Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.662.2020.2.JM
z 5 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2021 r. (data nadania 11 stycznia 2021 r., data wpływu 20 stycznia 2021 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 29 grudnia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.662.2020.1.JM (data nadania 29 grudnia 2020 r., data doręczenia 4 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty architektom dietyjest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej obowiązków płatnika,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej źródła przychodu.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaconych diet.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 29 grudnia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.662.2020.1.JM (data nadania 29 grudnia 2020 r., data doręczenia 4 stycznia 2021 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnym wniosku. Pismem z dnia 8 stycznia 2021 r. (data nadania 11 stycznia 2021 r., data wpływu 20 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest samorządem zawodowym architektów. Wnioskodawca zrzesza osoby wpisane na listę członków (…), tj.:

  1. architektów, posiadających tytuł zawodowy magister inżynier architekt i uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń;
  2. pozostałe osoby spełniające wymagania ustawy.

Wnioskodawca realizuje swoje zadania poprzez działalność swoich jednostek organizacyjnych na szczeblu krajowym i okręgowym odpowiadającym terytorialnemu podziałowi kraju.

Celem nadrzędnym Wnioskodawcy jest ochrona przestrzeni i architektury jako dobra publicznego. Cel ten realizuje poprzez zapewnienie właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie przez swoich członków oraz sprawowanie pieczy nad wykonywaniem rzeczoznawstwa budowlanego w zakresie architektury. Wnioskodawca działa w sprawach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych przez członków Wnioskodawcy, w zakresie określonym w ustawie.


Wnioskodawca realizuje zadania wymienione w ustawie, a także:

  1. dba o rozwój i ochronę zawodu architekta, a także sprawuje pieczę nad wykonywaniem wszystkich elementów zawodu architekta przez swoich członków;
  2. działa na rzecz ochrony tytułu (…);
  3. dąży do utrzymania niezależności zawodu architekta, jako zawodu zaufania publicznego;
  4. dąży do wprowadzania na wyższych uczelniach programów kształcenia zawodowego przyszłych i obecnych członków Izby, odpowiadających unijnym standardom;
  5. opracowuje standardy wykonywania zawodu architekta;
  6. uchwala, po zasięgnięciu opinii stowarzyszeń zawodowych, zasady etyki dla swoich członków oraz dba o ich przestrzeganie;
  7. przeciwdziała zjawisku nieuczciwej konkurencji wśród swoich członków, w szczególności zjawisku dumpingu;
  8. opracowuje regulamin honorariów dla członków (…).


(…) może prowadzić działalność polegającą w szczególności na:

  1. organizowaniu kształcenia ustawicznego i upowszechniania wiedzy,
  2. wspieraniu nauki i inicjatyw kulturalnych, a także wspieraniu działań związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz dóbr kultury,
  3. wspieraniu wydawnictw profesjonalnych, publicystyki i promocji zawodowej, wystawiennictwa, itp. Działalność (…) ma między innymi charakter naukowy, naukowo – techniczny, oświatowy i kulturalny.


Jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy są: (…) i okręgowe (…).


Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z jej majątku, który powstaje:

  1. ze składek członkowskich;
  2. z zapisów, darowizn i dotacji;
  3. z wpływów z działalności gospodarczej;
  4. z innych wpływów.

(…) i okręgowe (…) mogą prowadzić działalność gospodarczą, z wyłączeniem działalności polegającej na wykonywaniu usług w zakresie obsługi inwestycyjnej, projektowania architektonicznego, konstrukcyjno – budowlanego lub urbanistycznego, robót budowlanych oraz rzeczoznawstwa budowlanego.


Organy jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy wykonują w granicach powierzonych ustawą uprawnień władztwo administracyjne, poprzez nadanie im kompetencji wydawania decyzji jednostronne kształtujących prawa i obowiązki nie tylko członków samorządu zawodowego, ale również osób ubiegających się o nadanie uprawnień budowalnych w specjalności architektonicznej.

Wnioskodawca tym samym wykonuje zadania o charakterze publicznoprawnym, tak zarówno w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, który zgodnie z art. 11 ustawy samorządowej ma zastosowanie w rozpatrywanych przez Wnioskodawcę sprawach indywidualnych, jak i w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 października 2002 r. w sprawie szczegółowych zasady i trybu postępowania dyscyplinarnego w stosunku do członków samorządów zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.


Zgodnie z art. 12 ustawy samorządowej, nadzór na działalnością Wnioskodawcy pełni Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Osoby pełniące funkcje w organach jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy są powoływane w drodze uchwały przez odpowiednio krajowe oraz okręgowe zjazdy będące najwyższymi organami jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy. Członkami tych organów są wyłącznie członkowie Wnioskodawcy.


Analogicznie powoływani są (…).


Jednocześnie zgodnie z § 3 ust. 4 przyjętego uchwałą (…) Regulaminu organizacji i trybu działania organów jednostek organizacyjnych samorządu zawodowego architektów – Wnioskodawcy z wyłączeniem zjazdów, kolegialne ograny jednostek organizacyjnych mogą powoływać stałe komisje i zespoły problemowe. Co do zasady, zespoły te mają charakter doradczy dla organów kolegialnych, zaś zakres ich zadań każdorazowo określa dany organ jednostki organizacyjnej.

Zjazd Wnioskodawcy na podstawie art. 44 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa na II (…) podjął uchwałę Nr 6 w sprawie diet z tytułu sprawowania funkcji w organach Wnioskodawcy. Zgodnie z tą uchwałą członkom samorządu architektów, a także przewodniczącym i członkom komisji i zespołów problemowych przysługują diety za każdy dzień przeznaczony na działalność społeczną na rzecz Wnioskodawcy. Diety przysługują członkom samorządu, którzy biorą udział w: 1) posiedzeniach i pracach organów, których są członkami, 2) pracach komisji i zespołów, 3) spotkaniach lub posiedzeniach w ramach pełnomocnictwa wystawionego przez przewodniczącego lub Prezesa właściwego organu, 4) reprezentowaniu samorządu w kontraktach zewnętrznych.


W świetle powyższego porządku prawnego, dieta może być przyznana tak zarówno członkowi Wnioskodawcy, który pełni funkcję w organie jednostki organizacyjnej jak i członkowi powołanemu w skład zespołu lub komisji działającej przy tym organie, lub wykonującemu na jego zlecenie inne czynności.

Zasady wypłacania diet zawarte są w Regulaminie ustanowionym Uchwałą nr 0-16-11-2007 z dnia 19 grudnia 2007 r. Diety wypłacane są ze środków (budżetu) tej (…), dla której członek samorządu zawodowego pełni czynności. Wypłacane diety stanowią iloczyn dni pełnienia czynności na rzecz samorządu oraz ustalonej zgodnie z Regulaminem stawki dziennej. Dopuszcza się, za zgodą zainteresowanego, ustalenie uchwałą właściwej rady, diety w formie kwotowego ryczałtu miesięcznego w wysokości ustalonej przez tę radę. Uchwała stanowi, że płatnikami, w tym płatnikami podatku, są poszczególne izby wypłacające diety.


Wnioskodawca kwalifikował wypłacane diety, jako przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, co skutkuje uznaniem, że diety podlegają zwolnieniu do kwoty wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca od początku swojego funkcjonowania nie miała wątpliwości, co do zakresu stosowania art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., a tym samym diety wypłacane przez (…) były kwalifikowane jako związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zasada taka była stosowana tak zarówno wobec diet wypłacanych członkom organów, jak i członkom zespołów i komisji powoływanych przy tych organach. Zasadność przyjęcia takie interpretacji potwierdzały nie tylko charakter czynności wykonywanych przez członków organów w ramach realizacji ustawowych zadań samorządu zawodowego, ale również nie była zakwestionowana przez biegłych rewidentów badających sprawozdanie finansowe Wnioskodawcy czy organy skarbowe właściwe dla (…).


W listopadzie 2018 r. Wnioskodawca otrzymała od biegłego rewidenta list porewizyjny wskazujący na ryzyko prawnopodatkowe w zakresie podstawy prawnej dla wypłaty wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w zespołach zadaniowych dla osób niebędących jednocześnie członkami organów. Mając na uwadze konieczność minimalizowana wszelkich ryzyk, w tym ryzyk prawno – podatkowych, (…) podjęła decyzję o zaprzestaniu ich wypłacania, jako korzystających ze zwolnienia diet i zaczęła podpisywać w tym zakresie umowy, co do zasady umowy o charakterze zlecenia.


W uzupełnieniu z dnia 8 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.) Wnioskodawca poinformował, że:

Ad 1. Wnioskodawca posiada jednostki organizacyjne w postaci (…) oraz (…) (w tym sensie zatem izby te nie są odrębnymi podmiotami od Izby Architektów RP). (…) oraz (…) posiadają jednak własne, odrębne budżety oraz posiadają zdolność do czynności cywilnoprawnych. (…) są jednostkami organizacyjnymi, nieposiadającymi osobowości prawnej. Podmiotami, z których budżetów wypłacane są diety zarówno dla sposób będących członkami organów oraz osób, które pełnią funkcję w zespołach zadaniowych i jednocześnie nie są członkami organów są poszczególne (…). Również stroną umów (głównie zlecenia) zawieranych z osobami, które pełnią funkcję w zespołach zadaniowych i jednocześnie nie są członkami organów są poszczególne (…). Budżety poszczególnych (…) oraz (…) uchwalają poszczególne Zjazdy. Wpływy do budżetu izb pochodzą m.in. z wpłat członków do (…). Wpłaty do (…) są w części redystrybuowane pomiędzy (…) oraz (…) (tj. określony procent wpłat dokonanych do (…) jest przekazywany do (…) celem zsumowaniu i następnie wypłaty w odpowiedniej wysokości między poszczególne (…) oraz (…)). W regulaminie organizacji i trybu działania organów jednostek organizacyjnych (…) – (…) z wyłączeniem zjazdów zawarte zostały regulacje stanowiące, że „do prezesa lub przewodniczącego rady (odpowiednio) należy (...) przyjmowanie i zwalnianie pracowników biura Rady, których jest przełożonym”. Powyższe dotyczy kolegialnych organów jednostek organizacyjnych. Powyższe stanowi uprawnienie jednostek organizacyjnych ((…) oraz (…) do zatrudniania pracowników. W regulaminie „Zasad wypłacania diet” przyjętego uchwałą (…) w sprawie regulaminu „Zasad wypłacania diet” w dniu 19 grudnia 2007 r. wskazano, że kwoty diet ustalone zgodnie z postanowieniami regulaminu są kwotami brutto oraz, że od tych kwot właściwa izba jako płatnik potrąci i wpłaci do właściwego urzędu obowiązujące należności publicznoprawne.

Ponadto, Wnioskodawca przeformułował pytanie Nr 1 oraz przedstawił własne stanowisko w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 1.


  1. Czy wszystkie (…) pełnią funkcję płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu dokonywanych wypłat?
  2. Czy do listopada 2018 r. (…) prawidłowo kwalifikowała wypłacane wynagrodzenie jako diety na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.?
  3. Czy w przypadku uznania, że (…) prawidłowo kwalifikowała wypłacane wynagrodzenie jako diety na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wynagrodzenie to podlega zwolnieniu do kwoty wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


W ocenie Wnioskodawcy, wypłacane przez poszczególne (…) świadczenia należy kwalifikować w myśl art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, zwanej dalej: „ustawą z dnia 26 lipca 1991 r.) jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Pojęcie płatnika zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj. obliczenie, pobranie oraz wpłacenie podatku, zaliczki lub raty.


(…) są jednostkami organizacyjnymi, nieposiadającymi osobowości prawnej. Są one jednak podmiotami, z których budżetów wypłacane są diety dla osób pełniących czynności na ich rzecz. Również stroną umów (głównie zlecenia) zawieranych z osobami, które pełnią funkcję w zespołach zadaniowych, a nie są jednocześnie członkami organów, są poszczególne (…). W regulaminie organizacji i trybu działania organów jednostek organizacyjnych samorządu zawodowego (…) z wyłączeniem zjazdów zawarte zostały regulacje stanowiące, że „do prezesa lub przewodniczącego rady (odpowiednio) należy (…) przyjmowanie i zwalnianie pracowników biura Rady, których jest przełożonym”.


Wobec powyższego należy uznać, że te wewnętrzne przepisy również jednostkom organizacyjnych (…) nadają przymiot pracodawcy, gdyż jednostki te de facto uzyskują samodzielność w zakresie stosunków pracy. Jednostki te mogą zatrudniać i zwalniać pracowników (nadano im kompetencje do samodzielnego zatrudniania i zwalniania pracowników).

Również z Regulaminu „Zasad wypłacania diet” przyjętego uchwałą (…) w sprawie regulaminu „Zasad wypłacania diet” w dniu 19 grudnia 2007 r. wskazano, że kwoty diet ustalone zgodnie z postanowieniami Regulaminu są kwotami brutto oraz, że od tych kwot właściwa izba jako płatnik potrąci i wpłaci do właściwego urzędu obowiązujące należności publicznoprawne.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższym, poszczególne (…) są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych. W efekcie (…) te mają obowiązek pobierać zaliczki na podatek i przekazywać je właściwym urzędom skarbowym.


Jak wyjaśniono wyżej, podmiotem, z którego budżetu wypłacane są diety oraz stroną zawieranych umów o pracę z pracownikami, jak również stroną ewentualnych umów zlecenia w zakresie wypłacanych diet są poszczególne (…). Zatem w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych występująca w charakterze wypłacającego/finansującego (zleceniodawcy) (…) jest jednocześnie płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy należnych od przychodów uzyskanych z tytułu wypłacanych diet (świadczeń z tytułu umowy zlecenia).


Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy w charakterze płatnika obowiązanego do naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku występuje – w zależności od podmiotu będącego stroną umowy lub wypłacającego świadczenie (dietę) – (…).


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 w części dotyczącej Wnioskodawcy, w zakresie pytania Nr 1 dotyczącej (…), a także pytania Nr 2 i 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych wypłaty architektom diety – jest prawidłowe – w części dotyczącej obowiązków płatnika, oraz nieprawidłowe – w części dotyczącej źródła przychodu.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest – stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działalność wykonywana osobiście.


W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.


Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Zatem diety otrzymywane przez członków organów izb architektów stanowią przychody, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Przy czym, z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).


W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności w pracy samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie, przy czym tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych.


Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego, obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).


Dodatkowo jak wyjaśnił NSA w wyroku z dnia 11 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 1908/10 w wyroku z dnia 7 października 1997 r. sygn. akt III SA 253/96, wyrażenie osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich „należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeżeli chodzi o wyraz „obywatelski” to, oznacza on „obowiązek obywatelski, Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe””.


Kwestie dotyczące działalności (…) określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych (…) (Dz. U. z 2019 r., poz. 1117). Zgodnie z art. 7 tej ustawy, (…) posiadają osobowość prawną, mogą także prowadzić działalność gospodarczą.


W świetle powyższych wyjaśnień, pełnienie funkcji w organach (…) nie można uznać za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pojęcie obowiązków społecznych lub obywatelskich odnosi się do zadań publicznych i państwowych, a nie do czynności związanych z zarządzaniem działalnością gospodarczą osoby prawnej, choćby miały charakter społeczny w tym znaczeniu, że niezwiązany z zatrudnieniem. Trudno zatem uznać, że (…) pełnią zadania publiczne i państwowe, a tym samym pełnią obowiązki społeczne i obywatelskie.


W konsekwencji, wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę w postaci diet otrzymywanych przez członków (…) stanowi przychód architektów podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


W zakresie ustalenia podmiotu płatnika z tytułu wypłaty diet należy wskazać, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji podatnika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.


Oznacza to, że na Wnioskodawcy wypłacającym diety ciąży obowiązek płatnika, wynikający z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zobowiązuje Wnioskodawcę jako płatnika do poboru, naliczenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych kwot.


W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43 – 300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj