Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.93.2021.1.KW
z 2 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Muzeum jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Muzeum jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 902 ze zm.), ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz.194 ze zm.), ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 282 ze zm.) oraz statutu zaakceptowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zatwierdzonego Uchwałą Sejmiku Województwa.

Zakres działania Muzeum został określony w par. 6 statutu, stanowiąc, że działania Muzeum polegają na gromadzeniu, przechowywaniu, konserwacji, udostępnianiu i upowszechnianiu zbiorów z zakresu: pradziejów i historii, powstań i tradycji powstańczych, rzemiosła artystycznego sztuki polskiej i regionalnej, kultury z uwzględnieniem wielokulturowości regionu, przyrody.

Muzeum jest partnerem na rzecz realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa 2014-2020. Liderem tego działania jest Województwo, które jako lider ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Projekt ma charakter innowacyjnego podejścia do edukacji w zakresie gospodarowania odpadami i polega na przeprowadzeniu kompleksowej kampanii edukacyjno-informacyjnej o zasięgu regionalnym (wojewódzkim).

Kampania skierowana będzie do szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców, tj.: osób dorosłych, młodzieży, dzieci, obejmując różnorodne formy przekazu, tj.: konkurs angażujący liderów/animatorów zmiany (osoby odpowiedzialne za koordynowanie pomysłów powstających w poszczególnych gminach), szkolenia/lekcje tematyczne, spoty medialne, gry i konkursy, warsztaty, konferencje - w sposób angażujący odpowiednią grupę docelową oraz z zapewnieniem efektu kaskadowego.

Aspekty edukacyjne i informacyjne kampanii dotyczyć będą szczególnie realizacji działań kierunkowych, wskazanych do podjęcia w WPGO (…) (np. zwiększenie udziału ilości odpadów zbieranych selektywnie w całkowitej masie odpadów komunalnych, segregowanych zgodnie z wymaganiami, promocji właściwego postępowania z odpadami, szczególnie w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym również postępowania z odpadami biodegradowalnymi, edukacji i promocji z zakresu hierarchii postępowania z odpadami, gospodarki cyrkulacyjnej i zapobiegania powstawaniu odpadów, przeciwdziałania spalaniu odpadów). Treści działań edukacyjnych uwzględniać będą warstwę informacyjną (kształcenie) oraz praktyczną (wyrabianie i utrwalanie właściwych nawyków). Zapewnione będzie to poprzez dostarczenie komplementarnych nośników edukacji: materiałów informacyjnych oraz narzędzi edukacji (np. kompostowników). Wykorzystano także mechanizmy perswazji i oddziaływania społecznego oraz zagadnienia rywalizacji oferując atrakcyjne nagrody (butelkomaty, dystrybutory wody filtrowanej itp.) Głównymi celami projektu są: upowszechnienie i utrwalenie w społeczeństwie województwa (…) wiedzy na temat segregacji odpadów, efektywne kształtowanie postaw zgodnych z etyką ekologiczną i zachęcenie do zachowań konsumenckich uwzględniających świadome (zracjonalizowane) zmniejszanie lub zapobieganie ilości wytwarzanych odpadów. Realizowane w ramach projektu cele wykazują wysoki współczynnik powiązania logicznego w ujęciu działanie-efekt. Wszystkie elementy projektu podporządkowane są głównemu założeniu, czyli dużemu zasięgowi zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjno-informacyjnych obejmujących wsparciem informacyjnym i edukacyjnym wszystkich mieszkańców województwa (w liczbie 982 626 wg danych GUS z 31 grudnia 2019 r.), w tym dzieci, młodzież, osoby dorosłe, seniorzy. Poprzez przeprowadzenie planowanych działań w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej zostanie osiągnięty cel szczegółowy 2 działania Osi priorytetowej V: Zwiększony udział odpadów. Mechanizmem wzmocnionym w projekcie będzie wzrost wiedzy i świadomości ekologicznej w zakresie selektywnej zbiórki odpadów. Szeroko zakrojone i kompleksowe działania edukacyjne, obejmujące m.in.: konferencje, szkolenia, warsztaty, konkursy, pikniki, pokazy, gry terenowe, publikacje oraz dostarczenie narzędzi do realizacji zdobytej wiedzy da możliwość uzyskania w szerokiej grupie osób trwałych nawyków selektywnego zbierania odpadów, przez co cele stawiane w zakresie poziomu odzysku i recyklingu w nowym WPGO (…), SZOOP oraz PRO (…) zostaną osiągnięte.


Muzeum jako partner projektu odpowiedzialne będzie za realizację zadań „Organizacja warsztatów dla uczestników” „Coś z niczego” wraz z realizacją gry edukacyjnej „Współczesny dom zero waste”.


Muzeum jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu po stronie Muzeum jako partnera będą wystawiane na nabywcę Muzeum.


W wyniku realizacji projektu Muzeum nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Muzeum do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Muzeum jako beneficjent (partner w projekcie) zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację: czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Muzeum będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 poz. 106 ze zm.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Zatem, Muzeum nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Muzeum jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury.


Muzeum jest partnerem na rzecz realizacji Projektu pn. „(…)” planowanego do realizacji w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa 2014-2020. Liderem tego działania jest Województwo, które ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „(…)”.

Projekt ma charakter innowacyjnego podejścia do edukacji w zakresie gospodarowania odpadami i polega na przeprowadzeniu kompleksowej kampanii edukacyjno-informacyjnej o zasięgu regionalnym (wojewódzkim). Kampania skierowana będzie do szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców, tj.: osób dorosłych, młodzieży, dzieci, obejmując różnorodne formy przekazu.

Głównymi celami projektu są: upowszechnienie i utrwalenie w społeczeństwie województwa (…) wiedzy na temat segregacji odpadów, efektywne kształtowanie postaw zgodnych z etyką ekologiczną i zachęcenie do zachowań konsumenckich uwzględniających świadome (zracjonalizowane) zmniejszanie lub zapobieganie ilości wytwarzanych odpadów.

Muzeum jako partner projektu odpowiedzialne będzie za realizację zadań „Organizacja warsztatów dla uczestników” „Coś z niczego” wraz z realizacją gry edukacyjnej „Współczesny dom zero waste”.


Faktury związane z realizacją projektu po stronie Muzeum jako partnera będą wystawiane na nabywcę Muzeum.


W wyniku realizacji projektu Muzeum nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu.


Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Muzeum do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.


Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ towary i usługi, które Wnioskodawca nabędzie dla realizacji opisanego projektu, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu „(…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj