Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.7.2021.2.ABU
z 4 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 stycznia 2021 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 24 lutego 2021 r. (data wpływu 25 lutego 2021 r.) oraz pismem z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 lutego 2021 r. (data wpływu 25 lutego 2021 r.) oraz pismem z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 lutego 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.7.2021.1.ABU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) w związku z ogłoszonym konkursem nr (…) w ramach osi priorytetowej nr IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii gospodarka nisko emisyjna, dla działania 4.1. Odnawialne źródła energii, poddziałanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii - ZIT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego| Województwa (…) na lata 2014-2020 złożyła wniosek o dofinansowanie dla projektu pn.: „(…) Projekt „(…)” obejmuje działania związane z budową infrastruktury służącej do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł w budynkach mieszkalnych na terenie Gminy (…). Projekt obejmie 400 instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy elektrycznej 1,364 MW. Głównym celem projektu jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych, a w konsekwencji redukcja niskiej emisji głównego problemu środowiskowego Gminy (…). Celem projektu jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa energetycznego na obszarze projektu poprzez budowę rozproszonych źródeł wytwórczych. Planowana data realizacji projektu obejmuje lata 2021-2023.

W ramach projektu będą prowadzone działania własne gminy polegające na udzielaniu wsparcia na realizację przedsięwzięć mających na celu budowę infrastruktury służącej do produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Planowane jest udzielenie grantów na zadania możliwe do realizacji w ramach projektu w postaci montażu ogniw fotowoltaicznych mieszkańcom gminy którzy zgłoszą się do udziału w programie.

Mieszkańcy gminy czyli użytkownicy budynków mieszkalnych którzy będą objęci dotacją w ramach projektu, nie są podatnikami czynnymi w związku z przedmiotem projektu i nie mają możliwości odzyskania podatku VAT.

Wsparcie dla mieszkańców będzie polegało na udzieleniu refundacji do wysokości poniesionych kosztów po zakończeniu inwestycji i przekazania odpowiednich, dokumentów do rozliczenia, pod warunkiem podpisania umowy o udzielenie grantu przed rozpoczęciem realizacji projektu.

Do kosztów kwalifikowanych w ramach grantu należą następujące wydatki:

  • zakup i montaż jednostek wytwarzających energię (panele fotowoltaiczne),
  • instalacje i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania danej jednostki OZE.

Do kosztów niekwalifikowanych należą następujące wydatki:

  • tzw. prace towarzyszące, które nie wpływają w bezpośredni sposób na realizację celu działania, w tym dodatkowo roboty budowlane, które nie są bezpośrednio związane z instalacją OZE, (np. wymiana pokrycia dachu, dodatkowo prace budowlane, ponadstandardowe usługi i materiały montażowe),
  • wykonanie instalacji OZE na dachach budynków pokrytych wyrobami zawierającymi azbest,
  • bieżąca eksploatacja i utrzymanie obiektów i instalacji (np. przeglądy techniczne, koszty bieżącej obsługi instalacji, wydatki na ubezpieczenia),
  • opłaty przyłączeniowe na rzecz operatora sieci.

W ramach projektu zamontowane zostanie 400 instalacji o mocy 3,41 kW/instalację. Mieszkaniec będzie mógł zamontować większą instalację, jednak będzie pokrywał ją z własnych środków.

Dotacja celowa będzie obejmować wydatki dokonane przez Gminę przed przekazaniem środków finansowych na rzecz realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych w formie refundacji, ale po zawarciu umowy w przedmiocie udzielenia wsparcia, zgodnie z przeznaczeniem określonym przez zawartą umowę. Umowa pomiędzy Gminą a mieszkańcem będzie przewidywała dodatkowo szczegółowe informacje w zakresie:

  • zakresu wsparcia/ przedsięwzięcia,
  • przestrzeganie obowiązku kontroli, który umożliwi funkcjonowanie procedur gwarantujących m.in. zachowanie poprawności i prawidłowości deklarowanych wydatków, zapewnienie właściwej ścieżki audytowej, zapobiegnie nadużyciom i nienależnie wypłaconym kwotom,
  • informacje w zakresie okresu trwałości projektu,
  • informacje w zakresie utrzymania produktów i rezultatów projektu w zakresie okresu trwałości projektu,
  • sposób użytkowania przedmiotu objętego dotacją,
  • określenie wysokości wkładu własnego mieszkańca i wkładu Gminy,
  • określenie zasad dotyczących zwrotów dotacji jeśli to będzie wymagane.

W piśmie uzupełniającym z 24 lutego 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

Gmina wykorzystywać będzie nabyte w ramach przedmiotowego projektu usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary, tj. instalacje fotowoltaiczne, będą nabywane przez mieszkańca, a nie przez Gminę.

Faktury dokumentujące zakup towarów tj. instalacji fotowoltaicznych, będą nabywane przez mieszkańca, a nie przez Gminę. Usługi w postaci zarządzania, obsługi mieszkańców, nabywane będą przez Gminę. Mieszkańcy będą wybierać wykonawców montażu instalacji fotowoltaicznej.

Gmina występuje w przedmiotowej sprawie wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Beneficjentów.

W związku z projektem Gmina nie wykonuje jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz Mieszkańców. W ramach zadań własnych gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 713) gmina zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty, takie jak ochrona środowiska, czy zaopatrzenie w wodę, kanalizację, energię elektryczną, cieplną oraz gaz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 1 marca 2021 r.):

Czy realizacja przez gminę (…) projektu pn: „(…)” objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020 daje gminie możliwość obniżenia lub odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina ze względu na prowadzoną działalność z zakresu usług publicznych i brak możliwości i planów związanych, z udostępnianiem przedmiotu zadań w ramach projektu w sposób odpłatny, wydatki poniesione w ramach ww. projektu związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Dlatego też Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących opisanego projektu. Wydatki ponoszone bezpośrednio przez Gminę to: organizacja kampanii edukacyjnej w ramach projektu, a także przygotowanie analizy finansowej koniecznej do wnioskowania o środki. W związku z tym inwestycja (działania zaplanowane w ramach projektu) będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą art. 7 ust. 1 Ustawa o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2019 poz. 506 z późn. zm.).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w Art. 7. 1. „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy: (...)

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; (...)

8) edukacji publicznej; (...)

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; (...)

18) promocji gminy”.

Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowany, ponieważ zarówno Gmina, jak i mieszkańcy nie mają prawnej możliwości odliczenia podatku VAT. Zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tzw. Ustawa VAT (tj. Dz. U. 2020 poz. 106) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Do czynności podlegających opodatkowaniu należą:

  • Dostawa towarów - odpłatna lub zrównana z odpłatną,
  • Świadczenie usług - odpłatne lub zrównane z odpłatnym,
  • Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
  • Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • Import (od 1 stycznia 2013 r. - import towarów na terytorium kraju),
  • Eksport.

W związku z powyższym Gmina ponosząc wydatki w ramach projektu związane z przygotowaniem i realizacją projektu, w tym na edukację ekologiczną, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Dlatego też został on uznany jako wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie objętym pytaniem Wnioskodawcy tj. braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)” jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy – w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że dotyczy on zdarzenia przyszłego w zakresie stosowania przez Wnioskodawcę art. 86 ust. 1 ustawy, czyli możliwości lub braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu dla którego został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 tytuł projektu „(…)”.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię, czy w związku realizacją przedmiotowego projektu Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a zatem czy będzie świadczyła jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz mieszkańców.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C 144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina w związku z ogłoszonym konkursem w ramach osi priorytetowej nr IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii gospodarka nisko emisyjna, dla działania 4.1. Odnawialne źródła energii, poddziałanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii - ZIT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego| Województwa (…) na lata 2014-2020 złożyła wniosek o dofinansowanie dla projektu pn.: „(…)”. Projekt ten obejmuje działania związane z budową infrastruktury służącej do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł w budynkach mieszkalnych na terenie Gminy (…) Projekt obejmie 400 instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy elektrycznej 1,364 MW. Głównym celem projektu jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych, a w konsekwencji redukcja niskiej emisji głównego problemu środowiskowego Gminy (…). Celem projektu jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa energetycznego na obszarze projektu poprzez budowę rozproszonych źródeł wytwórczych. Planowana data realizacji projektu obejmuje lata 2021-2023. W ramach projektu będą prowadzone działania własne gminy polegające na udzielaniu wsparcia na realizację przedsięwzięć mających na celu budowę infrastruktury służącej do produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Planowane jest udzielenie grantów na zadania możliwe do realizacji w ramach projektu w postaci montażu ogniw fotowoltaicznych mieszkańcom gminy którzy zgłoszą się do udziału w programie. Wsparcie dla mieszkańców będzie polegało na udzieleniu refundacji do wysokości poniesionych kosztów po zakończeniu inwestycji i przekazania odpowiednich, dokumentów do rozliczenia, pod warunkiem podpisania umowy o udzielenie grantu przed rozpoczęciem realizacji projektu. Dotacja celowa będzie obejmować wydatki dokonane przez Gminę przed przekazaniem środków finansowych na rzecz realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych w formie refundacji, ale po zawarciu umowy w przedmiocie udzielenia wsparcia, zgodnie z przeznaczeniem określonym przez zawartą umowę. Gmina wykorzystywać będzie nabyte w ramach przedmiotowego projektu usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary, tj. instalacje fotowoltaiczne, będą nabywane przez mieszkańca, a nie przez Gminę. Faktury dokumentujące zakup towarów tj. instalacji fotowoltaicznych, będą nabywane przez mieszkańca, a nie przez Gminę. Usługi w postaci zarządzania, obsługi mieszkańców, nabywane będą przez Gminę. Mieszkańcy będą wybierać wykonawców montażu instalacji fotowoltaicznej. Gmina występuje w przedmiotowej sprawie wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Beneficjentów. W związku z projektem Gmina nie wykonuje jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz Mieszkańców.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że udzielone przez Wnioskodawcę dofinansowanie Mieszkańcom w postaci zwrotu kosztów związanych z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych nie będzie stanowić dopłaty do ceny tych paneli, gdyż Gmina nie weszła w rolę inwestora, co za tym idzie – nie świadczy usług ani nie dostarcza towaru na rzecz osób fizycznych (mieszkańców).

Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot kosztów związanych z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych nie stanowi świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych (mieszkańców) biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. Gmina nie jest stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcą. Gmina w przedmiotowej sprawie występuje wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot dysponujący i przekazujący dofinansowanie na rzecz Beneficjentów.

Rozliczenie będzie odbywać się na podstawie faktur przedstawionych przez Mieszkańców, po wykonaniu inwestycji. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że Gmina w żaden sposób nie angażuje się w realizację ww. inwestycji.

Zatem jeżeli faktycznie – tak jak wynika to z przedstawionego opisu sprawy – Gmina nie wykonuje na rzecz Mieszkańca żadnych czynności, nie jest stroną umów cywilnoprawnych i występuje wyłącznie jako Grantodawca, to zwrot kosztów związanych z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych dokonywany na rzecz Mieszkańca nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych mieszkańcowi (inwestorowi) nie będzie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru).

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymane przez Gminę dofinansowanie dla projektu pn.: „(…)” nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ulega również wątpliwości, że realizując zaplanowane w ramach przedmiotowego projektu działania związane z przygotowaniem i realizacją projektu, w tym edukację ekologiczną po stronie Gminy nie wystąpi związek tych działań z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Zatem, z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Gmina realizując ww. projekt nie będzie wykonywała odpłatnie świadczenia na rzecz mieszkańców. Usługi nabywane przez Gminę do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, jak bowiem wskazał Wnioskodawca, będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych przez nią wydatkach związanych z realizacją opisanego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie realizowanego zadania, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków rozporządzenia, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, w przedstawionym opisie sprawy przy realizacji projektu związanego z projektem pn.: „(…)” w ramach którego Gmina będzie Grantodawcą Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty lub odzyskania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Gminy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 201 r., poz. 2523). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj