CIT– jest prawidłowe,
  4. w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 oraz 3, Spółka wnosi o potwierdzenie, czy w przypadku zaliczenia wydatków na nabycie Maseczek do kosztów uzyskania przychodów, Spółka równocześnie uprawniona będzie odliczyć wartość Darowizny od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj