Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1101/11-4/SJ
z 18 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1101/11-4/SJ
Data
2011.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obrót


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 3 października 2011 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem sportowym, prowadzi działalność statutową m.in. w zakresie powszechnego rozwoju dyscyplin sportu. Jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach działalności realizuje zadania publiczne o nazwie: „Organizacja XV Jubileuszowych Igrzysk (…)”. Impreza sportowa odbędzie się we W. w dniach od 30 lipca do 6 sierpnia 2011 r. Jako organizator Zainteresowany będzie przyjmować od uczestników (osoby fizyczne) opłaty za udział w Igrzyskach (…). W lipcu Wnioskodawca spodziewa się przekroczenia obrotów ze sprzedaży (opłaty za uczestnictwo) na rzecz osób fizycznych w wysokości 40.000 zł.

Jak wskazał Zainteresowany, przyjmowanie opłat od uczestników jest sytuacją jednostkową w jego działalności i nie przewiduje on obrotów z osobami fizycznymi po zakończeniu ww. zawodów. W związku z powyższym, mimo przekroczenia kwoty 40.000 zł obrotu z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie chce instalować kasy fiskalnej, ponieważ nie będzie miał obrotów podlegających ewidencjonowaniu po dniu 1 października 2011 r.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Przed datą złożenia wniosku nie powstał u niego obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej, nie przekroczył wcześniej kwoty 40.000 zł obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
  2. Opłaty wnoszone przez uczestników podczas XV Światowych Letnich Igrzysk (…) dokonywane były za pośrednictwem kasy i banku.
  3. Z ewidencji i dowodów jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła.
  4. Opłata wnoszona przez uczestników gwarantowała im: możliwość uczestnictwa w igrzyskach, zakwaterowanie, wyżywienie, bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, korzystanie z imprez towarzyszących, otrzymanie pakietów startowych, upominków okolicznościowych itp.
  5. Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług czynności wskazane we wniosku mają numer PKWiU 9319 – Pozostałe usługi związane ze sportem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przekroczeniem obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej 40.000 zł w lipcu 2011 r. Wnioskodawca ma obowiązek zainstalowania od dnia 1 października 2011 r. kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej od dnia 1 października 2011 r., ponieważ po ewentualnym zainstalowaniu kasy nie będzie on miał obrotów z osobami fizycznymi, które podlegałyby takiemu ewidencjonowaniu. Zakup kasy, który ma służyć ewidencjonowaniu obrotów ze sprzedaży z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w tym przypadku jest nieuzasadniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w świetle art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

I tak, w myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), dalej rozporządzenie.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się tym samym sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem sportowym, realizującym m.in. zadania statutowe w zakresie powszechnego rozwoju dyscypliny sportu. Zainteresowany, w ramach swojej działalności realizuje zadanie publiczne pn. „Organizacja XV Jubileuszowych Igrzysk (…)”. Wnioskodawca, jako organizator przedmiotowej imprezy sportowej, będzie przyjmować od uczestników (osoby fizyczne) opłaty za udział w Igrzyskach (…). Przedmiotowe wpłaty będą regulowane za pośrednictwem kasy (gotówkowo) oraz banku, natomiast z ewidencji i dowodów jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła. Opłata wnoszona przez uczestników gwarantuje im: możliwość uczestnictwa w igrzyskach, zakwaterowanie, wyżywienie, bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, korzystanie z imprez towarzyszących, otrzymanie pakietów startowych, upominków okolicznościowych itp. Jak wskazał Wnioskodawca, wcześniej nie powstał u niego obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej oraz nie przekroczył wcześniej kwoty 40.000 zł obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z tytułu organizowania imprezy sportowej pn. „Organizacja XV Jubileuszowych Igrzysk (…)”, Zainteresowany spodziewa się przekroczenia w miesiącu lipcu 2011 r. przekroczenia obrotów ze sprzedaży z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w wysokości 40.000 zł.

W związku z powyższą sytuacją, Zainteresowany ma wątpliwości, czy od dnia 1 października 2011 r. ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w ciągu roku podatkowego (lipiec 2011 r.) przekroczy kwotę obrotów w wysokości 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to zobowiązany będzie do zakupu i rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty 40.000 zł, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, tj. w przedmiotowej sprawie z dniem 1 października 2011 r.

Jednak z wniosku wynika, iż po dniu 1 października 2011 r. Zainteresowany nie będzie miał obrotów podlegających ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. W konsekwencji, skoro nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy, nie ma potrzeby posiadania kasy fiskalnej.

Podsumowując, jeżeli Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie powstanie wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tym samym Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zainstalowania kasy rejestrującej. Jednakże ponowne rozpoczęcie w przyszłości sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oznacza, iż Wnioskodawca zobowiązany będzie do zakupu oraz zainstalowania kasy rejestrującej dopiero przed wystąpieniem u niego pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj