Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.694.2020.3.MT
z 1 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 16 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 21 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.694.2020.1.MT (doręczone Stronie w dniu 28 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji do celów podatku VAT i prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji do celów podatku VAT i prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 21 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.694.2020.1.MT (skutecznie doręczonym w dniu 28 stycznia 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 4 lutego 2021 r.):


Wnioskodawca, będący artystą, planuje dokonywać sprzedaży w oparciu o tzw. „działalność nierejestrową”. Przedmiotem sprzedaży, będą wydruki samodzielnie wykonanych obrazów oraz cyfrowe obiekty 3D. Obrazy są najpierw w całości generowane (renderowane) w oparciu o aplikację komputerową, na którą Wnioskodawca posiada legalnie zakupioną licencję. Obiekty 3D są budowane przy pomocy darmowego narzędzia open-source. Licencje obu wspomnianych aplikacji, umożliwiają komercyjne wykorzystanie stworzonych przy ich pomocy produktów. Sprzedaż będzie dokonywana przez Wnioskodawcę i w jego własnym imieniu na internetowej platformie kolaboracji artystycznej (zwanej dalej „Platformą”), którą Wnioskodawca będzie wykorzystywać jako własne portfolio oraz „stronę-sklep”, na której jego produkty będą przez niego wystawiane na sprzedaż. Przedmiotem sprzedaży będą wspomniane już obiekty 3D istniejące wyłącznie pod postacią cyfrową i fizyczne wydruki obrazów, wykonywane na podstawie przedłożonego Platformie cyfrowego oryginału. Założenie profilu na Platformie jest bezpłatne, choć istnieje także możliwość utworzenia płatnych profili. Wnioskodawca będzie korzystał z rejestracji bezpłatnej. Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty potwierdzające kwoty otrzymane ze sprzedaży obu rodzajów artykułów. Dokumentami tymi będą zarówno potwierdzenia operacji przelewów bankowych na rachunek Wnioskodawcy jak i zestawienia sprzedaży, które Wnioskodawca może w każdej chwili wygenerować w odpowiedniej zakładce swojego profilu na Platformie. Oba rodzaje dokumentów mogą być zachowane w formie cyfrowej lub wydrukowane w celu późniejszej weryfikacji. Na podstawie ww. dokumentów Wnioskodawca będzie również prowadził tzw. uproszczoną ewidencję sprzedaży, w której przychody będą notowane. Wnioskodawca wykonuje oba rodzaje produktów samodzielnie i samodzielnie planuje wystawiać je na sprzedaż.

Wnioskodawca nigdy nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nigdy wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej ani działalności nierejestrowej. Przychód należny z działalności nierejestrowej, o której mowa nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r., poz. 847 oraz z 2018 r., poz. 650). Działalność nie wiąże się z koniecznością posiadania specjalnych koncesji, licencji lub pozwoleń na jej wykonywanie i na sprzedaż omawianych artykułów. Wnioskodawca nie płaci podmiotowi, do którego należy Platforma wynagrodzenia z tytułu sprzedaży swoich obrazów. Uruchomienie przez Wnioskodawcę portfolio oraz „strony-sklepu” i sprzedaż na tej stronie, nie wiążą się z żadnymi dodatkowymi opłatami - jest to integralna część każdego profilu użytkownika. Zamieszczając swoje artykuły na sprzedaż, Wnioskodawca nie odsprzedaje praw autorskich do swoich artykułów, lecz udziela Platformie licencji na ich kopiowanie, powielanie lub drukowanie. Innymi słowy, wszystkie czynności niezbędne do zrealizowania sprzedaży danych artykułów. Wnioskodawca może jednak ograniczyć zakres wykorzystania niektórych dóbr przez klientów (np. ich komercyjne wykorzystanie lub wykorzystanie ich w grach wideo). Wnioskodawca robi to przy pomocy specjalnie do tego celu przygotowanych przez Platformę umów …. Walutą, w której dokonuje się sprzedaży jest dolar amerykański (USD). Na dzień sporządzenia wniosku, Wnioskodawca nie posiada rachunku walutowego, lecz otworzy taki rachunek jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. W tej sytuacji, przychody ze sprzedaży wyżej wymienionych produktów wpływać będą na rachunek walutowy Wnioskodawcy w walucie obcej, czyli w tym przypadku w dolarach amerykańskich (USD). Wnioskodawca nie zawiera umowy o świadczenie usług pośrednictwa na Jego rzecz z podmiotem obsługującym Platformę w celu realizacji sprzedaży swoich artykułów. Relacje pomiędzy Wnioskodawcą a Platformą reguluje formularz elektroniczny pod nazwą „Warunki Usługi” („Terms of Service”). Warunki Usługi określają sposób uzyskania przychodu ze sprzedaży - podmiotu prowadzącego Platformę jak i Wnioskodawcy. Zawierają one także dokładny opis mechanizmu rozliczania finansowego opisanej we wniosku sprzedaży, który został szczegółowo przytoczony poniżej. Wnioskodawca decydując się na sprzedaż wyraża po prostu zgodę na zastosowanie zapisów ww. Warunków Usługi. Wnioskodawca robi to poprzez kliknięcie przycisku „Akceptuję” („Accept”) znajdującego się pod tekstem Warunków Usługi. Przycisk pojawia się w chwili, gdy Wnioskodawca, będąc zalogowanym do swojego profilu użytkownika, po raz pierwszy uruchamia stronę-sklep. Od tego momentu, Wnioskodawca może wystawiać na sprzedaż poszczególne artykuły. W przypadku wydruków samodzielnie wykonanych obrazów, Platforma ustala wyrażoną w dolarach amerykańskich (USD) cenę wyjściową (zwaną dalej „CW”). CW jest zależna od wymiaru i materiału wydruku. Wnioskodawca jest informowany o ustalonej CW, po czym określa (również w USD) kwotę oczekiwaną (zwaną dalej „KO”), którą chciałby uzyskać ze sprzedaży wydruku danego obrazu. Finalna cena jaką płaci kupujący wydruk, jest wyrażoną w USD sumą CW i KO. Po przeprowadzeniu transakcji, której przedmiotem jest wydruk obrazu wnioskodawcy, Platforma pobiera prowizję w wysokości 30% KO od każdej przeprowadzonej transakcji. Przychód Wnioskodawcy stanowi pozostała część KO w wysokości 70% finalnej ceny za dany produkt, pomniejszona o opłatę manipulacyjną w wysokości 0,30 USD. Kwota ta jest po sfinalizowaniu transakcji dopisywana w USD do raportu sprzedaży Wnioskodawcy. Wyrażona w USD CW stanowi koszt produkcji wydruku i przysługuje w całości drukarni wykonującej wydruk.

W przypadku cyfrowych obiektów 3D, Platforma pobiera prowizję w wysokości 30% ceny nominalnej produktu (wyrażonej w USD a ustalanej przez Wnioskodawcę) od każdej przeprowadzonej transakcji. Przychód Wnioskodawcy to pozostałe 70% ceny nominalnej (wyrażonej w USD) za dany produkt, pomniejszony o opłatę manipulacyjną w wysokości 0,30 USD. Kwota ta jest po sfinalizowaniu transakcji dopisywana w USD do raportu sprzedaży Wnioskodawcy. W przypadku obu omawianych artykułów, wnioskodawca nie otrzymuje od Platformy całości kwoty zapłaconej przez podmiot trzeci (klienta). Wnioskodawca otrzymuje jedynie przysługującą mu część zysków, wynikającą z powyższych założeń. Wszystkie transakcje są przeprowadzane w dolarach amerykańskich (USD). Jak wspomniano wcześniej, środki ze sprzedaży obu rodzajów produktów są dopisywane do raportu sprzedaży Wnioskodawcy tj. nie są przelewane na rachunek Wnioskodawcy bezpośrednio po każdym pojedynczym zakupie. Następuje to dopiero z chwilą, w której suma środków zarejestrowanych w raporcie sprzedaży Wnioskodawcy przekroczy tzw. dolną granicę wypłaty (zwaną dalej „DGW”), która w przypadku obszaru SEPA wynosi 35 USD. Jeśli z raportu sprzedaży wnioskodawcy wynika, że zalega na nim suma wyższa lub równa 35 USD, to wtedy nagromadzone środki są „zwalniane” i przelewane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Przelew środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy następuje co miesiąc, pod warunkiem spełnienia powyższego warunku. Jeśli warunek nie zostanie spełniony, środki są wypłacane dopiero w tym miesiącu, w którym osiągnięto DGW. Środki ze sprzedaży są zawsze dopisywane do raportu sprzedaży Wnioskodawcy w USD. Środki będą również wpływać na rachunek walutowy Wnioskodawcy w USD (tak jak było omawiane, Wnioskodawca specjalnie w tym celu założy rachunek walutowy przed rozpoczęciem sprzedaży). Realizacja zamówień obu rodzajów omawianych produktów dokonywana jest niezależnie od Wnioskodawcy. W przypadku cyfrowych obiektów 3D, Wnioskodawca umieszcza dany model / obiekt na swojej stronie-sklepie. Klient kupujący dany obiekt może go pobrać na swój komputer lub inne urządzenie od razu po zapłaceniu należności.

W przypadku wydruków własnoręcznie wykonanych obrazów, Wnioskodawca najpierw umieszcza cyfrowy wzór na przypisanej do jego profilu stronie-sklepie. Z tą chwilą, cyfrowy wzór obrazu pojawia się w wynikach wyszukiwania Platformy. Od tego momentu, możliwe jest zamówienie fizycznego wydruku danego obrazu przez klientów. Z chwilą zamówienia wydruku przez klienta, zamówienie jest od początku do końca obsługiwane przez Platformę i jej partnerów (drukarnie). Sam Wnioskodawca nie podejmuje już żadnych kroków związanych z obsługą i wysyłką zamówienia - czynności te są realizowane przez Platformę. Zarówno przyjęcie zamówienia, nadanie, wysyłka i odbiór towaru, nie wymagają udziału artysty – całość zamówień jest realizowana przez Platformę i jej Partnerów (drukarnie). Podobnie, wszelkie reklamacje, zwroty towaru, itp. formy kontaktu z zamawiającym są realizowane przez Platformę, bez udziału Wnioskodawcy, jako artysty. Klienci zamawiający wydruki obrazów są de iure klientami Platformy, a nie artysty personalnie. Zakup wydruku lub cyfrowego obiektu 3D przez klienta może nastąpić o każdej porze dnia i nocy i z dowolnego miejsca na Ziemi, ponieważ jest to sprzedaż internetowa. Wnioskodawca, jako nieuczestniczący w procesie realizacji zamówień, nie ma dostępu do danych osób zamawiających wydruki Jego obrazów lub cyfrowe obiekty 3D. Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić personaliów osób kupujących jego produkty. Mogą to być zarówno osoby prywatne jak i przedstawiciele firm. Dane klientów są chronione przez Platformę w zgodzie z odpowiednimi przepisami o ochronie danych osobowych i Wnioskodawca nie ma do nich dostępu. Wnioskodawca nie ma zatem żadnego sposobu sprawdzenia, kto dokładnie kupił jego produkt. Wnioskodawca może jednak, tak jak wykazano powyżej, sprawdzać daty zakupu i kwoty jakie pozyskał z tytułu sprzedaży.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy w związku z prowadzeniem działalności nierejestrowanej o przedstawionym powyżej charakterze, Wnioskodawca jest zobowiązany do rejestracji jako podatnik podatku VAT?
  2. Czy sprzedaż wydruków własnoręcznie wykonanych obrazów poprzez Platformę jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy wykorzystaniu kasy rejestracyjnej (kasy fiskalnej) przy założeniu prowadzenia działalności nierejestrowanej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uważać, że w opisanym powyżej stanie przyszłym i przy założeniu prowadzenia działalności nierejestrowanej, nie zachodzi konieczność rejestracji jako płatnik VAT. Sprzedaż artykułów, o których mowa (wydruki obrazów i cyfrowe obiekty 3D), nie należy również do typów szczególnej działalności, które wymagają bezwzględnej rejestracji jako płatnik VAT.


Ad 2


Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, należy uważać, że w omawianym przypadku nie ma obowiązku stosowania kasy fiskalnej (kasy rejestrującej), ponieważ nie zostanie przekroczony określony w podanym przepisie limit obrotu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Pod pojęciem sprzedaży - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.


Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.


Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisem art. 15 ustawy o VAT, już samo wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej sprawia, że podmiot spełnia przesłanki, aby uznać go za podatnika podatku od towarów i usług. Jednakże dopiero od momentu formalnej rejestracji, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, uzyskuje on status podatnika VAT czynnego (zarejestrowanego podatnika VAT).

Przepis art. 97 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.


Zgodnie z art. 97 ust. 3 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

  1. nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
  2. świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.


W myśl art. 97 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.


Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.


Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.


Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu,
    6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
      • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
      • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
      • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
      • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    7. hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
      • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
      • motocykli (PKWiU ex 45.4);
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie,
    4. ściągania długów, w tym factoringu;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący artystą planuje dokonywać sprzedaży w oparciu o tzw. „działalność nierejestrową”. Przedmiotem sprzedaży będą wydruki samodzielnie wykonanych obrazów oraz cyfrowe obiekty 3D. Obrazy będą generowane w oparciu o aplikację komputerową, na którą Wnioskodawca posiada legalnie zakupioną licencję. Obiekty 3D są budowane przy pomocy darmowego narzędzia open-source. Sprzedaż będzie dokonywana przez Wnioskodawcę i w Jego własnym imieniu na internetowej Platformie, na której Jego produkty będą przez niego wystawiane na sprzedaż. Przedmiotem sprzedaży będą wspomniane już obiekty 3D istniejące wyłącznie pod postacią cyfrową i fizyczne wydruki obrazów, wykonywane na podstawie przedłożonego Platformie cyfrowego oryginału. Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty potwierdzające kwoty otrzymane ze sprzedaży obu rodzajów artykułów. Dokumentami tymi będą zarówno potwierdzenia operacji przelewów bankowych na rachunek Wnioskodawcy jak i zestawienia sprzedaży, które Wnioskodawca może w każdej chwili wygenerować w odpowiedniej zakładce swojego profilu na Platformie. Na podstawie ww. dokumentów Wnioskodawca będzie prowadził tzw. uproszczoną ewidencję sprzedaży, w której przychody będą notowane. Wnioskodawca nigdy nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nigdy wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej ani działalności nierejestrowanej. Przychód z działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wnioskodawca nie płaci podmiotowi, do którego należy Platforma, wynagrodzenia z tytułu sprzedaży swoich obrazów. Uruchomienie przez Wnioskodawcę portfolio oraz „strony-sklepu” i sprzedaży na tej stronie, nie wiążą się z żadnymi dodatkowymi opłatami - jest to integralna część każdego profilu użytkownika. Zamieszczając swoje artykuły na sprzedaż, Wnioskodawca nie odsprzedaje praw autorskich do swoich artykułów, lecz udziela Platformie licencji na ich kopiowanie, powielanie lub drukowanie.

Wnioskodawca nie zawiera umowy o świadczenie usług pośrednictwa na Jego rzecz z podmiotem obsługującym Platformę, w celu realizacji sprzedaży swoich artykułów. Relacje pomiędzy Wnioskodawcą a Platformą reguluje formularz elektroniczny pod nazwą „Warunki Usługi”, które określają sposób uzyskania przychodu ze sprzedaży - podmiotu prowadzącego Platformę jak i Wnioskodawcy. Wnioskodawca decydując się na sprzedaż wyraża po prostu zgodę na zastosowanie zapisów ww. Warunków Usługi. Wnioskodawca robi to poprzez kliknięcie przycisku „Akceptuję” znajdującego się pod tekstem Warunków Usługi. Po przeprowadzeniu transakcji, której przedmiotem jest wydruk obrazu Wnioskodawcy, Platforma pobiera prowizję w wysokości 30% kwoty oczekiwanej od każdej przeprowadzonej transakcji. Przychód Wnioskodawcy stanowi pozostała część kwoty oczekiwanej w wysokości 70% finalnej ceny za dany produkt, pomniejszona o opłatę manipulacyjną w wysokości 0,30 USD. W przypadku cyfrowych obiektów 3D, Platforma pobiera prowizję w wysokości 30% ceny nominalnej produktu od każdej przeprowadzonej transakcji. Przychód Wnioskodawcy to pozostałe 70% ceny nominalnej za dany produkt, pomniejszony o opłatę manipulacyjną w wysokości 0,30 USD. Kwota ta jest po sfinalizowaniu transakcji dopisywana w USD do raportu sprzedaży Wnioskodawcy. W przypadku obu omawianych artykułów, Wnioskodawca nie otrzymuje od Platformy całości kwoty zapłaconej przez podmiot trzeci (klienta). Wnioskodawca otrzymuje jedynie przysługującą mu część zysków, wynikającą z powyższych założeń. Wszystkie transakcje są przeprowadzane w dolarach amerykańskich (USD). Środki ze sprzedaży obu rodzajów produktów są dopisywane do raportu sprzedaży Wnioskodawcy, tj. nie są przelewane na rachunek Wnioskodawcy bezpośrednio po każdym pojedynczym zakupie. Następuje to dopiero z chwilą, w której suma środków zarejestrowanych w raporcie sprzedaży Wnioskodawcy przekroczy tzw. dolną granicę, która wynosi 35 USD. Jeśli z raportu sprzedaży Wnioskodawcy wynika, że zalega na nim suma wyższa lub równa 35 USD, to wtedy nagromadzone środki są „zwalniane” i przelewane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Przelew środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy następuje co miesiąc, pod warunkiem spełnienia powyższego warunku. W przypadku wydruków własnoręcznie wykonanych obrazów, Wnioskodawca najpierw umieszcza cyfrowy wzór na przypisanej do Jego profilu stronie-sklepie, następnie cyfrowy wzór obrazu pojawia się w wynikach wyszukiwania Platformy. Z chwilą zamówienia wydruku przez klienta, zamówienie jest od początku do końca obsługiwane przez Platformę i jej partnerów (drukarnie). Wnioskodawca nie podejmuje już żadnych kroków związanych z obsługą i wysyłką zamówienia - czynności te, podobnie jak ewentualne reklamacje i zwroty są realizowane przez Platformę. Klientami Wnioskodawcy mogą to być zarówno osoby prywatne jak i przedstawiciele firm.


Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem sprzedaży poprzez Platformę będą wydruki obrazów oraz cyfrowe obiekty 3D, które w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT należy traktować jako świadczenie usługi elektronicznej.


Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2011 r. Nr 77 str. 1 ze zm.), stanowi, że do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.


Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Rady, ust. 1 obejmuje w szczególności ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami.


Natomiast art. 7 ust. 3 rozporządzenia zawiera katalog usług, które nie są zaliczane do „usług świadczonych drogą elektroniczną”:

  1. usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;
  2. usługi telekomunikacyjne;
  3. towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie;
  4. płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;
  5. materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma;
  6. płyty CD i kasety magnetofonowe;
  7. kasety wideo i płyty DVD;
  8. gry na płytach CD-ROM;
  9. usługi świadczone przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
  10. usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
  11. usługi fizyczne off-line naprawy sprzętu komputerowego;
  12. hurtownie danych off-line;
  13. usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
  14. usługi centrum wsparcia telefonicznego;
  15. usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kursy korespondencyjnie, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
  16. konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
  17. usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;
  18. dostęp do Internetu i stron World Wide Web;
  19. usługi telefoniczne świadczone przez Internet.


Natomiast załącznik II (pn. „Przykładowy wykaz usług świadczonych drogą elektroniczną, których nowa w art. 58 akapit pierwszy lit. c”) wskazuje na konkretne grupy usług, które są świadczone drogą elektroniczną. I, tak są to:

  1. tworzenie i utrzymywanie witryn internetowych, zdalna konserwacja oprogramowania i sprzętu;
  2. dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień;
  3. dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych;
  4. dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów lub wydarzeń o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym lub rozrywkowym;
  5. świadczenie usług kształcenia korespondencyjnego.


Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe.


Zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia usług świadczonych drogą elektroniczną, w szczególności usług, o których mowa w załączniku II, na rzecz osób niebędących podatnikami jest miejsce, w którym osoba taka ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Stosownie do art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Zgodnie z art. 28k ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę sprzedaż cyfrowych obiektów 3D, należy zaliczyć do usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w związku
z art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, gdyż – jak wynika z treści wniosku – czynności te realizowane będą za pomocą Internetu, w sposób zautomatyzowany i wymagać będą minimalnego udziału człowieka, zaś ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej będzie niemożliwe. Ponadto przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w art. 7 ust. 3 powołanego rozporządzenia.

Odnosząc się powołanego wyżej art. 113 ust. 1 ustawy o VAT należy wskazać, że przepis ten reguluje możliwość zastosowania tzw. zwolnienia podmiotowego, tj. zwolnienia ze względu na wysokość sprzedaży, której wartość nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. W przypadku, gdy podatnik rozpoczyna wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatku VAT w trakcie roku podatkowego będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł

W cytowanym wcześniej art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazano, że sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z powyższego przepisu wynika, że do limitu nie jest brana pod uwagę sprzedaż dokonywana poza terytorium kraju, czyli sprzedaż towarów i usług, której miejscem świadczenia nie jest terytorium Polski.

Do pojęcia sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT odnoszą się także przepisy dotyczące kas rejestrujących. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, to taka sprzedaż nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Aby odpowiedzieć na wątpliwości Wnioskodawcy należy na wstępie dokonać identyfikacji wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności. Istotną kwestią jest ustalenie, który z podmiotów faktycznie dokonuje sprzedaży na rzecz ostatecznych Klientów, Wnioskodawca czy Platforma.


Należy wskazać, że w opisanym we wniosku zdarzeniu w procesie transakcji biorą udział trzy podmioty: Wnioskodawca, Platforma i Klient. Wnioskodawca udziela Platformie licencji na kopiowanie, powielanie i drukowanie cyfrowych obiektów 3D, następnie Klienci mogą nabyć od Platformy obiekty 3D w postaci cyfrowej, jak również wydruki obrazów. W przypadku wydruków obrazów cena ustalana jest przez Platformę, która stanowi koszt produkcji wydruku i przysługuje w całości drukarni wykonującej wydruk. Z chwilą zamówienia wydruku przez Klienta zamówienie jest od początku do końca obsługiwane przez Platformę i jej partnerów (drukarnie). Klienci zamawiający wydruki obrazów są klientami Platformy, a nie artysty personalnie. W przypadku cyfrowych obiektów 3D, Wnioskodawca umieszcza dany model lub obiekt na swojej stronie-sklepie, skąd Klient kupujący dany obiekt może go pobrać na swój komputer lub inne urządzenie od razu po zapłaceniu należności. Wnioskodawca wskazał, że nie podejmuje żadnych kroków związanych z obsługą i wysyłką zamówienia - czynności te, podobnie jak ewentualne reklamacje i zwroty są realizowane przez Platformę. Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie realizacji zamówień, nie ma dostępu do danych osób zamawiających wydruki jego obrazów lub cyfrowe obiekty 3D oraz nie jest w stanie stwierdzić personaliów osób kupujących Jego produkty. Mogą to być zarówno osoby prywatne jak i przedstawiciele firm. Dane klientów są chronione przez Platformę zgodnie z odpowiednimi przepisami o ochronie danych osobowych, do których Wnioskodawca nie ma do nich dostępu. Wnioskodawca nie ma zatem żadnego sposobu sprawdzenia, kto dokładnie kupił Jego produkt. Wnioskodawca może jednak, tak jak wykazano powyżej, sprawdzać daty zakupu i kwoty jakie pozyskał z tytułu sprzedaży.

Relacje pomiędzy Wnioskodawcą a Platformą reguluje formularz elektroniczny pod nazwą „Warunki Usługi” („Terms of Service”). Warunki Usługi określają sposób uzyskania przychodu ze sprzedaży - podmiotu prowadzącego Platformę jak i Wnioskodawcy. Zawierają one także dokładny opis mechanizmu rozliczania finansowego opisanej we wniosku sprzedaży, który został szczegółowo przytoczony poniżej. Wnioskodawca decydując się na sprzedaż wyraża po prostu zgodę na zastosowanie zapisów ww. Warunków Usługi. Wnioskodawca robi to poprzez kliknięcie przycisku „Akceptuję” („Accept”) znajdującego się pod tekstem Warunków Usługi. Przycisk pojawia się w chwili, gdy Wnioskodawca, będąc zalogowanym do swojego profilu użytkownika, po raz pierwszy uruchamia stronę-sklep i od tego momentu, Wnioskodawca może wystawiać na sprzedaż poszczególne artykuły.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa można wywieść wniosek, że to Platforma dokonuje sprzedaży towarów w postaci wydruków obrazów oraz cyfrowych obiektów 3D na rzecz Klientów a nie Wnioskodawca. To Platforma zleca wydruk obrazu drukarni i przesyła ten obraz Klientowi. Wnioskodawca nie wystawia żadnych dokumentów na rzecz Klienta, nie bierze udziału, jak sam wskazuje, w procesie realizacji zamówień, nie ma dostępu do danych osób zamawiających wydruki Jego obrazów lub cyfrowe obiekty 3D. To Platforma obsługuje cały proces zamówienia, a Klienci są Klientami Platformy. Środki ze sprzedaży obu rodzajów produktów są dopisywane do raportu sprzedaży Wnioskodawcy, tj. nie są przelewane na rachunek Wnioskodawcy bezpośrednio po każdym pojedynczym zakupie. Następuje to dopiero z chwilą, w której suma środków zarejestrowanych w raporcie sprzedaży Wnioskodawcy przekroczy tzw. dolną granicę wypłaty (DGW), która wynosi 35 USD. Jeśli z raportu sprzedaży Wnioskodawcy wynika, że jest na nim suma wyższa lub równa 35 USD, to wtedy nagromadzone środki są „zwalniane” i przelewane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Przelew środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy następuje co miesiąc, pod warunkiem spełnienia powyższego warunku, natomiast jeśli warunek nie zostanie spełniony, środki są wypłacane dopiero w tym miesiącu, w którym osiągnięto DGW. Środki ze sprzedaży są zawsze dopisywane do raportu sprzedaży Wnioskodawcy w USD i będą wpływać na rachunek walutowy Wnioskodawcy w USD.

Z opisanych powyżej warunków dotyczących płatności wynika, że to Platforma zatwierdza płatności a następnie przekazuje te płatności zbiorczo do Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie zna danych poszczególnych Nabywców końcowych. A zatem należy uznać, że Platforma nie występuje jako pośrednik w sprzedaży towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę, co Wnioskodawca potwierdza, a jako podmiot dokonujący sprzedaży towarów i usług elektronicznych na rzecz Klientów. Oznacza to, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług elektronicznych w postaci cyfrowych obrazów 3D na rzecz Platformy, a zatem nie ma miejsca sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, która to sprzedaż powinna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc się do limitu sprzedaży uprawniającej do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT należy wskazać, że sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę powinna być wliczana do limitu sprzedaży, w przypadku gdy Wnioskodawca dokona sprzedaży usług elektronicznych na rzecz Platformy jako podmiotu z siedzibą lub stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, ponieważ, jak wskazano wcześniej, pojęcie sprzedaży nie obejmuje sprzedaży usług, których miejscem świadczenia jest inny kraj niż Polska. A zatem, jeżeli miejscem siedziby Platformy jest inny kraj niż Polska, sprzedaży takiej Wnioskodawca nie powinien wliczać do limitu. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług elektronicznych na rzecz podatników mających siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju, tj. w UE lub kraju trzecim (poza UE), należy stosować zasady opodatkowania podatkiem VAT wskazane w art. 28b ustawy o VAT.

Ponadto należy nadmienić, że w przypadku świadczenia usług elektronicznych na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby tego podatku, zastosowanie może mieć art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT w zakresie obowiązku rejestracji dla celów VAT UE. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży krajowej nie wystąpi obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, przy uwzględnieniu warunków wynikających z art. 113 ustawy o VAT.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy oceniając całościowo należy uznać za nieprawidłowe.


Tut. Organ informuje, że w zakresie wniosku dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …, …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj