Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.699.2020.2.MS
z 4 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 22 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym dostaw węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych i momentu rezygnacji z dotychczasowego ewidencjonowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym dostaw węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych i momentu rezygnacji z dotychczasowego ewidencjonowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2021 r., w którym doprecyzowano opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

(…) sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży węgla kamiennego (dalej również: węgiel) oraz miałów energetycznych.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) na terytorium kraju.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży węgla zarówno na rzecz podatników VAT jak podmiotów niebędących podatnikami VAT (w tym: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych).

Nabywcami węgla sprzedawanego przez Spółkę na terytorium kraju są m.in. podmioty posiadające status finalnych nabywców węglowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.; dalej ustawa o podatku akcyzowym). Wśród finalnych nabywców węglowych, odbiorcami sprzedawanego przez Wnioskodawcę węgla są m.in. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i rolnicy ryczałtowi. Niektóre z takich podmiotów korzystają z jednego ze zwolnień z opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych, o którym mowa w art. 31 a ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym (np. do celów opałowych w gospodarstwach domowych, w pracach rolnych itp.). W takich przypadkach, dokonując sprzedaży, Wnioskodawca spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (tj. wystawia fakturę oraz uzyskuje oświadczenie o przeznaczeniu wyrobów do celów zwolnionych).

W przypadku zaś braku spełnienia ww. warunków formalnych albo związanych z przeznaczeniem wyrobów węglowych, Wnioskodawca opodatkowuje sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu akcyzą zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Proces sprzedaży węgla

W procesie sprzedaży węgla dokonywanej przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych można wskazać następujące etapy.

Zamówienie

Spółka promuje i reklamuje sprzedawane przez siebie wyroby węglowe przede wszystkim w Internecie. Również zamówienie na węgiel składane jest przez nabywców co do zasady „na odległość”, tj. przede wszystkim drogą elektroniczną (przy pomocy formularza na stronie internetowej Spółki lub za pośrednictwem internetowej platformy handlowej prowadzonej przez podmiot trzeci, dalej: Pośrednik). Nabywcy mają także możliwość złożenia zamówienia na zakup węgla drogą telefoniczną poprzez kontakt z infolinią Wnioskodawcy.

W przypadku dokonania zakupu węgla za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy, nabywcy wypełniają formularz, w którym podają swoje dane (takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail i numer telefonu) oraz adres na jaki ma zostać dokonana dostawa węgla. W formularzu klienci wskazują również, czy dokonują zakupu węgla jako podatnicy VAT poprzez wypełnienie pola z Numerem Identyfikacji Podatkowej oraz nazwy firmy nabywcy. W formularzu Klienci wskazują także, czy są podmiotami zwolnionymi od podatku akcyzowego na podstawie ustawy o podatku akcyzowym. Klienci korzystający ze zwolnienia od podatku akcyzowego zaznaczają w formularzu jeden z tytułów przysługującego im zwolnienia:

  1. Gospodarstwo domowe (cel opałowy);
  2. Administracja publiczna, podmiot oświaty, podmiot leczniczy i inne;
  3. Produkcja energii elektrycznej;
  4. Produkcja wyrobów energetycznych;
  5. Przewóz towarów i pasażerów koleją;
  6. Do łącznego wytwarzania ciepła i energii;
  7. Prace rolnicze i tym podobne;
  8. Procesy mineralogiczne i tym podobne;
  9. Energochłonne, cele opałowe;
  10. Ochrona środowiska;

Te same dane uzupełniane są w przypadku zamówień składanych telefonicznie za pośrednictwem infolinii Wnioskodawcy (dane w formularzu wypełnia wówczas pracownik Spółki prowadzący rozmowę).

Po dojściu do komunikatu „kup teraz”, Klient otrzymuje potwierdzenie złożenia zamówienia na podany wcześniej adres mailowy.

Z kolei w przypadku zakupu węgla przez stronę internetową Pośrednika, nabywca również wypełnia formularz, w którym podaje swoje dane oraz adres na jaki ma zostać dokonana dostawa towaru.

Dostawa

Spółka dokonuje dostawy węgla zamówionego przez klientów nieprowadzących działalności gospodarczej przez stronę internetową Wnioskodawcy, telefonicznie albo przez platformę handlową Pośrednika drogą wysyłkową. Korzysta w tym zakresie z usług współpracujących z Wnioskodawcą firm kurierskich lub też Poczty Polskiej. Dokonując zakupu węgla w powyższy sposób nabywca nie ma więc możliwości osobistego odbioru towaru.

Zamówienia posiadające w systemie Spółki status „zaakceptowane” są gotowe do realizacji. Przewoźnicy świadczą także dodatkowe usługi, w tym usługę płatności za pobraniem a także odbierają oświadczenia o zwolnieniu z akcyzy od klientów.

Średni czas dostawy wyrobów węglowych od momentu załadunku to ok. 2-3 dni robocze.

Kurierzy mają obowiązek kontaktować się z klientami przed dostawą towaru. Kurier powinien także m.in. zweryfikować oświadczenie dotyczące zwolnienia z akcyzy oraz zabrać je od klienta. Oświadczenia są wysyłane zbiorczo do siedziby Spółki. Następnie są weryfikowane przez pracowników firmy i archiwizowane. W przypadku braku dokumentu lub błędów w oświadczeniu składane są reklamacje. W takich sytuacjach Biuro Obsługi Klienta Wnioskodawcy kontaktuje się z klientem i próbuje uzyskać poprawione oświadczenie.

Płatność

W przypadku zamówień składanych „na odległość” (tj. przez formularz na stronie internetowej, telefonicznie lub za pośrednictwem platformy Pośrednika), płatność za dostarczany przez Spółkę węgiel dokonywana jest na rzecz Spółki zawsze drogą elektroniczną. Istnieje przy tym kilka możliwych form realizacji takiej płatności:

  • przy zamówieniu węgla przez stronę internetową Wnioskodawcy, nabywcy mogą dokonać przedpłaty w wysokości pełnej ceny za zamawiany węgiel w drodze przelewu na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem systemu płatności internetowej, np. (…) albo też na rachunek Spółki w przypadku płatności nierealizowanych drogą online (np. osoby starsze nie zawsze mają zaufanie do takiej formy, w tych wypadkach Spółka wystawia dokument proforma z danymi do przelewu). Możliwa jest także za dodatkową opłatą opcja „za pobraniem” - przy odbiorze towaru przedstawicielowi firmy kurierskiej lub Poczty. Także i w tym przypadku, Spółka otrzymuje przelewem na swój rachunek bankowy wszystkie płatności pobrane przez firmę kurierską lub Pocztę Polską przy odbiorze węgla przez nabywców. Środki wpływają na konto Spółki w ciągu maksymalnie siedmiu dni;
  • w przypadku zakupu węgla przez klientów Spółki za pośrednictwem internetowej platformy handlowej Pośrednika, nabywcy mogą dokonać przedpłaty 100% ceny w drodze przelewu dokonanego przez system płatności internetowej (np. …) na rachunek bankowy Pośrednika. Spółka otrzymuje na swój rachunek bankowy od Pośrednika wpłacone przez nabywców tytułem zapłaty ceny za węgiel przedpłaty w sposób ciągły, z reguły w ciągu jednego - dwóch dni od uznania rachunku Pośrednika. Uiszczone przez klientów kwoty są przekazywane przez Pośrednika w pełnej wysokości, odpowiadającej cenie należnej za sprzedany węgiel (Pośrednik nie pobiera od Spółki prowizji).
  • w przypadku zamówienia węgla przez klientów Spółki telefonicznie, co od zasady jedyną opcją zapłaty jest „za pobraniem" (środki przekazywane są na rachunek Spółki w sposób opisany powyżej) lub przedpłata na podstawie wystawianych przez Spółkę dokumentów pro forma.

Ewidencjonowanie zamówień oraz wpłat

Spółka posiada informacje i dane o wszystkich realizowanych zamówieniach w swoim systemie CRM, tj. m in. dane klienta, numery listu przewozowego, faktury VAT itp. Wszystkie poprawnie złożone zamówienia pojawiają się automatycznie w systemie CRM dedykowanym dla obsługi zamówień detalicznych. Zamówienia są weryfikowane przez pracowników Spółki, którzy sprawdzają poprawność danych, „konflikt danych” (gdy imię i nazwisko oraz numer telefonu są już w historii zamówień) oraz płatność. Zamówienia realizowane przez platformę Pośrednika pojawiają się w systemie tylko, gdy są opłacone. Jeśli zamówienie nie zostało opłacone, automatycznie zostaje oznaczone jako „nieopłacone”.

W przypadku zamówienia węgla przez stronę internetową Spółki, płatności trafiają na rachunek bankowy Wnioskodawcy i Spółka ma możliwość powiązania danej wpłaty z konkretną czynnością (tj. dostawą węgla w określonej ilości, w danym terminie i za określoną cenę) z konkretnym nabywcą (Spółka dysponuje danymi nabywcy, w tym jego adresem) - niezależnie od tego, czy wpłata została dokonana bezpośrednio przelewem na rachunek bankowy Spółki, czy za pośrednictwem systemu płatności internetowej obsługiwanego przez podmiot trzeci (np. …).

W przypadku płatności dokonywanych przez nabywców na rzecz Pośrednika, wpłaty trafiają w pierwszej kolejności na stanowiący własność Pośrednika tzw. wirtualny rachunek Spółki dedykowany transakcjom Spółki realizowanym za pośrednictwem platformy internetowej Pośrednika. Środki trafiają na rachunek bankowy Spółki po przekazaniu przez Pośrednika i na zasadach określonych przez Spółkę (tj. z zasady na bazie dziennej, bez względu na ilość zgromadzonych środków). Spółka ma wgląd we wpłaty na koncie Pośrednika i po numerach wpłaty jest w stanie zweryfikować jaka konkretna transakcja na rzecz jakiego Klienta została ujęta w kwocie przekazanej przez Pośrednika.

Na tej podstawie Spółka również może powiązać (zaksięgować) uzyskaną od Pośrednika płatność zbiorczą z konkretną dostawą węgla dokonaną przez Wnioskodawcę w danym okresie na rzecz konkretnie wskazanych podmiotów korzystających z platformy prowadzonej przez Pośrednika (Spółka dysponuje danymi nabywcy, w tym jego adresem).

W przypadku zaś płatności za pobraniem dokonanej u przedstawiciela firmy kurierskiej lub poczty, Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę na swój rachunek bankowy poprzez zbiorczy przelew wykonany przez firmę kurierską lub indywidualny przelew odpowiadający danej transakcji przez Pocztę Polską. Spółka otrzymuje od firmy kurierskiej zestawienia poszczególnych transakcji płatniczych wraz z listami przewozowymi i danymi pozwalającymi powiązać daną wpłatę z konkretną transakcją sprzedaży węgla na rzecz konkretnego nabywcy (Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy).

Dokumentowanie sprzedaży

Bez względu na sposób sprzedaży oraz formę zapłaty, dostawy węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Spółka ewidencjonuje przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2020 poz. 106, ze zm., dalej: ustawa o VAT). Dodatkowo, Spółka wystawia także w takim przypadku każdorazowo faktury VAT. Jest to bowiem jeden z warunków przewidzianego w art. 31 a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienia w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu (art. 31 a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Spółka dokumentuje swoją sprzedaż zarówno w formie paragonu fiskalnego jak i faktury VAT i zasada ta dotyczy sprzedaży realizowanej wysyłkowo (płatność na rachunek bankowy Spółki bezpośrednio, przez internetowy system płatniczy bądź też przekazywanej przez Pośrednika, firmę kurierską lub Pocztę Polską).

Spółka ewidencjonuje więc na kasie fiskalnej zaliczki i przedpłaty niezwłocznie po uznaniu właściwych kwot na rachunku Wnioskodawcy. W przypadku płatności za pobraniem, Spółka dokumentuje sprzedaż paragonem fiskalnym podczas dokonania dostawy (tj. najczęściej w momencie wydania towaru podmiotowi dokonującemu wysyłki - kurierowi lub pracownikowi Poczty Polskiej).

Zwolnienie z obowiązku fiskalizacji

Z uwagi na chęć uproszczenia rozliczeń i zminimalizowania obciążeń administracyjnych, Spółka podejmuje działania w celu zaprzestania ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej transakcji dostawy węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zarówno korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego jak i z takiego zwolnienia niekorzystających, dokonywanych do tej pory w sposób wysyłkowy (tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi), opłacanych w całości na rachunek bankowy Spółki.

Transakcje te Wnioskodawca planuje w najbliższej przyszłości dokumentować wyłącznie fakturą VAT. Wnioskodawca będzie wysyłał fakturę VAT do nabywców drogą mailową, pocztą, albo dołączy do zamówionego towaru (tak jak do tej pory). Jest to bowiem niezbędne dla zachowania prawa do zwolnienia sprzedaży węgla z akcyzy zgodnie z art. 31 a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

W uzupełnieniu do wniosku otrzymanym w dniu 19 lutego 2021 r. Wnioskodawca odpowiadając na zadane pytania wskazał:

  1. W czyim imieniu i na czyją rzecz Pośrednik sprzedaje węgiel za pośrednictwem swojej internetowej platformy handlowej?
    Sprzedaż za pośrednictwem platformy Pośrednika dokonywana jest w imieniu i na rzecz Spółki - pośrednik jedynie udostępnia platformę sprzedażową oraz pośredniczy w realizacji płatności. Pośrednik nie jest w szczególności stroną umów sprzedaży towarów.
  2. W jaki sposób wynagradzany jest Pośrednik za swoje usługi? Czy jest wystawiana faktura za pośrednictwo?
    Pośrednik wystawia faktury z tytułu świadczonych przez siebie usług w ww. zakresie. Wynagrodzenie Pośrednika kalkulowane jest wg wzoru: (prowizja x cena towaru x koszt transportu) x ilość sprzedanych jednostek.
  3. Czy Pośrednik w procesie sprzedaży węgla opisanym we wniosku w którymkolwiek momencie staje się jego właścicielem?
    Nie. Pośrednik nigdy nie staje się właścicielem sprzedawanego przez Spółkę towaru.
  4. Kto w przedmiotowym modelu sprzedaży ponosi odpowiedzialność za towar od momentu wydania go firmie kurierskiej/poczcie do momentu dostarczenia go do Nabywcy?
    Odpowiedzialność w ww. zakresie ponosi wyłącznie Spółka.
  5. W sytuacji sprzedaży węgla przez Pośrednika, na czyjej kasie rejestrującej jest ona ewidencjonowana i w czyim imieniu jest wystawiana faktura? (czy również ta sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej Wnioskodawcy i faktura jest wystawiana w imieniu i przez Wnioskodawcę?)
    Pośrednik nie sprzedaje węgla a jedynie udostępnia platformę sprzedażową (i pośredniczy w realizacji płatności). Sprzedaż dokonywana jest zawsze przez Spółkę i przez Spółkę jest ewidencjonowana (na kasie rejestrującej, fakturą).
  6. Kto rozpatruje ewentualne reklamacje w przypadku sprzedaży węgla za pośrednictwem internetowej platformy handlowej Pośrednika?
    Wyłącznie Spółka. Pośrednik nie ponosi żadnej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy sprzedaży towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisywanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519; dalej: Rozporządzenie) w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia - w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym dostaw węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?
  2. Czy w opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Spółka może zaprzestać ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymywanych należności z tytułu dostawy węgla w dowolnym momencie uwzględniając fakt, że w chwili obecnej Spółka prowadzi ewidencję tego rodzaju dostaw za pomocą kasy rejestrującej i nie zamierza likwidować kas rejestrujących w przyszłości?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odpowiedź na pytanie 1

Zdaniem Spółki, w opisywanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519; dalej: Rozporządzenie) w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia - w przypadku dostawy węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych realizowanych w systemie wysyłkowym z uwagi na fakt, że Wnioskodawca każdorazowo otrzymuje i będzie otrzymywał całość zapłaty za węgiel przelewem na swój rachunek bankowy (bezpośrednio od nabywców, przez system płatności internetowych lub firmę kurierską lub pocztę) a także Spółka posiada i będzie posiadać ewidencje pozwalające na jednoznaczne połączenie zapłaty z daną konkretną czynnością i konkretnym nabywcą (w tym będzie dysponować danymi nabywcy i jego adresem).

Odpowiedź na pytanie 2

Zdaniem Spółki, w opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Spółka może zaprzestać ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymywanych należności z tytułu dostawy węgla w dowolnym momencie nawet uwzględniając fakt, że w chwili obecnej Spółka prowadzi ewidencję tego rodzaju dostaw za pomocą kasy rejestrującej i nie zamierza likwidować kas rejestrujących w przyszłości na potrzeby transakcji realizowanych potencjalnie w inny sposób niż opisany.

Uzasadnienie stanowiska odnośnie pytania 1

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Powyższe przepisy określają generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zwolnienie z obowiązku fiskalizacji

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia. Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2018 r. poz. 2519, dalej: Rozporządzenie).

Regulacje zawarte w Rozporządzeniu wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe). Stosownie do § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 Rozporządzenia).

Zgodnie z poz. 36 ww. załącznika do Rozporządzenia, korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (określone zostaną dane nabywcy, w tym jego adres). Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niezależnie jednak od sposobu, w jaki realizowane są dostawy, prawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie poz. 36 załącznika do Rozporządzenia dostawę towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego Rozporządzenia.

Podsumowując, aby zatem podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (określone zostaną dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Zdaniem Spółki, wszystkie ww. warunki są w przedmiotowej sprawie spełnione.

Sprzedaż wysyłkowa

Sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia - np. telefonicznie lub poprzez Internet, po czym wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej do nabywcy (tak o sprzedaży wysyłkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2020 r., sygn. 0114-KDIP1- 3.4012.49.2020.2. KK).

Uregulowania prawne dotyczące sprzedaży w systemie wysyłkowym zawiera ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287), która reguluje zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Cechami charakterystycznymi umowy zawieranej na odległość jest:

  • brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, tj. przedsiębiorcy i konsumenta,
  • złożenie zamówienia i zawarcie umowy z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. telefonicznie lub poprzez Internet),
  • towar zostaje przemieszczony od dostawcy do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca pocztą lub przesyłką kurierską, co oznacza, że nie może on zostać wydany klientowi np. w sklepie stacjonarnym z chwilą zawarcia umowy sprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku opisanych w niniejszym wniosku i dokonywanych przez Spółkę transakcji sprzedaży wysyłkowej węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych ww. przesłanki są i będą spełnione.

Po pierwsze, Spółka dokonuje i będzie dokonywać sprzedaży węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych umożliwiając tym podmiotom złożenie zamówienia na towary Spółki drogą elektroniczną (przy pomocy formularza na stronie internetowej Spółki lub za pośrednictwem internetowej platformy handlowej Pośrednika), względnie telefonicznie poprzez kontakt z infolinią Wnioskodawcy.

Po drugie, wskazana sprzedaż dokonywana jest i będzie w systemie wysyłkowym za pośrednictwem współpracujących z Wnioskodawcą firm kurierskich lub Poczty Polskiej (brak możliwości odbioru towaru w siedzibie Spółki).

Po trzecie, również sposób przyjmowania przez Spółkę płatności jest charakterystyczny dla tego rodzaju sprzedaży.

Zapłata w całości na rachunek bankowy Spółki

Spółka otrzymuje i będzie otrzymywać ostatecznie zapłatę za zrealizowane transakcje dostawy węgla (w tym w formie przedpłaty 100% ceny) wyłącznie i w całości na swój rachunek bankowy. Powyższa zasada dotyczy zarówno wpłat pochodzących bezpośrednio od klientów Spółki, jak i wpłat przekazywanych przez Pośrednika, firmę kurierską (płatność za pobraniem), a także indywidualnych przelewów odpowiadających danej transakcji przekazywanych Spółce przez Pocztę Polską. Z § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia nie wynika bowiem w szczególności, że zapłata na rachunek bankowy musi być dokonywana bezpośrednio przez podmiot dokonujący zakupu węgla. Wystarczy sam fakt, że zapłata finalnie trafia na rachunek bankowy (tak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z dnia 7 sierpnia 2019 r., 0111- KDIB3-2.4012.323.2019.2.MN).

W związku z powyższym bez znaczenia pozostaje fakt, że niektóre płatności wynikające z transakcji zakupu węgla przez nabywców mogą odbywać się za pobraniem poprzez dokonanie płatności u przedstawiciela firmy kurierskiej lub Poczty Polskiej, bowiem takie płatności również zrównane są z płatnością za pośrednictwem banku. Potwierdzeniem powyższego stanowiska Wnioskodawcy jest m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 listopada 2018 r. (0113-KDIPT1-3.4012.608.2018.2.JM), w której organ stanął na stanowisku, że podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej poprzez sklep internetowy, w przypadku gdy płatność dokonywana jest gotówką za pobraniem przy odbiorze ale finalnie przekazywana przez kuriera na rachunek sprzedawcy;
  • interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2016 r. (IPPP2/4512-319/16-4/BH), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż „Analiza opisanego we wniosku zdarzenia oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione wszystkie przesłanki dla uznania, ze Wnioskodawca dokonując dostawy towarów wymienionych we wniosku (a więc innych niż przedstawione w § 4 pkt 1 rozporządzenia) nie będzie miał obowiązku ewidencji tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku gdy zapłata będzie dokonywana za pobraniem przez operatora (Poczta i firmy kurierskiej V.) a następnie będzie wpłacana w całości na rachunek bankowy spółki”;
  • interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 stycznia 2020 r. (0111-KDIB3-2.4012.772.2019.2.SR), w której organ zajął stanowisko, zgodnie z którym „Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa przez przelew bankowy, płatności elektroniczne - system płatności X. kartę kredytową, oraz za pobraniem na rachunek bankowy Wnioskodawcy a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.”

Nie ma także znaczenia fakt, że niektóre płatności za zakup węgla Wnioskodawcy dokonywane są w drodze systemów płatniczych on-line (poprzez skorzystanie z serwisów oferujących usługi płatnicze np. …). Taka forma płatności jest zrównana z płatnością za pośrednictwem banku. Potwierdzeniem powyższego stanowiska Wnioskodawcy jest m in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 listopada 2017 r. (0111-KDIB3-2.4012.436.2017.1.ASZ), w której organ staną na stanowisku, że zwolnienie z obowiązku stosowania kasy rejestrującej do sprzedaży wysyłkowej przysługuje również przy dokonywaniu płatności za pomocą internetowych systemów płatniczych wskazując jednocześnie, że „w odniesieniu do płatności przez systemy płatnicze on-line (PayU, Przelewy24) Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznania, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą.”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2019 r. (0112-KDIL2-2.4012.24.2019.1.AKR), w której organ wskazał, że (...) wnioskodawca do 31 grudnia 2021 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika, w sytuacji gdy zapłata za usługę dokonywana jest za pomocą tradycyjnego przelewu bankowego oraz automatycznej płatności polegającej na pobraniu środków z karty płatniczej klienta, w formie usługi oferowanej przez internetowy system płatności.

Ewidencja i dowody - powiązanie z konkretną czynnością

Spółka posiada i będzie posiadać ewidencje i dowody, na podstawie których może jednoznacznie powiązać daną wpłatę z konkretną usługą świadczoną na rzecz konkretnie wskazanego podmiotu. Spółka jest w stanie przyporządkować otrzymaną wpłatę do konkretnej transakcji sprzedaży węgla na rzecz zidentyfikowanego nabywcy:

  • w przypadku płatności poprzez stronę internetową Spółki dokonaną bezpośrednio przelewem na rachunek bankowy Spółki;
  • za pośrednictwem systemu płatności internetowej;

W takich przypadkach Wnioskodawca ma możliwość powiązania danej wpłaty (np. po jej numerze) z konkretną dostawą węgla na rzecz zidentyfikowanego nabywcy, Wnioskodawca dysponuje danymi nabywcy, w tym jego adresem.

Podobne możliwości Spółka posiada w przypadku przelewu dokonanego przez Pośrednika lub firmę kurierską. Bez znaczenia pozostaje to, że Pośrednik oraz firma kurierska dokonują zbiorczych, okresowych przelewów. Do każdego przelewu zbiorczego Pośrednik (firma kurierska) sporządza bowiem zestawienie poszczególnych transakcji płatniczych wraz z danymi pozwalającymi powiązać daną wpłatę z konkretną transakcją sprzedaży na rzecz konkretnego nabywcy węgla. Na tej podstawie Spółka może powiązać uzyskaną od Pośrednika lub firmy kurierskiej płatność zbiorczą z konkretną dostawą węgla dokonaną przez Wnioskodawcę w danym okresie na rzecz konkretnie wskazanych podmiotów korzystających z platformy prowadzonej przez Pośrednika lub z możliwości zapłaty za węgiel „za pobraniem” (Spółka dysponuje danymi nabywcy, w tym jego adresem).

Praktyka podatkowa potwierdza, że zbiorcze przekazywanie przez pośredników wpłat dokonywanych przez nabywców nie stanowi przeszkody do skorzystania z ww. zwolnienia, o ile podatnik posiada stosowną dokumentację. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2019 r. (0113- KDIPT1-3 4012.67.2019.2.JM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że (...) w przypadku przyjmowania płatności za pośrednictwem portali X i Y, Wnioskodawca będzie otrzymywał w całości zapłatę za wykonywane usługi za pośrednictwem banku na swój rachunek bankowy oraz z prowadzonej przez Wnioskodawcę dokumentacji będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata. A zatem należy stwierdzić, że spełnione będą warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia. Nie ma przy tym znaczenia fakt, iż pieniądze wpływają na konto Wnioskodawcy za pośrednictwem portali. W tych przypadkach, w których płatność (...) zostanie przekazana przez portale na konto bankowe Wnioskodawcy, a z prowadzonej przez Wnioskodawcę dokumentacji będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca jest również w stanie przyporządkować otrzymaną za pośrednictwem Poczty Polskiej w formie indywidualnego przelewu wpłatę do konkretnej transakcji sprzedaży na rzecz konkretnego nabywcy węgla. Także w tym przypadku Spółka dysponuje danymi nabywcy towaru, w tym jego adresem.

Brak wyłączenia z § 4 ust. 1 Rozporządzenia

Końcowo, towary będące przedmiotem dostaw przez Wnioskodawcę nie zostały ujęte w katalogu towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W szczególności, towarów sprzedawanych przez Spółkę nie sposób zaliczyć do określonego w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k Rozporządzenia wyłączenia, zgodnie z którym, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 Rozporządzenia, nie stosuje się w przypadku wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dotyczącego zwolnień podmiotowych, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Z kolei art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT zakłada, że ww. zwolnień nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W takim przypadku bez znaczenia jest wartość sprzedaży, na podstawie której istniałaby prawna możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.

Jak wynika art. 31 a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych m.in. przez gospodarstwo domowe. Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu m.in. wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury dokumentującej to zdarzenie.

Mając na względzie powołane przepisy prawa wskazać należy, iż w przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k Rozporządzenia, bowiem wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT nie ma zastosowania do sprzedaży węgla. Niezależnie od tego, czy dana dostawa korzysta ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą (np. dostawa realizowana na rzecz gospodarstw domowych do celów opałowych, zwolniona z akcyzy na mocy art. 31 a ust. 1 pkt 3 w zw. z ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym - podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.902.2018.1.RG), czy też efektywnie podlega opodatkowaniu akcyzą (nie korzysta ze zwolnienia z akcyzy). Powyższe wyłączenie, o którym stanowi § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k Rozporządzenia nie ma zastosowania do towarów sprzedawanych przez Spółkę również z tego względu, że węgiel nie jest metalem szlachetnym.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może on stosować ww. zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej, bowiem spełnia i będzie spełniał wszystkie cztery wskazane wyżej warunki t.j:

(i) sprzedaży przez Wnioskodawcę węgla osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym (zarówno korzystającym ze zwolnienie od podatku akcyzowego jak i z takiego zwolnienia niekorzystającym) w systemie wysyłkowym,

(ii) otrzymania w całości zapłaty za sprzedaż prowadzona systemem wysyłkowym na rachunek bankowy Spółki,

(iii) posiadania ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz

(iv) braku sprzedaży towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia.

Uzasadnienie stanowiska odnośnie pytania 2

Zgodnie z § 8 ust. 3 Rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do Rozporządzenia, zwolnienia przedmiotowego, o którym stanowi § 2 rozporządzenia, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Z ww. regulacji wynika, iż wcześniejsze rozpoczęcie ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określonych kategorii czynności powoduje unicestwienie możliwości korzystania ze zwolnienia przewidzianego w § 2 rozporządzenia. Dotyczy to w obecnym stanie prawnym jednak jedynie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika tj.:

  • dostawy produktów (rzeczy) - dokonywana przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,
  • usług świadczonych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W pozostałych przypadkach wskazanych w załączniku do Rozporządzenia, a zatem także w przypadku dostaw wskazanych w poz. 36 załącznika, omawiana regulacja nie wprowadza tego rodzaju wyłączenia. Oznacza to, że fakt ewidencjonowania tego rodzaju czynności na kasie rejestrującej nie ogranicza możliwości stosowania zwolnienia. Powyższe potwierdza praktyka podatkowa. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2018 r. (0115-KDIT1-1.4012.160.218.1.AJ) uznał za prawidłowe poniższe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym (...) wcześniejsze rozpoczęcie „fiskalizacji” tylko określonych kategorii czynności powoduje wygaśnięcie możliwości korzystania ze zwolnienia z „fiskalizacji” (. . .). W pozostałych przypadkach, regulacja nie wprowadza więc ograniczenia, aby zaprzestać „fiskalizacji” w zakresie czynności, które mogą korzystać z innych przedmiotowych zwolnień z „fiskalizacji”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 sierpnia 2019 r. (0113- KDIPT1-3.4012.345.2019.2.JM) wskazał, że w przypadku spełnienia przez podatnika wszystkich warunkach umożliwiających zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia podatnik będzie miał prawo „(...) korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Tym samym należy stwierdzić, ze Wnioskodawca będzie miał możliwość rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zaprzestania dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi.”

Podobnie, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2019 r. (0112-KDIL2-2.3012.502.2019.1.JK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał w stosunku do podatnika, któremu przysługuje prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia dla sprzedaży opon na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, że „Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy zatem danego przedmiotu działalności. Nie dotyczy więc pozostałych usług czy sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca może zrezygnować z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży opon w sklepie internetowym.”

A zatem, sam fakt, że Spółka do tej pory fiskalizuje sprzedaż węgla za pomocą kasy rejestrującej nie stoi przeciwko możliwości niezwłocznego zaprzestania takiej fiskalizacji (przy spełnieniu warunków, o których mowa w poz. 36 załącznika do Rozporządzenia).

Co jednak ważne, Spółka zmierza do zaprzestania ewidencjonowania płatności (w tym przedpłat w wysokości 100% ceny) za pomocą kasy rejestrującej tylko w sytuacji sprzedaży wysyłkowej węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (zarówno korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego jak i z takiego zwolnienia niekorzystających) w przypadku zarówno płatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy otrzymanych bezpośrednio od nabywców jak i kwot przekazanych zbiorczo przez Pośrednika oraz firmę kurierską a także w przypadku kwot przekazanych na rachunek bankowy Spółki przez Pocztę Polską w postaci indywidualnych przelewów odpowiadający danej transakcji.

Spółka nie zamierza jednak dokonywać likwidacji kas fiskalnych, a jedynie zaprzestać dokumentowania na niej czynności, które podlegać mogą zwolnieniu przewidzianemu w § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

W ocenie Spółki bez znaczenia dla możliwości zaprzestania ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej pozostaje fakt, że w przyszłości Wnioskodawca może ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej płatności za węgiel - w przypadku gdy dojdzie do zapłaty za towar w sposób inny niż poprzez rachunek bankowy Wnioskodawcy lub w przypadku odbioru osobistego towaru przez nabywcę. Nie ma bowiem jakichkolwiek przeciwskazań do zaprzestania przez Spółkę ewidencjonowania na kasie fiskalnej transakcji spełniających przesłanki wskazane w poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, przy jednoczesnej dalszej możliwości używania kasy rejestrującej do płatności niniejszym wnioskiem nie objętych.

Tego rodzaju wnioski płyną z praktyki podatkowej, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lutego 2020 r. (0114-KDIP1-3.4012.17.2020.1.KP) organ uznał, że „(...) odnosząc się do kwestii dotyczącej momentu rezygnacji z ewidencjonowania ww. sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej należy wskazać, że Zainteresowany ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (...) w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów W związku z tym, sytuacji gdy do tej pory Spółka ewidencjonowała taką sprzedaż, to może w dowolnym miesiącu zaprzestać ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do dnia 31 grudnia 2021 r.”

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka może zaprzestać ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej szczegółowo opisanej w stanie faktycznym, mimo że proces ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących Spółka zaczęła już wcześniej tj. przed dniem 1 stycznia 2019 r., a także pomimo tego, że może go prowadzić w przyszłości w stosunku do płatności, które nie skorzystają ze zwolnienia wynikającego z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W odpowiedzi na zadane pytania w pierwszej kolejności należy wskazać, że § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych, określonych w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, oraz przedmiotowych, określonych w § 2 rozporządzenia), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju i prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży węgla kamiennego (dalej również: węgiel) oraz miałów energetycznych.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży węgla zarówno na rzecz podatników VAT jak podmiotów niebędących podatnikami VAT (w tym: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych).

Nabywcami węgla sprzedawanego przez Spółkę na terytorium kraju są m.in. podmioty posiadające status finalnych nabywców węglowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.). Wśród finalnych nabywców węglowych, odbiorcami sprzedawanego przez Wnioskodawcę węgla są m.in. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i rolnicy ryczałtowi.

Spółka promuje i reklamuje sprzedawane przez siebie wyroby węglowe przede wszystkim w Internecie. Również zamówienie na węgiel składane jest przez nabywców co do zasady „na odległość”, tj. przede wszystkim drogą elektroniczną (przy pomocy formularza na stronie internetowej Spółki lub za pośrednictwem internetowej platformy handlowej prowadzonej przez podmiot trzeci, dalej: Pośrednik). Nabywcy mają także możliwość złożenia zamówienia na zakup węgla drogą telefoniczną poprzez kontakt z infolinią Wnioskodawcy.

W przypadku dokonania zakupu węgla za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy, nabywcy wypełniają formularz, w którym podają swoje dane (takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail i numer telefonu) oraz adres na jaki ma zostać dokonana dostawa węgla. W formularzu klienci wskazują również, czy dokonują zakupu węgla jako podatnicy VAT poprzez wypełnienie pola z Numerem Identyfikacji Podatkowej oraz nazwy firmy nabywcy. Te same dane uzupełniane są w przypadku zamówień składanych telefonicznie za pośrednictwem infolinii Wnioskodawcy (dane w formularzu wypełnia wówczas pracownik Spółki prowadzący rozmowę). Po dojściu do komunikatu „kup teraz”, Klient otrzymuje potwierdzenie złożenia zamówienia na podany wcześniej adres mailowy.

Z kolei w przypadku zakupu węgla przez stronę internetową Pośrednika, nabywca również wypełnia formularz, w którym podaje swoje dane oraz adres na jaki ma zostać dokonana dostawa towaru.

Spółka dokonuje dostawy węgla zamówionego przez klientów nieprowadzących działalności gospodarczej przez stronę internetową Wnioskodawcy, telefonicznie albo przez platformę handlową Pośrednika drogą wysyłkową. Korzysta w tym zakresie z usług współpracujących z Wnioskodawcą firm kurierskich lub też Poczty Polskiej. Dokonując zakupu węgla w powyższy sposób nabywca nie ma więc możliwości osobistego odbioru towaru.

Przewoźnicy świadczą także dodatkowe usługi, w tym usługę płatności za pobraniem a także odbierają oświadczenia o zwolnieniu z akcyzy od klientów. Kurierzy mają obowiązek kontaktować się z klientami przed dostawą towaru.

W przypadku zamówień składanych „na odległość” (tj. przez formularz na stronie internetowej, telefonicznie lub za pośrednictwem platformy Pośrednika), płatność za dostarczany przez Spółkę węgiel dokonywana jest na rzecz Spółki zawsze drogą elektroniczną. Istnieje przy tym kilka możliwych form realizacji takiej płatności:

  • przy zamówieniu węgla przez stronę internetową Wnioskodawcy, nabywcy mogą dokonać przedpłaty w wysokości pełnej ceny za zamawiany węgiel w drodze przelewu na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem systemu płatności internetowej, np. (…) albo też na rachunek Spółki w przypadku płatności nierealizowanych drogą online (np. osoby starsze nie zawsze mają zaufanie do takiej formy, w tych wypadkach Spółka wystawia dokument proforma z danymi do przelewu). Możliwa jest także za dodatkową opłatą opcja „za pobraniem” - przy odbiorze towaru przedstawicielowi firmy kurierskiej lub Poczty. Także i w tym przypadku, Spółka otrzymuje przelewem na swój rachunek bankowy wszystkie płatności pobrane przez firmę kurierską lub Pocztę Polską przy odbiorze węgla przez nabywców. Środki wpływają na konto Spółki w ciągu maksymalnie siedmiu dni;
  • w przypadku zakupu węgla przez klientów Spółki za pośrednictwem internetowej platformy handlowej Pośrednika, nabywcy mogą dokonać przedpłaty 100% ceny w drodze przelewu dokonanego przez system płatności internetowej (np. …) na rachunek bankowy Pośrednika. Spółka otrzymuje na swój rachunek bankowy od Pośrednika wpłacone przez nabywców tytułem zapłaty ceny za węgiel przedpłaty w sposób ciągły, z reguły w ciągu jednego - dwóch dni od uznania rachunku Pośrednika. Uiszczone przez klientów kwoty są przekazywane przez Pośrednika w pełnej wysokości, odpowiadającej cenie należnej za sprzedany węgiel (Pośrednik me pobiera od Spółki prowizji).
  • w przypadku zamówienia węgla przez klientów Spółki telefonicznie, co od zasady jedyną opcją zapłaty jest „za pobraniem” (środki przekazywane są na rachunek Spółki w sposób opisany powyżej) lub przedpłata na podstawie wystawianych przez Spółkę dokumentów pro forma.

Spółka posiada informacje i dane o wszystkich realizowanych zamówieniach w swoim systemie CRM, tj. m in. dane klienta, numery listu przewozowego, faktury VAT itp. Wszystkie poprawnie złożone zamówienia pojawiają się automatycznie w systemie CRM dedykowanym dla obsługi zamówień detalicznych. Zamówienia są weryfikowane przez pracowników Spółki, którzy sprawdzają poprawność danych, „konflikt danych" (gdy imię i nazwisko oraz numer telefonu są już w historii zamówień) oraz płatność. Zamówienia realizowane przez platformę Pośrednika pojawiają się w systemie tylko, gdy są opłacone. Jeśli zamówienie nie zostało opłacone, automatycznie zostaje oznaczone jako „nieopłacone".

W przypadku zamówienia węgla przez stronę internetową Spółki, płatności trafiają na rachunek bankowy Wnioskodawcy i Spółka ma możliwość powiązania danej wpłaty z konkretną czynnością (tj. dostawą węgla w określonej ilości, w danym terminie i za określoną cenę) z konkretnym nabywcą (Spółka dysponuje danymi nabywcy, w tym jego adresem) - niezależnie od tego, czy wpłata została dokonana bezpośrednio przelewem na rachunek bankowy Spółki, czy za pośrednictwem systemu płatności internetowej obsługiwanego przez podmiot trzeci (np. …).

W przypadku płatności dokonywanych przez nabywców na rzecz Pośrednika, wpłaty trafiają w pierwszej kolejności na stanowiący własność Pośrednika tzw. wirtualny rachunek Spółki dedykowany transakcjom Spółki realizowanym za pośrednictwem platformy internetowej Pośrednika. Środki trafiają na rachunek bankowy Spółki po przekazaniu przez Pośrednika i na zasadach określonych przez Spółkę (tj. z zasady na bazie dziennej, bez względu na ilość zgromadzonych środków). Spółka ma wgląd we wpłaty na koncie Pośrednika i po numerach wpłaty jest w stanie zweryfikować jaka konkretna transakcja na rzecz jakiego Klienta została ujęta w kwocie przekazanej przez Pośrednika. Na tej podstawie Spółka również może powiązać (zaksięgować) uzyskaną od Pośrednika płatność zbiorczą z konkretną dostawą węgla dokonaną przez Wnioskodawcę w danym okresie na rzecz konkretnie wskazanych podmiotów korzystających z platformy prowadzonej przez Pośrednika (Spółka dysponuje danymi nabywcy, w tym jego adresem).

W przypadku zaś płatności za pobraniem dokonanej u przedstawiciela firmy kurierskiej lub poczty, Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę na swój rachunek bankowy poprzez zbiorczy przelew wykonany przez firmę kurierską lub indywidualny przelew odpowiadający danej transakcji przez Pocztę Polską. Spółka otrzymuje od firmy kurierskiej zestawienia poszczególnych transakcji płatniczych wraz z listami przewozowymi i danymi pozwalającymi powiązać daną wpłatę z konkretną transakcją sprzedaży węgla na rzecz konkretnego nabywcy (Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy).

Bez względu na sposób sprzedaży oraz formę zapłaty, dostawy węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Spółka ewidencjonuje przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2020 poz. 106, ze zm.). Dodatkowo, Spółka wystawia także w takim przypadku każdorazowo faktury VAT. Jest to bowiem jeden z warunków przewidzianego w art. 31 a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienia w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu (art. 31 a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Spółka dokumentuje swoją sprzedaż zarówno w formie paragonu fiskalnego jak i faktury VAT i zasada ta dotyczy sprzedaży realizowanej wysyłkowo (płatność na rachunek bankowy Spółki bezpośrednio, przez internetowy system płatniczy bądź też przekazywanej przez Pośrednika, firmę kurierską lub Pocztę Polską).

Spółka ewidencjonuje więc na kasie fiskalnej zaliczki i przedpłaty niezwłocznie po uznaniu właściwych kwot na rachunku Wnioskodawcy. W przypadku płatności za pobraniem, Spółka dokumentuje sprzedaż paragonem fiskalnym podczas dokonania dostawy (tj. najczęściej w momencie wydania towaru podmiotowi dokonującemu wysyłki - kurierowi lub pracownikowi Poczty Polskiej).

Sprzedaż za pośrednictwem platformy Pośrednika dokonywana jest w imieniu i na rzecz Spółki - pośrednik jedynie udostępnia platformę sprzedażową oraz pośredniczy w realizacji płatności. Pośrednik nie jest stroną umów sprzedaży towarów.

Pośrednik wystawia faktury z tytułu świadczonych przez siebie usług w ww. zakresie.

Nie. Pośrednik nigdy nie staje się właścicielem sprzedawanego przez Spółkę towaru.

Odpowiedzialność w ww. zakresie ponosi wyłącznie Spółka.

Pośrednik nie sprzedaje węgla a jedynie udostępnia platformę sprzedażową (i pośredniczy w realizacji płatności). Sprzedaż dokonywana jest zawsze przez Spółkę i przez Spółkę jest ewidencjonowana (na kasie rejestrującej, fakturą).

Pośrednik nie ponosi żadnej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy sprzedaży towaru – ponosi ją wyłącznie Spółka.

Równocześnie - jak wskazał Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska – „towary będące przedmiotem dostaw nie zostały ujęte w katalogu towarów wymienionych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (…) w przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k Rozporządzenia, bowiem wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT nie ma zastosowania do sprzedaży węgla…”

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
    3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
    5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

W w/w rozporządzeniu na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 15 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wprowadzono od 1 stycznia 2021 r. zmiany i § 4 w ust. 1 pkt 1 otrzymał brzmienie:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
    3. silników do napędu pojazdów i motocykli (CN ex 8407, ex 8408 20),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
    5. przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych [(CN ex 8708 z wyłączeniem 8708 21, 8708 29, 8708 95), (CN ex 9401 90 80)] (z wyłączeniem motocykli), to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na kod CN, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że sprzedawany przez Spółkę towar nie jest ujęty w § 4 przywołanego rozporządzenia, nie można go bowiem zaklasyfikować do wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym dostaw węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

Ponownie wskazać w tym miejscu należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Podkreślić w tym miejscu należy, że jeżeli podatnik otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez podatnika dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła – to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2021 r. podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących co wiąże się z brakiem obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem wniosku jest sprzedaż węgla, który – jak wskazał Wnioskodawca – nie jest wymieniony w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

W niniejszej sprawie § 8 ust. 3 rozporządzenia nie ma zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Zatem Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia – dla przedmiotowej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy zatem danego przedmiotu działalności. Nie dotyczy więc pozostałych usług czy sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym (współpracując z firmą kurierską lub Pocztą Polską) dostaw węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na podstawie obowiązującego do 31 grudnia |2021 r. § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Dalsze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu, w którym ma/będzie miał możliwość zaprzestać ewidencjonowania powyższej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej momentu rezygnacji z ewidencjonowania ww. sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej należy wskazać, że Zainteresowany ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży węgla w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów. W związku z tym, w sytuacji gdy do tej pory Spółka ewidencjonowała taką sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej, to może w dowolnym miesiącu (do dnia 31 grudnia 2021 r.) jej zaprzestać.

Podsumowując, Wnioskodawca realizując dostawę węgla osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym współpracując z firmami kurierskimi i Pocztą Polską ma/będzie miał możliwość korzystać ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 do rozporządzenia i w konsekwencji tego w dowolnym momencie do dnia 31 grudnia 2021 roku ma możliwość/będzie mógł zaprzestać ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało również uznać za prawidłowe.

Z wniosku, wynika że: „Spółka nie zamierza dokonywać likwidacji kas fiskalnych, a jedynie zaprzestać dokumentowania na niej czynności, które podlegać mogą zwolnieniu przewidzianemu w § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia. (…) w przyszłości Wnioskodawca może ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej płatności za węgiel - w przypadku gdy dojdzie do zapłaty za towar w sposób inny niż poprzez rachunek bankowy Wnioskodawcy lub w przypadku odbioru osobistego towaru przez nabywcę.”

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w dniu 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675, dalej Nowelizacja), która wprowadza do ustawy o VAT nowe regulacje w zakresie kas rejestrujących.

Nowelizacja przewiduje, przede wszystkim, obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących - kas on-line, w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o VAT w brzmieniu nadanym przez Nowelizację nakłada na podatników, dokonujących sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych, obowiązek stosowania kas on-line, najpóźniej od dnia 1 lipca 2020 r. Innymi słowy podatnicy, którzy dokonują sprzedaży ww. produktów są zobowiązani od 1 lipca 2020 r. do wymiany dotychczasowych kas fiskalnych na nowe kasy on-line.

Natomiast zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r., poz. 1059) – do sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych - przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r.

Powyższe oznacza, że w przypadku gdy Spółka otrzyma zapłatę za towar w sposób inny niż poprzez rachunek bankowy lub w przypadku odbioru osobistego towaru przez nabywcę począwszy od 1 stycznia 2021 r. jest/będzie zobowiązana taką sprzedaż węgla dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych ewidencjonować na kasie on-line.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj