Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.404.2020.4.JF
z 26 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2021 r. (data nadania 3 lutego 2021 r., data wpływu 8 lutego 2021 r.) na wezwanie z dnia 13 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.688.2020.2.ISK oraz 0114-KDIP2-1.4010.404.2020.3.JF (data nadania 13 stycznia 2021 r., data odbioru 27 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy wydatki na nagrody przyznawane w Programie (Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody) stanowią dla A. koszt uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych, który jest potrącalny w dacie poniesienia kosztu, tj. w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury – jest prawidłowe;
  • czy zwrot niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. powoduje powstanie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A., wynikającą z noty księgowej od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzyma tę notę od Agencji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na nagrody przyznawane w Programie (Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody) stanowią dla A. koszt uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych, który jest potrącalny w dacie poniesienia kosztu, tj. w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury oraz czy zwrot niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. powoduje powstanie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A., wynikającą z noty księgowej od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzyma tę notę od Agencji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest A. S.A. („A.”). A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Wnioskodawca działa w Polsce poprzez oddział przedsiębiorcy zagranicznego – A. S.A. Oddział w Polsce.


Działalność gospodarcza A. polega przede wszystkim na sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, w szczególności zimowych, letnich oraz wielosezonowych opon do pojazdów mechanicznych.


W ramach działalności A. można wyróżnić dwa kanały dystrybucji opon:

  1. A. sprzedaje opony na rzecz dystrybutorów, którzy zajmują się dalszą sprzedażą produktów na rzecz mniejszych kontrahentów. Dystrybutorzy są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży opon. Dystrybutorzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT w Polsce.
  2. A. sprzedaje opony bezpośrednio do kontrahentów (tj. z pominięciem dystrybutorów), tj. serwisów dealerskich, klientów flotowych, sklepów internetowych, itp. Kontrahentami A. są zawsze podmioty zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT. A. nie realizuje sprzedaży do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


Kontrahenci mogą nabywać opony od A. w ramach obydwu ww. kanałów dystrybucji.


W celu zwiększenia wolumenu sprzedaży opon, A. zamierza wprowadzić program lojalnościowy pod nazwą „Program (…)” (dalej: „Program”), który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy.


Program będzie skierowany do wybranych serwisów dealerskich, czyli przedsiębiorców posiadających warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od A. lub dystrybutorów i odsprzedają te opony własnym klientom (dalej: „Uczestnik” lub „Kontrahent”). Formalnym warunkiem uczestnictwa w Programie będzie ponadto wypełnienie przez Uczestnika odpowiedniego formularza zgłoszeniowego.


Wszyscy Kontrahenci będą uczestniczyli w Programu będą brali udział w Programie na takich samych zasadach. A. ma zamiar stosować zasady rozliczeń opisane w niniejszym wniosku do wszystkich innych Uczestników.


Organizatorem Programu będzie B. sp. z o.o. („Agencja”), która będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie Programu. Agencja będzie organizowała Program na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych zawartej z A. Zakres tych usług obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków do otrzymania nagród przez Uczestników.

Agencja jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. Agencja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Agencja zajmuje się świadczeniem usług marketingowych.


Zgodnie z zasadami Programu:

  1. Uczestnicy zdobywają punkty w związku z nabyciem opon od A. lub dystrybutorów, w tym dystrybutora. Liczba punktów może się różnić w zależności od rozmiaru nabytych opon. Zebrane punkty Uczestnicy będą mogli wymieniać na nagrody („Nagrody”).

  2. Program będzie podzielony na półroczne okresy rozliczeniowe. Co za tym idzie, Uczestnicy będą mogli zdobywać punkty w danym półroczu i wymienić je na nagrody po upływie tego okresu. Punkty zdobyte w danym okresie rozliczeniowym i niewykorzystane w celu ich wymiany na nagrody, nie mogą być przeniesione lub wykorzystane razem z punktami zdobytymi w kolejnym okresie rozliczeniowym.

  3. Nagrodami w Programie będą:
    • nagroda pieniężna (dalej: „Nagroda Pieniężna”)
    • nagrody rzeczowe w postaci: smartfonów, tabletów lub pakietu ubrań marki A. (dalej: „Nagrody Rzeczowe”). Nagrody Rzeczowe mogą być nabywane lub produkowane przez A. w własnym zakresie, tj. A. będzie ponosiła koszty związane z nabyciem lub wytworzeniem Nagrody Rzeczowej („Nagrody Rzeczowe A.”). Nagrody Rzeczowe mogą także być nabywane przez Agencję, która obciąży A. kosztami nabycia tych nagród. Wartość jednej Nagrody Rzeczowej będzie wyższa niż (…) zł netto.
    • nagrody w postaci nieodpłatnych usług: udział w wydarzeniach branżowych, sportowych lub kulturalnych, bilety na koncert (dalej: „Dodatkowe Nagrody”). Dodatkowe Nagrody mogą być organizowane lub świadczone przez A. w własnym zakresie, tj. A. będzie ponosiła koszty związane z organizacją i świadczeniem Dodatkowej Nagrody („Dodatkowe Nagrody A.”). Dodatkowe Nagrody mogą także być nabywane przez Agencję, która obciąży A. kosztami nabycia tych nagród.
    Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję będą mieć postać voucherów uprawniających do skorzystania z konkretnej usługi, np. uczestnictwa w konkretnym wydarzeniu (bon jednego przeznaczenia) albo voucherów, które mogą być wykorzystane w celu skorzystania z wybranych przez uczestnika usług lub nabycia wybranych przez uczestnika towarów (bon różnego przeznaczenia).

    Uczestnik będzie mógł, ale nie będzie musiał, decydować się na wymianę punktów na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe lub Dodatkowe Nagrody. Uczestnik będzie zgłaszał chęć wymiany punktów do Agencji, wskazując, czy chce je wymienić na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe czy Dodatkowe Nagrody.

  4. Dodatkowo, Uczestnicy Programu będą uprawnieni do otrzymania premii związanej z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
    • Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe A. w postaci pakietu ubrań marki A. lub gadżetów z logo A.;
    • Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody A.;
    • prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.
    Liczba i rodzaj świadczeń przyznanych w ramach Pakietu Korzyści zależy od liczby punktów zdobytych w Programie przez danego Uczestnika. Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.

  5. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane uczestnikom przez Agencję. Nagrody Pieniężne będą przyznawane w oparciu o dane dotyczące punktów, które uzyskał dany Uczestnik, udostępnione Agencji przez A. oraz dystrybutorów.

  6. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane Uczestnikom w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy. Uczestnicy będą mogli dysponować środkami z kart w dowolny sposób według własnego uznania, to znaczy przeznaczyć je na zakupy u innych podmiotów lub wypłacić w formie gotówki. Otrzymanie Nagrody Pieniężnej nie będzie wiązało się z powstaniem żadnego zobowiązania po stronie Uczestników wobec A.

  7. Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody będą zasadniczo wydawane Uczestnikom przez Agencję. W przypadku Nagród Rzeczowych A. lub Dodatkowych Nagród A., A. przekaże Agencji Nagrody Rzeczowe A. lub zaproszenia do skorzystania z Dodatkowych Nagród A. (np. zaproszenie na wydarzenie organizowane przez A.), a następnie Agencja przekaże je Uczestnikom.

  8. Nagrody Rzeczowe, w tym Nagrody Rzeczowe A. będą technicznie przekazywane Uczestnikom przez Agencję. Prawo do rozporządzania tymi towarami będzie jednak przysługiwało A., która wytworzy lub nabędzie takie nagrody (w tym, w przypadku Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe A. nabędzie je od Agencji).

    Prawo to zostanie następnie przeniesione przez A. na Uczestnika. Agencja pomimo, że faktycznie wydaje towary, nie będzie uprawniona do rozporządzania Nagrodami Rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazania Uczestnikom

  9. Agencja będzie obciążała A. kosztem Nagród Pieniężnych i Dodatkowych Nagród nabywanych przez Agencję (tj. innych niż Dodatkowe Nagrody A.). Koszty te będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia Agencji z tytułu świadczenia usług marketingowych na rzecz A. Co za tym idzie, koszt Nagród Pieniężnych i Dodatkowych Nagród nie będzie wliczany do wartości usługi świadczonej przez Agencję. Będzie on udokumentowany przez Agencję odrębnie, odpowiednim dokumentem księgowym.

  10. Nagrody Rzeczowe nabywane przez Agencję (tj. inne niż Nagrody Rzeczowe A.) także będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia z tytułu usług marketingowych. W tym przypadku, Agencja będzie nabywała ww. nagrody, a następnie przenosiła ich własność na A. za wynagrodzeniem płatnym przez A. Taka dostawa będzie dokumentowana przez Agencję fakturą wystawioną na A. Następnie w wykonaniu zlecenia A., Agencja będzie technicznie przekazywać te nagrody do Uczestników.

  11. Wydanie Nagrody Pieniężnej w formie karty przedpłaconej technicznie będzie obejmowało wysyłkę karty do uczestnika, a po potwierdzeniu przez uczestnika otrzymania tej karty - zasilenie jej odpowiednią kwotą środków. Za cały proces będzie odpowiadała Agencja.


Uczestnik będzie miał prawo skorzystać ze środków, jakimi została zasilona karta przedpłacona przez określony okres czasu. Agencja poinformuje Uczestnika o długości tego okresu. Po upływie tego okresu środki pieniężne, którymi karta została zasilona, zostaną zwrócone Agencji. W takim przypadku, Agencja przekaże te środki A., która uprzednio została obciążona kosztem tej Nagrody Pieniężnej. Zwrot środków do A. będzie udokumentowany odpowiednim dokumentem księgowym wystawianym przez Agencję.


Ponadto, Agencja poinformuje Uczestnika Programu, który otrzymał kartę przedpłaconą o tym, że środki którymi zasilona była jego karta przepadły oraz o kwocie środków, które przepadły.


Końcowo, Wnioskodawca chciałby podkreślić, że opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe ma charakter konkretny i indywidualny, w szczególności odnosi się do konkretnego programu lojalnościowego, organizowanego przez Agencję na zlecenie A. Wszystkie okoliczności niezbędne do oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy zostały w sposób jasny, precyzyjny, jednoznaczny i jednowariantowy przedstawione we wniosku. Opis sprawy odnosi się zatem do konkretnych zindywidualizowanych wydarzeń, w których Wnioskodawca bierze udział i które mogą powodować dla Wnioskodawcy konsekwencje podatkowe na gruncie podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec tak sprecyzowanego, jednoznacznego, skonkretyzowanego i zindywidualizowanego opisu sprawy, Wnioskodawca zwraca się do tut. Organu z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące skutków podatkowych opisanych zdarzeń jakie powstały lub mogą powstać w przyszłości dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wszystkie pytania zadane we wniosku odnoszą się do jego konkretnej i indywidualnej sytuacji podatkowej, i mają na celu potwierdzenie czy i jakie obowiązki podatkowe obciążają Wnioskodawcę w związku z uczestnictwem przez Wnioskodawcę w szczegółowo opisanym powyżej zdarzeniu.


Pismem z dnia 13 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.688.2020.2.ISK oraz 0114-KDIP2-1.4010.404.2020.3.JF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca pismem z dnia 3 lutego 2021 r. uzupełnił opis zdarzenia przyszłego w poniższym zakresie:


A1.


Jakie warunki wynikające z „Programu (…)” musi spełnić Uczestnik, aby uzyskać punkty wymienne na Nagrodę Pieniężną, tj. czy wypłata Nagrody Pieniężnej opisanej we wniosku uzależniona jest od świadczenia przez Uczestnika dodatkowych czynności (np. terminowej zapłaty, dokonywania zakupów tylko u danego dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy itp.)?

  1. Uczestnikami Programu mogą być serwisy dealerskie, czyli przedsiębiorcy posiadający warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od A. lub dystrybutorów, tj. podmiotów, które zajmują się dalszą sprzedażą produktów A. na rzecz mniejszych kontrahentów i odsprzedają te opony własnym klientom.
    Uczestnicy nie mają przy tym obowiązku posiadania w ofercie pełnego asortymentu towarów sprzedawanych przez A. lub dystrybutorów. Uczestnicy nie mają także obowiązku posiadania w ofercie określonego minimalnego poziomu tego asortymentu ani określonej minimalnej liczby takich towarów. Uczestnicy muszą jednak w ramach swojej działalności kupować jakiekolwiek opony marek z Grupy od A. lub dystrybutorów.
  2. Warunkiem przystąpienia do „Programu (…)” i zdobywania punktów w tym Programie jest wypełnienie odpowiedniego formularza zgłoszeniowego. W tym celu, Uczestnicy muszą zalogować się na stronie internetowej Programu i założyć na niej indywidualne konto uczestnika.
  3. Po przystąpieniu do Programu, Uczestnicy zdobywają punkty za nabycie opon od A. lub dystrybutorów. Liczba punktów może się różnić w zależności od liczby, marki czy też rozmiaru nabytych opon. Tabela, z której wynikają szczegółowe zasady punktowania, tj. ile punktów można dostać w związku z nabyciem określonego produktu, w określonej ilości i wielkości, jest częścią regulaminu Programu.
  4. Uczestnicy mogą wymieniać punkty zdobyte w Programie na Nagrody. Uczestnicy samodzielnie decydują czy chcą wymienić punkty na Nagrody, czy też nie. Jeżeli Uczestnicy chcą wymienić punkty, mogą dowolnie wybrać Nagrodę/y na jakie wymienią swoje punkty spośród dostępnych w Programie, uwzględniając liczbę punktów zgromadzonych przez Uczestnika i liczbę punktów, za które można uzyskać poszczególne Nagrody.
  5. Jednocześnie, Program jest tak skonstruowany, że ma zachęcać Uczestników do kupowania opon marek należących do Grupy. W związku z tym, celem Programu i skutkiem aktywnego uczestnictwa w Programie powinno być zwiększenie asortymentu opon marek A. u Uczestników, względne poszerzenie tego asortymentu. Co za tym idzie, na skutek Programu asortyment opon marek A. będzie się powiększał u danego Uczestnika. Będzie się to działo na skutek konstrukcji Programu i jego założeń biznesowych (np. różnicowania liczby punktów za określone rodzaje opon) a nie sztywnego wymogu nabywania pełnego asortymentu przez Uczestnika.
    Ponadto, w ramach Programu Uczestnicy mogą dostawać także dodatkowe nagrody, tzw. Pakiety Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
    1. Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe A. w postaci pakietu ubrań marki A. lub gadżetów z logo A.;
    2. Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody A.;
    3. prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.
      Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.
    Część świadczeń wydawanych w ramach Pakietów Korzyści będzie zawierać logo lub inne oznaczenie A., lub będzie mieć inny walor promocyjny wynikający np. z faktu, iż w ramach takiego świadczenia przekazywane będą informacje na temat zalet opon marek A. Takie świadczenia mogą być wykorzystywane przez Uczestników w ramach prowadzonej przez nich działalności, np. jako odzież dla osób pracujących w warsztacie, lub jako banery do oznaczenia warsztatu lub informowania o oponach A. dostępnych w ofercie dealera (Uczestnika). W związku z tym, udział Uczestników w Programie będzie najprawdopodobniej skutkował także promocją i reklamą opon marek A. Celem Programu jako akcji lojalnościowej jest bowiem zwiększenie rozpoznawalności A. zarówno u Uczestników jak i ich klientów. Natomiast Uczestnicy nie będą wprost zobowiązani do świadczenia usług reklamowych na rzez A.
    Podobnie, z innych stosunków prawnych łączących Uczestnika z A. lub dystrybutorami będzie wynikać obowiązek zapłaty za zobowiązania w terminie. Natomiast taki warunek nie jest wprost wskazany w regulaminie Programu.
    Zakładane przez Organ w pytaniu cele zostaną zatem osiągnięte w Programie, ale na skutek działań biznesowych (np. takiej konstrukcji systemu punktowego, by zwiększać asortyment i liczbę rodzajów nabywanych opon, przekazanie materiałów z logiem A., wzorowej obsłudze biznesowej przez A. i dystrybutorów, co zwiększa chęć Uczestnika do współpracy z nimi) - a nie na skutek sztywnych wymogów przewidzianych w regulaminie Programu.
    Zgodnie z regulaminem Programu warunkiem otrzymanie Nagrody w Programie, w tym wypłaty Nagrody Pieniężnej opisanej we wniosku, nie jest zatem świadczenie przez Uczestnika dodatkowych czynności, np. terminowej zapłaty, dokonywania zakupów tylko u danego dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy itp., na rzecz A. ani dystrybutorów. Cele te powinny zostać osiągnięte, lecz nie na drodze wymogów prawnych czy obowiązku świadczenia przez Uczestnika usług, lecz w wyniku działań biznesowych i uczynienia współpracy z A. i uczestniczenia w Programie atrakcyjnymi. Analizy biznesowe wskazują bowiem, że sztywne przewidywanie kryteriów w regulaminie (zamiast ich osiągania na skutek działań biznesowych) nie zwiększa zainteresowania Uczestników wzięciem udziału w akcji promocyjnej.


A2.

Czy Nagroda Pieniężna związana jest z konkretnymi dostawami towarów (transakcjami) przez A. dla Uczestnika? Jeżeli Nagroda Pieniężna nie dotyczy konkretnych dostaw, to za co faktycznie jest wypłacana?


  1. Uczestnicy zdobywają punkty w Programie za nabycie opon od A. lub dystrybutorów. Punkty są obliczane na podstawie okresowych raportów sprzedażowych przekazanych przez dystrybutorów oraz raportów sporządzonych w ramach A. Wszystkie punkty zdobyte w okresie rozliczeniowym, tj. punkty zdobyte w związku z nabyciem opon od A i od dystrybutorów, są następnie sumowane. Suma punktów wynikających z raportów sprzedaży dystrybutorów i raportów A jest przypisywana do konta danego Uczestnika.
    Co za tym idzie, Uczestnicy mogą obliczyć ile punktów mogą zdobyć lub zdobyli z tytułu danego nabycia opon od dystrybutorów lub A. bazując na tabeli punktowania. Jednak, wszystkie zdobyte punkty trafiają do jednej puli. W związku z tym ostatecznie Uczestnik nie jest w stanie przyporządkować określonego punktu w ramach tej puli do konkretnej dostawy.
  2. Punkty zdobyte w Programie, Uczestnicy mogą wymieniać na Nagrody. Uczestnicy mogą samodzielnie zdecydować czy chcą wymienić punkty na Nagrody, czy też nie. Uczestnicy mogą także zdecydować czy wymienią wszystkie czy tylko część punktów na Nagrody. W przypadku, w którym Uczestnik zdecyduje się wymienić punkty na Nagrodę, Nagroda jest przyznawana za punkty zdobyte w Programie.
  3. Uwzględniając powyższe, wydanie Nagrody nie jest powiązane z konkretnymi dostawami. Nagrody są wydawane w zamian za punkty zdobyte w związku z nabywaniem opon od A. i dystrybutorów.
    Program jest formą programu lojalnościowego, który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy i zachęcić ich do dalszego nabywania opon tych marek. W związku z tym, Uczestnicy mogą w nim otrzymywać punkty za nabywanie od A. i od dystrybutorów opon wybranych marek Grupy. Punkty mogą następnie zostać wymienione na Nagrody.
  4. Dodatkowo. Uczestnicy Programu mogą otrzymać dodatkowe nagrody związane z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
    1. Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe A. w postaci pakietu ubrań marki A. lub gadżetów z logo A.;
    2. Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody A.;
    3. prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.
      Liczba i rodzaj świadczeń przyznanych w ramach Pakietu Korzyści zależy od liczby punktów zdobytych w Programie przez danego Uczestnika. Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.
  5. Uwzględniając powyższe, również świadczenia przyznane w ramach Pakietu Korzyści nie są związane z konkretnymi dostawami. Stanowią one dodatkowe nagrody dla Uczestników Programu z tytułu samego uczestnictwa w Programie. Przy czym, zakres świadczeń zależy od liczby punktów zebranych przez Uczestnika. Tego rodzaju dodatkowe nagrody również mają zachęcać kontrahentów do dalszej współpracy z dystrybutorami i A.


A3.


Czy przed wydaniem Uczestnikowi Dodatkowej Nagrody w postaci voucherów nabytych przez Agencję dochodzi do odsprzedaży tej Dodatkowej Nagrody przez Agencję na rzecz A. (proszę opisać okoliczności)?


  1. Uczestnicy mogą otrzymać Dodatkowe Nagrody, inne niż Dodatkowe Nagrody A. Nagrody te będą nabyte przez Agencję od podmiotów trzecich na zlecenie A., w związku z organizacją Programu. Technicznie takie nagrody będą przekazywane Uczestnikom za pośrednictwem Agencji, jednak będą one finansowane przez A. i wydawane Uczestnikom w imieniu A.
  2. Co za tym idzie, Agencja każdorazowo będzie przenosić władztwo ekonomiczne i koszt Dodatkowej Nagrody (innej niż Dodatkowa Nagroda A.) na Spółkę. W konsekwencji, to Spółka będzie właścicielem tej nagrody w momencie jej przekazania Uczestnikowi.
  3. Transakcja ta będzie dokumentowana analogicznie jak została dokumentowana sprzedaż tej nagrody od jej zewnętrznego dostawcy do Agencji. W przypadku, w którym dostawca nagrody udokumentuje sprzedaż fakturą. Agencja również udokumentuje sprzedaż do Spółki fakturą. Jeżeli zewnętrzny dostawca udokumentuje sprzedaż notą księgową, Agencja również udokumentuje przekazanie tej nagrody do A. notą księgową.


A4.


Czy Dodatkowe Nagrody A. będą przekazywane Uczestnikom jako bony SPV lub bony MPV wyemitowane i realizowane przez A.?


Dodatkowe Nagrody A., które przyjmą formę voucherów, będą stanowiły zaproszenia na konkretne wydarzenia organizowane przez Spółkę lub będą uprawniały do skorzystania z określonych usług świadczonych przez Spółkę. Co za tym idzie, Dodatkowe Nagrody A., które przyjmą formę voucherów będą stanowiły bony jednego przeznaczenia (SPV), tj. bony (vouchery), w przypadku których miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy/tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu, emitowane i realizowane przez A.


A5.


Czy Dodatkowe Nagrody w postaci voucherów nabywane przez Agencję będą nabywane przez Agencję we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie będą wydawane we własnym imieniu Agencji na rzecz Uczestników, czy Dodatkowe Nagrody w postaci voucherów nabywane przez Agencję będą nabywane przez Agencję we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie odsprzedawane na rzecz A. i wydawane Uczestnikom przez Agencję, ale w imieniu A.?

  1. Jak wskazano powyżej, Uczestnicy mogą otrzymać Dodatkowe Nagrody, inne niż Dodatkowe Nagrody A. Nagrody te będą nabyte przez Agencję od podmiotów trzecich na zlecenie A., w związku z organizacją Programu.
  2. Dodatkowe Nagrody w postaci voucherów będą nabywane przez Agencję działająca we własnym imieniu i na własny rachunek, lecz na zlecenie A. Następnie własność tych nagród będzie przenoszona przez Agencję na Spółkę. W konsekwencji, nagrody te są wydawane Uczestnikom przez Agencję, ale w imieniu A. Nagrody te nie są wydawane Uczestnikom przez Agencję w imieniu własnym.
  3. Co za tym idzie, Agencja każdorazowo będzie przenosić władztwo ekonomiczne i koszt Dodatkowej Nagrody (innej niż Dodatkowa Nagroda A.) nabytej od zewnętrznego dostawcy na Spółkę. W konsekwencji, Spółka będzie właścicielem tej nagrody w momencie jej przekazania Uczestnikowi.


A6.


Czy Dodatkowe Nagrody A. nabywane przez A. we własnym imieniu i na własny rachunek, będą następnie wydawane we własnym imieniu A. na rzecz Uczestników za pośrednictwem Agencji, czy Dodatkowe Nagrody A. nabywane przez A. we własnym imieniu i na własny rachunek, będą odsprzedawane na rzecz Agencji i następnie wydawane Uczestnikom przez Agencję?

Dodatkowe Nagrody A. będą nabywane we własnym imieniu i na własny rachunek przez A. oraz będą wydawane w imieniu A. na rzecz Uczestników za pośrednictwem Agencji. Dodatkowe Nagrody A. nie będą odsprzedawane przez A. na rzecz Agencji. Agencja będzie działała jedynie jako wręczyciel tych nagród, własność (władztwo ekonomiczne) będzie natomiast przysługiwać Spółce.


  1. Czy Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję w postaci bonu jednego przeznaczenia (SPV) będą wymienne na usługi zwolnione czy opodatkowane podatkiem VAT według właściwej stawki?

Zgodnie z wiedzą Spółki nagrody nabywane przez Agencję w postaci bonu jednego przeznaczenia (SPV) będą wymienne na usługi opodatkowane podatkiem VAT według właściwej stawki.


  1. Czy za Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję i wydane Kontrahentom/Uczestnikom w formie voucherów i bonów jednego przeznaczenia, Kontrahent/Uczestnik będzie nabywał usługi/towary, organizowane/świadczone/sprzedawane przez A. czy też przez inne podmioty?


  1. Dodatkowe Nagrody mogą być:
    1. organizowane lub świadczone przez A. w własnym zakresie, tj. A. będzie ponosiła koszty związane z organizacją i świadczeniem Dodatkowej Nagrody - takie nagrody zostały opisane we wniosku jako „Dodatkowe Nagrody A.” albo
    2. nabywane przez Agencję, która obciąży A. kosztami nabycia tych nagród.
  2. Każda Dodatkowa Nagroda może należeć tylko do jednej z ww. kategorii. Co za tym idzie, jeżeli Dodatkowa Nagroda jest nabywana przez Agencję, to nie stanowi Dodatkowej Nagrody A. i nie jest organizowana lub świadczona przez Spółkę w własnym zakresie.
  3. Uwzględniając powyższe, Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję, które będą mieć postać voucherów (bonów jednego przeznaczenia albo bonów różnego przeznaczenia), tj. Dodatkowe Nagrody inne iż Dodatkowe Nagrody A., będą wymienne na usługi organizowane/świadczone lub towary sprzedawane przez podmioty inne niż A. Co za tym idzie, Uczestnicy będą mogli zrealizować te vouchery (wymienić je na usługi lub towary) jedynie u innych podmiotów niż Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wydanie Nagród Pieniężnych Uczestnikom Programu powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie A.?
  2. Czy przyznanie Nagród Pieniężnych skutkuje obowiązkiem korekty podatku należnego po stronie A. z tytułu sprzedaży opon do Kontrahenta otrzymującego taką nagrodę w Programie, a w konsekwencji obowiązkiem wystawienia faktury korygującej lub innego dokument księgowego, np. noty księgowej przez A.?
  3. Czy A. ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia lub wytworzenia Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych A. oraz z tytułu nabycia towarów lub usług wykorzystywanych do świadczenia usług stanowiących Dodatkowe Nagrody, w tym Dodatkowe Nagrody A.?
  4. Czy wydanie przez Agencję Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych A. powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie A., a co za tym idzie A. ma obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu wydania tych Nagród Rzeczowych i udokumentowania tej czynności fakturą?
  5. Czy świadczenie usług stanowiących Dodatkowe Nagrody, w tym Dodatkowe Nagrody A., powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie A., a co za tym idzie A. ma obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu wyświadczenia tych usług?
  6. Czy przekazanie środków pieniężnych przez A. do Agencji w celu pokrycia kosztów Nagrody Pieniężnej powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług, i istnieje obowiązek dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą?
  7. Czy wydatki na nagrody przyznawane w Programie (Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody) stanowią dla A. koszt uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych, który jest potrącalny w dacie poniesienia kosztu, tj. w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury?
  8. W przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Uczestnika i środki na tej karcie przepadną Uczestnikowi - czy zwrot tej niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie A. oraz obowiązek dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą?
  9. W przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Uczestnika i środki na tej karcie przepadną Uczestnikowi - czy zwrot tej niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. powoduje powstanie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A., wynikającą z noty księgowej od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzyma tę notę od Agencji?



Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania numer 7 i 9 w części dotyczącej możliwości korekty kosztów uzyskania przychodów po stronie Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań numer od 1 do 6 i 8 dotyczącego podatku od towarów i usług oraz w zakresie pytania numer 9 w części dotyczącej sposobu udokumentowania korekty kosztów w związku ze zwrotem niewykorzystanej kwoty z karty przedpłaconej zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem wnioskodawcy:


Uzasadnienie ad. pytanie nr 7

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na nagrody przyznawane w Programie (Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody) stanowią dla A. koszt uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych, który jest potrącalny w dacie poniesienia kosztu, tj. w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „Ustawy CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków, których zgodnie z art. 16 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższy przepis wprowadza warunki możliwości zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Do kosztów uzyskania przychodu może zostać zaliczony wydatek, który:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Koszty ponoszone przez A. na pokrycie Nagród Pieniężnych, Nagród Rzeczowych oraz Dodatkowych Nagród stanowią spełniające wskazane wyżej przesłanki ponieważ:

  1. A. będzie ponosiła ekonomiczny ciężar tych nagród, ponieważ koszt nagród będzie ponoszony przez A. w związku ich nabyciem lub wytworzeniem przez A. albo nagrody będą nabywane przez Agencję, która następnie będzie obciążała A. kosztem nabytych nagród.

  2. Koszt ponoszony przez A. na nabycie tych nagród nie będzie jej zwracany. Jest to koszt definitywnie obciążający A.

  3. Wydatki na nagrody są związane z prowadzoną przez A. działalnością gospodarczą.

  4. W szczególności, przyznanie nagród ma na celu skłonienie klientów zwiększenia wolumenu opon nabywanych przez A Wobec tego, przyznanie nagród powinno mieć przełożenie na osiągane przez Wnioskodawcę większych obroty. Należy więc uznać, iż wydatki na nagrody są ponoszone w celu uzyskania przychodów.

  5. Poniesienie wydatków zostanie należycie udokumentowane, tj.:
    • w przypadku Nagród Rzeczowych A. i Dodatkowych Nagród A. – A. będzie posiadała faktury dokumentujące nabycie towarów lub usług stanowiących nagrody lub wykorzystywanych do ich wytworzenia lub świadczenia usług stanowiących nagrody, albo
    • w przypadku Nagród Pieniężnych oraz Nagród Rzeczowych i Dodatkowych Nagród innych niż Nagrody Rzeczowe A. i Dodatkowe Nagrody A. – A. będzie posiadała odpowiedni dokument księgowy (np. notę księgową lub fakturę) wystawiony przez Agencję na podstawie, której Agencja obciąży A. kosztami sfinansowanych przez nią nagród.
  6. Wydatki ponoszone w związku z udzielaniem Premii lub wydanie Nagrody Rzeczowej Uczestnikom Programu nie należą do żadnej z kategorii wydatków wymienionych jako nieuznawane za koszty uzyskania przychodu w art. 16 Ustawy CIT.


W zakresie określenia odpowiedniego momentu poniesienia tego kosztu, posłużyć się należy art. 15 ust. 4 CIT. Zgodnie z dyspozycją tego przepisu koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, zasadniczo są potrącalne w dacie ich poniesienia. Za dzień poniesienia kosztów co do zasady uważa się dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (art. 15 ust. 4e Ustawy CIT).

Jak wynika z przywołanych przepisów, w celu określenia momentu zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów należy określić, czy dany koszt powinien być traktowany jako koszt bezpośrednio związany z konkretnym przychodem (tzw. koszt bezpośredni) czy jako koszt ogólnie związany z przychodami podatnika, jednakże bez bezpośredniego związku z konkretnym przychodem (tzw. koszt pośredni).

Ustawa CIT nie zawiera definicji kosztu pośredniego. Przyjmuje się, że do kosztów pośrednich zalicza się takie koszty, których przyporządkowanie do poszczególnych osiąganych przychodów jest niemożliwe, jednakże wykazują ogólny związek z działalnością gospodarczą podatnika i ogółem osiąganych przez niego przychodów.

Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy stwierdzić, że wydatki na nagrody w Programie powinny być traktowane jako koszty pośrednie. Przyznanie nagród nie będzie bowiem bezpośrednio skutkowało osiągnięciem przychodu przez A. z konkretnego tytułu. Z perspektywy Wnioskodawcy, przyznanie nagród powinno przełożyć się na większe zainteresowanie towarami oferowanymi przez A., a w konsekwencji zwiększenie wolumenu sprzedaży opon. Jednakże, nie będzie możliwe powiązanie przychodów z przyznaniem poszczególnych nagród w Programie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy wydatki na nagrody przyznawane w Programie (Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody) stanowią dla A. koszt uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych, który jest potrącalny w dacie poniesienia kosztu, tj. w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury.


Uzasadnienie ad. pytania nr 9


Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Uczestnika i środki na tej karcie przepadną Uczestnikowi, zwrot tej niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. spowoduje powstanie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A. A. powinna dokonać korekty na podstawie noty księgowej wystawionej przez Agencję i w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzyma tę notę od Agencji.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Stosownie do art. 15 ust. 4i jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. W myśl art. 15 ust. 4j Ustawy CIT jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

W związku z niewykorzystaniem środków pieniężnych na karcie przedpłaconej przez Uczestnika, środki te są zwracane Agencji, która następnie przekazuje je A. Co za tym idzie, dochodzi do zmiany ostatecznego kosztu związanego z finansowanie nagród w Programie po stronie A. Koszt ten zostaje bowiem zmniejszony o kwotę niewykorzystanych środków z karty przedpłaconej, które przepadły Uczestnikom. Zwrot środków pieniężnych do A. i zmniejszenie kosztów Programu po stronie A. z tego tytułu zostanie udokumentowany notą księgową przez Agencję.

W takim przypadku, zgodnie z treścią art. 15 ust. 4i i 5j Ustawy CIT, A. będzie miała obowiązek korekty kosztów uzyskania przychody w CIT, tak aby uwzględnić ww. zmniejszenie. Zwrot środków przez Agencję ma bowiem bezpośredni związek z wydatkami uprzednio zaliczonymi przez A. do kosztów uzyskania przychodu i powoduje, że wysokość tego kosztu potrąconego uprzednio przez A. jest zbyt wysoka. Należy jednak mieć na uwadze, że zmniejszenie nie wynika w tym przypadku z błędu lub omyłki. W dacie zaliczenia wydatku na Nagrodę Pieniężną do kosztów uzyskania przychodu przez A., nie było wiadomo, że Uczestnik nie wykorzysta w całości przekazanej mu nagrody. W związku z tym, A. nie mogła uwzględnić tego kosztu w prawidłowej wysokości w momencie jego poniesienia.

Co za tym idzie, A. powinna dokonać korekty w tym zakresie na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym uzyska notę księgową od Agencji dokumentująca transfer środków pieniężnych do A. Kwota korekty będzie równa kwocie środków, które przepadły Uczestnikom. Kwota ta będzie wynikała z noty księgowej wystawionej przez Agencję i przekazanej do A.

Korekta po stronie A. będzie polegała na:

  1. zmniejszeniu kosztów uzyskania przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzymała notę księgową albo
  2. zwiększenia przychodów jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał A. otrzymała notę księgową, A. nie poniosła kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia.

Mają na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Uczestnika i środki na tej karcie przepadną Uczestnikowi, zwrot tej niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. spowoduje powstanie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w CIT po stronie A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A. A. powinna dokonać korekty na podstawie noty księgowej wystawionej przez Agencję i w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzyma tę notę od Agencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie w zakresie ustalenia:

  • czy wydatki na nagrody przyznawane w Programie (Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody) stanowią dla A. koszt uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych, który jest potrącalny w dacie poniesienia kosztu, tj. w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury – jest prawidłowe;
  • czy zwrot niewykorzystanej kwoty, która przepadła Uczestnikowi dokonany przez Agencję do A. powoduje powstanie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie A., o kwotę równą środkom pieniężnym zwróconym A., wynikającą z noty księgowej od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym A. otrzyma tę notę od Agencji – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. w zakresie pytania nr 7 i w zakresie pytania nr 9 w części dotyczącej możliwości korekty kosztów uzyskania przychodów po stronie Wnioskodawcy

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionych przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawianego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu pandemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj