Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.961.2020.2.AG
z 2 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 31 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2021 r. (data wpływu 26 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (…).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 lutego 2021 r. (data wpływu 26 lutego 2021 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz wskazania adresu elektronicznego w systemie e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem VAT złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.4. Infrastruktura Społeczna, Poddziałanie 9.1. Infrastruktura ochrony zdrowia.

W ramach projektu planowane jest wybudowanie i wyposażenie (…). Beneficjentem projektu jest (…), a użytkownikiem (…). (…) jest organem tworzącym (…).

Celem głównym projektu jest poprawa jakości i dostępności usług medycznych w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży. Grupa docelowa: dzieci i młodzież województwa (…). Projekt jest częścią przedsięwzięcia dotyczącego utworzenia (…) i (…), który zakłada budowę 4-kondygnacyjnego obiektu (w tym trzy kondygnacje naziemne i jedna kondygnacja podziemna), o łącznej powierzchni całkowitej 5080 m2 i wartości kosztorysowej inwestycji ok. (…) mln zł. Program zakłada realizację zadania w ciągi 3 lat, w latach 2019-2022, finansowaną ze środków budżetu państwa i Unii Europejskiej. W ramach przedmiotowego projektu powstanie budynek w połowie przeznaczony na (…) (tj. 1,5 kondygnacji naziemnej i 0,5 kondygnacji podziemnej) oraz na (…) (pozostała część budynku). Wartość tego projektu wynosi (…) zł, z czego wartość dofinasowania objętego tym projektem wyniesie (…) zł.

Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca wraz z (…) i (…) podpisał porozumienie na mocy, którego po przekazaniu do użytkowania nieruchomości budynkowej będzie ona własnością (…), zgodnie z zasadą superficies solo cedit. Z uwagi na brak po stronie (…) możliwości świadczenia usług zdrowotnych, przedmiotowa nieruchomość zostanie przekazana obydwu szpitalom do użytkowania zgodnie z wyżej przedstawionym podziałem. Na mocy powyższego porozumienia (…) będzie również korzystać z budynku i lokali wraz z wyposażeniem, w ramach umowy zawartej na podstawie art. 89 ust. 4 i 5 ustawy o działalności leczniczej na realizację zadań polegających na kształceniu przed i podyplomowym w zawodach medycznych, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia. Tym samym, zaznaczyć należy, że nabywane towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Główna działalność statutowa Wnioskodawcy pozostaje zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. To właśnie w związku z główną działalnością statutową (…) jest realizowana inwestycja objęta przedmiotowym dofinansowaniem. Realizacja projektu w przedstawionym kształcie umożliwi realizacje leczenia psychiatrycznego dzieci i młodzieży na terenie województwa (…) oraz przyczyni się do poprawy dostępu i jakości usług. Budowa Oddziału (…) w ramach (…) umożliwi otwarcie kliniki, a jako wartość dodaną zapewni rozpoczęcie kształcenia specjalistycznego studentów i lekarzy w ramach specjalizacji psychiatrii dziecięcej. Związek w tym przypadku podatku naliczonego wynikającego z zakupionych w ramach projektu towarów i usług z czynnościami zwolnionymi pozostaje bezpośredni, tj. z czynnościami z zakresu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczone przez uczelnię wyższą w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż opodatkowaniu nie będzie podlegało przekazanie do użytkowania budynku na rzecz obydwu szpitali w formie nieodpłatnej.

Stąd też, w opinii Wnioskodawcy nie posiada on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupionych towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Skoro, w przedmiotowym stanie faktycznym towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W piśmie z dnia 22 lutego 2021 r. Wnioskodawca wskazał:

Ad 1.

Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu?

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu, będą wystawiane na rzecz (…) (Wnioskodawca) – w obrębie zadań przypisanych Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu.

Pozostali uczestnicy projektu, tj. (…) oraz (…), będą otrzymywali faktury za zakupione towary i usługi, stosownie do realizowanych przez nich zadań w ramach projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż w realizacji projektu udział biorą: Wnioskodawca, (…) (Lider), (…) oraz (…). Każdy z tych podmiotów posiada przypisane zadania, które będzie realizować we własnym zakresie i przy własnym zaangażowaniu środków finansowych. Dofinansowanie dotyczy łącznego zadania realizowanego przez wszystkich wyżej wskazanych, tj. (…). W ramach realizowanych zadań projektowych nie będzie pomiędzy powyższymi podmiotami refakturowania wydatków (towary i usługi).

Realizacja przedmiotowego projektu przez Wnioskodawcę posiada bezpośredni związek z jego działalnością statutową, tj. usługami w zakresie kształcenia - zwolnionymi z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Po stronie pozostałych uczestników projektu związek ten posiada charakter bezpośredni z usługami zdrowotnymi - również zwolnionymi z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Prezentowany stan faktyczny sprawy dotyczy tylko i wyłącznie Wnioskodawcy, tj. zadań realizowanych przez niego w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie stanu faktycznego sprawy, Wnioskodawca będzie posiadał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupionych w ramach projektu towarów i usług na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku).

Jak zaznaczono w stanie faktycznym sprawy Wnioskodawca pozostaje czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Niemniej jednak główna działalność statutowa Wnioskodawcy pozostaje zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. To właśnie w związku z główną działalnością statutową (…) jest realizowana inwestycja objęta przedmiotowym dofinansowaniem. Realizacja projektu w przedstawionym kształcie umożliwi realizacje leczenia psychiatrycznego dzieci i młodzieży na terenie województwa (…) oraz przyczyni się do poprawy dostępu i jakości usług. Budowa Oddziału (…) w ramach (…) umożliwi otwarcie kliniki, a jako wartość dodaną zapewni rozpoczęcie kształcenia specjalistycznego studentów i lekarzy w ramach specjalizacji psychiatrii dziecięcej. Związek w tym przypadku podatku naliczonego wynikającego z zakupionych w ramach projektu towarów i usług z czynnościami zwolnionymi pozostaje bezpośredni, tj. z czynnościami z zakresu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczone przez uczelnię wyższą w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż opodatkowaniu nie będzie podlegało przekazanie do użytkowania budynku na rzecz obydwu szpitali w formie nieodpłatnej.

Stąd też, w opinii Wnioskodawcy nie posiada on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupionych towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Skoro, w przedmiotowym stanie faktycznym towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W ocenie Wnioskodawcy uzupełnienie stanu faktycznego sprawy poprzez wskazanie, na kogo będą wystawiane faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach projektu, nie zmienia dotychczas wyrażonego stanowiska w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w dalszym ciągu stoi na stanowisku, iż jego główna działalność statutowa pozostaje zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, nie będzie on posiadał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z nabytych towarów i usług w ramach projektu - z uwagi na bezpośredni związek ponoszonych wydatków w ramach realizowanego projektu z usługami zwolnionymi od podatku VAT.

Ponadto, jak zaznaczono w stanie faktycznym sprawy oraz w dotychczas prezentowanym stanowisku, przekazanie nieodpłatne do użytkowania budynku na rzecz obydwu szpitali, nie będzie czynnością opodatkowaną, rodzącą podatek należny VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie nabytych w ramach projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj