Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.499.2020.1.NK
z 23 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy poniesionych wydatkach na towary i usługi związane z realizacją inwestycji pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy poniesionych wydatkach na towary i usługi związane z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wniosek dotyczy stanu faktycznego w zakresie stosowania przez Gminę X (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z pózn. zm.), czyli możliwością lub brakiem odliczenia przez Gminę podatku VAT od zakupów związanych z realizacją inwestycji, dla której został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020, tytuł projektu „(…)”.

Wnioskodawcą oraz podmiotem realizującym powyższy projekt była Gmina X, a głównym celem inwestycji była przebudowa, rozbudowa, modernizacja i adaptacja obiektów infrastrukturalnych z przeznaczeniem na cele społeczne.

Gmina, na mocy umowy pisemnej z dnia 14 maja 2013 r. (na podstawie uchwały Rady Gminy X nr (…) z dnia 26 lutego 2013 r.) przekazała nieodpłatnie całą nieruchomość wraz z budynkami szkolnymi dla Stowarzyszenia „(…)”, które to prowadzi na tych nieruchomościach publiczną szkołę podstawową i oddział przedszkolny.

Zgodnie z zapisami umowy Stowarzyszenie ma obowiązek utrzymywać budynki w stanie technicznym dobrym i wykonywać w tym celu drobne remonty i naprawy. Natomiast remonty generalne, przebudowy, rozbudowy i modernizacje mają być finansowane przez Gminę.

Budynek, w którym mieści się szkoła powstał na początku XX wieku, na dość podmokłym terenie. Mimo bieżących remontów obiekt wymagał generalnego odnowienia elewacji, wymiany stolarki, malowania dachu i remontu kominów. Aby budynek spełniał swoje funkcje i mógł służyć osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom konieczne było wykonanie pochylni do obiektu, zamiast istniejących schodów. Bezpośrednio przy obiekcie znajdowało się boisko o nawierzchni asfaltowej, w bardzo złym stanie technicznym. Za boiskiem znajduje się szkolny budynek gospodarczy, który także wymagał renowacji i nowy plac zabaw o nawierzchni poliuretanowej. Na wschód od budynku i boiska znajduje się niewielki zielony zadrzewiony z ławeczkami teren rekreacyjny.

Jest to teren dobrze skomunikowany, do którego „biegną” cztery drogi gminne. Jednakże z racji niskiego położenia terenu, rowy przydrożne muszą być co pewien czas odmulane aby znajdujące się obiekty nie były zalane, co zdarzyło się w ostatnich latach i przyczyniło się do większej degradacji technicznej budynków szkolnych, otoczenia i boiska. Przebudowy wymagał także wjazd na teren obiektu szkolnego aby przez niego nie następowało zalanie wodami deszczu nawalnego. Najbliższe boisko o takiej nawierzchni oraz sala gimnastyczna czy przedszkole znajduje się w A, ok. (…) km od szkoły w B. Projekt swym zakresem obejmował następujące prace:

  1. Renowacje budynku Szkoły Podstawowej w B i renowacje szkolnego budynku gospodarczego. Remonty te dotyczyły remontów elewacji budynków, wymiany stolarki oraz remontu pokrycia dachowego i kominów. Budynek szkoły jest piętrowy i ma pow. zabudowy (…), a parterowy budynek gospodarczy ma pow. zabudowy (…).
  2. Remont odwodnienia przyszkolnego i umocnienie skarp rowu. Dotyczył odmulenia/remontu (…)rowu i obejmuje umocnienie skarp na pow. (…).
  3. Utwardzenie zjazdu do szkoły i remont przepustu, obejmował wykonanie remontu przepustu pod zjazdem o dł. (…) i utwardzeniu kostką zjazdu o pow. (…).
  4. Budowa boiska wielofunkcyjnego, która obejmowała rozebranie istniejącego boiska asfaltowego, wykonanie podbudowy i wybudowanie nowego boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni poliuretanowej (pow. boiska …) oraz zamontowanie urządzeń odpowiednich do dyscyplin sportowych (koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, piłka nożna, tenis).
  5. Remont ogrodzenia i bramy wjazdowej z furtkami obejmujący remont bramy głównej o dł. (…) oraz 4 furtki o wy. (…) cm.
  6. Remont sal lekcyjnych obejmujący remont sal lekcyjnych oraz części sanitarnej w budynku.

Jeżeli chodzi o budynek szkolny to są tam wynajmowane dwa pomieszczenia (usługa najmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne zwolniona zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT) oraz jest część wspólna dla nich w postaci małego korytarza i klatki schodowej, dlatego Wnioskodawca przeliczył/podzielił powierzchnię wspólną oraz powierzchnie wynajętych pomieszczeń przez całkowitą powierzchnię użytkową budynku szkoły i pomnożył razy 100. W wyniku takiego przeliczenia okazało się, że te pomieszczenia oraz część wspólna stanowią 13,44% powierzchni użytkowej, dlatego też we wniosku o dofinansowanie zadania Wnioskodawca do kosztów kwalifikowanych zaliczył 86,56% i 13,44% kosztów niekwalifikowanych.

Stan techniczny obiektów oraz infrastruktury znacznie utrudniał realizowanie zadań, ale w przypadku niewykonania prac modernizacyjnych na budynkach mogło to doprowadzić do tak fatalnego stanu technicznego obiektu (zniszczonego w znacznym stopniu), że nie byłoby możliwe prowadzenie edukacji przedszkolnej, szkolnej ani osób dorosłych z powodów sanitarnych. Zmodernizowane ogrodzenie poprawiło bezpieczeństwo korzystania z obiektów, które położone są bezpośrednio przy drogach, a wyremontowany wjazd zapewnił komunikację z obiektem. Wykonanie całego zakresu przedsięwzięcia poprawiło także estetykę przestrzeni publicznej, gdyż szkoła stoi w centrum wsi, tym bardziej, że budynek remizy sąsiadujący ze szkołą jest wyremontowany, ocieplony i posiada estetyczny wygląd. Istniejący plac zabaw przy szkole również ma już nowoczesną nawierzchnię poliuretanową, a drogi biegnące od tych obiektów w różne przysiółki miejscowości także zostały w ostatnich latach wyremontowane. Szkoła na obszarze wiejskim jest jedynym ośrodkiem kultury, więc wyremontowany budynek będzie służył wszystkim mieszkańcom wsi oraz stowarzyszeniom z tych miejscowości.

Nowe, wielofunkcyjne boisko o nawierzchni poliuretanowej jest ogólnodostępne, więc w godzinach pracy szkoły będą wykorzystywać je uczniowie, a później wszyscy chętni (dorośli, młodzież i dzieci). Powstałe boisko zlokalizowane jest przy budynku szkolnym i remizie OSP B. Boisko jest wielofunkcyjne, na którym można organizować zajęcia, zawody itp. w koszykówkę, piłkę ręczną, piłkę nożną, siatkówkę czy tenis ziemny, badminton itp. Boisko to z racji nawierzchni poliuretanowej można wykorzystywać całorocznie. Łatwa jest konserwacja takiego boiska, poprzez systematyczne mycie i zamiatanie nawierzchni. Z uwagi na brak takiej infrastruktury sportowej w tej miejscowości oraz w miejscowościach sąsiednich przewiduje się duże zainteresowanie nie tylko uczniów ale także osób dorosłych z tych okolic. Dla poprawy bezpieczeństwa użytkowników i z racji usytuowania boiska przy gminnej drodze, wykonano także jego ogrodzenie. Wybudowanie również pochylni przy wejściu do budynku szkolnego umożliwiło korzystanie z obiektu przez osoby niepełnosprawne ruchowo. Dostępność do infrastruktury sportowo-rekreacyjnej umożliwi lepsze, zdrowsze i pełniejsze korzystanie z wolnego czasu. Pozwoli na uprawianie sportu, organizację zawodów lokalnych czy festynów. Infrastruktura społeczna po rewitalizacji nadal funkcjonuje w zakresie podstawowym takim jak wcześniej. Dalej funkcjonuje szkoła z dodatkowym oddziałem przedszkolnym i biblioteka publiczna. Boisko wielofunkcyjne oraz pozostałe obiekty są wykorzystywane na co dzień przez uczniów, a popołudniami i w weekendy przez osoby dorosłe, całe rodziny i organizacje lokalne z tego terenu i nie tylko. Obiekt był, jest i będzie nadal ogólnodostępny.

Obiekty szkolne wraz z całą infrastrukturą nadal są własnością Gminy, a tylko oddane w nieodpłatne użytkowanie dla Stowarzyszenia „(…)” celem prowadzenia publicznej Szkoły Podstawowej w B. Stowarzyszenie, zgodnie z zapisami umowy użyczenia nieruchomości, nie ma prawnej możliwości innego użytkowania obiektów szkolnych niż na cel wskazany w umowie. W związku z powyższym nie mogą wykorzystywać produktów projektu do czynności opodatkowanych. Projekt nie był ukierunkowany więc na osiąganie przychodów. Realizacja projektu nie miała więc związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, czyli warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których w tym przypadku brak.

Gmina stoi więc na stanowisku, że nie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z prowadzonym projektem pn. „(…)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie prawnym przy realizacji projektu związanego z inwestycją pn. „(…)” Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach od towarów i usług związanych z realizacją inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a więc nawiązując do pytania w poz. 75 wniosku, zdaniem Gminy, realizując projekt inwestycji pn. „(…)” Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z opisaną sytuacją, gdyż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Nabyte faktury za zakupiony towar i usługi dokonywane w związku z realizowanym projektem i zadaniem były udokumentowane fakturami VAT i jako nabywca figurował Wnioskodawca, ale jak już cytowano w opisie stanu faktycznego poz. 74 wniosku, w trakcie realizacji całego projektu jak i po jego zakończeniu nie będzie generować żadnych dochodów czyli nie wystąpi działalność opodatkowana zatem brak było możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków tego projektu ani obecnie, jak również w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
    3a)działalności w zakresie telekomunikacji
  4. lokalnego transportu zbiorowego;
  5. ochrony zdrowia;
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
    6a)wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  8. edukacji publicznej;
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  11. targowisk i hal targowych;
  12. zieleni gminnej i zadrzewień;
  13. cmentarzy gminnych;
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  18. promocji gminy;
  19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina, w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020. Wnioskodawcą oraz podmiotem realizującym powyższy projekt była Gmina X, a głównym celem inwestycji była przebudowa, rozbudowa, modernizacja i adaptacja obiektów infrastrukturalnych z przeznaczeniem na cele społeczne. Gmina, na mocy umowy pisemnej z dnia 14 maja 2013 r. (na podstawie uchwały Rady Gminy X nr (…) z dnia 26 lutego 2013 r.) przekazała nieodpłatnie całą nieruchomość wraz z budynkami szkolnymi dla Stowarzyszenia „(…)”, które to prowadzi na tych nieruchomościach publiczną szkołę podstawową i oddział przedszkolny. Zgodnie z zapisami umowy Stowarzyszenie ma obowiązek utrzymywać budynki w stanie technicznym dobrym i wykonywać w tym celu drobne remonty i naprawy. Natomiast remonty generalne, przebudowy, rozbudowy i modernizacje mają być finansowane przez Gminę.

Budynek, w którym mieści się szkoła powstał na początku XX wieku, na dość podmokłym terenie. Mimo bieżących remontów obiekt wymagał generalnego odnowienia elewacji, wymiany stolarki, malowania dachu i remontu kominów. Aby budynek spełniał swoje funkcje i mógł służyć osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom konieczne było wykonanie pochylni do obiektu, zamiast istniejących schodów. Bezpośrednio przy obiekcie znajdowało się boisko o nawierzchni asfaltowej, w bardzo złym stanie technicznym. Za boiskiem znajduje się szkolny budynek gospodarczy, który także wymagał renowacji i nowy plac zabaw o nawierzchni poliuretanowej. Na wschód od budynku i boiska znajduje się niewielki zielony zadrzewiony z ławeczkami teren rekreacyjny.

Jest to teren dobrze skomunikowany, do którego „biegną” cztery drogi gminne. Jednakże z racji niskiego położenia terenu, rowy przydrożne muszą być co pewien czas odmulane aby znajdujące się obiekty nie były zalane, co zdarzyło się w ostatnich latach i przyczyniło się do większej degradacji technicznej budynków szkolnych, otoczenia i boiska. Przebudowy wymagał także wjazd na teren obiektu szkolnego aby przez niego nie następowało zalanie wodami deszczu nawalnego. Najbliższe boisko o takiej nawierzchni oraz sala gimnastyczna czy przedszkole znajduje się w A, ok. (…) km od szkoły w B. Projekt swym zakresem obejmował następujące prace:

  1. Renowacje budynku Szkoły Podstawowej w B i renowacje szkolnego budynku gospodarczego. Remonty te dotyczyły remontów elewacji budynków, wymiany stolarki oraz remontu pokrycia dachowego i kominów. Budynek szkoły jest piętrowy i ma pow. zabudowy (…), a parterowy budynek gospodarczy ma pow. zabudowy (…).
  2. Remont odwodnienia przyszkolnego i umocnienie skarp rowu. Dotyczył odmulenia/remontu (…) rowu i obejmuje umocnienie skarp na pow. (…).
  3. Utwardzenie zjazdu do szkoły i remont przepustu, obejmował wykonanie remontu przepustu pod zjazdem o dł. (…) i utwardzeniu kostką zjazdu o pow. (…).
  4. Budowa boiska wielofunkcyjnego, która obejmowała rozebranie istniejącego boiska asfaltowego, wykonanie podbudowy i wybudowanie nowego boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni poliuretanowej (pow. boiska …) oraz zamontowanie urządzeń odpowiednich do dyscyplin sportowych (koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, piłka nożna, tenis).
  5. Remont ogrodzenia i bramy wjazdowej z furtkami obejmujący remont bramy głównej o dł. (…) oraz 4 furtki o wy. (…).
  6. Remont sal lekcyjnych obejmujący remont sal lekcyjnych oraz części sanitarnej w budynku.

Jeżeli chodzi o budynek szkolny to są tam wynajmowane dwa pomieszczenia (usługa najmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne zwolniona zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT) oraz jest część wspólna dla nich w postaci małego korytarza i klatki schodowej, dlatego Wnioskodawca przeliczył/podzielił powierzchnię wspólną oraz powierzchnie wynajętych pomieszczeń przez całkowitą powierzchnię użytkową budynku szkoły i pomnożył razy 100. W wyniku takiego przeliczenia okazało się, że te pomieszczenia oraz część wspólna stanowią 13,44% powierzchni użytkowej, dlatego też we wniosku o dofinansowanie zadania Wnioskodawca do kosztów kwalifikowanych zaliczył 86,56% i 13,44% kosztów niekwalifikowanych.

Stan techniczny obiektów oraz infrastruktury znacznie utrudniał realizowanie zadań, ale w przypadku niewykonania prac modernizacyjnych na budynkach mogło to doprowadzić do tak fatalnego stanu technicznego obiektu (zniszczonego w znacznym stopniu), że nie byłoby możliwe prowadzenie edukacji przedszkolnej, szkolnej ani osób dorosłych z powodów sanitarnych. Zmodernizowane ogrodzenie poprawiło bezpieczeństwo korzystania z obiektów, które położone są bezpośrednio przy drogach, a wyremontowany wjazd zapewnił komunikację z obiektem. Wykonanie całego zakresu przedsięwzięcia poprawiło także estetykę przestrzeni publicznej, gdyż szkoła stoi w centrum wsi, tym bardziej, że budynek remizy sąsiadujący ze szkołą jest wyremontowany, ocieplony i posiada estetyczny wygląd. Istniejący plac zabaw przy szkole również ma już nowoczesną nawierzchnię poliuretanową, a drogi biegnące od tych obiektów w różne przysiółki miejscowości także zostały w ostatnich latach wyremontowane. Szkoła na obszarze wiejskim jest jedynym ośrodkiem kultury, więc wyremontowany budynek będzie służył wszystkim mieszkańcom wsi oraz stowarzyszeniom z tych miejscowości.

Nowe, wielofunkcyjne boisko o nawierzchni poliuretanowej jest ogólnodostępne, więc w godzinach pracy szkoły będą wykorzystywać je uczniowie, a później wszyscy chętni (dorośli, młodzież i dzieci). Powstałe boisko zlokalizowane jest przy budynku szkolnym i remizie OSP B. Boisko jest wielofunkcyjne, na którym można organizować zajęcia, zawody itp. w koszykówkę, piłkę ręczną, piłkę nożną, siatkówkę czy tenis ziemny, badminton itp. Boisko to z racji nawierzchni poliuretanowej można wykorzystywać całorocznie. Łatwa jest konserwacja takiego boiska, poprzez systematyczne mycie i zamiatanie nawierzchni. Z uwagi na brak takiej infrastruktury sportowej w tej miejscowości oraz w miejscowościach sąsiednich przewiduje się duże zainteresowanie nie tylko uczniów ale także osób dorosłych z tych okolic. Dla poprawy bezpieczeństwa użytkowników i z racji usytuowania boiska przy gminnej drodze, wykonano także jego ogrodzenie. Wybudowanie również pochylni przy wejściu do budynku szkolnego umożliwiło korzystanie z obiektu przez osoby niepełnosprawne ruchowo. Dostępność do infrastruktury sportowo-rekreacyjnej umożliwi lepsze, zdrowsze i pełniejsze korzystanie z wolnego czasu. Pozwoli na uprawianie sportu, organizację zawodów lokalnych czy festynów. Infrastruktura społeczna po rewitalizacji nadal funkcjonuje w zakresie podstawowym takim jak wcześniej. Dalej funkcjonuje szkoła z dodatkowym oddziałem przedszkolnym i biblioteka publiczna. Boisko wielofunkcyjne oraz pozostałe obiekty są wykorzystywane na co dzień przez uczniów, a popołudniami i w weekendy przez osoby dorosłe, całe rodziny i organizacje lokalne z tego terenu i nie tylko. Obiekt był, jest i będzie nadal ogólnodostępny.

Obiekty szkolne wraz z całą infrastrukturą nadal są własnością Gminy, a tylko oddane w nieodpłatne użytkowanie dla Stowarzyszenia „(…)” celem prowadzenia publicznej Szkoły Podstawowej w B. Stowarzyszenie, zgodnie z zapisami umowy użyczenia nieruchomości, nie ma prawnej możliwości innego użytkowania obiektów szkolnych niż na cel wskazany w umowie. W związku z powyższym nie mogą wykorzystywać produktów projektu do czynności opodatkowanych. Projekt nie był ukierunkowany więc na osiąganie przychodów. Realizacja projektu nie miała więc związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których w tym przypadku brak.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w przedstawionym stanie prawnym przy realizacji projektu związanego z inwestycją pn. „(…)” Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach od towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina, na mocy umowy pisemnej z dnia 14 maja 2013 r. przekazała nieodpłatnie całą nieruchomość wraz z budynkami szkolnymi, której dotyczy ww. projekt, dla Stowarzyszenia „(…)”, które to prowadzi na tych nieruchomościach publiczną szkołę podstawową i oddział przedszkolny. Stowarzyszenie, zgodnie z zapisami umowy użyczenia nieruchomości, nie ma prawnej możliwości innego użytkowania obiektów szkolnych niż na cel wskazany w umowie. W związku z powyższym nie mogą wykorzystywać produktów projektu do czynności opodatkowanych. Boisko wielofunkcyjne oraz pozostałe obiekty są wykorzystywane na co dzień przez uczniów, a popołudniami i w weekendy przez osoby dorosłe, całe rodziny i organizacje lokalne z tego terenu i nie tylko. Obiekt był, jest i będzie nadal ogólnodostępny. Projekt nie był ukierunkowany więc na osiąganie przychodów. Realizacja projektu nie miała więc związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie prawnym przy realizacji projektu związanego z inwestycją pn. „(…)” Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach na zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj